Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Nadat de nieuwste update voor Batman: Arkham Knight schijnbaar uitlekte op het bètakanaal van de game en weer teruggedraaid werd, is de nieuwste patch voor de prestatieproblemen van Arkham Knight nu beschikbaar voor alle bezitters van de game op Steam.

WB Games community-administrator Yorick stelt dat een deel van de bekende problemen opgelost worden met de interimpatch. Zo moeten framerate-hitches verminderd zijn, is het gebruik van ram en vram geoptimaliseerd, moeten alle gpu's beter presteren, zijn de low-resolution-texturebugs opgelost en leidt het gebruik van een mechanische hdd niet meer tot hitches. Ook is het options-menu uitgebreid met meer instellingen, waaronder waarschijnlijk een aanpasbare fps-cap, die ook te zien was in de bètapatch.

Warner Bros. stelt dat het nog werkt aan ondersteuning voor sli en Crossfire en een bug die zich alleen voordoet in Windows 7 met 8GB ram met een Nvidia-gpu tijdens lange speelsessies. Ook wordt er gewerkt aan niet nader genoemde problemen met amd-gpu's onder Windows 10. Tot slot werkt het bedrijf aan het toevoegen van ondersteuning voor de dlc- en season pass-content en de Photo Mode.

Meerdere gebruikers melden dat de situatie verbeterd is. Anderen zeggen echter weer last te hebben van nieuwe texturebugs en crashes. De game is in ieder geval nog niet klaar om terug de verkoop in te gaan. Wanneer dat uiteindelijk zal gebeuren, is niet bekend.

Batman: Arkham Knight werd eind juni van Steam gehaald, nadat veel gebruikers klaagden over prestatieproblemen in de game. Framerates waren laag, de game stotterde veel, sli werkte niet, en de maximale framerate was beperkt tot 30fps. Al met al is Arkham Knight twee dagen te koop geweest. Uitgever Warner Bros. bood zijn excuses aan en zei dat gamers die Arkham Knight al hadden aangeschaft op Steam hun geld konden terugkrijgen. Waarom Warner Bros. de release niet heeft uitgesteld, terwijl de moeilijkheden al voor de release bekend waren, is onduidelijk. Inmiddels werkt WB Games al meer dan twee maanden aan een oplossing.

Batman Arkham Knight

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Goed dat ze er mee bezig zijn. Ik wacht zelf nog wel even met spelen tot het spel echt helemaal klaar is en er goede SLI ondersteuning in zit.

Misschien moeten ze wat mensen huren van Avalanche Studios, die hebben Mad Max gemaakt en dat is een van de beste PC ports in de afgelopen jaren.

Ik vraag me alleen wel af of WB enige vorm van compensatie gaat geven aan de mensen die het spel gekocht hebben terwijl het nog niet af was (bij de lancering dus) en geen refund gekregen of aangevraagd hebben.
Ze hebben refunds aangeboden. Mensen die daar niet op ingaan zijn blijkbaar tevreden genoeg met het spel dus waarom moeten ze daar andere compensatie aan aanbieden?
Niet iedereen kwam in aanmerking voor de refund. Mensen die het spel al meer dan 2 uur gespeel hebben, althans geprobeerd te spelen, kwamen niet in aanmerking. Daarnaast zijn er veel mensen die gewoon wilde wachten tot het spel klaar was en die verdienen naar mijn mening wel compensatie voor hun loyaliteit.

Er zijn ook veel mensen die het spel gekocht hebben bij winkels die geen compensatie bieden. Geen Steam dus.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 4 september 2015 09:45]

Dat zal ze hopelijk afleren op als een malle te pre-orderen.

We kopen toch ook niet met z'n allen hardware, zonder eerst de benchmarks af te wachten?
Dus mensen die een product pre-orderen verdienen dan maar een niet-werkend product? Nogal scheef denk je niet?
Dat is niet wat hij beweert.. Hij stelt dat je eerst moet afwachten hoe een product uiteindelijk wordt voordat je het koopt. Als dat je niet gepreordered had, dan had je de game waarschijnlijk niet gehaald omdat hij zo brak is.
Maar tegenwoordig krijg je zoveel dingen niet wanneer je de boel eerst afwacht.
Als je geen pre-order plaatst voor Black Ops 3 krijg je geen extra wapen, geen bonus nuketown map en geen bonus zombie map.
Ik snap wel dat ze proberen de meeste games bij release ooit verkocht records te halen, maar ondertussen krijgen mensen die pre orders plaatsen zoveel extra dat je bijna wel moet pre orderen.
Ik denk dan altijd, dan krijg ik maar wat minder dan "de rest", daar lig ik echt niet wakker van. Ik snap het psychologische trucje wat ze met dergelijke pre-order bonussen toepassen, ik snap alleen niet waarom zoveel mensen er ook in trappen en waarde aan hechten. Dan maar een wapen of stukje kleding minder, of misschien niet de elite tier 1 patch in multiplayer. Zo lang ik maar een goede game krijg. Maar goed, misschien ben ik old fashioned.

[Reactie gewijzigd door menne op 4 september 2015 13:50]

Zombie mode is super tof, als de map cool is. Een extra zombie map om de kans te vergroten dat er een toffe zombie mode in de game zit... Je moet bijna wel dus als je de zombie mode tof vindt.
Pre-order to win. Daar heb ik zo'n hekel aan ;)
Zij hebben ruim de tijd gehad voor een refund. Ik denk niet dat zij verder recht hebben op compensatie, en ook de mensen die het spel bij de release gekocht hebben niet, want ook zij konden refunden.

Het zou WB wel sieren om nog iets te geven als beloning van de loyaliteit voor wie nu wacht op de patches en het geld niet heeft teruggevraagd. Maar dat zie ik niet als iets waar we recht op hebben; meer iets waar WB voor zou kunnen kiezen als extra tegemoetkoming (en imago-reparatie).

Verder is de ontwikkelaar druk bezig met verbetering; het spel is nu voor velen al veel beter speelbaar en met de volgende patch zal dit nog verder worden afgewerkt.
Niet iedereen heeft een refund gekregen, niet iedereen had überhaupt de mogelijkheid om een refund te krijgen!

Steam was niet de enige manier om het spel te kopen. Er bestaan ook nog fysieke winkels, waar mensen fysieke discs kunnen kopen (ja, nog steeds). Daar krijg je in Steam geen refund op. Winkels boden vaak ook geen refunds omdat het spel al geactiveerd was op Steam.
Daar heb je wel een punt; de combi van kopen via retail en activeren via Steam is een vervelende. Het is al veel langer zo dat PC-games uit de winkel niet teruggestuurd kunnen worden na activatie. Maar daar zou eigenlijk een oplossing voor moeten komen die veel breder is dan deze game alleen.

Hoe dan ook, voor deze groep zou een bepaalde compensatie wel netjes zijn, of een verlate geld-terug-mogelijkheid. Maar dit is erg lastig, want het product (de code / activering) is al "geconsumeerd". Als de winkel nu geld terug geeft, is de schade voor hen terwijl die voor WB zou moeten zijn. WB zou dan de winkel weer moeten compenseren, en zo wordt het allemaal erg ingewikkeld.

In de praktijk zal deze groep gewoon moeten wachten tot het spel afgemaakt is, dan hebben ze alsnog een volwaardig product voor hun geld, zij het ernstig verlaat. De huidige patch komt al grotendeels in die richting.
Ik geloof dat hij eerder zegt dat je je vooronderzoek moet doen. Er is geen excuus in deze dagen.

Het zou natuurlijk mooi zijn als alle uitgevers zich allereerst lieten leiden door moraal. Maar ze vinden geld vaak belangrijker als een goede naam of een tevreden klant.

Dit betekent niet dat de klant het heeft verdiend maar dat hij het risico had kunnen ontwijken.
Ik zeg niet dat iemand een niet-werkend product verdient. Maar een slechte port komt de laatste tijd steeds vaker voor.

Als je dan als consument blind dingen blijft kopen, is dat in mijn ogen gewoon pure dommigheid. Als je dat wil voorkomen, dat doe je je research. En dan ga je niet iets kopen, wat nog niet getest is.

Mocht je dat wel graag willen doen?

Prima. Dan heb je EN een slecht werkende game, EN geef je het signaal dat dit OK is naar de industrie. Oh, en je geld ben je ook kwijt. :X
Het klinkt misschien vreemd, maar eigenlijk verdienen ze dat wel. Want dit zijn per uitstek de consumenten die het voor de rest van de wereld een stuk lastiger maken om een goed product te kopen op de launchdate. En omdat de consument uiteindelijk toch de bepalende factor is, vind ik dat de verantwoordelijkheid hiervoor ook deels bij de consument ligt.

Pre-order van software zou per definitie verboden moeten worden. Het is net zoiets als gokken tegenwoordig, en dat reguleren we ook maar al te graag. Developers moeten daar wat mij betreft dan maar gewoon crowdfunding voor gebruiken, daar zit tenminste de disclaimer aan dat het product in zijn geheel niet op de markt kan komen en weet de consument waar ie aan begint.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 12:09]

De meeste gamers zijn gewone consumenten en verdienen het niet om belazerd te worden.

Ik ben geen voorstander van pre-orders maar ik ben het absoluut niet met je eens.

We zouden pre-orders niet moeten verbieden, we zouden game developers en publishers moeten laten aanpakken.
En hoe zou jij die aanpak inkleden dan? Terwijl je pre-orders in stand houdt? Ik ben heel benieuwd. We hebben het niet over fysieke producten...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 12:30]

Dat heet 'de advocaat van de duivel spelen' en dat doe ik vaker, als je meer van mij leest zul je dat patroon herkennen. Niet gelijk gepikeerd zijn, nergens voor nodig. De +3 is er vanwege het nieuwe perspectief op de zaak en de tweedeling in het modden is ook logisch en verwacht.

Het hele pre-order > brak product kettinkje is een oorzaak/gevolg verhaal van gamers die kwijlend over de nakende release hun geld alvast willen besteden, en developers en vooral publishers die daar gretig misbruik van maken. Als de gamer die behoefte beteugelt, is het probleem verdwenen. Ik kan je alvast vertellen dat als je de beweging andersom verwacht, je lang kan wachten. De praktijk spreekt voor zich.

De consument maakt de commercie, niet het bedrijf. Ik zeg ook nergens dat ze niet mogen klagen, ik zeg dat deze consumenten hun brakke product 'verdienen' in die zin dat ze het er zelf naar hebben gemaakt. Het is hetzelfde als early adopter willen zijn; daarmee komt de garantie dat je product kinderziektes heeft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 14:35]

Die mensen kunnen toch gewoon contact opnemen met de klantenservice van Steam? Ik ben er vrij zeker van dat je dan alsnog gewoon een refund krijgt. Tenzij je bewust weken hebt gewacht en hebt gespeeld natuurlijk. Dan is het je eigen domme schuld en verdien je absoluut geen andere vorm van compensatie uiteraard.
Heb jij wel eens contact opgenomen met de klantenservice van Steam? Van service is niet te spreken, het kan zo weken duren voordat je überhaupt een reactie krijgt en 9 van de 10 keer is het dan een standaard copy&paste reactie die niets met jouw verzoek te maken heeft.

Er zijn overigens ook genoeg mensen die het spel niet via Steam gekocht hebben en daarom ook geen refund gekregen hebben.
Dat gaat hier denk ik niet op hoor die 2 uur speeltijd.
Ik heb zelf namelijk mijn 'ARK - Survival Evolved' laten refunden en daar had ik al 3,5 uur aan besteed. Geen enkel probleem, kreeg meteen mijn geld terug.

Zeker gezien het feit dat dit een giga-blunder is van WB denk ik dat Valve zeer coulant zal reageren op aanvragen omtrent refunds voor deze game.
'Refunds aangeboden' - ze hebben gewoon de standaard voorziening van Steam gebruikt, niets meer niets minder, dus om nou te zeggen dat ze iets aanbieden is teveel gezegd.

Ze doen het minimale, zowel vóór als na de release. Bizar. Wat ik nog veel gekker vind is dat hele volksstammen dit gewoon slikken. We zijn echt slaaf van de commercie geworden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 12:27]

Inderdaad goed dat ze er mee bezig zijn. Maar de lancering van deze patch is wel wat ongelukkig nu net MGS en Mad Max uit zijn, waar toch menig gamer al zijn tijd nu in zal stoppen. Ik wacht met een eventuele aanschaf tot begin volgend jaar als er even geen andere must haves uitkomen. Maar het momenten zijn ze natuurlijk helemaal kwijt.

Compensatie? Waarop? Iedereen mocht een refund aanvragen, dat is gewone een nette oplossing. Als je dan besluit het toch te spelen moet je niet nog achteraf gaan klagen. En als het toen voor de volle mep aangeschaft hebt en een refund had gekregen, kun je het nu mooi voor 15 euro halen.
Niet iedereen die dat wilde heeft een refund gekregen. Mensen die het spel buiten Steam om gekocht hebben niet bijvoorbeeld. Ook mensen die het spel wel op Steam gekocht hebben kregen niet altijd een refund, bijvoorbeeld als ze het spel langer dan twee uur hebben gedraaid in een poging om het werkend te krijgen.

P.s. de refunds werden volgens mij niet door WB geboden maar door Steam of de winkeliers. De enige reden dat Arkham Knight uit de schappen gehaald is was de introductie van Steam Refunds. Als dat er niet was geweest was Arkham Knight gewoon AC Unity 2 geworden en was het nooit gefixt.
Leuke trend: een spel verkopen wat maar half af is.

“A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.”
~Shigeru Miyamoto

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 4 september 2015 09:40]

Inmiddels zou ik ervan opkijken als ik op de dag van verschijnen een spel kon kopen dat wel af is :)
Het probleem is dat gamers de definitie van "af" ook een beetje verloren zijn. Je leest tegenwoordig al op de dag van release dat mensen naar expansions en DLC aan het vragen en raden zijn.
Vroegah kocht je je games nog op een cd'tje en werden er geen patches aangeboden via het internet. Toen moest het in één keer goed zijn en dat was het vaak ook.

Goede oude tijd :Y)
Toen waren de games ook simpelweg kleiner, niet zo zeer aan gameplay duur, maar wel aan de hoeveelheid assets die erin zaten. Simpelere modellen, animaties en in sommige van de periodes die je aanhaalt ook minder diverse hardware, of hardware die simpelweg op de box aangegeven was als "not supported".

Maar ik ben het wel met je eens, men had toen veel meer moeite in het wegwerken van bugs gestoken, MAAR ze waren ook lang niet altijd echt bugvrij hoor. Ik weet nog wel dat ik via inbel internet andermans savegame moest plukken omdat stukjes bugged waren, of dat je toch een 160MB patch moest downloaden, wat toen de tijd echt heel erg groot was. Zeg maar net zo groot als een 27GB patch tegenwoordig voelt. (30-60 min download)
Ondertussen doet mn PS4 er wel uren over om een patch van 15 GB binnen te harken. (Elder Scrolls Online) Waar Wii U game patches altijd < 1GB zijn (of er moet veel nieuwe content toegevoegd worden) en lekker snel binnenkomen.

De quote van Miyamoto, o.a. de bedenker van Mario en Zelda, gaat echt wel op. Een goed spel heeft vaak maar een paar patches nodig voor de kleine bugs. Waarbij er bij een slecht spel er meer dan de helft aan patches opnieuw gedownload moet worden. Ook is de eerste indruk van een game heel belangrijk.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 4 september 2015 10:38]

Beste voorbeeld is Witcher 3. Paar keer uitgesteld, maar toen hij uitkwam was hij ook echt goed en geen game-breaking bugs... In de maanden na de release hebben de devs hem alleen maar beter gemaakt, ze zijn open voor kritiek en ze proberen zoveel mogelijk beter te maken, ookal hebben ze het geld al binnen.
Nee toen werden de CD's opnieuw gedrukt met de gepatchde versie.

Overigens ben ik al sinds de jaren 90 patches aan het downloaden voor spellen, zo nieuw is het niet. Toen zat je nog vast aan websites als avault.com (nu dood) om je patches te vinden.
patches bestaan al lang hoor
er waren toen wel games die nooit een patch kregen, dat zie je nu niet meer
Toch wel raar dat het zolang moet duren. Ik heb het spel gelukkig mogen spelen op mijn PC zonder extreme problemen, soms 1x in het uur een keer opnieuw opstarten maar dat was het ook wel.

Toch jammer dat zij geplaagd worden door problemen, het spel zelf is fenomenaal.

Om snel het spel te kunnen opstarten gebruik dan dit scheelt een boel frustraties.
Tip: http://techjeep.com/2015/...how-to-skip-intro-videos/
Mooi ik wil dit spel erg graag spelen op de pc maar kijk nog even de kat uit de boom. Zodra de problemen echt geheel opgelost zijn ga ik hem zeker halen.
Ik heb hier serieuze performance winsten. Met echt alles aan op 1080p kom ik niet meer onder de 80 fps uit en gemiddeld zo'n 150 fps, 4k is ook speelbaar nu met gemiddeld 50 fps.

Edit

Toch niet want na het opnieuw opstarten staan pas de instellingen goed.
Haal gemiddeld 72 fps max setting met als laagste fps drop in het begin van de benchmark van 47 fps.

[Reactie gewijzigd door Spliffire op 4 september 2015 11:10]

Ik dacht gelezen te hebben dat de nieuwe DRM (Denuvo) de grote schuldige was voor de prestatieproblemen. Speelt die dan niet meer? Of werd de DRM er uitgehaald?
Heb het net even getest, en enorm veel vooruitgang :) (AMD R9 280X met i5 760)
Alles op maximale instellingen en aan (met max 90FPS op 120Hz monitor) en het is enorm vloeiend.

Wel denk ik te weten wat ze met "AMD problemen" bedoelen. Voordat textures ingeladen zijn ziet het er compleet glitched uit.

Voor het naderen:
http://images.akamai.stea...16CF4DCDEB9EDAD112A523B5/

Na het naderen:
http://images.akamai.stea...2FD5D2DDDDA83D0174518D21/

Dezelfde brug. Je ziet dat Wayne Tower (de toren aan de linkerzijde) nog niet ingeladen is en nog steeds tijdens het vliegen glitched is.

Ook ben ik me niet bewust van driver updates, heb net nog gekeken; maar het spel zegt bij het opstarten wel dat er een update beschikbaar is. Ik draai Catalyst 15.7.1. (Misschien bedoelen ze de beta?)
Eigenaardig genoeg heb ik nooit problemen gehad. Geen crashes, geen opvallende bugs, en zakt nagenoeg nooit onder de 30 fps in 1080p met alles op max (i5 4970K, GTX970, 8GB, Win10).

Jammer dat de launch overschaduwt wordt door de technische problemen, want het spel zelf is fenomenaal (zeker mijn top 3 dit jaar, en er is serieus wat concurrentie) en de gfx misschien wel de mooiste op PC tot nu toe!

Edit: zonet de nieuwe patch getest: werkt fantastisch! Alle settings op max laten maar gewoon de cap van 30 naar 60 zetten en het spel draait nu zonder probleem continu op 60 fps! Alsof ze je muis uit de stroop halen en op een muismatje plaatsen :)

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 4 september 2015 10:14]

Ja da's inderdaad het enige echt grote nadeel...
Het speelde voor mij ook vrij soepel op een GTX970 (30fps cap daargelaten) met uitzondering van de Bat Mobile, de eerste paar seconden als Batman er net in gaat zitten zakte de FPS in. Ik heb dan ook de code van NVIDIA gekregen en kon sowieso niet een refund krijgen.

Als het wel kon dan had ik gedaan simpelweg als een vorm van protest want zaken als een 30 fps cap en een onspeelbare game aan de meerderheid leveren kunnen niet door de beugel. Ik ben een groot fan van de Batman games maar hier moeten ze flink voor op de vingers getikt worden. Zover ik het begrijp was dit de laatste Batman game dus helaas gaan we daar niet zien of ze hun lesje geleerd hebben. Gezien de hoeveelheid verwijzingen in de games naar superman kan ik wel raden wie de held in de volgende reeks gaat worden, dus hopelijk wordt die game vanaf dag 1 goed speelbaar voor iedereen.
Veel meer zal er sowieso niet uit de consoles te persen zijn dus ik neem aan dat ze hun geleerde lessen (en code) gewoon kunnen meenemen naar de volgende game.
Ongeloofelijk dat er zoveel mis kan zijn met zo'n game. Als ik het zo lees zijn er dus al meerdere patch rondes geweest, en waar de patches links dingen fixen maken ze rechts andere dingen weer kapot? Gelukkig hebben de console versies hier geen last van (zover ik heb begrepen)
Wat je hier beschrijft gebeurd al zolang als PC gaming bestaat; vroeger vond ik het een geaccepteerd feit dat van de 20 toffe games die in een jaar uitkwamen ik er zeker 2 nooit zou kunnen spelen op mijn eigen PC, omdat het niet goed wilde werken met mijn hardware configuratie. Toendertijd werd er helemaal niets aan gedaan, het was gewoon een gevalletje ga maar terug naar de winkel.

En dat is ook wat we deden - we brachten het terug naar de winkel als een defect product. Er was geen internet om collectief een gevaarlijk hoge bloeddruk op te bouwen. Ik weet niet wat ik nu precies erger vond; terug naar de winkel moeten gaan, of om zoveel mensen zo intens geraakt te zien worden door zoiets nietigs als een niet werkende game. En die andere 19 toffe games dan? Die bestaan ook nog!

Excuseer me, ik moet even met mijn wandelstok gaan zwaaien naar wat jong gespuis.
Wanneer kun je de game nu eindelijk weer eens kopen op steam? De mensen die hem nu toch spelen hebben of zelf al workarounds gevonden of spelen door de bugs heen en vinden het spel zelf bijna allemaal geweldig. Dat ik even heb gewacht met kopen tot de reviewers er een beetje uit waren is nu extra jammer omdat ik na het lezen van de diverse spel ervaringen van anderen ook wel eens aan de gang wil en een datum of periode wordt weer eens niet genoemd. ;(
Voor zover ik weet, kun je in de PriceWatch kijken naar webwinkels die Steam-keys verkopen. Met alle negatieve aandacht voor de game, zijn de prijzen flink gekelderd. Ervan uitgaande dat de game volledig gefixt wordt, is dit hét moment om de game te kopen. Je beloont dan natuurlijk WB Games wel voor hun gedrag, zij het niet voor de volle mep.
Als de keys al door de derde partij gekocht zijn of als het keys zijn van de NVIDIA 9xx reeks videokaart/game bundle dan heeft WB het geld al binnen dus de beloning hebben ze al :)
De game heb ik een week geleden gewoon aan kunnen schaffen via steam voor ¤18.30
Webshop gamesync verkoopt keys en laat je naar steam doorlinken.

Een mooie prijs als je mij vraagt. Zeker als indd de bugs weg zijn.

Bij mij loopt het sowieso soepel en heb geen bugs gezien nog. De patch word t allemaal nog beter misschien :)

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 4 september 2015 12:08]