Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: Voodoo Extreme

Voodoo Extreme kreeg van 3dfx een aantal Homeworld en Quake III screenshots met full scene anti-aliasing toegestuurd:

We've got an extra special treat for you folks this evening. As I'm sure you know, 3dfx is on the verge of unveiling the full monty on their Voodoo 4/5 cards this week at GDC, but we managed to score a few goodies before the full word gets out tomorrow. 3dfx PR Chimp Brian Burke (and I mean that in a nice way) hooked my ass up with the first 4 screenshots taken on the VSA-100 for public consumption. The first two are from Sierra's Homeworld and really show what FSAA is for. The second pair are from id Software's Quake 3: Arena showing off more FSAA action. All 4 shots are in 640x480 at 32 bit color.
3dfx VSA100 screenshot

De screenies kun je in .TGA formaat bij VE neertanken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

nou ja, wat is dit nou? Hebben jullie die plaatjes wel gedownload en toen bekeken of reageren jullie nu aan de hand van het bovenstaande plaatje? Natuurlijk ziet bovenstaand plaatje er strak uit; het is een screenshot van 640x320 welke wordt weergegeven op een derde van de oorspronkelijke weergave . Gevolg is dat de resolutie van dit plaatje (640x320 maal 3= 1920x960) nu beter is dan de resolutie van de meeste windows-instellingen. Nou nou, poeh poeh, wat ziet het er dan strak uit :+ .

Dit is net als die mop van die vent die bij de dokter komt en zegt: "Dokter, ik kom tegenwoordig zo snel klaar", waarop die dokter zegt:"Dat is kut" en pardoes komt die vent klaar.

Als er 3dfx, FSAA of een of andere geile computer term (GeForce, aahhhhh ;) ) voor staat heb je ongeveer hetzelfde effect.

Eerst zien, dan geloven.

Gegroet,
Waarom laat 3dfx dan plaatjes zien met FSAA? En dan ook nog op zo'n lage resolutie. Ik hoop zeker dat die 5500 het op een hegere resolutie doet en beter.
FSAA is denk ik een zeer ingewikkelde techniek wil je dit goed toepassen. Niet alle randen moeten "gesmooth" worden. Het optisch systeem van de mens bestaat bijvoorbeeld niet alleen uit het fysieke oog, maar ook nog eens uit de zenuwen die met het belangrijkste onderdeel, de hersenen communiceren. De hersenen maken vervolgens een interpretatie van het beeld. Dit is niet uit te drukken in resoluties of FSAA, dit is niet uit te drukken, punt. Althans niet in een formule als 1+1=2. Als het zo simpel zou zijn dan weet ik nog wel een hele goedkope manier om FSAA te simuleren: een dun stukje difuus materiaal voor je beeldbuis als je een spel gaat doen. Hierdoor worden de randen ook afgevlakt. Of een bril opzetten die niet de scherpte heeft die je nodig hebt, maw. defocussing.
Anyways, een beeldbuis blijft 2D en de vertaalslag van 3D naar een 2D plaatje welke vervolgens geinterpreteerd wordt als 3D is een zeer ingewikkeld iets en zal bepaalde grenzen bereiken. Wil je echt een 3D gevoel krijgen dan moet je op 3D overgaan (met zo'n brilletje, maar niet de huidige kwaliteit).Tot dan zullen kunstgrepen als FSAA en "distance blurring" (als dat bestaat: vervagen van objecten in de verte) net moeten doen alsof.

Groetjes,
Volgens mij is dat FSAA een zoet-houwertje. Weet je wat de volgende stap zou kunnen zijn?

Stel je hebt een videokaart met een vette framerate op een vette resolutie. Neem bijvoorbeeld 100fps op 1900x1500 ofzo. Vervolgens laat je de hersenen het werk doen door om en om een ander frame te gebruiken. (100fps is te hoog om de afzonderlijke frames te kunnen onderscheiden. Je hersenen laten vanaf 30fps ofzo de boel al netjes in elkaar overvloeien.) De frames verschillen op bepaalde punten zo van elkaar dat, door de integratie tijd van je oog, het lijkt alsof bepaalde randen vervagen met de afstand of optische FSAA in plaats van hardware matig (beeldscherm). Er hoeven nu dus geen 4 berekeningen uitgevoerd te worden per pixel per beeld , maar gewoon 1 per pixel per beeld. Je kan zelfs voor de twee afzonderlijke beelden een aparte processor gebruiken, want je hebt er dan toch meerdere.

Dit krijgen ze gratis van mij, de boys bij 3dfx, nvidia en weet ik het wie. (als ze maar wel ff m'n naam vermelden als het echt gebeurd, hahaha ;) )
zucht, weer zo'n '30 fps is enough for everybody' discussie. Het feit dat een TV 25 fps weergeeft en het vloeiend lijkt, heeft NIKS te maken met computergames. Het verschil tussen 30 fps en 60 fps in computergames is heel makkelijk te zien (door mij, en met mij vele). Dat komt omdat computerbeelden geen motion-blur hebben, iets wat een TV wel heeft omdat de camera waarmee het beeld opgenomen is, een sluitertijd heeft gehad van 1/25 sec (of 1/50 sec). Neem maar eens een fotocamera en zet de sluitertijd op 1/25. Maak een foto terwijl je de camera beweegt. Mooi blurry foto krijg je dan. Elk beeldje uit een computergame is echter haarscherp, daardoor versmelten je hersenen deze sequence van beeldjes minder makkelijk tot een vloeiende beweging. Trouwens, ik zie het nut van FSAA bij games als Quake niet in, maar als je ooit TOCA2 hebt gespeeld, of een flightsim, dan weet je dat FSAA best een verbetering kan opleveren, vooral bij bv. de strepen op de weg.
Je ziet niet alleen dat je framerate verschilt, je merkt het vooral door de snelheid van het spel, de interactie met je lichaam (muis ofzo) en de benodigde reactie tijd (hersenen).

Als je een screenshot van Q3 maakt, in welke resolutie wordt dit dan opgeslagen? Als dit exact dezelfde resolutie is als de instellingen van Q3 dan valt mij op dat de resolutie van dit screenshot minder hoog overkomt dan wanneer ik het spel speel, en dat gaat met 60fps minimaal.

De integratie-tijd van je oog is gemiddeld 0,1 seconde. Dit is dus al hoger dan de framerate van een tv. En als de resolutie van een pc-beeld dan zo geweldig is kan je het juist gebruiken voor datgene wat ik net voorstelde. Als je maar een framerate heb die hoog genoeg is.
Kijk, hier hou ik van :)

Hopelijk krijg je hierbij een wat hogere framerate dan met FSAA bij de GayForce, maar dat zal wel lukken met 1,5 :P Gpixels
Ik ken NIEMAND die 1400 piek neertelt voor een videokaart, hoe snel/goed/mooi die ook mag zijn.

Het zal vast een geweldige kaart worden (talk about innovatief... 4 chips op de kaart...wow)
maar voor die 1400 piek kan ik andere leuke dingen doen, en mijn TNT2 doet het nog prima in Q3/UT.
Tsja, dit ziet er toch wel gelikt uit. Het begint al meer op tekenfilmkwaliteit te lijken :P
(PS er moet meer gelikt worden :9)
Ik tel daar wel zulke cente voor neer want ik ben a voodoo child :9
Ehhhm kan iemand mij vertellen in welke programma's je .tga formaten kunt bekijken? Ik heb onder windhoos alleen programma's die er teveel moeite mee hebben.
Als je dat ergens kunt neerladen graag een link erbij. Bedankt!

Ik kan geen acdsee op mijn compu'tje vinden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True