Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Voodoo Extreme

Voodoo Extreme meldt dat de Voodoo4 mogelijk toch FSAA support krijgt. Vanwege de relatief lage fillrate van de Voodoo4 en de enorme performance hit van FSAA wordt er voor de Voodoo4 waarschijnlijk gebruik gemaakt van anti-aliasing met 2 sub samples. Volgens Scott Sellers van 3dfx is de kwaliteit van 2x FSAA nog steeds 'really good':

The Voodoo5 will have 2 and 4 sample AA for sure. We are evaluating AA in our plans for the Voodoo4.

Brian Burke
PR Manager

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Maar 2 sub samples? Meuh... volgens mij ziet dat er heel vaag uit. Eigenlijk is er dan alleen maar horizontaal ge-anti-aliased, en verticaal niet (of andersom). Ik ben heel benieuwd hoe dat er uitziet :) Wel beter dan zonder FSAA natuurlijk, maar toch.
TheVinz: als je nou eens twee pixels diagonaal neemt? Dat moet wel goed gaan, volgens mij.
dan krijg je dus alleen maar anti-aliasing op schuine lijnen van bijvoorbeeld linksonder naar rechtsboven en van rechtsonder naar linksboven niet :o
Je moet dus niet vergeten dat FSAA ook met niet-bestaande resoluties kan werken. dus 800*600 (960.000 pixels)met 2x FSAA zal een virtuele resolutie hebben van ongeveer 1152*864 (995.328 pixels). Dit zal er uiteraard minder goed uitzien dan 4x FSAA.
Zou FSAA niet vooral handig zijn in situaties waar de resolutie niet meer -kan- toenemen ?

In documentie over supersamling van enige tijd geleden staat dat FSAA gebruikt werd als men al op de maximale resolutie zat. Veel van die super profesionele renderstations van een aantal jaar terug hadden als FSAA in de hardware.

Hoe dat nu zit vraag ik me af. Bijna elke monitor kan wel 1600*1200 aan. Dus waarom eerst naar 1600*1200 renderen, dan met filtering terug rekenen naar 800*600, als men al direct 1600*1200 kon displayen.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je boven 1600 gaat renderen. Weinig monitors kunnen echt veel hoger dan dat, en het ziet er ook niet naar uit dat dat in de nabije toekomst gebeurt.

Ook zou het een uitkomst voor LCD's kunnen zijn, die meestal vast zitten aan 1024*768 of nog
lager. Dan kan je toch genieten van een semi hogere resolutie.

Wat is eigenlijk het maximale aantal puntjes wat je kunt renderen met voodoo 5 en FSAA als virtuele resolutie ? 2* en 4* zegt ook weinig als je niet weet vanaf welke resolutie dat is.
..hopelijk dan aleen over de Z-as, dus de diepte in :)
Meuh? 800x600 met 2x FSAA zorgt er toch voor dat je een virtuele resolutie krijgt van 1600x600 of 800x1200? Gewoon een van de twee assen keer twee doen... toch?

En met diagonaal krijg je vreemde effecten ja, eigenlijk ben je dan aan het 4x subsamplen maar je rekent maar 2/4 samples uit.
Jongens, ik wil ff mijn gal spuwen over dat hele FSAA gezeur dat nu al dagen duurt... FSAA is KUT!!! Het is een methode om een lage resolutie minder op te laten vallen, en dat is goed... Als het echter een performance hit oplevert kun je beter gewoon in een hogere resolutie gaan spelen, dan ziet het beeld er toch altijd scherper uit... Nuff said!

* DF040F Chandler

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True