Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Diablo III: Reaper of Souls Review

De charme zit onder de motorkap

29-03-2014 • 08:00

125

Multipage-opmaak

Nieuwe bad guy

Pluspunten

  • Loot 2.0
  • Adventure Mode
  • Enchanting

Minpunten

  • Malthael niet zo aansprekend
  • Crusader voegt weinig toe

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Wie Diablo III, de actie-rpg die Blizzard bijna twee jaar geleden uitbracht, heeft uitgespeeld, begrijpt dat het voor de studio lastig moet zijn geweest om met een uitbreiding op de proppen te komen. In zekere zin vormt Diablo III immers het einde van de reeks. Wie de campagne van de game speelt, eindigt hem met een gevecht met de naamgever van de serie. Diablo, de Lord of Terror of de Prime Evil, die heerst over de troepen van Hell, wordt na een aanloop die drie games lang heeft geduurd door de speler verslagen. Het kwaad der kwaden is niet meer. De mensheid, als steeds in de Diablo-serie het slachtoffer van de strijd tussen Heaven en Hell, lijkt eindelijk gered. Wat nu?

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: OS X

Een lastige klus? Welnee, Diablo is pure fantasy, dus er is altijd een mouw aan te passen. Blizzard tovert ene Malthael uit de hoge hoed. Die komt in de eerste games niet voor en wordt in Diablo III slechts zijdelings genoemd, maar mag in Reaper of Souls de hoofdrol spelen in het verhaal. Hij is de Reaper die op jacht gaat naar Souls. Het vreemde daarbij: als speler heb je het in Diablo altijd opgenomen tegen de Forces of Evil, tegen de Lords of Hell en het addergebroed dat zij voortbrengen. Als tegenwicht wordt de mensheid bijgestaan door de representanten van Heaven. De verdeling is duidelijk; Demons hebben het op mensen voorzien en Angels proberen de mensheid te beschermen. Die rollen worden in Reaper of Souls omgedraaid. Malthael stond ooit als Archangel of Wisdom aan het hoofd van de Angiris Council, het hoogste hemelse orgaan. In zijn rol als Archangel of Wisdom probeerde hij een manier te verzinnen om de eeuwige strijd, het Eternal Conflict, met de concurrenten uit de Hell te beëindigen. Die manier heeft hij nu gevonden.

Het kwade uit de mens

Nu de speler de Prime Evil heeft verslagen, is de rol van Hell eigenlijk uitgespeeld. Er is weinig demonisch meer over, behalve dan dat elk mens iets hemels, maar ook iets demonisch in zich heeft en dus in staat is tot zowel goed als kwaad. Dus wie echt al het duivelse wil uitroeien, moet dat ook met de mensheid doen. Dat is het uitgangspunt voor het verhaal; Malthael is niet langer de beschermheer van de mensheid. Hij meet zich een nieuwe rol aan als Archangel of Death en gaat aan het werk, op naar Sanctuary om de mensheid voor eens en voor altijd uit te roeien.

Act V

Blizzard had vooraf al aangegeven dat het wilde luisteren naar de kritiek van een deel van de vaste schare Diablo-fans, die het verhaal van Diablo III niet duister genoeg vond. Reaper of Souls moet dat rechtzetten. Komt dat uit de verf? Naar onze smaak niet helemaal. Malthael en de engelen die hem gevolgd zijn in zijn expeditie richting Sanctuary zetten de inwoners van Westmarch - waar een flink deel van het nieuwe hoofdstuk Act V zich afspeelt - met het grootste gemak om in een soort ondoden, waarna ze aan zijn zijde vechten. De onschuldige bevolking van Westmarch wordt dit keer dus rechtstreeks getroffen en betrokken in het conflict tussen Heaven en Hell. Je ziet de inwoners van Westmarch voor je ogen in ondoden veranderen, waarna er niets anders opzit dan ze af te slachten. Je roeit dus eigenlijk bijna eigenhandig Westmarch uit. Dat is duistere materie.

Toch is er een klein probleem. Want als je aan Act V begint, heb je net Diablo verslagen, de grote Prime Evil, het kwaad der kwaden en de naamgever van de serie. Daar heb je eigenlijk drie volledige games over gedaan. Daarna voelt alles, zelfs de Angel of Death, een beetje minder. Hij mag dan de inwoners van Westmarch tegen je opzetten, maar Malthael heeft toch niet de reputatie van Diablo en ook niet het afzichtelijke, afschrikwekkende uiterlijk.

Review Diablo III: Reaper of Souls

Rechtlijnig

Wat ook niet helpt aan het verhaal, is dat het wat rechtlijnig is. Malthael pikt al in de intro van Act V de Black Soulstone en vanaf het moment dat je zelf het slagveld op mag, is het linea recta achter de Angel of Death aan. In de eerste vier Acts zijn er nog verwikkelingen rond Deckard Cain, Adria, Leah en Zoltun Kulle. Dat soort zijwegen of plotwendingen is er in Act V nauwelijks. Het is head first op de confrontatie met Malthael af. Voor de goede verstaander zitten er allerlei verwijzingen in naar de - veel uitgebreidere - vehaallijn uit de boeken. De verwijzingen zijn echter zo subtiel dat ze verloren gaan aan spelers die de boeken niet gelezen hebben. Je kunt je overigens afvragen of het verhaal zo belangrijk is in een game als Diablo, waar het wellicht meer gaat om het gevoel van macht, onoverwinnelijkheid en dat je iets bijzonders verricht en vooral bemachtigt.

Waar het verhaal in Act V misschien wat interessante bijrollen mist, wordt dat gedeeltelijk goedgemaakt door de vele side quests die met name in het eerste deel zitten, het deel waarin je door de arme delen van de stad Westmarch struint. Dat deel is niet alleen het mooiste deel van de game waarin Blizzard zich heeft uitgeleefd in het aanbrengen van detail, het zit ook vol met kleine dungeons waar de side quests, ieder met een eigen klein verhaaltje, op je wachten. Zodra je Westmarch achter je laat, neemt ook het aantal side quests en bijbehorende verhaaltjes sterk af en zit je enkel nog achter Malthael aan. Gelukkig zit er - als altijd bij Blizzard - wel wat humor en relativering in de game. Zo is er dit keer een grappige bijrol voor de knorrige Imperius, de Archangel of Valor.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De nieuwe skill van elk van de vijf classes.

Karakter kweken

Uiteraard hadden de die-hard fans meer kritiek op Diablo III. Zo kan een deel van de fans maar niet wennen aan het nieuwe skill-systeem van de game, dat minder vrijheid geeft om eigen keuzes te maken. De filosofie van Blizzard daarbij was dat het in Diablo II iets te makkelijk was om niet alleen erg goede builds te maken, maar vooral ook om bad builds te maken; om characters van een set skills te voorzien die eigenlijk helemaal niet bij elkaar passen. Dat wil Blizzard voorkomen en dus krijgen spelers in Diablo III een beperkte set skills, die vervolgens met Runes naar believen zijn aan te passen. Dat systeem houdt Blizzard in Reaper of Souls geheel intact. De skills van alle vier de bestaande classes zijn onder de loep genomen en hier en daar aangepast, maar de opzet is onveranderd gebleven. Er zijn nog steeds geen stats te wijzigen; het is geen procentje hier, een procentje daar.

Review Diablo III: Reaper of Souls

Andere skills kiezen

Uiteraard krijgt elke class er wat skills bij, omdat de level cap stijgt van 60 naar 70, maar grote veranderingen zijn er niet. Het zal even puzzelen worden voordat de beste builds zijn uitgekristalliseerd, maar daarna is het weer business as usual wat de skills betreft. Toch probeert Blizzard wel om de diversiteit aan builds te stimuleren. Uiteraard is er de Elective Mode, die wat meer vrijheid geeft bij het selecteren van skills. Toch probeert Blizzard nu iets nieuws. Er zijn wapens in de game die een bepaalde skill bevoordelen. Vaak in de vorm van 10 procent extra damage met één specifieke skill als je dat voorwerp in je uitrusting opneemt. Blizzard wil je daarmee stimuleren om andere skills uit te proberen dan je gewend bent.

Werkt het? Ja absoluut. Het maakt het zonder meer aantrekkelijk om skills te gebruiken die je anders links had laten liggen, en zo een andere build te proberen. Dat kan tot flinke variatie leiden, vooral omdat er boven level 60 best veel voorwerpen vallen die een bepaalde skill bevoordelen. Je kunt dus makkelijk eindigen met een build waarin je drie Legendary-voorwerpen hebt die elk een andere skill bevoordelen; skills die je zonder dat voordeel niet gekozen zou hebben. Wat dat betreft is het een goede keuze. Het maakt nog steeds niet dat fans kunnen number crunchen, maar zorgt wel voor meer diversiteit en verrassing.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Blizzard vat Reaper of Souls samen.

Enchanting

Maar wat als je echt geen fan bent van de skill die je gloednieuwe Legendary bevoordeelt? Geen nood, er is immers ook Enchanting toegevoegd aan de game, waarmee je van elk voorwerp één eigenschap kunt inruilen voor een andere. De keuze is daarbij beperkt; Blizzard geeft je steeds keuze uit twee nieuwe eigenschappen waar je uit kunt kiezen. Maar het is wel een manier om een voorwerp dat je niet goed genoeg vond opeens bruikbaar te maken. Zo heeft Blizzard een slimme combinatie verzonnen. De skill-bevorderende uitrustingsstukken moeten zorgen voor meer diversiteit in builds en Enchanting maakt dat je niet al te teleurgesteld hoeft te zijn als je een goed voorwerp vindt dat net niet bij je smaak past.

Enchanting past bovendien erg goed bij de grootste verandering die Blizzard in Reaper of Souls heeft doorgevoerd; Loot 2.0. Het is een wat moderne - of is het inmiddels alweer ouderwetse? - benaming voor de het systeem dat schuilgaat achter het bemachtigen van nieuwe uitrustingsstukken. Ook daar gaat een grote frustratie van fans achter schuil. In Diablo III vond je heel veel voorwerpen, maar bijna alles was waardeloos. Als je een keer iets goeds tegenkwam, was de kans groot dat het voorwerp niet geschikt was voor jouw class. Het zorgde voor een bloeiende handel in het Auction House, waar spelers voorwerpen aan elkaar konden verkopen.

Enchanting in Diablo III: Reaper of SoulsEnchanting in Diablo III: Reaper of SoulsEnchanting in Diablo III: Reaper of Souls

Gevoel van geluk

Blizzard moest erkennen dat het Auction House de geest uit de fles haalde. Want wat is de kern van Diablo? Het gevoel van geluk dat je kan overvallen als je zelf iets vindt dat je character een flink stuk beter maakt. Dat was in Diablo III zelden het geval. Zelf vinden kwam veel te weinig voor, zodat je voor het verkrijgen van goede spullen was aangewezen op de veiling. Dus moest de veiling verdwijnen en het verdelen van loot op de schop.

De operatie is met succes verlopen. Eigenlijk zijn het kleine aanpassingen, maar samen werken ze uitstekend. Op zich zul je minder vaak loot vinden. Veel lagere tegenstanders laten niets meer vallen. Alleen als je de laatste van een groepje omlegt valt er misschien nog iets, maar zelden iets goeds. Daar staat tegenover dat bij de sterkere tegenstanders de kans juist groter is dat je iets goeds treft. Het mooie daarbij is dat wat je vindt veel vaker dan voorheen juist toegespitst is op de class waar je op dat moment mee speelt. Je rugzak raakt dus minder snel vol en wat er in terechtkomt is vaker bruikbaar. Dat maakt dat je makkelijk zonder de hulp van het Auction House kunt en vaker gelukkig zult worden van wat je zelf gevonden of veroverd hebt. En mocht je niet helemaal tevreden zijn met wat je gevonden hebt, dan is er altijd nog Enchanting.

Toch is er ook een heel klein nadeel aan Loot 2.0. Doordat de loot nu vooral moet komen van de sterkere monsters in de game, is de kans kleiner dat je iets bruikbaars vindt in de vele kisten, kratten en vazen die overal liggen. Voor spelers met licht structopatische neigingen als ondergetekende was er in Diablo altijd een heerlijk excuus om te allen tijde de gehele kaart te willen ontsluiten. Elke hoek moest verkend, want de kist of vaas die daar wachtte kon net dat ene fantastische zwaard bevatten. Dat excuus is er nu minder omdat dergelijke vazen, net als lagere monsters, minder bruikbaars droppen; waarmee ook de neiging om te verkennen kleiner wordt. Al zijn er specifieke materialen die je nodig hebt bij het fabriceren van Legendary-voorwerpen die alleen uit dergelijke destructables vallen, dus dat kan alsnog reden zijn om alles kapot te slaan.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Introvideo Reaper of Souls.

Crusader

Toch is Loot 2.0 de voornaamste verbetering die Blizzard in Reaper of Souls heeft doorgevoerd. Het is echter wel een reparatie onder de motorkap en daarmee niet de meest opvallende. Voor dat laatste tekent de Crusader, een nieuwe speelbare klasse. De Crusader komt de bestaande vijf classes versterken en eigenlijk is ook de Crusader een tegemoetkoming aan fans van Diablo II, want de Crusader lijkt veel op de Paladin, één van de favorieten uit D2. Het probleem met de Crusader is dat hij een beetje overlapt. Blizzard had bij de Monk al een klein beetje naar de Paladin gekeken, en met zijn dikke pantser lijkt de Crusader ook al op de Barbarian.

Waar is de Crusader dan geschikt voor? Hij is een goede tank en op die rol zijn veel van zijn skills afgestemd. Zo is een schild onmisbaar voor een Crusader, al was het maar omdat veel skills het gebruik van een schild vereisen. In veel gevallen ontleent de Crusader zijn kracht aan de slagen die hij met zijn schild opvangt. Verder is de Crusader in beperkte mate in staat om zichzelf en omstanders te genezen, wat hem het natuurlijke middelpunt maakt van een groep optrekkende avonturiers. Solo is de Crusader handig voor spelers die graag wat voorzichtiger te werk gaan dan wat bij de Monk of Barbarian past. Toch wordt die voorzichtige stijl opgeleukt met de nodige toeters en bellen. Zo heeft de Crusader een skill waarbij hij in de lucht springt en hard neerkomt, wat er indrukwekkend uitziet. De uitsmijter is echter Steed Crage, waarbij je tijdelijk op een paard klimt en door de vijandelijke rangen dendert. Handig om te ontsnappen als de druk zelfs voor de dik bepantserde Crusader wat te veel wordt.

Crusader in Diablo III: Reaper of SoulsCrusader in Diablo III: Reaper of SoulsCrusader in Diablo III: Reaper of Souls

Van afstand

Wat helpt bij de wat voorzichtige speelstijl van de Crusader is dat hij ook met magie overweg kan, en dus niet alleen van slag- en steekwapens afhankelijk is. Je kunt met een Crusader dus ook van enige afstand aanvallen. Een opmerkelijke keuze. In alles is de Crusader een tank. Een dik harnas, dito schild en zelfs de optie om zware tweehandige wapens met één hand te beroeren. Klappen opvangen en hard terugslaan, daar lijkt hij voor gemaakt. Maar de Crusader heeft dus ook spreuken waarmee hij mid range schade aanbrengt. Vreemd vooral omdat hij zichzelf daarmee buiten het centrum van de strijd plaatst, wat voor een tank niet handig is. Al kun je de ranged skill natuurlijk eenvoudig verwisselen voor een melee skill als je als tank op pad gaat. Het maakt van de Crusader een hybride class. In dit geval een hybride die flashy en nuttig is, maar niet spectaculair.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Blizzard toont de Crusader.

Moeilijk kiezen

Interessanter is een andere les die Blizzard geleerd heeft de afgelopen twee jaar. Veel van de kritiek op Diablo III kwam neer op 'Diablo II was beter'. Toch heeft Blizzard in Reaper of Souls juist gebroken met een onderdeel dat het overgenomen had uit D2. Wie daar de campagne doorliep, kon op een hogere moeilijkheidsgraad weer opnieuw beginnen, om zo de campagne meermaals te doorlopen. Dat was in Diablo III ook zo. Wie op Inferno wilde spelen - de hoogste moeilijkheidsgraad - moest eerst de campagne op Normal, Nightmare en Hell doorlopen. Steeds opnieuw dezelfde quests, in dezelfde volgorde. Dat is geschrapt en vervangen door iets veel beters.

Je kunt nu kiezen uit Normal, Hard, Expert, Master en Torment, met als goede nieuws dat je niet eerst Normal uit hoeft te spelen om naar Hard te kunnen. Tussen Normal, Hard en Expert kun je op elk gewenst moment wisselen, dus ook halverwege de campagne. Je kunt elk character direct op Expert beginnen als je dat wilt, wat zeker voor ervaren Diablo-spelers een verademing is. Je kunt de game ook tijdelijk even op makkelijker of moeilijker zetten. Master speel je vrij als je Act IV hebt voltooid en Torment als een character level 60 heeft gehaald. Vanaf Hard krijg je bonussen voor de hogere moeilijkheid, die uiteraard oplopen als je nog moeilijker gaat.

Review Diablo III: Reaper of Souls

Op avontuur

Dat is nog niet alles. Het wordt pas echt leuk als je de campagne volbracht hebt. Dan kun je - mocht je dat willen - alsnog op de ouderwetse manier gewoon weer opnieuw beginnen. Leuker is echter om te kiezen voor de nieuwe Adventure Mode. Die is er om te zorgen dat je juist niet steeds opnieuw dezelfde quests in dezelfde volgorde hoeft te doen. Adventure Mode bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste zijn alle zones van de game en de uitbreiding vrij toegankelijk. Je kunt dus te allen tijde de kaart oproepen, een willekeurig waypoint uit een van de vijf Acts kiezen en er naartoe reizen. Het mooie daarbij is dat er in Adventure Mode geen 'moeilijk' of 'makkelijk' meer is. De moeilijkheid wordt automatisch aangepast aan je character. Als je dus met een level 70 character naar Act I wil, tref je nog wel dezelfde tegenstanders, maar dan een stuk sterker.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Aankondiging Reaper of Souls.

Bounties en Rifts

Leuker wordt het echter als je Bounties en Nephalem Rifts gaat doen. Die twee horen bij elkaar. Je krijgt pas toegang tot een Nephalem Rift als je de nodige Bounties hebt volbracht. Als je een Bounty wil gaan doen, open je de kaart van een zone en zie je de waypoints waar je naartoe kunt reizen. In elke van de vijf Acts zijn er vijf van die waypoints die een Bounty vormen; een uitdaging waarbij je in een bekende locatie een andere inhoud voorgeschoteld krijgt. Het kan zijn dat je een aangepaste versie van een boss moet doden, een bepaalde hoeveelheid gewone monsters om moet leggen of een evenement moet volbrengen, wat meestal wil zeggen dat je het een bepaalde tijd uit moet zien te houden.

Naast de vooraf onbekende, maar goede voorwerpen die je krijgt voor het volbrengen van de Bounty, krijg je een bewijs dat je hem hebt volbracht. Als je er daar vijf van hebt, krijg je toegang tot een Nephalem Rift. Daar is de beste beloning van de game te verdienen, ook al blijft die grotendeels random. Een Nephalem Rift is een random samengestelde combinatie van elementen uit de game, die samen een stevige uitdaging vormen waar je makkelijk 20 minuten zoet mee bent.

Review Diablo III: Reaper of Souls

Hectische taferelen

Een Rift is een dungeon die maximaal tien lagen diep is en opgebouwd kan zijn uit onderdelen van diverse andere dungeons. Je kunt dus vreemde overgangen treffen. Leuker is dat ook de inwoners door elkaar geschud worden. Dat levert hectische taferelen op. Waar Bounties vergelijkbaar zijn met wat je in de campagne treft, zijn Nephalem Rift andere koek. Je krijgt een heftige mix voorgeschoteld van monsters uit alle hoeken van de game. Zo kun je in kleine ondergrondse kerkers ook monsters tegenkomen die doorgaans enkel bovengronds voorkomen. Al op Normal en Hard krijg je daarbij vooral blauwe en gele tegenstanders voorgeschoteld, waarvan Blizzard de eigenschappen heeft aangepast. Ook de monsters krijgen er random wat eigenschappen bij die je niet van ze kent. In de praktijk wil dat zeggen dat je al snel met van alles bestookt wordt; vuur, ijs, gif en andere zaken.

Het gaat er in een Rift om dat je genoeg monsters omlegt om de baas wakker te maken. Er loopt een meter in beeld mee, die aangeeft wanneer de Rift Guardian op je afkomt. Ook die is random, net als zijn eigenschappen, maar dan nog een tandje sterker dan van de vele slachtoffers die je daarvoor al hebt gemaakt in de Rift. De Guardian is de hoofdmoot en als je die weet om te leggen, is je missie volbracht en krijg je bijbehorende beloning: een willekeurige verzameling voorwerpen.

Uitdaging

Adventure Mode doet precies wat het moet doen; het maakt dat er altijd iets uitdagends te doen is, zonder dat je daarvoor steeds opnieuw de campagne hoeft te volgen. Het zorgt er ook voor dat het niet erg is dat grote delen van het landschap er altijd hetzelfde uitzien en niet zo random zijn als in de voorganger. Bounties zijn daarin wat minder random, maar Nephalem Rifts zijn dat vrijwel geheel. Er zit bovendien een goede opbouw in. Wie wat wil zwerven, kiest gewoon een waypoint en gaat op stap. Wie een uitdaging wil, kiest voor Bounties en wie zichzelf echt wil testen of op jacht wil gaan naar de beste loot in de game, doet een Nephalem Rift.

Wat ons alleen wat verbaast is dat je toegang moet veroveren tot een Nephalem Rift. Waarom moet je eerst vijf Bounties afronden voor je een Rift in mag? We hadden liever gezien dat je vrijelijk mag kiezen of je een Rift aandurft of niet, zonder dat je daarvoor eerst op Bounty-jacht hoeft te gaan. Dat wordt nog mooier als Blizzard de plannen doorzet om een ladder-systeem toe te voegen, gekoppeld aan seizoenen. Hoe dat er uit gaat zien, is nog niet duidelijk, maar het maakt wel dat de game langer interessant blijft.

Oneindige Paragon-levels

Tot slot zijn er nog wat kleinere wijzigingen. Zo geldt Paragon voortaan voor alle characters binnen je account. Tenminste; voor zover die characters op dezelfde moeilijkheidsgraad spelen. Je verdient dus eigenlijk Normal Paragon-punten en Hard Paragon-punten. Die kun je nog steeds op dezelfde manier besteden, waarbij de verbeteringen dus gelden voor al je characters die op dat niveau spelen. Bovendien is er geen maximum meer. Je kunt dus oneindig doorgaan met je characters net die paar procentjes sterker te maken. Minder opvallend, maar wel leuk, zijn de Cursed Chests en Cursed Shrines. Dat zijn flinke kisten die stevig op slot zitten; ze zijn met magie verzegeld. Je kunt het magische zegel verbreken als je het bijbehorende event doorstaat, wat meestal bestaat uit het afweren van diverse golven tegenstanders. Geen spectaculaire toevoeging, maar goed voor de variatie.

Review Diablo III: Reaper of Souls

Conclusie

Niet alles aan Reaper of Souls is even geslaagd. Sterker nog; juist de meest in het oog springende onderdelen leveren niet helemaal op wat we ervan verwacht hadden. De nieuwe Act V heeft een vrij rechtlijnig verhaal, met een minder aansprekende hoofdrolspeler. Het ontwerp van met name de delen van Westmarch is dan weer wel erg goed. Maar als geheel biedt Act V weinig meerwaarde. Ook de nieuwe Crusader is eerder een nuttige dan een spannende toevoeging.

Toch is Reaper of Souls wel degelijk de uitbreiding die fans aan het spelen houdt en die afgehaakte spelers terug kan halen. Onder de motorkap zijn er wat slimme wijzigingen doorgevoerd. Het schrappen van het Auction House is fijn, vooral in combinatie met Loot 2.0 dat ervoor zorgt dat je weliswaar minder spullen krijgt, maar wel betere. Voorwerpen die bovendien veel beter bij je character passen. Dat is een hele vooruitgang. Het heeft weer zin om de uitdaging op te zoeken in de game, in plaats van wat goud te verdienen en je zaken in het Auction House te doen.

Aan de skills heeft Blizzard weinig spectaculairs veranderd, maar door nu voorwerpen in de game te stoppen die specifieke skills versterken, zorgt Blizzard er toch voor dat het leuk wordt om met verschillende builds te experimenteren. Daarbij komt ook het nieuwe Enchanting om de hoek kijken. Want mocht je een uitzonderlijk goed voorwerp tegenkomen dat echt niet bij je speelstijl past, dan kun je het nu aanpassen. Daar komt Adventure Mode nog bij, dat ervoor zorgt dat er altijd een uitdaging op maat te vinden is die een random karakter heeft en dus afwisselend is. Van ons hadden de Nephalem Rifts niet achter slot gehoeven, maar dat maakt ze niet minder spannend.

Daarmee flikt Blizzard hetzelfde kunstje als bij Diablo II. Ook daar werd het spel pas na de eerste uitbreiding de klassieker die iedereen zich nu nog herinnert. Dat lukt nu weer. Met name door Adventure Mode en Loot 2.0 is Diablo III weer een actie-rpg die eindeloos herspeelbaar is. Doordat er steeds iets spannends te beleven valt en doordat de kans weer ouderwets aanwezig is dat je net dat ene voorwerp vindt dat je character een stuk beter maakt.

Pluspunten

  • Loot 2.0
  • Adventure Mode
  • Enchanting

Minpunten

  • Malthael niet zo aansprekend
  • Crusader voegt weinig toe

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8
Review Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of SoulsReview Diablo III: Reaper of Souls

Lees meer

Diablo III: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of Souls Video van 23 augustus 2013

Reacties (125)

125
119
75
16
1
28
Wijzig sortering
Mooi geschreven review, maar een paar dingen zijn onjuist of worden niet goed uitgelegd.
Toch is er ook een heel klein nadeel aan Loot 2.0. Doordat de loot nu vooral moet komen van de sterkere monsters in de game, is de kans kleiner dat je iets bruikbaars vindt in de vele kisten, kratten en vazen die overal liggen. Voor spelers met licht structopatische neigingen als ondergetekende was er in Diablo altijd een heerlijk excuus om te allen tijde de gehele kaart te willen ontsluiten. Elke hoek moest verkend, want de kist of vaas die daar wachtte kon net dat ene fantastische zwaard bevatten. Dat excuus is er nu nauwelijks nog omdat dergelijke vazen, net als lagere monsters, zelden nog iets bruikbaars droppen; waarmee ook de neiging om te verkennen kleiner wordt.
Dit is simpelweg niet waar. Met Loot 2.0 kom je minder vaak loot tegen, dat geldt voor zowel de monsters als de vazen, kisten en lijken. Mensen die graag alleen op elites jagen kunnen dat doen. Mensen die graag elke vierkante cm wil ontdekken en alle destructibles vernietigen en elke lijk en boekenkast wil doorzoeken, kunnen dat doen en zullen daarvoor ook beloond worden. Het is zeker niet zo dat alleen de gevaarlijkste monsters goede loot droppen.
Je kunt nu kiezen uit Normal, Hard, Expert, Master en Torment
Ik mis hier de uitleg dat Torment 6 levels kent, dus in totaal zijn er 10 moeilijkheidsgraden.
Het mooie daarbij is dat er in Adventure Mode geen 'moeilijk' of 'makkelijk' meer is. De moeilijkheid wordt automatisch aangepast aan je character. Als je dus met een level 70 character naar Act I wil, tref je nog wel dezelfde tegenstanders, maar dan een stuk sterker.
Hier worden twee dingen door elkaar gehaald, moeilijkheidsgraad en level. Adventure Mode kent wèl makkelijk en moeilijk, namelijk in de 10 moeilijksgraden die erboven zijn beschreven.

Moeilijkheid wordt niet automatisch aangepast aan de character, maar wel de monster level. Als level 1 kom je andere level 1 monsters tegen, en elke keer als je een level erbij krijgt, krijgen de monsters dat ook. De monsters schalen met je level mee op, maar dat is geen verhoging van de moeilijkheidsgraad.
Naast de vooraf onbekende, maar goede voorwerpen die je krijgt voor het volbrengen van de Bounty, krijg je een bewijs dat je hem hebt volbracht. Als je er daar vijf van hebt, krijg je toegang tot een Nephalem Rift. Daar is de beste beloning van de game te verdienen, ook al blijft die grotendeels random. Een Nephalem Rift is een random samengestelde combinatie van elementen uit de game, die samen een stevige uitdaging vormen waar je makkelijk 20 minuten zoet mee bent.
Zoals ik het hier lees moet men 5 Bounties doen om een Rift te openen. In het spel is het echter iets anders. Door het doen van Bounties krijg je Rift Keystones, hoeveel je er krijgt, is willekeurig. Je zou bijvoorbeeld na 1 of 2 Bounties al genoeg keystones kunnen hebben om een Rift te openen.

"daar is de beste beloning van de game te verdienen" is niet helemaal correct geformuleerd. Overal in de game is de beste beloning te verdienen, zowel in de Campaign mode, als Adventure Mode in zowel de Bounties als de Rifts. De beste beloning is dus zeker niet exclusief in de Rifts de vinden.
Wat ons alleen wat verbaast is dat je toegang moet veroveren tot een Nephalem Rift. Waarom moet je eerst vijf Bounties afronden voor je een Rift in mag? We hadden liever gezien dat je vrijelijk mag kiezen of je een Rift aandurft of niet, zonder dat je daarvoor eerst op Bounty-jacht hoeft te gaan.
Ik denk dat het een gemis is om Crafting niet op te nemen in de review. Dan is de bigger picture makkelijker te zien. De End-game van D3 was het herhaaldelijk farmen van "efficiente" routes. Of in een woord: saai.
Als men kijkt naar de nieuwe recepten voor blacksmithing is te zien dat er specifieke items nodig zijn die van specifieke monsters kunnen droppen. Men wil dat spelers alle content in het spel spelen en zich niet focussen op een klein deel.
Je hebt de Campaign mode om de gehele verhaallijn te spelen met gegarandeerde legendaries voor Act eindbazen, je hebt blacksmith recepten die spelers naar specifieke monsters sturen, verspreid over de hele wereld. In Adventure Mode sturen Bounties de spelers overal heen. En Rifts zijn de spannende randomized dungeons.
Waarom Keystones? Zodat spelers zich niet focussen een klein deel van het spel. Zo houdt men het interessant, Rifts zijn leuk, maar speel ook eens Bounties ter afwisseling.

Patch 2.0 (Loot 2.0 en aangepaste moeilijkheidsgraden) en RoS (Act 5, Crusader en Adventure Mode) zorgen samen ervoor een enorme herspeelbaarheid van D3.
Goed geschreven, leest lekker weg. :)

Toch heb ik nog een vraag over de expansion: Hoeveel characters kun je op je account hebben? Kun je 2 van iedere class maken? (Klopt het wat hoeretoeter in 'reviews: Diablo III: Reaper of Souls - De charme zit onder de motorkap' zegt, dat je er dus 12 krijgt?)

Bij de paragon levels (pagina 8 ) is het nu trouwens niet duidelijk dat het gaat om "normale" en hardcore paragon levels. Die worden gescheiden. Je kunt wel tussen moeilijkheidsgraden wisselen en je paragon levels meenemen, maar ze zijn gescheiden tussen hardcore en gewone characters. Ik heb trouwens gelezen dat je pas al je paragon stats max hebt op paragon level 800, dus daar ben je wel even zoet mee. ;)

Ik vind vaak wel goede spullen uit gesloopte tonnen/kruiken/kisten. Daar is loot 2.0 ook goed voor en dat maakt het dus best wel de moeite waard om iets verder rond te kijken en alles kort en klein te slaan. ^_^
Dat nieuwe moeilijkheidsgradensysteem werkt trouwens ook lekker en de bonussen die erbij komen zorgen ervoor dat je veel harder kunt levelen, wat maakt dat het spel heel lekker speelt, vind ik. Je kunt vrij makkelijk naar hard, expert of master gaan en daar goede spullen verzamelen om het daarna op torment te proberen en zo kun je nog betere spullen zoeken en je paragon level flink opvoeren.

Die nieuwe challanges en rifts zou ik wel willen proberen, maar vind €30 een beetje veel voor een uitbreiding als de belangrijkste verbeteringen ook al in Diablo III 2.0 zitten.

[Reactie gewijzigd door Nonstop decay op 22 juli 2024 21:58]

Ik begrijp dat het een mening is dat je het te duur vind. Maar bekijk het eens van een andere kant. Als je bijvoorbeeld Deadspace3 hebt wat ook 30 a 40 euro voor de pc koste ten tijde van de release ( limited editions etc daargelaten ). Dan speel je vervolgens dat spel misschien een paar keer. En heb je de eerste keer het spel in max 8 of 10 uur uitgespeeld. Dan vind ik dat spel veel duurder dan diablo. Dat spel is bedoeld om continue te kunnen spelen ( grinden ) en te levelen. Als ik omreken hoeveel uur ik al in D3 heb zitten in vergelijking met andere games in de zelfde of zelfs hogere prijs klasse dan is het een dikke vette deal. Maar dat is ook maar een menig :)
Ja, dat is ook zeker zo. Ik heb nu de Collector's Edition van D3 (ook al iets duurder dan de gewone dus) en heb ongeveer 40 uur in iedere class zitten. Als je dan berekent hoeveel ik heb betaald per uur speelplezier, dan valt het zeker mee (ongeveer 35 cent). Dat lijkt me zeker geen slechte deal.
Wat ik vooral bedoel is dat D3, zonder RoS, ook de update naar versie 2.0 heeft gehad, waardoor loot 2.0 en het nieuwe moeilijkheidssysteem beschikbaar is voor alle spelers. Ik denk dat dat de belangrijkste verbeteringen zijn ten opzichte van D3 versie 1 en daar hoef je dus niet extra voor te betalen. Koop je RoS, dan krijg je er een nieuwe class bij, die zo te horen niet geweldig is, een nieuwe act die ook niet te indrukwekkend is en tenslotte dus die nieuwe uitdagingen van rifts. Die rifts lijken me zeker interessant, maar om daar dus 30 euro aan uit te geven als ik ook nog lol heb zonder de uitbreiding, lijkt me niet nodig. Waarschijnlijk koop ik de uitbreiding nog wel een keer, maar dan wacht ik liever tot D3 v2 me gaat vervelen of als er ergens een heel scherpe aanbieding is. ;)
Ja precies. Zo moet je wel denken. Dan is het wellicht toch net iets te duur. Als je er van uit gaat dat de grootste aanpassingen niet de expansion zijn maar loot 2.0. De class van de crusader echter die gaat nog wel handig worden in torment 5 en 6 . Dit wordt echt een healer / tank zodat de rest de monsters en elites kunnen spammen met dmg. Hij is alleen voor SOLO totaal niet interessant voor mij.

[Reactie gewijzigd door maradesign op 22 juli 2024 21:58]

De gedachte 'ik heb Loot 2.0' dus ik koop RoS niet is een verkeerde. Ik vind het dan ook goed dat de reviewer nog steeds stelt dat Loot 2.0 het grootste plusje is aan RoS. Ik heb dit hierboven ook geprobeerd uit te leggen: op level 60 is Loot 2.0 geen endgame meer - zelfs op T6 vind je magere items vergeleken met de loot game op level 70, en zeker vergeleken met sterke legacy items op level 60 schiet je er vrij weinig mee op.

Op level 60 blijven is helaas voor degenen die graag RoS overslaan gewoon totaal niet meer interessant.
Bedankt voor dit inzicht! (Blizzard zal blij met je zijn. :P)
Ik had er niet zo bij stilgestaan dat 10 extra levels en de bijbehorende equipment en skills ook nog meespelen in deze afweging. Dat stuk verder levelen geeft weer een beetje extra speelplezier. Nieuwe en betere gear verzamelen kan ook zeker geen kwaad. En tot slot lijken me die nieuwe skills, hoewel niet ontzettend veel en/of vernieuwend, ook leuk om te proberen. Zo zag ik dat Witch Doctor piraña's kan gaan gooien, dat lijkt me lachen!
Zo wordt het inderdaad meer de moeite waard om RoS aan te schaffen en ik denk dat ik er dan toch iets meer achteraan ga om 'm in huis te halen. :)
Na een tijd met Loot2.0 spelen kwamen er zoveel Legendary level 60+ Items voorbij dat ik die wel heel graag wilde kunnen dragen, wat voor mij de koop rechtvaardigde ;)
Haha, ja. Dat vind ik zo flauw. Wel vast een paar level 61 items droppen, om spelers nog een beetje extra te pushen om de expansion te kopen. Alsof de andere spelmodi en nieuwe skills alvast zichtbaar maken niet genoeg pesterij is. :P

Aan de andere kant.., zo lichten ze de spelers wel vast in over wat ze kunnen verwachten en is het misschien duidelijker van tevoren wat ze voor dat geld precies terugkrijgen.
Toch een kleine muggenzift: de lore van Diablo geeft duidelijk aan dat de angels helemaal niet als één blok achter de mensenstonden. Iets wat meermaals werd gemeld in deeltje 2 en 3. Het vreemde wat dus vermeld wordt op de eerste pagina is dus helemaal niet zo vreemd.
The Angiris Council became aware of the existence of Sanctuary and its nephalem denizens, both world and beings the product of unions between angels and demons. It was the Council's initial edict that the world and its people be destroyed, viewed as "abominations." However, Uldyssian's sacrifice gave the Council pause and it conveened to discuss the fate of the world. Imperius opted for eradication. Auriel and Itherael voted for the world's continued existence. Malthael abstained. Tyrael, who had been expected to side with Imperius and thus doom Sanctuary to destruction (a tie would mean the original edict would be carried out), sided with humanity, moved by Uldyssian's sacrifice. Sanctuary and its people would be left to choose between light or dark, and after a pact with Mephisto, both Heaven and Hell agreed to respect its neutrality.
Daarmee flikt Blizzard hetzelfde kunstje als bij Diablo II. Ook daar werd het spel pas na de eerste uitbreiding de klassieker die iedereen zich nu nog herinnert. Dat lukt nu weer.
Dit lijkt mij nogal voorbarig. Eerlijk gezegd lijkt me de update ook niet heel erg goed.
Als je snel op Diablo 3 was uitgekeken lijkt het me niet dat RoS je langer kan boeien. Na een tijd heb je toch zo'n goede gear dat je nauwelijks meer iets nieuws vindt.
Het combat system is niet veranderd, dus wanneer je gear straks na een x-aantal uur op een redelijk niveau is, zal het over het algemeen toch, zonder al te veel spanning, farmen zijn.

Verder is het nieuwe paragon systeem, loot 2.0 en het sluiten van de auction house ook aanwezig in regular D3, dus is de werkelijke toegevoegde waarde van RoS is niet zo groot als wordt beweerd.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 22 juli 2024 21:58]

Dat valt heel erg mee. Echt goede set/legendary drops zijn moeilijk te vinden, alsmede plans voor legendary items die echt wat toe kunnen voegen. Die droppen echt niet dagelijks.

Verder is het uitpluizen van je build, in combinatie met bepaalde legendarie powers en/of set bonussen nu veel beter uitgewerkt (items vinden die +damage op een bepaalde skill of ability geven). De spanning is er wel degelijk. Het spel is flink uitdagender geworden op hogere Torment levels. De grote toevoeging van de uitbreiding is adventure mode, en dat is het beste wat een spel als dit kan overkomen. Het speelt ongelofelijk fijn, en blizzard kennende is dit pas het begin. Support voor dit spel blijft nog jaren actief.

RoS is een must-buy voor iedereen die dit spel ook maar enigszins leuk vind.
De console versie is nog niet aangekondigd nee.

Over de game,

zelf ben ik een fanatiek diablo 1 + 2 en al geruime tijd 3 speler en de ins en outs zijn goed onder de knie. Helaas heeft Blizzard her en der hoekjes afgesneden van wat een mooi iets zou geweest kunnen zijn.

Een aantal voorbeelden wat i.m.o tekort schiet of te overrated is om fijn te spelen:

- Crafting van gems is gigantisch duur en is bedoeld om de Gold auctionhouse verkregen currency te dumpen bij de spelers die hier veel van hebben.

- Crafting van items is verhoogd in kosten en voor legendary craftng items zijn naast een hard to get crafting mat ook een top tier level gem nodig welke dus een enorme hoeveelheid gold kost.

In deze 2 punten heeft blizzard zich echt schuldig gemaakt aan het forcen van het dumpen m.b.t de currency die opgebouwd is persoonlijk ben ik van 9 bil naar 7 bil gegaan sinds de start en heb ik nog niet eens een upgrade gemaakt.

Naast de crafting is er nog weinig toevoeging in de game waar ik echt een gat in de lucht spring noem het pessimisties noem het te serieus maar de diablo 3 zoals hij eerst getoond werd was 10x beter en voller dan tot nu toe gespeeld is.

Persoonlijk mis ik de PVP de extra spelers in een party de trading en veel meer aspecten die ik jullie zal besparen om het nog enigzins leesbaar te houden.

Wat ik wel een goede stap vind rifts en bounty's ondnaks compleet afgetrokken van het idee m.b.t maps in Path of Exile is dit een stap naar een long-term game wat een beetje leefbaarheid houd.

Het nadeel in dit aspect is de manier waarop je bounty's kan farmen indien je een team van 4 personen hebt zet je de difficulty op normal en kies je ieder een act uit die je cleared. Ongeacht welke act iemand zit krijgt deze na inlevering bij Tyreal de chest en rewards (exp+gold)l

Het farmen van crafting mats daarentegen is dermate vervelend en langdradig dat het de moeite niet waard is aangezien de kosten hiervoor ook zoals eerder vernoemd gigantisch is.

Momenteel zijn er 2 classes die OP zijn wizard en demon hunter de laatste is in diablo 3 origineel dermate generfd dat het nu toch wel een leuke char is om te spelen en ook dus 1 van de sterkste 2 klasse op dit moment.

Persoonlijk farm ik momenteel met een groep bestaande uit een top 5 EU wizard top 5 EU demon hunter en een monk en mij torment 3 is gemakkelijk en t6 legendary farming gaat als een malle ondanks dat het dan puur dps gericht is.

Voor mensen die twijfelen over een eventuele aanschaf van de uitbreiding zou ik zeggen leef je uit haal het spel speel tot level 70 zoek wat gear maar ga bijvoorbeeld niet craften tot de nieuwe patch waarbij de kosten omlaag zullen worden gehaald.

[Reactie gewijzigd door lennaertP op 22 juli 2024 21:58]

Vreemd dat de hoge prijs niet genoemd wordt. Tevens vind ik het ronduit slecht dat je character slots kan bijkopen door voor een €60 euro expantion te gaan...
Hij is voor 29€ te halen bij elke mediamarkt.
Als je geen geduld of mediamarkt in de buurt hebt.
Kan je hem online bij blizzard kopen voor ~29€.
Je hebt hiervoor wel een truukje nodig, via de us store giften naar je eigen mail adres en dan redeemen.
Hij is dan 40$ ipv 40€. Wat neerkomt op ~29€.

Ik had zelf het origineel gepreordered voor 23£ heb dus uiteindelijk meer betaald voor de expansion dan voor het origineel, dat voelt wel raar inderdaad

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 22 juli 2024 21:58]

Zal niet meer gelden, maar ik had hem via G2A voor 25 euro per stuk, netjes de dag voor release binnen.
Thanks voor de 'gift'- tip! Inderdaad voor $40 aangeschaft.
Je kan hem ook digitaal kopen bij een webshop krijg je de code via email. Geen gezeur met buitenlandse betaling etc.
Jup, een site zoals G2A.com is perfect: ik heb mijn RoS gekocht voor 25 euro en zelfs een dag voor de launch had ik mijn code al binnen.
Alsof je aan 12 character slots (man en vrou van iedere soort, 6) niet genoeg zou hebben.
Je kunt je builds toch eindeloos aanpassen en mules zijn echt anno 1999...

De hoge prijs is een kwestie van de pricewatch bekijken. Dan kom je erachter dat het 29 euro kost. naar mijn idee elke euro waard maar dat heb je misschien als fan van het eerste uur.

overigens vind ik act 5 wel geweldig de sfeer van diablo games toevoegen. heel duister en demonisch. heb me daar al dik vermaakt.
Wat ook prima is aan de uitbreiding is de nieuwe moeilijkheidsgraad. als je dacht redelijk cool te zijn in dia 3 kom je goed bedrogen uit in de expension. moeilijk heeft een nieuwe naam gekregen. reaper of souls is echt een lastige baas over de rifts nog maar te zwijgen.
Wat wel echt jammer is zijn de account bound items. voor mij was diablo ook ruilen met items met vrienden en dat element is geheel verloren gegaan. Een onwenselijk (zeer) individueel aspect in een mass multiplayer game.
Ja inderdaad, het is goed dat ze de ah eruit hebben gedaan maar ik vind het wel jammer als ik een goed item vind maar niet goed voor mijn class hem niet met vrienden kan ruilen.
Je kan alleen nog ruilen met de personen waarmee je speelt op het moment dat de loot valt.
Ja klopt, maar als ik bijvoorbeeld iets voor hem wil craften omdat hij dat niet kan maken, kan ik het hem weer niet geven.
En dan maximaal 2 uur naar de drop
Ik had liever extra stash tabs gehad ipv character slots, dan had ik het nog wel willen overwegen om voor de CE/DDE te gaan.

Maar dubbele hero slots is eerder met oog op HC (hardcore) en niet per se voor gender.
Je kunt ook een extra stash tab kopen.
Deze kun je dan zoals de voorgaande tabs uitbreiden totdat de hele tab beschikbaar is.
Ik bedoel meer dan de 3 als je ze allemaal gekocht hebt voor ingame gold. 5 tabs zou beter zijn geweest. Dus 2 extra stash tabs ipv 2 extra hero slots.

Hero slots hebben uiteindelijk meer storage in totaal, maar het mulen is omslachtig.
Met RoS krijg je een extra stash tab
Als je een beetje rondkijkt kun je bij mediamarkt of mycom het spel voor een euro of 30 kopen.
Blijft veel voor een uitbreiding maar is stukken minder dan de 60 die jij noemt
Wellicht dat je even beter leest? Hij heeft het over de versie die extra character slots geeft, das de Deluxe Digital (€60) of de Collectors Edtion (€70+).
`Hoe kom jij aan de €60 euro ??? voor een expansion ??
de uitbreiding kost maar 29.95
Zie: https://eu.battle.net/sho...3&utm_campaign=d3x-launch Daar staat toch echt €60 voor de luxe versie waar je meer character slots mee krijgt...

Waarom hebben mensen mijn initiele opmerking zo slecht gelezen? shees...
maar je krijg meer voor de luxe versie en die slots kan je ook in game bij kopen.
Dus het is maar hoe je het lezen wil :+
Man wat voelde ik me waardeloos. Met mijn EPIC diablo 3 gear ben je echt niets meer waard in de torment level 2 en daar boven. Heb met mijn gear pre 2.01 en RoS iets van max 600k dmg kunnen maken met mijn demon hunter. Nu zit ik in RoS en heb moeite in torment 2. Ik maak nu 4miljoen! damage en dat is niet genoeg. Wat een heerlijke expansion. Je bent gewoon helemaal niets meer en moet weer keihard werken aan je build en je gear. Heerlijke uitbreiding!
Dan is je balance niet in orde, ik heb die fout ook gemaakt vanuit de 'legacy' gedachte. De focus voor hogere Torments ligt niet in damage, maar in sustainability. De HP balkjes zijn dermate lang dat 'erdoor bursten' niet meer werkt en het gros van de damage is juist niet spiky maar 'over time'. Het zwaartepunt is verschoven: waar je eerst bouwde tegen de damage spikes van nare elite packs, moet je nu bouwen op maximale mitigation icm een stevige passieve health regen, je moet 'van Health pot tot Health pot' tussendoor genoeg HP terug kunnen krijgen om de schade die je incasseert op te vangen. Op die manier wordt het mogelijk om lekker te blijven staan en 100% van de tijd aan te vallen ipv een hit en run tactiek waarbij je constant dingen aan het ontwijken bent. Hiermee schep je ook de ruimte om een Torment omhoog te gaan.

Ik loop nu door T2 heen zonder enig risico op sterven, met een 590k damage (max) Wizard. Maar die heeft dan weer wel tegen de 7,5M (!) Toughness en 22k Healing. Hoge Life regen/sec van 18k, LoH van 4k, en vooral: All resist 97% reduction (80 gemiddeld + Blur Passive) en zo'n 9500 Armor. Kortom, meer dan een paar procent damage mag je niet doorlaten, anders ga je Torment niet overleven :)
Je hebt gelijk. Je moet meer geduld hebben en niet te snel willen. Ik had daar met inferno geen moeite mee met mijn DH. Nu even je post in acht genomen. Heb wat dex gems vervangen met all resist gems en ook mijn paragon punten wat verplaatst naar armor en liferegen en vitality. Gaat STUKKEN beter. had een reduced dmg van 57 nu 88. Ben nu weer bijna net zo tanky als pre 2.01 :)
Paragon defense altijd in Resist all gooien, daar win je het meeste mee. Armor schaalt niet zo best (want een percentage, werkt dus alleen goed als je al erg veel base armor hebt) is mijn ervaring. En: Vitality is niet relevant als je goede mitigation hebt. Veel belangrijker is healing op dat moment. Zodra je 5% of meer van je max health per seconde terugwint zonder iets te hoeven doen kom je aardig in de buurt.

Ook een leuke om wat stats 'te sprokkelen' is de movement speed uit je paragon points halen, heb je een extra stat vrij op je gear. (bijv boots zonder movespeed)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 21:58]

Das de Blizzard oplossing van uitbreidingen.
Dat kunstje flikken ze keer op keer in World of Warcraft.. = volledige gear resets
Mijn gear is niet zozeer gereset. Je hebt gewoon nieuwe loot nodig om de hogere torment levels te kunnen bestijgen. Wat ik niet heb verteld is dat ik t2 en hoger niet aan kan solo. Omdat dan alles op jou af komt. Maar in multiplayer heb je wat meer adem ruimte en dan lukt torment 3 / 4 aardig. Als ik met mijn demon hunter meteen alle torments aan kon was het ook niet eerlijk. Je wordt gewoon weer even op je plek gezet en moet je best doen.
Daar is toch ook niets mis mee? Of wil jij graag 3 uitbreidingen met dezelfde gear doen omdat die hardgefarmde gear na 3 jaar nog altijd beter is dan de gear die in de 3e uitbreiding valt? Dan wordt het ook wel erg saai he ;)
Dit dus. Maar aan de andere kant toch ook weer jammer, het uren farmen van de "Fields of Misery" voor wat goeie loot in D3 was na 20 minuten RoS meteen teniet gedaan, er vallen echt véél betere items.

Maar ik vermaak me er goed mee! Hier ga ik met plezier de nodige uren insteken :)
Loot 2.0 krijg je toch ook als je niet reaper of souls koopt?
Ja, maar ik zal je alvast verklappen, dat je met goede legacy gear op level 60 veel sterker blijft. De Loot 2.0 gear heeft namelijk veel meer base stats en veel minder trifecta, dus als je op 60 blijft verlies je, als je wil upgraden, bijna altijd de trifecta stats die je build imba maakten. Vooral APS is bijna onmogelijk om te behouden, er is geen Lifesteal meer (alleen LoH) en lage APS met marginaal hogere LoH (want op 60 is het verschil met legacy LoH bijzonder klein) is simpelweg niet voldoende om in leven te blijven. Kortom, je kunt het beste helemaal from scratch beginnen om op level 60 wat 'nieuws te ervaren' of verder te progressen... en dan moet je de chat met allemaal level 70 loot dat gelinkt wordt maar weten te weerstaan :) Blizzard heeft het slim gespeeld met Loot 2.0 wat dat betreft.

Kom je echter op level 70 of zelfs op 61 dan is het beeld compleet anders en gaat Loot 2.0 echt zijn meerwaarde laten zien. Het verlies van hoge APS items wordt ruimschoots goed gemaakt door ziekelijk hoge Regen/sec of LoH waardes van tegen de 1800-2000 per item. De balans is wat verschoven met Loot 2.0, de noodzaak van trifecta is niet meer zo aanwezig als vroeger (je kunt prima uit de voeten nu met zowel een trage, low APS / High damage build als een snelle, high APS build) en dat maakt het nieuwe Diablo 3 een stuk interessanter. Het is zoals de review beschrijft nu écht mogelijk en 'viable' om creatief te zijn en af en toe eens wat aan je build te tweaken om het leuk te houden.

Ik heb een tijdje getwijfeld over RoS na het fiasco dat D3 heette, maar ben blij dat ik 'm heb aangeschaft. Het is nu eindelijk een waardig vervolg op D2, weliswaar met minder number crunching maar wél met heerlijke balance en speelbaarheid. Enchanting voegt ook enorm veel toe aan de ervaring. Alles voelt nu als een kloppend geheel waarin het gevoel van progression constant aanwezig is (als er niks dropt kun je altijd wel langs de Mystic om te finetunen met de loot salvage), er veel afwisseling is in wat je speelt met de bounties en rifts, en de balans tijd/progress is veel beter in orde als voorheen. Een paar uurtjes spelen resulteert meer dan eens in een volledig omgebouwd character met een veel effectievere build. Erg leuk om te zien dat het ook zo kan zonder dat je binnen een dag of twee aan de top zit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 21:58]

Precies, ook door de combinatie met Paragon kun je eigenlijk elke build wel viable maken, en dat maakt het nu heel erg leuk om te spelen. In D3 ben ik na een maandje ook afgehaakt omdat je gewoon geen steek verder kwam, eindelijk wat k's gold bij elkaar had gesprokkeld en dan via de AH maar net een tikkeltje beter item op de kop tikken waardoor je eigenlijk nog steeds geen steek verder kwam.

Nu is het plezier weer helemaal terug, krijg ook vaker legendaries gedropt wat altijd spannend is en alle gear die je gedropt krijgt is nu tenminste ook eens echt een verbetering.

Het enigste wat ik nog graag zou willen zien is dat je een bepaalde build kan opslaan, zodat je snel kan wisselen tussen een aoe build en een solo/bosskill build, dat mis ik nog een beetje.
Anoniem: 328374 @Vayra31 maart 2014 11:39
Ja, maar ik zal je alvast verklappen, dat je met goede legacy gear op level 60 veel sterker blijft

Als je de - level requirement negeert dan heb je gelijk. En getest: niet-ROS accounts kunnen ook -lev req gear aan (geen legendary of set maar wel "rare" items).
Mja, dat klopt, maar wil je werkelijk je droprate verlagen tot het niveau van items met een -level req erop? Of ga je RoS spelers lastig vallen om hun -level req drops aan jou te geven ofzo?

Er is immers geen AH meer om de level req items op te snorren...
Hoewel er in de review wordt gesproken van het feit dat destructable items etc niet zo lonend zijn voor loot... kwam ik mijn eerste legendary in act V na 30 minuten spelen tegen in, jawel, een paar kisten die ik kapot sloeg..

Dus ik blijf nog steeds gewoon alles slopen :)
Lol klopt ja dat is sinds Loot 2,0, ook als je RoS niet hebt.
Had vorige week ook dat de helft van de lengendary's uit pile of bones en zo kwamen :P
Wat ik me dan afvraag is waarom het als pluspunt staat in een review voor de expansie.
Het is een methode die Blizzard al jaren toepast, met name bij World of Warcraft; naast de nodige nieuwe content (nieuw hoofdstuk, nieuwe class) gooien ook flink wat van de onderliggende game mechanics om. Dat geheel maakt de uitbreiding. Maar om ervoor te zorgen dat er na release van de uitbreiding niet twee gescheiden groepen ontstaan die niet langer samen kunnen spelen omdat die twee verschillende game mechanics hebben, gooit Blizzard een (gratis) patch online die ervoor zorgt dat iedereen die nieuwe game mechanics heeft. Dus in dit geval; Loot 2.0 is onderdeel van de uitbreiding, maar voor iedereen gratis beschikbaar, ook als je Reaper of Souls niet hebt.
Wellicht had ik wat specifieker moeten zijn ;-) Over het algemeen gebruiken mensen reviews om te beoordelen of ze een game/uitbreiding willen kopen (of niet). Als een feature beschikbaar is zonder het spel/uitbreiding te hoeven kopen is het niet handig om deze feature als pluspunt te noemen in de review van de uitbreiding, dat geeft namelijk de indruk dat de feature exclusief is aan de uitbreiding. Wat niet het geval is.

Loot 2.0 zat al in patch 2.01, wat al op 25 februari geïmplementeerd werd, Reaper of Souls kwam op 25 maart uit. Met de quote "Toch is Loot 2.0 de voornaamste verbetering die Blizzard in Reaper of Souls heeft doorgevoerd." wordt er nergens uitgelegd dat je voor Loot 2.0 helemaal geen Expansie nodig heb en gewoon al standaard gepatched is in je huidige versie van Diablo III. Hetzelfde geld voor het verwijderen van de Auction House, dat was ook al doorgevoerd voor de release van RoS.

Wat ik me nu gewoon afvraag is wat de Expansie nu precies bied boven de Diablo III core game. Ik kan het vast bij elkaar vergaren door wat gegoogle, maar dit is toch juist waarvoor we reviews lezen?
Met Reaper of Souls krijg je Act V, de Crusader en Adventure Mode (dus Bounties en Nephelem Rifts). In Patch 2.0.1 zitten Loot 2.0, de nieuwe Paragon-levels en de omzetting van moeilijkheidsgradaties.
Lees mijn stukje hierboven, dan heb je een idee.

De review is prima, want Loot 2.0 voegt op level 60 bijzonder weinig toe als je Legacy kent en flink gespeeld hebt. Zie het als een demoversie van Loot 2.0 op level 70. Het geheel is namelijk ook niet compleet zolang je Enchanting mist, dat is integraal onderdeel van Loot 2.0. De review beschrijft het dan ook heel goed: onder de motorkap zitten de interessante vernieuwingen en dat gaat pas blijken wanneer je RoS speelt, niet wanneer je legacy speelt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 21:58]

Fijne review, duidelijk wat de plus en minpunten zijn. Een echte super verbetering is het dan niet maar ik weet nu wat er op mij te wachten staat als ik de uitbreiding koop.
Het loot 2.0 verhaal en nieuwe moeilijkheidsgraden is iig zonder de uitbreiding al beschikbaar, dus dat kan je al uitproberen zonder de expansion te kopen :)
Ik had het ook sinds 2012 niet meer gespeeld, maar nu door RoS toch weer geïnstalleerd. Heb er geen spijt van. Loot 2.0 gaat als een trein en alles voelt veel beter gebalanceerd aan dan anderhalf jaar geleden.
Wat wel precies nog altijd is, is connectie gezeik. Meestal nog op de momenten dat je ze het hardst kan missen.
Wat wel precies nog altijd is, is connectie gezeik. Meestal nog op de momenten dat je ze het hardst kan missen.
Dit is echter niet alleen een 'feature' van Diablo, maar heeft ook effect op de andere Blizzard spellen, zoals WoW, Hearthstone en Starcraft 2. De downtime van gisteren (30 maart) was ook geen Diablo only probleem.
Het verbaasd me een beetje dat de prijs niet als negatief punt wordt gezien. 1 extra class en 1 extra hoofdstuk, voor de hoofdprijs van 40 euro vind ik ergens schandalig. volgens mij heb ik dat ook ongeveer voor het origineel betaald..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.