Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Vince Zampella, een van de oprichters van Respawn Entertainment heeft bekendgemaakt wat de minimale systeemeisen zijn om hun eerste game Titanfall op de pc te kunnen draaien. Wanneer de aanbevolen systeemeisen bekend worden gemaakt, is niet bekend.

Zampella publiceerde de minimale systeemeisen via Twitter en die maken duidelijk dat een niet heel krachtig systeem nodig is voor het spel. Om de game te kunnen starten moeten gamers minimaal een pc hebben die draait op Windows 7 64-bit of een latere Windows-versie, met een AMD Athlon X2 die op 2,8 gigahertz draait of een Intel Core 2 Duo van 2,4 gigahertz. De minimum hoeveelheid werkgeheugen is 4 gigabyte en het minimum aan videowerkgeheugen is 512 megabyte. De oudste videokaarten die het spel kunnen draaien zijn de AMD Radeon HD 4770 en de Nvidia GeForce 8800GT.

De bèta die binnenkort van start gaat, zal wellicht duidelijk maken waarom de systeemeisen zo laag zijn. De engine waar het spel op draait, een flink aangepaste versie van Valves Source Engine, staat er in ieder geval wel om bekend dat hij goed weet te presteren op oudere hardware. Het kan echter ook zijn dat het grafische niveau van Titanfall op laagste instellingen simpelweg lager ligt dan veel gamers wellicht verwachten.

Wanneer de open bèta van start gaat, is nog niet bekend. Volgens Zampella moet de bèta eerst nog voor de Xbox One gecertificeerd worden door Microsoft voordat ze kunnen beginnen. Voor de Windows-versie van de bèta zal Origin nodig zijn. De volledige game komt uit op 13 maart voor Xbox 360, Xbox One en Windows.

Update, 10:49: De systeemeisen zijn nu ook daadwerkelijk aan het artikel toegevoegd.

 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Min: 64-bit Windows 7, 8, 8.1
AMD Athlon X2 2.8GHz or Intel Core 2 Duo 2.4GHz
4GB RAM
512MB VRAM, Radeon HD 4770 or GeForce 8800GT

Zo dat is makkelijker dan dat iedereen gaat zoeken op twitter ;)
Eigenlijk had dit natuurlijk in het artikel zelf moeten staan.
Als je een artikel schrijft over de minimale systeemeisen dan verwacht ik dat je de bekendgemaakte systeemeisen ook in je artikel zet.
hmm, het spel loopt op de source engine (ok een aangepaste...) maar je hebt windows 7 of hoger nodig? waarom? source is directx 9 geloof ik en zou toch ook op xp moeten werken? laat staan vista.
De minimaal ondersteunde grafische kaarten ondersteunen DirectX 10 (vooral die 8800GT was de eerste van nVidia die DX10 ondersteunde). Lijkt mij dat ze toch features van DX10 gebruiken dan. De Source engine ondersteunt trouwens ook OpenGL (hoe zou het anders werken op Linux en OS X), dit gaat meer een keuze zijn van Respawn dan een beperking van de engine. Als men daar beslist om een DX10 feature te vereisen, zoals unified shaders, dan kan het niet meer werken op Windows XP (zonder omwegen en performance verlies).

Dat Windows Vista ook niet ondersteund wordt, doet mij vermoeden dat dit niet zomaar over DirectX gaat maar dat er nog andere dependencies zijn. Ik vind in elk geval dat XP niet meer hoeft ondersteund te worden, het OS is meer dan 10 jaar oud, welke serieuze gamer is daar nu nog op bezig. Ten slotte, dat iets niet officieel ondersteund wordt, betekent niet dat het onmogelijk is. Niemand houdt je tegen om Titanfall te installeren op een Windows XP pc, wie weet werkt het wel.
OpenGL wist ik maar word op windows machines natuurlijk (bijna) niet gebruikt. de 8800gtx en gts waren volgens mij de eerste en de 8800gt was een aftreksel daar weer van. ik was er alleen niet van op de hoogte dat source ook dx10 features ondersteund :)

qua ondersteuning hoeft van mij alles onder windows 8.1 niet ondersteund te worden :P maar je zal inderdaad samen met haarbal hieronder wel gelijk hebben dat ze het gewoon ook niet willen ondersteunen.
Ik had het verkeerd verwoord, de 8800GT was inderdaad niet de eerste, maar de architectuur was wel de eerste van nVidia met DX10. Dit komt uit een tijd dat ik even geen hardware meer volgde (omdat ik het geld niet had om geregeld nieuwe videokaarten te kopen).
De 8800GT was zeer zeker niet de eerste DX10 kaart, de 8800GT is gebaseerd op de G92 core, wat een geoptimaliseerde versie van de 1e generatie 8800 kaarten was. Het was wel de betaalbare 'middenklasser' uit het topsegment toen. Ik heb zelf nog twee 8800GTS 512mb kaarten (grotere broer van de 8800GT), waarvan nu een nog in gebruik is en ook bij deze kaarten merk je gewoon dat je alle spellen er nog op kunt spelen al is het op low/medium.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 5 februari 2014 13:07]

Vista zal ook wel werken, ze hebben alleen geen zin om tech support te leveren aan een extra windows versie denk.
Source is al door verschillende evoluties gegaan, btw hoeveel gamers hebben nog xp of vista?

Daarbij, het kan ook zijn dat origin op zijn minst Windows 7 nodig heeft

[Reactie gewijzigd door maevian op 5 februari 2014 10:38]

tuurlijk maar de basis is volgens mij nog steeds directx 9 waardoor het ook op vista en xp zou moeten kunnen draaien. (toch?)
verder is de hoeveelheid gamers wat nog op xp of vista zit natuurlijk geen argument voor de minimale systeemeisen...
Maakt niks uit waar source in geschreven is. Het verschil tussen Dx 9 en 10 kan een heel simpel iets zijn, daar heeft een engine verder niks mee te maken.
Bedankt, het blijft mijns inziens ook wat vreemd een artikel over de minimanle systeemeisen te schrijven zonder ze er ook werkelijk in te zetten.
Ok ik post het maar in een losse comment. Wat hebben mensen zo tegen op Origin? Zo slecht vind ik hem helemaal niet. Ja ik gebruik het ook enkel alleen voor om de games te kopen en installen, Voor al het andere gebruik ik Steam, maar de client is mij verder ook niet tot last ofzo. Om nou te zeggen dat ik iets niet ga kopen omdat het via Origin loopt vind ik nou ook wat overdreven..
Wees blij dat er ook een concurrent is voor Steam. Houd Valve ook een beetje scherp.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 5 februari 2014 10:42]

Dit is nu juist de misvatting. Uplay, Origin, dat zijn geen realistische concurrenten voor Steam en ze hebben ook een heel ander business model.

- Origin is alleen voor EA, Steam accepteert alle developers
- Populariteit van Origin zal nooit ten koste gaan van het platform Steam (in die zin dus een andere vorm van marktaandeel, aangezien je Origin 'naast' Steam zou draaien, geen hond die alleen Origin heeft en verder niets)
- Wat houdt andere developers tegen om ook met een eigen DRM te komen? Kosten, maar ook de perceptie en het gemak van de gamer. Uplay en Origin zijn er nu, wie weet hoeveel er nog gaan volgen. Bedenk even of het wel wenselijk is dat elke publisher zijn eigen DRM platform creeert. Ik vind dat niet wenselijk - voor je het weet heb je een dozijn DRM applicaties op je PC staan, wat doorgaans (zeker voor startups) ongelofelijk slecht gecode troep is, en soms zelfs een rootkit.
Valve begon ook alleen met Valve games in Steam. Deze werd pas later open gesteld. Wie zegt dat EA niet hetzelfde van plan is?
Daarnaast hoeft Origin helemaal niet auto start te zijn. Je kan hem toch starten wanneer je de game wil spelen en gewoon weer sluiten als je klaar bent. Ik zie het probleem niet zo. Ja van mij mag het ook liever zonder of via Steam, maar om nou te zeggen dat ik een game boycot omdat het via Origin loopt gaat ook wat ver.
Sterker nog; Er staan al een tijdje games van Ubisoft op de origin store :9

Ik sta er echt van te kijken hoeveel mensen hier zo fel tegen Origin zijn. Volgens mij is het echt een prima platform, ik heb er in ieder geval nog geen een keer problemen mee gehad.
Gezien de handelswijze van EA met betrekking tot het openhouden van servers voor oudere online games, de kwaliteit van deze servers, de gebrekkige DRM-based always online die meerdere launches om zeep heeft geholpen en de gameplay grondig weet te verzieken, en de onwil van EA om van gemaakte fouten te leren (BF4), kan ik er met mijn hoofd niet bij dat Origin door mensen geaccepteerd wordt.

Je kunt als consument alleen door een boycot laten weten dat EA fout bezig is, slaafs Origin gebruiken draagt alleen maar bij aan voortzetting van hun slechte beleid.

Uplay kwam er tot voor kort bij mij ook niet in, maar sinds de wijzigingen mbt 'play offline' is het enigszins acceptabel te noemen. En ook Ubisoft heeft zijn geschiedenis van slechte beslissingen mbt DRM en de kwaliteit ervan, maar laat wel zien ervan geleerd te hebben - zij het aan de late kant.

Om overigens nog maar te zwijgen over de beperkingen die always online met zich meebrengt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2014 13:07]

Maar je haalt continu punten aan die niet waar zijn. Meeste EA games (uitzondering Sim City) kunnen gewoon offline gespeeld worden en ook Origin laat andere developers toe tot hun store.
Volgens mij heb jij Origin al een paar jaar niet meer aangeraakt?
Het gaat ook niet om Origin maar om de manier waarop EA zijn releases en producten, en de consument, behandelt. En inderdaad, daarvan zijn vele voorbeelden inmiddels verouderd.

Origin is per definitie een stuk afhankelijkheid, en daar hoort vertrouwen bij. Ik heb geen vertrouwen in EA - dat is de bottom line en dat zal bij vele andere gamers ook zo zijn. Ja, de dienst is veranderd en verbeterd, maar op allerlei andere fronten laat EA keer op keer steken vallen. En wat dacht je van de bedrijfsresultaten van de afgelopen tijd?
Origin accepteert ook alle developers, alleen is steam zo dominant dat bijna niemand de moeite neemt om ook op origin uit te komen.
En terecht. Welke onafhankelijke developer wil zich binden aan EA? Juist - alleen degenen met een eigen platform zoals Ubi. Origin biedt geen meerwaarde buiten het feit dat het een DRM platform is. Steam doet dat wel middels community en een hele rits andere features, zoals Workshop e.d.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2014 15:19]

Dat is vreemd, dit is toch wel een vrij grote titel die erg gehyped wordt in de media. Hij draait op valve's source engine. En TOCH staat er in de minimale systeemeisen windows genoemd en geen steamOS...

Titalfall zou nou juist als een soort 'launchtitel' gebruikt kunnen worden, vooral omdat de systemspecs niet zo enorm hoog zijn zal het prima draaien op de stoom-dozen.
SteamOS is Linux, Source verzekert niet meteen dat het klaar-is-kees meteen op Linux gaat draaien. Ze hebben trouwens ook een exclusiviteits-contract met Microsoft.

Dus zo heel vreemd is dit niet.
Dan is het duidelijk, het heeft dan vermoedelijk meer met dat contract te maken dan met de source-techniek ;) Voor valve is steamOS momenteel immers een speerpunt
Een competitieve schooter wil je toch niet spelen op een systeem dat net aan het minimum komt....

Het geeft natuurlijk wel een goede indicatie dat je geen patser bak nodig gaat hebben om de game op medium/high settings te spelen.
Nou, ik speel soms met de graphics met opzet wat lager. Om een hogere framerate te hebben. Dus stel ik kan alles op medium spelen, redelijk soepel, is het soms fijn om de settings wat lager te zetten om een stuk meer frames per seconde te krijgen.
Nou, ik speel soms met de graphics met opzet wat lager. Om een hogere framerate te hebben.
Dat is niet de enige reden om in een competitief spel de details lager te zetten. Zo kan een lagere instelling voor bijvoorbeeld schaduwen ervoor zorgen dat alles wat in het spel donkerder is juist zichtbaarder wordt.
Precies of juist minder begroeiing en minder dikke rook :)
ik weet dat de meeste mensen die UT '99 spelen, alles op low hebben staan. Hierdoor komen de player models duidelijker naar voren = makkelijker richten.
Ik gooi zelfs de resolutie vaak een stuk omlaag, makkelijker headshots maken wanneer alles wat groter is op je scherm ^^.
Ja maar als alles groter is, is je field of view ook kleine waardoor je situational awareness slechter is...
Mooi voor op school? }>
Ik weet niet of je school computers heeft staan met een aan de 8800GT gelijke videokaarten... Hoewel met de SoC's tegenwoordig het me niet eens meer zou verbazen als een beetje nieuwe schoolcomputer dat toch wel een behoorlijk eind komt.
Ik kijk er zelf iets anders tegenaan, ik heb namelijk geen desktop om op te gamen !

Ik heb een dell inspiron 15r SE (i5 3230m , 6gb , hd7730m 2gb , 840 evo ssd, 1080P scherm) voor studie / werk en een macbook air 13' . Gamen zal dus op de dell moeten gebeuren en BF4 draait prima als de resolution scale op 60% staat , en dan heb ik nog plezier ook.

Het klinkt alsof titanfall ook wel gaat draaien op mijn laptop en dat maakt het de overweging waard, heb de battlefield serie nu wel eens gezien.
Maar speel jij competitief op die Dell? Voor wat gamen in de vrije tijd mag het bij mij al eens schokken, ik ben niet iemand die de nieuwste hardware wilt hebben om alles op 120fps te kunnen spelen, maar ik kan wel begrijpen dat een competitieve gamer geen enkel schokje wilt zien.

In elk geval, het zag er al wel naar uit dat jouw systeem specs voldoende zijn voor Titanfall. De Source Engine is heel schaalbaar en wat we tot nu toe te zien kregen zag er ook wel minder goed uit dan pakweg BF4. Maar als het niet zo'n bug festijn is als BF, dan zie ik die graphics graag door de vingers. Voor mij ziet het er tot nu toe al meer dan mooi genoeg uit, en qua GPU zit ik toch ruim boven de vereisten.
Dat snap ik weer niet, gaan ze weer Origin gebruiken :/

Maar wel netjes dat ze flink terug kunnen schalen met de hardware, Aion en Tera konden soortgelijk toendertijd, maar de lage settings waren dan ook meteen cht laag.

Wel apart dat er geen 360 beta is, die game is nog geheel onbekend qua gameplay, graphics of settings (buiten dat er een sterk bedrijf achter zit die bekend is met ports).
Gameplay ziet er interresant uit, maar Origin ..... zal nooit weten hoe game in praktijk speelt
Alleen omdat het Origin is zul je het spel nooit proberen? Beetje raar. Zo erg is Origin nou ook weer niet. Trouwens waar de meeste mensen over zeiken bij Battlefield is helemaal geen Origin, maar Battlelog. Mensen schijnen moeite te hebben met die 2 uit elkaar te houden.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 5 februari 2014 10:37]

Origen is de grootste spyware rommel die er is man .. Doe je ogen eens open!
Het is hetzelfde als steam, maar met wat meer technische problemen.
Steam stuurt jouw gegevens niet ongevraagd naar zijn servers heen , origen doet dit well.
daarnaast heb je dan ook nog es UPlay, gewoon allemaal steam gebruiken, ik hoef EA's troep niet

vooral niet na wat ze gedaan hebben met de laatste Dungeon Keeper game
Als consument moet je stemmen met geld, geen Origin games kopen geeft een duidelijk signaal af naar EA.

EA douwt Origin bij alle gamers door de strot maar het platform voegt niets toe, alleen het automatisch updaten van games vind ik handig. Hoe vet een game ook is, als er Origin voor nodig is ga het ik niet kopen.
Alleen BF3 heb ik, met een beetje tegenzin, direct na de release gekocht om Origin een kans te geven. En een tijd terug de Origin Humble Bundle zonder geld aan EA te geven.

Zolang EA aan Origin doet en van die ''Geen editor dus koop dure DLC!'' streken uithaalt koop ik hun games niet. Pech voor de studio's, dan had je een fatsoenlijke uitgever moet kiezen.
Elke EA game sinds battlefield 3 is toch via origin
Niks mis mee, wat zou je liever hebben? Blijft een game uitgegeven door EA!

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 5 februari 2014 11:14]

Probleem met zulke 'portals', ze moeten zo nodig altijd draaien om te willen gamen, maar ook elke uitgever wil zijn eigen variant gebruiken.

Steam, Origin, GameForge, NC play, Battle.net en nog een paar exotische, weer een extra laag waar het allemaal fout kan gaan. Draait de game, maar steam/origin is plat, kan je nog helemaal niets. Het is leuk an sich, maar als je veel afwisselende games speelt, heb je in no-time 5 verschillende platformen die je moet installeren en de meerwaarde blijft nog steeds rond het 0-punt.

Gebruik gewoon een losse client, zoals Guildwars 2 of Rift, draai wanneer je weer draaien, niets wat op de achtergrond nog eens mee moet draaien.

Naast het algemene probleem, account pleite, alle games pleite. Natuurlijk is dit 99% gerelateerd aan cheaten in bepaalde game en bv een SteamID ban krijgen, maar phising en 'hijacked' kunnen ook flinke problemen geven om je account ooit terug te krijgen.
Afgewerkte producten en ingame server browsers. Maar dat is in deze tijd allemaal teveel gevraagd. Want dan had je Origin helemaal niet nodig. Oh. En LAN servers. Ik wil namelijk ook op een LAN party kunnen spelen (en nee niet die kleintjes die je thuis houd, niet iedere zaal heeft namelijk een -goede- internet verbinding).
Doen ze goed :) Het doet qua graphics volgens mij niet echt onder voor Ghosts en die slurpt flink wat geheugen en heeft een dikke videokaart nodig!
Deze game lijkt me echt een topper te worden.
Hoop dat de nieuwe CoD wordt.
Laatste paar CoD's zijn meer van hetzelfde.

Nu maar wachten of er een Titanfall bundel in het buitenland komt, want NL is nog steeds niet aangekondigd door MS.
Het is duidelijk dat IW zich hiermee bemoeid ja.
Het bedrijf Infinity Ward bemoeit zich er helemaal niet mee, die opereert onder een concurrerende uitgever. Titanfall wordt gemaakt door Respawn Entertainment, dat is opgericht door de IW-topmannen West en Zampella en er werken veel ex-IW-werknemers.
Hmm wat ik vreemd vind is,de game benodigd Origin als platform maar gebruikt de Source Engine van Valve.
Het zou wat mij betreft een logischere keuze zijn om het via Steam te doen.

Edit: Excuus, het was mij niet duidelijk dat het uitgegeven word door EA. Staat ook niet vernoemd in het artikel, en excuseer mij als ik niet weet met welke uitgever Respawn Entertainment normaal zaken doet.

[Reactie gewijzigd door Gertjuhjan op 5 februari 2014 13:44]

Waarom dan? Wanneer je het over distributie hebt is de gebruikte engine irrelevant. Is het echt zo onlogisch dat de uitgever zijn eigen distributieplatform verkiest boven dat van de concurrent?
Uitgever = EA. Ziedaar de logica. Valve licentieert Source aan wie het kan betalen, Steam is daar geen vereiste voor.
Origin is ook een spec! Heel jammer dat je deze rot client moet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door BoeteloeZ op 5 februari 2014 11:24]

Een valve engine game exclusive voor Origin? Oo
Waarom zijn ze idd in hemelsnaam naar EA gegaan met dit spel. Origin = niet kopen voor mij. Hopelijk cracked iemand het eruit.