Alien: Isolation

Spannend en saai tegelijk

Lastige erfenis

In Alien: Isolation zul je schrikken. Vooral doordat je de alien aan boord van het ruimteschip eigenlijk niet kunt verslaan. Daardoor kun je de confrontatie beter mijden. Dat maakt de game echter ook lichtelijk saai, want je loopt en sluipt voornamelijk door lege gangen. Gelukkig is het verhaal achter de campagne afwisselend genoeg.

Doorgaans zijn games die van films zijn afgeleid geen succes. Toch zijn er wat films en series die voor inspiratie blijven zorgen, ondanks dat lang niet alle games die er op zijn gebaseerd succesvol blijken. The Lord of the Rings blijft populair en Batman ook. Ook de diverse Alien-films blijven uitgevers en ontwikkelaars inspireren, ondanks de vele matige games die er van zijn afgeleid. Met Aliens: Colonial Marines, de shooter uit 2013, als recent dieptepunt.

Gespeeld op: Windows
Ook verschenen voor: Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4

Uitgever Sega had na Colonial Marines kennelijk nog vertrouwen genoeg in de serie, want nog geen anderhalf jaar later komt hij met Alien: Isolation. Niet dat beide games te vergelijken zijn; in de game Colonial Marines was het domweg schieten op alles wat beweegt. In Alien: Isolation is dat zeer onverstandig; het is zelfs een garantie voor een even gruwelijke als vroege dood.

Open deur

The Creative Assembly, de Britse studio die je vooral kent van de Total War-serie, heeft van Alien: Isolation een game gemaakt waarin je juist zo min mogelijk moet schieten. Dat niet alleen; eigenlijk moet je elke confrontatie zoveel mogelijk uit de weg gaan. Alleen zo maak je de meeste kans om het er levend van af te brengen. Dat is ook het doel van de game; in leven blijven, te midden van de vele gevaren aan boord van een vijandig ruimteschip. Dat klinkt als een open deur, maar het is hier lastiger en minder vanzelfsprekend dan je gewend bent.

De studio heeft daarbij goed gekeken naar met name de eerste film. Dat is geen garantie voor succes; dat deed Gearbox Software immers ook. Beide studio's mochten in de archieven van filmmaatschappij 20th Century Fox duiken en de originele schetsen, decorstukken en geluidsopnames van Ridley Scott en consorten gebruiken. Bij Colonial Marines leidde dat tot een ongeïnspireerde game. De Britten doen dat een stuk beter.

De 'launch video' van Alien: Isolation.

Sunset Overdrive Video van 27 oktober 2014
Alien: Isolation Video van 17 juni 2014