Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Diablo III - Nu ook op console

Conclusie

Onze bezwaren zijn kleine minpunten aan een verder prima vertaling naar consoles. Zelfs als je geen ervaring hebt met consoles of met Diablo III, is de game eenvoudig onder de knie te krijgen. Wat dat betreft voldoet de game aan het belangrijkste motto van de studio; Diablo III is easy to learn and hard to master. Het is makkelijk om de eerste Act door te komen, maar daarna neemt de moeilijkheid toe. Voor de bediening geldt hetzelfde. Van diezelfde eerste Act kun je het grootste deel doorkruisen met enkel de linkerjoystick en je primaire aanval, maar gaandeweg moet je steeds vaker je andere skills en je verdedigende opties inzetten. Dan is opeens ook de nieuwe snoekduik handig, waarmee je aan een gevecht kunt ontsnappen.

Voor de puristen zal Diablo III nog steeds te weinig rpg zijn: geen skill trees en geen gestoei met cijfers om je eigenschappen aan te passen. Het is echter een zegen dat je bij het toewijzen van skills en Runes nergens aan vast zit. Je kunt op elk gewenst moment de eigenschappen van je personage aanpassen, zo vaak als je wil. Dat was in veel oude rpg's anders, maar de keuzevrijheid die je hier hebt is alleen maar prettig. Het is hooguit lastig dat je geen verschillende builds van hetzelfde personage kunt opslaan.

Diablo III blijft, ook op console, een game van snelheid van handelen en dat is precies wat het verslavend maakt. Het is geen game waarin je een strategie bedenkt voordat je een gevecht aangaat. Het is een game die je op intuïtie speelt en dat is op consoles niet anders, waarbij de consoleversie een aantal sterke punten heeft. Zo hoef je op een console niet permanent online te zijn. Belangrijker is echter dat het mogelijk is om met verschillende mensen op dezelfde console in co-op de campagne te volgen, waarbij iedere speler een personage op usb-stick kan meenemen. Bovendien is het Auction House geschrapt, wat wil zeggen dat je weer hard moet knokken om een goede uitrusting bij elkaar te sprokkelen en vooral dat maakt dat de consoleversie meer recht doet aan de franchise dan de vorig jaar verschenen pc-versie.

Pluspunten:

+ Local co-op is een leuke toevoeging
+ Zonder Auction House is de game leuker
+ Besturing met controller werkt prima

Minpunten:

- Te veel functies aan een knop
- De juiste vijand selecteren is lastig

Cijfer: 8,5

Titel Diablo III
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Activision Blizzard
Releasedatum Al verschenen


Lees meer

Reacties (83)

Wijzig sortering
Je kunt Diablo 3 oppoetsen maar in de kern blijft het een spel dat de nodige diepgang mist om boeiend te blijven.

De aangehaalde punten over itemization en customization, en vooral het gebrek daaraan, blijven bestaan. In de kern is Diablo 3 nog steeds de kindvriendelijke versie van Diablo 2. Grote knoppen, versimpelde loot, geen skill trees maar vrije aanpasbaarheid 'on the fly'.

Nu er ook games als Path of Exile op de markt zijn zie ik echt geen reden meer om D3 opnieuw op te pakken, het kan zo enorm veel beter en leuker zijn... D3 voelt repetitief en het gebeurt eigenlijk zelden dat je aangenaam wordt verrast door nieuwe, unieke loot (in D3 is een 'goede drop' niets meer dan eentje die je toelaat nog verder te min-maxen, er is verder niets unieks aan).
Anoniem: 66374
@Vayra4 september 2013 14:15
Dit spel heeft een grote saaiheids faktor.
Helaas graphics zijn goed.
Maar dat is dan wel aan blizzard toevertrouwd.
Verder niets nieuws onder de zon.
Als je de pc versie al kent waarom nog een keer kopen?
Beetje jammer geld voor zo'n kort spel.
Idd zonder auction house werkt het spel gewoon beter - misschien moeten ze maar eens denken aan gewoon weghalen dat ding,. ook op de pc.
Is al telaat iedereen heeft al teveel shit, of dan in elk geval flinke voordeel op de rest, een complete wipe als in ladder reset kan het nog redden. Maar er hebben teveel mensen geld in het spel gestopt via de RMAH dat het nooit meer mogelijk is zonder represailles.

Misschien moet er maar gewoon een ladder versie komen en alles op non-ladder zetten met AH en Ladder heeft geen AH
Dat komt met de Expansion wel, heb her en der wat loot screenshots gezien en daar wordt je niet vrolijk van als je keiharde euro's hebt uitgegeven op de AH ;)

Gear op lvl 70 is zo krachtig dat de huidige gear echt niet meer mee kan (tenzij de screenshots een ander beeld geven dan straks de release zou doen). Denk bijvoorbeeld aan wapens met 3k+ dps, waar nu 1300+ echt goed is met de juiste stats.
+ Besturing met controller werkt prima


- Te veel functies aan een knop
- De juiste vijand selecteren is lastig

WAT ?
Movement en functions zijn denk aparte onderdelen.

Het zal fijn besturen zijn geweest alleen in een korte tijd erg veel functie binnen 1 button, waar je na een week niet eens meer over na hoeft te denken.

Leuke review lijkt me erg leuk met 4 man.
weet iemand overigends of het later ook op de pc te besturen wordt met een controller? dmv een patch ofzo?

heb alleen comunity hacks gevonden zoals deze:
http://www.blizzardguides.com/diablo3/ps3-controller.html

lijkt me namelijk best tof om te doen :)
Het lijkt me sterk. Het is aardig wat werk geweest om de Console versie te maken en dit zou betekenen dat ze de hele zaak weer terug moeten porten naar de PC. De markt hiervoor lijkt me niet echt groot en voor Blizzard zit er dan ook niet veel toegevoegde waarde in.
"porten naar de PC" word niemand eigenlijk vrolijk van...
Diablo III blijft, ook op console, een game van snelheid van handelen
- Te veel functies aan een knop
- De juiste vijand selecteren is lastig
Dit lijkt mij dan ook redelijk tegenstrijdig. Enerzijds zou de besturing prima werken, anderzijds is het moeilijk vijanden te selecteren of acties uit te voeren (te veel functies aan een knop), terwijl dit juist een game van snelheid van handelen betreft. Juist...

[Reactie gewijzigd door drdelta op 3 september 2013 16:15]

Het kan natuurlijk ook zijn dat de reviewer onhandig is met controllers ;) Een review blijft tot voor een gedeelte een mening.
Waarschijnlijk bedoelt hij dat de besturing beter werkt dan verwacht werd... echter had ik dat je ook kunnen vertellen met spellen als torchlight :)
Ik ben het eigenlijk met Paul wel eens, daar Borderlands 2 eigenlijk een vergelijkbaar probleem kent (en eigenlijk in dezelfde catagorie van lootgames valt als Diablo 3), soms is het een hinder, maar ook een beetje een gebrek aan toetsen op een controller.

Bij Borderlands 2 (daar ik hem op de Xbox speel, weet ik niet welke knop geldt hiervoor op de PS3), heb je de X knop, die ook een scala aan functies heeft en in sommige gevallen kan dat zelfs tot je eigen dood leiden:

De X knop herlaadt je wapen, laat je items oppakken (of zelfs equippen per direct als je hem ingedrukt houd), je kan er iemand mee reviven, interactie (praten met NPCs).

Zeker het reviven is echt een ramp soms, aangezien je wapens hebt die je gooit alsof het een handgranaat is bij het herladen, niet erg leuk als je iemand wil reviven en dat ding explodeert in je gezicht. Echter, dat doet niets af aan de kwaliteit van de besturing, het spel laat zich namelijk net als Diablo, prima bespelen, alleen zit je met een kleine tekort koming door de controller, echter doet dat niets aan de spelervaring.

Dus enige nuance mag wel toegepast worden, ik snap de uitspraak van Paul heel erg goed in deze.
Mee eens, rare plus en min punten.

Ik snap best dat je het in vergelijking moet trekken met toets+muis besturing maar dan nog. Maak dan een vergelijking en trek daar een conclusie uit. Nu lijkt het meer een constatering dan een conclusie en zeg je eigenlijk dus niets.

[Reactie gewijzigd door Jaapoes op 4 september 2013 11:48]

"Door Paul Hulsebosch"

Het is misschien persoonlijk, maar ik vind zijn game reviews over het algemeen niet al te best.
Niet echt on topic, maar toch wil ik dit even onderschrijven. De reviews door deze meneer met een voorliefde voor bakkebaarden hebben meestal weinig diepgang en komen soms over alsof het spel niet langer dan een half uur gespeeld is, of dat er helemaal geen kennis is van eerdere / relevante spellen.

... en alles naar het Nederlands vertalen wordt best wel irritant ...
Ik ben dezelfde mening toegedaan. Vaak staan er naar mijn idee ook zaken in die gewoon niet kloppen, zie bijvoorbeeld de Command & Conquer (generals 2) preview van een paar dagen terug.

Maarja, zo heeft iedereen wel een reviewer van jezelf het idee hebt dat zijn of haar mening over een spel vaak overeen komt met de jouwe.

Ik hoop dat er wat met de feedback gebeurt en reviews daar in de toekomst beter van worden.
Ik hoop eigenlijk van niet. Niet iedere review(er) hoeft iedereen aan te spreken. Zoek juist een aantal reviewers wiens smaak bij de jouwe past, en haal daar je info uit.
Er zijn ongetwijfeld mensen die Paul met zijn visie Wel goed aanspreekt, en het zou zonde zijn als hij die mensen kwijtraakt om een groter generiek publiek aan te spreken.

"One size fits all, doesn't". Als een bepaalde review(er) jou niet aanspreekt - move on.

Feitelijke onjuistheden is een ander verhaal, maar de punten die door Welat aangehaald worden, zijn prima verklaard in de tekst zelf. En gezien de timing van het topic en reactie, overduidelijk dat er niet goed gelezen is in de hoop op een fipo.
Dat vroeg ik me ook af,werkt goed met controller
Ik heb het idee dat de game zo hoog scoort omdat hij met de PC versie wordt vergeleken. Je moet gewoon stand alone kijken naar de game.... dan scoort hij voor mij een stuk minder.

Ten opzichte van de PC versie, het weghalen van de auction house is een goede zet, maar nog is de game geen 8.5 waard....
Anoniem: 230001
@Devroet3 september 2013 16:42
Misschien scoort die game wel een 8,5 omdat het een goede game is.
Een review en cijfer zijn altijd persoonlijk. Als jij de game niet leuk vindt en een ander wel kan het nog altijd een 8,5 waard zijn.
Dan alsnog kun je de game kwalitatief en objectief beoordelen t.o.v. alternatieven.
Misschien scoort die game wel een 8,5 omdat het een goede game is.
Een review en cijfer zijn altijd persoonlijk. Als jij de game niet leuk vindt en een ander wel kan het nog altijd een 8,5 waard zijn.
We mogen lijden als een reviewer reveiw op persoonlijke basis, ipv een (objectieve) professionele als van een jorunalist. Iedereen heeft gaming voorkeuren, maar er zijn altijd grote gemene delers, graphics, controls, verhaal lij noem maar op. De een speelt voor de story, de andere voor de kick van de loot etc. etc. maar als reviewer op een tech&it site neem ik aan dat je niet reviewed voor de die-hard roleplayers of enkel de button bashers, maar voor de grootste groep tweakers: namelijk de mainstream gamers.
Dan moet hij vergeleken worden met Sacred 2 en Torchlight. En dan scoort Diablo waarschijnlijk nog altijd die 8.5 ;)
Als je Torchlight II bedoelt, die game is op zichzelf een stuk beter dan Diablo 3. Dus dan is die 8,5 ook niet terecht.
huh torchlight 2 die is niet op de consoles verschenen toch ???
Mja, in dat geval zou ik inderdaad ook deze titel niet snel zo'n cijfer geven.

Verhaal? 6je. Graphics (op de console? Ziet er uit als 720p low - laptop uit 2009 kwaliteit?) 5.5
Gameplay? Waarschijlijk wel de 7 a 8 waard. Diepte in de game? (voor een arpg) erg matig, 6 a 7?

Al met al zou ik ook eerder op een 7 komen, voor zowel de console als PC versie.
Klopt niet met je redenatie want op de PC zijn de graphics beter dus moet het dan minimaal 7.5 of 8 zijn
De Xbox/PS3 heeft een vaste set aan specs, de pc kan je upgrade... Hmm, raar dat de pc beter is... Your argument is invalid!

Ik bedoel, ik kan diablo 3 op mijn pc spelen op low (niet geprobeerd want mijn pc is crap!! Maar dan heb ik hem dus nu voor de Xnox, en dan zijn die graphics standaard slechter dan de pc versie (want ja dat is toch altijd zo! FOUT)

Graphics vind ik zoiezo niet belangrijk bij een game, snap ook niet dat mensen daarop af kunnen knappen. Maar om een console game met dezelfde pc game te vergelijken is gewoon dom. Een pc is aanpasbaar, ga jij maar een videokaart vervangen/inbouwen in je ps3 of X360.

Wens je veel plezier.

[Reactie gewijzigd door Slyphel op 5 september 2013 13:20]

Hij geeft de score voor de PC en zowel als de Console een 7 terwijl hij eerst meld dat de Graphics op de PC beter zijn, hoe kan de Console dan het zelfde scoren als de PC?

Ja als je de AH als minpunt rekend voor de PC.
Wat ik mis in deze review en wat ik heel graag zou willen weten gaat over de coop offline mode.
Je zit met 4 man op de bank te spelen....alle 4 de spelers willen tegelijkertijd hun spullen verkopen bij een vendor. Is het zo dat elke speler een apart scherm krijgt om spullen tegelijkertijd te kopen/verkopen of moet iedere speler om de beurt zijn spullen verkopen. Ditzelfde vraag ik mij af met de runes/skill menu`s....kan iedereen apart maar toch op hetzelfde moment keuzes maken of moet iedereen op elkaar wachten.

Ik hoop echt dat ze dit dus apart voor iedereen hebben ingebouwd. Hoe frustrerend is het als je straks 20 minuten bezig bent met alleen al spulletjes kopen/verkopen.....of dat je midden in een battle besluit om toch die ene rune anders te zetten en dat iedereen weer op jouw zit te w88 of visa versa.....
Hiervoor moet je telkens wachten tot een speler weer klaar is

Hele spel gaat dan op pauze.

behalve voor online coop.
dit is dus niet zo.

lekker wachten en 1 voor 1 je shit fixen. dit maakt teamplay op 1 scherm een dikke NO GO
Klopt, je zit op elkaar te wachten. Aan de andere kant maakt dit het ook wel weer makkelijker om spulletjes uit te wisselen. (al had dat nog makkelijker gekund in het party scherm, waar je nu alleen nog maar goud kunt doneren aan party members)
Zo hoef je op een console niet permanent online te zijn.
Dat mag van mij best bij de pluspunten staan.
Het is zelfs de hoofdreden waarom ik het niet gekocht heb op PC. (En ook niet illegaal gedownload, uiteraard.)
Niet permanent online is altijd +1
Mee eens.

Maar dit schaar ik toch onder de AH-afschaffing. Dat is ook de enige reden waarom ze het in de console versie hebben gestopt. Je char en gear staat niet meer online, dus kan je offline spelen.

En je char staat dus lokaal en is mee te nemen op USB. En dus te editen tot je erbij neervalt. Want je kunt daarmee de economie niet meer verklooien, maar dus wel gewoon even je gear een ugprade geven indien nodig, zonder dat je er miljoenen aan ingame gold voor hoeft te verzamelen.

Leuk, maar aan de andere kant, zie Borderlands 2, en hoeveel mensen daar met onmogelijke (jup, die zwarte) guns rondlopen en zo in public online de de moeilijkheidsgraad to 0,0 verlagen.
Maar dit schaar ik toch onder de AH-afschaffing. Dat is ook de enige reden waarom ze het in de console versie hebben gestopt. Je char en gear staat niet meer online, dus kan je offline spelen.
Dat is een tikkeltje naief imho. De reden dat er always-on in zat is DRM. Auction House is een rechtvaardiging, maar geen reden. Zelfde geldt voor SimCity. Merendeel van de fans van de voorgaande games heeft nooit de behoefte gehad om online te spelen, dus doen alsof hier zo ontzettend veel vraag naar was is gewoon verachten van je publiek.
Net zoals T-CM11 hierboven heb ik de game dus ook gewoon lekker laten liggen.
Bij Simcity is het overduidelijk DRM.

Bij Diablo 3 niet zo zeer... Hét grote belang van always online was simpelweg (zie de Q&A's) dat ze de chars en loadouts net als bij WoW online wilde houden. Offline zou mods en duping mogelijk maken, ze wildde dat mensen niet konden cheaten, dus daarom is er geen offline mogelijkheid. De client kan het simpelweg niet.

Een custom -offline speelwereld draaien is dan ook bijzonder veel moeilijker voor D3 (niet onmogelijk) dan voor WoW of Simcity.

Diablo 2 heeft juist vanwege de online mogelijkheden erg veel opbloeing gekend. Anno 2012 gingen ze ervan uit dat dat weer zo zijn.

In een Titel als SimCity, Starcraft of C&C zie ik dat niet zozeer, dat zijn primair singleplayer aangelegenheden (campaigns) met multiplayer toevoeging.
Dat zou een goede review geven aan spellen wel heel makkelijk maken.
Ik zie het eerder dat wanneer een spel waar het niet voor nodig is (zoals simcity) en toch altijd online moet zijn als een -1.

Als je een +1 geeft aan "niet altijd online" dan geef je een beetje het signaal dat altijd online zijn normaal is voor singleplayer spellen.
Het is een geinig spel maar een 8,5 haalt die naar mijn mening gewoon niet, als het niet zo'n kort spel was (dus tot aan Diablo zelf) had die wel een 8 gekregen maar het is een soort repeterende breuk het spel wat het in het begin even leuk maakt en daarna gewoon een saaie grind fest.
Dat grinden is de kern van diablo...
Ik vond het grinden in Diablo 2 eigenlijk nooit saai. In Diablo 3 wel. Ongeinspireerd loot en attribute mechanisme (alle skills hangen af van weapon damage *yawn*... Oh nee 'schade door wapen *gaap*' zoals ook weer in deze veel te vernederlandste review. Voor je het weet zitten we binnenkort op www.aanpassers.net)
Diablo 3 lijkt me een stuk leuker op de console vooral als je met z'n vieren op de bank zit. En dat iedereen tegen elkaar schreeuwt doet me eigenlijk wel denken aand de Gauntlet serie.
Diablo 3 lijkt me een stuk leuker op de console vooral als je met z'n vieren op de bank zit. En dat iedereen tegen elkaar schreeuwt doet me eigenlijk wel denken aand de Gauntlet serie.
Woa, en opeens heb je t: je wordt oud :+
Ben nog niet zo oud hoor gewoon een fan van retro games :)
Ik hoop dat Diablo 3 ook nog op de PS4 gaat verschijnen.

Heb mijn Game PC verkocht en ben nu over op de console.

Leuk laptopje aangeschaft met scherm voor de administratieve zaken.

Goede revieuw!
Diablo 3 komt sowieso naar de ps4

xbox one is niet aangekondigd.
Ondanks dat ik Diablo ook op de PC speel, heb ik de console versie aangeschaft (Xbox).

De eerste indruk is goed! Speelt lekker op de bank op een groot scherm met geluid over de dolby surround! Alleen stond gister de server nog niet aan en kon ik dus nog niet multiplayer spelen... Hoop dat ie het vanavond wel doet!

Ik kan alleen de Angelic Wings en de Dyes uit de DLC nergens vinden... De Infernal Helm wel. Iemand hier de wel weet hoe de Wings te equipen?!
Je moet hiervoor in je stash kijken.
Die was nog leeg gister...

Deze is ook anders dan de PC versie. Daar zit alles bij elkaar. Bij de console is het per slot ingedeeld. Misschien heb ik daar niet goed gekeken of zitten ze in de jewelry slot. Deze is nog niet beschikbaar...
ow lol ik moet beter leren lezen

dacht ps3... voor de xbox zijn er geen extra items dan de helm.

ps3 heeft wel extra unieke items.
volgens de promo site zouden beide consoles de
Infernal Helm,
Angelic Wings,
Bottled Cloud Dye en
Bottled Smoke Dye moeten ontvangen.

De ps3 versie krijgt hier nog eens 5 items bovenop!

zie de link: http://eu.battle.net/d3/en/blog/10174614

Zal vanavond even goed kijken! Maar dacht dat hier misschien iemand zou kijken die ook de xbox versie heeft en de items dus ook wel of niet heeft!

Edit:
Gevonden, gewoon in de inventory!

[Reactie gewijzigd door retlaw op 4 september 2013 18:49]

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee