Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: Reactor.ru

Onze Russische kameraden van Reactor Critical zijn er rap bij met de eerste FSAA benchmarks op een GeForce SDR. Eerder heb je kunnen lezen dat full scene anti-aliasing met de nieuwe Detonator 5.08 drivers middels een registry tweak aangekacheld kan worden. Anti-aliasing met 4 sub-samples vraagt op gelijke resolutie een vier maal zo hoge fillrate als zonder AA, daarom viel het te verwachten dat er met FSAA op hoge resoluties weinig framerate over zou blijven:

 Zonder FSAAMét FSAA
800 * 600 * 1694,130,7
800 * 600 * 3268,019,3
1024 * 768 * 1667,619,1
1024 * 768 * 3268,011,3

Op 800 * 600 met 16-bit kleur heeft FSAA een impact van een faktor 3.

GeForce FSAA screenshots Geforce geen FSAA screenshot

Thanks JanKees voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Dan gebruikt niemand dat toch!
Ik bedoel, 30 fps bij 16 bits kleur op 800 bij 600
Daar betaal je geen 600 ballen voor!
Dan kun je beter voor 150 piek een tnt1 kopen, doet et prima bij 800x600 op 16 bits kleur (zelfs nog op 32 bits flikkervrij). Nee daarom hebben ze die registry mogelijkheid niet ingebouwd in de gui van de driver.. Krijgen ze nog allemaal rare vragen ook! >>
Gebruiker: Helpdesk, mijn geforce doet et niet meer zoals het moet..
Helpdesk: Tja heeft u misschien fsaa aangezet? Gebruiker: Jamaar als u die feature erin bouwt dan moet ie het toch ook behoorlijk doen??
Helpdesk: Iets wat we ondersteunen hoeft het niet te doen!

Mooie reclame zou dat zijn!
De feature zit erin ja. Maar hij is standaard disabled. Dat wil dus zeggen dat men liever niet heeft dat hij ook daadwerkelijk wordt gebruikt. En daar kan een goede reden voor zijn, bijvoorbeeld snelheid (of liever het ontbreken hiervan). Het compleet verwijderen van de feature uit de driver levert weer andere problemen op, dus laat nVidia hem voorlopig zitten.
nVidia gebruikt unified drivers voor alle kaarten sinds de TNT. Op dit moment zijn ze druk bezig met de NV15 (hardware is af, aan de drivers wordt gesleuteld?), dus zit FSAA ook al in de drivers (alleen nog niet met de bedoeling om het te gebruiken. Zoiets denk ik.
Femme,
unified drivers, staat dat niet de innovatie in de weg?? Aangezien je bij elke nieuwere chip rekening moet houden met je eigen standaard?? Het is uiteraard wel stabieler en daardoor vlugger te upgraden EN een zeer mooie feature voor eigenaars van oudere videokaarten (ikzelf bijvoorbeeld).
Ik vraag me alleen af in hoeverre je niet nog iets sneller kunt als je met aparte drivers werkt per chip. Leuk discussiepuntje, zou me leuk lijken als nvidea daar eens op zou kunnen antwoorden.. Het is in ieder geval goedkoper en iets makkelijker!
Kijk en daarom is het belangrijk dat je videokaart een hoge framerate heeft! Opmerkingen van meer als 30 fps merk je toch niet visueel, nee inderdaad maar als je 90 fps haalt bij 800x600 en je zet opties aan waardoor de kwaliteit van je beeld omhoog gaat geeft dan ook niet, omdat je nog genoeg snelheid hebt om wat te zakken in fps :)
Nou moet natuurlijk wel gezegd worden dat 800x600 met FSAA er een stuk mooier uitziet dan 1024x768 zonder... misschien zelfs wel mooier dan 1280x1024 zonder (is ook een beetje subjectief). 640x480 met FSAA speelbaar is net iets te weinig, maar dit beloofd wel veel goeds voor de volgende generatie 3d kaarten!

* DF040F TheVinz
De Voodoo5 schijnt, let wel schijnt, als FSAA gebruikt wordt geen resolutie hoger dan 800x600 aan te kunnen, dus wat dat betreft valt het ook wel tegen..
In principe is FSAA ook een resolutieverhoging. Bij "normale" 4 sample AA worden voor elke pixel op je scherm vier kleinere 'pixeltjes' berekend, en de gemiddelde kleur wordt getoond.

Bij 640*480 en FSAA worden dus 1280*960 pixels berekend. Los van de berekening om het gemiddelde te nemen zou de performance dus ongeveer gelijk moeten zijn aan die van 1280*960 zonder FSAA. Jammer dat dat in de tabel niet te zien is.

Eerlijk gezegd heb ik liever gewoon een hogere framerate. Daardoor zie je beter hoe alles/iedereen in een level beweegt, en dat heb je nodig om het/ze om zeep te helpen :) Tegen de tijd dat je FSAA op 1024*768*32 aan kunt zetten en nog steeds 90 fps halen, dan wordt het leuk :-)
Whizzy, 3dfx zegt zelf dat de PCI 2-chip uitvoering met 32 MB (V5000) niet boven 800x600 kan.
Dit geldt niet voor de 2-chip 64 MB uitvoering (AGP) (althans daar staat niets over op hun Euro site...)
Cyberdeck: In principe kun je natuurlijk, als je van aparte drivers zou uitgaan, al die functionaliteit in 1 grote binary kieperen en met wat detectie routines de juiste driver gebruiken. En zie daar, je hebt al "unified" drivers. Ter optimalisatie kun je dan natuurlijk routines die voor verschillende kaarten gebruikt worden niet voor elk van die kaarten opnemen, maar slechts 1 keer.

Voor een vergroting van de functionaliteit hoef je het dus niet te doen. Je zit natuurlijk wel met allemaal ballast voor hardware die je niet hebt. (Hoewel ik geen idee heb hoe veel dat echt is). Het maakt een en ander echter wel makkelijker. Geen gekloot bij het downloaden om de goeie drivers te pakken te krijgen. En voor de ontwikkeling zal het vast ook wel voordelen hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True