Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Sega heeft Alien: Isolation officieel aangekondigd. Met de aankondiging bevestigt de uitgever de geruchten dat het Engelse Creative Assembly werkt aan een first-person-shooter onder die titel. Het verhaal van de game vult het gat tussen de eerste twee films.

In Alien: Isolation voert Creative Assembly Amanda Ripley op, de dochter van Ellen Ripley, het personage dat de hoofdrol had in Ridley Scotts Alien uit 1979 en opvolger Aliens die James Cameron in 1986 afleverde. De studio stuurt Amanda op zoektocht naar de Nostromo, het schip waarop haar moeder bivakkeerde in de eerste film. Het verhaal dat de Engelse studio voor Alien: Isolation verzonnen heeft, vult het gat van 57 jaar tussen de verhalen uit de eerste twee films.

Kennelijk is de zoektocht van Amanda Ripley succesvol, want volgens Sega speelt Alien: Isolation zich geheel af aan boord van de Nostromo. Daar speelt Amanda de hoofdrol in een first-person-survival-horrorgame. Net als in de eerste film heeft zij daarin één tegenstander, de Xenomorph die ook in de film de enige vijand vormde. Welke middelen de speler heeft om het monster te verslaan, is niet bekend. In de video's die Sega heeft vrijgegeven, is enkel een snijbrander te zien en de tracker waarmee bewegende aliens waargenomen kunnen worden. De game verschijnt aan het einde van dit jaar, voor Windows, Xbox One en PlayStation 4.

De naam van de game lekte in oktober al uit, toen bleek dat filmmaatschappij 20th Century Fox de merknaam Alien: Isolation had vastgelegd. Er was bovendien al bekend dat Creative Assembly werkt aan een game die op de Alien-films is gebaseerd. Sega bracht een jaar geleden Aliens: Colonial Marines op de markt, een shooter die gemaakt werd door Gearbox Software. Die game kwam Sega op de nodige kritiek te staan. Gearbox zou de productie afgeraffeld hebben om tijd vrij te maken voor het afronden van de slepende ontwikkeling van Duke Nukem Forever.

Sega kondigt Alien: Isolation officieel aan

Creative Assembly vertelt over Alien: Isolation

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Jongens, SEGA heeft niemand belazerd. Gearbox heeft ZELF het geld van SEGA gebruikt om Borderlands 2 te funden, en hebben zelf CM uitbesteed aan inderdaad timegate achter SEGA's rug om. Er lopen nu ook rechtzaken tussen de 2 bedrijven. Bronnen genoeg op Google te vinden.
Ik lees verschillende verhalen over mensen die naar SEGA aan het wijzen zijn als de oorzaak dat CM zo'n brakke game was. Als ik de informatie op internet leest is SEGA juist héél geduldig geweest en hebben ze CM keer-op-keer uitgesteld omdat Gearbox niet aan CM én Borderlands 2 kon werken, de games zaten op een gegeven moment simultaan op dezelfde release date - nagenoeg.

Gearbox heeft toen ook besloten om alles te outsourcen naar Timegate zodat ze zich konden focussen op BL2 én Duke Nukem - en we weten allemaal wat voor success dat laatste was. Timegate heeft toen in negen maanden tijd het over-grote deel van de game ontwikkeld. Toen Gearbox klaar was met BL2 konden ze zich weer focussen op CM welke nog totaal niet af was. Gearbox heeft toen de ontwikkeling weer zelf in handen genomen. SEGA vond het echter gescheten zo en wilde een game zien - die Gearbox zélf al keer-op-keer had uitgesteld.

Als ik zo naar dat hele plaatje kijkt is SEGA hierin juist een hele coulante uitgever geweest en kunnen we het falen van CM alleen maar verwijten aan Gearbox en Timegate.
En toch helaas is SEGA verantwoordelijk voor het eindproduct. Dus het is helemaal niet raar dat mensen terughoudend zijn voor deze titel.

Net als met Rome 2 Total War, die game is ook uitgebracht door SEGA in een niet goede staat. Aan wie je de schuld wilt geven mag je zelf bepalen maar ik ben wat terughoudend geworden voor elke SEGA titel die onze kant op komt. Dit wil niet zeggen dat ik SEGA haat ofzo alleen hun laatste games die ze hebben uitgebracht zijn gewoon niet goed/af geweest.

Kortom mensen wacht gewoon totdat deze game uitgekomen is en dat er reviews zijn zodat u een goed beeld krijgt of deze game je tijd en geld waard is (en laten we hopen dat hij goed word).

[Reactie gewijzigd door Ferilian op 8 januari 2014 13:24]

Als ik een slecht boek heb gelezen dan geef ik daar de auteur de schuld van niet zijn uitgever.
Veel mensen halen de verantwoordelijkheden van een omtwikkelaar en uitgever door elkaar.

Gearbox heeft van Duke Nukem ook een puinhoop gemaakt - hoewel je kan betwisten of die game ooit nog te redden was - ook een game die tijdens de ontwikkelimg van CM het onderspit moet delven. We geven te vaak de uitgever de schuld dat een spel niet af is, maar als we naar het complete plaatje kijken herft Gearbox hier de verantwoordelijkheid gehad over het eindproduct niet SEGA.
Gaan ze ons weer belazeren?
Creative Assembly maakt over het algemeen goeie games, geen idee of ze iets van dit genre kennen. Ik ken ze vooral van de Total War reeks.
Dat kan, maar Gear Box maakte ook redelijke games, totdat SEGA zich met CM ging bemoeien.
En toen was Gearbox boos en heeft de game laten afmaken door, ik dacht, TimeGate Studios; een B studio.
Als je ziet dat Gearbox ook de developer van Borderlands 2 is, dan weet je al dat er iets fishy is.

Boris van Gamekings blikt hier ook op terug en geeft zijn mening op wat er nu aan de hand was met Aliens: Colonial Marines: link van 29:35 tot 32:27

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 8 januari 2014 13:44]

Naar mijn mening, als je echt een goede game wilt maken van Alien, zal je je aan de oorspronkelijke films moeten houden. Daar ging het over sfeer en suspense, een verassende Alien. Xenomorphs zijn ondertussen geen "schok" meer voor filmliefhebbers / gamers.

Maar in veel games zijn ze veelste slap en komen ze steeds maar met 200 tegelijk op voorspelbare manieren op je afsluipen. Een game zoals bijvoorbeeld Amnesia waarbij de suspense en superieure tegenstanders de hoofdrol spelen in een beklemmende sfeer is volgens mij de juiste richting.

Gearbox maakt met b.v. Borderlands simpelweg redelijk oldschool shooter festijnen. Nou kwam Colonial Marines er wel erg slecht vanaf, maar he soort game was natuurlijk eigenlijk al te verwachten. Een stap terug in vergelijking met AVP2 was alleen wel erg kwalijk.

Maar goed, Creative Assembly heeft bij mijn weten nooit een FP game gemaakt, het is maar afwachten wat ze ervan bakken. Dat ze oog voor detail hebben is in ieder geval wel duidelijk.
Ahh gelukkig, de devs lijken het inderdaad te snappen.
Bij de quote "tech won't save you" ben ik met een gerust hart gestopt. Het feit dat ze het intuitief survival willen maken tegen een duidelijk sterkere opponent is een groot pluspunt. Eindelijk een "echte" Aliens game, en niet een AVP stijl "combat action" Alien spel.

Nu hopen dat er geen sfeer verstorende bugs in zitten en de presentatie goed voor elkaar komt.

Waarom Amnesia bijvoorbeeld zo goed werkte is niet alleen omdat er goed nagedacht was over de gameplay en levels, maar ook omdat het niet glitchte.
Als je voor perfecte spanning en suspense gaat, kunnen bugs letterlijk de hele ervaring verknoeien. Ik hoop echt dat het ze gaat lukken!
Creative Assembly heeft wel ooit Spartan: Total Warrior gemaakt. Een third person fighting game. Een heel leuk spel was dat. Maar al wel weer van 2005.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Creative_Assembly#Games
Euh het is niet de schuld van Sega dat CM zo slecht was. Ze gaven de opdracht aan gearbox om het spel te maken, wat doet gearbox? Ze outsourcen de game aan een onbekend studio om aan hun eigen game te werken. Gearbox heeft dus Sega en de fans belazerd.
Ochochoch, En welke publisher gooit er nu zo een waardeloze game op de markt tegen full price?
DNF was anders verre van waardeloos.
Als die al afgeraffeld is, wat ik zwaar betwijfel, kan sega daar toch echt niks aan doen, dan moet je bij de developer wezen, niet bij de publisher.
Waarom krijgt de reactie van Deem een -1? De vorige Alien game leek een ontzettend goede game te worden op basis van de trailers die werden getoond op de E3 in 2011 en 2012. De multiplayer is door Gearbox (Sega) gemaakt, maar de single player werd uiteindelijk uitbesteed aan TimeGate. Beelden die we tijdens de E3 zagen kwamen helemaal niet meer voor in de final versie van de Single Player en iedereen kwam bedrogen uit. Sega geeft zelf toe dat de trailers misleidend zijn. Niks vreemd aan de reactie van Deem dus, behalve dat er wat onderbouwing mist.
Behalve dat de schuld meer bij Gearbox lag dan bij SEGA, die als uitgever zelfs het spel herhaaldelijk heeft uitgesteld. Ook heeft TheCreativeAssembly een bijzonder goede reputatie qua afgeleverde titels, ik zou deze titel zeker dus niet bij voorbaat afschieten.
Gezien het teleurstellende Alien: Colonial Marines vind ik dit toch wel een redelijk gewaagde aankondiging. Er zal niet veel vertrouwen zijn in deze titel en als ook deze tegenvalt is het wel een beetje een doodsteek voor Alien franchise..
Andere ontwikkelaar, ander concept.
De ontwikkelaar en het concept kunnen anders zijn maar de uitgever blijft hetzelfde :)
Hoe je het ook went of keert, er zal met argusogen naar gekeken worden, wat naar mijn mening ook niet vreemd is.
Dit ziet er toch wel weer heel tof uit hoor! Vooral de filters/lighting effecten geven het echt een creepy alien sfeer. Maar laten we rustig de reviews afwachten voor we onze mening klaar hebben. Andere ontwikkelaar, nieuwe kansen.
Gezien de history met Colonial Marines kan ik de ingame trailers niet meer serieus nemen, sorry.
Hier gameplay. De trailer is dus wel realistisch.

http://www.youtube.com/watch?v=VXFBsvg61f0
Ja realistisch yeah right, hier 'gameplay' van Colonial Marines... Helaas zag het uiteindelijke product er niet zo uit.

[Reactie gewijzigd door Deem op 8 januari 2014 11:45]

Ik zeg alleen dat het er tof uit ziet. Dan kan je van elke trailer van elk spel wel zeggen dat je die niet serieus kan nemen. Ik zie geen reden om heel erg wantrouwend te zijn aangezien je eerst de reviews kan afwachten voor je besluit de game te kopen of niet.
Lijkt me heel eng.. Helemaal met de Oculus rift. De achtergrond muziek is in ieder geval al helemaal geweldig
Wel vreemd want in de film Alien wordt de Nostromo door zelfvernietiging opgeblazen en keert vervolgens geheel hersteld weer terug in deze game?

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 8 januari 2014 11:57]

en die eenige alien was mee geglipt in haar ontsnappings shuttle en werd uiteindelijk gedood/ naar buiten geschoten / verbrand
trouwens als ik naar het fimpje kijk lijkt het schip meer op het schip in Aliens (deel 2)
Ja dat slaat inderdaad helemaal nergens op. Het schip is opgeblazen en de xenomorph is uit de escape pod geschoten. Als ze dit tussen de eerste twee films willen positioneren dan kun je het nu omschreven scenario natuurlijk nooit gebruiken. Hoop dat dit anders ligt en gewoon verkeerd is geïnterpreteerd.
AvP 1 & 2 waren erg vermakelijke games, waar de juiste sfeer werd neergezet. Daarna is het drama geworden rond deze franchise, maar toch ben ik oprecht geïnteresseerd in deze game! Vooral het concept dat je in de totale game maar één vijand hebt maakt mij nieuwsgierig. Hoe houd je het boeiend?
Jammer van CM, ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken, op het eerste gezicht ziet het er vet uit.
Ben al vanaf kleins fan van Alien(s) films..... en IK HOOP dat sega het nu niet ga alweer verknallen of ons belazeren. En ik denk dat ze dat niet nu zullen doen, zeker na al die kritiek van vorige game :(

Tot zo ver zag trailer heel goed uit maar dat was bij vorige game ook zo tot het uitkwam en ik moest huilen hoe hard waren aliens als game verkracht! |:(

Zo jammer want dit soort genre heeft bijna alles Sci-fi, Guns, bad ass monsters, thriller, horror en meer..

PLZ make it good! ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True