×

Alien: Isolation Preview

Je bent kwetsbaar

Door , 76 reacties

Sevastopol

Tijdens de E3 konden we al eens een kwartiertje rondlopen in Alien: Isolation. Inmiddels hebben we een dag lang aan boord van space station Sevastopol gebivakkeerd en de conclusie is helderder dan ooit; Alien: Isolation is frustrerend. De vraag is alleen; is dat goed of niet? Dat kun je vanaf 7 oktober zelf bepalen.

Weet dus waar je aan begint, als je in de schoenen stapt van Amanda Ripley. Ja, inderdaad; Amanda - dus niet Ellen Ripley. Je bent in Alien: Isolation niet de held uit de films, maar de dochter van. Vandaar dat je ook niet aan boord bent van de Nostromo. Dat ruimteschip wordt door Ellen immers opgeblazen aan het einde van de eerste film uit de serie. Dat is precies de film die voor het Engelse The Creative Assembly de inspiratie vormde voor de game. Omdat in die film de beklemming het best voelbaar is. Omdat in die film Ellen Ripley vrijwel in haar eentje tegenover de Alien staat. Omdat Ellen in die film zo weinig middelen heeft en zo weerloos is tegenover het monster, in een dans voor twee door de verlaten gangen en luchtkokers van de Nostromo. De schrik die je op het gezicht van moeder Ripley ziet in de film, wil The Creative Assembly voelbaar maken in de game.

Overleven

De studio noemt de game daarom een 'survival-horrorgame'. Nu verschijnen er regelmatig games onder die noemer. Of games met survival-horror-elementen. Over het algemeen zijn dat games waarin overleven bestaat uit het verzamelen van een stevig wapenarsenaal en het neermaaien van hordes vreemde gedrochten. Overleven is dus meestal een kwestie van goed mikken, en de horror is meestal dat je de overmacht aan tegenstanders niet altijd ver voor de schietpartij al aan ziet komen.

Amanda Ripley en de Alien.

*