Door Willem de Moor

Redacteur

Externe ssd's Round-up

Nieuw: Crucial, Kingston, Samsung, Transcend en WD

03-10-2023 • 16:01

73

Singlepage-opmaak

Conclusie

De externe drives met een USB 3.2 Gen2x2-interface, die we steeds drives met 20Gbit/s hebben genoemd, zijn ontegenzeggelijk de snelste. Dat is op papier heel leuk, maar in de praktijk heb je daar niet enorm veel aan. Terwijl je er achter op een modern moederbord nog vaak een tegenkomt, komt deze aansluiting op laptops amper voor. In de praktijk zul je een 20Gbit/s-drive dus vaak gebruiken op 10Gbit/s-snelheden. Het kan natuurlijk geen kwaad om zo'n in potentie snelle Gen2x2-drive te kopen, maar het hoeft niet je primaire selectiecriterium te zijn.

Dat gaat in de toekomst waarschijnlijk niet veranderen, want de Gen2x2-standaard maakt geen deel uit van USB4 of Thunderbolt 4 en ook niet van de opvolgers daarvan: USB4 2.0 en Thunderbolt 5. Echte USB4-ssd's zijn er voorlopig nog niet, al zagen we op de Computex deze zomer al wel voor het eerst een werkend demonstratie-exemplaar. Sandisk heeft met de Pro-G40 een voorlopige oplossing, maar met zijn Thunderbolt 3- én USB 3-controller aan boord, is die veel te duur en complex om voor de meeste gebruikers het overwegen waard te zijn.

Op basis van bovenstaande prijs-prestatievergelijking zou de XS2000 de beste koop zijn, maar dat is natuurlijk wel op basis van de prestaties op een aansluiting die bijna niemand heeft. Dat geldt ook voor de Vision Drive en de Crucial X10. Op basis van de prijs en prestaties op een 10Gbit/s-interface zijn de Samsung Shield-drives nu nog interessanter dan de T9-drives. Als de T9-drives vergelijkbaar geprijsd zijn en de Shield minder goed verkrijgbaar, zijn dat vanzelfsprekend goede alternatieven. Voor 1TB- en 2TB-drives zouden we echter de Kingston XS1000-drives kiezen. Ze zijn de goedkoopste drives per GB en presteren het best van de 10Gbit/s-drives. Excellent-awards zijn dus op hun plaats. Voor 4TB-drives gaat de keus naar de T7 Shield van Samsung, omdat die laag geprijsd is en prima presteert. Deze krijgt een Great Value-award, tenminste totdat de T9 voor een vergelijkbare prijs te koop is. Die heeft ook een meer industry standard garantieperiode van vijf jaar, waar dat bij de T7 slechts drie jaar is.

De Transcend ESD310C verbaasde een beetje. De drive is vermomd als USB-stick, maar presteert wel gewoon goed. Bovendien is het een van de goedkoopste drives uit de test; alleen 4TB-drives zijn per gigabyte goedkoper. Ook heb je geen kabels nodig, want de ESD310C heeft zowel een C- als een A-stekker aan boord. De lage prijs, het gemak en de prestaties leveren de Transcend-ssd een Excellent-award op.

Lees meer

Reacties (73)

73
73
37
6
0
30
Wijzig sortering
Wellicht een stomme vraag, maar hoe zit het eigenlijk met de levensduur/retentie van de data wanneer deze apparaten gedurende een lange tijd niet aangesloten zijn?

Ik heb hier een aantal externe (HDD)schijven liggen welke soms rustig maanden of zelfs 1-2 jaar lang niet gebruikt wordt. Voor een interne SSD zal dit normaliter nooit voorkomen (want de PC/Laptop wordt altijd wel eens aangezet) maar ik vraag me wel af of een gemiddelde externe SSDs met zulke lange periodes stilstand kan omgaan zonder kans op dataverlies. Heb het met bijv. USB sticks welke ik gebruikt had om bijv. Windows te installeren al meermaals gezien dat deze data naar 1.5-2 jaar in de kast liggen soms gewoon weg was.

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 14:52]

Wellicht een stomme vraag, maar hoe zit het eigenlijk met de levensduur/retentie van de data wanneer deze apparaten gedurende een lange tijd niet aangesloten zijn?
Zeker geen stomme vraag. Het antwoord is: het varieert en hangt van veel factoren af.
Als dit belangrijk voor je is moet je naar de specs kijken voor je hem koopt.

Staat het er niet in, moet je er niet teveel van verwachten. De JEDEC heeft 1 jaar gedefinieerd als standaard voor consumenten SSD's.

Temperatuur is heel belangrijk.
De opslag temperatuur moet laag zijn! Elke +5°C halveert de data retentie*.
De werktemperatuur moet juist niet te laag zijn.

Kleine cellen (nieuwere techniek) = minder lading per cel -> grotere kans op bitrot.
Meer bits per cel (QLC>TLC>MLC>SLC) = kleiner spannings/ladingverschil per bit -> grotere kans op bitrot.
Hier staat tegenover: nieuwe technieken leveren hopelijk ook kwaliteitsverbeteringen.

een bron.

*opslag in het handschoenenkastje van je auto gedurende 1 zomer is geen goed idee.
Hier staat tegenover: nieuwe technieken leveren hopelijk ook kwaliteitsverbeteringen.
Enkel hogere snelheid.

Een MLC of SLC of aMLC zal simpelweg meer writes aankunnen voor er sprake is van bitrot. Dat ga je vroeg of laat merken.

Terwijl de review gaat over 10 gbit vs 20 gbit. Want dat vindt men belangrijk *shrug*.

Nog leuker: geen capacitors maar wel vrolijk write cache aanzetten. Zelf weten, hopelijk heb je backups...

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 14:52]

De opslag temperatuur moet laag zijn! Elke +5°C halveert de data retentie*.
De werktemperatuur moet juist niet te laag zijn.
Dus je externe SSD in de koelkast is langer goed?
Dat geeft een hele nieuwe betekenis aan de term cold storage :+

[Reactie gewijzigd door Adaolin op 22 juli 2024 14:52]

Maakt het dan ook uit of de laptop/pc aanstaat terwijl de ssd is aangesloten?
Buiten het feit om dat de usb poort dan stroom moet geven wanneer de pc/laptop uitstaat.
Voor zover ik weet en als aanvulling op de onderstaande reacties kunnen de cellen van ssd's degraderen zonder dat deze gebruikt worden. Dit is geloof ik ook hetzelfde bij usb sticks en sd-cards dat cellen degraderen maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

In principe is dit niet het geval bij b.v. dvd's en cdroms maar daar speelt weer een ander probleem namelijk dat de oppervlakte van vooral zelf gebrande dvd's en cdroms kan gaan corroderen. Daardoor dat dan een cd of dvd na verloop van tijd niet meer leesbaar kan zijn.

Harddisks hebben in principe daar geen last van mits deze dan veilig opgeslagen worden maar die dus verder niet degraderen na verloop van tijd. Let wel, als harddisks in de buurt van iets magnetisch liggen dan kunnen die wel gewist worden, zelfde als b.v. een audiotape of cassettebandje. Plus dat een harddisk wel gevoelig is voor b.v. vallen en al zeker als een harddisk in werking is.
Zover als ik weet is het niet degraderen maar gewoon het lekken van de lading.
Bij de huidige generatie ssd's waarbij honderden lagen op de die van de chip zitten met zeer kleine structuren en ook nog eens meerdere bitniveaus (lading) per cel is dit veel gevoeliger dan bv de oudere grovere structuur met 1 bit per cel.
De lading lekt weg en als dit teveel gebeurt doordat de ssd langere tijd niet aangesloten is geweest kan het bij de huidige meer niveaus per cel makkelijker tot data corruptie leiden. Gewoon de ssd iedere maand een paar uur aan de stroom hangen en de controller in de ssd refreshed de inhoud weer. De vraag is en blijft hoe lang kan de ssd zonder stroom en hoe lang duurt het nadat de stroom er op gezet is dat de controller alles gechecked en refreshed heeft. Dat zou wel interessante informatie zijn.
Zover als ik weet is het niet degraderen maar gewoon het lekken van de lading.
Ik kan je niet exact nu zeggen hoe het ook alweer zit maar het schijnt dus dat de cellen van een ssd onafhankelijk van gebruik degraderen na verloop van tijd. Degradatie door ontlading is er niet maar wat wel kan gebeuren is dat cellen corrupt daardoor raken. Althans dat is wat ik voor zover er van weet maar zeker, kan het best mis hebben.
Lijkt mij sterk. Waarschijnlijk heb je de stick gewist maar ben je dat vergeten. Ik vond laatst nog een usb stick uit 2008 in een lade en die data was nog leesbaar
Omgekeerd: ik heb een USB stick uit ongeveer 2005 waar een aantal familie foto's op stonden die ik niet meer kon bekijken, files leken corrupt.
Nee dat is heel logisch. Flash geheugen slaat data op door cellen een bepaalde lading te geven. Die lading zal naar verloop van tijd weglekken. Dit zal niet voor alle cellen even snel gaan, waardoor sommige data wel en andere data niet meer leesbaar zal zijn (lees: corrupt).
Ik gebruik ze heel veel om PC's mee op te starten. Nog niet meegemaakt dat een flash-stick 'over datum' raakte. Ze gaan altijd kapot tijdens gebruik. Op een gegeven moment gaan er bytes kapot doordat ze te vaak zijn overschreven, of het hele ding houdt ermee op omdat de conntroller het begeeft. Dat is het einde. Overigens gebeurt het bij nieuwere veel minder. Ze zijn met de jaren veel beter geworden. SD-kaarten gaan veel eerder. Waarschijnlijk sneller fouten door het lage voltage.
Dat lijkt me niet want ik heb dit geintje op deze manier met flash-opslag nu al zeker een keer of 4 gehad met USB-sticks of SD-kaartjes, niet allemaal al na ~2 jaar 'stilstaan' natuurlijk maar toch allemaal binnen de ~5 jaar. Nu was het in geen van deze gevallen een issue want het ging allemaal om situaties waarbij ik het ding al een tijd niet meer in gebruik had en even snel iets nodig had om wat op te zetten zoals een memtest of OS dat ik opmerkte dat ik ze lees waren terwijl ik toch zeker wist dat er nog wat op zou moeten staan :P
Dat ik één keer vergeten ben hem geformatteerd te hebben zou idd kunnen, maar de dataretentie in mijn hoofd is toch wel iets beter dat me dat geen 4x gebeurt :Y) :+

Nu moet ik wel toegeven dat het hierbij niet om de meeste hoogwaardige sticks en kaartjes ging maar uitsluitend de wat meer budget georiënteerde series van een SanDisk, Kingston of Samsung.
Nee, zo gek is dat niet. Hier twee oudere laptops met SSD voor de verhuizing ingepakt en 2 jaar na de verhuizing kwamen ze pas weer tevoorschijn. Bij het aanzetten waren de SSD's leeg. Heb daar toen eens onderzoek naar gedaan en het lijkt vaker voor te komen dat consumenten SSD's na 1 a 2 jaar niet gebruikt te zijn ineens leeg zijn. Een SSD is dus niet geschikt als cold storage.
De door jouw omschreven zogenoemde datarot komt op alle mediums voor, van floppy's en cd's, hdd's tot usb sticks, ander flashgeheugen en uiteraard ook ssd's die ondanks goede controllers (in het begintijdperk nogal een probleem) nog wel eens kunnen falen in werking.

De toverwoorden hier zijn backup's en nog eens backup's voor belangrijke data en het liefst zo veel mogelijk kopieën hiervan en regelmatig op werking controleren. ;)
Natuurlijk slijt elk opslagapparaat op een gegeven moment, maar als flashgeheugen in o.a. SSDs hier daadwerkelijk nog steeds gevoeliger voor is dan andere media (lees: een HDD) bij lang stilstaan dan is dat wel iets waar je bij aanschaf rekening mee kunt houden in de afweging waar je voor gaat :)

Kan natuurlijk ook zo zijn dat dit met de SSDs van tegenwoordig achterhaalt is hoor, vandaar de vraag :P
Data kan idd corrupt raken na lange tijd zonder stroom op de cellen. Zelf meerdere keren meegemaakt met geheugenkaartjes en USB sticks die lang niet waren gebruikt.

Hiervoor heb ik zelf ook recent een 4TB HDD aangeschaft om als backup te gebruiken. Die hooguit eens per jaar aangesloten gaat worden.
Ik heb hier een aantal externe (HDD)schijven liggen welke soms rustig maanden of zelfs 1-2 jaar lang niet gebruikt wordt.
Dit is op zich wel link. Het is mij wel eens overkomen dat zo'n HD na lange tijd niet gebruikt te zijn niet meer wilde opstarten.Dit omdat e.e.a. wat stroever gaat en de schijf niet gaat draaien.

(en soms werkt het door een zwaardere externe usb voeding te gebruiken ipv de voeing uit het usb kabeltje te halen)
Wat een toffe review dit! :)
De Transcend ESD310C verbaasde een beetje. De drive is vermomd als USB-stick, maar presteert wel gewoon goed. Bovendien is het een van de goedkoopste drives uit de test; alleen 4TB-drives zijn per gigabyte goedkoper.
Op zich is dat niet heel gek, gezien de hardware die erin zit (AnandTech):
In April 2023, Transcend introduced the ESD310C using essentially the same internals as the Kingston DataTraveler Max Type-A - Silicon Motion's SM2320 native UFD controller coupled with Kioxia's BiCS5 112L 3D TLC NAND.
Die Silicon Motion SM2320 is een chip die de externe SSD én high-end USB-stick markt volledig op z'n kop zette. Het is een single-chip USB SSD controllers, waarmee je een USB-interface (3.2 Gen 2x2 in dit geval) direct aan de flash NAND interface (4-channel Toggle/ONFI) hangt. Hiervoor was de standaard om een SATA of PCIe ertussen te gebruiken, dus USB <--> PCIe/SATA <--> NAND. Dan had je dus twee chips nodig, een USB-PCIe controller en een PCIe-NAND controller. Dat kwam inclusief de kosten en extra energieverbruik van de extra controller, conversie van en naar PCIe en de PCIe bus zelf. Een single-chip controller nam dat direct weg.

Silicon Motion heeft ook nog de SM2321, identiek aan de SM2320 maar dan met USB 3.2 Gen 2. Verder heeft Phison ook twee van deze controllers: PS2251-17 en PS2251-18.

Wat overigens wel jammer is, is dat de door AnandTech ook al genoemde Kingston DataTraveler Max niet getest is. Het is eigenlijk exact hetzelfde product als de Transcend ESD310C, maar op de een of andere manier is de eerste als USB-stick geclassificeerd in de Pricewatch, en de tweede als Externe SSD. Zie ook deze discussie op GoT.

Edit: AnandTech heeft de Samsung T9 open gebroken, en rapporteert dat er een non-native design gebruikt wordt, met:
  • NVMe SSD controller vergelijkbaar met Samsung's Pablo-silicon. Dit is dezelfde controller als in de vorige generatie Samsung Portable SSD T7 (en de Samsung SSD 980). Hij heeft 4 NAND-channels en een PCIe 3.0 x4 host interface.
  • Hetzelfde Samsung 128L / 136T 6th Gen. V-NAND als in de T7.
  • De ASMedia ASM2364 USB 3.2 Gen 2x2 - PCIe 3.0 x4 NVMe bridge chip
Het enige wat dus nieuw is in T7 is de ASMedia ASM2364 bridge-chip. Alles wat dit een SSD maakt - de NAND controller en het NAND zelf, is volledig identiek aan de ruim 3 jaar oude T7.

Dat verklaart ook waarom de T9 in de meeste benchmarks links en rechts wordt ingehaald. AnandTech is dan ook hard:
The Samsung Portable SSD T9 is available for purchase today, with suggested pricing of $140 for the 1 TB version, $240 for the 2 TB, and $440 for the 4 TB SKU. At these prices, the value proposition does not look good for the T9.
...
As it stands, the performance of the T9 is passable given its DRAM-less nature. Had Samsung opted for a DRAM-equipped NVMe SSD component with the latest NAND instead of retaining the one from the T7 Shield, the T9 could have even be in the competition for the performance crown.

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 juli 2024 14:52]

Beetje jammer dat dit artikel alleen maar ingaat op de snelheid, zo'n beetje het minst interessante deel van een dergelijke externe SSD.

Hoe zitten ze technisch in elkaar?
Zit er cache op?
Is Het TLC of QLC?
Wat voor controller wordt er gebruikt?
hoeveel stroom verbruiken de SSD's
Hoeveel data kan er op geschreven worden voordat de drive EOL is?
Kun je de drive ook zonder behuizing gebruiken?

Allemaal informatie die ik liever had gezien dan pagina's vol snelheidsvergelijkingen.
Vooral het niet vermelden van het type geheugen vind ik kwalijk aangezien dat een van de meest belangrijke overwegingen is bij de aanschaf van een SSD.
@Anonymoussaurus Antwoord: Ja, inderdaad. Je hebt gelijk
@dutchnltweaker Antwoord: Ja, Inderdaad. Je hebt gelijk
@SamSid Antwoord: Ja, Inderdaad. Je hebt gelijk
Bedankt voor dit goed onderbouwde en nuttige antwoord. :+ Dan nog de vraag/opmerking: snap dan niet waarom ze dat niet meenemen in de review. Als het per definitie beter is om los te doen, waarom dan überhaupt deze review lezen?

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 22 juli 2024 14:52]

Een zelfbouw-externe ssd staat erin, zoals je kunt lezen in de inleiding en terug kunt vinden in de resultaten. Maar omdat er een miljard combinaties mogelijk zijn en dit een roundup van kant-en-klaar-producten is, heb ik die verder niet terug laten komen. Mijn behuizing was 18-20 euro, en de ssd was effectief gratis, omdat het mijn oude systeemdrive was. Maar ik heb er 130 euro voor betaald ooit, maar nu kost ie 65 euro. Welke prijs moet ik dan hanteren in een prijs/prestatie-vergelijking, en welke combi heb jij toevallig liggen? Daarom staat die 'zelfbouw-drive' er als voorbeeld, of als indicatie, bij, maar behandelen we 'em niet als 'echt product' :)
Bedankt voor de reactie. Ik snap je punt, maar een algemene conclusie zou wel mogelijk zijn lijkt mij, toch? Iets als "zelfbouw is meestal goedkoper, maar hier zou je op moeten letten en/want bla bla bla" bijvoorbeeld. Kost wel iets meer tijd om te typen en te onderzoeken natuurlijk.
Mijn reactie was natuurlijk met een knipoog.

Ja, het heeft voordelen, maar alleen prijstechnisch gezien. Deze externe SSD's zijn ingericht voor dagelijks en zwaar gebruik. Een normale SSD, en zeker een nvme kunnen echte heethoofden zijn, wat de levensduur niet ten goede komt als je het in een behuizing stopt.

Deze kant en klare hebben aan de binnenkant koelpads waarmee ze in ieder geval een paar graden kouder gehouden worden.
Fair, bedankt voor de nuttige reactie (niet sarcastisch bedoeld deze keer ;)). Dat helpt wel enigszins. Leek me alsnog wel fijn als dit was meegenomen in de review though. Nu weet je de cijfers niet qua verschil in graden en performance etc.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 22 juli 2024 14:52]

Maar in de reviews staat de zelfbouw er gewoon tussen.
En ja goedkopper, maar met 868 punten niet de beste optie.

[Reactie gewijzigd door Boermansjo op 22 juli 2024 14:52]

Waarom geen awards? Ik dacht dat Tweakers daar juist mee wilde aangeven welke je het beste kon kopen en welke het beste prijs kwaliteit verhouding hebben. Waarom wordt dat hier nu niet gebruikt?
Het tabel geeft mij in ieder geval niet zo makkelijk aan welke ik nu het beste kan kopen. Ik moet hier nog veel moeite voor doen.
Staat toch gewoon in het artikel? In de conclusie:
Voor 1TB- en 2TB-drives zouden we echter de Kingston XS1000-drives kiezen. Ze zijn de goedkoopste drives per GB en presteren het best van de 10Gbit/s-drives. Excellent-awards zijn dus op hun plaats. Voor 4TB-drives gaat de keus naar de T7 Shield van Samsung, omdat die laag geprijsd is en prima presteert. Deze krijgt een Great Value-award, tenminste totdat de T9 voor een vergelijkbare prijs te koop is. Die heeft ook een meer industry standard garantieperiode van vijf jaar, waar dat bij de T7 slechts drie jaar is.
Maar in de pricewatch zie ik geen awards bij de XS1000-drives. Wel bij de XS2000. Dus zijn die XS1000-drives wel zo goed? Of kan ik toch beter de XS2000 kopen die iets duurder zijn maar wel awards hebben. Verwarrend hoor.
Mee eens, voor iemand die niet volledig thuis is in de specs (en al helemaal voor een tech-leek) is het te ingewikkeld om een weloverwogen keuze te maken.. Dat vind ik bij de meeste bestbuy guides makkelijker. Ik weet dat Tweakers veelal de wat "gevorderde" tech enthousiastelingen als doelgroep heeft maar al zou er 1 hoofdstuk gewijd kunnen worden aan een simpel overzicht de volgende keer dan zou dat fijn zijn.

[Reactie gewijzigd door DanielChopin op 22 juli 2024 14:52]

Wat ik mij afvraag (en volgens mij komt dat ook niet naar voren in de review): is het niet gewoon goedkoper (en wellicht beter) om een losse casing/behuizing te kopen en een losse SSD? Dat is in feite toch hetzelfde?
Je hebt gelijk idd, het wordt heel karig besproken en dat vind ik juist jammer:
Overigens zal menige tweaker natuurlijk zelf een externe ssd bouwen met een behuizing waarin een oude NVMe-drive wordt ondergebracht. Wie heeft er immers het laatste jaar, met de lage ssd-prijzen, niet een mooie upgrade gekocht? Omdat het aantal combinaties van externe ssd-behuizing en oude drive die je erin kunt stoppen, natuurlijk schier oneindig is, laten we die categorie goeddeels buiten beschouwing. Wel heb ik mijn eigen Ugreen-behuizing, met een 970 EVO Plus van 1TB, even aan het testsysteem gehangen. De Ugreen is de laatste tijd enorm vaak in de aanbieding geweest voor minder dan 20 euro en de 970 EVO is lange tijd een van de populairste drives geweest.

Voor de prestaties in deze round-up laten we die 'zelfbouwdrive' verder buiten beschouwing. We kijken op de volgende pagina eerst kort naar de belangrijkste eigenschappen van de nieuwe externe ssd's. Daarna duiken we in de benchmarks.
De zelfbouw komt wel in al de benchmarks en grafieken terug. Soms is het niet te onderschatten wat voor extra drivers er in zitten om meer snelheid te halen.
Ik heb daar expres niet heel veel aandacht aan besteed, omdat - zoals ik schreef - het aantal combinaties van ssd's en behuizingen gigantisch is. Superleuk als ik schrijf dat iedereen de combi moet kopen die ik toevallig had liggen (mijn drive is dus die 970 EVO Plus 1TB + UGreen ding van Amazon) maar dat is natuurlijk niet als zodanig te koop. En als ik dat ga lopen aanprijzen, waarom niet een WD-drive erin en dat testen, of die ene externe behuizing icm die specifieke drive, etc etc.

Voor 2 tientjes zo'n externe behuizing (mijne is dus die UGreen, amazon asin BOBQ6SHNP1) en een ssd die je overhebt altijd goedkoper dan iets nieuws kopen.
Voor mij is dat juist een goede keuze hoor.
En de zelfbouw staat toch netjes in de grafieken. Dat geeft toch een goed beeld ter vergelijken met andere merken.
Die controler-board in de behuizingen zelf spelen soms ook wel een rol. De ene zal wel beter werken dan de andere.
In elk geval een top review !
Goed onderbouwd en stoorde mij ook verder niet.
Het is een kant en klaar pakket waar naar gekeken wordt.
Zelfbouw zou een los artikel verdienen.

Ik mis wel de directe linkjes als je op de naam van het product klikt. Nu moet je een groot deel zelf in de pricewatch gaan opzoeken
Wat mogelijk nog wel nuttig kan zijn is het toevoegen van een 40gb Thunderbolt 4 behuizing zoals die te vinden zijn voor 100-140 euro op AliExpress/Amazon.

Deze zouden in theorie mee moeten kunnen met de snelste externe ssd's in dit overzicht.
Ja, hiermee ben ik het eens. Over de 10 gbit heeft Hardware.info, vier jaar geleden een review geschreven die nog steeds courant zou moeten zijn: https://nl.hardware.info/...1-nvme-enclosure-van-e-17

Voor de 40 gbit is er:
review: M.2-behuizing met Thunderbolt en USB - Tot 40Gbit/s, maar toch altijd...

Daarin staat bij de Atto Read-test dat de WD750 2tb, 3260 punten haalt, en dat is hoger dan de 2.890 van de Sandisk die hier het beste uit de test komt. Voor Write is hetzelfde verhouding. Maar goed, dat is maar één test.
Ik 7 euro op ali express.. Aliminium behuizing met cable.
En werkt nog steeds 3 jaar later. Maak van je oude een USB drive.

Verder kan het wel op al is het lekker.
Je kunt niet alles testen.
Heb hier ook een Aliminium behuizing met een 500GB SSD 4> jaar verder
USB stick vindt ik toch wat handiger kwa formaat, wat kopieert men nou op een dag terabytes. ik in ieder geval geen terabytes. Met de sandisk 250 ssd GB red ik het ook wel. Staat wat iso op, film en muziek, en anders log ik in op de NAS mocht ik iets nodig hebben.
Vandaag de dag kan je een aardige duid besparen, Koop een losse behuizing, indien met een M2 slot of SSD slot De bottleneck zal de poort zijn maar dat is een kwestie reviews lezen. en/of accepteren
Gaat mij tot heden snel genoeg
Draai er backups mee bij mijn vader. Prik in, backuppie.. en klaar.
eens per maand ofzo. En stick komt terug naar mijn adres.
Hij doet alleen een beetje email en browsen. Hoeft niet elke dag een backup.
Het is meer dat ik bij een laptop dood snel weer een werkend systeem heb voor hem.
Precies, zo heb ik bij menig kennissen ook een externe SSD , of een aliexpress externe SSD case of USB stick geprikt.
Dit voor het maken van backups, doc, foto,muziek,video en het systeem.
mocht ik iets nodig hebben, download ik het van mijn NAS.
principe kan ik het benodigde bij kennissen ook op een copy op de nas zetten.
tot op heden nog geen problemen gehad. voor mij een prima oplossing zo.
Vroeger had ik altijd hirens CD in mijn dashbordkastje :)
Ik installeer wel de software op het systeem. Ik ga niet elke keer een full backup trekken.
OT: Online backups.. windows 1 - 0 desktop linux
Wat ik me afvraag, kan je niet gewoon een nvme of ssd sata kopen en dit in een externe behuizing doen? Soms goedkoper of net zo duur.
Dat kan zeker. Ik heb 2 Orico behuizingen waar een nvme ssd in zit. En die dingen zijn retesnel. Aangekocht omdat ik de SSD's uit mijn pc's verwisseld had voor grotere.

Voor het geld van de Crucial 1tb + 7 euro heb je 2tb incl. behuizing.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 juli 2024 14:52]

wat ik me afvraag; zou je niet een losse nvme drive of zo iets kunnen kopen en deze met een externe case kunnen aansluiten aan de computer? dan kan je ook nog upgraden
Dat kan. Ik was voor 2TB + behuizing 110 euro kwijt.
Aliexpress
10Gbps M.2 Nvme Sata Ssd Behuizing €11,42
1TB > erin en klaar.
Ik zag ook een case waar je 2 M.2 Nvme in kwijt kan
Yottamaster M.2 Ssd Nvme Case Offline Cloner M2 Harde Schijf Kopieerbehuizing 10Gbps Gen2 Usb 3.0 Dual Bay Poort
€88,00 (goedkoper) zul je ze ook wel vinden?
Prop je 2 M.2 Nvme 1-2 TB > in
Wat ik me afvraag: is een losse ssd drive in een externe casing niet goedkoper? Aangezien de bottleneck de poort is.
Bedankt voor de uitstekende round-up! Wat ik vooral waardeer is de goeie inleiding zodat ik mij niet hoef af te vragen of het niet beter is om een interne SSD in een losse behuizing te stoppen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.