Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Bron: Shugashack

John Carmack heeft in zijn speech op QuakeCon wat details vrijgegeven over Doom III, het spel dat momenteel bij id Software in ontwikkeling is. Doom III krijgt weer erg brute graphics, maar richt zich in tegenstelling tot Quake III vooral op single player gameplay. Het spel zal waarschijnlijk geport worden naar Linux, MacOS X en de X-Box. Hier de info van Shugashack:

Doom logo Just got out of the Carmack talk and as most people were hoping he gave out a few more details on the next Doom game. I'll do a quick summary before I forget stuff and give you guys a more complete set of things by Monday. Here ya go:
  • Doom will be going back to DLLs, and will be using C++ (with the exception of the rendering code) instead of C
  • Carmack feels the visual 'wow factor' of the new Doom will be a greater jump than it was from the recent jumps between Quake/Quake2/Quake3. (Lots of neeto new effects), but it will also focus on actual gameplay instead of just that 'wow factor'
  • Single player is the absolute focus, and Carmack feels it will be their best single player experience to date.
  • The game and editor/tools are now combined. You'll be able to simply type doom.exe -editor for example (Or maybe even an in-game toggle)
  • Spending more time on the sound code / game code with the new programmers on the team.
  • There probably wont be much discussion on the gameplay specifics since what made Doom so big is always a subject of arguments. (No talking about the game itself)
  • All of the Doom code is being written from scratch. Rendering etc.
  • A port to XBox is likely, Linux is likely (although it will take some work) and Mac will be OSX only.
  • It comes out in 2 weeks. (Maybe 3, maybe 1.5)
6pm update: I just realized I left out one important detail. Carmack mentioned off-handedly that there will be a test release of the new Doom.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Het lijkt me vrij raar om nu op single player te focussen, ipv op multiplayer. Ach, kan iemand z'n Asus seethrough drivers ook weer gebruiken }> )
Nee, dat is niet zo raar, dat is de hele gedachte achter Doom III, anders hadden ze wel gewoon een opvolger van Quake gemaakt.
Carmack en z'n kornuiten willen juist weer iets anders dan al die multiplayer shooters, ze willen weer het oude, spannende Doom gevoel oproepen, de nog onovertroffen sfeer, de avonden vol met adrenaline achter je computertje, desnoods cooperative. Oftewel: het doomgevoel, en dan is singleplayer een welkome afwisseling tegenwoordig.
Doom was anders wel de eerste game die via een netwerk gespeeld kon worden! Dus dat is niet helemaal waar :)

Ik heb aardig wat keren gemultiplayered moet ik zeggen!

Ook in multiplayer kan je de sfeer en adrenaline proeven (uiteraard) dus dat is niet de reden. Maar er is pas een CS bot uitgebracht, en die pagina had binnen 2 dagen meer dan 16000 visitors. Dus er is zeker wel vraag naar single player (ook bij mij). Gewoon om te oefenen en om eens geen last van 'lag' te hebben met een Casema modem...

<weer eens tussendoor>
Femme, ik vind het wel zwak dat je de laatste week steeds een aantal postings van gamers.nl plukt. Het valt echt WEL op. Aangezien gamers.nl steeds eerder is...zij mogen het script niet jatten en jij hun content niet...dat is gewoon kinderachtig
</weer eens tussendoor>

PS. Als er een moder-eter is die dit vanwege de laatste opmerking naar beneden modereert dan zal ik het alle bezoekers eens duidelijk maken...
heej aarshomo van een wekko....
ik word echt onderhand misselijk van dat gamer.nl geblaat van je....
ga ergens anders mierenneuken...
t.net en gamer.nl doen heel de dag niks anders dan headlines jatten van andere sites en als ze dan een keer hetzelfde jatten heeft dat verder nergens mee te maken....
ps... modereer dit maar naar -4, het was het waard om die kerel eens uit te kankeren....
Ik denk dat er nog steeds wel een flinke markt voor is. Vooral omdat het grootste deel van de gamers nog geen breedbandverbinding heeft. In ieder geval vast zit aan tikken.

Dus is een spel wat echt voor de singleplayer gemaakt is wel een goede zet denk ik. Maar er zal vast wel een leuke mp optie inzitten neem ik aan.
Ik ben er juist wel blij mee. Ik heb niet zo-onwijs-veel tijd om zo goed te zijn in een spel dat ik in multiplayer-mode langer dan 2-3 seconden kan meespelen en dan gaat het spel al snel vervelen. Bovendien is de verhaallijn in een spel dat vooral gericht is op "single-player-mode" beter. Je hebt dan echt een spel waar je doorheen moet knokken en dat vind ik (jah dat is heel persoonlijk) veel leuker.

Daarnaast denk ik dat er voor deze DOOM vast en zeker wel een multi-player mogelijkheid is en dat je deze ook tegen elkaar kunt spelen via internet.

(mmm... ik moet ook sneller leren tikken zie ik :) )
nou, als 't single player zo revolutionair wordt als carmack doet overkomen, kan ik haast niet wachten !
Lijkt mij wel logisch eigenlijk. Quake 3 is toch gepositioneerd als "Het" Multyplayer spel.

Anders gaan ze zichzelf beconcureren. Lijkt me ook niet echt slim.
het zou best kunnen dat er over 2 weken wat komt, maar dat wordt dan een test release

verder werkt JC al zeer lang aan Doom3, volgens "geruchten" als zeker zo'n anderhalf jaar.

De artwork enzoŽ kunnen al lang af zijn, Q3 is zo lang uitgesteld omdat men moest wachten op de botcode (al vraag je je af waarom met zulke trieste bots).

Een test versie in 2 weken zou niet eens echt onmogelijk zijn, als je dr van uit gaat dat JC echt al lang bezig is met Doom3 en de art-guys tijdens de wachtperiode al dingen voor Doom3 hebben gemaakt.

JC werkt trouwens ook niet echt mee aan de Q3 add-on pack, waar zou ie dan toch mee bezig zijn *wink*
Dat ze in Q3 op de botcode moesten w8en: Het vage vind ik dat Adrian Carmack in de beginfase van het Q3 project de bots deed, maar dat ze later de maker van de Q2 Gladiator bots (ben zijn naam kwijt) hebben gehuurd. en de Q3 bots zijn verrekte veel hetzelfde als Q2 Gladiator bots.

Als Carmack veel nieuwe zeer coole effecten (bewegende schaduwen en dat soort effecten) wil integreren denk ik niet dat hij het spel binnenkort gaat releasen. Aangezien dat veel rekenkracht kost en Q3 al 1 van de zwaarste games is. Als de game revolutionair moet worden dan zal het ook wel revolutionaire systemspecs hebben.
All of the Doom code is being written from scratch. Rendering etc
hmmmz vaagh. OF hij moet er al veel eerder aan begonnen zijn OF hij kon nog niet blindtypen OF hij komt niet uit in 2 weken maar gewoon na 2 jaar van de vorige game, zoals altijd.
Tuurlijk is het gewoon een practical joke..
heb je dan al screenshots gezien? Toen met Q3A had je eerst screenshots en avi's die je kon downen om over te kwijlen.. en een half jaar later kwam pas de test-release (of daarvoor nog de uitgelekte IHV-release (dat de bots constant tegen de muren opliepen.. :)))

Ik denk eerder dat er binnenkort een test-release van Wolfenstein uitkomt dan een test van Doom III.
All of the Doom code is being written from scratch. Rendering etc.
Das lekker, heb je jaren in de ontwikkeling van de Q3 engine zitten, ga je alles weer van voren af aan doen.
Volgens mij doe je over zo'n project dan net zo lang als het schrijven van Win2k en dat was toch een jaartje of 4. Kortom: hoogst onwaarschijnlijk.
Nee, overnieuw beginnen is voor de kwaliteit van het spel alleen maar positief.

Een enigine die al een tijdje in de roulatie is, begint aan het eind van zun mogelijkheden te raken.

Als je hier op verder gaat borduren, kun je wel een goed spel maken, maar wel een die dezelfde tekortkomingen heeft als de spellen die er al gebruik van maken.

Zon bestaande engine heeft wel een enorme 'leerfactor' (Als dat wat is). Alle ideeen waarvan je nu denkt: "Dat is goed !" neem je over, en nog belangrijker, alles waarvan je nu vindt :" dat had anders gemoeten" trek je door de plee.
Om even mee te beginnen, jippie een linux port :D
Want het wordt zo langzamerhand tijd dat de
"belangrijke spellen" ook onder linux te draaien zijn (want dit speelt imho aardig mee of linux verder in de consumenten markt zal terecht komen. Want op het moment kan je alles
met linux, behalve goed gamen dus :(

Verder vind ik het echt geweldig dat ze goed
wat aandacht gaan besteden aan de single player mode want dat hoort toch echt wel bij doom, zodat je je weer eens lekker kapot kan
schrikken als je alleen thuis bent en in het donker
zit te doomen en er opeens een imp voor je springt. :) (ahh good old times)
Ja, inderdaad, gamen gaat nog niet zo lekker onder linux. Maar ik denk niet dat de schuld van de game-makers is. Deze hebben vaak niet de kennis om een game te porten of te schrijven voor linux. Oorzaak hiervan is dat er voor linux geen goede standaarden zijn voor bijvoorbeeld 3d-graphics, 3d-audio. Met andere woorden een soort Direct-X interface. En dat betekend dat de game makers die tekortkoming met eigen code moeten aanvullen.. Enne da kost veel geld tijd en energie.. En ik denk dat dat de hoofreden is dat het niet gebeurd.

Dussss...
SiR
Ah, hier ziet het er wat betrouwbaarder uit:
www.planetquake.com/quakecon2k/newdoom.shtml
Let vooral op de opmerking:
The type of system that they are currently targeting for the game will probably have 128 MB of RAM, and some serious video hardware (remember, the new Doom game isn't due out until 2002 or so.)
Wolf daarentegen is zo goed als klaar en zal volgens mij vooe de kerst zekers wel in de winkels liggen.
dus ongeveer 2002, dan wordt het misschien wel net zo'n flop als Daikatana, maar ik hoop het beste natuulijk, Doom was gewoon het spel toen die tijd.


Maar dat ze minder aandacht besteden aan de multiplayer functie, das wat minder, kunnen ze die source niet gewoon jatten uit Q3, dies gewoon goed
SiErRa alle spellen van ID Software sinds doom zijn voor linux verschenen hoor!
Verder zijn andere populaire spellen als Unreal Tournament en Soldier of Fortune ook beschikbaar voor linux!
Bij doom was de truuk: 'grote ruimtes' en 'grote snelheid' .... zo was het wel onrealistischer als Quake2 of 3... maar men had wel meer om zich heen te kijken als 'wow-factor'.

Cooperative was ook een van de onderdelen die het populair maakte NA de Single player.

Fantaseer-mode.
Een ideetje om het leuker te maken is misschien om ipv max 2 coop. > max 10 coop. te doen. Zo zal het ook behoorlijk eng gemaakt kunnen worden. (zie Starship Troopers, waar mega-monsters een heleboel soldaten afmaakten, en pas op het eind wonnen de mensen... dat gaf een behoorlijk eng effect voor de soldaten.)
Hier kijk ik zeer naar uit :)
En inderdaad, met q3 zit, je met alle eyecandy aan, tegen de grenzen van de huidige systemen, dus is het maar goed dat het nog een tijdje op zich laat wachten, totdat de wereld weer een paar keer veranderd is en we dan van al het grafische spectakel mogen genieten.
Ik ben wel blij met een single-player variant: niet iedereen heeft een kabelverbinding tot het i-net. En als ik alleen speel, speel ik liever een spel met een verhaal (zoals bv. Unreal 1 of HalfLife) dan een "arena"-spel zoals Q3A.

Mij lijkt dat Doom III een grote kans heeft een succes te worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True