Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Bron: The Northbridge

Hielko heeft een artikeltje geschreven over de 3dfx T-Buffer. In het artikel vind je naast uitleg ook een aantal screenshots die de mogelijkheden van full scene anti-aliasing, motion blur, depth of field blur en soft reflections illustreren:

The T-Buffer looks promising, especially Full Scene Anti-Aliasing because it's going to work with every game. But I think the other features are certainly not so useful because they will need at first a game which is using the Glide API and second a game which has support for the T-Buffer.

It's also a problem that the fill-rate is decreasing a lot when the T-Buffer is used although I don't have any benchmarks about the card (nor does someone else).

Toevallig heb ik hier ook nog een 3dfx CD'tje liggen vol met anti-aliasing en motion blur screenshots. Hier een voorbeeldje (minimale JPEG compressie, uitgesneden dus niet gedownscaled):

Voodoo5 NFS3 FSAA screenshot

Voodoo5 NFS3 screenshot

Bij de andere voorbeelden is het verschil met anti-aliasing overigens minder goed zichtbaar. Het probleem met FSAA is dat het op lage resoluties wel erg nuttig is, maar snel een wazig beeld geeft, terwijl het op hoge resoluties te zwaar is en bovendien minder zin heeft omdat aliasing dan minder opvallend is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

In dit artikel wordt eigenlijk nix nieuws gezegd, dit is her en der over het web al gezegd en de presentatie die 3dfx zelf heeft uitgegeven in .pdf zegt ook al het meest wat hier wordt heraald.
Het blijft de waarheid dat pas echt de waarde van de T-buffer en de performance-hit duidelijk zullen worden als de v4/5 uit is (binnen enkele weken :) :P :9 )
Ik denk dat de game designers wel zo creatief zijn dat ze leuke dingen kunnen verzinnen voor de T-Buffer, maar zal het ook in veel games gebruikt worden? Voorlopig kan T-buffer alleen in OpenGL gebruikt worden, en hoeveel spellen zijn er nu uit die opengl gebruiken, eigenlijk alleen Quake1,2&3-engine based games.
Als Microsoft T-buffer adopteert in de D3D zal het waarschijnlijk meer gebruikt worden, alleen duurt het enkele maanden voor dat zal gebeuren en als 3dfx de enige is die het ondersteunt denk ik dat weinig spellen het zullen ondersteunen.
Ik denk toch dat 3dfx zich hier schuldig maakt aan het overhypen van een opzich niet zo super functie, de T-buffer, alleen de FSAA is een zr goeie functie, maar de performance hit zal waarschijnlijk te groot zijn op de v5-5500 en v5-5000 en ik denk niet dat de v6-6000 heel erg veel verkocht gaat worden, zeker omdat deze later zal worden uitgebracht, aangezien 3dfx geen woord rept over de v5-6000 in de aankondiging over de CeBit presentatie.
Ik hoop dat 3dfx met deze kaart niet een van de belangrijke functies van de toekomst, nl T&L, heeft laten vallen voor de T-Buffer die waarschijnlijk leuke dingen kan, maar net zo veel ondersteund zal worden als T&L de afgelopen maanden
ik heb net op 3dfxgamers.com en paar leuke kwootjes gevonden van lui die T-Buffer gaan ondersteunen;
"We intend to use this new technology from 3dfx to its fulest" - Malcom Johnson, director of technology at Lucas Arts

"The ability to achieve real-time effects such as motion blur and depth of field on a consumer graphics product is exciting indeed.Unreal Tournament will look amazing with full-scene anti-aliasing." - Tim Sweeney, direct of technology for Epic Games

"The T-buffer technology will allow us to deliver yet another major leap in visual quality at the usual raging-on frame rates from 3dfx" - Scoot Cronce, VP of technology for electronic Arts

Altijd leuk om te weten dat het wel ondersteund gaat worden
kijk voor meer discussie over T-Buffer ff opwww.3dfxgamers.com/ boards.asp?BOID=7&THID=28318&boardsort=lastpost&boardpage=1
Hey QuiXilver,

wist je dat de nieuwe nVidia kaart ook een externe voeding gaat krijgen ? En de V3 is inderdaad een slechte kaart, bah, hij draait elk spel soepel,maar heeft geen 32-bit kleur dus slechte kaart.....

Arfman (brainwashed people in here)
Arjan Schepers;
Ik nem aan dat je het tegen xtrahairy had en niet tegen mij
De v3 is inderdaad een snelle kaart die een paar functies als 32 bit kleuren mist, maar aangezien dit bij veel andere kaarten teveel ten koste van de snelheid gaat, denk ik dat 3dfx goede keuzes heeft gemaakt en de consument niet heeft laten betalen voor functies die te veel snelheid kosten en dus weinig gebruikt worden
Is zoiets ook al gebeurd bij de nieuwe 3dfx features?

Yep :)
Bij bitboys...of je die serieus neemt moet je zelf weten :)

Een tijd geleden was ik aan het chatten met een gast die bij rendition had gewerkt (Chris) en hij zei dat als mensen FSAA echt in aktie hadden gezien wel om zouden slaan, en de feature veel belangrijker dan T&L zou worden,
en dat 640 480 meg FSAA mooier zou zijn dan 1280 960 ofzo....en nu ik nog 'ns goed naar die plaatjes kijk....misschien is het ook wel zo...dat het echt veel uitmaakt....die vergelijking 640 met 1280 is wel wat overdreven, en of het belangrijker wordt dan T&L moet ik ook nog zien....maar 800600 met FSAA....hmm.....misschien toch :)
Ik vind het nog steeds lomp dat ze er geen T&L op hebben gezet, en ik denk ook dat FSAA alleen echt goed zal draaien op een v5-6k....maar toch....het is wel mooi, geef toe!
Het zijn ook niet alleen de ribbels die verdwijnen, ook textures op afstand worden mooier....

Gillish
Ok....das waar.....maar met een goede wrapper denk ik dat het niet zoveel verschil meer uitmaakt.
Maar zeg nou zelf, denk je niet dat die T-buffer effecten nogal weinig gebruikt gaan worden als ze alleen in Glide werken? Ik denk niet dat al die spellen makers ineens weer Glide gaan gebruiken alleen voor die T-Buffer effecten. Er zou dan denk ik ook weer een nieuwe glide moeten worden uitgebracht, die alleen met de vsa-100 chip werkt (lijkt me) waardoor het potentieel ervan weer minder wordt.

Gillish
</div><div class=b4>Nog een iets wat ik opmerkelijk vond= Nvidia introduceert T&L, en dadelijk wordt alle chipbakkers gevraagd of ze dat ook gaan implementeren, en sommigen doen dat ook meteen. Is zoiets ook al gebeurd bij de nieuwe 3dfx features?</div><div class=b1>
3dfx heeft inderdaad al aangekondigd dat ze T&L gaan implementeren, de Rampage, de volgende kaart van 3dfx die eind van het jaar uit zal komen, als het niet te veel vertraagd wordt, zal een T&L-engine hebben.

oh, ik zie net dat je wat anders zegt, volgens mij heeft geen enkele chipbakker gezegd dat ze de T-buffer effecten buiten FSAA zullen ondersteunen. maar de kaart is nog niet eens uit dus dit zegt toch nog niet veel, wel is volgens mij T&L een belangrijkere functie dan T-buffer, ik hoop dat 3dfx nu niet de boot mist door nu nog geen T&L te gebruiken.
Ik zie het echt niet meer zitten met 3dfx hoor. Al mijn vertrouwen in het bedrijf is weg na die ^%#$ Voodoo3. Fijn dat ze hard aan de slag zijn met geweldige nieuwe functies in de V5, maar de T&L zijn ze "vergeten". En daarbij, een kaart voor gamers die 600$ kost, en ook nog eens een aparte 110 watt (? weet niet precies meer hoeveel) voeding heeft, is dat niet een beetje overkill? Nou ja, mijn volgende kaart wordt toch maar weer een Nvidia denk ik.
Sorry, maar ik wil ff reageren op de reactie van QuiXilver...

Dat zegt dus helemaal niks, zeker niet als het van een fansite komt. Matrox riep ook overal (en alle sites met hun) dat EMBM *overal* ondersteund zou worden... yeah right...
iedereen vond het een coole feature, maar ik zie het eigenlijk niet veel gebruikt worden...
Ik ben tevreden met m'n voodoo3 hoor. Heb hem overgeklokt naar 183mhz dus da gaat lekker. Ik kan quake3 op z'n hoogste settings (dus alles op z'n hoogst en 16bit op 800x600) en dan loopt het allemaal prima. Hetzelfde als met unrealtournament. Ik was eerst niet zo tevreden omdat ik meer verwacht had maar ach, ik ben nu dik tevreden. Ben nu aan het sparen voor de voodoo5 5500!!! Of de nv15, net welke beter is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True