Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: Slashdot

DiGiSTORM bracht ons richting deze post van John Carmack op Slashdot (in een thread over het Dual 1GHz PIII artikel van Hardware Central. JC zegt (uit eigen ervaring) dat motion blur in first person shooters zoals Quake III niet al te indrukwekkend is. Hier heb je z'n complete post:

A GeForce should be able to run Q3 at 200 fps at 400x300 (r_mode 1) or possibly even 512x384 resolution if the cpu was fast enough. A dual willamette at the end of this year will probably do it.

We currently see 100+ fps timedemos at 640x480 with either a 1ghz processor or dual 800's, and that isn't completely fill rate limited. DDR GeForce cards are really, really fast.

Yes, it is almost completely pointless.

The only reasonable argument for super high framerates is to do multi frame composited motion blur, but it turns out that it isn't all that impressive.

I did a set of offline renderings of running Q3 at 1000 fps and blending down to 60 fps for display. Looked at individually, the screenshots were AWESOME, with characters blurring through their animations and gibs streaking off the screen, but when they were played at 60hz, nobody could tell the difference even side by side.

Motion blur is more important at 24hz movie speeds, but at higher monitor retrace rates it really doesn't matter much.

There are some poster-child cases for it, like a spinning wagon wheel, but for most aspects of a FPS, realistic motion blur isn't noticable.

Exagerated motion blur (light sabers, etc) is a separate issue, and doesn't require ultra-high framerates.

There are still plenty of things we can usefully burn faster cpu's on...

John Carmack

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

ZEN, (Helsie)

Als je dat standpunt aanhoudt, krijg je natuurlijk nooit Games met betere Visuals, AI en realiteitsfactor.

Dan kun je dus net zo goed Quake 2 uitbrengen met nieuwe levels.

Tja, Computer-Games is een voortdurend upgrade-traject, en niemand heeft je ooit verteld (Dat hoop ik tenminste voor je... ;) ) dat Gamen met PC's goedkoop is.

De enige optie die je houdt is je nieuwe Game op de laagst mogelijk resolutie en details te spelen. (En dat wil je denk ik niet.. :( )

Conclusie : No upgrade = No Progress...

Learn to live with it....

Grtx,

GaMe OvEr

P.S. Dit is niet als afzeiken bedoelt, maar gewoon de realiteit. Als je PC-Gamed, moet je eigenlijk om de (maximaal) 2 jaar upgraden.
Carmack's post is een reply op 2 posts over het dual 1Ghz P3 systeempje van hardwarecentral. ( www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=10038 )

En dan met name deze post:

</div><div class=b4>
You will never get 200+ fps in UT and Q3, no matter how fast the cpu is. And dual wouldn't help UT anyway, it isn't multi threaded. You would be fill rate limited, unless you found a way to get your GeForce in a resolution like 150x113 or so, which I doubt.
</div><div class=b1>

zie? ;)

-

'God'? Kom, hij is misschien bizar geniaal en heeft quake geprogrammeerd.. hmm.. come to think of it, dat zou misschien voor de gemiddelde newbie quaker inderdaad 'verheven' zijn ;)

-

Q3A heeft van zichzelf SMP support (een van de eerste spellen die dat heeft zover ik weet); hij kan zichzelf dus over 2 proc. verdelen onder Windows NT (de linuxversie van q3 ondersteund naar mijn weten nog geeen SMP, maar dat staat d8 ik ook zeker in de planning).

Timedemos verbeteren zo'n 30/40% t.o.v. non-smp, maar dat is eerder te wijten aan de manier waarop SMP en multi-proc. werkt (Dus 2 proc. is zeker geen 2x snelheidswinst).
=Alpha=Psycho,

Ik weet wel hoe Motion Blur werkt, maar waar het mij hier om gaat, is dat als ik zoveel $ uitgeef voor een systeem, dat ik niet op zo'n pruts-resolutie wil Gamen, wel Motion Blur of niet Motion Blur.

Dat doet dus niets af aan mijn argument. Kom dan met zo'n optie (Motion Blur dus ;) ) met een kaart die _VOLDOENDE_ Fillrate heeft om zoiets op een acceptabele resolutie te bekijken. Dat is in principe net zoiets dat je nu voor je GeForce Software-matige FSAA kan enablen, maar dat dan je hele FPS in elkaar keldert.

Ik vind dat men zoiets moet introduceren op een kaart waar het _GOED_ mee werkt, niet iets wat het net (niet) kan trekken.

Fijn, heb je Motion Blur, maar de rest van je scherm wordt ook zo wazig als de pest, omdat je tegen 512 X 384 pixeltjes aan zit te kijken.

Ik bedoel hier niet mee dat dit soort ontwikkelingen slecht zijn, (FSAA, Motion Blur) maar maak er geen Hype van voor een produkt wat het amper kan trekken. Bewaar dan de Hype voor de opvolger, die het wel op acceptable resoluties kan.

Grtx,

GaMe OvEr

* DF040F GaMeOvEr
Toch wel fijn dat /r_smp 1 onder win2k me 23fps scheelt op een dual celly450 [85/108 op 1024x768] als het volgens sommige posters 'niets' helpt.
zo... God heeft gesproken...

Btw: nog een leuk stukje over 'm:
www.voodooextreme.com/ask/askgrand.html#apr3b
motion blur rulez man!!!!!
:( :( :( :( :( :( FUCK U
:r

Ik denk niet dat 'ie je gehoord heeft, zakkenwasser.
Ik ga niet op ander mans oordelen af, ik wil het zelf eerst zien voordat ik kan oordelen, over ik het wel of niet een verbetering vind.
Wat zeg je slash !??! Dit is wel God die daar spreekt hoor ! (denkt-ie).
Sappig roddeltje: iD is omgekocht door nVidia om Q3 te optimaliseren voor GeForce kaarten....
We currently see 100+ fps timedemos at 640x480 with either a 1ghz processor or dual 800's, and that isn't completely fill rate limited. DDR GeForce cards are really, really fast.

?????

Ik heb een timedemo op 128 fps op een overgeclockte celeron 500@750 met een tnt 2.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True