Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Spectrum

Iedereen die serieus met computers omgaat kent de naam "id Software". Het bedrijf dat met Wolfenstein een revolutie startte, en met opvolgers zoals Doom en Quake al tien jaar lang de toon aangeeft als het gaat over 3D graphics. Tien jaar waarin alles beter en mooier werd, en het kleine bedrijfje voor 150 miljoen dollar verdiende. Veel van dit succes is te danken aan de nu 31-jarige John Carmack, die in de tijd van Super Mario Bros. op de Nintendo vond dat dat soort dingen ook op de PC moesten kunnen (we hebben het over het CGA-tijdperk). Na een paar nachten klussen had hij de techniek onder de knie, en schreef een efficiente 2D sidescroller engine voor de splinternieuwe EGA technologie, met 16 kleuren in 300x200 op 60 fps. Samen met Adrian Carmack, Tom Hall en John Romero maakte hij Dangerous Dave, maar Softdisk, waar het groepje destijds werkzaam was, vond het spel te geavanceerd om uit te brengen; iedereen had immers nog CGA computers.

Dangerous Dave
Dave ziet er nu lachwekkend slecht uit, maar was z'n tijd ver vooruit.

Om vooruitstrevend te kunnen blijven richtten ze een eigen bedrijf op. id Software werd geboren, en gebruikte dezelfde engine om Commander Keen in elkaar te schroeven. Mede dankzij het slimme gebruik van een shareware versie werd Keen het populairste spel dat de wereld tot dat moment had gezien. Binnen een paar maanden werden 30.000 exemplaren verkocht, terwijl daarvoor het beste spel maar een paar duizend keer over te toonbank was gegaan. Carmack wilde echter 3D, in een tijdperk waarin de computer er eigenlijk nog lang niet krachtig genoeg voor was. Dat kon hem echter niet tegenhouden; hij bedacht een simpele versie van raycasting voor het renderen en engine die maar één type polygoon kende om de wereld op te bouwen. De rest van de effecten gebeurden met behulp van sprites. Na een aantal spellen om deze techniek te perfectioneren en versnellen kwam in mei 1992 Wolfenstein 3D uit.

Hoe deze simpele engine uiteindelijk is verder gegroeid en herschreven naar degene die vandaag de dag nog steeds in de allernieuwste spellen wordt gebruikt kun je lezen in het artikel. Ondertussen wachten we in spanning op Doom III - het volgende geestekind van een van de meest invloedrijke bedrijven op het gebied van PC gaming.

Doom III screenie
In-game screenshot, de kracht van de GeForce4 of beter is hard nodig voor dit soort plaatjes.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

.. voor meer informatie over de Keen history: http://www.3drealms.com/keenhistory/

enne.. ik zie de mooiste pics en screenshots van Doom III rondhangen, maar zijn die echt allemaal in-game? Lijkt me meer op van die filmpjes tussendoor want het lijkt me andere een behoorlijk lastige gameplay.

about poll: ik stam nog uit het tijdperk van Paganitzu, en Secret Agent van Apogee. Geloof dat Wolf3d daar in het begin ook onder viel :)

ff opgezocht, : http://www.apogee1.com/history.html
staat oa.
Convinced the original members of id Software, then a group of game designers working at Softdisk, Inc., to venture into the world of shareware, which they did with the release of Commander Keen through Apogee (with development funded by Apogee). The success of Commander Keen as a shareware game led to the creation of id Software, who, at the timed, called themselves Ideas From the Deep.
Worked a deal with id Software to create a 3D game for shareware release, titled Wolfenstein 3-D (yes, the hyphen is part of the game's name). At the time, id was tied up under an agreement with Softdisk and didn't have the time to make a shareware 3D game. Apogee, realizing the giant potential of such a game, developed a game for id to fulfill their obligation with Softdisk (titled ScubaVenture) allowing id to make Wolfenstein 3-D for Apogee. This game almost didn't see the light of day except that Apogee both helped id, and guaranteed them a large payment to make it happen.
Edit: meer dan 5 edits.. :z
In-game screenshot, de kracht van de GeForce4 of beter is hard nodig voor dit soort plaatjes.
Ehm...das toch gewoon een foto van hun stand op de E3 beurs?

*even later

Ja zie je, het is een foto van een custom build hokje, zodat mensen geen last hebben van de herrie op de beurs...terwijl ze naar de Doom3 demo luisteren/kijken.

Hier:
http://gamespot.com/gamespot/stories/news/0,10870,2876271,00.html
Ow, raar dat Gamespot het dan een screenshot noemt :?

Zal er wel ff zo'n zombie neerzetten dan :).
Nu we toch bezig zijn :Y)
Zeker weten dat dat bovenste screenshot Dangerous Dave is?
Spectrum zelf heeft 't over Commander Keen: http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/publicfeature/aug02/idf1.html
De screenshot in de nieuwspost komt van Google af, ik denk dat de bron het dit keer fout heeft, want ik heb Keen zelf ook gespeeld, en volgens mij zag het er zo uit, met gele helm in plaats van rood petje ofzo ;).
Van die onderschriften bij die shots klopt sowieso geen ruk. Wat ze Quake noemen is in werkelijkheid Quake 2. En dat plaatje is dus ook niet van Commander Keen, maar van een een of ander ander spel dat ik niet ken (ik heb nog alle 7 Keen games op m'n HD staan, dus ik kan 't weten).
www.uoguelph.ca/~dhewer/pix/dave.gif

dit is iig een screenshot van Dangerous Dave, zoals ik het me ook nog herinner

geniaal spel trouwens, begon het te spelen op een CGA-monitor, later kreeg ik een VGA-monitor+VGA-kaart, tering wat was Dangerous Dave mooi in1s :9

nooit verder gekomen dan level 4 of 5 geloof ik
Het is zeker van Dave dat screenshot...
Man, man indertijd was dat 1 van mijn favoriete games. Ik heb het rot gespeeld! Wat ik me er nog van herinner was dat het zelfs toen al geheime gangen, én levels had.
Buiten tetris was het idd 1 van de meest vooruitstrevende spellen }>
dan weet spectrum er weinig vanaf, want commander keen staat daar niet tussen die screenshots

PS: een ERG (vind ik dan) interessant artikel over de ontwikkeling van daikatana, voor de mensen die 'into' de gamewereld zijn hieronder

http://www.gamespot.com/features/btg-daikatana/index.html
correctie - ik meende dat je het link met de extra schermen met spelen van ID bedoelde
Dat was toch geen sidescroller?

Maar nu je het zegt: http://www.johnromero.com/images/Random_Pic/dangerousdave.jpg

Terug naar de tekentafel dan maar weer :)
Ben ik nou zo simpel, of staat er echt 'Daves' rechtsboven in die screenie? Dat dit dan Dangerous Dave is staat voor mij buiten kijf... De hele discussie was niet eens nodig geweest ;)
Ja hoor het is zeker een site-scroller. Level 1 niet, maar levels na level 1 zijn allemaal langer als 2 scherm. Wel is het zo dat de overgang naar het volgende stuk van het leven in één keer ging, en niet stapje voor stapje tijdens het lopen, dus wat dat betreft is het geen site-scroller.
sidescroller, niet site-scroller
Zwaar overdreven dat er zo aan Carmack's lippen wordt gehangen. Als John iets zegt dan is dat geen uitspraak, nee dat is een dogma en de wereld ligt aan zijn voeten. Ik misken niet dat zijn invloed op de PC-gaming-wereld enorm geweest is, ik kan me soms irriteren aan de sokkel waar hij op staat, terwijl er tientallen andere bedrijfjes hard aan de weg timmeren en eveneens fantastische spellen produceren.

Carmack is er altijd als de kippen bij om (een) nieuwe grafische technologie(ën) in zijn software te implementeren, maar gaan we dan niet aan een veel belangrijker aspect voorbij, te weten gameplay?

Geen enkel spel in het post-Pong tijdperk heeft zo lang de gaming scene weten te domineren als Valve's meesterwerk Half-Life, die met een geweldige relatief open-source en customizable engine een enorme community om zich heen heeft gebouwd, en voorlopig nog altijd mee gaat (of hij ook mee "kan" is een ander verhaal ;)), zeker met de upcoming release van Condition-Zerio, die er de nodige effecten aan toevoegt.

iD's huidige paradepaardje is de Quake3 engine, geïmplementeerd Medal of Honor: Allied Assault en Return to Castle Wolfenstein, maar nooit zal die engine zo'n schare fans weten te verzamelen die fanatiek mappen, modden, skinnen en het ook 27/7 spelen.

Pas als de Doom III engine dat lukt, is John C. mijn held. Nu vind ik het een vervelend ventje die zich blind staart op mooie plaatjes.
FYI, Half-Life draait op de Quake 2 engine. Daar gaat je argument :D.
De HL engine is Quake in zijn volle glorie. De mensen van Valve hebben in de loop der jaren nagenoeg alles herschreven. Enkele belangrjike zaken zijn skeletten om te animeren, blending en de belichting.

Het is zelfs zo dat Valve van ID de Quake 2 engine gekocht hebben als referentie materiaal. ID heeft vrij kort na die aankoop de engine geopen-sourced waardoor de verstandhouding tussen ID en Valve op de klippen gelopen is. Dit is ook de reden dat Valve begonnen is met mod support en mensen bij Raven Software weg te pikken. Momenteel is dit team al ruim 3 jaar bezig met een nieuwe game engine geschikt voor TF2. Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat alle mods gewoon op de nieuwe engine gaan draaien.

Aangenaam Scare Hostile Intent coder ;)

HL != Quake II
Come again? De Quake 2 source werd eind 2001 vrijgegeven, Half-Life werd eind 1998 uitgebracht. Dat scheelt dus drie jaar.

En ja, Valve heeft veel aanpassingen gedaan, dat moe(s)ten ze ook wel om een vijf jaar oude engine een beetje aantrekkelijk te houden vandaag de dag. Het is niet meer Quake 2, maar het is zeker nog wel gebaseerd op Quake 2. Dat er een nieuwe engine ontwikkeld wordt is daarvoor niet relevant.

Het punt is dat Carmack de man is die de engines schrijft. Het is aan artiesten en leveldesigners om er daar mooi spel mee te maken. Dat je Half-Life beter vindt dan Quake III, fine, vind ik zelf ook, maar geef dan niet de verkeerde persoon de schuld.
Jij leest niet! Ik zou zeggen mail Eric van Valve even (lead coder ten tijde van HL ontwikkelingen) erics@valvesoftware.com die kan je vast meer vertellen.

Er zijn wel meer mensen die voet bij stuk houden dat HL Q2 is omdat kiddies forums met hoax bekladden.
Ik lees niet? Ik lees heel goed. Op de officiele site bijvoorbeeld:
Half-Life™ takes advantage of licensed technology from id Software.
Ik ga me niet in dit ja-nee verhaal mengen, maar
Half-Life? takes advantage of licensed technology from id Software.
betekend niet direct Quake2, maar misschien wordt dit duidelijker uitgelegd in je bron?
Ik geloof dat et allemaal in-game screenshots zijn. Ik heb gelezen dat ze een nieuwe techniek genaamt poly-bump hebben ontwikkled die een model van een paar duizend polygonen hetzelfde uit laat zien als eentje van 250.000 of zo.

heb een plaatje van gevonden :D

http://members.home.nl/skynet2097/PolyBUMP.jpg
die techniek die jij laat zien is van CryTek, de maker van Far Cry, ID gebruikt een soortgelijke techniek idd

en dit zijn idd allemaal ingame screenshots die gereleased zijn
"In-game screenshot, de kracht van de GeForce4 of beter is hard nodig voor dit soort plaatjes."

Naja, met m'n MX400 kan ik het plaatje ook wel goed bekijken hoor in 1600x1200 :+ :P
Als slide show? :)
In-game screenshot, de kracht van de GeForce4 of beter is hard nodig voor dit soort plaatjes.
Jeh right, daarom kon je van gamers.com een movie downloaden waar John Carmack Doom 3 presenteerde op een GF2/3
Tuurlijk hebben ze het op dat moment met GF2/3 gedaan, er was niet beter. Je moet niet vergeten dat Doom 3 zeker meer kan, maar en is op DIT moment nog geen goede kaart voor. Het spel komt pas eind volgend jaar op de markt en dan zal er vast wel weer een nieuwe GPU/VPU zijn ontwikkeld.
Tsss niet alleen nu lachen de mensen erom. ook toen lachte de Amiga gebruikers al heel hard.
Zat toen al lekker Beast te spelen. dat was grafische helemaal te gek voor die tijd. :)
Wou ik zeggen. Ik heb moeten opzoeken wat de nieuwste game van id was toen ik met computers begon voor het invullen van de poll. Van Commander Keen had ik tot voor kort nog nooit gehoord - het eerste id-spel dat ik bewust heb meegemaakt is Wolfenstein, toen een vriend van mij een PC kreeg - , maar ik ben net tot de conclusie gekomen dat ik "Ik was er al eerder bij" moet invullen. Eerst een Atari 800 XL, daarna een Amiga.

Shadow of the Beast was inderdaad heel erg gaaf, grafisch gezien. Toepasselijke naam, want het zette PC-spelletjes als Commander Keen letterlijk in de schaduw. Qua gameplay vond ik het minder, ik heb het alleen weleens aangezet om een kennis met een PC weer eens wit te zien wegtrekken :). De PC was toen echt helemaal nergens op grafisch en auditief gebied in vergelijking met de Amiga. Maar dat maakt de prestatie van Carmack er natuurlijk alleen maar bewonderenswaardiger op.
Hmm als je echt denkt dat die screenies alleen maar "tussendoor" fimpjes zijn dan kijk maar eens naar dit illegale fimpje :) Doom III wordt the next generation game.
ftp://www.clanbase.com/pub/doom_3_cam.zip
Wanneer gaat Id nou 1s een lite-versie van hun engine op het internet zetten?

Ik kan me namelijk nog herinneren, dat ten tijde van Quake, ze eerst een hele kale versie v/d engine hebben gepublished, zodat men een indruk had van wat men te wachten stond. (staat nog steeds op een It's all in the game CD-ROM hier bij m).

Verder zien de lichteffecten van dat filmpje er erg goed uit en een goeie sfeerindruk (duister) :)
Zou toch ook nog Ultima Underworld (1992) willen noemen in dit kader; realtime 3D engine met texturemapping, zowel floor als ceiling, schuine muren, ramps, verhogingen en dezelfde sprite scaling "technologie" als Wolf3D, uitgebracht vóór Wolf3D. Dit alles in 256 kleuren. }>
In vergelijking hiermee was Wolf3D eerlijk gezegd een lachertje.
Origin is overigens ook verantwoordelijk voor de Wing Commander serie... :7
Inderdaad, Wolf3D wordt onterecht door velen gezien als HET eerste grote 3d spel, Ultima Underworld was namelijk ontzettend populair en had een engine die er ietsjes beter uitzag dan Wolf3d, al was het wel in een kleinere window. Ik kan me ook nog herrineren dat de automapping functie als innovatief werd gezien.

Trouwens, Elite was ook al 3d, zelfs een stuk "echter" 3d dan Wolf3d omdat het minder sprites en truukjes gebruikte.

Ben om eerlijk te zijn nooit een fan geweest van id, ik vond commander keen maar een brakke mariokloon, Wolf3d was wel grappig voor een paar dagen (dan had je alles wel gezien, 2 verschillende soldaten, honden en één baas). En ik ben persoonlijk ook meer een fan van de Unreal games dan Quake.

Ze zijn volgens mij veel meer bekend geworden door de gewelddadigheid van hun spelletjes, daar waren ze namelijk wel koploper in.
Ik ben wel heel populair in stukje :*)
Jammer dat er niks bij staat over de toekomst
De toekomst? Doom3 is nog niet uit hoor. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True