Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Blue's News

Graphicsguru en meesterbrein achter spellen van de klassieker Wolfenstein 3D tot en met kaskrakers als Quake III Arena - John Carmack - geeft op Blue's News zijn mening over de Matrox Parhelia-512. Hij verklaart dat de Parhelia zeker in staat zal zijn om spellen met de in ontwikkeling zijnde Doom III engine te draaien, maar dat de geheugenprestaties erg tegenvallen voor een kaart met een 256 bit brede bus. Zelfs in een speciaal opgezette test, die problemen met drivers en triangles zo veel mogelijk omzeilt, kwam de bandbreedte niet in de buurt van de GeForce4. De flexibiliteit van de hardware is wel goed, beter dan die van nVidia, maar toch iets minder dan die van ATi. Over features als 10 bit kleur, surround gaming en displacement mapping is hij ook niet echt te spreken. Over dat laatste meldt hij zelfs dat quads really suck:

Doom logo Anti aliasing features are nice, but it isn't all that fast in minimum feature mode, so nobody is going to be turning on AA. The same goes for "surround gaming". While the framerate wouldn't be 1/3 the base, it would still probably be cut in half.

Displacement mapping. Sigh. I am disappointed that the industry is still pursuing any quad based approaches. Haven't we learned from the stellar success of 3DO, Saturn, and NV1 that quads really suck? In any case, we can't use any geometry amplification scheme (including ATI's truform) in conjunction with stencil shadow volumes.

Met dank aan Goodiem4n voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Waarom gaat die gast zelf geen videokaarten maken? Geld en visie heeft hij kennelijk genoeg.

Of dat een videokaart fabrikant hem inhuurt voor advies? Net zoals Mr. Linux het bedrijf Transmeta hielp.
Dat gebeurt ook vast wel, zijn advies wordt heus wel opgevolgd in grote lijnen. Kijk maar naar de 64bit kleur geruchten van de R300. Carmack staat er al een tijdje om te springen.
Hij is als één van de weinige niet-bedrijven aan het OpenGL consortium verbonden.

Kaartenfabrikanten praten doorgaans eerst met hem voordat ze iets nieuws gaan implementeren.

Matrox denkt blijkbaar gewoon dat ze hem niet nodig hebben :).

Kaartenfabrikanten buigen in het stof voor John Carmack hoor, aangezien hij met ID zo'n beetje in z'n eentje het hele 3D gebeuren op PC's heeft opgestart. John is de vader van de industrie van de 3D kaartenmakers....
is dat niet een beetje overdreven :?
wat was de taak van john romero bij id?
kan best zijn dat je gelijkt hebt hoor, mara ik vraag me het af!
romero was creatief figuur..
Romero heeft het scenario van Doom en Doom II gemaakt. Ik geloof ook dat hij Wolfenstein en Spear of Destiny bedacht heeft.

Helaas is het hem naar zijn hoofd geschoten en heeft hij 4 jaar gedaan over Daikatana. Sindsdien is er weinig meer van hem vernomen. Hij heeft geloof ik G.O.D. Games (Gathering Of Developers) opgericht en spendeert daar zijn meeste tijd aan.

Jammer. Ik hoop dat Doom III een beetje dezelfde sfeer houdt als Doom en Doom II, maar ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren. Sinds Romero weg is bij ID is elke nieuwe ID game eigenlijk een soort 'technology demo'.

Voor RTCW hebben ze Gray Matter ingehuurd (geloof ik). En eigenlijk is ook dat meer een soort technology demo geworden dan een interessante 1st person shooter (dit is een mening: don't kill me :)).
romero was creatief figuur..
carmack is engine guru, simpel als wat

en jah.. hij heeft het hele 3d gebeuren opgestart omdat hij GLQuake heeft verzonnen, toen kwam de figuren voodoo aan en die zeiden iets van "onze kaart kan dat ook.." en hij zei laat maar zien dan.. de rest is history :)
bedant voor de info :)
en mjah de SP van rtcw (die idd van Grey matter waas) was niet koel, terwijl de MP (ik dacht dat die dan weer gemaakt was door Nerve Soft) wel koel was :)
en G.O.D.Games is ook al weer op de fles
Ze hoeven hem niet eens in te huren.
Hij zit in advies commissies van diverse fabrikanten, en daar vangt ie in princiepe niets voor (behalve misschien onkosten en review-hardware).

Hij wil gewoon graag dat (met name zijn) games goed draaien en er mooi uitzien, daar profiteren andere games ook van.
Dat ie dr verstand van heeft is wel duidelijk, hij geeft graag advies en de fabrikanten luiseren daar graag naar.
domme vraag: waarom gaat johan cruijf niet meer voetballen.

deze mensen hebben zoveel kennis en zijn hogerop geklommen en hoeven niet meer te maken. alleen commentaart leveren.. en dat doet hij goed.
Het wil niet zeggen dat omdat je een schitterend programmeur bent en je hardware heel goed kan beoordelen en heel low-level op die hardware kan werken dat je ook meteen zo'n hardware goed kan ontwikkelen - dat is een vak en specialisatie apart. Je mag niet vergeten dat in zo'n videokaarten er zoveel dingen zijn die elk een specialisatie op zich zijn, zoals memory controller enzo...

John Carmack zou daar mischien wel toe in staat zijn, maar ten eerste heeft hij daar geen ervaring mee - met coden (duidelijk) wel, en ik denk ook dat die liever in de game-industrie blijft en zich met zijn enginetje bezig houdt wat ik denk dat voor hem toch een soort troetelkindje is :P
Matrox heeft gewoon een andere doelgroep dan nvidia, niks mis mee.
Ik neem aan dat je met deze opmerking het 2d gedeelte van de Matrox kaarten bedoeld. En dat is de laatste tijd een behoorlijk achterhaalde stelling. ATI en Nvidia krijgen ook steeds betere 2D kwaliteiten. Ati blinkt ook nog eens uit door DVD qualiteit. Daarbij zijn ze (Ati, Nvidia) qua 3D net zo goed en soms zelfs beter.

Matrox deed het voorkomen dat dit een hele stap voorwaarts zou worden. En dat is mijns inziens dus gewoon niet gelukt..

edit:
dit is een reactie op cyberdeck ^
Matrox deed het voorkomen dat dit een hele stap voorwaarts zou worden. En dat is mijns inziens dus gewoon niet gelukt..
Jouw inziens niet, mijn inziens wel. Deze kaart is een reuzestap voor Matrox gezien de features en power. Matrox heeft relatief lang doorgeborduurd op de 400-serie en is daar weinig mee opgeschoten, zeker kwa 3D. Dit is een grote vooruitgang, met name op 3D gebied. Maar da's mijn mening. :)
Inderdaad, Matrox kon zich vroeger onderscheiden met leuke gadgets (DualHead) en het beste uitgangssignaal. Daarom heb ik in 1999 ook een G400 gekocht, kwalitatief uitstekend in alle opzichten. Nu, anno 2002 zijn Matrox' voordelen grotendeels weg.

Ze moeten bij de afdeling Marketing wel iets heel revolutionairs uit de hoge hoed toveren om de Parhelia succesvol in de markt te zetten. Het is immers nu te laat om nog grote wijzigingen in het ontwerp door te voeren ;)
Als of hij aan gewezen is om een kaart te beoordelen :?

http://217.120.100.86/doom2.gif
http://217.120.100.86/doom2_1.gif

Heb ff screeni gemaakt van doom2
Hij is de programmer samen met Romero

Er is ook een Doom en Doom2 Boek van hier word in beschreven dat Romero het brijn is maar dat hij het na Doom2 wel gezien had.

daarna werd de engine alleen nog maar uitgebouwed tot layer3 3D

Zoals ik al zij is het denk ik niet aan hun om te bepalen of een kaart goed is of niet.

at moetten wij tweakers maar doen :)
Zoals ik al zij is het denk ik niet aan hun om te bepalen of een kaart goed is of niet

at moetten wij tweakers maar doen
Waarom in hemelsnaam? Als developer maak je volop gebruik van de features van de 3d-kaarten, en kun je dus ook oordelen of een feature zinnig is of niet.

Hoe kan jij als gamer nou bepalen of een kaart goed is door er een spelletje op te draaien? Een spel dat bovendien niet eens door jou gemaakt is (dan krijg je dus: "deze game loopt niet lekker op die kaart, dus die kaart suckt". Argumentatie van niets natuurlijk, aangezien je vrijwel nul komma nul verstand hebt van de features)
Uhh, ga jij je huiswerk eens even goed doen. John Romero zal zeker goed zijn, maar van wat ik van verschillende interviews met hem begrijp, is dat hij zeker niet het brein achter Doom is geweest.
Romero is zeker geen dombo (Dat dai katana geflopt is, tsja, dat lag niet alleen aan de inferieure graphics), maar

Carmack is iemand met verstand van zaken op dit gebied.
Zijn conclusie over die Matrox kaart hoeft niet de prullenbak in, aangezien er nog wat andere dingen speelden die niet werkten zoals gehoopt.

Maar vind wel dat hij de laatse tijd nogal veel de hemel in geprezen wordt. Die .plans zijn er al tijden, maar sinds kort (sinds die presentatie op de E3) schijnt iedereen zijn zegje erover te willen doen :Z
Niet Carmack's fout, maar (zoals zovaak) die van de media.
ik denk niet dat ze er bij Matrox echt wakker van liggen, 3D is ook hun markt niet. Ik ga hem kopen, niet om te gamen, maar wel om 3 schermen er aan te hangen.

Dat ik er dan ook nog is een spelletje kan op spelen is leuk meegenomen, ik ben er zeker van dat je er vlot kan op gamen.
ik denk niet dat ze er bij Matrox echt wakker van liggen, 3D is ook hun markt niet
De vraag waarom ze dan zoveel energie in die 3D engine stoppen rijst bij deze uitspraak toch wel een beetje bij me op...

Om 3 schermen aan je compu te kunnen hangen heb je helemaal geen 3D nodig. Aangezien Matrox toch al een 3D engine heeft, klinkt het me nogal gek in de oren dat ze een _volledig nieuwe_ engine gaan maken...

Matrox doet dus wel degelijk een nieuwe poging op de 3D markt.

En een prima poging, overigens. Behalve dan dat ze de memory-interface blijkbaar niet goed genoeg hebben uitgedacht.

edit:

Overigens staat er dat de memory performance tegenvalt voor een 256-bits kaart. Dat betekent niet dat hij te laag is om fatsoenlijk 3D te draaien, maar niet zo hoog is als het had kunnen zijn.

Memory bandbreedte heb je gewoon keihard nodig bij anti-aliasing. En hij zegt letterlijk dat anti-aliasing op de nVidia kaarten wel zal gaan, maar op de Parhelia kaarten niet. Ondanks dat de memory bus 256 bits is, terwijl die van de nVidia dacht ik 128 bits was.
Foutje RetepV de Paharhelia heeft geen bandbreedte nodig voor AA omdat Matrox hier voor FAA februikt dus alleen de randjes en op high resoos is dat heel veel minder dan wat de concurentie gebruikt FSAA waar FS staat voor Full Scene dus het hele frame AA bewerken en dat kost bandbreedte daarom heeft de Parhilia in FAA 'n zeer geringe performance hit

En de concurentie een aanzienlijke performance hit in FSAA.

FAA is dus Parhilia sterke punt waarbij het plaatje ook nog es niet blurrie wordt wat met FSAA wel het geval kan zijn.
Ik had het gisteren al gelezen, en dit was dan ook de druppel voor mij. ik heb mijn preorder gecanceled en wacht wel even wat de ontwikkelingen zijn de komende maanden. tis jammer, maar ik ga geen 560 euro neertellen voor een kaart die zo presteert, ookal is het pakket features heel mooi.

Dit is waarschijnlijk hetzelfde gelopen als met de P4, in het begin te weinig diespace en dus gedwongen compromis maken. Misschien dat later in het jaar een 0.13 micron versie betere prestaties neer gaat zetten. Ik hoop het tenminste, want ik weet nu echt niet wat mijn G400max moet gaan opvolgen. Misschien een R300. Missichen een Parhelia2. who knows.
Mee eens P5ycho.. Zo is het niks.. Het is duidelijk een tradeoff tussen features en snelheid.. Ze moeten zo snel mogelijk naar .13 toe anders wordt het niks met deze kaart. Misschien heeft matrox zich misrekend en verwachtten ze dat TSMC al op .13 zat om deze tijd..
een Videokaart van €560 preorderen? :P jij bent lekker hahaha
regel 1 bij hardware kopen: eerst uitvoerig reviews lezen, dan pas besluiten of je zal overgaan tot aankoop
Toch denk ik dat we niet 100 % moeten ui gaan op zijn verhaal de drivers ect zijn nog nie optimaal
dit zijn vroege benchmarks....
Maar de memory-performance is prima te testen hoor. En daar ligt hem nou net het probleem.

Wat heb je aan 20 features als je memory performance er voor zorgt dat je er er maar 5 tegelijk kunt gebruiken? Dan liever een kaart met 10 features die ook alle 10 tegelijkertijd te gebruiken zijn. Zoals de Radeon dus.

Helaas schort het bij de Radeon weer aan rauwe snelheid :).

edit:
Natuurlijk is dat schorten aan rauwe power bij de Radeon relatief, hij is minstens 4 keer zo snel als mijn GeForce 2 MX :)
Carmack geeft vreemd genoeg altijd veel meningen over videokaarten vlak voor een launch van een nieuwe grote game ... (Zie ook Q3)

En het is niet zo dat hij de hardware specs noemt waar de engine best op functioneert. Nee, hij noemt ze met naam en toenaam ... commercie ?

Waarschijnlijk kunnen videokaart producten een nachtje niet op hun buik slapen ( ;)) als ze genoemd zijn door Carmack betreffende de nieuwe Engine.

En John '3D (8>Einstein' Carmack zal er ook niet armer door worden. Maar ach, kun je 'm dat kwalijk nemen ? :Y)
Het is gewoon zo dat fabrikanten hem samples geven van kaarten en of ie ajb wil kijken wat hij er van vindt... vind je het dan niet gek dat hij er wat overschrijft en kritisch is?

er zijn gewoon bedrijven die met hem samenwerken qua drivers en zo.. daar heeft hij voordeel aan met de d3 engine.. maar vooral ook de fabrikanten
iedereen is nu al aan het afgeven op de matrox kaart.
Laten we wel wezen, hij is niet gemaakt om de snelste 3D kaart te zijn, maar om weer mee te doen (enigszinds in de picture te zijn). Degene die alleen maar het snelste van het snelste willen hebben moeten dan maar een andere kaart kopen. Persoonlijk heb ik na de tnt1 en g2mx ervoor gekozen een g400dhmax in m'n computer te zetten en ik heb er geen spijt van. Alleen vind ik het jammer dat ik niet alle spelletjes op een fatsoenlijke resolutie kan draaien.

Ik zal zeker gaan voor deze nieuwe matrox telg, want ik was toch verkocht toen ik een matrox kaart in m'n compu zette.

Nu heb ik inmiddels de g450etv erin zitten en ok na wat problemen om alles goed werkend te krijgen heb ik op dit moment wel de ultieme multimedia computer.

Matrox heeft gewoon een andere doelgroep dan nvidia, niks mis mee.
het is mooi voor Matrox dat er mensen zijn die het eigenlijk geen flikker intereseert wat de test resultaten zijn en gewoon de nieuwe Matrox willen hebben, maar daarmee hebben ze de markt niet, en dat was natuurlijk wel de bedoeling...

de reacties, "hij is niet bedoelt als high -end game kaart" en "ik koop hem toch wel" etc. zijn mijn inziens gewoon off-topic, voor een 3D kaart heeft ie te weinig performance/€ en als je naar alle extra features kijkt is ie te specialisties om een respectabel markt aandeel te veroveren.

jammer maar helaas, volgende kaart beter
De vraag waarom ze dan zoveel energie in die 3D engine stoppen rijst bij deze uitspraak toch wel een beetje bij me op...
Een paar keer tegengekomen hierboven. Correct me if I'm wrong, maar:

3D Engine=software (=Carmack, etc.)
GPU en 3D capaciteit=hardware (=Matrox, etc.)

Matrox stopt inderdaad geen tijd in het ontwikkelen van een 3D engine maar in een kaart die zo goed mogelijk met 3D engines om kan gaan. En Carmack ontwikkelt dan weer die engine.

Natuurlijk kunnen ze wel met elkaar overleggen. Was voor Matrox misschien wel een goed idee geweest, althans zo lijkt het nu. Want wat Carmack ontwikkeld, kopen de mensen nu eenmaal graag, en als je kaart het dan niet bij kan benen...Zeg maar dag met je handje.
Het 3D deel in de GPU noem je ook de 3D Engine. Dat omdat je dit bij de meeste chips zo naamgeeft. Het core logic blok heet dan "FunctieX Engine". :)
oei, ik weet zeker dat er nu een aantal Matrox medewerkers staan te zweten bij het lezen van dat stuk, het heeft toch een redelijke impact op het koopgedrag van veel gamers

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True