Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: Weblog

Mijnheer Carmack heeft zijn .plan weer eens geupdate met meer commentaar over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van videokaarten. Ten eerste biedt hij z'n excuses aan Matrox aan, want in tegenstelling tot hetgeen gezegd werd in de vorige update is het displacement mapping van de Parhelia-512 geen quad-based techniek. Verder schrijft hij onder de indruk te zijn van de 3Dlabs P10, die gebruikt wordt op de Wildcat VP serie. Daarnaast laat hij zijn licht schijnen op Cg:

John Carmack I have not done a detailed comparison with Cg. There are a half dozen C-like graphics languages floating around, and honestly, I don't think there is a hell of a lot of usability difference between them at the syntax level. They are all a whole lot better than the current interfaces we are using, so I hope syntax quibbles don't get too religious. It won't be too long before all real work is done in one of these, and developers that stick with the lower level interfaces will be regarded like people that write all-assembly PC applications today. (I get some amusement from the all-assembly crowd, and it can be impressive, but it is certainly not effective)

postbus2000 stopte deze link in ons postvak.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Er zijn een heleboel coders qua formaat John Carmack, alleen niet met dezelfde hoeveelheid PR. Die moeten gewoon hard werken.
Dat is zo, maar die coders zijn gewoon minder goed, waardoor ze minder tijd over hebben om zichzelf in de picture te spelen :).

John Carmack was de eerste persoon ter wereld die een engine voor de PC heeft geschreven waarmee iets van 3D-achtige graphics getoond konden worden. Hij heeft daarmee de markt voor 3D games op de PC in het leven geroepen. Ik vind het niet gek dat je dan als 'guru' gezien wordt, ik vind het ook niet gek dat sommige mensen dan woorden gebruiken die heel dicht bij jaloezie komen.

Anyway, zie jij John Carmack op een irritante manier in de openbaarheid treden? Ik bedoel: hij schrijft af en toe een .plan, en de hele industrie springt er gelijk bovenop. Dat komt niet omdat Carmack met alle macht de aandacht op zijn .plan's probeert te vestigen, het gebeurt gewoon. Hij krijgt de respect dus van anderen, hij hoeft er niet eens om te vragen.
Die heeft dus duidelijk een paar brede Joegoslaven op bezoek gehad die door Matrox zijn gestuurd...
Hij zat gewoon goed fout :)

Dingen die niet in John's pad liggen besteedt hij ook geen aandacht aan, dit keer maakte hij dus een best wel grove fout daardoor. Displacement mapping is niet quad based en dat kun je al zijn bij het eerste het beste plaatje ervan.
Nee hoor, maar om een beetje een goede verstandhouding te hebben biedt hij (terecht) z'n excuses aan. Als zoiemand dat soort dingen schrijft zijn er heel veel mensen die van hetzelfde uitgaan, en hun mening daarop baseren. Als dat dus onwaar/slecht is, is dat dus kut voor het bedrijf. (In dit geval Matrox) :)
normaal doe ik dit niet, maarre je bent wel heel erg dom!!!
Joegoslaven? Het is toch een bedrijf uit Canada?
niet op letten, als je het niet eens kan spellen hoef je ook niet serieuz geneemt te worden :Y)
Hij zou beter verder programmeren aan zenne doom
Hij doet of hij alles weet en hoe Displacement Mapping van Matrox werkt was al van vorig jaar bekend. En hij weet nog niet eens dat de DP van Matrox niet quadbased is . Maar hij breekt Matrox wel af.

//Update
Damn te laat :)
en Doom3 komt pas volgend jaar uit
Hij doet of hij alles weet en hoe Displacement Mapping van Matrox werkt was al van vorig jaar bekend. En hij weet nog niet eens dat de DP van Matrox niet quadbased is . Maar hij breekt Matrox wel af.
Grappig dat, wanneer het al zo lang en duidelijk bekend was, je dat dan in dit nieuwsbericht in de reacties niemand ziet melden.

Ik ben het trouwens wel met je eens dat die Carmack een beetje een overhyped figuur is. OkÚ, hij zal wat betekend hebben voor de 3D Gaming industrie, maar om nou bij elke poep of scheet die 'ie laat er een nieuwsbericht over te starten vind ik wat overdreven.

Als ik wil kijken hoe goed een kaart is, bekijk ik wel benchmarkresultaten. Daar heb ik John Carmack Úcht niet bij nodig.
in de vorige nieuws post kreeg iedereen die voor JC was een heel hoog punt. ik vond het een beetje overdreven waarom iedereen het met hem eens was, maar ik weet er nietzo veel van af.
nu JC een fout maakt egt iedereen dat hij er opeens maar wat lult, en dat je niet te veel van em aan moet trekken :?
edit:
dit was geen reactie op twi :)
Ik denk dat als je de invloed van John Carmack gaat lopen relativeren omdat hij ÚÚn fout maakt, je gewoon niet weet wie John Carmack is.

Klik op de volgende link en lees alle 29900 hits. Daarna mag je weer terug komen met je mening :):

google.yahoo.com/bin/query?p=%2bjohn+%2bcarmack&hc=0&hs=1
ik wete wel wie john carmack is maar velen lullen maar wat hier
done! ;-p

Best wel relaxde gast carmac, iedereen maakt wel eens blunders, niet iedereen geeft ze toe...
"hij zal wat betekend hebben"

Hij heeft meer betekend dan wie dan ook,
en dat doet hij nog steeds.

Hij is niet overhyped. hij is meestal stil, soms hoor je een jaar lang niets. dan is ie bezig z'n engines te researchen ofzo.
De meeste gamers die er bij waren toen Doom gereleased werd stellen zijn mening zeer op prijs. Als ie dan eens een keer wat laat horen dan is het meestal wel interessant en dus nieuws. Het is gewoon toeval dat ie nu een paar keer achter elkaar z'n .plan update.

"Als ik wil kijken hoe goed een kaart is, bekijk ik wel benchmarkresultaten. Daar heb ik John Carmack Úcht niet bij nodig."

Dan weet je zeker niet dat quake1, 2 en 3 veel gebruikte benchmarks voor grafisch kaarten zijn, omdat er maar weinig toepassingen zijn die een kaart zo zwaar belasten. En dat er waarschijnlijk ook niet veel games zullen zijn die de features vd nieuwste kaarten zo uitbuiten, en daarbij ook nog snel zijn.

En of je het leuk vind of niet, die kaarten zijn zoals ze zijn, onder andere door de invloed van JC.
Je hoeft mij niet te geloven, kan het zelf navragen bij bvb nvidia en ati.
╔n hij lijkt op Hans Teeuwen (beetje) :P
JC (mooie afkorting trouwens, doet denken aan Jezus Christus - hij is minstens zo belangrijk wat betreft 3D gebied) doet nog steeds zelf de engine en zo hoor,
http://www.idsoftware.com/business/home/team
Carmack is de technical director van ID. Hij heeft een stuk of 3 programmeurs en een development assistant voor het vuile werk.
en die nieuwe aceleratie chips maken hem het er niet gemakkelijker op omdat hij dus steeds meer functies moet implementeren per programma.
Je kunt dus niet stellen dat het er simpeler op wordt...
wel mooier
Die dingen maken het er juist WEL gemakkelijker op. Je passed drie 3D punten en de hardware knalt er een anti-aliasede ge(multi)texturede triangle tussen. (OK dit voorbeeld is oversimplified, maar je begrijpt waar ik heen wil)
Ter illustratie; zag je vroeger in 64kb demo's wat scrollers, lens effecten en misschien nog een roterende 3d kubus, nu zie je 64kb demo's die D3D functies gebruiken om de meest complexe getexturede 3D modellen en omgevingen te genereren.
Idd...hij heeft programmeurs in dienst omdat je een moderne ingewikkelde engine niet meer volledig alleen kan schrijven...maar als je het een beetje gevolgd had dan had je ook kunnen lezen dat die programmeurs in dienst zijn voor het maken van ports, network code, 3d geluids engine, en de interne tools.
Carmack blijft in z'n eentje met de engine bezig...zoals ie al jaren bij ID werkt...
Inderdaad als je de laatste officele video over Doom 3 gezien had had je kunnen zien hoe die achter zn 24 inch scherm zit te prutten. Hij wil niet eens anders. Hij kan waarschijnlijk niet anders. Anders had hij ook niet zulke uitspraken over de kaarten gedaan, net als in de oudere .plans van hem
irwjager
Die dingen maken het er juist WEL gemakkelijker op. Je passed drie 3D punten en de hardware knalt er een anti-aliasede ge(multi)texturede triangle tussen. (OK dit voorbeeld is oversimplified, maar je begrijpt waar ik heen wil)
dus jij zegt dat:
- T&L
- pixel shaders
- vertex shaders
etc etc het er allemaal makkelijker op maken voor hem? nee, alle nieuwe kaarten hebben nieuwe unieke features, hij moet ze vrijwel allemaal bekijken kennen en sommigen testen, zo kijkt ie dus welke eventueel een toekomst heeft en welke niet, welke hij dus implementeert in zn engine en welke niet, hoe meer nieuwe features(en dat wordt in de toekomst alleen maar meer) hoe meer tijd hij daar aan kwijt is en dus meer staff nodig heeft.

irwjager
Ter illustratie; zag je vroeger in 64kb demo's wat scrollers, lens effecten en misschien nog een roterende 3d kubus, nu zie je 64kb demo's die D3D functies gebruiken om de meest complexe getexturede 3D modellen en omgevingen te genereren.
die 64k demos moet je ook niet vergelijken met een game engine. een game is tig malen complexer en dus is het echt niet zo simpel van 1-2-3 hop en het werkt.

irwjager
Je vraagt je af of ie nu echt nog wel het zware programmeer werk ZELF doet. Volgens mij zijn er heel wat minder beroemde mensen bij ID die er heel wat meer over weten dan Johnnyboy zelf...
uhm geloof je dat zelf nou echt? JC schrijft de engines voor id games al vanaf wolfenstein, oftewel alle id games.

<edit>
p5ycho
correctie: vanaf commander keen
maar de eerste commander keen was niet van ID en bovendien hebben we het hier over 3d games, geen platform :+
correctie: vanaf commander keen :D
JC schrijft de engines voor id games al vanaf wolfenstein, oftewel alle id games.
Nee, vanaf Catacomb 3D :). Wolfenstein is iets later gekomen.
dus jij zegt dat:
- T&L
- pixel shaders
- vertex shaders
etc etc het er allemaal makkelijker op maken voor hem?
Ja, inderdaad.
Grappig dat je T&L dus juist noemt, hetgeen staat voor "Transform & Lighting" Dit is HET meest intensieve stukje code in je 3D engine (rotatie van 3d punten en het berekenen van lightmaps/normalen van de vlakken). Hier ging vroeger een groot deel van je tijd zitten, nu pass je dus 3 x,y,z punten en nog wat parameters (texture, hoek van lichtinval etc.) en je bent klaar.
Hetzelfde geld voor pixel shaders en vertexshaders, hoewel deze nog relatief nieuw zijn in 3D engines.
De hardware neemt je gewoon enorm veel coding uit handen. Jammer is alleen dat je legacy devices ook moet ondersteunen en dit soort zaken alsnog in software moet implementeren. :(
nee, alle nieuwe kaarten hebben nieuwe unieke features, hij moet ze vrijwel allemaal bekijken kennen en sommigen testen, zo kijkt ie dus welke eventueel een toekomst heeft en welke niet, welke hij dus implementeert in zn engine en welke niet, hoe meer nieuwe features(en dat wordt in de toekomst alleen maar meer) hoe meer tijd hij daar aan kwijt is en dus meer staff nodig heeft.
Wat 'n onzin. Die gast houdt zich gewoon aan de Direct3D en OpenGL standaard.
Inderdaad beunt ie wat mee aan de OpenGL 2.0 standaard (want die is dus *duh* OPEN) uit eigen vrije wil.
De meeste nieuwe features zullen hem een rotzorg zijn. 256-bit datapad ? Daar heeft hij niks mee te maken. AGP 4x of 8x ? Boeiuh ! Daar kan ie toch niets aan veranderen.
Alleen de performance van de pixel & vertexshaders noodzaken hem aanpassingen te maken per model.
die 64k demos moet je ook niet vergelijken met een game engine. een game is tig malen complexer en dus is het echt niet zo simpel van 1-2-3 hop en het werkt.
Je snapt m'n punt niet echt geloof ik... ;(
Hij is gewoon pro nVidia, dat zie je gewoon duidelijk doorschemeren in al z'n verhaaltjes over videokaarten / gamesprogramming. Dat is toch jammer voor iemand die games maakt...

schoenmaker, hou je bij je leest...
bennik het niet helemaal mee eens...
John heeft al duidelijk een paar keer gezegt dat ATi 8500 kaarten voor hem veel meer mogelijkheden hebben dan alle huidige nVidia kaarten. Hij baalt er alleen van dat de drivers van ATi nog niet optimaal zijn.
(geef hem eens ongelijk!)
Hij probeert alles objectief te beoordelen.. en als dan sommige mensen op hun teentjes getrapt worden kan dat gebeuren...
Mwa, dat vind ik toch wel een beetje kort door de bocht.
Toe nu toe heeft hij altijd open gestaan voor andere hardware -> Doom presentatie op Apple vorig jaar en R300 op de E3 dit jaar.
En hij bied netjes publiek zijn excuses aan na deze slipper. Dat vind ik wel voor hem spreken.

En 'schoenmaker hou je bij je leest'. Als er iemand verantwoordelijk is voor het ontstaan van 3D kaarten voor gamers dan is het Carmack wel en ook nu blijft hij een drijvende kracht achter grafische ontwikkelingen getuige de spectaculaire DoomIII films.
Ook zijn de Quake engines de enige engines die altijd op oudere hardware goed te draaien zijn.
Met zo'n staat van dienst mag je wel wat zeggen over 3D hardware vind ik.
Toen Carmack nog zelf die engines deed samen met Romero was er nog geen hardware acceleratie. (DOOM en Quake I)
Je vraagt je af of ie nu echt nog wel het zware programmeer werk ZELF doet. Volgens mij zijn er heel wat minder beroemde mensen bij ID die er heel wat meer over weten dan Johnnyboy zelf...
John Carmack deed en doet nog steeds zelf z'n enigines. De rest vh team doet content en nog wat (relatief) klein programmerwerk.
Romero heeft aan de engines weinig bijgedragen, die is meer een designer dan een programmeur. Voor Daikatana heeft Romero toch ook niet zelf een engine geschreven, maar een engine van Carmack gebruikt.

Ook de beste kan zich vergissen. Het gaat hier om de specificaties van een kaart, zo veel doet dat er niet toe behalve dat het negatief was voor Matrox, terwijl het niet waar was. Daarvoor zijn excuses aangeboden, en het doet niets af aan de programmeer skills van John Carmack.

Met hardware acceleratie wordt het heus niet makkelijker. veel dingen gaan alleen maar sneller, niet eenvoudiger. Sommige dingen worden wel eenvoudiger maar er komen telkens ook features bij waardoor het weer ingewikkelder wordt. Bovendien ligt de lat nu veel hoger; vergelijk maar eens de visuale kwaliteit van Doom en Doom3.

Die man doet niet alsof hij alles weet van 3D engines, hij weet er gewoon meer van dan wie dan ook.
JC (mooie afkorting trouwens, doet denken aan Jezus Christus - hij is minstens zo belangrijk wat betreft 3D gebied) doet nog steeds zelf de engine en zo hoor, en die nieuwe aceleratie chips maken hem het er niet gemakkelijker op omdat hij dus steeds meer functies moet implementeren per programma.
Je kunt dus niet stellen dat het er simpeler op wordt...
wel mooier :9~
Wat 'n onzin. Die gast houdt zich gewoon aan de Direct3D en OpenGL standaard.
Vergeet hierbij niet dat hij een belangrijke rol speelt in de ontwikkkeling van OpenGL. Ofwel veel van de ontwikkeling moet hij ook in zijn code testen en ontwikkelen en vervolgens doorspelen naar opengl.

Een engine schrijven ala wolfenstein of quake 1 is (mede dankzij zijn pionierswerk) niet zo moeilijk meer met OpenGL enz. Hij heeft al die oude problemen al eens op de moeilijke manier opgelost.
Maar vergeet niet dat hij werkt aan de engine van de toekomst, niet die van vandaag. Voor dat laatste zijn nu vrij simpele standaardfuncties. Voor het eerste moet hij soms nog vanaf scratch beginnen! .
. Over features als 10 bit kleur, surround gaming en displacement mapping is hij ook niet echt te spreken. Over dat laatste meldt hij zelfs dat quads really suck:
Stomme opmerking jah
>>nexus
. Over features als 10 bit kleur, surround gaming en displacement mapping is hij ook niet echt te spreken. Over dat laatste meldt hij zelfs dat quads really suck:
Stomme opmerking jah
indeed en ik begreep zijn opmerking toen idd ook niet omdat je op de plaatjes kon zien dat er triangles gebruikt werden maar ik dacht dat het dan iets anders was oid. over die andere 2 heeft ie iig wel voor de volle 100% gelijk. voor gamen is 10-10-10-2 bit gewoon RUK, dat ziet er niet uit met 2bit alpha channel. surround gaming, tjah of monitoren moeten supergoedkoop worden en anders heb je er weinig aan.

twi
Als ik wil kijken hoe goed een kaart is, bekijk ik wel benchmarkresultaten. Daar heb ik John Carmack Úcht niet bij nodig.
ja natuurlijk maar ik weet wel 100% zeker dat JC meer dan jij weet wat een nieuwe kaart gaat presteren in huidige games en wat voor progessie er nog mee te boeken is ed en hoe het zal gaan met toekomstige games.

cainethanathos
Hij doet of hij alles weet en hoe Displacement Mapping van Matrox werkt was al van vorig jaar bekend. En hij weet nog niet eens dat de DP van Matrox niet quadbased is . Maar hij breekt Matrox wel af.
ik begrijp je standpunt maar je moet je ook eens in zijn situatie inbeelden. wat hij allemaal moet doen...werken aan doom, testen, hij krijgt waarschijnlijk alle next gen kaarten en moet die dus ook testen(zoals ie ook met parhelia deed) en tjah nu elke kaart steeds meer "unieke"(as in nog niet op andere kaarten) features krijgt kan ik wel begrijpen dat je weleens een feature niet vekent hebt oid. dat ie er dan al over oordeelt is niet slim maargoed.
moet hij die kaarten testen :?
zit ie bij een of andere club of wat?
hij zit idd in het opengl forum
en daarnaast moet hij wel die kaarten testen zodat hij goed zijn next engine kan afstemmen zodat ie op elke kaart zoveel mogelijk performance heeft. of niet dan?
en dat doet ie natuurlijk allemaal zelf

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True