Hogwarts Legacy-ontwikkelaar heeft 'momenteel geen plannen voor dlc'

Avalanche Software, de ontwikkelaar van Hogwarts Legacy, heeft 'momenteel geen plannen' om dlc naar de game te brengen. Volgens game director Alan Tew hebben de ontwikkelaars vanwege de drukke voorbereidingen geen tijd gehad om over dlc na te denken.

Tew deelde dit tijdens IGN Fan Fest. Quidditch, de tovenaarssport uit de franchise die momenteel niet speelbaar is in de game, wordt mogelijk dus niet op een later moment alsnog toegevoegd. Wel heeft Hogwarts Legacy eerder deze week zijn eerste post-launch-update gekregen met onder meer prestatieverbeteringen en bug fixes. PS5-spelers beschikken daarnaast over een exclusieve PlayStation-quest in Hogsmeade.

Hogwarts Legacy is gebaseerd op de tovenaarswereld uit de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling en verscheen eerder deze maand op de PS5, Xbox Series X/S en pc. Later dit jaar komt de game naar de PS4, Xbox One en Nintendo Switch. Tweakers schreef een review over de roleplayinggame die is uitgebracht onder het Portkey Games-label van Warner Bros.

Door Sabine Schults

Redacteur

19-02-2023 • 11:13

167

Reacties (166)

Sorteer op:

Weergave:

Als ze voor de game af was DLCs al aan het maken zijn, dan houdt het in dat bewust geplande features achter gehouden wordt zodat de release incompleet is. Dat zou de game niet ten goede zijn.

Gelukkig hebben ze dat met Hogwarts Legacy niet gedaan. Voorlopig zijn ze nog druk bezig met de launch op alle platformen en bugfixes, dus zelfs al spelen er misschien al ideeën rond bij de ontwikkelaars, hebben ze nog niet de tijd om te besluiten of DLC daadwerkelijk zal komen of niet.

Quidditch vonden ze voor het verhaal van de game niet belangrijk. Maar als het in de game had gezeten, had het best een uitgebreide feature zijn geweest wat veel werk kost om te maken. Dus hebben ze besloten dat het gebrek aan Quidditch een goede manier is om het schoolhoofd mee zwart te maken, wat juist goed voor het verhaal is.
Als ze voor de game af was DLCs al aan het maken zijn, dan houdt het in dat bewust geplande features achter gehouden wordt zodat de release incompleet is. Dat zou de game niet ten goede zijn.
uh nee, zo werkt dat niet.
Bepaalde dingen moeten al vast staan voor release.
Level design, art assets, dat soort dingen. Op een paar mensen na heb je die hele teams dan niet meer nodig. Dus kan je ze ontslaan, op een ander project zetten of op DLC.
Kan ook zijn dat bepaalde features toch niet haalbaar waren. Door bugs/tijd tekort maar dus al wel half af zijn. Dat zijn ook vaak dingen die je terug ziet komen in DLC.

Ja er zullen altijd uitzonderingen zijn, tuurlijk. Maar dat is vaak niet vanuit de studio zelf beslist maar vanuit corporate.
En @Musical-Memoirs

Een reactie als deze komt natuurlijk uit de voorbeelden waar er een volledige game gemaakt wordt, half opgeleverd, en de rest als DLC geleverd wordt. Niks mis mee van te voren je DLC's te plannen, maar vaak resulteert dat er gewoon een hoop van de maingame verdwijnt richting die DLC's. Waardoor je dus een poot uitgedraaid wordt.

Althans, dat is de aanname en het sentiment, volgens mij is dit praktisch niet te bewijzen tenzij een developer dat letterlijk toegeeft. Sure, het kan er wel erg uitzien alsof ze "dit gewoon geknipt hebben en in de dlc hebben geplakt" maar zeker weten doe je natuurlijk nooit.

Dus ergens vind ik het ook wel positief om te horen dat ze nog helemaal niet met DLC's bezig zijn geweest (if ever). Als er dus een DLC komt, dan weet je in ieder geval dat het bovenstaande verhaal niet opgaat, maar dan alsnog kunnen ze gewoon cut content in de DLC stoppen waardoor er eigenlijk alsnog geen verschil is.

Wezenlijk maakt dat ook allemaal niet uit, enige wat uitmaakt is het resultaat. Als de game super kaal en afgeraffeld aanvoelt, en ze komen binnen een maand al met een DLC, dan is dit negatieve sentiment helemaal te begrijpen. Maar bied de game genoeg content en het een mooi afgerond product is, dan zijn dlc's de mooie optionele extra's die het zouden moeten zijn (en daar mag best spul inzitten dat voor de maingame bedoelt was). Dus ongeacht of het van te voren geplanned was of niet, of content inderdaad ge-cut is voor dlc's etc, het maakt niet uit, alleen het resultaat.

Kortom, aannames en gezeik.
Ja, ik weet dat het genuanceerder ligt en er best al voorbereidend werk gedaan kan worden op een DLC zonder grote impact op de main release.
Maar toch zal er altijd tijd, geld en ideeën naar zo een DLC gaan, die mogelijk beter besteed waren door alleen te focussen op de main release. En kleine content waar geen tijd meer voor was kan ook altijd via een gratis content update gegeven worden zonder dit een betaalde DLC te maken.

Als ze voor volledige release al aankondigen wat er in een DLC gaat komen, dan is daar blijkbaar al vrij veel tijd/geld/ideeën aan besteed.
Terwijl als het niet aangekondigd is zoals nu, er misschien enkele werknemers er al wel mee bezig, maar de main release belangrijker gezien wordt.
Nee, het is inderdaad veel beter dat zo'n hele studio gaat zitten duimendraaien vanaf het moment dat het spel goud gaat. De laatste maanden van de ontwikkeling van zo'n spel doet een art- of preproductie-afdeling niets, dus die moeten dan op een ander project gezet worden, of kunnen gaan nadenken over eventuele DLC.

Het is niet zo dat als een ontwikkelaar 260 medewerkers heeft, dat die 260 medewerkers dan ook alle dagen tot aan de release allemaal aan de game werken.

De uitspraak "dan houdt het in dat bewust geplande features achter gehouden wordt zodat de release incompleet is" komt eigenlijk altijd wel naar voren bij spellen die DLC aankondigen bij release (of in dit geval juist niet), terwijl dat dus eigenlijk helemaal nergens op slaat.
Dlc is iets wat achteraf nog prima aan randen of niet goed benutte delen van de wereld toegevoegd kan worden.
Uiteraard is uitgemolken dlc ook een optie, zoals AC-2 dit deed door letterlijk delen uit het verhaal te knippen en als dlc toe te voegen.
Terwijl games als Horizon er pas na lange tijd mee komen, en het niet als een gemis voelt als je het niet gespeeld zou hebben.
Als ze voor de game af was DLCs al aan het maken zijn, dan houdt het in dat bewust geplande features achter gehouden wordt zodat de release incompleet is. Dat zou de game niet ten goede zijn.
Ben ik het niet zo mee eens. Je kan prima een 'roadmap' hebben met toekomstige ideëen. Die ideëen moeten wel passen binnen het design en de (technische) mogelijkheden, maar kunnen meer dan prima buiten de scope van de game vallen, zoals die is bepaald voor de initiele release. Planningtechnisch kan het dan ook voorkomen dat een deel van het team eerder gealloceerd wordt om te werken aan toekomstige DLC.
Hihi de woordkeuze aan het eind 😂, schoolhoofd (black) zwartmaken 😂
Maar even: er is al jaren kritiek op DLC/MTX/pre-ordering en de kritiek hier op lijkt alleen maar toe te nemen. Hoe waarschijnlijk is het dan dat een ontwikkelaar kenbaar gaat maken een week na de release dat er DLC op komst is? Ik vind het sympathiek van je dat je het voordeel van de twijfel gunt, maar ik vind het ook behoorlijk naïef.
Ze zouden natuurlijk kunnen zeggen dat gezien het success we nu gaan werken aan extra content.

Maar ze kunnen natuurlijk ook gewoon een ander plan hebben. Hogwarts: Legacy The Sequel!
Die kritiek moet wel terecht en gericht zijn. Het geeft helemaal niets dat er na een week al een DLC aangekondigd wordt, want dat ligt volledig aan de kwaliteit van het product dat er nu ligt.

DLC aankondiging week na release, maar de game is buggy en kort, ja, terecht reden voor beklag.

DLC aankondiging week na release, maar de game loopt lekker, heeft goede support, boordevol content etc ... who cares? Is toch dikke prima? (moet toegeven, dit is wel een utopisch is)

Dus het gaat (imo) niet zo zeer om kritiek tegen dlc/mtx/pre-ordering, maar de kwaliteit van er geleverd wordt.
Niks mis met DLC's, microtransactions en pre-orders zolang het product gewoon degelijk is. De blaam ligt op de verkeerde plek. Als het product shit is, ligt dat niet aan dlc's/mtx/pre-orders. Wellicht WEL hoe ze toegepast worden wat resulteert in een shit product.

Dan moet je dus niet dlc's/mtx/pre-orders gaan protesteren, maar protesteer de bedrijven die zulke shit producten maken.
Waar het om gaat is dat de ontwikkelaar alleen maar kan verliezen met een DLC-statement zo kort na de release, ook als de game goed is.

Overigens is er genoeg mis met DLC/MTX/QoL en pre-ordering als principe. Dat er maar een paar namen zijn die the lesser of the evils representeren maakt niet dat je kunt stellen dat het principe niet verkeerd is. Je moet juist wél protesteren tegen player hostile content omdat dit uiteindelijk zorgt voor het verdwijnen van goede content. Josh Strife heeft één en ander elegant en volledig uitgelegd.
Dat is alleen maar goed nieuws! Anders had je waarschijnlijk nu minder gehad. En waren dat de dls geworden.

Het kan alleen maar beter worden. Als ze tijdens de productie niet all aan dls denken

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 23 juli 2024 06:22]

Aan de andere kant is het totaal ontbreken van Quidditch, waarbij overduidelijk is dat hier wel al werk in gestoken is toch wel een gigantische gemiste kans. Zo mis je toch nog wel een paar 'bangers'. Denk dat een goed voorbeeld de zeer jammerlijke interpretatie van de unieke Hufflepuff quest naar Azkaban is. Onwijs veel potentie maar is niks mee gedaan. Zeker Quidditch zou wel een mooie DLC zijn, mensen die het leuk vinden kunnen er wat aan uitgeven maar mensen die het wel gesneden vinden niet.

Desalniettemin een van de weinige goed geslaagde 'vergaming' van een film of serie. Die op PC performance issues na ook nog eens gewoon af lijkt te zijn.
Als je ziet hoe de controls zijn van de bezems dan begrijp ik wel dat quidditch ontbreekt. :P
Ik zou prima betalen voor een quidditch DLC mits deze goed is uitgewerkt.

Goud ook dat je een Azkaban quest hebt bij de minst gekozen huis. Hufflepuff staat bij de PlayStation momenteel op 7% :)

Grappig dat Slytherin bovenaan staat qua keuze
Ik heb enkel de huffelpuff quest gedaan tot aan de map room. Maar de Azkaban quest… was dat die missie dat je 20 meter moest lopen door een gevangenis gang en daarna 3 minuten moest luisteren naar een dialoog? Of zijn er daarna meerdere Azkaban quests?
Volgens mij is het die inderdaad ja. Veel hype maar het voegt helemaal niets toe, daar laten ze echt wel wat liggen. Nu dit de locatie er in maar maken ze vrijwel helemaal geen gebruik van.
Misschien moet je de overige 3 andere houses ook spelen tot de map chamber. Dan is er wel een connectie voor diezelfde quest. Ik heb alle vier de houses gespeeld tot aan de map chamber en met name de Jackdraw komt dan veel completer aan bod dan als je het er met enkel 1 speelt
Ik was eerst ook verrast door Slytherin bovenaan, maar als je een 'evil' personage wil spelen is het je enige optie, terwijl de 'goeden' over drie huizen worden verdeeld.
Wachten op de eerste mods met quidditch en als dat een succes is. Is er een kans dat je het als DLC krijgt op de PS en Xbox
Quidditch was leuk geweest, maar er is voorlopig nog genoeg te doen en de game word nog op andere platforms gelanceert. Denk dat ze daarna naar DLC gaan kijken.
ik moet eerlijk zeggen dat quidditch an sich al een game waardig zou kunnen zijn...

eindelijk eens een keer geen fifa of NBA of NFL game maar eindelijk eens een sports-game die ECHT wel uitdagend kan zijn.

mits een beetje goed uitgewerkt en vooral ook - mits het ook en niet al te grote resource-hog is, zou ik dat (itt de rest van hp) wél spelen.
de zeer jammerlijke interpretatie van de unieke Hufflepuff quest naar Azkaban is.
Sorry, maar spoiler..?
In de loading screens wordt volgens mij een afbeelding getoond van deze quest, dus dan is het niet echt een spoiler.
Dit was al bekend voordat de game uitkwam
Gemiste kans of niet. Zou een goede DLC kunnen zijn waarbij de ontwikkelaars de mensen weer naar de game trekt. Ze kunnen genoeg doen aangezien de Wizarding World oneinidg ver door gaat qua mogelijkheden.
Goed nieuws ja en nee. DLC wordt doorgaans in de productieketen gemaakt door afdelingen die klaar zijn met hun deel en niets anders te doen hebben (terwijl andere afdelingen nog bezig zijn). Althans dat was mij jaren teug uitgelegd door TotalBiscuit die de game industrie volgde.

[Reactie gewijzigd door Z100 op 23 juli 2024 06:22]

Klopt. Over het algemeen werk je zo hard naar de launch toe dat je echt niet aan DLC gaat zitten werken als je nog bugs hebt op te lossen.
Het oplossen van de bugs gebeurt alleen niet door dezelfde mensen die ook nieuwe content ontwikkelen.

Voor het bug-squashen ben je vooral aangewezen op je QA team (testers) en programmeurs. Terwijl die daar mee bezig zijn hebben de game designers (die uitwerken wat er in het spel te doen is) en grafische artiesten niet veel te doen. Die teams kunnen dus prima alvast werken aan de grote lijnen en concept art (of zelfs al ingame art) voor een eventuele DLC / uitbreiding.
Dat was vroeger.
Nu halen ze een paar features uit de game en verkopen die later als dlc
Heb je daar bewijs van? Want dit klinkt als iets waar veel over geklaagd word maar eigenlijk nooit gebeurt is. Day one DLC is vrijwel altijd cosmetisch, en dat word zoals genoemd gedaan door mensen die hun taak al af hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 06:22]

Street fighter vs Tekken had bijvoorbeeld al DLC characters op de disc staan. Compleet speelbaar. Kon je later pas kopen. Ook helemaal niks meer aan aangepast toen ze uiteindelijk gereleased werden.
Beetje hacken en je kon ze spelen zonder ooit maar eens een internetverbinding aan te sluiten.


Kan vast zat andere voorbeelden online vinden
Hopelijk gaat het op de manier waarop de DLCs van The Witcher 3 zijn gedaan, dat waren de beste DLCs die ik in dit soort games heb gezien.
Blood and Wine kon een game op zich zelf zijn , er zat meer content in dan een ubisoft of EA game 8)7
Zeker wat heb ik daar van genoten :). Met Hogwarts Legacy hebben ze de wereld/engine nu gebouwd. Nieuwe content zou echt geweldig zijn.
het is niet alsof de game echt veel variatie heeft te bieden. de game is vrij basic en zou dmv een dlc toch wat leuke extra content kunnen krijgen. Ik heb niet het idee een "volle" game te spelen om bijv te vergeleken met rdr2
Ik had het er over dat het goed is dat je tijdens de productie niet aan dlc denkt. Er kunnen later altijd nog dls gemaakt worden.
RDR2 is dan ook één van de duurste games ooit gemaakt, dus als je alles daarmee moet vergelijken...
Vergelijk het met andere games die gebaseerd zijn op films.
*boeken...
Zoals the Witcher dus?
Jammer, ik zou multiplayer wel een leuke toevoeging vinden in een komende (al dan niet betaalde) DLC.

"PS5-spelers beschikken daarnaast over een exclusieve PlayStation-quest in Hogsmeade." Hoeveel heeft Sony daarvoor betaald?
Volgens mij is de quest voor 1 jaar ps exclusive en komt hij daarna ook naar andere platformen.
Op PC is hij eenvoudig te unlocked via een mod.
Hoe dan? Ik zie wel mensen die het unlock scherm krijgen mbt de quest, maar er schijnen files te missen om de missie ook daadwerkelijk te kunnen spelen.
En wat is daar voor betaald door Sony?
Dat wordt natuurlijk niet naar buiten gebracht, daar zit altijd een NDA clausule op. Daarnaast, doet het er toe? Ontwikkelaars zijn vrij om deals met hardware boeren te sluiten inzake hun eigen product. Sony heeft daar de portemonnee voor getrokken. Dit gebeurt al sinds jaar en dag.
tis wel weer een middelvinger naar gamers
Ach, ik vind dat altijd zo overdreven. Je krijgt 1 quest een jaar later. That's it.
In sommige games zijn Easter eggs zo verstopt dat je ze met normaal spelen niet eens kan vinden, veel gamers zullen ook nooit alle content zien. Maar omdat dit weer gepromoot is als exclusief is het plotseling een probleem. Ik snap de reden ook niet echt om zoiets te doen. Maar blijkbaar vond Sony het leuk om iets extra’s te hebben voor hun versie.

Maar stel Bentley komt met een nieuwe model en gaat een exclusieve samenwerking aan met Louis Vuitton voor speciale bekleding die enkel beschikbaar is voor bepaalde leden van een club, gaat iedereen dan zeuren dat ze bestolen zijn van die bekleding? Gezien de staat van de wereld met fomo en entitlement vast.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 juli 2024 06:22]

De bekleding is een skin.
jou argument is dus meteen nul en void.

Waarom sony dit doet is simple veel mensen hebben FOMO en dus is de ps5 versie completer als andere versies.
De hoop is dus dat mensen een ps5 kopen om die expulsive content te hebben.
waneer 90% van de spelers het niet meer of nooit meer spelen.
Wat exclusive skins of zo is nix mis mee.
Maar hele features exclusive hebben is Bshit.
Had nog erger gekund.
Quidditch as ps5 exclusive bv
Had gekund ja, is niet gebeurd dus de discussie is zinloos.

Exclusiviteit komt nagenoeg in elke entertainment industrie voor, en bij games is het blijkbaar opeens een probleem.
Das bshit.
Stel je gaat naar de film om gradians of the galaxy the zien.
Maar jou biscoop heeft niet betaald voor de exstra,s.
Dus 15 min van de film is er uit geknipt.
Maar aangezien jij woont in Nederland heb je geen mogelijkheid deze 15 min te zien.
Of je moet ff naar England vliegen.

[Reactie gewijzigd door dragnar12 op 23 juli 2024 06:22]

Dus jij kan pak hem beet alle Marvel films bij alle bioscopen en/of streaming diensten zien die jij wil?

Daarnaast gaat je vergelijking mank omdat het hier gaat om een beperking aan de dienst / het platform en niet een geografische beperking.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 23 juli 2024 06:22]

Wat een gezever… dit gebeurd al jaren in de muziekindustrie en filmindustrie. In de VS krijg je opgekuiste versies met bieps en andere tekst dan in onze contreien van songs. Er zijn meestal verschillende versies van dezelfde films in de bioscopen wereldwijd… hoef ik nog verder te gaan
En dus? Heb je antwoord op mijn vraag?
En als iemand het antwoord geeft. Wat heb je precies aan die informatie? Wat maakt het uit of het 10 euro of 1 miljoen euro heeft gekost?
Ben dol op leuke weetjes.
Multiplayer nee maar dan wellicht alleen met zwerkbal ,maar dit zit er helaas niet in.
Er is al een Multiplayer mod in ontwikkeling. Lijkt wel te focussen op RP en minder op gameplay.
Op PC zijn modders al aan het kijken of spelers met elkaar kunnen spelen. Natuurlijk is dat anders vergeleken met officiële multiplayer support. Al denk ik dat een game als Hogwarts Legacy op z'n best is als singleplayer game.
Dit is eerlijk ook triest en wat mij betreft moet de eu ook hier naar kijken.
Het is niet dat mensen om die reden de ps versie gaan kopen of zo.
De EU gaat hier helemaal niks mee/aan doen. Dit is niet illegaal. Als ik een game uitbreng en op de Switch features weg moet laten omdat het anders niet performt, kan de EU mij dan kapotslopen? Natuurlijk niet.
Je koppelt performance er als voorwaarde aan, maar tussen pc, of zelfs xbox series x en ps5 weet ik wel wie er (op papier) de minste cijfers heeft… het heeft evident geen technische reden en daarmee vind ik koppelverkoop niet eens zo ver gezocht.
Het is geen koppelverkoop als het twee bedrijven zijn die onafhankelijk een product maken en deze vervolgens koppelen, wat hier zeker het geval is. Dit mag jij anders zien, maar dat heeft niks met wetgeving te maken.
Er is geen sprake van onafhankelijkheid, immers er is een expliciete afhankelijkheid van X, om Y te kunnen/mogen
Again, niet hoe koppelverkoop werkt. Maar goed, begin vooral een rechtszaak als je zo zeker bent van je zaak? Gratis win toch?
Waarom is het triest? Waarom moet de EU hier naar kijken? Op basis van welke data concludeer je dat mensen hierdoor juist geen PS5 kopen?
Koppelverkoop is verboden. Dit (en alle overige vormen van exclusives die niet om technische reden bestaan) is grijs gebied wat dat betreft.
Hoe zie jij dit als koppelverkoop?
Zoals ik zei: Grijs gebied, maar het lijkt me evident dat toegang tot deze quest gekoppeld zit aan het al dan niet gebruiken van een playstation.
Lijkt mij niet zo grijs als jij stelt. Koppelverkoop is het verkopen van een product dat alleen gekocht kan worden als er andere producten meegeleverd worden, waardoor een mogelijke afhankelijkheid bestaat die niet gewenst is. Het lijkt me dat er niemand is die alleen de Playstation specifieke quest wilt spelen.
Dat interpreteer ik anders, ik wil namelijk graag ALLE quests spelen, maar heb geen playstation. De enige manier om dus wel die quests te spelen is door een playstation te kopen MET opnieuw, de game.
Koppelverkoop is alleen niet toegestaan als de gekoppelde producten niets met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld, in de schaarste kon ik bij een Mediamarkt alleen een XboxSX kopen als ik ter plekke van energieleverancier veranderde. Dat is dus niet toegestaan.

In dit geval hoort spel bij console en mag dit dus gewoon. .
Hoe zie jij dit als koppelverkoop?


En over de 'exclusives': Waarom zou een een softwaremaker niet één verkoopkanaal mogen kiezen? Moet Nintendo dan per se Mario Bros uitbrengen voor Windows/Mac/Xbox/enz? En parallel daaraan: Waarom zou Apple niet alleen via bepaalde ketens mogen verkopen, moet Apple dan ook per se verkopen via de Bruna als de Bruna dat zou willen? Waarom zou Interpolis niet alleen via de Rabobank mogen overkopen, enz, enz, enz.

De regels om verboden koppelverkoop zijn vrij duidelijk.
Een schoenfabrikant met een marktaandeel van 80% mag gewoon veters bij z'n schoenen verkopen (ook al is hier een aparte markt voor) aangezien een veter een onmisbaar deel is van een schoen.
Er was een periode dat je alleen een Apple iPhone toestel kon kopen via T-mobile. Dat zijn twee bedrijven die een overeenkomst zijn aangegaan. Geen probleem dus. (Apple is/was geen mobiele provider, T-mobile maakt(e) geen telefoons)
Zo werkt kapitalisme nu eenmaal. Het heeft z’n voor- en nadelen. Je mag inderdaad al blij zijn dat er niet een partij is die het hele spel gijzelt.

De EU komt er echter pas aan te pas als het om antitrust praktijken gaat. Daar is een ingame missie kleintje pils.
Je kan het ook zien dat de Playstation versie iets extra heeft inplaats van de andere platformen het missen.

Net zoiets als de jsf met speciale verf voor de Amerikanen zelf.
Dit is toch juist marktwerking. En dat is volgens mij wat de consument uiteindelijk wil.
is er marktwerking????. zie alleen maar prijsafspraken die nu weer omhoog zijn gegaan.
Als je bekend bent met prijsafspraken kan je dat melden. Als je bewijs hebt dan zal de EC daar zeker achteraan gaan.
Gisteren uitgespeeld. Eerste paar dagen zou ik HL een 8.5 geven, maar na kleine 30 uur gespeeld te hebben een 7.5 tops. Als je niks met de HP universe hebt kan ik me voorstellen dat hier niet veel valt te halen. Content voelt aan als bloatware. Super veel collectables en repetitieve tasks zoals de Merlin trials. Zitten er volgens mij bijna 70 van in. Alleen maar om meer inventory space te krijgen..

Daarbij spelen meeste missies zich af in grotten die op elkaar lijken met precies diezelfde enemies. Hogwarts zelf voelt aardig leeg. Er zouden er zo'n 1000 leerlingen studeren, maar ik denk dat er niet meer dan 100 rondlopen met misschien 5 leraren.

Heb me er toch een weekje prima mee vermaakt en daar gaat het om. Van mij mogen ze DLC gebeuren skippen en de basis die ze hebben gebruiken voor een nieuwe game.
Elke dorm heeft 30 bedden totaal, dat keer de vier rooms kom je uit op 120 studenten. Eind 1800 was dit een redelijk aantal studenten qua wereldpopulatie, aldus meerdere topics op Reddit.

Zal wel door technische beperkingen komen, maar er schijnt wel enigszins over nagedacht te zijn.
Enorme school voor 120 studenten.

In beasts and where to find them zie je redelijk veel wizards and witches. Die moeten toch ergens vandaan komen? Denk dat dit inderdaad door beperkingen komt. Helaas nam dit iets af van de immersie (althans, voor mij). *Spoiler: laatste cutscenes waar ze in de eetzaal zitten, zie je echt maar een paar leerlingen en 3 leraren. Dit kon echt beter, aangezien de zaal veel voller zit als je er overdag heen loopt.
In de jaren '90 waarin de Harry Potter boeken zich afspelen zijn er jaarlijks zo'n 180 nieuwe studenten. Daarnaast krijgen er ook kinderen thuis les, waarschijnlijk vanwege de kosten. In de VK gaan wél de meeste kinderen naar Hogwards.

Wizards worden gemiddeld 137 jaar, dus, als we uitgaan van jaarlijks 200 nieuwe wizards in VK, komen we op 27400 wizards in de VK. In de jaren '90 is de populatie rond de 57 miljoen, dan kom je op 1 wizard per 2080 inwoners. Dat lijkt mij vrij realistisch. Dan kom je uit op rond de 2,5 miljoen wizards wereldwijd op iets meer dan 5 miljard inwoners.
Alles wordt opgelost door de room of requirements natuurlijk :P
Na het uitspelen van de game zie ik daar weinig de nut van in. Of je moet het echt geweldig vinden om alles te min-maxem. In een SP game heb ik er weinig behoefte aan
Dit inderdaad. Ben nog niet door het spel heen. Maar ik keek uit naar de beesten die je kon verzamelen en verzorgen, maar het zijn gewoon planten die je moet voeren en borstelen.
Super veel collectables en repetitieve tasks zoals de Merlin trials. Zitten er volgens mij bijna 70 van in. Alleen maar om meer inventory space te krijgen..
Helaas is dat iets wat veel games tegenwoordig hebben, ik denk vooral aan Ubisoft games die dat populair gemaakt hebben met o.a. Assassin's Creed.
Bij Hogwarts is het best extreem. Heb gevoel dat de game eromheen is gebouwd. Ik heb de story mode uitgespeeld en zit op ongeveer 40% met nog 12 levels te gaan... Als ik de side quests niet had gedaan, dan had ik HW op misschien wel 35% uitgespeeld.

[Reactie gewijzigd door MartinPRO op 23 juli 2024 06:22]

Maar 5 leraren? Dan heb je zitten slapen. Of je kan niet tellen.

https://gamerant.com/hogw...essors-ranked-best-worst/
Van prof Black krijg je geen les, maar dan zijn er idd wel meer. Helaas duren de lessen misschien een minuutje met een "mini game" van 2 seconden. Dus al snel vergetelijk
Ik hoop dat ze eerst nog wat kleine gratis content updates doen voordat ze overgaan op dlc's. Dit is natuurlijk vooral een droom en misschien niet realistisch maar het toevoegen van bijvoorbeeld 2 nieuwe broom races zou al top zijn en daarnaast misschien nog wat kleine quests om het spel nog net iets leuker te maken!

Voor een dlc hoop ik dat ze uiteindelijk toch iets in de trant van het onderwater quests; iets met de weg is weg of misschien het ministerie gaan doen. Genoeg leuke plekken om iets mee te verzinnen!

Hogwarts legacy is een leuk spel maar content-wise komt het nog net iets te kort voor een echte rpg imo.
Wat mis je dan ik vind dit juist precies goed ?, ik ben wellicht ook geen echte rpg fan.
Ik vind dat het upgrade systeem prima is niet te veel zoals God of War, je kan Potions maken door ingrediënten enzo.

Ik vind prima het hoeft van mij niet te uitgebreid :).
Ik begrijp je punt, minder is soms zeker meer. Maar in dit geval vind ik het een beetje leeg. Je inventory raakt op een gegeven moment vol met ingrediënten die je niet kan verkopen. De hoeveelheid potions die je kan maken is ook relatief laag en ook die kan je niet verkopen. Het zijn natuurlijk relatief kleine dingen maar het zou de interactiviteit van het spel wat leuker maken als er wat meer quests zouden zijn omtrent het maken en verkopen/weggeven van potions.

Ook de hoeveelheid planten die je kan hebben is een beetje karig. Met 8 potten heb je in principe genoeg voor de rest van het spel. Ook daar had je relatief makkelijke wat meer ingrediënten kunnen toevoegen om het spel wat uit te breiden.

Het is een fantastisch spel, maar het had nog net iets sprankelender kunnen zijn.
Je tas raakt idd wel vrij snel vol dat klopt, maar niet met ingrediënten naar mijn idee(Heb die nog nooit weg gegooid).
Hij raakt vol met allemaal rommel die je in die kistjes vind, waarmee je kleding enzo kan veranderen(Handschoenen/ sjaal, bril etc.
Je zou dan een iets betere Armor enzo krijgen weer, maar die dingen verkoop ik allemaal weer.
Ik bedoel eigenlijk niet dat je tas vol raakt met ingedriënten maar meer dat het nut van de ingrediënten er eigenlijk niet is. Naast het maken van potions, wat je imo niet zo vaak hoeft te doen, hebben ingrediënten geen waarde in het spel. Je kan ze niet verkopen en ze zijn niet nodig voor quests. Een gemiste kans naar mijn mening.

Met de kleding ben ik het helemaal eens. Je levelt vaak toch zo snel dat je eigenlijk niet echt gehecht raakt aan je kleding. Vaak weer min-maxen met de best gear en de rest verkopen imo. Misschien een idee om de kleding ergens in je room of requirements op te slaan om later te kunnen verhogen in level zodat je ze kan hergebruiken zou misschien interessanter kunnen zijn geweest.

Desalnietemin is het natuurlijk een fantastisch spel!
Ik betwijfel dat ze deze erg mooi vormgegeven en populaire wereld voor slechts één spel willen gebruiken. Ze kunnen een verhaal in een andere periode maken, Hogwarts, Hogsmeade en andere locaties beperkt aanpassen, wat tweaks en functionaliteiten toevoegen, er een heel nieuwe titel op plakken en de fans zijn tevreden.

Er is genoeg ruimte om de lore uit te bouwen. Een twee- of driejaarlijkse release in deze wereld gaat een gigantische serie worden. DLC is niet nodig, 60 euro voor een geheel nieuw spel levert denk ik meer op.

[Reactie gewijzigd door NederLord op 23 juli 2024 06:22]

Er kan natuurlijk wel een Hogwarts legacy part 2 komen... Zelfde engine, je kunt heel veel modellen hergebruiken, gewoon een nieuw verhaal en wat verbeteringen. En misschien alles porten naar Unreal Engine 5..
Als er een vervolg maken op Hogwarts Legacy zouden ze ook moeten investeren in wat betere graphics, beter acteerwerk, meer natuurlijkere bewegingen van karakters en optimalisaties in de game zelf. Dat spelers echt meer kunnen mee gaan leven met karakters en dat alles net wat echter over komt.
Nou ja ze zouden dan alles kunnen porten naar Unreal Engine 5. Dat zou al wat schelen, maar ik zal wel gek zijn maar ik vind Hogwarts legacy het mooiste spel wat ik ooit gezien heb qua graphics, (behalve The matrix awakens dan.)

Het acteerwerk is wat houterig ja, dat ben ik met je eens.

[Reactie gewijzigd door geerttttt op 23 juli 2024 06:22]

Het hoeft van mij ook niet perse DLC hierbij, het is een prachtig spel waar je uren zoet mee ben.
Ik heb er nu 15 uur op zitten en als ik internet check, heb ik sowieso nog 16 main quest te gaan(Ik heb er 17 gedaan in die 15 uur).

Ik doe daarbij ook de kleinere side quest iedere keer, daarna ga ik pas weer verder met een main Quest.
Ik speel dan misschien een klein beetje vals, ik moest in de avond totaal 30 objecten zoeken voor Alohomora spreuk(verspreid over de hele wereld).
Dit heb ik dan met een YouTube filmpje gedaan, anders ben ik volgend jaar nog aan het zoeken haha.

Maar met alle side quest en quest die tijd in nemen ben je best een tijd zoek, bijv planten die je nodig heb effe zaadjes planten moet je weer kwartier wachten enzo.
Het had misschien leuk geweest als zwerkbal er nog in had gezeten, maar goed er is zoveel te doen dat ik dit wel kan missen.

Het speelt gewoon heerlijk relaxed weg dit spel, ja soms eens effe een druk gevecht. Maar over algemeen is het benen languit en relaxed beetje door de wereld gaan heerlijk :).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 06:22]

Kan ik mij helemaal in vinden, ik geniet volop. Youtube pak ik er vooralsnog niet bij want dat kan altijd nog op het eind. Ik hou van exploren en heb helemaal geen behoefte aan een pittige game op het moment en ben dan ook zeer tevreden zover.
20 uur momenteel er in gestopt en heb nog iedere keer zin om verder te gaan.
Ik heb niet zo op explorer vind op zich wel leuk, maar met z'n opdracht ideaal Youtube filmpje.
Ik zie net dat ik level heb gehaald, maar weer eens kijken of wat kan upgraden :).

Ik weet alleen niet of ik het spel nog een keer ga spelen, er is zoveel te doen.
Ik wil op zich wel graag de andere huizen/ kamers zien, maar volgens mij doe je er echt helemaal niks zowat.
Verder zal spel zelfde zijn neem ik aan of je nu Griffoendor of Zwadderich etc bent.
Groot voordeel je kunt al die deuren openen waar ik niet in kom. ;)
De game een tweede keer doorspelen zie ik niet zo zitten. 1 keer genieten en dan weer op naar een volgende game.
Er zijn maar heel weinig games die ik een tweede keer speel.
Is dat deuren openen überhaupt een beetje rewarding?
Ligt er aan als je graag alles wil vinden ja, er zijn nog allemaal kisten met sommige veel geld sommige weinig.
Verder zijn er nog net als vroeger in Harry Potter van die Wizard kaarten te vinden, kan ook leuk zijn om die te verzamelen.

Ik vind het wel leuk om alles compleet te hebben, dus ga ik wel alles halen.
Haha ja dat is waar dat scheelt weer ondertussen :), en ik ben na alle fast travel punten gegaan gisteren.
Dus nu ik die allemaal tot mijn beschikking heb, scheelt het allemaal heel veel lopen of vliegen.

Ik speel inderdaad ook niet snel een spel een 2de keer, of ik moet echt niks anders te spelen hebben.
Dan zou ik het nog eens doen maar moet het wel wat extra toevoegen, dus een newgame+ ofzo dat je meer skills etc heb om te unlocken.
Niet helemaal. Zover ik heb gelezen heb je bij Huffelpuf een extra quest, die je met de andere afdelingen niet krijg. Maar voor de rest zal het wel ongeveer hetzelfde zijn.
Vreemd dat mensen op YouTube dus wel alles zelf vinden om vervolgens zsm een guide te maken, of doen ze dat met data mining. Blijf het apart vinden dat kort na release als alles overal al te vinden is. Als je wil kun je alles spoilen voor jezelf. Vind de insteek van zelf ontdekken en dat het okee is om iets te missen veel beter.
Die mensen op YouTube vinden ze ook niet alleen dat is info van verschillende bronnen bij elkaar schrapen en dan zo snel mogelijk een filmpje plaatsen voor de eer en de centen.
Vind ik van niet lekker alles halen, dan maar in combinatie met een walktrough ofzo.
De story moet je wel zelf proberen te halen, maar die enkele side quest maakt mij echt niks uit beetje hulp erbij.
Ik zag laatst een filmpje dat iemand de platinum trophy ging halen van Demons Souls. Hij had deze nog nooit gespeeld (zei hij) maar was wel bekend met souls games. Maar hij wist alle foefjes voor elke trophy en elke cheese voor de bosses. Het ging hem puur om zo snel mogelijk platinum te halen. En ondertussen maar roepen hoe simpel en makkelijk het was. Ja als je alles op gaat zoeken is het inderdaad simpel :?
Maar goed, ieder z’n ding.
Je vergeet dat die YouTube mensen die game praktisch al een maand in huis hebben.

Hoogstwaarschijnlijk is het hun main job, dus als je niet van 8-5 bij een werkgever verwacht word heb je best veel tijd om zoiets te doen.

In mijn geval zit er overal NDA op dus kan ik niets schrijven over welke games ik aan het testen ben, maar sinds ik “part time” ben gaan werken bij de werkgever heb ik als zzp-er meer tijd om m’n content die wel online mag te maken. Dat is met een dagje geen kantoor verplichtingen prima te doen en als je de keys vroeg genoeg binnen krijgt dan kan je een prima planning maken.
Als een toekomstige DLC enkel wat toevoegd aan quests en niets aan echte nieuwe interessante omgevingen en gameplay mechanics dan is het voor mij de meest zinloze DLC in jaren :P De quest en storylines waren in mijn optiek echt saai en generiek, dat ik uiteindelijk maar door de minutenlange saaie dialogen ben gaan skippen, want de conclusie was 99% van de tijd: kill poachers, verzamel wat dieren, kill goblins, verzamel wat planten, kill wizards, verzamel wat anders.
Ik vind dit juist heerlijk eindelijk wat simpels, een prachtige omgevingen waar je door heen gaat.
Je kan gewoon languit op de bank liggen, en een beetje zo de meeste quest relaxed doen.

Zo heel effe een groot gevecht, maar over algemeen lekker chill de wereld verkennen.
Hoeft inderdaad niet direct die DLC, eerst wachten tot het spel op de andere platforms beschikbaar is en dan kunnen ze misschien nog nadenken over DLC.
Welke andere platforms moet deze game nog op gaan uit komen dan? Je kunt 'm al spelen op Xbox One/S, PS4/5, PC en binnekort Switch
Hij is nog niet te spelen op Xbox one,ps4 en switch, hij is alleen uitgekomen op ps5, huidige Xbox serie en pc.
Niks ergs aan naar mijn mening, heb nog maar een uur of 5 in het spel zitten, maar het voelt tot nu toe af en netjes aan. Ik ben erg blij dat ze de tijd in het ontwikkelen van de basis game hebben gestoken, en een leuk spelende game hebben gemaakt ipv een money-grab cash cow.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.