Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: nV News

Morgoth bracht een linkje naar deze Unreal Tournament FSAA screenshots van nV News. Anti-aliasing is hier duidelijk te zien bij de randjes van de vlag:

Unreal Tournanent GeForce anti-aliasing screenshot (on)

Unreal Tournanent GeForce anti-aliasing screenshot (off)
Neil goes on to say that although he didn't perform a benchmark, he usually plays UT at 1024x768x16-bit, in online multiplayer mode. With the 5.08 drivers and the FSAA registry enabled, he could only play with any degree of satisfaction at 800x600x16-bit - it was too choppy at my preferred resolution. Thanks for the report Neil!

Voor meer FSAA plaatjes mag je doorfietsen naar onze vrienden van Riva3D, daar waar men een paar screenshots van Half Life heeft...

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Is Yakkitakki net zoiets al HatchiBatchi waar m'n oude escom pc uit opgebouwd was. :) :) :)

Anyways, dit is weer het zelfde als bij de plaatjes van Q3 en Homeworld: het plaatje wordt afgebeeld op een derde van zijn oorspronkelijke grootte. Logisch dat het er dan strak uitziet.

Doei,
FSAA is alleen leuk voor campers, die hebben de tijd om van de omgeving te genieten. De rest heeft het te druk met rondrennen, kogels ontwijken, wapens halen en mensen fraggen. ;)
Ondanks de negatieve effecten die FSAA heeft voor je FPS, kan ik me voorstellen dat bij velen die (net zoals ik) een scherm hebben dat boven de 1024*768 een stuk minder scherp (of helemaal geen...) beeld levert, het een goede optie is om een hogere resolutie in te leveren voor FSAA.

Als ik de screenshots zo zie, denk ik dat FSAA ongeveer tegenwicht geeft voor een stap terug in de resolutie (want zeg nou eerlijk, die kartelrandjes zijn toch inderdaad het meest storend van een lagere resolutie), dus als je oude 15" nog net 1024@60Hz aankan zonder FSAA, zou je nu ook eens 800*600 @75Hz met FSAA kunnen proberen.
Idem voor 1280*1024@60Hz, zou leuk zijn als dat 1024*768@70Hz met FSAA zou kunnen worden.

Tja, en dan nu wachten op de kaart die FSAA ook nog bij 1600*1200 aankan met een redelijke framerate... :9
Uiteraard in combinatie met bump mapping en een enorm hoog aantal triangles... :9 :9
Zou het niet mogelijk zijn geen Full Scene AA te hebben, maar alleen de randjes? Die zijn namelijk het probleem en om nou ook nog alle textures te gaan zitten AA-en lijkt me juist die grote performance hit geven. Die randjes zijn denk ik ook nog wel aardig makkelijk te detecten, zodat het zoeken ernaar ook niet al teveel tijd kost.

Verder vind ik het redelijk schelen, maar ik wil wel op 1024x768 of hoger blijven spelen, alleen al om de kleinere lettertjes...
De fsaa maakt het beeld iets dieper! Ik bedoel dat die horizontale randjes bij niet fsaa maken alle vlakken voor mijn gevoel platter! Lang leve voor fsaa. Nu moet het nog fatsoenlijk ondersteund worden met genoeg fps en een behoorlijke resolutie!
Arzie::
Ik weet niet of deze FSAA techniek hetzelfde werkt als in 3d programmas als lightwave, maar als dat zo is dan werkt het dus inderdaad al door eerst de randjes op te zoeken ...
ik bedoel
lightwave doet anti aliasing door de randjes op te zoeken en dan deze te bewerken...

?
Zoals ik in een andere thread al zei ziet 800x600 er met FSAA een stuk beter uit dan 1024x768 zonder FSAA, wat ook logisch is omdat met 4x4 supersampling er eigenlijk een scherm van 1600x1200 wordt uitgerekend. Dus als ik een systeem heb wat in 800x600 met FSAA vloeiend loopt (30+ fps, hoe meer hoe beter) dan ben ik heel erg blij.

Voor de hardcore gamers: als je nou zonder FSAA in de verte een paar pixels ziet verschuiven en met FSAA wordt het duidelijk dat het een mannetje is en zelfs van welk team hij is dan lijkt het me toch duidelijk dat dit een voordeel is? Kan je mensen van NOG verder weg doodrailen, en niet alleen als je aan het campen bent hoor.

Sterker nog, normaal zijn je hersenen bezig om van al die pixeltrappetjes lijnen te maken (om het om te zetten in een snapbare vorm zeg maar). Als die lijnen er nou ook veel meer als lijnen uit zien wordt de omgeving geloofwaardiger, waardoor je hersenen minder moeite hoeven te doen om de omgeving te behappen, waardoor je meer 'rekenkracht' overhoudt voor gameplay besluiten waardoor je gewoon beter speelt! (OK dit is een wat grove generalisatie maar denk er toch maar even over na).

Nog iets: net keek ik op de TU op een brakke 17" naar deze screenshots en moest tegenover de gozer die naast me zat toegeven dat het bij deze shots niet zo heel veel uitmaakte. Kom ik thuis en bekijk ik dezelfde shots op mijn 19" Hitachi (goeie monitor dus): holy shit wat een verschil. Trek uw eigen conclusies ;)

Ik vind de vergelijking met de 16/32 bit discussie wel een goeie idd, alhoewel ik zelf FSAA nog veel belangrijker vind dan 32bits kleur (ook al ben ik daar een grote voorstander van, ik heb een G400).
arzie & allan:

Lightwave heeft twee modes om te anti-aliasen. Bij de eerste zoekt ie inderdaad randjes op en berekent die opnieuw in groter detail en bij de tweede (enhanced ofzo?) doet ie gewoon FSAA. In die tweede mode ziet het er een stuk beter uit in bepaalde gevallen hoor :)

en wat zonde trouwens dat er zoveel jpeg compressie zit over de plaatjes op die link naar riva3d, zo zie je nauwelijks waar het nou om gaat.
AAAARGH!!! Zijn jullie nou zo dom???
</div><div class=b4>
Voor de hardcore gamers: als je nou zonder FSAA in de verte een paar pixels ziet verschuiven en met FSAA wordt het duidelijk dat het een mannetje is en zelfs van welk team hij is dan lijkt het me toch duidelijk dat dit een voordeel is? Kan je mensen van NOG verder weg doodrailen, en niet alleen als je aan het campen bent hoor.
</div><div class=b1>
Als jij op 800x600 met FSAA speelt of 1600x1200 zonder (evenveel fillrate) dan zie ik op 1600x1200 toch echt wel ff veel meer detail hoor!
Wat een onzin zeg je ziet helemaal niet meer detail, het is alleen rustgevender...
Ik denk eigenlijk niet dat ik het verschil tussen FSAA of niet zie als ik met een rotsnelheid 3 bots aan het fraggen ben en dan ls een gek weer wegren om niewe health te gaan halen.
Dan ga ik ECHT niet stilstaan om de iets scherpere randjes van de flag te staan bewonderen hoor..
Alhoewel als ik er net 250 piek X-tra voor heb betaald moet ik er wel FF van genieten..

</div><div class=b4>
Voor de hardcore gamers: als je nou zonder FSAA in de verte een paar pixels ziet verschuiven en met FSAA wordt het duidelijk dat het een mannetje is en zelfs van welk team hij is dan lijkt het me toch duidelijk dat dit een voordeel is? Kan je mensen van NOG verder weg doodrailen, en niet alleen als je aan het campen bent hoor. </div><div class=b1>

Ehm X-scuse me als ik het fout heb maar het enige wat AA doet is toch de randjes VAAG en WAZIG maken waardoor je juist MINDER detail ziet┐

Full screen anti aliasing:
Hierdoor worden de zaagtandrandjes ietjes minder zaagtandranderig maar ze blijven toch wel ietsje zaagtandranderig maar dat zaagtandranderigheid word gewoon wat vager gemaakt zodat het ietjse minder zaagtanderig lijkt..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True