ARM-versie Arch Linux voor Raspberry Pi beschikbaar

De Raspberry Pi Foundation heeft bekendgemaakt dat de ARM-versie van Arch Linux voor de Raspberry-computer, na zes maanden ontwikkeling, beschikbaar is op haar website. De volgende Raspberry Pi-batch zou eind april te koop zijn.

De Linux-distributie kan worden gedownload van de Raspberry Pi-website. Het image-bestand moet naar een sd-kaartje worden geschreven met het Linux dd-commando of het alternatieve windd-programmaatje op Windows. De distributie is, net als het platform waarop het moet draaien, gericht op ervaren gebruikers. Zo wordt er geen grafische schil meegeleverd, maar enkel een basisinstallatie die verder uitgebouwd kan worden. Gebruikers die iets sneller willen beginnen kunnen de Debian-distributie gebruiken, waar wel een grafische schil is ingebouwd.

Een lid van het Arch Linux ARM-team werkte in de voorbije zes maanden aan het porten van de distributie naar het ARM11-platform van de Raspberry Pi. Het team heeft de Linux-distributie al naar verschillende ARM-versies geport, zoals versie 5, 6 en 7 voor onder meer de vergelijkbare ontwikkelplatforms BeagleBoard en PandaBoard.

De verkoop van het duurderde model B begon vorige week, maar de 10.000 stuks waren vrijwel onmiddellijk uitverkocht. De organisatie heeft beloofd tegen eind april opnieuw 10.000 stuks te kunnen leveren, meldt de Inquirer.

De Britse Raspberry Pi Foundation brengt de minicomputer in twee versies: een van 25 en een van 35 dollar. Het goedkoopste model beschikt onder meer over een Broadcom BCM2835 ARM1176JZF-S-processor van 700MHz, 256MB ram-geheugen, een usb-poort en een hdmi-aansluiting. Het duurdere model krijgt twee usb-poorten en doet er een ethernetaansluiting bij. De printplaat van beide modellen meet 85,60 bij 53,98mm.

Door Adrian Buyssens

05-03-2012 • 16:58

65 Linkedin

Lees meer

Raspberry Pi krijgt eigen downloadwinkel Nieuws van 17 december 2012
Mojang port Minecraft naar Raspberry Pi Nieuws van 25 november 2012
Canonical port Ubuntu naar Nexus 7 Nieuws van 21 oktober 2012

Reacties (65)

65
63
34
6
0
11
Wijzig sortering
Hmm ik had gehoopt dat ze de productie wat op zouden schroeven.
10000 in april is waarschijnlijk ook weer binnen een uur uitverkocht en dan kunnen we weer een maand wachten.
Op die manier kan ik er pas een krijgen rond de kerst.

Ze hebben gewoon een goede prijs en een goed product, dus waarom niet de productie gelijk wat opschroeven.
Anoniem: 295700
@TD-er5 maart 2012 20:52
Her en der wordt getwijfeld of er uberhaupt wel 10.000 geproduceerd zijn. Farnell en zo leveren binnen 1 werkdag uit. Heeft iemand al gebruikerservaringen gezien?
Het ligt eerder voor de hand dat er nu een bestelronde plaatsvind en dat er in de komende weken daadwerkelijk pas wordt geproduceerd.

http://www.thebackshed.co...m_posts.asp?TID=4748&PN=1

Bovendien worden de prijzen ook niet waargemaakt. Afhankelijk waar je 'm besteld kan er ruim 15% bij komen.

Daarnaast is het een groot nadeel dat er van de gebruikte Broadcom chip geen informatie verkrijgbaar is. De Beaglebone (http://beagleboard.org/bone) is een veel beter alternatief. Van de gebruikte SoC kun je alle informatie bij Texas Instruments downloaden en er zit een ARMv7 (Cortex) cpu in die veel breder ondersteund wordt. De ARM versie van Ubuntu werkt bijvoorbeeld alleen op ARMv7 en hoger. De chip op de Raspberry Pi bevat een ARMv6 processor.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 295700 op 5 maart 2012 21:00]

Volgens de berichten op de officiële site was de beruchte 10k batch op 25 of 27 februari gereed om vanuit China naar Engeland te gaan. Tenzij iemand persoonlijk op en neer is gevlogen is het dus onwaarschijnlijk dat deze vracht al door beide douanes is.

Wat betreft de gebruikerservaringen. Die zijn er nagenoeg niet - wel heeft de foundation een pers-rondje gemaakt waarvan je hier en daar wat beelden kunt zien. Twee voorbeelden:

http://www.youtube.com/watch?v=KKXfvYKAwVM
http://www.bbc.co.uk/news/technology-17190334
Daarnaast is het een groot nadeel dat er van de gebruikte Broadcom chip geen informatie verkrijgbaar is
http://www.raspberrypi.or...M2835-ARM-Peripherals.pdf
Anoniem: 295700
@kladblokje5 maart 2012 22:04
Dat laatste document had ik al eens doorgenomen. Het is verre van compleet. Je hebt er dus niets aan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 295700 op 5 maart 2012 22:05]

Broadcom don’t release a full datasheet for the BCM2835, which is the chip at the heart of the Raspberry Pi. We will release a datasheet for the SoC which will cover the hardware exposed on the Raspi board e.g. the GPIOs. We will also release a board schematic later on.

Other documentation may be released in future but this will be at the Foundation’s discretion.

To get the full SoC documentation you would need to sign an NDA with Broadcom, who make the chip and sell it to us. But you would also need to provide a business model and estimate of how many chips you are going to sell.
Zoals het op de website dus inderdaad ook staat.
Zowieso begint het geheel een beetje twijfelachtig te worden. Ik volg het al vanaf het eerste begin. En het meest vreemde is nog wel dat werkelijk op het aller-allerlaatste moment pas melding werd gemaakt dat het via RS en Farnell ging lopen.

Ik had al de stickers besteld om er zeker van te zijn dat ik in hun webshop kon bestellen en de dag dat je kon bestellen gooien ze het systeem om. Beetje frustrerend (ben niet de enige, zie http://www.element14.com/...l/re-end-of-my-frustation
De Bone heeft geen HDMI/VGA. Dan kom je al op de Beagleboard, en die is direct 120eu~.
Dat beagleboard mag op papier dan leuker zijn, het mist nou net het aspect wat het voor ons als hobbyisten zo leuk maakt: de prijs. Een beagleboard is ongeveer 125 dollar, wat hem 4 tot 5 keer zo duur maakt als een raspberryPi.

Verder is het inderdaad jammer dat broadcom erg gesloten is met z'n informatie, wat ook z'n weerslag heeft op de te ontwikkelen software.
De BeagleBone als alternatief voor de Raspberry Pi vind ik nogal een statement. Het grote voordeel van de Raspberry Pi is in mijn ogen onder andere de chip die h264 kan decoderen tot 1080p. Dat betekent dat ik vloeiende 1080p videobeelden af kan spelen zonder problemen.

De BeagleBone heeft een maximum supported resolutie van 1400x1050, en kan dus geeneens FullHD weergeven. Dat, en het feit dat de BeagleBone twee keer zo duur is als de Raspberry Pi, is een reden voor mij om geen BeagleBone aan te schaffen.
Dat is ook wat de rpi foundation heeft gedaan. Wat de inquirer zegt (en wat de bron van dit artikel is) staat haaks op wat de foundation zelf zegt: namelijk dat de productie nu uit handen is gegeven aan twee grote elektronica fabrikanten+distributeurs (rs en farnell) zodat ze vanaf nu NIET meer gebonden zijn aan kleine batches van 10.000 stuks.
Dat onmiddelijk uitverkocht was geen geintje. Ik heb een glasvezel verbinding en spamde F5 op de tijd van de release, om er vervolgens achter te komen dat ik bij Farnell moet zijn. Hun site was compleet niet opgewassen tegen de load.
Na anderhalf uur navigeren, twintig tabs en een kapotte F5 toets kwam ik uit op de -productpagina-. Volgende keer beter.

Tevens leuk dat er Archlinux er gemakkelijk op kan, is namelijk mijn main Linux distro :).
Zit ook al sinds 2009 te wachten op mijn OpenPandora. Gaat lekker met die 'hipster' electronics :P.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 5 maart 2012 17:10]

Ik dacht dat je je nu kont opgeven voor op de bestel lijst te staan voor de volgende batch.

Yup: http://downloads.element14.com/raspberryPi1.html
Laatste keer dat ik dat zag moest je je telefoonnummer opgeven. Nu niet meer. Mooi =D!
Ja alleen geeft je toestemming om spam te versturen naar je.
Please tick here to confirm you would like us (the Premier Farnell plc group of companies) to contact you by e-mail with information about goods and services (including Raspberry Pi) which we feel may be of interest to you. You may withdraw your consent at anytime. For further information please see our privacy policy.
Nu vind ik het niet erg om op de hoogte gehouden te worden voor de Raspberry Pi maar ik wil niets anders ontvangen.
Die hoef je dus weer NIET aan te tikken :p
Vulde net het formulier in, maar howel niet gekenmerkt als mandatory, krijg je wel een pop-up.

Maar goed, mogen ze hebben, hun geld als ze mij willen bellen :p
Wat raar dat het porten een half jaar duurde. Waarin verschilt dit bordje dan van een willekeurige andere Arm?
Geen idee, maar houd er rekening mee dat Archlinux (en dus ook het ARM-team) bestaat uit vrijwilligers.
Dat is niet bepaald uniek voor Linux distributies.
Neen maar het is wel een antwoord op de opmerking die geviseerd werd.
Het is een redelijk oude versie van ARM: ARM 11 (de 6e ARM architectuur). Dit is een oudere architectuur dan de nieuwere Cortex A8, A9 die je tegenwoordig in smartphones vindt, die zijn gebaseerd op de 7e ARM architectuur (ja de nummering is niet helemaal handig gekozen, dat A9 bijv. nieuwer is dan ARM 11).

Dit wordt door veel distro's niet meer gesupport (waaronder Ubuntu). Debian bijvoorbeeld nog wel. Ik denk dat het hem hier in zat.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 maart 2012 17:53]

Dit is een ARM v11, arch linux was tot nu toe slechts v5, 6 en 7.
Maar ARM v11 is ARM release 6 :)

Ik wist trouwens niet dat die ook al gesupport was, ik heb nooit Archlinux gebruikt eigenlijk. Dan vind ik het inderdaad al vreemd dat het zo lang duurde.
Zo veel ervaring is er nou ook weer niet nodig om Arch te gebruiken, Xorg en je favoriete DE installeren zou niet zo lang moeten duren. Grootste probleem bij Arch vind ik toch altijd nog dat het allemaal zo "bleeding edge" edge moet zijn en dat de repos klein zijn in vergelijking met bijvoorbeeld Debian
De Arch User Repository (AUR) al eens gebruikt? Voor alles is wel een package script te vinden.
Het voordeel van Debian, voornamelijk op ARM is dat alles al voorgecompileerd is - de AUR bevat voornamelijk buildscripts, en compileren op een ARM-CPU is nou niet echt fijn :)
Daarom gebruik je normaal gesproken een cross-compile omgeving om dat te doen.
Maar als je hem als servertje gebruikt is het natuurlijk wel handig als dat door de distro beheerder wordt gedaan, het is best lastig om zo'n cross-compile omgeving op te zetten. Die moet je dan ook helemaal up to date houden met dezelfde libraries als je target. Dus veel handmatig werk.

Bij debian is het gewoon apt-get upgrade en klaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 maart 2012 17:57]

Is bij Arch Linux op ARM ook zo (eens Arch Linux er op draait) gewoon pacman gebruiken alsof het je desktop is. "pacman -Sy package_naam" als het in de repo's van Arch staat. Via de AUR's ga je de buildscripts waarschijnlijk wel moeten aanpassen.

Maar de Arch repo's vind ik persoonlijk toch al zeer uitgebreid. Zelden moet ik de AUR gebruiken.
Zeker een leuk bordje. Jammer dat er weinig IO op zit.
Dan biedt een friendlyarm.net bordje net wat meer en met android ondersteuning. De instapper (mini2440) heb je op ebay voor nog geen € 100
Voor 100 euro heb je in principe 2 Pi's en beide voorzien van extension boards! En waarom zou je Android willen gebruiken? Als je al een systeem koopt om linux op te draaien, dan ga je toch geen vercrackt telefoon-OS gebruiken? Dan neem je natuurlijk echte linux... behalve als je een GSM-modem aan je Pi koppelt natuurlijk ;)
mmm de specs doen mij denken aan een pc van ooit (1998 of zo): 450 MHz Pentium cpu, 256 MByte geheugen en windows 98 erop. Toen koste dat systeem ƒ 3000,-, inclusief kast, voeding, dvd, harddisk, maar toch, zou W98 op zo'n raspberry kunnen draaien?
De x86-architectuur is niet te vergelijken met ARM. ARM is RISC.
http://en.wikipedia.org/w...hitecture#Instruction_set

Met RISC kun je met een lage kloksnelheid dezelfde resultaten behalen als met een X86-CPU op hogere snelheid.
Andersom bedoel je. X86/CISC is 'sneller' dan ARM/RISC op dezelfde kloksnelheid.
Andersom bedoel je. X86/CISC is 'sneller' dan ARM/RISC op dezelfde kloksnelheid.
RISC architectuur is sneller dan x86, instructies set is stuk efficiënter. Als risc alle toeters en bellen van de x86 zou hebben om snelheid op te voeren zal die sneller zijn dan x86 cpu met bepaalde taken.

Bijvoorbeeld kan kleine risc controller van paar MHz(8Mhz) kan makkelijk MP3(lage kwaliteit afspelen, waar je bij x86 al gauw 100Mhz destijds nodig had(486DX 100Mhz). RISC kan veel sneller instructie uitvoeren dan x86, x86 is juist heel erg lomp en heeft veel overhead waar verloren klokslagen in gaan zitten.

Naam zegt het ook al, RISC. ;)
Reduced instruction set computing

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 5 maart 2012 18:30]

De naam zegt het juist niet. Een "complexe" instructie doet meer dan een "minder complexe" instructie. Verder vergelijk je nu een stervensoude CISC implementatie met een state of the art RISC implementatie. Zoals mad_max234 zegt moet je inderdaad naar performance/watt kijken. Als je naar performance/mhz kijkt zal een intel/amd CPU het momenteel makkelijk winnen van elke ARM cpu.

Dit is ook wel verklaarbaar met het aantal transistoren: de CPU in een Tegra 2 SOC (dual core Cortex-A9) heeft ongeveer 28 Miljoen transistoren (bron: http://teechuan.posterous...ount-on-the-arm-cortex-a9). Een Intel Core i7 2600k heeft er ongeveer 800 a 900 miljoen (bron: http://www.anandtech.com/show/4083). Een Intel Core i7 2600k "core" is dus al vele malen complexer dan een complete Dual Core Cortex-A9.
ARMv6 ISA (ARM11 micro-arch) is zeker niet "state of the art", eerder ook stervensoud (ca 10 jaar).

"State of the art" (qua architectuur dan) zou zijn de X-Gene van Applied Micro met 64 bit ARMv8 ISA, hoewel die voorlopig nog niet op de markt is; maar de ISA is er.
Zo simpel is de wereld ook weer niet: op CISC heb je aan een instructie genoeg om 2 waardes uit het geheugen te halen op te tellen en weer terug te zetten, wellicht middels indirecte addressing, op een andere plek. Risc doet dan 2 loads van memory naar register een add en een store. Dat zijn dan 4 instructies. Uitgaande van een recht-toe-rechtaan RISC CPU zijn dat dan 4 cycles. Als de CISC dit doet in 3 cycles in een instructie is de CISC sneller (als'tie het doet in 5 uiteraard niet). RISC gaat ervanuit dat er wat complexiteit naar de compiler kan (dus niet met de hand assembly kloppen) om zo meer transistoren voor zinnige zaken te gebruiken (extra registers, meer cache, een dedicated DSP die je in kunt zetten om MP3 te decoden op lage kloksnelheden). RISC is dus niet sneller het is alleen eenvoudiger (en kan soms daardoor sneller zijn).
Over het algemeen is RISC wel efficiënter vandaar dat het minder stroom verbruikt. Overigens zijn alle Intel processors van buiten gezien weliswaar CISC, maar intern zijn het feitelijk RISC machines.
Anoniem: 225842
@mad_max2346 maart 2012 08:21
Ja, bij de 100Mhz zit dan wel een OS bij he.
c-c-c-c-combo-breaker
Volgens mij is het omgekeerde juist waar. De x86 architectuur heeft veel krachtigere instructies dan de huidige RISC processoren. m.a.w. een intel core i7 2600k op gelijke.kloksnelheid en gelijke aantal cores als deze broadcom cpu zal volgens mij beter presteren.
Neem dan ook even verbruik mee, dan mag de i7 niet meer verbruiken dan de broadcom, en moet de broadcom even van alle onnodige hardware ontdaan worden zodat we cpu tegen cpu vergelijk en geen complexe SOC tegen cpu.

Anders ben appels en peren aan het vergelijk in oneerlijk vergelijking als de i7 150w mag verstoken en broadcom maar enkele watts. ;)
Absoluut niet, Windows 98 draait op x86 processoren, de Raspberry Pi heeft een ARM processortje.
Nee, het zal niet mogelijk zijn om W98 op een raspberry te draaien. Het probleem hier is dat W98 niet gecompiled is voor aan ARM-processer. W98 draait enkel op een x86 processor. En ik denk niet dat Microsoft van plan is om W98 te recompilen voor ARM :)
Anoniem: 241942
@beerse5 maart 2012 17:27
Is het niet zo dat Windows 98 niet op een ARM systeem draait?
ik vermoed van niet, aangezien de RPI op een ARM structuur draait & windows 98 op x86
Nee. Tenzij je een VM gaat draaien. W98 draait alleen op x86 processors.
ook met een VM heb je geen x86 isa op een arm
QEMU?
Snel zal anders zijn, maar toch het kan wel.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 6 maart 2012 17:59]

Nee want er is geen ARM versie van Win98 ;)
Nee, het is een ARM systeem, en geen x86. Oude windows versies draaien dus niet, en win8 ook vast niet gezien de geringe specs.
nee, win98 draait niet op een arm processor
Nee, de Raspberry heeft geen x86-processor maar een ARM :)
Iemand had al op een emulator getest, en ook slackware draait op dit bordje.
(http://www.linuxquestions...php?p=4563842#post4563842)

Aangezien ik slackware beter vind dan arch, weet ik iig wel wat ik ga draaien.
Komt er ook een behuizing voor dit bordje?
De raspberrypi foundation zei altijd dat er later een versie zou komen met behuizing, maar ik weet niet of dit nog het geval is nu ze voor produktie in licentie zijn gegaan. Mensen maken ook ontwerpen die je uit kan printen met een 3D printer (hier bijvoorbeeld) maar omdat niemand de bordjes nog heeft, is het niet duidelijk of die ook daadwerkelijk passen.

Ook heeft de huidige versie van de raspberry pi geen gaten om het board vast te zetten in een behuizing dus dat wordt een beetje lastig als je het in een generiek kastje wil inbouwen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 maart 2012 17:52]

even googlen ze zijn er al
Ik zie wel mogelijkheden in dit apparaatje. Ideaal als goedkope thinclient lijkt mij. Je moet er natuurlijk wel een kastje omheen maken. Of wachten tot de behuisde versie verschijnt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee