Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Een aantal modders heeft ontdekt dat de survivalgame Alien: Isolation toch de Oculus Rift ondersteunt. Ze zijn op de benodigde code gestuit en hebben vervolgens een stappenplan op internet gepubliceerd, waarmee het vr-apparaat kan worden ingesteld.

Op Reddit is een stappenplan gepubliceerd, waarin wordt uitgelegd hoe anderen de vr-bril kunnen configureren voor het spel. Het bericht heeft meerdere updates gekregen over de voortgang van het proces. Er zouden nog wel enkele bugs zijn als de Oculus Rift wordt gebruikt, maar verder zou het spel relatief vloeiend werken.

Alien: Isolation is dinsdag op de markt gekomen voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en de pc. De speler is Amanda, die onderzoek doet naar de verdwijning van haar moeder. De hoofdpersoon is overgeplaatst naar het ruimtestation Sevastopol, maar het schip blijkt al geïnfiltreerd te zijn door een alien die niet kan worden gedood. Het is aan de speler dan ook de taak om te overleven door de alien af te houden.

Alien: Isolation

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Rift support zat er altijd al in maar is er last-minute uitgesloopt door de devs:
http://www.wired.com/2014/07/alien-isolation-oculus/
En waarom dan? toch een mooie primeur, je game koppelen aan Rift

[Reactie gewijzigd door Ace Lightning op 8 oktober 2014 19:17]

Nice! Nu ook nog voor GTA5 first person modus graag }>

Dit gaat zo veel toevoegen aan gamervaringen! Ik kan echt niet wachten!
Er zijn hele artikelen op internet verschenen dat Fiest Person (shooter) games niet goed werken met een VR-headset. Mensen worden er kots-misselijk van.
Ik durf te wedden dat 99% van die artikelen gebaseerd waren op de oculus 1, welke onderhevig was van lag en nog geen positional tracking had. En daar word je inderdaad kotsmisselijk van. Ik heb zelf een oculus DK2 en ik kan je melden dat ik absoluut van geen enkele motion sickness last heb. Juist het toevoegen van positional tracking bovenop de headtracking maakt alles super realistisch en geeft je echt het gevoel in een andere wereld te zijn.. De DK2 heeft geen enkele waarneembare lag, dus alles is ook nog eens super direct en vloeiend.
Verassing! http://www.gamespot.com/a...person-mode/1100-6422467/

Als dat inderdaad door gaat en VorpX of Vereio Perception haakt er straks op in... WOW.

Volgens mij mist Alien: Isolation nog positional tracking wat ik begreep, misschien dat iemand dat nog weet te vinden in de code of er in hacked :)
Dan heb je een PC nodig.... en GTA5 is nog (lang) niet uit voor de PC want rockstar heeft blijkbaar andere prioriteiten. Dus helaas was het maar zo mooi.
Eh.. wat bedoel je precies? PC, daar doelde ik namelijk op.. niet op de PS3..

En daarbij verwacht ik stiekum wel een GTA5 update voor Project Morpheus voor de PS4 :)
Ik doelde ook op de pc maar geen game = geen first person modus ;)

De Oculus rift werk alleen maar met de een PC... en aangezien GTA nog (lang) niet uit is voor de PC. Dus eerst maar eens dat spelletje voor de pc gamers uitbrengen...

[Reactie gewijzigd door downcom op 8 oktober 2014 18:01]

De Oculus rift werk alleen maar met de een PC...
Die wel, maar ondertussen is er ook de Samsung Gear VR, powered by Oculus.

Best wel gaaf. Schuif je Samsung Galaxy Note 4 in de Gear VR en je hebt iets wat redelijk dicht in de buurt van de Oculus Rift komt. En geen PC nodig!
Ook lijkt deze dichter tegen de consumer release aan te zitten. De huidige oculus is nog echt een Dev Kit.

En dan hebben we natuurlijk nog project Morpheus... Het zijn spannende tijden voor VR. Zou 2015 het jaar van de VR worden?

[Reactie gewijzigd door OddesE op 8 oktober 2014 18:25]

Heb je wel een Galaxy Note 4 nodig van 700 euro. Niet echt aantrekkelijk voor fabrikanten om die bril te gaan ondersteunen.
Google Cardboard
Leuk idee, met de galaxy note 4.... maar dat wordt dus alsnog geen GTA V spelen lijkt mij. :9
Het moet echter niet heel moeilijk zijn als je een app als Splashtop gebruikt
Lijkt me een erg slecht idee, met de latency problemen die je dan krijgt. Dat is juist een van de ziekmakers bij VR. Idee is top, maar de techniek is nog niet zo ver.
Ah das waar, daar (de latency) had ik even niet bij stil gestaan :)
Echter, aangezien je dit toch naast je pc op je eigen wifi zal proberen, vraag ik me af hoe erg die latency is, en of het inderdaad de boel onspeelbaar maakt, of dat het wel meevalt (omdat je, op papier, toch met zon 50mbps verbonden zou moeten zijn)
" Latency is one of the biggest challenges facing OculusVR, as well as the virtual reality space as a whole. Latency can lead to a detached gaming experience and can also contribute to a players motion sickness/ dizziness, so its extremely important to know where to find it and how it can be eradicated "

En vaak "cachen" programma's als splashtop een stukje vooruit. Ik heb in ieder geval nog geen screen share programma gehad waarbij ik niet merkte dat de muis ietsje achterliep. en een Latency van 20 ms wordt als acceptabel gezien bij de Oculus Rift. Maar wordt nog steeds door een deel als ziekmakend ervaren.

Bij VR komen helaas meer problemen kijken dan bij platte monitorgames. Framerates moeten echt een vaste 60hz zijn bijvoorbeeld. Framedrops zijn erg vervelend etc.

On a side note: heb nog nooit met een Oculus Rift gewerkt, al ben ik verdomd nieuwschierig.
latency zit niet vast aan je bandbreedte...
je hersenen zijn nogal snel met het doorhebben of iets klopt of niet (en gelukkig maar anders lag je continu op de grond) dus wat jij in je standaard games een acceptabele latency vindt (zeg maar 50ms) is dat in een dergelijk geval niet zo... Sterker nog, 50ms kun je zelfs horen als je een stukje muziek hebt waar 50ms gaten in zitten... Dus buiten je gehoor kunnen je hersenen (die die info weer verwerken) ook opmerken....
Nope, 27 januari komt hij uit voor PC, al in september bekend gemaakt door Rockstar Games ;)

Edit:
nieuws: GTA V komt op 27 januari uit voor pc en 18 november voor Xbox One en PS4

[Reactie gewijzigd door Drvagax op 8 oktober 2014 17:27]

Eerst zien dan geloven hij zou eerst in September uitkomen. maar dan nog dat is 1,5 jaar na de release op de "oude" consoles.
hou zou helemaal niet in september uitkomen, januari is de eerste officeele release genoemd, en valt perfect in temop van console naar PC die R* altijd heeft.

Er is niks om aan te nemen dat het niet zo is
Hij zou "fall 2014" uitkomen.. Helaas is dit niet gelukt. Ik kijk nog steeds erg uit naar de game
volgens de winkels?
Volgens Rockstar zelf. In dit artikel wordt het genoemd: nieuws: Pc-, PS4- en Xbox One-versies GTA V komen dit najaar uit
Daarnaast wordt het in de trailer genoemd: http://m.youtube.com/watch?v=3DBrG2YjqQA
Liever anderhalf jaar wachten dan eenzelfde port als GTA IV.
Als je een kutport uitbrengt wordt er geklaagd en als er tijd wordt genomen voor een goede port wordt er geklaagd, het is ook nooit goed.
September was een maand van de geruchtenmolen... Dit was voor de OFFICIELE aankondiging van Rockstar. Dat is wel een klein verschil, dus dat die op pc komt staat 100% vast!
Horror games met de Oculus wordt echt nog wat, stiekem toch wel benieuwd hoe dat nou voelt. (mag wat mij betreft ook met iets als mario kart trouwens)
Dit gaat mensen levens kosten!.....
Typisch een reactie van een Shodan. Je zal er alleen maar blij van worden, t zijn tenslotte maar insecten toch? ;)

Heb geen dirx11 kaart, maar zelfs als ik met een YTube filmpje mee keek had ik al de neiging ren ren ren ren! te schreeuwen naar mn scherm en zat ik op het puntje van mn stoel terwijl ik dat normaal niet eens zo vaak heb... System Shock (2) was 1 van de weinige spellen waarbij ik in spanning een spel kon spelen. Dit spel met een occulus lijkt mij genialer dan ik mij voor kan stellen.
Ik weet niet of ik dit spel zou durven spelen met occulus...

Wat betreft SS2: Inderdaad spannendste spel wat ik ooit gespeeld heb. Sowieso de onzichtbare vijand shodan is geniaal, het is psychologische angst ipv een eng monster wat je kunt zien bewegen.

Desalniettemin zet ik Alien: isolation denk ik wel op mijn verlanglijstje. Rock paper shotgun zei er al over : . I think Alien: Isolation is the best scary sci-fi experience since SHODAN’s last appearance.
Niet zo heel raar, een paar dagen terug gelezen dat iemand op een beurs of zo dit kon spelen met de rift.

Nu kan iedereen het dus :)
Ja dat klopt, op de E3 hebben ze een Rift demo getoond van Alien Isolation.

Ze zeiden toen ook dat het een probeersel was en dat ze alleen het stukje wat als demo te spelen was geoptimaliseerd was voor spelen in de Rift.
Later kwam naar buiten dat ze niet de hele game op die manier zouden gaan doen, waarschijnlijk omdat het toch wel meer aanpassingen vergt om een spel echt goed speelbaar te maken in VR dan alleen de Oculus Rift SDK integratie in te bouwen.
http://www.eurogamer.net/...rsion-is-a-prototype-only

Wel erg cool dat ze dat er niet uitgesloopt hebben, zodat wij het ook kunnen proberen.
Is altijd nog beter dan met VorpX klooien :)
Misschien was het idee om het er weer in te zetten als eer een consumer versie van de rift is.
Niks voor mij. Ik schijt me geheid in de broek met dat soort games, zeker met een Oculus Rift op.
Net even geprobeerd op de DK2. Kostte wel even 10 minuten om hem werkend te krijgen, zoals bij zoveel demo's/games met de Oculus. In dit geval moest ik de oculus als 2e scherm hebben ipv 1ste.
Het spel ziet er goed uit. Zeker ook in de oculus. Tekst is soms wat moeilijk te lezen.
Wat ik mis is een toets om de orientatie te resetten. Als je een XBOX controller hebt, kun je dit wel doen, maar er is blijkbaar geen toetscombinatie voor.
Kan verder nog niet veel over het spel zeggen, ben nog niet tot de enge stukjes gekomen O-)
Juist, dat aan de praat krijgen vind ik toch wel het ergste. Zelfs met de demo's waarbij er gewoon staat '_DirectToRift.exe' werken een hoop gewoon niet zonder gepiel met die rift display mode..
Ik hoop dat met de volgende versie van de SDK dat probleem nu eindelijk eens opgelost wordt want het is heel irritant..

Hmmm.. Maar nu ik zie dat er toch ondanks een omweg de DK2 ondersteund wordt zal ik em misschien toch gaan aanschaffen.. Ik wacht nog wel eventjes, misschien dat er met een update toch nog officieele ondersteuning komt..
Fully playable. But maybe too scary with the rift on.
Waar blijft de Consumer version!
Gewoon nog even wachten! :) Ik heb liever dat ze met een super goed product komen wat een echte hype kan veroorzaken (met alle gevolgen en adaptie van dien) dan dat ze met een net-niet product komen, wat de DK2 momenteel toch nog wel echt is. :)
Des te langer ze wachten echter, des te groter de kans is dat ze straks de plank misslaan. Het mag dan wel een degelijk product zijn, maar indien bijv. de Morpheus eerder op de markt verschijnt voor de PS4 is de kans klein dat mensen k nog eens eventjes een oculus rift zullen aanschaffen voor de PC.

Terwijl de VR ervaring op zich, ongeacht welk product het nu vandaan komt, voor veel toch al wel een reden zal zijn om het aan te schaffen.

@chaoscontrol:
Veel van de VR oplossingen uit de jaren '90 werden dan ook geplaagd door problemen welk nu al een stuk minder aanwezig zijn door verbeterde technologie. De virtual boy van nintendo bijv. betrof een monochromatic display, plus was een standalone console. Niet alleen was de ervaring dan ook al matig, maar had men ook nog eens te maken met een zeer beperkt aantal ondersteunende titels.

De virtuality was voor de tijd leuk in arcade halls, maar gezien de prijs irrelevant voor de consumentenmarkt.

De stuntmaster en daarop volgend de cybermaxx waren bijzonder oncomfortabel om te dragen, vrij zwaar op het hoofd, etc. Ondanks dat qua beeld ze degelijk waren. Plus daarbij een prijskaartje van destijds tegen de 2000 gulden maakte het nu ook niet bepaald een entree prijsje.

De Rift en Morpheus zijn op veel fronten dan ook een stuk verder dan dat. En ik denk ook zeker niet dat de Rift gehaast moet lanceren. Maar ze zullen wel tijdig moeten lanceren willen ze het niet mislopen als eerste op de markt te verschijnen.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 8 oktober 2014 19:05]

Of het nou de OR is of de Morpheus maakt allemaal niet zo uit. Het gaat mij er om dat de 1e iteratie van een VR beleving goed is en als dat langere ontwikkel tijd kost, dan is dat zo.

De kans dat ze de plank misslaan is groter met een half product, neem elke willekeurig VR oplossing uit de jaren 90 als voorbeeld. :)
Ja inderdaad. Een hoop jongere tweakers hebben de eerste VR hype golf waarschijnlijk niet meegemaakt...

Mensen, als de eerste consumer edition straks niet heel goed is, dan loop je het risico dat mensen het afwijzen en dat het weer tien jaar in winterslaap gaat op de plank... Die eerste VR beleving moet zo goed zijn dat mensen enthousiast worden en het aan al hun vrienden gaan vertellen, die dan ook gaan kopen etc. Het moet kortom een daverend commercieel succes worden.

Als dat gebeurt duikt een hele miljardenindustrie op VR en dan gaat het ineens heel snel allemaal. Dan zul je pas zien wat er mogelijk is als de gezamelijke investering van een hele sector in een product gestoken wordt.

Vergeet niet dat dit allemaal begonnen is met een hobby project op Kickstarter! Het momentum is nu daar. Nu vooral niet verneuken!
Onzin, want in de jaren 90 had je voor die tijd best een paar goede oplossingen, de Forte VFX-1 bv was erg goed voor die tijd.. vergeet namelijk niet dat ook de PC's in die tijd niet echt denderend waren..
Hell zelfs voor nu is een gemiddelde consumenten PC niet voldoende om VR weer te geven met het verwachtingspatroon dat vele mensen er van hebben..
Dat zijn nou precies de dingen die ze nog gaan oplossen voor ze het releasen. John Carmack is bezig geweest met het beeld en de schermen en ze zijn (goed) op weg naar een oplossing voor motion lag en frameskipping! Dan heb je dus niet perce een GTX 980 nodig om niet misselijk te worden. Nu is JUIST wel de tijd dat computers sterk genoeg zijn, maar de techniek heeft gewoon nog even nodig. Zelfs op telefoons met veel mindere hardware dan een PC is hele gave VR mogelijk, nu al. Geef het nog een half jaar tot een jaar. :)

Hij verteld hier heel uitgerbeid over tijdens de OR keynote afgelopen maand:
https://www.youtube.com/watch?v=nqzpAbK9qFk

Hij geeft een paar keer aan dat ze er bijna zijn, maar nog even de laatste kinken uit het systeem moeten werken. Dan hebben mensen straks de VR beleving volgens het "verwachtingspatroon".
Wie zou er dan eerder moeten komen met een apparaat wat een Rift zal gaan overtreffen ? Bij Oculus zitten de knapste koppen die zich dagelijks bezighouden met het ontwikkelen van de technieken om alle hordes te nemen die er bij komen kijken, het zeer complexe materie. Morpheus staat nog in de kinderschoenen vergeleken bij de Rift.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 8 oktober 2014 23:51]

Om je eerlijk te moeten zeggen vind ik zelfs de oude cybermaxx niet veel oncomfortabeler dragen dan de DK2, de oude forte VFX-1 vind ik nog steeds het fijnst omdat je daar ook de vizor omhoog kunt flippen en de koptelefoon goed is (en deze had ook al een microfoon ingebouwd.

Heb zelf de DK2, maar moet zeggen dat ik daar veel meer last van motion sickness heb dan bij al mijn oude VR-HMD's.. Maar, de beeld kwaliteit en tracking is wel echt superieur..

Probleem voor de morpheus is, deze zal alleen voor de PS4 worden. Ja net zoals bij de Move/dualshock zullen er wel hobbyisten zijn die proberen om em aan de praat te krijgen op de PC, maar zoals bij de move en de dualshock lukt dat toch niet goed.
Als Sony nu ook zorgt dat bij release een goede PC ondersteuning aanwezig is, dan zal de Morpheus wel een behoorlijke voorsprong hebben, maar zolang dat niet is, zal het nog steeds of de morpheus en PS4 moeten aanschaffen worden, of de OR en een fatsoenlijke PC...

Maar voor de morpheus is totaal nog geen indicatie gegeven wanneer deze gereleased zal worden, de Oculus Rift daar en tegen is al gehint dat het zeker tegen de zomer van volgend jaar zal zijn (in eenzelfde release zoals nu met de DK2 is gedaan)..
toch wel grappig hoe in zo een korte tijd een paar modders dit alweer ontdekt hebben. de tekst heeft het wel over wat bugs maar geen voorbeelden iemand enige ervaring wat deze bugs zijn ?
Echt een super toffe ontdekking is het nou ook weer niet. Waren gewoon een paar toggles in een ini bestand. Iets in de trend van: rift_mode=on ofzo. ;)
Offtopoic : ja die aliens in de game zijn de bugs. Maar dan wel hele grote.
Onder andere:
Ok this works fine! some of the menus are a little uncomfortable and the disable of head tracking during cut scenes is a little meh, chromatic aberration needs tweaking a tiny bit and the pop ups (mash a to power up) are not aligned properly... but this is AWESOME!
Ik gok dat over 150 jaar iedereen zoals in de matrix aan een apparaat aangesloten zit.

Gewoon in een virtuele wereld waar de resources unlimited zijn, terwijl je in de echte wereld in een soort lade ligt (net als in de film) met enkel wat slangetjes om je lichaam in leven te houden.

Maar zeker een leuke ontdekking. Zal binnenkort wel even de rift mogen proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True