Door Jurian Ubachs

Redacteur

Hogwarts Legacy Review

In alles een magische game

14-02-2023 • 06:00

1.004

Multipage-opmaak

Zijstap

Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy moest de game zijn waarin spelers zelf hun Harry Potter-achtige avontuur kunnen beleven en daarin is de game geslaagd. Vanaf het eerste moment word je gegrepen door de magische sfeer in de Wizarding World en dat blijft, samen met de vele punten van herkenning, steevast het sterkste punt van de game. Dat verklapt meteen dat andere onderdelen daar dus niet overheen gaan. Niet dat de gameplay slecht is, absoluut niet, maar die bestaat veelal uit onderdelen die op vergelijkbare manieren al vaker in games zijn voorgekomen. Het is dan het Wizarding-sausje dat het verschil maakt. Wees echter gerust: vliegen blijft de hele game lang leuk om te doen en het vechtsysteem zit goed genoeg in elkaar om af en toe lekker te spelen met je vijanden. De game heeft daarnaast een aardig verhaal met bijbehorende en memorabele quests en leuke verrassingen. Grafisch is het vaak goed, maar soms ook ondermaats. Op die momenten zie je modellen die wat verouderd ogen of bewegingen die wat willekeurig en daardoor onnatuurlijk overkomen. Ook valt op dat de wereld om je heen vaak voor je ogen wordt opgebouwd of met high-res textures wordt ingevuld, en dat doet wat afbreuk aan de ervaring. Het vormt geen grote belemmering om lekker te genieten van Hogwarts Legacy, maar het is wel een van de redenen waardoor Hogwarts Legacy bij ons niet aan een Excellent-award komt.

We hebben er even op moeten wachten, maar hij is er: Hogwarts Legacy is sinds afgelopen week te spelen op de pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. De roleplayinggame van Avalanche Software, die uitgegeven wordt onder het Portkey Games-label van Warner Bros., verschijnt later dit jaar ook nog voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Tweakers stortte zich de afgelopen anderhalve week op de pc- en PlayStation 5-versie van de game.

Het is jammer dat ik je niets kan vertellen over de leukste, origineelste missie die ik heb gespeeld in Hogwarts Legacy. Eén missie nam mijn twijfel over de game direct weg en voegde ook de broodnodige originaliteit toe, gecombineerd met een leuke knipoog naar de inhoud van de Harry Potter-boeken. Dit is precies de content die je wilt zien in Hogwarts Legacy, de inlossing van een belofte die vooraf moeilijk in te lossen leek. De boeken en films hebben de jeugd van velen voor een deel gevormd. Om dat zoveel jaar later te emuleren, is enorm lastig. Vraag dat maar aan de makers van de Fantastic Beasts-films: ook leuk, maar die kunnen nauwelijks in de schaduw staan van de impact van Harry Potter. Dat het Hogwarts Legacy lukt de magie (ha-ha) bij vlagen te laten herleven, is eigenlijk alles dat je moet weten over deze nieuwe roleplayinggame in de Wizarding World van J.K. Rowling...

…en daar raak ik meteen een gevoelige snaar, die ik niet uit de weg wil gaan. Je kon er vorige week amper omheen: Hogwarts Legacy is een game in de wereld die de veelbesproken, en steenrijke, Engelse schrijfster heeft bedacht en dus verdient zij daar geld aan. Diezelfde J.K. Rowling staat, door haar uitspraken en tweets, bekend als transfoob. Tweakers is niet het platform dat kan analyseren hoe schadelijk haar uitspraken wel of niet zijn en ook niet het platform om jou te vertellen wat je daarvan moet vinden. Ik heb respect voor een ieder die de game vermijdt uit onvrede over J.K. Rowling als persoon en uit onwil om haar meer rijkdom te bezorgen. Die keuze is aan jou. Tweakers is er om je te vertellen of de game leuk is, hoe het vechtsysteem in elkaar zit en of de raytracingeffecten veel toevoegen, of dat we liever een hogere framerate hebben. Daarover, en over de verdere inhoud van de game, lees je dan ook alles in dit artikel.

Laten we, om deze zijstap af te maken, beginnen bij de stellingname van de makers van de game. Je hoeft niet lang te spelen om te zien dat Avalanche Software zijn best heeft gedaan om duidelijk afstand te nemen elke vorm van homo- of transfobie. Dat begint al met het aanmaken van je personage. Je kiest ervoor om als Wizard of Witch gezien te worden door de rest van de wereld, maar hoe die Wizard of Witch er verder uitziet of hoe die klinkt, mag je zelf weten. Je kunt een mannelijke stem en dito uiterlijk kiezen en toch een heks zijn, of een vrouwelijk lichaam combineren met een mannenstem, of juist andersom: je mag het helemaal zelf weten. Daarnaast is er de transgender kroegbaas in Hogsmeade en kom je ook meerdere personages tegen die ogenschijnlijk een partner van dezelfde sekse hebben. Tegelijkertijd valt dit alles ook weer niet zodanig op. Het zijn subtiele momentjes waarop het team van Avalanche laat zien dat zij niet J.K. Rowling zijn. Het is haar wereld, maar de game is volledig van Avalanche.

Die game vindt dus plaats in een herkenbare wereld, maar met een volledig nieuw verhaal. Dat moet ook wel, want Hogwarts Legacy speelt zich ongeveer honderd jaar voor de gebeurtenissen in de Harry Potter-boeken af. De bekende personages uit die verhalen kom je dus niet tegen, op enkele uitzonderingen na. Het blijkt bijvoorbeeld dat klopgeest Peeves ook honderd jaar eerder al leerlingen tot last was. Ook zul je namen van andere personages herkennen. Het schoolhoofd is bijvoorbeeld een Black en het onderschoolhoofd een Weasley. Dat soort knipogen naar de boeken komen veelvuldig terug in Hogwarts Legacy.

Hogwarts Legacy pc

Veel herkenning

De show wordt gestolen door, hoe kan het ook anders, Hogwarts zelf. Wie wel eens naar de filmstudio’s in het Engelse Watford is geweest, zal daar vast de maquette van het kasteel en het omliggende gebied hebben gezien. Het is op zichzelf al een kunstwerk en dat kunstwerk is prachtig nagemaakt in Hogwarts Legacy. Dat merk je als je er zelf doorheen loopt, maar vooral als je er van een afstandje naar kijkt. In een ondergaand zonnetje is het beeld van het magische kasteel… nou ja, precies dat: magisch.

Huis kiezen

Aan de binnenkant vind je uiteraard alle uit de boeken en films te herkennen locaties. De eerste keer dat je de Great Hall binnenloopt, is een belevenis, maar fans zullen de komende maanden waarschijnlijk vier personages aanmaken, om de vier verschillende Common Rooms te bekijken. Na een avontuurlijk begin, daarover straks meer, moet je uiteraard kiezen voor Gryffindor, Ravenclaw, Huffelpuff of Slytherin. De Sorting Hat stelt je twee vragen die doorzichtig genoeg zijn om je voorkeur hier al naar boven te laten komen, maar de game laat je vrij om je eigen keuze te bepalen: je kunt dus hoe dan ook spelen als lid van je favoriete huis. En ja, die huizen hebben dus allemaal een eigen ruimte in het kasteel. De statige, mooi verlichte ruimte van Ravenclaw is niet te vergelijken met de rauwe, maar wel stoere kerker van Slytherin, die het bekijken net zo waard is.

Hogwarts Legacy

Een wandeling door Hogwarts is een belevenis op zich. Het detailniveau is hoog: overal hangen bewegende schilderijen, staan magische beelden en ga zo maar door. Avalanche is erin geslaagd Hogwarts te laten leven. Je ziet groepjes leerlingen praten, hoort geesten ruziemaken met elkaar, ziet huiselfjes schoonmaken of eten bereiden en boeken rondvliegen. Te midden van dit alles kun je allerlei zaken verzamelen die je verder helpen in je schoolcarrière. Professor Weasley geeft je al vroeg een speciaal boek dat je moet helpen je achterstand op andere leerlingen goed te maken. In de praktijk is het boek een verzamelplaats voor allerlei uitdagingen die je ervaringspunten en extra setjes kleding op kunnen leveren. Een van de taakjes die je bijvoorbeeld hebt, is pagina’s voor in je naslagwerk te verzamelen. Die vind je soms rondvliegend in Hogwarts of Hogsmeade, maar veel van die pagina’s vind je door specifieke objecten te bekijken en de pagina’s met de spreuk ‘Revelio’ tevoorschijn te laten komen. Dat is leuk, want je vindt ze vaak bij herkenbare locaties in en rond de school, maar ook in de verdere spelwereld.

Net als in de film

Hogwarts Legacy stopt niet bij de grenzen van het schoolterrein. Al vroeg in de game word je bijvoorbeeld meegenomen naar Hogsmeade, om wat spulletjes te halen. Onderdeel daarvan is een eigen staf uitkiezen bij de vestiging van Ollivanders. Het is een van de vele ‘filmachtige’ momenten waar jouw pad best wel lijkt op dat van de kids in de Harry Potter-boeken. Dat is natuurlijk geen toeval: de makers weten ingrediënten uit de bekende verhalen heel goed te gebruiken. Nergens zul je een exacte kopie van een Harry Potter-avontuur krijgen, maar dat er overeenkomsten zijn, is evident wanneer je Thestrals ziet, een Hippogriff berijdt of van je leraar op je kop krijgt tijdens de Potions-les. Ook de Fantastic Beasts-films zijn vertegenwoordigd. Later in de game krijg je de mogelijkheid om dieren te redden van stropers in de omgeving en dat doe je dan met een magische tas, zoals Newt Scammander dat ook kan met zijn koffertje.

Goedkoop? Wellicht, maar wel precies wat je ervan verwacht natuurlijk. Hogwarts Legacy is de definitie van ‘fanservice’: het is een product dat ontwikkeld is om fans van de Wizarding World de kans te geven zelf in die wereld rond te lopen. In die zin is elke gelijkenis met de boeken en films een pre. Toch slaat de game er ook wel een beetje in door. De mannelijke stem die je kunt kiezen voor je hoofdpersonage, lijkt bijvoorbeeld veel op die van Daniel Radcliffe in de films. Dat is niet erg, maar wel zo’n klein dingetje waardoor de balans tussen ‘herkenbaar en dus leuk’ en ‘lijkt er wel erg veel op’ een tikje de verkeerde kant op gaat.

Hogwarts Legacy pc

Spreuken leren en vliegen

Laat echter duidelijk zijn dat de gelijkenissen met de boeken en de films een pluspunt zijn. Het is het Harry Potter-sausje dat deze game zijn bestaansrecht geeft. Dat moet ook wel, want als je de gameplay ontleedt, zie je veel elementen die op zichzelf niet heel bijzonder zijn. Laat ik echter, voordat ik daar verder induik, beginnen bij het begin. De speler is in Hogwarts Legacy een nieuwe leerling, die op Hogwarts instroomt in het vijfde jaar, wat zeer ongebruikelijk is. Om je een vliegende start te bezorgen heeft de school Professor Fig aangewezen om je alvast op weg te helpen en je te begeleiden op weg naar school. Dat gaat echter helemaal fout als de koets waar Fig, jij en een derde persoon in zitten, wordt aangevallen door een draak.

Aangevallen door een draak

De meereizende medewerker van het Ministry of Magic overleeft dat niet, maar een Portkey transporteert jou en Fig naar een vreemde plek ergens aan de kust. Vanaf daar belanden de speler en Fig in Gringotts Wizarding Bank, waar je een van de oudste kluizen bezoekt. Daarin ontdek je de eerste flarden van het hoofdverhaal. Het blijkt dat je gevoelig bent voor een mysterieuze soort oude magie, waar je de sporen letterlijk van kunt zien. Dat is niet velen gegeven. Fig begint direct te onderzoeken wat dit zou kunnen betekenen en jij… moet naar school. Want ja, na de openingsfase kom je aan bij Hogwarts en kan je schoolcarrière beginnen. Vanaf dat moment kun je quests voor het hoofdverhaal afwisselen met allerlei extra quests en activiteiten in de spelwereld.

Hogwarts Legacy

De quests voor het hoofdverhaal zijn gericht op dat verhaal en op zorgen dat je als leerling-tovenaar de juiste middelen hebt om je vijanden het hoofd te bieden. Dat betekent ook dat je lessen moet volgen en huiswerk krijgt van leraren. Die opdrachten zijn vaak vrij simpel, zoals ‘gebruik een Mandrake in een gevecht’ en de beloning is vrijwel altijd: een nieuwe spreuk voor in je arsenaal. Die spreuken heb je nodig in gevechten, maar ook bij de vele puzzels die je tegenkomt in het spel. Je moet dan bijvoorbeeld een blok laten zweven met ‘Levioso’ om een plateau te vormen waarmee je een hoger gebied kunt bereiken of je kunt een ingestorte brug repareren met ‘Reparo'.

Kleding verzamelen en verkopen

Dit soort spreuken heb je ook nodig bij de zogeheten Merlin Challenges. Dit zijn kleine puzzeltjes die je in de hele spelwereld vindt. Door deze uitdagingen te doen, vergroot je de capaciteit die je hebt om gear mee te slepen. Dat is nodig, want zeker in het begin kun je niet al te veel spullen meenemen en zul je vaak even langs een winkeltje moeten om je overbodige kleding te verkopen. Je kledingstukken hebben een waardering voor aanval en verdediging en kunnen ook een extra bonus hebben, die je later in de game zelf ook kunt toevoegen. Je bent dus doorlopend op zoek naar betere spullen en verkoopt de rest. Dat proces herhaalt zich veelvuldig en zorgt ook dat je makkelijk geld kunt verdienen. Dat geld heb je nodig voor dingen als recepten voor potions, maar ook je bezemsteel kost geld. Zeker die laatste wil je kopen zodra je die optie hebt, want het maakt rondreizen in de Wizarding World een stuk makkelijker.

Hogwarts Legacy

Vliegen is een van de leukste dingen die je kunt doen in Hogwarts Legacy. Vanaf het moment dat je je eigen bezemsteel hebt, kun je vrijwel op elk moment je bezemsteel pakken en wegvliegen. Dat gaat op een lekker tempo en alleen al daarom is dit natuurlijk de ideale manier om snel lange afstanden af te leggen. Er is ook fast travel mogelijk naar specifieke punten binnen de school, in Hogsmeade en door de hele spelwereld heen. Het reizen naar zo’n punt gaat pijlsnel: met enkele seconden laadtijd ben je er wel. Vaak moet je dan nog wel een klein stukje verder vliegen maar dat is dus op zichzelf gewoon leuk. Wel is het jammer dat de game je in sommige missies verbiedt je bezem te gebruiken. Je moet dan bijvoorbeeld ergens een weg omhoog zien te vinden en moet dat klimmend doen, zonder dat duidelijk wordt waarom je niet gewoon je bezem zou mogen pakken. Dat is vreemd en nodeloos beperkend, maar komt gelukkig niet vaak voor.

Als je door de spelwereld vliegt, merk je ook pas goed hoe groot de game is en hoeveel er te doen is. Overal zijn kleine quests te vinden. Ik noemde al de Merlin Challenges, maar er zijn ook allerlei kampen van Dark Wizards en Goblins die je kunt aanvallen, nesten van spinnen en allerlei andere gevaarlijke beesten, en ga zo maar door. Het verkennen van de spelwereld is al met al net zo leuk als het verkennen van Hogwarts. Wel is het detailniveau binnen de school duidelijk hoger dan daarbuiten, maar dat daar meer aandacht aan is besteed dan aan de verdere omgeving, is logisch.

Geen band met andere personages

Door quests te doen die samenhangen met specifieke personages, bouw je ook vriendschappen op en ook dat was voor de Harry Potter-verhalen een essentieel onderdeel. Dit komt in Hogwarts Legacy alleen niet zo lekker uit de verf. Het verhaal is best in orde en je komt een groot aantal quests tegen die zeer de moeite waard zijn, maar dat gaat niet gepaard met al te veel ontwikkeling in de relatie met andere personages. Je ziet wel met welke personages de game verwacht dat je een band opbouwt, maar bij ons ontbrak de emotionele kant daarvan. Er zijn games waarbij je oprecht verdriet voelt als er iets met een belangrijk personage gebeurt. Wat ons betreft zou je in Hogwarts Legacy de hele wereld kunnen afmaken: het zou ons waarschijnlijk weinig doen. De reden daarvoor is waarschijnlijk tweeledig. In de eerste plaats zijn de dialogen niet van hoogstaand niveau. Daarnaast ogen de personages soms een beetje ongemakkelijk of onnatuurlijk als ze met elkaar praten. De lipsync oogt soms goed, soms net niet, maar vooral de bewegingen van het overige lichaam lijken soms iets te random om geloofwaardig over te komen. Wellicht dat dat ook een obstakel is in het opbouwen van een band met de personages in het spel.

Vechten nog best lastig

Door verhaalquests en overige bezigheden lekker met elkaar af te wisselen, haal je natuurlijk het maximale uit de game. Het zorgt er echter ook voor dat je sneller stijgt in level dan nodig is om het verhaal te volgen. Vijanden in de spelwereld groeien met je mee, maar in de verhaalmissies valt dan toch op dat de vijanden meestal een stukje onder jouw niveau zitten, wat sommige missies wat makkelijk maakt. Toch is dat niet zo erg. Howarts Legacy is namelijk geen makkelijke game, al moet je dat wel even in het juiste perspectief zien. Het is een game die voor geoefende gamers niet moeilijk is, maar voor een game die in potentie een brede groep mensen zou kunnen aanspreken, is het bij vlagen toch een best gecompliceerd spel.

Aanvallen, verdedigen en ontwijken

Dat merk je aan het begin nog niet zo erg. Standaardaanvallen doen en je verdedigen tegen aanvallen van vijanden is makkelijk genoeg. Ook de eerste spreuken spreken voor zich. Het begint al lastiger te worden wanneer je niet meer alle aanvallen kunt afweren, maar ze soms ook moet ontwijken. Een gele indicator duidt een blokkeerbare aanval aan, maar een rode indicator betekent dat je de aanval moet ontwijken. Voor geoefende gamers gesneden koek, maar voor mainstream gamers al lastiger. Dan krijg je nog dat je vijanden schilden van een bepaalde kleur kunnen hebben. Is dat schild rood, dan moet je een rode spreuk als Incendio of Bombarda gebruiken om dat schild te elimineren. Zo zijn er ook nog gele, paarse en doorzichtige schilden. Wordt al lastiger hè?

Hogwarts Legacy

Hier komen ook de nadelen van het gekozen vechtsysteem naar voren. Je kunt op elk moment vier actieve spreuken in je set hebben. Die vier spreuken zie je rechtsonder in beeld. Je kunt op een gegeven moment wel meerdere setjes maken en daar on the fly tussen wisselen, maar dat goed doen in het heetst van de strijd vereist al behoorlijk wat concentratie en coördinatie. Daar ging zelfs ik, als doorgewinterde gamer, al vaak genoeg de fout in. Ik wist dan bijvoorbeeld even niet meer welke spreuk ik waar in mijn setjes had zitten en dan wordt een gevecht alweer een stuk lastiger. Het maakte Hogwarts Legacy voor ons nog steeds niet overdreven moeilijk, maar je zou wellicht verwachten dat een game op basis van de Harry Potter-wereld heel makkelijk zou zijn, maar dat is niet het geval. Wel heb je de optie om te kiezen voor Easy of zelfs Story Mode, waarin de uitdagingen in de gameplay flink teruggeschroefd worden en je gewoon van de wereld en het verhaal kunt genieten.

Spelen met het vechtsysteem

Lukt het je het systeem onder de knie te krijgen, dan werkt het vechtsysteem van Hogwarts Legacy erg fijn. Het geeft een heerlijk machtig gevoel om een vijand naar je toe te trekken met Accio en hem vervolgens flink schade toe te brengen met Incendio, of om hem weg te schieten met Depulso. Dat laatste werd trouwens al snel een persoonlijke favoriet. Groepjes vijanden op hoger gelegen gebieden opzoeken om ze daarna één voor één de berg af te lanceren: het blijft leuk. Ook gebruikmaken van de speciale 'oude magie' die de speler kan gebruiken, zorgt voor fijne momenten. Dit hangt samen met de combo's; je laadt een balkje door combo's te maken en kunt, als je stukjes van de balk gevuld hebt, sterke, ancientmagicaanvallen doen.

Hogwarts Legacy

Je hoeft je bij het vechten trouwens niet te beperken tot algemeen geaccepteerde spreuken. Ook Onvergeeflijke Vloeken zitten in het spel. Het duurt even voor ze op je pad komen en je kunt ervoor kiezen ze niet te gebruiken, maar het mag wel. De game laat spelers vrij het pad van de Dark Arts te bewandelen. Lijkt het je dus wel wat om beruchte vloeken als Crucio en Avada Kedavra te gebruiken, dan mag dat. Ook buiten gevechten komt dat terug. Help je iemand uit de brand puur uit de goedheid van je hart of wil je er iets voor terug? In sommige gevallen kun je zelfs beslissen om waardevolle spullen, die je voor iemand anders hebt gehaald of gezocht, te houden. Het is in die zin echt een roleplayinggame waarin je een aardig deel van je rol zelf mag invullen.

Weinig originaliteit

Natuurlijk voelt het vechtsysteem heel cool aan en de eerste keer dat je een vijand ontwapent met Expelliarmus geeft dat wel even een kick. Maar wanneer je meer gevechten gedaan hebt, begint ook op te vallen dat het systeem niet heel origineel is. Het werd misschien nog het best omschreven door mijn vriendin, die even mee keek en zei: “Je doet eigenlijk de hele tijd hetzelfde als in je andere games.” In dit geval zijn ‘je andere games’ bijvoorbeeld The Witcher 3 en God of War: Ragnarok en inderdaad: counteren, dodgen en op verschillende manieren aanvallen is de basis voor menig vechtsysteem. Hogwarts Legacy vindt het wiel dus niet opnieuw uit. Dat hoeft ook helemaal niet, maar het is wel illustratief voor een groot deel van de inhoud van de game.

Kijk je namelijk naar de overige onderdelen, dan moet je concluderen dat voor al die onderdelen hetzelfde geldt. Een talent tree die bonussen geeft aan je vaardigheden en spreuken sterker maakt, gear die groen, blauw, paars of oranje kan zijn, corresponderend met of een item normaal of Legendary is en zo kan ik wel even doorgaan. Het is een verzameling gameplaysystemen waarvan ik vrijwel elk onderdeel al eens gezien hebben. Hogwarts Legacy herbruikt ze op een goede manier en giet er het Wizarding World-sausje overheen en dat levert een prima resultaat op. Een game hoeft niet uit te blinken in originaliteit om leuk te zijn.

Het is overigens niet zo dat Hogwarts Legacy niet origineel is. De op de eerste pagina omschreven quest was een welkome verrassing en ook de questlijn die samenhangt met de Room of Requirement is zeker origineel te noemen. Wel komt hier wat micromanagement bij kijken, waardoor het een en ander af en toe een beetje als werk gaat aanvoelen. Heel erg is dat niet, want dit deel van de game kun je grotendeels ook negeren, maar het redden en verzorgen van bijzondere dieren vond ik juist een leuke toevoeging aan de game, dus ik zou niet aanraden om het over te slaan.

Hogwarts Legacy

Graphics en prestatie op console

Grafisch is Hogwarts Legacy een lastige game om een eenduidig oordeel over te geven. Als ik de simpele vraag ‘Is de game mooi?’ met ja of nee moeten beantwoorden, dan is het ja. Hoogtepunten zijn de details van Hogwarts, maar zeker ook de prachtige vergezichten die het spel weet te bieden. De game ziet er voor het grootste deel strak uit. De toon wordt al vroeg gezet. De omgeving waar Fig en de speler terechtkomen na de draakaanval lijkt ontworpen om de sterkste kanten van de game tentoon te stellen. De ruïne, de rotsen, de zee en de manier waarop die op de rotsen slaat: het is schitterend. Ook Gringotts maakt indruk. De simpele waarheid is echter wel dat dat niveau niet helemaal wordt vastgehouden. Ik had zelfs het idee dat de kwaliteit van de omgevingen en de character models, als je eenmaal in de game zit, lager ligt dan in de opening. Logisch ook wel: in een afgesloten ‘instance’ kun je grafisch natuurlijk wat meer doen dan in een grote, open wereld.

Wisselend niveau

Eenmaal in die open wereld wisselt het niveau een beetje. Dat maakte de beoordeling lastig. Het ene moment zie ik prima personages met geloofwaardige bewegingen. Het andere moment zie ik personages die zowel in hun voorkomen als in hun motoriek net een tikkie onnatuurlijk lijken door ogenschijnlijk willekeurige schouderbewegingen en andere gebaren die geen functie lijken te hebben anders dan ervoor te zorgen dat de personages niet te stijf ogen bij het praten. Ook in de omgevingen zijn de plussen en minnen te zien. Mooie omgevingen zijn er zeker, maar komen vaak voor je ogen tot stand doordat je de textures van hogere kwaliteit voor je ogen ziet verschijnen. Dat effect is natuurlijk nog heftiger als je op hoge snelheid rondvliegt op je bezemsteel.

De grafische kwaliteit van je game is natuurlijk mede afhankelijk van op welke manier je de game speelt. Op console biedt de game drie tot vijf grafische opties, afhankelijk of je een set-up hebt waarmee je in 120Hz zou kunnen spelen. Het standaardaanbod is Perfomance, Fidelity en Fidelity met raytracing. Kan je tv 120Hz-gaming aan, dan is er ook nog een HFR- en een Balanced-modus. Wij hebben een kort clipje gemaakt om de Performance-modus, zonder raytracing dus, en de Fidelity-modus met raytracing te kunnen vergelijken. In de videoreview vind je ook nog wat beelden die dat verschil laten zien. Beide varianten laten duidelijk zien waar hun sterke punten liggen. In Performance is de framerate duidelijk hoger en de Fidelity-modus toont net wat meer grafische details. Let in het clipje bijvoorbeeld op de subtiele gele effecten rond de bezemsteel. Duidelijk is ook dat de Fidelity-modus werkt met een lock op 30fps, waarbij dat lock voor de Performance-modus wordt opgeheven en 60fps als maximum geldt. In de clip wordt dat niveau ook nagenoeg stabiel vastgehouden. In de praktijk heb ik af en toe wel wat momenten gehad dat de framerate wat meer onder druk kwam, maar dat was steeds heel kort en nooit een probleem.

Wel of geen raytracing op pc?

Op pc valt er natuurlijk meer te kiezen. Laat ik beginnen met stellen dat dit best een zware game is. Onze test-pc is inmiddels anderhalf jaar oud en dus niet meer voorzien van de meest high-end hardware, maar nog steeds stevig genoeg om de meeste games op de hoogste settings te spelen. Dat lukt met Hogwarts Legacy grotendeels ook, maar daar is hulp van DLSS voor nodig. De techniek die de game rendert in een lagere resolutie en met behulp van AI opschaalt naar 4k, zorgt voor acceptabele prestaties. Je hebt daarbij de keuze of je DLSS de nadruk wilt laten leggen op Performance of beeldkwaliteit. Het lijkt in die zin dus wel iets op de keuze die je op console moet maken, alleen is het resultaat afhankelijk van je hardware en kan de framerate stukken hoger zijn dan de max van 60fps op console.

Rebooten om instellingen te wijzigen

Een beetje spelen met settings levert het volgende op: frustratie. Oké, dat behoeft wat uitleg. Elke keer dat je de grafische instellingen verandert, moet je de game herstarten. Dat is zo op de pc en ook op de console. Een beetje heen en weer wisselen tussen Performance en Fidelity zou zeker op console normaal moeten zijn, maar kan dus niet zomaar in Hogwarts Legacy. Ben je dus op zoek naar wat voor jou werkt, dan moet je de game om de haverklap opnieuw opstarten. Waarom dat zo is, kan ik je niet vertellen, maar ik weet wel dat het behoorlijk vervelend is.

Het moeizame systeem weerhield ons er niet van om even te kijken wat je zoal hebt aan de verschillende instellingen. Daarbij hebben we niet alle grafische opties uitgebreid getest. Dat is een net iets te tijdrovende exercitie voor een review. Wel kun je op internet al allerlei gidsen vinden over hoe je de best mogelijke prestaties kunt krijgen gecombineerd met de best mogelijke beelden, door bepaalde instellingen te verlagen en andere juist niet. Onderstaande clips zijn een indicatie van wat de game doet met DLSS en raytracing. Alle overige instellingen staan op Ultra ingesteld.

Het mag geen verrassing zijn dat de game het best draait wanneer je raytracing uitzet. De game oogt soepeler, vooral doordat de spelwereld om je heen sneller wordt ingeladen. Met raytracing aan zie je soms de lichteffecten om je heen opbouwen, wat je een beetje uit de game haalt. Maar raytracing maakt de game zeker mooier. Licht speelt in deze clip een kleine rol, maar wanneer je in een donkere grot rondloopt en je staf de enige lichtbron is, maakt raytracing duidelijk verschil. Schaduwen van personages komen dan veel beter tot hun recht. Ook in andere donkere omgevingen, zoals het Forbidden Forest, biedt de techniek meerwaarde. Maar als ik raytracing aanzet, daalt de framerate zelfs met DLSS Performance regelmatig onder de 60 frames per seconde. Wellicht is dat aanvaardbaar genoeg, maar ik vond spelen zonder raytracing, maar met een hogere renderingresolutie een fijner resultaat geven.

Belangrijk om te weten is dat de resultaten van de filmpjes worden 'gehinderd' door onze capturemethode. Deze clips zijn opgenomen met Shadowplay en daarin is het niet mogelijk een video op te nemen met meer dan 60 frames per seconde. Ik had tijdens het spelen een fps-counter meelopen en zeker in 'DLSS Quality zonder RT' zat de framerate daar stabiel rond de 80 frames per seconde. In de clip is echter 61 als maximale fps te zien. Dat is niet juist. Houd er dus rekening mee dat waar je een stabiele fps van 60 á 61 ziet, het werkelijke aantal frames per seconde waarschijnlijk hoger lag.

Conclusie

Hogwarts Legacy biedt gamers de mogelijkheid om zelf op avontuur te gaan binnen en buiten de bekende muren van het magische kasteel. De game leunt stevig op herkenbaarheid, want spelers zullen veel elementen uit de Harry Potter-boeken en -films herkennen. Dat is vooral een pluspunt, maar soms liggen de gelijkenissen er wel erg dik bovenop. Dat staat het spelplezier verder niet in de weg. Je kunt naar hartenlust vechten met allerlei spreuken en vloeken, de wereld verkennen, puzzels oplossen en het verhaal ontrafelen, waarin de speler zelf uiteraard een cruciale rol speelt. Grafisch wisselt de game prachtige beelden af met beelden die wat minder overtuigend overkomen, vooral doordat niet alle modellen even sterk zijn, hun bewegingen in dialogen soms onnatuurlijk ogen en de spelwereld om je heen soms voor je ogen wordt opgebouwd. Dat hoeft allemaal niet storend te zijn bij het spelen, maar het valt wel op. De game kent verder enkele systemen die niet helemaal lekker werken en blinkt ook niet uit in originaliteit, maar maskeert dat door het uitstekend werkende ‘Wizarding World’-sausje. Alleen al over en langs Hogwarts vliegen voelt speciaal en bij alle elementen hebben de makers goed gekeken naar de films en dat is een compliment. Hogwarts Legacy is een sfeervol geheel waarin enorm veel te doen is. Dichter bij een plekje op ‘s werelds bekendste school voor magie en hekserij kun je in elk geval niet komen.

Lees meer

Reacties (954)

954
752
279
6
1
28
Wijzig sortering
Vraagje: de game is elke keer als je de game start bezig met "preloading shaders", ik ben bekend met dit fenomeen dat dit meestal 1x gebeurt als de game voor de eerste keer start, maar bij deze doet hij het altijd. Hebben andere dit ook?

Verder stoor ik mij vooral aan het traag inladen van de shaders, verder een prachtig spel, maar het haalt je wel even uit de magie. Hopelijk wordt dit op kort termijn nog gepatched.
En dat terwijl de current gen de 'architectuur' biedt om afscheid te nemen v.d. laadtijden. Referentie naar mijn vorige bericht; zou dit te maken hebben met dat het spel ook op ps4 en xbx one moet kunnen draaien?

De last gen markt is natuurlijk te groot om te negeren. Ben wel benieuwd of er in de huidige generatie een duidelijke omslag komt waarbij games niet meer voor ps4/xbx one gemaakt worden.
Shader compilatie heeft niks te maken met andere laadtijden, en is ook niet van toepassing op consoles.

Het probleem is dat iedere GPU z'n eigen taal spreekt. De shader word naar DXIL (DirectX intermediate language) gecompileert door de ontwikkelaar, en dan word het op de PC van de gebruiker omgezet naar assembly voor de specifieke GPU.

Omdat consoles allemaal dezelfde GPU hebben kan dat van tevoren gebeuren en worden de shaders gecompileert aangeleverd. Maar op de PC dus niet.
Ha wat dacht je er van dat hij straks blijkbaar ook uitkomt voor de Nintendo Switch. Ik vraag me echt af wat er over blijft van de grafische kwaliteit...
Ik hoop eigenlijk echt dat ze die versie annuleren, tenzij het zo'n cloud version gaat worden.

Genoeg casual gamers met alleen een Switch die dit wel willen spelen, maar ik kan me niet voorstellen dat het native iets gaat worden.
Ik zou ook eigenlijk het 'logisch' vinden als het een cloud versie is. Maar tegelijkertijd is dat ook niet fantastisch, de ervaring is niet altijd even positief, en ze moeten er wel een serverparkje voor (blijven) onderhouden. Maarja, als de systeemeisen nu zo hoog zijn voor pc vraag ik me af wat voor game er overblijft als je het port naar een switch.
Als je kijkt wat er van The Witcher 3 en Skyrim overblijft.. Dan krijg je wel een beetje een idee van wat er overblijft haha. Witcher 3 is 540p in handheld, dus hoger dan dat wordt het sowieso niet.
Ik heb de witcher 3 gespeeld op de switch(had toen nog geen alternatief). Het was prima te spelen, natuurlijk veel mindere grafische kwaliteit, maar het zijn maar net net wat je eisen zijn. Ik heb me er goed mee vermaakt, en had weinig tot geen irritaties vanwege de grafische tekortkomingen. Als het spel soepel draait en besturing is goed, dan maakt het grafische minder uit voor mij.
Als het spel soepel draait
Denk dat we daarover in mening verschillen dan, tenzij er updates geweest zijn waardoor de game nu beter draait. Maar ik vind 30fps met drops naar 25 alles behalve soepel.
Ik sluit me hier volledig bij aan. Heb genoten van de game op de switch en ben blij dat ik het kon spelen :-)
Ja ik heb Witcher ook op de switch gespeeld, althans een stukje , ik vond het grafisch gaan, maar ik weet niet hoe mooi het was op een andere console, maar goed, dat was een port van PS4/xbox one naar switch... Dit gaat om ps5 kwaliteit naar de switch. Dat is toch niet te doen?
Als je niet anders gewend bent is het toch niet erg. Ik vermaak me nu op de Steam Deck met Hogwarts Legacy, maar kan me best voorstellen dat het op de switch prima speelbaar is. Graphics zijn wdb bijzaak. Anders speel je het wel op de ps5.
Wist niet eens dat die uit was op de switch.
Goed om te horen dat dit dus wel fijn speelt.
Graphics < Gameplay
Ja, dat vond ik ook vreemd, surtout met steam die blijkbaar precompiled shaders kan download afhankelijk van je hardware.

Enfin, ik ga er van uit dat ze hun redenen gehad hebben en verder zijn de laadtijden erg laag :D
Die precompiled shaders zijn gecompileerd door andere gebruikers met dezelfde GPU. De game is officieel uit sinds vorige week vrijdag en de deluxe edition release is net een week geleden. Ik heb geen idee hoe lang het duurt voor Steam die shaders aanbiedt, maar de eerste week lijkt me toch wat vroeg.

Daarnaast dient deze functie in Steam alleen voor Vulkan en OpenGL (tenzij er iets veranderd is?), Hogwarts Legacy is een DirectX 12 game. Op de Steam Deck krijg je dan wel precompiled shaders omwille van DXVK.
Geweldige aanvulling, dat wist ik niet!
Je moet de game afsluiten via het menu, exit game. Dan krijg ik het niet.
Ik sloot voorheen af via het menu (exit game, van de twee opties main menu of direct afsluiten). Gezien je comment dacht ik dat je wellicht eerst naar de main menu moest gaan en daarna afsluiten, maar helaas. Dat is het niet.
Heeft Tiny Tina ook.
Kan me er niet aan storing, die max 30 seconden dat je wacht, big deal.
Lange laadtijden zijn de reden geweest van consoles af te stappen. Dan is dit wel een behoorlijke regressie als je het mij vraagt. Zeker omdat quick resume niet iets is wat op de gemiddelde desktop pc ondersteund wordt.
De shaders moeten meestal opnieuw gecompileerd worden als je gpu driver verandert is of als de game een update krijgt waar de code van de shaders wordt aangepast. Maar het kan natuurlijk ook een bug in het spel zijn.
Voor iemand (ik) die eigenlijk alleen de Nederlandstalige boeken heeft gelezen klinken de Engelse namen raar in de oren. Logisch omdat de game Engelstalig is, wel vreemd hoe dat in mijn hoofd werkt :)

Er is maar 1 game die ik af en toe speel (cities Skylines) maar ik zit er serieus over te denken om voor de Zweinstein ervaring een console aan te schaffen.
Het is inderdaad wel verbazingwekkend dat er nog niet eens een Nederlandse ondertiteling beschikbaar is voor een op game uit een serie die toch ook door kinderen genoten wordt. Dat had eigenlijk wel bij de minpunten gemogen, al is het maar ter informatie.
Ach, juist met games hebben ik en talloze kinderen vroeger Engels geleerd.

Een vertaling voor ons kleine kikkerlandje staat echt stipt onderaan de priolijst.
Je zou van WB toch wel op zijn minst NL subs moeten mogen verwachten.. het is een AAA game.

Ik vraag me overigens wel af hoor wat Cid benoemt.
Ik ben 34 en groeide in der daad op met Harry Potter.. maar dan wel Engels talig.
Kan een eigenschap zijn van mijzelf (ik haat NL films, series en muziek) maar mijn herinnering is toch dat in mijn jeugd veel kids TV shows zowel op Fox Kids als Cartoon Network gewoon Engels gesproken waren met NL subs. Mijn eerste blootstelling was film 1, 2 en 3 (Engels) en vervolgens boek 4 t/m 7 gelezen (ook in het Engels).. juist die Nederlandstalige benamingen klinken mij dan weer enorm vreemd in de oren. :P
Dan weet ik nog een betere reden voor je om een console aan te schaffen....
Morgen komt de Skylines-remaster uit en gaat bij mij Hogwarts direct op de backlog :)
Ik heb de boeken ook gelezen in het Nederlands, maar de films meermaals gezien in het Engels, dus dan ben je e.e.a wel gewend.

Ikzelf had een relatief simpele server in de meterkast staan, maar specifiek voor deze game daar een GPU en nieuwe CPU in gepropt en gekoppeld aan een schone Windows virtuele machine waardoor ik de game nu op de TV kan spelen middels een controller en Steam remote play. Werkt feilloos.
Ja, laatst was er een trivia quiz in het Engels over hoe de school uit harry potter nou heet.

Ik maar "zweinstein" roepen terwijl iedereen me raar aankijkt.

Wel jammer dat de optie er niet echt is om iets in het Nederlands te hebben
Lang uitgekeken naar deze game en ik speel het met veel plezier. Toch vind ik de hype, inclusief de fantastische beoordelingen die deze game gekregen heeft, niet volledig terecht. De game heeft een prachtige setting en een goede sfeer, maar op veel gebieden is de game gewoon net niet helemaal 'af'.

Ik wilde hier een wat langere review gaan typen, maar heb daar even de tijd niet voor. Daarom gooi ik er maar een stelling in:
Als deze game niet de Harry Potter titel zou dragen en het Hogwarts kasteel er van buiten iets anders uitgezien zou hebben, zou de game dan nog steeds dezelfde waardering ontvangen?

Tuurlijk zijn herkenning en nostalgie belangrijke punten, maar ik vind dat er aardig wat punten zijn waarop de game niet volledig 'af' is en wat steken laat vallen. Wordt dit rechtgezet door de 'Harry Potter' naam?
Ik ben nog geen punten tegengekomen die me het " nog niet af" gevoel geven, vind alles wel goed uitgewerkt, heb er een uur of 12 inzitten op PC en ben level 20, net een bezem gekocht.

Heb je een voorbeeld van wat er niet af aanvoelt?
Misschien is 'niet af' niet helemaal de juiste bewoording, maar heb dit gebruikt wegens een gebrek aan een betere omschrijving. Daarnaast is het natuurlijk ook heel persoonlijk: de aspecten die ik 'niet af' vind kunnen natuurlijk dingen zijn die jij heel anders ziet, of waar je minder waarde aan hecht.

Een voorbeeld:
De game heeft veel 'vrijheid' in dat je lekker kan rondlopen, maar daarin loop ik wel tegen beperkingen aan. Je bent bijvoorbeeld toch uiteindelijk gebonden aan één main story waar je keuzes weinig invloed lijken te hebben. Daarnaast had die vrijheid op andere gebieden juist een beetje ingeperkt kunnen worden: bijvoorbeeld door een tijdsysteem in de game te bouwen waar je op bepaalde tijden bij lessen moet zijn en in de nachtelijke uren terug moet zijn in het kasteel. In het kort: er lijkt op dit gebied weinig aandacht geschonken te zijn aan de aspecten die je echt laten ervaren dat je een leerling bent op een school.

Ander voorbeeld:
De school voelt weinig 'levendig' aan. Ja, er staan redelijk wat mensen verspreid over de gangen en zalen in het kasteel, maar je komt weinig in je dormitory, je hebt weinig evenementen in de grote zaal, er zijn geen momenten dat er opeens een deur opengaat en een klas kinderen naar buiten loopt omdat de les is afgelopen. Los van een losgeslagen poltergeist gebeurt er vrij weinig 'onverwachts' binnen het kasteel.

[Reactie gewijzigd door blk op 22 juli 2024 14:03]

Daarnaast had die vrijheid op andere gebieden juist een beetje ingeperkt kunnen worden: bijvoorbeeld door een tijdsysteem in de game te bouwen waar je op bepaalde tijden bij lessen moet zijn en in de nachtelijke uren terug moet zijn in het kasteel. In het kort: er lijkt op dit gebied weinig aandacht geschonken te zijn aan de aspecten die je echt laten ervaren dat je een leerling bent op een school.
Dit zit JUIST in de game XD. soms moet je dingen doen die alleen 's nachts kunnen, soms kan je alleen overdag de lessen volgen, misschien ben je zover nog niet?
Ander voorbeeld:
De school voelt weinig 'levendig' aan. Ja, er staan redelijk wat mensen verspreid over de gangen en zalen in het kasteel, maar je komt weinig in je dormitory, je hebt weinig evenementen in de grote zaal, er zijn geen momenten dat er opeens een deur opengaat en een klas kinderen naar buiten loopt omdat de les is afgelopen. Los van een losgeslagen poltergeist gebeurt er vrij weinig 'onverwachts' binnen het kasteel.
Half eens. ik vind het vrij druk. ik lachte ook tranen met tuiten toen ik ergens langsliep en iemand een brulbrief open maakte, dat soort kleinigheidjes maken echt wel de game voor mij. maar b.v. lessen die aflopen, ja ok, maar dat kan alleen als het tijd systeem wat sterker werkt (dus dat je ergens een klok met de tijd zit lopen ofzo) ik heb er tot nu toe weinig last van gehad in ieder geval :) maar goed, iedereen is anders :p
Ik ben het met je eerste antwoord niet echt eens. Ze hebben het in de game over een avondklok, maar behalve bij een paar missies waar ze opeens over de gangen paraderen word er niets mee gedaan. Je kunt zo ook meerdere dagen en nachten buiten doorbrengen.

De lessen hebben ook niet echt een merkbaar tijdschema. Je blijft doen waar je zin in hebt tot je een keer naar een les wilt en als je er dan toevallig in de nacht aankomt druk je op een knopje en dan is het zover.

Ben zelf nu level 25 en heb volgens mij, na de introductie lessen, ook nog eigenlijk geen 2e les van hetzelfde vak gehad. Tenzij je de cutscenes mee gaat rekenen.

Ik vind het trouwens een heerlijk spel, maar wilde wel even reageren met mijn mening over dit punt
er is op een gegeven moment een quest nadat je alohamora leert, waarbij je die alleen 's nachts kan uitvoeren. maar, eens, er had meer mee gedaan kunnen worden, maar voor mij is het geen deal breaker.

De game is heel erg opgebouwd rond story en lineaire progressie. dat is een keuze en op zich stoort het me niet. ze hadden t ook dynamischer kunnen maken zoals dat bepaalde zaken per se op bepaalde tijdstippen moeten, maar ik stoor me er zelf niet aan als ik eerlijk ben
Helemaal mee eens, het is voor mij ook zeker geen dealbreaker. Maar ik snap ook dat het mensen wel opvalt/dwarszit.

Mijn vriendin zat gisteren met mij mee te kijken en vroeg op een gegeven moment: wanneer heb je nou les dan?
Ik ben lvl 13, maar ik sluit me hier toch wel bij aan.
De interactie met andere klasgenoten voelt te.. steriel.
De map en alle settings zijn prachtig, dus voor iemand die door hogwarts wil lopen is het super tof.. maar zo voelt het voor mij dus wel meer.. een leuke 'kijk eens je kan door héél hogwarts lopen' dan een echt toffe game met een solide verhaallijn.

Ja, de Harry Potter verhaallijn is erg episch en moeilijk te evenaren.. maar eerlijk gezegd is het wel juist die verhaallijn die HP zo succesvol maakte.. niet dat dat kasteel er zo leuk en magisch uit ziet.
niet dat dat kasteel er zo leuk en magisch uit ziet.
Hogwarts is de tweede hoofdpersoon van de Harry Potter reeks. Zonder Hogwarts en de tovenaarswereld die geschept is, was het nooit zo'n groot succes geworden.
mwah, ben ik het niet echt mee eens.
Het helpt zeker.. maar er zijn genoeg films en series met leukere/mooiere/magischere settings dan HP en die hebben het beduidend slechter gedaan.

Ja, een solide uniforme coherente en consistente fantasie wereld is belangrijk om je optimaal in een verhaal te kunnen inleven.. maar de kern blijft toch echt het verhaal. Het zijn de karakters en de reis/het avontuur dat zij doormaken wat het interessant maakt. De setting is toch écht ondergeschikt.
Ik las ergens dat men denkt dat dit een deel te maken heeft met het feit dat men tegenwoordig bang is om mensen of groepen te beledigen. Sommigen zijn erg snel beledigd. En je ziet het nu al dat groepen beledigd zijn door dit spel.
Dus is men voorzichtig.
Bijzonder hoe dat een zichzelf versterkend effect blijkt te zijn. Slachtoffers blijven slachtoffers en blijven de grens opschuiven. Straks is alles braaf en dodelijk saai en is niemand meer beledigd, volgens mij zijn we dan mentaal zo'n beetje braindead geworden. Die twee gaan echt hand in hand. Kunst/entertainment mag uitdagen, mag schuren, mag tot nadenken inspireren en mag ook een spiegel zijn - dat betekent vaak dat je op een persoonlijk issue wordt gewezen door jezelf, nuttige reflectie dus. Wat we nu echter zien is een angstvallig vermijden (en cancellen!) van alles dat mogelijkerwijs kritiek zou kunnen zijn, de hypocrisie is compleet, want mensen blijven mensen, en in de echte wereld is niet sprake van minder, maar juist meer discriminatie en uitsluiting ;)

Je ziet nu hoe alles steeds meer op elkaar gaat lijken. Vooral in de mainstream hoek van gaming, entertainment, zie je wel meer content maar eigenlijk is het verschraling van het aanbod, inhoudelijk heeft het veel minder te bieden en is het dertien in een dozijn. Er komen ook goede nieuwe concepten en mechanics terug in nieuwe games... maar die komen vanuit de indie hoek en worden dan tot in den treure gekopieerd.

Het moge duidelijk zijn dat Hogwarts Legacy in de mainstream hoek zit. Performance is om te janken, afwerking is matig, het leunt primair op een goed verkopende franchise en 'het gevoel van de film'. Maar de game is 'overal'. Mooi marketingbudget dus, dan weet je meteen waarom dit 70 euro kost.

Leuk voor de budgetbak, is mijn afdronk

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 14:03]

In gesprekken kun je keuzes maken, maar behalve wat meer dialoog of een verontwaardigde reactie heeft het geen gevolgen. Waarom geven ze je de mogelijkheid om op verschillende manieren te kunnen reageren als het niks doet? Waarschijnlijk omdat ze het wel wilden implementeren, maar er was geen tijd meer.

Het geheel cancellen van alle Zwerkbal wedstrijden in dit schooljaar ook, het stadion is er, maar bij de opening speech van het schoolhoofd wordt je die hoop meteen afgenomen. Geen tijd meer gehad om dat toe te voegen voor release.

Deuren die pas open gaan als de AI er al doorheen gelopen is. Voorwerpen die door de vloer glitchen [spoiler]in de uilentoren als je die vogelbeeldjes moet verzamelen[/spoiler]. Laadtijden/stutters van een seconde of 2 als je zelf door een deur loopt.
Inderdaad. Lang uitgekeken naar het spel en het speelt best wel lekker weg. Echter heb ik dit spel vooral gekocht door de link met Harry Potter en de nostalgische omgeving. Maar dit spel was, naar mijn mening, nooit een succes geweest zonder deze relatie.

Ik vind zelf de gevechten erg vergelijkbaar met andere spellen en het verhaal zelf bevat (voor zover ik nu ben) niet een quest waarvan ik dacht: "dit heb ik nog niet eerder gezien".

De hype is overigens gewoon logisch. Ik heb lang uitgekeken naar een echt Harry Potter spel en vermaak mij prima door alle herkenningspunten. Het speelt verder prima weg.
Dat blijkt echter een probleem te zijn met all grote spellen in de laatste 10 jaar, ik denk dat de jongere generaties het normaal vindt dat jaren na release je nog bijna dagelijks gigabytes aan patches moet binnenhalen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 14:03]

Ook valt op dat de wereld om je heen vaak voor je ogen wordt opgebouwd of met high-res textures wordt ingevuld
Gebeurt dit op console? Ik speel hem op PC en heb daar niets van ervaren. Net als vele anderen heb ik onverklaarbare framedrops, maar aan het detail verandert helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door Morkatog op 22 juli 2024 14:03]

Ik speel hem op de PS5 en merk hier ook niets van? Misschien heeft de schrijver van deze review Early-access op een vorige gen console?

Edit: Sorry, de '/S' vergeten.

[Reactie gewijzigd door markee op 22 juli 2024 14:03]

lijkt onlogisch hij komt pas over meer dan een maand op de oude consoles toch? Wellicht een beta versie van current gen consoles, zou in ieder geval logischer zijn. Op de series X heb ik nergens last van
Klinkt inderdaad logisch. Je zou op zich verwachten dat met de current build op consoles iedereen een gelijke ervaring heeft. Op de PC kan dat natuurlijk wat meer variëren. Hoe dan ook mooi voor de console gamers dat die ervaring wel smooth is :)

Mochten PC gamers tegen issues aanlopen; probeer deze fix.
Ik denk dat de engine een van de eerste grote games is die streaming textures gebruikt met de nieuwe nVIDIA GPUdirect (of wat ze het ook noemen vandaag). Als je een goedkope SSD (een 50 euro NVMe kan echt niet mee in vergelijking met een Kioxia of Samsung Pro) of ATI video kaart gebruikt heb je er misschien meer last van

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 14:03]

Het had het spel denk ik goed gedaan als er een soort noob mode was. Voor veel fans die geen gamers zijn is dit spel echt droom, maar kunnen niet aan de controls wennen. Ik merk dat in m'n eigen kring, en daardoor wordt het spel minder leuk voor ze. Terwijl de wereld verkennen echt top is.
Er zit een noob mode in.
De 'story' mode? Dat is eentje lager dan easy toch?
Yep, daarbij kun je heel veel dingen zoals puzzles automatisch laten oplossen.

Ook krijg je continue tips in beeld tijdens het vechten als je aanvallen kan reflecteren (en gaat het spel volgens mij zelfs even in slow-motion).

Mijn vrouw speelt ook op story mode maar die is nog niet zo heel ver dus weet niet precies alle voordelen van story mode maar het is dan in ieder geval nog een stuk makkelijker dan op Easy
Makkelijker snap ik, maar wordt het ook echt gewaardeerd door mensen die het kiezen (bijv. je vrouw)? Ik kies meestal de medium variant en en wanneer ik het uitspeel, nieuwe save op een niveau moeilijker, maar ik heb nog nooit een story/lager dan easy gekozen. Misschien is dat ook wel iets, voor bijv. een spel met meer visuals dan een verhaal.
Jazeker, anders kan mijn vrouw het gewoon niet spelen omdat ze nooit games speelt en dus elke keer moet nadenken welke knopjes ze moet indrukken en dan is het al te laat. :9
Story is noob mode. Je kan zelfs niet dood gaan. Gewoon god mode letterlijk(gaat leven vanaf maar je gaat niet dood).

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 14:03]

Spolier! transgender hier:

Ik vind dat beide kampen zich teveel op laten jutten en er is een onstopbare spiraal van oorlog gaande. Rowling zal niet inbinden en de community ook niet. Het gevolg: beide kampen leiden schade en er onstaat vanzelf meer polarisatie. It's not the way...

Wat wel the way is, en dat doet de game developer heel goed, en juist alle vrijheid geven aan de speler om te zijn wie je wil zijn.. het is gewoon onderdeel van de speelwereld en klaar .niets aan te doen dat Rowling er aan verdient, maar ik zou me focussen op de mogelijkheden van het spel en verder niet teveel energie in de discussie stoppen.

Overigens: ik voel mij tegenwoordig echt enorm gesteund en geinspireerd door de game industrie, maar ook hedendaagse TV en ben er intens dankbaar voor. Echt, het is oh zo belangrijk!

Het beste recente voorbeeld vind ik overigens Cyberpunk <3
Mooi gezegd. Ik ben ook al zo vaak door vrienden aangesproken dat ik als transgender vrouw Hogwarts Legacy heb gekocht. Belachelijk dat ik me moet verantwoorden lijkt het soms. Ben al zelfs uitgemaakt voor transphobe 8)7
Ik denk dat het grootste probleem is dat er tegenwoordig overal een extreme vorm van politieke correctheid moet zijn en dat leidt ALTIJD tot toxiciteit. Iemand zoals JK Rowling dien je gewoon te negeren ipv een platform te geven denk ik dan. Bij gebrek aan betere woorden: she is obv an idiot maar zo zijn er veel mensen. Zonde om daar altijd je energie in te stoppen.

Ik heb alvast niets met het Harry Potter universe maar denk dat ik deze wel ga spelen. Ziet er mij een hele leuke game uit om te exploren al zal ik niets van de Harry Potter references gaan herkennen.

Enige dat ik niet goed weet is op welk platform. PS5, Series X of PC. Ik zoek oprecht games om is op PS5 te kunnen spelen want exclusives zijn er niet maar ik ga er alweer mental van dat ik op een 'nextgen' console moet kiezen tussen 4k of deftige framerate.
Idd. Gewoon negeren en vind dat de devs dan weer wel ondersteund mogen worden. Ze hebben een geweldig spel uitgebracht. Zelfs voor iemand zoals jij en ik die niet grote fans zijn.

PC hoor ik heel veel problemen over zelfs met deftige systemen. Ik heb de ps5 en xsx. Ik heb de ps5 versie gekocht maar die loopt ook niet vlekkeloos vooral niet op framerate mode helaas. Ik speel nu op fidelity 30fps wat ik persoonlijk niet heel erg vind. Xsx versie heb ik 1 iemand horen zeggen dat de framerate stabieler is. Maar de xsx staat te koop dus vandaar de ps5 versie.
Hopelijk loopt de framerate beter dan het gemiddelde moderatie niveau op tweakers weer. Hoe mijn initiele repliek weer als ongewenst/irrelevant bestempeld wordt, makes no sense.

Zure boel geworden hier op de FP zeg. :X
Fijn te zien dat we het hier eens over kunnen zijn in de tweakers community.

Deze developers hebben een magische wereld gemaakt wat ontzettend veel plezier aan miljoenen gamers geeft wereldwijd. JK Rowling heeft ooit de Harry Potter geschreven wat destijds onze harten gestolen heeft en ons een wereld van plezier en herinneringen heeft gegeven. In zowel films als games.

Mijn mening hierover als broer van een transgender en een transgender als vriendin.
Deze dingen staan compleet los van hoe een persoon wellicht naar de wereld kijkt. Tevens vindt ik niet dat een verkeerde opmerking van iemand gelijk een hele cancel beweging moet mee brengen. Dat is net zoals de Will Smith slap. Will Smith is een geliefde acteur die misschien op een erg emotioneel moment een fout heeft gemaakt waar hij zich nu diep over schaamt, maar de jaren die erop volgen met kritiek is simpelweg het na trappen van een acteur die al lang zijn spijt heeft uitgebracht.

J.K Rowling heeft ooit grappend een opmerking gemaakt wat in het verkeerde keelgat is gekomen. Laten we eerlijk wezen, met hoe sensitief de wereld tegenwoordig is had werkelijk jij en ik of wie dan ook in dezelfde positie als JK rowling kunnen zitten. We moeten tegenwoordig zo op passen met wat we zeggen en ik vindt dat echt te ver gaan. Hoe vervolgens deze dame is bedreigt om vermoord, verkracht of gebombed te worden in tweets en brieven geeft mij begrip dat ze het zat is met de woke movement en dat bij iedere reactie het probleem alleen verergert wordt. Mijn kijk hierop is grotendeels dat J.K. Rowling zelf ook een slachtoffer is geworden op een extreme community die er echt op uit is haar pijn te doen, en dat heeft niks meer te maken met wat transgenders werkelijk willen. Deze game en devs hebben een bijzondere mooie magische plek neergezet. En laten we de discussie tussen Woke en J.K. Rowling daar met z'n allen buiten houden. J.K. Rowling is slechts één vrouw. Maar de hele woke beweging die haar pijn wilt doen is gewoon bijna een cult die er op uit is iemand pijn te doen en heeft niks meer met transgender te maken.
Niet dat ik het verder met je oneens ben, maar J.K. Rowling heeft veel meer dan één ongelukkige opmerking gemaakt. Als je naar haar Twitter kijkt dan heeft ze het vrijwel nergens anders over dan transgenders.
Ik zal eerlijk wezen dat ik niet alle opmerkingen van Rowling heb gezien of gelezen. Ik begreep enkel dat het begon omdat ze iets grappend over menstrueren had gezegd en daar plotseling een hele community haar heeft bedreigd. Hoe ze vervolgens met die dreigementen is omgegaan vindt ik persoonlijk lastig te beoordelen, ze was immers woedend dus daarin heb ik begrip. Maar wat ze specifiek heeft gezegd heb ik niet gelezen allemaal. Ze blijft maar één vrouw met een mening. En voor een groot deel ook slachtoffer van geweld. Transgenders en hun vrijheden gaan niet over het plagen en bedreigen van mensen met deze opmerkingen. Die mensen zullen er altijd zijn ongeacht welke gediscrimineerde/minderheid groep. Geweld is nooit de oplossing en zeker de spelers en streamers die deze game willen spelen achterna zitten is wanhopig stalken tot extremisme en dat zou ook vervolgd moeten worden ipv beschermd.

De extreme woke community speelt de slachtoffer rol nu tot zo'n extreme wat ook gewoon niet langer gedoogd mag worden.
De developer geeft niet alle vrijheid, want er wordt geforceerd gebruik gemaakt van ‘they’ pronouns.

Ik ben voor inclusiviteit en met de tijd meegaan, maar hou het optioneel zodat iedereen tevreden is.
Sinds gamemensenheugenis noemen games met volledige ingesproken dialoog je 'they'.
Je snapt zelf ook wel waarom.
Dat is toch ook gewoon het doel om mensen zoveel mogelijk uit elkaar drijven en "kampen" te creeren.
Niet alleen overheden maar ook andere organisaties etc. zouden er niet aan moeten denken dat we allemaal "united" zijn.
Een hoop gezeik over een uitspraak van 2019.

waar zijn de kampen tegen Blizzard, Apple en zal je het goed bekijkt, alle grote (tech) bedrijven.
Je haalt mij de woorden idd uit de mond.

Ik heb niks tegen mensen, wel tegen eindeloze discussies waar de komende jaren toch nooit een eensgezinde mening over zal bestaan.
Als er mensen zijn die een andere mening hebben over wie dan ook, dan vind ik persoonlijk dat we die mening ook moeten respecteren zolang deze persoon ook maar respect kan hebben voor anderen.
Door mensen als Rowling voor relatief onschuldige opmerkingen compleet door het slijk heen te halen, zullen we mensen als Rowling inderdaad wegduwen ipv de discussie open houden.

Ik zie liever dat we mensen die zich afzetten tegen anderen beter kunnen overtuigen dan ze zwart te maken. Juist doordat we door de jaren heen discussies over geloof, seksuele voorkeur of genderkeuze open zijn geweest, is de maatschappelijke acceptatie voor al deze thema's veel breder dan we decennia geleden al maar van durfden te dromen.
Dan ben ik heel benieuwd naar jou mening, niet inhoudelijk over het hele Rowling verhaal, maar meer over de twee alinea's die Tweakers.net daaraan besteed. Ik zie dat namelijk als een aangestoken molotov gooien in een menigte, de comments exploderen naar 600+ comments voor een game review die niet primair inhoudelijk gaan over het spel... Ondertussen verdient Tweakers.net aan de hele heisa die ze zelf produceren zwaar geld (reclame).

Misschien zou je het kunnen zien als een misplaatste poging om transparant te zijn. Maar ik zie het eerder als exploitatie van een minderheidsgroepering voor sensatie/geld. Maar aangezien ik niet deel ben van die minderheidsgroepering zou die wel eens een heel ander perspectief kunnen hebben dan waar ik aan heb gedacht, vandaar dat ik het vraag.
Ik denk dat @Tweakjur echt goed zijn best gedaan heeft, en ik twijfel niet aan de goede intentie van Tweakers. Het is geen politiek platform, maar het laat wel zien dat het juist oog heeft voor de controverse rond deze game.

Wat je wel zegt, sensatie genereert het zeker, en de tweespalt is duidelijk waar ik zelf juist voor wil waken. Ik zie het in de score van mijn post. Er zijn legio lezers hier die mijn bijdrage als ongewenst hebben gemodereerd terwijl ik denk behoorlijk zorgvuldig te zijn in mijn woordkeuze en ik juist geen stelling neem.

Veel liever hoor ik waarom mijn post ongewenst is, want ik heb echt geen idee wat ik fout doe, anders dan mijn nek uitsteken. Gelukkig aan de andere kant, is het grotere deel wel blij met mijn bijdrage.
Vele reacties in dit item laten zien wat er met 2 kampen gebeurt maar ook als je verkeerde woorden gebruikt of net iets verkeerd omschrijft. Ik vind het jammer waar de wereld heen gaat en dat je tegenwoordig op alles moet letten wat je zegt. Je kan niks meer zeggen of iemand is gekwetst, je sluit een groep buiten, er komt een rechtszaak of je komt in een cancel cultuur terecht. Wat een wereld 8)7

Zoals Cruijf altijd zei over het voordeel en nadeel. Ja, ik ben blij dat mensen zoals jij eindelijk geaccepteerd worden want op die acceptatie van de mens zelf heb ik lang gewacht maar er wordt teveel misbruik gemaakt van de situatie door veel mensen. Bijvoorbeeld: Ineens zijn veel meiden bi terwijl ze nog geen andere meid gezoend hebben, ineens voelen veel jongens zich meisje en gaan veel geslachten met het zelfde geslacht omdat ze ervan overtuigd zijn homo te ''zijn'' terwijl ze later weer met het andere geslacht gaan. Het wordt als trend gezien en daar heb ik zwaar moeite mee. Misbruik van de situatie is ook op andere vlakken gaande hoor. Kijk hoe er om wordt gegaan in de bedrijfscultuur met je ''veilig voelen op de werkvloer''. Je kan niet eens meer als manager normaal een team streng aansturen of je wordt aangeklaagd voor intimidatie. Ik ben echt een voorstander dat je met respect elkaar benaderd maar er wordt op dit moment teveel misbruik gemaakt van de situatie.

Grappig eigenlijk dat de game laat zien dat de wereld weer meer magie nodig heeft :)

[Reactie gewijzigd door PVDK007 op 22 juli 2024 14:03]

Ik vindt uberhaupt de binding met de school heel matig. Er zitten geen tijd schema's in. Nauwelijks interactie met de overige studenten. Geen interactie met de ruimtes zelf. Je kan nergens zitten, liggen of iets oppakken. Je volgt de lessen niet. Is niet veel meer dan een cut scene. Je hebt nul invloed op de omgeving. Je kunt hele kampen leeg vagen. 2 seconden later loopt iederéén er weer. Het enige wat het spel redt is het ontdekken in de game en de bekendheid van de films en boeken. Verder is het niet veel meer dan achievements afvinken.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 22 juli 2024 14:03]

Ook al klopt het wat je zegt. Is dat heel erg? Ik kan me heel goed vinden in je reactie maar toch geniet ik echt heel veel van de game. Ben zelfs geen eens een grote Harry Potter fan.
Het is erg omdat je nul impact hebt op deze wereld. Als je geen impact hebt op een spelwereld. Wat is dan de meerwaarde van jouw aanwezigheid? Vergelijk het met een achtbaan ritje. Hardstikke spanned en leuk. Maar na 10 keer dat ritje gemaakt te hebben is de lol er voor mij echt wel vanaf. Hoe snel de lol er vanaf gaat is voor iedereen verschillend. Voor mij is dat vrij snel. Na 10 uur game time in deze game heb ik echt zoiets van waarom speel ik het nog. Ik heb niets met achievements. Ik speel voor het verhaal en voor de belevenis. En als ik voortdurend alles moet herhalen en ik verder geen invloed heb op het verloop van het spel. Wat bied het dan nog voor meerwaarde? In het begin is het een meeslepend verhaal, een echte rollercoaster. Maar naarmate je wat verder komt, is het meer, ga van A naar B om dit of dat te brengen, en of halen.
Inderdaad klopt. Kan zijn dat ik ook snel tevreden ben of misschien zelfs wel gewend ben van andere open wereld games.
Je kan moeilijk alles in een game stoppen. Je moet dan keuzes gaan maken. En dan lijkt me hele lessen bijwonen niet direct iets waar veel spelers op zitten te wachten. Het is een rpg/adventure game, geen "wizard life sim".
Het is geen Elden Ring, maar dit is hét spel waar menig fan (en zelfs niet-fans) op hebben gewacht en ik was blij verrast hoe goed het spel speelt, oogt en voelt. Een sterke 9/10 wat mij betreft, maar daar zal zeker een stukje bias in zitten
Het schijnt dat het spel elden ring ook verslagen heeft in de eerste week!
Best wel netjes.
Ik vermaak me hier meer mee dan Elden Ring, puur omdat het meer fantasy is op een 'magischere' (sorry) manier.
Kan mij prima vinden in de conclusie, de game is zeer vermakelijke en de spreuken en gevechten zijn beter dan ik had verwacht. Grafisch schommelt de game nog wel eens, de last-gen basis schijnt soms iets te ver door, maar dat mag de pret niet drukken.

Vrij rondlopen/vliegen in Hogwarts/Zweinstein en het gebied eromheen voelt toch magisch.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 14:03]

Ik vind het een heerlijke game hoor.
Er is zoveel te zien en te ontdekken.
Er gaan verschillende zaken rond om het op de PC wel iets soepeler te laten lopen.

Ik game zelf op high settings:
AMD 3600x
RTX2070 Super
32GB Ram
installed op Samsung EVO pro 970 1tb

In hogwarts speel ik gemiddeld 60-70 fps en daarbuiten rond 80-90fps
soms, heel soms, heb ik een fps drop maar deze verdwijnt altijd wel snel.
Ik heb (eigenlijk deels vanwege dit spel) een xbox series S gekocht, en ik heb verder niet de beste game pc o.i.d., dus mijn referentiekader zal niet perfect zijn, maar ik vind het juist grafisch een prachtige game...

Ik heb nog nooit zo'n spel gezien/gespeeld die er zo erg uit ziet alsof je een soort film als Avatar zit te kijken...

Het enige wat mij opviel was dat in de cutscene in het begin waar je met dat paard en wagen door de wolken vliegt, de wolken er wat mij betreft vrij slecht en nep uit zagen, maar dat is ook wel mijn enige opmerking tot zover.

[Reactie gewijzigd door geerttttt op 22 juli 2024 14:03]

Ik snap dat dit spel helemaal geweldig is voor de Harry Potter fans, maar voor een niet-fan zoals ik die wel de films heeft gezien in een ver verleden, maar totaal geen binding heeft met de setting en het puur als een fantasy RPG beschouwt, is het dan nog steeds een aanrader?
Het spel heeft op de setting na weinig te doen met de boeken\films. Maar als je daar al niet veel mee hebt danbis dit spel denkt ik niet veel voor jou.
Ondanks dit iets compleet anders is draait het natuurlijk wel om de toverschool en alles er omheen. Het heeft kwa verhaallijn dan weer niks met het harry potter verhaal te maken.
Ik heb ondertussen zo'n 10 uur in de game zitten. In 1 woord: prachtig! De hoeveelheid detail die ze in het kasteel hebben gestopt is echt onvoorstelbaar. Ondanks dat ik waarschijnlijk de helft vd referenties niet opmerk is het een erg leuke game om te spelen.
Blij dat je een goede aankoop hebt gedaan dan. Is altijd lastig in te schatten want mijn vrouw en ik zijn groot Harry Potter fans dus voor ons zit er super veel herkenning punten in. Ook met Fantastic Beast.
Dat het in de toverschool wereld speelt snap ik, maar ik wil graag weten of het een leuke rpg is vergeleken met andere rpgs op de markt? Die andere games spelen ook in een setting waar ik geen binding mee heb, toch kunnen dat leuke games zijn ;)

Al ben ik de Witcher setting wel gaan waarderen nadat ik die spellen gespeeld heb.

[Reactie gewijzigd door pirke op 22 juli 2024 14:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.