Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: AnandTech

Ook Anand heeft een 3dfx Voodoo5 5500 demo te zien gekregen door 3dfx, waarvan zijn verslag hier te vinden is. Hieronder een stukkie over de performance die je kunt verwachten met FSAA enabled:

According to 3dfx, depending on the final clock speed of the VSA-100 chip itself, the Voodoo5 5500 AGP will feature a fill rate of anywhere between 667 – 733 Megapixels/s. For the sake of comparison, a Voodoo3 3500 (the fastest Voodoo3 available) has a fill rate of 183 Megapixels/s and a GeForce 256 SDR/DDR has a 480 Megapixels/s fill rate. So right out of the box, the Voodoo5 5500 should be faster than any currently available card, but that’s without FSAA enabled.

Enabling 2 sample FSAA forces the VSA-100 to render each frame twice thus taking two samples, effectively cutting the fill rate in half. So the 667 – 733 MP/s range has now been reduced to 333 – 366 MP/s. Even at 2 sample FSAA, there are still some “jaggies,” which are noticeable but there is a definite improvement over having no FSAA at all.

Can you guess what happens when you enable 4 sample FSAA?

Enabling 4 sample FSAA forces the VSA-100 to render each frame four times, thus taking four samples, which effectively reduces the fill rate to 25%. That impressive 667 – 733 MP/s range is now at 166 – 183 MP/s, about the speed of a Voodoo3 3000 – 3500.

For you Voodoo3 owners, you should be able to run at your current performance level but with 4 sample FSAA enabled. Or if you want more performance, you could always shift down to 2 sample FSAA and get a nice performance boost over the Voodoo3 3500 while improving on the image quality, although not getting rid of all of the “jaggies.”
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

hum... sinds wanneer kan anand niet meer rekenen? v3 kan toch wel 2 pixels per clock...dus fillrate van 366 Mpix(v3-3500), dus met 2x subsampling gelijke perf aan v3, en met 4x maar de helft. dus, v2 performance... koop je zo'n kaart, met 2 chips, en 64 MB, om effectief maar 32 MB te hebben, en dus 800x600 te kunnen spelen, en misschien 1024x768.
hum...
Shi'ngoth: M.b.t. FSAA worden de jaggies er altijd bij getrokken, maar er is een veel belangrijker effect dat vermindert wordt door AA: namelijk interferentie patronen.

Als texture-pixels (texels) in de buurt van de grootte van scherm-pixels komen of zelfs kleiner worden, (over het algemeen dus op redelijke afstand) dan krijg je allerlei hinderlijke interferentie-effecten. Als je bijvoorbeeld een fijn gestreept patroon hebt, dan wordt dat op afstand volledig vernaggelt. Dit heet aliasing (vind zijn oorsprong in Fourier-analyse van gesamplede signalen: door het samplen (in het geval van 3D rendering het kiezen van de kleur van schermpixels) ontstaan er "aliassen" van de gesamplede frequentie, die bij een te lage samplefrequentie door het oorspronkelijke signaal gaan heenlopen). Bij stills is dat nog tot daar aantoe, maar bij bewegend beeld is dat hoogst irritant.

AA zorgt ervoor dat de interferentie voor een groot deel wordt opgelost en dat je i.p. daarvan een versmelting van de kleuren krijgt, zoals je ook in werkelijkheid zou zien.

De jaggies zijn illustratief, omdat je dit in de dagelijkse praktijk van het gamen tegenkomt (ik neem aan dat spelletjes-makers het interverentiepatroon proberen te vermijden en er worden ongetwijfeld ook andere technieken gebruikt om het tegen te gaan, zoals mipmapping - het gebruik van meerdere versies van dezelfde textuur met steeds lagere nauwkeurigheid; de AA is verplaatst vaar de texture), maar eigenlijk zijn ze niet de belangrijkste motivatie voor AA in het algemeen. Ze zijn maar een heel zwakke uiting van aliasing en dus heeft anti-aliasing er niet zo'n wereldschokkend effect op.

Ik weet trouwens helemaal niet of dit ook de motivatie is om FSAA in een videokaart te stoppen of dat bijvoorbeeld mipmapping alleen al dit probleem afdoende tegengaat.
hmm... 95% gamed 1024 of lager?
niet met een GF2/v5 neem ik aan, tenzij ze FSAA gebruiken. het verschil tussen 30 en 90 kan ik me nog enigzins voorstellen, maar ik denk dat de mensen die het verschil zien tussen 100 en 130 toch wel op een handje te tellen zijn. (framerate drops worden vaak veroorzaakt door HD-access, of de processor die het niet bijhoud, en heeft dus niks met videokaart te maken)

ik denk trouwens dat 30% wel een heel hoge schatting is, als je puur naar fillrate kijkt is (677-600):600x100% maar 12%, dus maar 12 frames.
als je een standaard GF neemt is het verschil wat groter, 40% namelijk. Dan nog vrij is dat vrij weinig, een paar driver optimalisaties ed kunnen ook al 15% schelen.

als ze een videokaart testen, testen ze juist meestal (ook) hoge resoluties, omdat bij lage resoluties het teveel beinvloed word door de gebruikte CPU.

Die opmerking over die GF2:
ja, lijkt me wel, tenzij er iets raars gebeurt (v5 word op 200+ Mhz uitgebracht, GF2 op 135 ofzo, of de GF2 komt veel later uit, of opeens super duur (niet waarschijnlijk))

Sharky K:

wat voor Halo interessant is, is dat de GF(2) t&l
heeft, wat Halo als het goed is wel mooi zal kunnen gebruiken, met al die polys. Verder hebben ze beide FSAA, zijn allebei snel, en ook allebei 32-bits kleuren.
GF2 zal alleen een stuk goedkoper worden als v5 6K.

broekkie:
als je ze beide niet overklokt scheelt het dus 40%. Over overklokbaarheid, omdat de v5 2 chips heeft is ie dus(waarschijnlijk) een stuk minder overklokbaar(de slechtste chip is de beperking) bovendien zullen in het begin de yields zeker lager zijn, en dus niet zo goed overklokbaar, en dan heb ik het nog niet eens over het kacheleffect van al die watts, en over dat de v5-6k dus bijna helemaal niet overklokbaar zal zijn(zelfde probleem als 5500 alleen dan dus 2 x zo erg.)
Ik wil deze zomer een nieuwe 3D kaart kopen...
(Om Halo ( halo.bungie.com ) te kunnen spelen heb ik denk ik meer nodig dan een Voodoo 3)

Wat is het verschil tussen de duurste GeForce 2 en de Voodoo 5 6000?
(aub geen 3dfx haat verhalen :o :o :o ...
Wat voor features hebben ze nou? Ik lees van alles maar nergens staat een vergelijking van wat we al weten of heeft iemand een URL waar de benchmarks en features worden vergeleken?
Sorry hoor, maar ik zie dat FSAA nog steeds niet zitten. Een terugval van 75% om een beetje mooier beeld te hebben? dacht het niet.

Maar voor de rest wel een leuk kaartje...
Is mooi! Ben nou al erg tevree met mijn V3. Dus gewoon op zelfde res, maar met mooier beeld, of nog ietsjes sneller UTen :)
:) SNELLER SNELLER SNELLER SNELST!!!
Is hele leuke kaart als ik het zo lees :) alleen wanneer komt ie uit? Ze vergelijken hem nu wel met de Geforce, maar daar zit dus ook al weer een opvolger van aan te komen. Een beetje onzinnig dus eigenlijk. Zoals ik het zie wordt hier een ferrari vergeleken met een trabant, om het maar weer heel extreem te zeggen :)
inderdaad die jongens bij 3dfx inversteren dus in het verleden }> }> }> ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True