Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: SimHQ.com

SimHQ.com kreeg van 3dfx een ge-FSAA'd Falcon 4.0 screenie toegestuurd. Het bovenste screenshot is mét anti-aliasing, de onderste zonder:

Voodoo 5 Falcon 4.0 screenshot

Voodoo 5 Falcon 4.0 screenshot (geen AA)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Deze plaatjes zijn doorgestoken kaart. Ik kan niet anders concluderen. De plaatsjes zijn nagenoeg identiek. Het is onmogelijk om in zo'n kort tijdsbestek twee keer achterelkaar op F12 te drukken. Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat Photoshop of iets dergelijks is gebruikt. Hier is anders geen enkele verklaring voor.
FSAA is trouwens bijna niet op te merken in het heetst van de strijd tijdens een dogfight of iets anders. Laat 3Dfx maar komen met hun FSAA, geef mij maar T&L. Hier hebben gamers veel meer aan.
Volgens mij zijn deze pix weldegelijk echt...
Robin Shrine: Als je goed kijkt zie je dat het vliegtuig nogal hoog vliegt. Dus als je 2 keer op F12 drukt lijkt het inderdaad alsof je binnen 0.01 sec op F12 hebt gedrukt. Maar als je goed kijkt zie je dat het vliegtuig weldegelijk is opgeschoven. (kijk maar naar de recht wingtip)

Onno: Die FSAA is "on the fly" ze hebben op die beurs een hot toggle key waarmee je meteen kan zien wat het verschil is....kon zo snel niet ff de webpage ophalen waar dat stond.

En volgens mij kun je echt niet goed zien hoe goed FSAA is als je het op ee pic bekijkt. Als je het speelt met FSAA zie je volgens mij veel meer. Bij Q3A heb ik nu ook vaak dat ik pixel tearing (of hoe dat ook heten mag) zie. Dan zie je gewoon van die witte vlekjes verschijnen en verdwijnen.

Maar ik merk al dat een heleboel mensen hier nogal "anti 3dfx" zijn zonder dat ze het in actie hebben gezien. Jammer hoor.
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik die zonder FSAA gedetailleerder uitzien. Kijk maar eens naar het vliegveld.
Stel dat inderdaad FSAA on/off gezet kan worden zonder het programma te verlaten, dan kan dit nog niet. En waarom dan niet? Nou dat zal ik dan effe vertellen. De lampjes op de beide vleugels knipperen als het goed is, tenminste bij mij thuis wel. Als sommige "betweters" inderdaad zeggen dat FSAA in het programma naar off is geswitched dan moeten die lampjes in de volgende paar frames UIT zijn. Dit heb ik namelijk net zelf getest. Dus komen jullie nu maar eens met bewijzen dat dit ECHT is.
eh
Slikke Rick:
het is een andere vorm van AA die alleen de randen van de polygon anti-aliaseerd (hm klinkt leuk).
ik weet niet hoe deze vorm van AA heet(iemand anders ?)
maar er wordt door 3dfx juist veel de nadruk op gelegd dat FSAA niet alleen de "jaggies" doet verdwijnen, maar vooral de textures er beter uit laat zien, geen pixels met verkeerd keleuren, als bijv witte pixels in een donkere achtergrond, wat vaak gebeurt.
het is dus zeker niet alleen leuk om de randjes mooi vloeiend te laten lopen.
het werkt op de volgende manier: de scene wordt gerenderd op een 2x zo hoge res, 800x600 wordt dus op 1600x1200 gerenderd.
hierna wordt er voor elk blokje van 4 pixels een pixel weergegeven met de gemmidelde kleur van die 4 pixels.
het hele scherm wordt dus gewoon ge-AA'd
Stel je voor... de piksels boven de (voor ons) rechter vleugel bij de non-fsaa zijn je targets..

poging 1 -- non FSAA

[movie muziek mode]
Je zit in een heftige dogfight.. je hebt een ontiegelijke framerate (je draait namelijk toch geen fsaa)...
je pakt de pixels in beeld... wacht op je lock, en je flikkert er een paar nukes op.....
[/movie muziek mode]
tamdamdam.. MISSION SUCCSESFULL...

einde pogin 1

pogin 2 -- FSAA

[movie muziek mode]
Je zit in een heftige dogfight.. je hebt een net speelbare framerate, je ziet geen donder (zet een bril op om het blurrie fx tegen te gaan) je vraagt je af waar die alarmsignalen vandaan komen... je kijkt rond,
je ziet niets...
aarghh... op het laatste moment zie je een zwaar geblurde missile op je af komen...[/movie muziek mode]
tamdamdam.. MISSION FAILED...

einde poging 2..

spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?

* DF040F Mace

ps... BIJNA TWEEKEND!!


mzzlz
;)
hmm volgens mij draait hier iedereen op 2048x1536@60Hz, of heeft een brakke monitor, kijk maar eens naar die LGB (Laser Guided Bomb, met die witte voorkant bij de xtra vleugeltjes op die bom) of naar het vliegveld, of naar de lichtgrijze lijnen op de linkervleugel... lijkt me echt wel duidelijk... of ga ff op 800x600 deze pagina bezoeken, is misschien ook duidelijker... dit is trouwens wel de 1ste shot waarvan ik zeg coolies, doe mij dat ook...
Nu zijn er de afgelopen weken al een aantal van dit soort artikelen besproken en het lijkt wel of er steeds andere mensen aan meedoen. Andere mensen; zelfde verhalen en ideeen, geen feiten. Ik spoug hier van. Laten we nu eerst ff wachten, zelf kijken en beoordelen op bewegende beelden en echte games. Ik weet zelf nu niet meer wat FSAA doet, maar in elk geval heb ik ook weleens gehoord/gelezen dat FSAA alleen de randen doet. Leuk, maar in combinatie met Field of Depth heeft het denk ik meer zin. Neem nu bijvoorbeeld dat vliegveld: dat ziet er helemaal niet gedetaileerder uit in de scene zonder FSAA; het ziet er belachelijk uit en het lijkt net alsof het verwrongen is. Details zien aan een object dat een zo grote afstand heeft is belachelijk en zeer onreeel. FSAA doet hier goed werk. Details zien aan een object, zoals de piloot, zou wel leuk en reeel zijn, hier doet FSAA dus geen goed werk.
MAW FSAA IS NIET ZOMAAR TOE TE PASSEN OP DE HELE SCENE.
En nog wat: als je gewoon naar het plaatje kijkt zonder het te interpreteren (maw leeg kijken) dan lijkt het net alsof er een stukje matglas overheen ligt. Maar ja, ook dit is al meerdere malen geopperd.
En dan nog wat over het nemen van zo'm screenshot: als dit een screenshot is van een demo, kunnen ze dan niet in het programma van de demo een punt aangeven waarop automatisch een screenshot wordt gemaakt of zoiets? Daardoor lijken ze misschien zoveel op elkaar.

gegroet,

A-Rock
</div><div class=b4>
MAW FSAA IS NIET ZOMAAR TOE TE PASSEN OP DE HELE SCENE.
</div><div class=b1>

ehm wat betekent FSAA nou dan?
FULL SCREEN Anti Aliasing !
slim :) (no offense)
kijk AA alleen op de plekjes waar het moet is natuurlijk nog beter, maar ik heb geen idee hoe je een programma dat moet laten renderen... aangezien het programma zelf niet 'kan zien' dat er FSAA gebruikt wordt... vandaar dat je ook een hotkey hebt voor het aan en uit schakelen, het proggie ziet hier zelf niks van...

hmmz dit lijkt verrekte veel op een flamebait... sorry...

Greetz,

<font color=DF040F>* =Alpha=Psycho</font>
</div><div class=b4> kijk AA alleen op de plekjes waar het moet is natuurlijk nog beter </div><div class=b1>

precies, dus FSAA is niet zo tof als dat gesuggereerd wordt. Misschien had ik geen FSAA moeten zeggen, maar AA, ach, een kniesoor die daar op let.

</div><div class=b4> , maar ik heb geen idee hoe je een programma dat moet laten renderen... </div><div class=b1>

wist je dat wel dan zou je geld kunnen verdienen. Dit is dus ook de truuc, AA toepassen waar dat nodig is en dat kan een programma wel weten, want een scene wordt uit objecten opgebouwd met een onderlinge afstand en afstand tot de kijker. Het progje kan dus zo gemaakt worden dat het wel weet dat FSAA gebruikt wordt en dat het weet waar het toegepast moet worden. Sterker nog, gaat 3dfx niet allerlei technieken in die nieuwe kaarten integreren: (FS)AA, FoD, weet ik veel wat nog meer? Maar het in combinatie brengen van AA en diepte vergt echt veel rekenkracht. Het beeld met hoge resolutie moet ingedeeld worden naar AA factor ofzo. Dit zijn dus nog ff wat extra berekeningen per pixel.

Anyways, ik kan het fout hebben, maar ik probeer ook maar wat beeldbewerkings technieken te verzinnen die mij logisch lijken en nuttig.

Gegroet,

A-Rock
Nou moet ik toch zeggen dat dit er wel goed uitziet dat anti-aliasing.
Weet iemand of de Geforce dit ook kan? ja toch ik weet niet zeker namelijk ik hoorde dat er al nieuwe beta drivers waren waarin die functie zat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True