Raspberry Pi-levering loopt vertraging op door fout onderdeel

De levering van de eerste batch Raspberry Pi's heeft vertraging opgelopen door de plaatsing van een fout onderdeel. De producenten van de minicomputers gaan het verkeerde type ethernetaansluiting op de moederborden vervangen.

De Raspberry Pi Foundation laat op zijn blog weten dat er een fout is gemaakt door een verkeerd type RJ45-ethernetpoort op het compacte moederbordje te plaatsen. In plaats van 'magnetische' RJ45-jacks, waarbij met behulp van een pulstransformator de circuits van de ethernetchip worden beveiligd tegen spanningen, zijn er per abuis door een niet nader genoemde fabrikant niet-magnetische ethernetpoort op de eerste batch van tienduizend Raspberry Pi-bordjes gesoldeerd. Hierdoor kan een ethernetverbinding plots uitvallen of instabiel zijn.

Volgens Raspberry Pi vallen de problemen voor de eerste batch relatief mee: de foutieve ethernetjacks worden verwijderd waarna de juiste ethernetpoorten op de moederborden gesoldeerd zullen worden. Vermoedelijk kunnen de bestellingen met slechts een geringe vertraging worden geleverd.

Maar Raspberry Pi loopt voor de komende batches van de zeer gewilde minicomputer mogelijk wel tegen aanzienlijke vertragingen aan omdat de fabrikanten alleen het foutieve onderdeel in voorraad hebben. Het is niet bekend of zij in staat zullen zijn om op korte termijn vervangende onderdelen in grote hoeveelheden te bestellen bij toeleveranciers.

Update 21:32: Niet de oorspronkelijk genoemde oem's waren verantwoordelijk voor de foutieve ethernetjacks, maar een niet nader genoemd Chinees bedrijf. Dit is in het artikel gecorrigeerd.

Magnetische en niet-magnetische ethernetjacks van de Raspberry Pi

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

08-03-2012 • 19:57

62

Submitter: Anoniem: 347100

Lees meer

Reacties (62)

62
59
35
8
0
18
Wijzig sortering
Magnetische ethernetpoort, nog nooit van gehoord.
Komt dit vaker voor?
Er zit bij de "magnetische" variant een aantal kleine transformatoren in de behuizing van de ethernetpoort. Dit maakt hem iets duurder. Maar hierdoor heb je een galvanische scheiding tussen de ethernet controller en de kabel. (niet helemaal waar; massa's zitten nog wel aan elkaar.) Als de ethernet controller zo'n scheiding verwacht en deze is niet aanwezig, dan kan het spul stuk gaan.

Edit: wat CyBeR zegt.

[Reactie gewijzigd door Righthere op 25 juli 2024 00:05]

Er zit bij de "magnetische" variant een aantal kleine transformatoren in de behuizing van de ethernetpoort. Dit maakt hem iets duurder. Maar hierdoor heb je een galvanische scheiding tussen de ethernet controller en de kabel.
Ethernet is altijd galvanisch gescheiden, bij oudere ethernet kaarten zitten de transformatoren op de pcb (voorbeeld de FL1310 bevat de transformatoren), tegenwoordig kunnen ze ook geïntegreerd wordt in de RJ45 connector, scheelt weer wat boardspace.
(niet helemaal waar; massa's zitten nog wel aan elkaar.)
Bij ethernet zit de massa/aarde (wat anders dan signal ground) alleen aan elkaar als je ftp kabel gebruikt. Signal ground wordt nooit verbonden met massa/aarde, maw de ethernet tranceivers zijn altijd 100% galvanisch gescheiden van de kabel.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 25 juli 2024 00:05]

Je hebt gelijk. Ik had het even moeten checken. Er zitten nog RC filters (weerstandje en een condensatortje) tussen de transformatoren en de massa. Galvanische scheiding blijft.
Magnetische ethernetpoort, nog nooit van gehoord.
Komt dit vaker voor?
Ja. Sterker nog, er zitten bijna altijd magnetics in ethernetpoorten. Er zijn wat standaarden voor om 't zonder te doen maar die zijn zonder uitzondering voor ethernetverbindingen tussen onderdelen van een apparaat die dan meestal op dezelfde print zitten.

Het punt is hier dat de magnetics volgens ontwerp in de connector zelf moeten zitten, terwijl de geplaatste connector dat niet heeft en bedoeld is voor ontwerpen waar die extern geplaatst zijn.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 25 juli 2024 00:05]

Magnetics vertalen als magnetisch...

Magnetics in deze context zijn dus de transformers en dergelijke.

Volgens mij zijn de Ethernetpoorten met ingebouwde transformers iets langer dan de RJ45 poorten zonder magnetics. Dus is het van de buitenkant te zien.

Bovendien is dit geen fout die je zomaar maakt. Er zit een duidelijk prijsverschil tussen de poorten zonder en de poorten met ingebouwde Ethernet transformers.

Bovendien zou Raspberry Pi een type moeten hebben voorgeschreven. De Chinese fabrikant mag hier zomaar van afwijken? Normaal gesproken wordt een alternatief overlegd met de opdrachtgever. Afschuifmentaliteit. 'Een Chinese bedrijf' is verantwoordelijk??
Ik ben het helemaal met je eens, vingertje wijst wel heel makkelijk. En suggereren dat het misschien nog wat langer gaat duren omdat de verkrijgbaarheid van connectoren met magnetics problematisch zou zijn... grote onzin natuurlijk.

Wel is het zo dat een connector met magnetics in formaat meestal precies hetzelfde is als eentje zonder. Maar aanwezigheid van die trafo'tjes kun je met een simpele multimeter zo constateren.
Nee, natuurlijk mogen ze daar niet zomaar van afwijken. Maar als ze het wel *doen* zonder te overleggen, dat verwacht je dus niet. Denk je echt dat dat bedrijf heeft gemaild "hey, we kunnen alleen gewone Rj45 jacks krijgen, is ook wel goed toch?" en dat ze dan zeggen "prima joh!"?
Tussen de ethernet chip en het netwerk moeten een soort signaal transformators. Die kun je los op de print plaatsen of je kan er voor kiezen een connector te nemen waar deze transformators al in zitten. Dat laatste is wat ze hier bedoelen met een "Magnetische ethernetpoort".

http://www.lantronix.com/...-to-Wired-Ethernet_AN.pdf

[Reactie gewijzigd door Part op 25 juli 2024 00:05]

Het is verwarrend voor de niet zo in-to-the-hardware lezer. De connectoren zijn uiteraard niet magnetisch, ik zou dit soort vertalingen liever op nu.nl zien dan op een technisch gerelateerde site als tweakers.

In het Nederlands hebben we het gewoon over transformators in de connector. Dat in het Engels met het woord 'magnetics' hieraan wordt gerefereerd, betekent niet dat dat met 'magnetische RJ45-connectoren' vertaald kan worden.

Zoals gezegd bestaat de connector zonder scheiding omdat deze bijvoorbeeld ook elders op de PCB geplaatst kan worden. Maar vergeet ook niet dat er toepassingen met RJ45 connectoren bestaan waarbij het geen ethernet betreft (bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, ISDN).
okeee. "elektromagnetische connector" dan...

Als je echt wil muggenziften kun je ook nog beginnen over dat het geen RJ45-connectoren maar 8p8c-connectoren zijn die al zo lang (decennia) fout benaamd worden dat eigenlijk niemand dat meer weet.
Grappig, dat over die foute connectorbenaming is wat ik na m'n laatste zin nog had willen typen, maar wat ik irrelevant vond (en nog steeds vind) bij dit topic. Dit aan te halen veroorzaakt alleen maar meer verwarring, want dit is juist niet wat met de foutieve connector anders was.

Het was ook niet zeikerig bedoeld, en jouw vertaling "elektromagnetische connector" is in feite ook semantisch incorrect, maar stuurt je in ieder geval de juiste kant uit.

Ik probeer slechts een uitleg te geven vanwege de opmerking van de mensen boven mij die het niet begrepen (Part uitgezonderd). Door de verkeerde vertaling trekt Bowy3r zelfs conclusies over magnetische storingen. Straks belanden we nog bij de zonnestorm. :)

Ik probeerde dus een verduidelijking te geven, jammer dat jij het als muggenziften ziet.

[Reactie gewijzigd door Jochem_ op 25 juli 2024 00:05]

Zegt me idd helemaal niks, het verbaast me dan ook dat ze er zo'n punt van maken. Bovendien: "Hierdoor kan een ethernetverbinding plots uitvallen of instabiel zijn.", ja waarom worden ze dan überhaubt gemaakt!?
Ben hier ook niet bekend mee, maar logischerwijs denk ik dat er non-magnetische ethernetpoorten zijn gemaakt voor printplaten die er wel rekening mee hebben gehouden, of geen last hebben van magnetische storingen (correct me if I'm wrong natuurlijk).
Vroeger waren alle RJ45 poorten gewoon straight-through (en zat het magnetische deel los op het bord, dat zijn die welbekende grote zwarte rechthoekige doosjes net naast de stekker). Bovendien worden Rj45 jacks gebruikt voor hele andere dingen dan ethernet, en die kunnen niet met magnetische jacks overweg.
Anoniem: 277001 8 maart 2012 20:24
Dit is NIET de fout van RS of Farnell. Het was het assemblagehuis waarvan RS/Farnell gebruik van maken dat deze fout is begaan.

Volgens de officiele post op het RPi blog:
"This is because of a hardware parts substitution that was made in the factory by accident"
Toch wel. Je moet elke stap van het productieproces kwaliteitschecks toepassen en van te voren kiezen voor een partner die eenzelfde kwaliteit kan leveren die jij nastreeft. Als je dit niet doet loopt het in de soep of misschien ook niet maar je hebt in elk geval geen zekerheid over de kwaliteit van het product.
In de praktijk kun je niet alles controleren en niet iedereen vertrouwen. Er is dus altijd de mogelijkheid dat iets mis gaat. Zelfs organisaties met een miljardenbudget zoals NASA kampen met dat probleem, laat staan een kleine stichting.
Oei, der blijven wel problemen opdoemen rond dit project zeg.. Zijn dit niet straks gigantische kostenposten voor het bedrijf? Achja, ik blijf met goede hoop wachten op de 2e batch en dan hoop ik gelijk zo'n bundle te kunnen bestellen bij Farnell.
Nou Nou, dat problemen opdoemen valt wel mee, er zijn wat vertragingen geweest en het is de eerste publieke revisie van de hardware.

En ook is dit de fout van RS en Farnell, hun fabrikant, niet van de rpi foundation, voor de foundation heeft het niet zo'n impact en RS / Farnell kunnen dit soort dingen wel aan ;)
tsja dat is dus een flinke fout in dit nieuws bericht.

RS en Farnell kwamen pas later in beeld, zij hebben de eerste batch niet gemaakt dat is gedaan door een chinese fabriek.

de foundation heeft het verkeerde onderdeel uitgekozen

En de hadden een voorraad voor een nieuwe batch maar dat zijn de verkeerde
); all the stock of jacks we believed we had in place and ready to turn into the ethernet ports on your Raspberry Pis turn out not to be the correct part,
RS en Farnell helpen de foundation om zo snel mogelijk nieuwe sockets te krijgen, natuurlijk voor een zo laag mogelijke prijs.
Ook niet correct. De foundation heeft het juiste onderdeel gekozen, de chinese fabrikant heeft er een verkeerde opgezet. De hardware specs zijn open en het was al lang bekend dat ze magnetic ethernet jacks wilden vanwege de ruimtebesparing. Na uitgebreide quality control van de eerste batch kwamen ze er achter dat de fabrikant er een ander onderdeel opgezet had. Dus moest alles stopgezet worden en nu het juste onderdeel geplaatst
Volgens mij hebben ze de ontvangst door het publiek op de Raspberry pi's een beetje onderschat. Die eerste batch van 10.000 was in eerste instantie ook bedoelt om de 'hackers community' in te gaan zodat ze daarvan ook nog feedback konden ontvangen. Maar toen er in het nieuws kwam dat er ook XBMC op dat ding gezet kon worden explodeerde de vraag naar het apparaat.
Gelukkig hoeft de Raspberry Pi Foundation zich niet druk te maken over de kosten van deze fout. Het is een fout van Farnell door zomaar een ander ethernet poortje op het apparaat te zetten omdat de andere onvoldoende voorraadig is. Ik neem dus aan dat hun ook voor deze kosten zullen opdragen.
Het is een fout van de chinezen welke de opdracht aangenomen hebben. Uit het originele stuk blijkt dat :
Our partners at Element 14/Premier Farnell and RS Components are working hard to help us cater for this, and to expedite supply of the Raspberry Pi.
Oei, der blijven wel problemen opdoemen rond dit project zeg..
Elke fabrikant/project heeft dit, alleen de Samsung's en HTC's hoor je er nooit over in detail gaan.
Neemt de fabrikant hiervoor de rekening op zich? Lijkt me wel.
Het is hier de fabrikant zelf die een fout gemaakt heeft, nog voordat ze verzonden zijn naar de klanten. De eerste bestellingen kunnen natuurlijk niet meer hoger worden, maar het zal natuurlijk wel worden doorgerekend voor toekomstige klanten (c.q. de prijs gaat minder snel/minder ver naar beneden). Of ze moeten het uit winst van een vorige periode halen. Dat kunnen ze dan weer niet in het bedrijf steken.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 25 juli 2024 00:05]

Anoniem: 126717 @Ramono8 maart 2012 20:08
Het product is niet naar specificaties geleverd. Ik ken de Engelse wet noch het contract, maar normaalgesproken is de fabrikant in gebreke. Dus zal voor de kosten moeten opdraaien.

Ik wil nog steeds zo'n Pi hebben, maar ik wacht nog even tot ik hem kan bestellen en binnenkrijgen.
De engelse wet is helemaal niet van toepassing. De fabrikant zit in China.
Element 14 en RS Electronics zijn zelf toch geen fabrikanten ?
koku Senior Developer @NSG8 maart 2012 20:36
Volgens mij hebben zij zowel de fabricage als de distributie op zich genomen.
Element 14 en RS Electronics zijn zelf toch geen fabrikanten ?
Hebben licentie afgenomen/gekregen om printjes te mogen maken.
Niet echt handig, is eerste wat je gaat doen kijken hoe de beschikbaarheid is van de onderdelen die je mogelijk wilt gaan gebruiken, zelfs bij kleine batch, en al helemaal bij grote.
Dat is ook gebeurt. Foundation zegt wij willen 40000 type M. Fabrikant zegt "yes" en koopt vervolgens 40000 type S en plaatst die op de printjes. Nu moet er toch type M op, maar die zijn dus niet ingekocht.
Dat is niet gebeurt. Want ze kunnen de juist RJ45 connectors niet makkelijk krijgen in grote getallen, dat is dus per ontwerp zo gekozen. Vandaar dat chinezen ook andere hebben gepakt, er is door rpi niet goed nagedacht over de beschikbaarheid.

"There may now be a slight delay in later batches if there’s a problem sourcing enough magnetic jacks (we’ve got teams hunting them down already);"

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juli 2024 00:05]

Nee, het is meer een kwestie van tijd. Ze hebben genoeg voorraad voor de initiële batch van 10.000 stuks, maar het gaat hier niet om één doosje. Voor de vervolgproductie, die best wel eens honderdduizenden stuks kan betreffen moet je echt wel achteraan sluiten bij de producent van die jacks, en dat zou dus vertraging opleveren.
Jammer, extra vertraging voor zo'n mooi product. Als de productie wat meer op gang komt later dit jaar ga ik zo'n ding zeker wel halen. Misschien is dit ook wel een mooi apparaat om wat meer bekend te raken met de ARM architectuur. (Dan niet met java op een android oid, maar gewoon rechtstreeks in ARM assembly)
Zijn:
Vermoedelijk kunnen de bestellingen met slechts een geringe vertraging worden geleverd.

en:
Maar Raspberry Pi loopt voor de komende batches van de zeer gewilde minicomputer mogelijk wel tegen aanzienlijke vertragingen aan omdat de fabrikanten alleen het foutieve onderdeel in voorraad hebben.

Niet in strijd met elkaar? Bestellingen op korte termijn zullen weinig hinder ondervinden van het feit dat de componenten niet op voorraad zijn, maar bestellingen op de lange termijn wel..?

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 25 juli 2024 00:05]

Nee, aangezien ze het de eerste keer hebben over de eerste batch en de 2e keer over de nog komende batches. Aangezien ze de onderdelen niet op voorraad hebben.
Dat impliceert dat ze de onderdelen voor het eerste batch dus ook niet op voorraad hebben, vandaar de opmerking.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 25 juli 2024 00:05]

Anoniem: 449482 @Neophyte8088 maart 2012 20:35
De eerste batch is slechts een 'klein' aantal, deze hoeveelheid goede ethernetpoorten kunnen gemakkelijk besteld worden, waarschijnlijk omdat deze wel op voorraad zijn.

De vertraging voor deze eerste batch komt dus omdat de oude poorten er af moeten worden gesloopt en de goede er weer op moeten worden gesoldeerd.

Aangezien de bedrijven ook voor de komende batches de verkeerde onderdelen hebben besteld zullen ze een grote bestelling voor de goede poorten moeten doen. Dit zal waarschijnlijk niet voorradig zijn en dus nog geproduceerd moeten worden, wat een langere vertraging zal opleveren voor de nog komende batches.

Overigens wel onvoorstelbaar dat zoiets kan gebeuren en niet eerder is opgemerkt door iemand.
Overigens wel onvoorstelbaar dat zoiets kan gebeuren en niet eerder is opgemerkt door iemand.
In de blogpost van Raspberry Pi kun je lezen dat het aan de buitenkant niet te zien is. De kleur van de connectoren zegt blijkbaar niks. Je moet de poorten openbreken, of een röntgenfoto maken, zodat je kunt zien hoe ze van binnen werken om achteraf te kunnen bepalen welk type poort de juiste is.
Ze doen erg interessant met die X-rays en degelijke, om het 'we kunnen er echt niets aan doen!' te benadrukken. Wat gewoon mogelijk is, is dit even nameten met een gamma multimeter van 3 euro.

Maar het is gewoon een verkeerd component en zoiets gebeurt niet per ongeluk hoor, daar is ergens bewust een keuze voor gemaakt (en laten we er dan maar vanuit gaan dat dat in China is gebeurd). Noem het maar gewoon een trade-off omdat het zo goedkoop mogelijk moet.

Maargoed, feit is dat ze er later achter kwamen en het nu tijd kost om het op te lossen. Alleen zouden ze niet zich niet moeten verschuilen achter de mogelijk lastige verkrijgbaarheid van genoeg RJ45 connectoren MET magnetics. Die dingen zitten op praktisch elk moederbord, in WLAN-routers, internet-enabled TV's, noem het maar op. Ze liggen gewoon met triljoenen in en rond die fabrieken.

Het woordje 'negotiation' viel echter ook in die blogpost. En ik denk dat we met name DAAROP zitten te wachten: wie gaat dit oplossen en wie betaalt daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Jochem_ op 25 juli 2024 00:05]

Je kunt het neem ik aan meten op continuiteit tussen de rj45 pinnen en de uitgaande PCB pinnen? Een fatsoenlijk gamma metertje kost altijd nog richting een tientje :)

Je moet maar net bedenken dat je fabrikant misschien wel keihard tegen je liegt en goedkopere onderdelen (of fakes) gebruikt dan afgesproken. Als je regelmatig dit soort contracten doet is 't wat anders, maar voor kleine batches stuur je normaal gewoon zelf componenten naar een board manufacturer, en het verbaast me dus niets dat geen van de mensen bij R-Pi zo wantrouwend geweest is om alles op die manier te controleren. En aan de functie zie je het in eerste instantie niet.
Ik denk zelfs dat 99procent van de early adopters ( waarschijnlijk echte Tweakers) het meer dan prima vinden als de goede poort er gewoon los bij zit zodat ze hem zelf kunnen vervangen :)
Ik denk het echt niet. Ethernetpoortjes (de)solderen is niet heel erg moeilijk, maar je hebt er wel wat skill en kennis en apparatuur voor nodig. 10% zal er geen probleem mee hebben.
De eerste batch ligt nu waarschijnlijk al bij Raspberry Pi in Engeland, omdat hij al geproduceerd en besteld is. De volgende batches moeten nog geproduceerd worden bij de producent in het Oosten.
Nee. De 'extra' onderdelen voor de eerste batch zijn dus al gedekt volgens de tekst. Pas daarna wordt het lastig }>
Dat impliceert dat ze de onderdelen voor het eerste batch dus ook niet op voorraad hebben, vandaar de opmerking.
Dat is toch een logica van niets? Dat wordt helemaal niet geïmpliceerd.

Als ik als bakker een batch broden maak en ik gebruik de verkeerde verpakking dan kan ik heel snel even de verpakking vervangen door de juiste. Als ik daarna nog 10 batches broden maak dan wil dat toch niet zeggen dat ik ook 10× zoveel verpakkingen nog op voorraad heb omdat ik voor de eerste batch wel genoeg had?

Zou leuk zijn: ik ga een mobieltje bouwen. De eerste batch van 10 stuks zijn genoeg onderdelen voor. Dus de andere batches van 10.000 stuks moeten dan ook genoeg onderdelen voor zijn O-)
Je gebruikt de verkeerde analogie dude, we zitten op tweakers.net fp dus we moeten het over Ferraris en Audis hebben. Is verplicht!

"Als ik als Ferrari 1000 deurknoppen op voorraad heb van Ford en ik besluit dat ik dan toch maar Audi wil gebruiken omdat die mooier zijn, en ik heb voor de eerste batch van 10 Ferraris genoeg Audi-deurknoppen, dan betekent dat niet automatisch dat ik de andere 990 Audi deurknoppen *ook* heb."
apart dat de twee afzonderlijke fabrikanten gelijktijdig dezelfde fout maken...
edit: niet meer van toepassing na update van artikel.

[Reactie gewijzigd door wezzley op 25 juli 2024 00:05]

NEE het komt niet door 2 fabrikanten maar gewoon door 1 Chinese fabrikant.
"This is because of a hardware parts substitution that was made in the factory by accident"
jammer, slordige fout!!

nouja dan nog maar ff wacht denk ik dan..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.