Vaporware Steeksleutel

We hebben het niet meegenomen bij de Gouden Steeksleutel-verkiezing, maar willen het jullie toch voorleggen: welk product krijgt van jullie de Vaporware Steeksleutel van 2009?

Oled-tv's in het algemeen
35,1%
StarCraft II
16,1%
Intels Larrabee
15,2%
Nvidia's Fermi
14,0%
Opensource gaminghandheld Pandora
11,3%
GeeksPhone
4,6%
Suns Rock-processor
3,7%

Aantal stemmen: 16.025. Deelname gesloten op 01-01-2010 16:43. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (100)

100
100
58
2
0
22
Wijzig sortering
Raar dat "Oled-tv's in het algemeen" zo hoog staat, momenteel nummer 1. Terwijl duidelijk is dat het helemaal geen vapourware is.

Zeker als je deze berichten ziet:
nieuws: LG: oled in 2016 goedkoper dan lcd
nieuws: Flexibel oled-scherm Samsung overleeft hamerslagen

Als je een beetje logisch nadenkt weet je gewoon dat OLED uiteindelijk een groot deel van de markt zal opeisen.
Zeker gezien de eigenschappen:
1) Zuinig met energie.
2) Heel plat.
3) Heel hoge contrastwaardes.

Dat de Larrabee als GPU vapourware is is een feit. Of de Larrabee de status van vapourware GPU ooit zal ontgroeien. Ik verwacht van niet een x86 is niet GPU waardig IMO.
Intel will eventually put out a GPU, but may not be the one we've been calling "Larrabee" for the past few years.

If the fact that Larrabee is "launching" not as a GPU, but as a kind of multicore graphics demo unit, sounds like a cancellation to you, that's because it kinda sorta is.
De Nvidia fermi is ook geen vapourware. Zie: deze link.
The next generation CUDA architecture (code name: "Fermi") that will be standard on NVIDIA's upcoming GeForce 300 Series (GT300 to be released available Q1 2010) GPU
De GeeksPhone is blijkbaar te koop.

De Sun Rock is duidelijk vapour ware.

De Pandora lijkt nog te bestaan en je kunt "hem" kopen.

Het ziet ernaar uit dat Starcarft II nog gewoon in de startblokken staat.
Blizzard heeft aangekondigd dat het spel in 2009 uitgebracht zal worden, de release date is later verzet naar q2 2010.
IMO is dit een rare poll aangezien alleen de Larrabee als GPU en de Sun Rock vapour ware zijn.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 01:44]

het gaat slecht met nvidia, vandaar dat fermi vaporware word genoemd.
ik heb gehoord dat de eerste batch van 1000 chips slechts 1 functionerende chip opleverde.

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 juli 2024 01:44]

deze harde schijf had er veel beter tussen gepast :+
Dat ben ik niet helemaal met je eens, vergeet niet dat het bericht waar je naar referreert 'pas' een half jaar oud is. Er staat ook nog niet in dat ze gemaakt zouden worden enkel dat ze ontwikkeld zijn door een bedrijf, wat nog geeneens fabrikant heeft. Vervolgens dienen er denk ik nog wel een flink wat te stappen te worden verzet, dat het nu stil is wil niet zeggen dat ze er niet mee bezig zijn, wie weet zijn ze over een half jaar wel op de markt.

Echter ben ik het met je eens dat het zomaar een stille dood zou kunnen sterven en dus ook vaporware wordt, maar vind het nu nog een beetje te vroeg om dat te zeggen.
Als ik er even vanuit mag gaan dat wikipedia klopt:
Vaporware describes a product, usually software, that has been announced by a developer during or before its development, if there is significant doubt whether the product will actually be released.[1] The term is usually applied to products which fail to emerge after having well-exceeded the period of development time that was initially claimed or would normally be expected for the development cycle of a similar product, or when the release date is delayed repeatedly without adequate evidence of specific unforeseen hurdles that cause these delays.
Oftewel: Fermi is vaporware. Nvidia heeft lang volgehouden dat die nog voor RV870 kwam, dus ergens in september. Toen die deadline verstreek, zou het nog steeds niet lang meer duren. Sterker nog, fermi werd al gepresenteerd en gedemonstreerd voor de pers (bleek een knip-en-plak nepkaart te zijn). Inmiddels is de realisme erin geslopen en weten we dat het meer dan een half jaar later zal worden dan de eerste aankondiging.

Dus ja, zeker wel vaporware. Dat is niet alleen een product wat onaangekondigd geheel van het toneel verdwijnt, maar een half jaar opschorten zonder dat te melden is ook genoeg.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 24 juli 2024 01:44]

Helaas is de Sun Rock voor mij geen vaporware, want ik heb het zowel zien draaien als in mijn handen gehouden. Maar helaas lijken veel tweakers niet te kunnen inleven in hoe producten op de markt komen of waarom juist niet. Zelfs niet na jaren ontwikkeling.
Ik zou zeggen de kernfusiereactor. Dat is zo'n mooi ding, veel energie en geen kernafval. We zijn er al 30 jaar mee bezig maar nog geen zicht op commerciële exploitatie.
Vaporware is een een aangekondigd product waarvan niet verwacht wordt dat deze ooit op de markt gezet al worden. Vaak betekend dit dat de mensen die het als vaporware beschouwen er nooit mee in aanraking komen. Het gaat dus om producten (hard of software) die (langdurig) rondzwerven in het geruchten circuit.

Vaporware Definition | Definition of Vaporware at Dictionary.com
Vaporware - Wikipedia, the free encyclopedia

edit:
Reactie op Engineer...

[Reactie gewijzigd door DeeD2k2 op 24 juli 2024 01:44]

Vaporware is een een aangekondigd product waarvan niet verwacht wordt dat deze ooit op de markt gezet al worden. Vaak betekend dit dat de mensen die het als vaporware beschouwen er nooit mee in aanraking komen. Het gaat dus om producten (hard of software) die (langdurig) rondzwerven in het geruchten circuit.
SCII is anders gewoon aangekondigd, net als nog meer in de lijst, Intel's Larrabee bijvoorbeeld. Dat zijn dus geen geruchten meer dat die producten bestaan. ;)
intels 'multimedia gedoe???? cpu's met gpu's op 1 die (atom, en/of i5) - immers was het nvidia die met Ion e.e.a. mogelijk maakte om uberhaupt 1080p op een atom te draaien... heel dubbel allemaal omdat NV, op andere vlakken ook deze 'prijs' verdient...
Zover ik weet is het nooit aangekondigd dat er een winstgevende centrale zou gebouwd worden in de afgelopen jaren. Het is algemeen bekend dat de huidige centrales gebouwd zijn voor onderzoek.
De ITER wordt gebouwd om te onderzoeken of die dingen wel renderend kunnen zijn :)
Kernfusie is alleen al wel mogelijk en een reactor hebben ze ook al. Alleen het punt is dat je meer energie nodig om om de juiste temperatuur en druk te krijgen dan dat het oplevert (huidige technieken).
Wat je soms in een film zit (er zijn er meerdere maar weet geen titels meer) is cold-fusion reactor. In het Nederlands een fusie-reactor bij kamer temperatuur. Dat zal waarschijnlijk altijd vaporware blijven.
Command & Conquer: Generals.

Dat is alvast 1, maar dat is geen film.
Ik stem op betere LEDs. Betere kleur, meer lumen per watt en meer lumen in totaal. En natuurlijk goedkoper. Je leest om de haverklap berichten over spectaculaire claims maar wanneer gaan we die spotgoedkope 300lm/watt met kleurtemperatuur en -spectrum van een gloeilamp lichtjes nu eens terugvinden in de winkel?

Ik zou trouwens bijna de holodrive vergeten zeg !

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 24 juli 2024 01:44]

Alle 'groene' gloeilamp vervangers halen juist hun besparing uit het weglaten van delen uit het lichtspectrum. Ik verwacht dus niet dat je een LED zal zien die het kleuren spectrum van een gloeilamp heeft en heel erg zuinig is. Een watt kan maar een bepaalde hoeveelheid lumen produceren volgens de wet van behoud van energie. Zo is de straat verlichting erg zuinig omdat deze alleen een erg gelig licht uitstralen.
Ik heb in elk geval nog geen waardige opvolger gezien voor mijn halogeen lampen. Het licht spectrum van spaarlampen vind ik erg onprettig en de extra warmte van de gloeilamp verwarmt 's winters lekker mijn kamer. Wat nou onzuinig. :Y)

[Reactie gewijzigd door Rutger Mulder op 24 juli 2024 01:44]

Alle 'groene' gloeilamp vervangers halen juist hun besparing uit het weglaten van delen uit het lichtspectrum. Ik verwacht dus niet dat je een LED zal zien die het kleuren spectrum van een gloeilamp heeft en heel erg zuinig is.
Je hebt gelijk, technisch gezien klopt mijn bericht niet.

Het gaat natuurlijk om een LED-lamp die vwb. het zichtbare (voor het menselijk oog) kleurspectrum niet onderdoet voor een gloeilamp.

Wat betreft "wat nou onzuinig", het jammere is dat je gloeilamp vooral op één punt erg warm zal worden en die warmte veelal direct omhoog opstijgt. Dus echt een praktische verwarming is het niet. Een elektrisch kacheltje is niet voor niets veelal van een ventilator voorzien. Daarbij heb je er in de zomer alleen maar last van of zet je dan zelfs de airco aan als je die hebt.

Probeer trouwens eens een spaarlamp met kleurcode 827. Mijn ouders (die echt zware voorstanders zijn/waren van gloeilampen) zien amper tot niet het verschil met een gloeilamp.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 24 juli 2024 01:44]

een gloeilamp geeft non-constant licht, ik snap niet waarom mensen die zo geweldig vinden.
maarja waar krijgen mensen geen last van? zelfs de zon is slecht voor je ogen 8)7

er is niets beters als kaars/gas/elektra want het is allemaal slecht voor je ogen, of je krijgt er kanker van.
Die warmte die een gloeilamp produceert zit hem in het infrarodelicht en dat straalt mooi naar alle kanten van de kamer, helemaal geen ventilator voor nodig. En in de zomer heb je door de langere dagen (licht) veel minder de lampen aan
Des te heter de gloeidraad des te efficienter een gloeilamp wordt. Daarom hebben hoog redement halogeen lampen ook een reflector om een deel van het het infrarodelicht weer op de gloeidraad te richten. Enige nadeel is dat een hogere temperatuur de levensduur van de lamp verkort en dat maar tot een bepaald punt uit kan. Men kan wel gloeilampen maken met het rendement van een spaarlamp, maar die gaan misschien maar 24 uur mee.

Verder bedankt voor de spaarlamp tip, maar gezien de spaarlamp techniek mis je altijd een deel van het lichtspectrum en is het dus niks voor mij. Lijkt mij ook niet erg gezond. Het is ook wetenschappelijk aangetoond de mensen beter functioneren bij het volledige licht spectrum. Ook blijf je zitten met de (trage) opstart tijd van spaarlampen. Dat heb je met leds gelukkig weer minder.

Nee waar ik op zit te wachten is de high efficiency plasma lamp (HEP). Die hebben een lichtspectrum dat de zon benaderd en zijn zuiniger dan alle andere licht technieken die wij nu hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=lTGsM9pplUs
http://www.sulphurplasmal...online_files/page0001.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_lamp

[Reactie gewijzigd door Rutger Mulder op 24 juli 2024 01:44]

Die warmte die een gloeilamp produceert zit hem in het infrarodelicht en dat straalt mooi naar alle kanten van de kamer, helemaal geen ventilator voor nodig. En in de zomer heb je door de langere dagen (licht) veel minder de lampen aan
Des te heter de gloeidraad des te efficienter een gloeilamp wordt. Daarom hebben hoog redement halogeen lampen ook een reflector om een deel van het het infrarodelicht weer op de gloeidraad te richten. Enige nadeel is dat een hogere temperatuur de levensduur van de lamp verkort en dat maar tot een bepaald punt uit kan. Men kan wel gloeilampen maken met het rendement van een spaarlamp, maar die gaan misschien maar 24 uur mee.

Verder bedankt voor de spaarlamp tip, maar gezien de spaarlamp techniek mis je altijd een deel van het lichtspectrum en is het dus niks voor mij. Lijkt mij ook niet erg gezond. Het is ook wetenschappelijk aangetoond de mensen beter functioneren bij het volledige licht spectrum. Ook blijf je zitten met de (trage) opstart tijd van spaarlampen. Dat heb je met leds gelukkig weer minder.

Nee waar ik op zit te wachten is de high efficiency plasma lamp (HEP). Die hebben een lichtspectrum dat de zon benaderd en zijn zuiniger dan alle andere licht technieken die wij nu hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=lTGsM9pplUs
http://www.sulphurplasmal...online_files/page0001.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_lamp
Beetje tegenstrijdig: Des te heter de gloeidraad des te efficienter een gloeilamp wordt..
Daar wil ik wel een bron van ;)

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van die plasma lamp gehoord. Denk dat daar (nu) nogal wat haken en ogen aan zitten. Een plasma maak je niet 1 2 3. Denk dat je ook zit met veel warmteverlies, wat de efficientie niet ten goed komt. De reden dat led de (voorlopige) toekomst is, is dat het een zo goed als 100% efficiency heeft.
Beetje tegenstrijdig: Des te heter de gloeidraad des te efficienter een gloeilamp wordt..
Daar wil ik wel een bron van ;)
Nee, dat klopt. Je hebt vast wel eens gelezen over de gloeilamp die meer dan honderd jaar zou branden ergens in een brandweerkazerne. Dat is echt waar, maar die lamp doet niet veel meer dan een beetje rood gloeien en is dan ook niet erg warm. Zodoende zal het ook letterlijk een eeuwigheid duren voor hij is doorgebrand. Het nadeel is dat je er dus ook bijna geen licht van hebt.

Halogeen- en gloeilampen worden al zo ontworpen dat ze zo heet mogelijk branden om een zo hoog mogelijke efficiëncy te halen. Na 1000 uur is het feestje dan ook wel voorbij. Als je een halogeen- of gloeilamp op een dimmer zet en op 20% van zijn capaciteit laat branden, lekker koel, dan zal die ook erg lang meegaan. Maar de efficiëncy (lumen/watt) loopt fors terug.

Tegenstrijdig is het dus niet: als een gloeidraad bijvoorbeeld 2x zo warm is maar 4x zoveel licht geeft dan is hij zeker efficiënter.
De reden dat led de (voorlopige) toekomst is, is dat het een zo goed als 100% efficiency heeft.
Dit is onjuist. Ledlampen zijn momenteel ongeveer net zo zuinig als een goede spaarlamp. Dat is bij lange na geen 100% (bij 100% zou er compleet geen warmteontwikkeling zijn).

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 24 juli 2024 01:44]

Dat verhaal van die gloeilamp ken ik inderdaad. Maar mijn redenatie van de tegenstrijdigheid was: als een gloeidraad heter wordt --> meer warmte --> lagere efficientie.

LED lampen zouden (theoretisch) ook geen warmte moeten ontwikkelen. Vandaar dat ik uitging van een 100% efficientie. LED lampen leveren nu idd ongeveer evenveel lumen/watt als spaarlampen. Dit is echter een kwestie van tijd tot LEDs wel maximaal presteren. Ik heb het zelf sowieso niet echt op spaarlampen. Kwikdampen zijn ook niet al te goed voor het milieu.
(@jandoedelman)

Ho eens! Die uitleg is thermodynamisch onverantwoord :+

als een gloeilamp heter wordt, is voor het opwarmen wel energie nodig, maar als 'ie eenmaal is opgewarmd niet meer (ideale situatie, in de praktijk koelt de lamp sneller af als de temperatuur hoog is en moet er dus een beetje meer energie ingestopt worden om hem op constante temperatuur te houden).

Dus om een lamp heter te houden is niet automatisch meer energie nodig, wel voor het opwarmen zelf maar dat duurt niet lang. Zodra hij eenmaal heter is, wordt een grotere hoeveelheid van de energie die er dan nog in wordt gestopt, omgezet in licht. Er is dus niks tegenstrijdig aan.

(overigens kan ik dat laatste stukje niet bevestigen maar tegenstrijdig hoeft het dus niet te zijn, die redenering is niet correct.)

En leuk dat ze theoretisch 100% efficiënt zijn. Maar wat ook wel belangrijk is is om te kijken hoe haalbaar dat is in de praktijk (ook in de toekomst), 100% zal nooit gehaald worden, dus hoe dicht bij kunnen we komen? Misschien maar op 50% of nog veel minder.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 24 juli 2024 01:44]

infase kun je gewoon kopen ;)
Toch wel? Dan zal het wel achterlijk duur zijn, want in de pricewatch ben ik het nog niet tegengekomen. De hoop dat consumenten hier ooit een enorm opslagmedium aan zouden hebben is ondertussen behoorlijk bekoeld.
http://www.inphase-techno...retobuy/default.asp?tnn=4
voor de professionele markt, maar het is te koop ;)

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 juli 2024 01:44]

Hmmm....
Ik zou zeggen: Duke Nukem !

Ook dit jaar weer een aantal berichten over geweest.
Of is dit voor de silveren Steeksleutel? :)
Duke Nukem is geen vaporware meer, want de ontwikkelaar is ondertussen over de kop gegaan waardoor het spel definitief afgeblazen is.
Toch zou een soort "lifetime achievement award" voor DNF wel opz'n plaats zijn. :-) Het was de definitief van vaporware.
en er gaan geruchten dat het project weer opgepikt wordt door een andere developer...

en ik bedoel het blijft DNF...

Duke Nuken Forever.
Did Not Finish :+

verder ik heb op oled gestemd.
aangezien het noet opschiet.
en ik weiger een nieuwe laptop te kopen tot dat ze verkrijgbaar zijn met 15" oled scherm
:(
Geen verstandige keuze als je betwijfelt dat die laptops ooit komen! ;)

[Reactie gewijzigd door Z-Dragon op 24 juli 2024 01:44]

naja als het echt te lang duurt kan ik natuurlijk alsnog beslissen dat niet te doen..
maar ik ben hardware verslaafd en anders heb ik onderhand elke 9 maanden een nieuw speeltje :P
Dan zou ik eigenlijk ook de Bitboys Oy Glaze3D nomineren voor een lifetime achievement award, evenals de Phantom console van Infinium. :)
En het is niet te betitelen tot Vaporware van het jaar 2009, maar eerder voor Vaporware van 't afgelopen decennia. :)

Overigens zijn er laatst nog plaatjes verschenen toch?
Blizzard software kan je moeilijk vaporware noemen eigenlijk, je weet dat zij dingen pas uit brengen als het helemaal af is. Starcraft zal dus gewoon uitkomen, maar echt pas als ie helemaal perfect is. Alleen maar lovenswaardig imho.
Starcraft: Ghost is indertijd ook domweg gecanceld, terwijl het al "playable" was.

Goed, voor StarCraft II is dat wat minder waarschijnlijk, maar het duurt potdorie wel erg lang voordat het er is.
Ghost is nooit vaporware geweest, het is gecancelled omdat het spel niet aan de blizzard norm voldeed. Hij valt in het rijtje helaas gecancelled maar heeft dus niks met vaporware te maken.
Starcraft 2 lijkt me ook geen vaporware, anders hadden we Diablo 3 ook wel in dit rijtje kunnen zetten. Dat gaan namelijk ook nog wel ff duren voor die uitkomt.
De echte vaporware voor mij is toch wel de 20mbit adsl2 verbinding. Die word wel beloofd maar bijna nooit geleverd.
De echte vaporware voor mij is toch wel de 20mbit adsl2 verbinding. Die word wel beloofd maar bijna nooit geleverd.
Huh :? Die heb ik anders al tijden thuis. Volgens mij biedt iedere ADSL-aanbieder die wel gewoon aan.

Of bedoel je dat de 20mbit niet gehaald wordt? Daar heb je wel gelijk in. Ik kom in de praktijk niet verder dan ongeveer 15 a 16mbit/sec.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 24 juli 2024 01:44]

Volgens Blizzard is Ghost niet eens gecancelled, maar op 'on hold' gezet, in de vrieskist zeg maar. Buiten dat heeft Blizzard inderdaad genoeg titels daadwerkelijk in de prullenmand gesmeten, omdat ze niet voldeden aan de gestelde norm. Zo ook het orginele Diablo 3, met als gevolg dat Blizzard North gesloten werd en de mensen die er aan werkten Flagship Studios hebben opgericht, waar ze Hellgate:Londen hebben gemaakt. We weten ondertussen hoe dat is afgelopen.

Het grootste probleem met Ghost was denk ik dat het bedoeld was voor consoles, waar Blizzard zich eigenlijk puur op de PC wil richten op het moment (en volledig terecht, als je naar successen kijkt als World of Warcraft).
Mee eens. StarCraft is een van de meest succesvolle spellen in zijn genre ooit. Bij vaporware is er sprake van een overtuigende twijfel of er ooit sprake gaat zijn van het verschijnen van het product. Aanleiding hiervoor is dat de ontwikkel cyclus in relatie tot vergelijkbare producten overschreden wordt, of wanneer de introductie datum meerdere keren zonder aantoonbare reden wordt verplaatst.
Gezien de actieve userbase van StarCraft is het begrijpelijk dat Blizzard een product wil lanceren dat kan wedijveren met zijn voorganger. Dat ze het "It's done when it's done" principe hanteren is daarom voorlopig terecht--tenzij dat een buitenproportioneel uitstel wordt.
Beetje misplaatst om deze titel onder vaporware te scharen, juist in een tijd dat ontwikkelaars met enige regelmaat titels in de markt gooien die niet af zijn is een keuze om niet direct een franchise uit te melken lovenswaardig.
Daarom vraag ik me ook af hoe starcaft zo hoog komt te staan.
Ongeduldige mensen :) En om eerlijk te zijn door de crisis zijn veel projecten afgeblazen of studio's falliet gegaan.
Nou zal het met Starcraft niet zo gauw mis gaan maarja er is altijd een kans
helemaal af? 10 jaar na de release van oa. Diablo 2 komen er nog steeds patches uit. Het is onmogelijk om een spel 'perfect' uit te brengen, als er miljoenen spelers mee bezig zijn komen de bugs en ongebalanceerdheden er veel sneller uit dan bij een paar beta testers bij Blizzard zelf.
Tja ik ga dan natuurlijk voor intel's Larabee, welke toch in de huidige vorm is afgeblazen, maar waar een doorontwikkeling toch nog gaat plaats vinden. Ergo larabee bestaat wel, je zult hem nooit in je handen krijgen en een nazaat gaat er (denk ik) vrijwel zeker komen (gezien de capaciteiten van intel en het feit dat larabee nog niet eens zo slecht is) er is alleen nog meer doorontwikkeling voor nodig. Geen van alle andere opties vindt ik zo goed aan de voorwaarden voor vaporware doen (al ken ik het egrip net 10-15 minuten :P )
Tja ik ga dan natuurlijk voor intel's Larabee, welke toch in de huidige vorm is afgeblazen,
Het was een met veel bombarde aangekondigd 'revolutionair' product, dat nu is afgeblazen. Sounds like vaporware to me...

maar waar een doorontwikkeling toch nog gaat plaats vinden.
Net zoals het uiteindelijk product zou gelaunch worden ;)

Ergo larabee bestaat wel, je zult hem nooit in je handen krijgen
Vaporware dus...

gezien de capaciteiten van intel en het feit dat larabee nog niet eens zo slecht is
Hoe weet je dat het zo slecht nog niet is? Insider info? Helderziendheid?
gezien de capaciteiten van intel en het feit dat larabee nog niet eens zo slecht is
Hoe weet je dat het zo slecht nog niet is? Insider info? Helderziendheid?
Nou ik kan helder zien zonder bril, maar dat is niet waar het om draait :P.

Ik heb geen insider info maar wel tweakers en daar las ik dit artikel. Daarnaast is er een werkende demonstratie geweest, welke ook op tweakers was te lezen. Daarnaast lees ook vaak artikelen op anandtech.com en dus ook deze.

Delen uit die artikelen blijven hangen en datsamen met mijn idee van de wereld doet mij tot die zin komen. Kan er natuurlijk totaal naast zitten, intel heeft me misschien op het verkeerde been gezet, maar ik hoop nu eenmaal op mooie dingen en Larrabee lijkt me een mooie toevoeging voor de markt en dus zie ik het positief in en neem ik de in de artikelen gegeven informatie aan als feit.
Ik denk ook dat Larabee vaporware wordt, als je ziet hoeveel moeite programmeurs doen om multi-cpu's goed te gebruiken en dat het toch nog even laat wachten op goede toolsets daarvoor (die eerder verwacht werden, de enige echt goede toolset die er aan komt is Parallel voor .Net4.0, maar .Net is niet echt voor high performance (meer dan 90% van die applicaties heeft genoeg aan een standaard amd of intel dualcore).

In C++ is het nog steeds erg lastig om meer dan 4 cores bezig te houden, Larabee zie ik dan ook de komende 5 jaar nog niet levensvatbaar zijn.

Waarom het in gpu's wel werkt? Veel werk hier hangt af van per pixel of per vertex operaties, er zijn zat pixels en vertices per render. En veel van de shader technieken van dit moment zijn gemaakt om onafhankelijk van elkaar te zijn. (Omdat het erg moeilijk is om in HLSL/GLSL afhankelijke code te maken).

Voor een database applicatie of een reken applicatie geld dit vaak allemaal niet.
nVidia's Fermi omdat nVidia maar bleef melden dat Fermi dit jaar ging komen. Terwijl iedereen die maar een beetje verstand hiervan had al wist dat dit onmogelijk was.

En de dingen die nVidia allemaal doet maakt nVidia iig een kandidaat die het verdient.
Ik doel op het renamen van oude kaarten.
Het uitbrengen van kaarten met defecten en dit ontkennen. G80 GPU's die massaal overlijden na zo'n 2 jaar en natuurlijk al de ellende met de mobiele GPU's niet te vergeten. Wat nVidia eerst ook nog glashard bleef ontkennen...

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 24 juli 2024 01:44]

Agreed. Echte vaporware praktijken daar bij NV. Vooral die foto's "werkende fermi('s)" waarop totaal geen bewijs te zien is dat het ook echt fermi's zijn. Ze hebben daar echt goed naar DNF gekeken. Intel heeft tenminste nog de fatsoenlijkheid om gewoon uitstel(en nu ook tijdelijk afstel) aan te kondigen.

Overigens snap ik niet waarom OLED bovenaan staat. Voor zover ik weet waren de meeste originele aankondigingen voor 2010 gedaan, niet 2009.
De presentatie van 'fermi' (ofwel een knip-en-plak kaart waar niet een de moeite voor was genomen om hem echt te laten lijken) was wel memorabel, en nadat diverse mensen begonnen te roepen dat de kaart gewoon niet *kon* werken omdat er letterlijk de schaar in was gezet, toch nog een tijd blijven volhouden dat dat de echte kaart was. Hij was nog net niet van karton. Hulde aan deze actie, en de grote lolbroekerij waarmee NVidia gewoon dacht weg te komen, ik ben het er helemaal eens dat Fermi het is. :+ Niet om de impact en de andere NVidia-acties maar puur omdat ze zichzelf daarmee als hardware-clown hebben weten te presenteren.

(De verklaring was dat de 'echte' fermi er ook wel was, maar die was nog niet mooi genoeg om te laten zien :P fantastisch, die grapjes)

[Reactie gewijzigd door bwerg op 24 juli 2024 01:44]

Ik zou het leuk vinden om de toelichting te lezen van alle stemmers op "Oled-tv's in het algemeen". Dit is volgens mij namelijke en techniek/product die wel degelijk toekomst heeft en waar niet voor niets veel over bericht wordt. We kunnen ze zelfs al aanschouwen in Nederlandse winkels; bij de Media Markt staat een schitterend voorbeeld van Sony. Het scherm is dan maar 11" en erg prijzig, maar het laat wel zien waartoe de techniek in staat is. En wat verwacht je van een nieuwe technologie? Dat is nooit goedkoop.
Ook zien we OLED terug in telefoons (Samsung) en PMPs (iAudio en iriver). Ook daarop weet de OLED techniek haar krachten volgens mij prima te laten zien: dun, zuinig, kleur echt en echt zwart.

Overigens is be belangrijkste reden dat we nauwelijks OLED TV's zien, natuurlijk dat de LCD techniek nog zo goed verkoopbaar is. Men neemt er nog steeds genoegen mee en het is bovendien veel goedkoper. Waarom zou je als bedrijf dan een duurdere techniek de markt op gaan forceren terwijl je nog veel geld kunt verdienen met wat goedkopers?
Overigens is be belangrijkste reden dat we nauwelijks OLED TV's zien, natuurlijk dat de LCD techniek nog zo goed verkoopbaar is. Men neemt er nog steeds genoegen mee en het is bovendien veel goedkoper.
Geniale opmerking. Van veel gevallen snap ik niet dat ze hun paar-duizend-euro beeldbuis hebben ingeleverd voor een net-geen-duizend-euro LCD.
Lekker geniaal hoor ;)

Er is nog geen enkele oled tv te vinden. (een 11" noem ik geen tv maar een gatget-schermpje)

Dus de belangrijkste reden dat er geen oled tv's te vinden zijn is omdat ze niet bestaan.

// - ohhww en om je vraag te beantwoorden waarom ik dus heb gestemd op de oled schermen.... heel simpel, ik had net als vele anderen dus al grotere/concurrerende oled schermen verwacht rond deze tijd.

[Reactie gewijzigd door ocdaan op 24 juli 2024 01:44]

Omdat de techniek nog nieuw is betekend het niet dat ze niet bestaan. Net zoals bij LCDs in den beginne vormen grote mate nog een probleem maar in tegenstelling tot bijv. SED zien we bij OLED al wel producten op de markt, en net zoals bij LCD zijn het kleine schermen tegen hoge prijzen.
Omdat beeldbuizen, ongeachte de prijs, nu eenmaal ook slijten + dat je nu eenmaal naar LCD/Plasma moet voor HDTV.

Maar goed, jij snapt vast ook niet waarom mensen ooit hun prachtige platenspelers hebben ingeruild voor die compactdisc-spelers? :P
Je kan anders voor 600euro een prima vervanging voor de beeldbuis kopen.
Het heet plasma en is ook nog eens groter.
Tja stroomverbruik, maar dat zijn maximale specificaties.
Bij een film is het beeld nagenoeg zwart en verbruikt hij amper wat(t).
Oh zwart waardes komen overeen met beeldbuis, geen rare ghosting en uit alle hoeken prima te zien.
Alleen inbranden vind ik een nadeel, maar als je daar goed mee omgaat de eerste paar 100 uur dan is dat ook geen probleem meer.
Raar eigenlijk dat lcd meer verkopen heeft, enige voordeel is misschien stroom verbruik, maar dat verschil is ook minimaal bij de zelfde grote.
Zwartwaardes van mijn oude Philips beeldbuis TV waren toch echt beter als mijn Panasonic TXP42S10E plasma.
Er is een hele tijd geweest dat plasma televisies veel duurder waren dan LCD. En toen is de LCD-populariteit gestegen terwijl die van plasma laag bleef ('duur-image')...
Die pandora is echt bijna klaar : http://www.open-pandora.o...e&id=98&Itemid=13&lang=en

Er is 8 december nog een development status veranderd, dus ik vermoed echt dat deze snel gaat komen. Namelijk dat de MASS PRODUCTION is gestart van bijna 4000 van die dingen.

Check deze preview ook eens http://www.engadget.com/2...-case-has-been-assembled/

[Reactie gewijzigd door terracide op 24 juli 2024 01:44]

Wow, nice dingetje. Ik heb er nooit eerder van gehoort.

Dat ding doet lang over opstarten :P
Hopelijk gaat dat wel wat sneller bij de release...

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 juli 2024 01:44]

Die pandora is echt bijna klaar
Net als Duke Nukem forever destijds. :)
Ik stem voor de CrunchPad.

Gelukkig hebben we nu wel de JooJoo, dus de vraag is of dit echt als vaporware geldt; iig hebben we wel een kanshebber voor het product met de meest belachelijke naam.
Zo te lezen heeft dat dus erg weinig met Vaporware te maken aangezien hij wel gewoon uit is, enkel op hebberige aandeelhouders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.