Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties
Bron: Iets Japans

Op deze wazige Japanse site zijn een paar foto's verschenen van de Matrox Parhelia in actie. We zien een opstelling met drie monitoren die Quake III Arena, een vliegsimulator en Photoshop weergeven. Verder zien we in de tekst vermeld staan dat er een bandbreedte van 20GB/sec aanwezig is en dat de chip gebakken zal worden met behulp van een 0,15 micron procd. Voor meer details zal je nog drie dagen moeten wachten, de kaart zal de veertiende officieel gentroduceerd worden:

Matrox Parhelia tripple monitor opstelling

Met dank aan cnf voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Het ziet er erg veelbelovend uit, ik vermoed echter zeer sterk dat een dergelijk kaart met 20gb/s bandbreedte inderdaad wel 3x zo duur zal worden als een GF4 4600 nu is. De enige manieren om een dergelijke bandbreede te krijgen zijn om een 256 bit memory bus te gebruiken wat inhoud dat je 2x zoveel ram (128 mb om 64 te halen) en een erg complexe printplaat of je kunt de ram op de chip te bakken maar dan krijg je een vreselijk dure chip omdat de yields uitermate slecht zijn.

Het kan allemaal wel maar het wo(e)rd nooit gedaan omdat het te duur is. Een gamerkaart van 2500 gulden zit ook (bijna) niemand op te wachten. En als bijna niemand hem heeft dan worden er ook geen spellen voor gemaakt. Als het waar is zal het inderdaad wel voor professioneel gebruik zijn.
Dat van die 128MB = 64MB klopt niet. Vergelijk het met de dualchannel rambus interface van de i850 chipset of voor mijn part met een gewone DIMM waar b.v. acht chips met elk acht datalijnen nodig zijn om het 64bit geheugenkanaal op te vullen; er treed geen verspilling op. Zo werkt dat k op een videokaart, zo zullen er bijvoorbeeld 16 chips met elke 16 datalijnen op zitten om die 256bit interface te vullen (of acht chips met 32 datalijnen, ik weet niet wat Matrox er precies op gaat plakken).
256-bit is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Met de komt van geheugen met een BGA-packagin is dat een stuk makkelijker te doen (dit type geheugen vinden we o.a. al op de Geofrce4 Ti 4400 en 4600).
Om zoveel bandbreedte beschikbaar te maken gebruiken ze wat truukjes als edged anti aliasing en een vorm van HSR.
goh... en wie had die foto's gepost @ GOT/MURC>..

c'est moi... maarja... boeien :D

dit is veel belangrijker:
http://ixbt.com/video2/matrox-parhelia512.shtml

Alle specs staat op die Russische site al vermeld!

gebruik http://www.translate.ru/ om het te vertalen!

have fun :)
pic
chipdiagram
http://ixbt.com/video2/parhelia512/chip_diagr.jpg

dubbelpost?
tijdstippen controleren?
Vreemd, in dat diagram zie ik maar twee display controllers; dualhead dus. Geen triple-head.
dan kijk je dus zeker niet goed, en ik zou ook even op die russische site lezen (met babblefish ;)) dan wordt wel duidelijk hoe ze het doen :)
hihi.. :7 ...ja, zie het nu ook terwijl ik de topic op GOT doorblader... maarja. Voortaan ff gelijk in de newsgroep gooien ;) Sorry hoor ;(

Alex4You (matrox-goeroe)
Hoewel drie monitoren thuis wel een erg hoge gaafheidsfactor hebben (voor buitenstaanders misschien wel een hoge afknapfactor), is het nut beperkt. Tenzij je die monitoren als verwarming gebruikt of vaak je mail leest tijdens het Quaken. :)

Voor professioneel gebruik kunnen drie monitoren wel degelijk erg nuttig zijn. Bij bijvoorbeeld DTP-werk wil je zoveel mogelijk schermoppervlak hebben, zeker als je twee programma tegelijk gebruikt. Ook bij software-ontwikkeling geldt vaak: hoe meer schermruimte, hoe beter.

Maar als die Matrox-kaart echt zo duur is als verwacht, kun je dan niet beter twee dual-head-kaarten kopen?
Je spreekt jezelf tegen =]
Voor professioneel
Het is gewoon Chinees hoor!

Voor een vertaling naar het engels --> klik
Parhelia is in the world first section 512 GPU , uses 0.15 microns production craft, integrated 8000 ten thousand transistors, had 256 reveals saves, reveals saves the band width surpassed 20GB/s , detailed technical specification everybody or when on May 14th looked our report. P
Nog even en dan heb je een 360 graden view als je een 3d spel speelt ;)
ietsje bietsje veel gavere pic
http://ixbt.com/video2/parhelia512/main_quakelll.gif
(alle dank gaat uit naar Cyril btw)
Nu nog je Field Of View op >90 zetten en dan heb je echt voordeel bij het Quaken, want anders wordt alles ook maar langgerekt over 3 schermen.

En quaken op 3 schermen is natuurlijk niet iets wat een normale gamer kan betalen, laat staan de Parhelia zelf. Ook is het niet handig op lan-parties om 3 monitoren mee te slepen.

Maar het is weer een mooie aanwinst voor de grafische industrie die wel het geld heeft om zo iets te kunnen betalen.

//edit//
Het Field Of view idee heb ik gekregen door het gifje, want daar wordt de health, ammo en stat uitgerekt. Ik had niet gekeken naar de omgeving op de achtergrond.
//edit//
Als je ff goed kijkt, zie je dat het beeld niet gewoon uitgerekt wordt, maar dat je Field of View echt groter wordt. Het middelste scherm blijft gelijk, er komt alleen nog meer bij op de beide zij-schermen...

Dus hoe je er bij komt dat de FoV op 90 graden zou blijven staan is me een raadsel...
Neejoh valt wel mee. Je eigen FoV van je ogen is namelijk ook al iets van 170 graden. Dus je kunt nu veel meer 'vanuit je ooghoeken' spelen. Geen enemies meer die achter de camera vandaan komen.
RSI krijg je eerder door gefixeerd op een punt te blijven staren onder invloed van stress/spanning. Je hoofd bewegen is juist beter.
Ook is het niet handig op lan-parties om 3 monitoren mee te slepen.
Daarbij is het bij officiele wedstrijden ook niet toegestaan om een FoV groter dan 90 graden te gebruiken. En ik denk ook niet dat je vrienden, clan-mates, whatever het zo leuk vinden als jij vet voordeel hebt als je voor de lol speelt. Lekker nuttig dus.

Thuis kan je het natuurlijk wel gebruiken, maar hoe moet je je Quake vrienden dan jaloers maken? Oh ja, met je skillz en met pics gemaakt mbv je webcam. Cool! Nu nog een p4 2.4Ghz@3.0 mbv een zelfgebouwde vapochill opstelling en al je vrienden krijgen een harde pik bij het zien van jouw computer ;)
Ik vraag mij af of je geen RSI gaat krijgen in je nek door constant links en rechts te draaien.... het lijkt me wel leuk om zo te spelen maar of het ook nog goed voor je is dunno... compleet stil zitten is natuurlijk ook slecht maar dit lijkt me wel extreem
Uhw? Ik neem aan dat er hier 2D word bedoeld?
Of..... komen er ook monitoren op het plafond&grond? :9 :9 :o
Als de Parhelia echt de kaart gaat worden zoals die de afgelopen paar weken is beschreven, dan zal deze kaart erg veel gekocht gaan worden.

Niet zozeer om de snelheid (al is de snelheid ook erg goed), maar wel om de unieke feature's, zoals in het plaatje goed te zien is. Er zijn veel mensen die 3 monitoren op 1 videokaart erg handig zullen vinden, zoals mensen die virtueel vliegen bijvoorbeeld. Je hoeft dan niet meer 3 verschillende kaarten te kopen (of 2 als je een dual VGA kaart hebt), maar 1 kaart is dan genoeg.

Ik ben benieuwd of de kaart ook 3 RAMDAC's zal krijgen, dat zou helemaal ideaal zijn, dus net zoals bij de huidige dual VGA kaarten als de G550 en de ATi 8500.

In ieder geval is Matrox met deze kaart weer helemaal terug, en dat is alleen maar mooi voor de conurentie.
Dit artikel zegt ons dat de Parhelia 2 RamDacs krijgt:
Volgens Reactor Critical krijgt de kaart de beschikking over een 512-bit 2D video core en een tweetal RAMDAC's die elk lopen op 400MHz. De kaart zal in plaats van het bekende DualHead TrippleHead ondersteunen (n maal CRT samen met twee maal LCD)
Alsnog wel vette functies :9~
Ik geloof niet dat dat artikel klopt, waren toen al veel discussies over...
ATI Radeon 8500 had toch een gesharede ramdac?
volgens mij ook... bovendien is de 2e uitgang op de 8500 niet van een denderende kwaliteit helaas...

hogere resoluties op een pjama 510pro zien er brak uit.
De performance is ronduit OK, maar voor mijn desktop werk verlang ik terug naar mijn Milennium II/ G400 MAX combo (of mijn mobo, of de combi Mill.2+8500 lust lust elkaar niet.)
Alleen die van Hercules, de Club3D en de ATI uitvoering hebben gewoon 2 RAMDAC's :)
Don't try this at home !!!!
Koop je net 3 peperdure 21" monitoren en deze grafische kaart, je zet ze mooi in de opstelling zoals op het plaatje te zien is.. Na een paar uur zie je in een keer over de monitoren een lijn lopen en het beeld trilt nogal. Je belt verward naar Iiyama :?
Kom je tot de conclusie dat monitoren helemaal niet tegen elkaar aan mogen staan.. Oeps!
Valt wel mee. Je moet kijken of ze wat was het ook al weer MPR2 of zo zijn? Normaal worden die dingen idd gecertificeerd op de afscherming van straling naar voren, maar die Zweedse standaard certificeerd op alle kanten.

Heb hier 1 22" Diamondtron staan en 2 19" trinitrons, naast elkaar en werkt perfect. Ik zit met smart te wachten op die Matrox :-)
Klopt.. nieuwe en goede monitoren beschikken over de MPR II of zelfs MPR III standaard. Deze komt uit zweden en houdt in dat de monitor zeer weinig straling vrijgeeft ten gunste van de gezondheid. Dit wordt echter wel gemeten vanaf een afstand van 50cm en daarom zal in elke monitor handleiding staan dat je de monitor niet tegen een andere monitor aan mag zetten.
Doe je dit wel dan heb je geen garantie dat je monitor mooi beeld blijft geven.
Als je monitor TCO'99 gecertificeerd is dan heb je al meer garantie voor goed beeld. TCO is namelijk strenger dan MPR, daarbij wordt gekeken naar een afstand van 30cm
gewoon je monitors een beetje afschermen, heb er zelf gewoon een dunna metalen plaat tussen staan. moet ik nog een keer mooi wegwerken maar heb iig geen last van strepen.

je kan ook je refresh freq. op de monitors anders zetten dan heb je er ook geen last van maar dat moet wel een verschil zijn van meer dan 10hz volgens mij.
Van de site: "尽管这次Matrox带来的还是一款样卡,但是我们还是可以感觉到,Parhelia必将改变Matrox目前在3D显卡市场的不利局面,增强竞争能力。对于我们消费者来说,Parhelia的出现意味着我们以后会有更多的选择!"

Lekker nuttig, maar die plaatjes zijn wel leuk.

Alleen heb ik liever plaatjes van de kaart zelf, dan n of andere nooit gebruikte photoshop opstelling. Ook dat Quake3 lijkt me niet echt nuttig, want je kan toch niet overal kijken :)
Van de site: "Matrox
Ļһ
ǿԸоParheliaؽı
MatroxĿǰ3DԿгIJ
棬ǿ

˵Parheliaijζ
Ժиѡ"
vertaalt is dat:

Although this Matrox brings or one section type card, but we or may feel, Parhelia will certainly to change Matrox at present reveals the card market in 3d the disadvantageous aspect, the enhancement competition ability. As for our consumer, the Parhelia appearance means we later will be able to have more choices! "
hehe dat doe je netjes leer mij dat eens japans/chinees lezen :P
Ik zelf snap ook niets van deze voor mij war :?taal. Maar als je wilt lezen, dan zou ik 't ff late vertalen door http://babelfish.altavista.com/. :7

Of de engelse taal moet je ook niet bekend zijn....dan weet ik 't ook niet meer :)
Moet wel een hele goede kaart zijn alstie 3 schermen aan kan (en ale 3 3D)

Jammer dat er niet meer info gegeven wordt. 640*480@16bit is natuurlijk ook mogelijk en dan zou het ineens geen top kaart meer zijn.
Dit is wel maar Quake en wat halen huidige kaarten in Quake over de 200Fps

Het is dus een oud spel serk geoptimaliseerd om op de mainstream hardware van toen toch fatsoenlijk te kunnen lopen.

We zijn nu al een heel stuk verder en gaan in Quake richting de 300FPS in Q3A

Voor drie schemen in Q3A aan te sturen heb je dus geen Parhelia nodig maar 'n PIII450 met Twin ViewAGPkaart en losse G400PCI voor derde sherm en het is ook speelbaar.
Je hebt dan geen 300FPSs maar 50FPS is ook voldoende voor de gameplay

Bij niewere games zal het wel wat 'n probleem kunnen worden.
En heb je dan nog D3D?? Nee dus, Geen open GL op meerdere kaarten dus dat gaat helaas niet op.
In windows mode oprekken over alle drie de shermen
SG: en dat gaat dus niet werken :)
We zien een opstelling met drie monitoren die Quake III Arena, een vliegsimulator en Photoshop weergeven.
Vraagt dit niet meer van de CPU/Mobo/OS dan van de grafische kaart?
Ik maak uit het begeleidende technische verhaaltje op dat het voor de kaart niet echt uitmaakt op hoeveel schermen er nu beeld getoond moet worden. er wordt gewoon gerenderd in een "breedbeeld" formaat wat vervolgens over de verschillende uitgangen wat uitgesmeerd. oftewel renderen in 3072x768 op 1 scherm zou net zo snel/langzaam moeten zijn als op 3 schermen van 1024x768 die dezelfde content tonen (alleen allemaal maar voor 1/3). 3072x768 is niet echt veel meer pixels qua oppervlak als 1600x1200 en dat is tegenwoordig ook al redelijk goed te doen qua resolutie op high-end. al met al lijkt het me een aardig vervangertje voor m'n G400Max.. :)
Niet bij Max Payne hoor... Ik heb hier een P4 2.0 en 640 MB Ram maar ik kan Payne niet in 1600x1200x32 en 4x FSAA aan spelen hoor.
Als je kijkt naar de grote hardwaresites, en hun reviews van de Ti4600, dan zie je dat die dat ook niet trekken, die resolutie die ik net noemde, ook niet op een P4 2.2 en 512 MB DDR van Samsung...
Ik heb hier een P4 2.0 en 640 MB Ram maar ik kan Payne niet in 1600x1200x32 en 4x FSAA aan spelen hoor.
Nutteloze grootspraak; aangezien je bij hoge resoluties geen FSAA nodig hebt en FSAA zeer veel van je prestaties gebruikt. Die anti aliasing is gewoon voor die lelijke kartelrandjes bij een schuin voorwerp o.i.d in een spel; echter dit gebeurt vrijwel alleen bij lage resoluties. Daarom wordt het afgeraden om aa bij 1600*1200 te draaien. Zelf speel ik dan ook gewoon 1024*768*32 op mijn lcd'tje ( hoger kan niet ); met meestal +/-100fps op mijn radeon 8500, maar dat is eigenlijk ook nutteloos, omdat je op een lcd amper het verschil ziet tussen 30fps en 200 :P .Daarom raadt ik aan om te kijken wat je nodig hebt voordat je de duurste grafische kaart koopt en alles op maximum settings gaat draaien.
vriend, waar heb je in hemelsnaam 4x FSAA voor nodig op zo'n reso? je beeld wordt er alleen maar waziger van. Ik durf te wedden dat je met een Gf4 je max payne prima kan draaien op 1200x1600 met alle functies aan.

FSAA is alleen voor lage reso's bedoelt, als je 12x1600 in 4x FSAA wilt kijken rendert je gpu een beeld van 2400x3200, en dat gaat idd niet echt denderend snel (dat quinquox ofzo schijnt wel beter te zijn)
Nee. De kaart moet dan 3 schermen tegelijk aan spreken. cpu/mobo worden ook wel zwaarder belast maar de kaart zal de bottleneck zijn. Of hij zou 3* zo snel moeten zijn als de huidige kaarten maar dat zal wel niet het geval zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True