Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties
Bron: Penstar Systems

Raymond bracht ons een link naar Penstar Systems waar een interview is gepost met de enige echte Peter Wicher van 3dfx met uiteraard de nieuwe Voodoo familie als gespreksonderwerp:

"Een interessant stukje is het geblaat over de FXT1 van 3dfx, omdat ik bij Q3 met m'n V3'tje hopeloos te kort schiet wanneer de hoeveelheid textures toeneemt (Q3DM12)":

7. There has been little open acknowledgement of FXT1 at the moment. Given that S3TC cannot be used on non S3 cards for OpenGL games, will you be writing some showcase utility that, say, extracts all the textures from the Quake 3 cab, converts them to FXT1, and allows Voodoo 4/5 users to play Quake 3 in FXT1 mode, giving the benefits of full 32bit textures, while minimizing the impact on the memory bandwidth?

It's good that you noted that DXTC is not truly open or cross-platform: that's the main reason that we developed FXT1. FXT1 is especially exciting for the Linux and MacOS communities. We have a strong set of tools for developers, as opposed to end users, to easily compress their textures into FXT1 and then provide patches to end users. As Linux and MacOS gain in popularity FXT1's support will grow, too. And we're not stopping with FXT1: texture compression ratios and quality will never be "good enough." However, rest assured that we will always provide excellent support for the current Microsoft compression algorithm and people will be very pleased to see that VSA-100's implementation of DXTC will likely be the best on the market.

Voor meer info over o.a. de Voodoo Volts (bijgeleverde Powerdoos voor je nieuwe Voodoo-kaart), klik hier.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Wisten we dat niet al ?
Ik bedoel, na ATi is 3dfx de groote videokaarten OEM leveraar, zeker qua onboard. (ok ok ik tel de chipset geintegreerde van intel en sis en zo niet mee want die neem ik niet serieus ;) )
En dat 3dfx goed is in non-WinOS wist iedereen al.
Het wordt wel een beetje een zooitje met DXTC S3TC en dus nu FXT1... als S3 nou gewoon die copyright-boel eens soepeler zou regelen zouden we in een klap van DXTC en FXT1 af zijn.
3Dfx houdt nogal van eigen api's enzo, omdat dat veel lekkerder loopt op hun eigen kaarten, daarom hebben ze ook FXT1 lijkt me, omdat ze het een betere technologie vinden.

En wat boeit het dat we het al wisten, er is nogal een verschil tussen zeggen en doen.
Even wat verduidelijken over S3TC. Dit comprimeert textures zodat het geheugen wat een texture inneemt minder is dan een normale texture. Hierdoor is minder memory bandwidth nodig en passen er meer textures in het videogeheugen, dus minder texture swapping.

Ondersteuning van S3TC door drivers zou softwarematig op je CPU plaatsvinden, dus zou er geen snelheidswinst zijn voor de videokaart, aangezien die alleen maar met normale textures kan werken.

De GeForce ondersteunt S3TC wel degelijk en dat is ook al duidelijk aangetoond in de benchmarks van deze drivers.

Conclusie: Als het softwarematig zou zijn ipv. hardware, dan is S3TC niet sneller.
Interessant interview, 3Dfx gaat zich volop de OEM en non-WinOS markt richten.

Errr wie wil mijn TNT2 kopen? :)
</div><div class=b4>S3TC cannot be used on non S3 cards for OpenGL games</div><div class=b1>
En die nieuwe nVidia drivers dan? Of doen die het ook alleen maar met DirectX?
S3TC wordt volgens mij grotendeels in software gedaan met de nieuwe NVidia drivers.
Maar wel in OpenGL?
ik vind het echt een lage streek van micro$oft
datze voodoo2 uitsluiten van win2k!
ja alleen hacked NT4drivers 4me

* DF040F LoRd
Ach. Ieder heeft weleens zijn 'lousy moments' 3dfx en microsoft ook. (alleen microsoft wel errug vaak }> )
Laat die lui daaro eens wat aan 2d verbetering doen zoals Matrox. Al die foefjes, afkortingen en wat dies meer zij, waar je in al die knalspelletjes toch nix komma nul van terug ziet ("oh wow, kicken, kijk nou toch eens: 120 framerates i.p.v. 110. Ohhhhh.. kijk dan, de randjes zijn nog beter afgewerkt...ja hoor da's wel 200 piek meer waard"). Alsof je in het heetst van de strijd aandacht voor zulke ongein hebt; je moet al genoeg kogels, granaten, raketten en vernietigende stralen van elke soort ontwijken, of gaan jullie tijdens QIII eens rustig al dat aanstormende spul bekijken eerdat je een veilig heenkomen zoekt???

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True