Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties
Submitter: posttoast

Microsoft heeft de eerste release candidate van Internet Explorer 9 vrijgegeven. In de nieuwe browserversie krijgt de gebruikersinterface een facelift en is een 'do not track'-optie toegevoegd. De bèta van IE9 werd 25 miljoen keer gedownload.

De eerste preview van IE9 werd al in maart 2010 vrijgegeven, gevolgd door nog zes previewbuilds en een bètaversie. Die laatste werd maar liefst 25 miljoen keer gedownload, stelt Microsoft. Het bedrijf uit Redmond heeft nu de eerste release candidate van de nieuwe browser vrijgegeven. Onder andere de prestaties van de javascript-engine zijn verbeterd en de cpu wordt nu minder zwaar belast, belooft Microsoft. De software is nu feature complete, wat betekent dat er geen nieuwe functionaliteit meer wordt toegevoegd. Vanaf nu zal de softwaremaker alleen nog bugs en schoonheidsfoutjes herstellen.

In de nieuwe IE-versie is de gebruikersinterface opgeschoond, waarbij Microsoft duidelijk heeft gekeken naar de minimalistische interface van Google Chrome. De interface bevat veel minder elementen dan vorige versies van Internet Explorer, zoals ook in de bèta van Firefox 4 het geval is. Iets wat in de IE9-bèta op veel kritiek stuitte, was het gebrek aan ruimte voor tabs, doordat de lijst met tabbladen naast de adresbalk is geplaatst. Dat is standaard nog steeds zo, hoewel de gebruiker er nu voor kan kiezen om de lijst met tabs onder de adresbalk te zetten.

Daarnaast voegt Internet Explorer 9 hardwareversnelling toe en is er een downloadmanager bijgekomen. Gebruikers die willen voorkomen dat ze op het internet worden gevolgd door advertentiebedrijven, kunnen een lijst samenstellen met websites die geen cookies mogen plaatsen. Er kunnen ook kant-en-klare lijsten worden gedownload. Firefox 4 heeft eveneens een 'do not track'-optie, maar die vereist waarschijnlijk medewerking van advertentiebedrijven. Chrome heeft geen 'do not track'-knop, maar wel een plug-in met een vergelijkbare werking.

Internet Explorer 9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

chrome,firefox en IE.. de uiterlijke verschillen worden steeds minder =(
Daarnaast is IE van plan om in de toekomst eens aan standaarden te voldoen?
IE9 RC komt als beste uit alle testen, alleen de javascript engine was trager/oude in de BETA, die is nu vervangen door een nieuwe en sneller dan Chrome :D

Als je een goede video kaart hebt dan vliegt die helemaal Chrome voorbij :)

Front rendering is ook opgelost.


My personal test result of Sunspider Javascript benchmark.

1. Google Chrome Canary Build 11.0.663 --- 279ms
2. Google Chrome Stable 9.0.597.94 -- 278 ms
3. IE 9 RC -- 222 ms

Nu is IE9 sneller dan alle andere browsers, tot nu toe. :)

test het zelf!!!
http://webkit.org/perf/sunspider/sunspider.html

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 11 februari 2011 11:42]

Daarnaast is IE van plan om in de toekomst eens aan standaarden te voldoen?
Vorr IE9 zijn weer 4000 standaards tests gemaakt door Microsoft die ze aan de standaardsorganisaties overhandigen:
http://samples.msdn.microsoft.com/ietestcenter/
Daaruit blijkt sowieso al dat de andere browsers ook nog aandig wat werk hebben om hun browser standaards conform te krijgen
Beetje domme uitspraken. IE8 houdt zich al redelijk aan de standaard. IE9 is gewoon compatible. Voortaan wel even de moeite nemen onderzoek te doen voordat je dergelijke onzin blaat, hmkay?
hoezo na-geaapt van google chrome, die pagina About:tabs... dat is de standaard pagina als je google chrome hebt geïnstalleerd...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 11 februari 2011 10:33]

De browser markt is zeer competitief, en iedereen speelt leentjebuur bij elkaar. Een dergelijke pagina met tabs is voor het eerst geïntroduceerd in Opera (genaamd Speeddial) welke vervolgens is overgenomen (zij het soms in aangepaste vorm) door andere browsers. Net als tabs trouwens, ook hier was Opera als eerste mee, maar tegenwoordig niet meer weg is te denken. Chrome was daarentegen wel de eerste met een los proces per tab, om er voor te zorgen dat nooit de hele browser crasht maar alleen een losse tab.

Elke populaire/nieuwe feature zal zijn weg naar elke browser vinden, al zal elke maker zijn eigen implementatie hebben.

[Reactie gewijzigd door Kawaii op 11 februari 2011 11:31]

Tja, Google 'leent' net hard bij andere browsers. Hoewel ze allemaal vanzelfsprekend en ingeburgerd zijn zijn uiteindelijk de adresbalk, tabs, back-forward knop, home knop, zoekvelden allemaal 'gejat'. Dat dit features zijn die je niet noodzakelijk nodig hebt om te browsen bewees/bewijst namelijk de Lynx browser.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 11 februari 2011 10:53]

Je bent waarschijnlijk Chrome-fan dat je die opmerking maakt, maar Chrome was echt niet de eerste browser die een dergelijke weergave had.
Je bent waarschijnlijk Chrome-fan dat je die opmerking maakt, maar Chrome was echt niet de eerste browser die een dergelijke weergave had.
Een automatische weergave van meest bezochte pagina's bij het openen van nieuwe tabs? Bij mijn weten was Chrome daar wel degelijk eerst mee (wat betreft Windows browsers, tenminste, andere platforms kan ik weinig over zeggen).

Trouwens, het valt niet bepaald te ontkennen dat Google met Chrome de trend van minimalistische browsers pas echt goed in gang heeft gezet.
Heeft Opera al wat langer dan Chrome, en Opera is er ook voor Windows.
Als ik me niet vergis (en ik was tot een jaar geleden fervent Opera-gebruiker), gaat het bij Opera om pagina's die je zelf instelt en niet om de meest bezochte pagina's. Daar zit wel een nuanceverschil.
Nutteloze discussie imo, wie weet wanneer de eerste Firefox extension er was die dit deed.

De 'community' die uit vele duizenden mensen bestaat is vaak creatiever dan die paar programmeurs bij 1 bedrijf waardoor er een hoop leuke Firefox extensions die je later standaard in de browser (of een andere browser) ziet zitten.
Bij Opera's speeddial wil ik nog wel eens geloven dat ze hiermee de eerste waren doordat dit er volgens mij al in zit voordat Firefox uberhaupt 'geboren' was.
Klopt.

Ik bepaal liever zelf welke pagina's ik vaak wil bezoeken.
Dan is linksboven altijd hetzelfde, ook als ik even een paar uurtjes op een ander forum heb gezeten. Dan moet dat niet opeens veranderen omdat ik die dan 'net iets vaker' bezocht heb.

Net na installatie is zoiets wel leuk, maar ga niet mijn instellingen overschrijven.
Volgens mij gaat die eer naar Safari, anders in ieder geval het minimalistische aspect
ehh het hele "about:nogwat" is als eerste gedaan door firefox in firefox 2 volgens mij, lang voordat chrome bestond....
Alle browser makers gebruiken nieuwe snifjes van andere browsers, het gebeurt andersom ook ;)
Dus jij ziet nog geen GPU acceleratie in firefox? ;)
Firefox had als eerste hardware acceleration in z'n nightlies, voor er bij andere browsers sprake van was (openbaar alleszins, ik weet niet wat Microsoft intern al zat te plannen voor IE9).
Dat is niet waar. Microsoft heeft dit in 2009 al aangekondigd, nog voordat de plannen van Firefox bekend werden.
Grapjas, veel nu standaard HTML features komen van Internet Explorer.

En who cares. Dat heet technische vooruitgang. Het feit dat ze op elkaars ontwikkeling voortbouwen zorgt er alleen maar voor dat de browsers beter worden. Als andere browsers hebben bewezen dat iets goed werkt, waarom moet die ene browser dan krampachtig een andere interface gebruiken alleen maar "omdat anderen dat al doen"

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 februari 2011 00:42]

Maar dus nog steeds de tabs op die 'onhandige' plaats. De bovenste balk wordt nu alleen gebruikt voor de sluitknop, zonde van de ruimte. En de tabs onder de adresbalk zetten gaat weer van de ruimte van de pagina's af.

Edit: Of gebeurt er hetzelfde als bij Firefox (beta) en Chrome, dat de de bovenste loze ruimte er alleen is als het venster niet gemaximaliseerd is.

[Reactie gewijzigd door Dannisi op 11 februari 2011 10:33]

Wat ik me dus meer afvraag is waarom de designers de tabs daar hebben geplaatst. Ik bedoel, de designers bij Microsoft krijgen niet voor niets een baan bij Microsoft en zullen vast een reden voor de tabs op die plaats hebben.

Ik heb zelf het idee dat ze de tabs zo gemaakt hebben wegens de aero peek functie, dus dat ze de tabs als minder belangrijk beschouwen, aangezien je al tabs krijgt in windows.

[Reactie gewijzigd door BonzO op 11 februari 2011 12:11]

de designers bij Microsoft krijgen niet voor niets een baan bij Microsoft
Omdat ze nergens anders een baan als designer kunnen krijgen :+

Ik ben inderdaad ook niet zo gecharmeerd van de design-keuzes omtrent IE. Een paar puntjes:
  • De ruimte voor tabs is te weinig, al is daar met CTRL-tab of aero peek mee te leven.
  • Als je meerdere vensters open hebt, worden de tabs van alle vensters op een hoop gegooid bij aero peek
  • De ruimte voor de adresbalk is te weinig, zeker als je naar een beveiligde pagina gaat van bijvoorbeeld rabobank. De helft wordt dan ingenomen door het vak dat aangeeft dat je op de beveiligde pagina van rabobank zit, zodat je ongeveer 3.5 karakters in je adresbalk kunt zien...
En verder vind ik het ook gewoon lelijk, maar dat is een kwestie van smaak, denk ik...

Wel chapeau omtrent support voor html5 en webstandaarden, dat schijnt echt enorm verbeterd te zijn.

Al met al blijf ik toch een happy chrome user :)

Edit:
ook erg blij met de manier waarop je in Chrome tabjes rond kunt slepen, ook tussen / uit / in vensters

[Reactie gewijzigd door dwilmer op 11 februari 2011 12:32]

De ruimte voor tabs is te weinig, al is daar met CTRL-tab of aero peek mee te leven
Je kunt in IE9 RC de tabs ook op een aparte hele regel zetten.
ook erg blij met de manier waarop je in Chrome tabjes rond kunt slepen, ook tussen / uit / in vensters
Dat slepen van tabs kan in IE9 ook gewoon.

Misschien moet je IE9 gewoon een proberen.

Bovendien heeft IE9 veel betere integratie met de taakbalk waar je site kan vastpinnen

[Reactie gewijzigd door 80466 op 11 februari 2011 13:06]

ik zou liever eens hebben dat je de tabs vertikaal kan plaatsen, de meeste sites hebben toch al last van plaatsgebrek in de hoogte door al die nutteloze banners headers en andere crap en weigeren om de horizontale te gebruiken.
Zeker er nu meer en meer breedbeeld gegaan wordt, is daar een schat van ruimte te vinden.
Off topic,

In Chrome kan je op de pagina about:flags zijtabbladen aanzetten. De laatste keer dat ik het probeerde zag het er niet uit en kon ik er niet echt aan wennen. Maar er zijn mensen die er dus al over hebben nagedacht.

On topic, super dat je nu tabbladen op een aparte regel kan zetten in IE9! Dat was mijn grootste probleem met IE9 beta.
Straks maar eens uitproberen.

[Reactie gewijzigd door HolyPanther op 11 februari 2011 16:13]

Ook bij Firefox mogelijk door middel van de vertical tab en tree menu extensions.
Ik denk dat er ook veel minder geavanceerde gebruikers zijn die helemaal nooit tabs gebruiken. Heb laatst nog iemand uitgelegd dat het wel handig is dat als je bijvoorbeeld in Google iets hebt gezocht om dan de gevonden pagina's te openen in een nieuw tabje zodat je zoekresultaat gewoon blijft staan. Ze was helemaal verbaasd en klikte normaal gesproken 20 keer op back om weer terug te komen bij de zoekresultaten.

Wij kunnen ons dat nauwelijks voorstellen maar ik denk dat er veel mensen zijn die tabs helemaal niet gebruiken. Wellicht heeft Microsoft daat wel anonieme statistieken over en hebben ze het daarom een minder prominenten plek gegeven met de optie om het toch prominenter te plaatsen voor de mensen die dat willen.
Sterker nog, die statistieken publiceren ze gewoon.
In het artikel over de RC staat gewoon dat 97% van de gevallen er 5 tabs of minder gebruiket worden en slecht 3% van de gevallen meer dan 5 tabs in een IE sessie zitten.
Hierbij wordt er echter geen rekening mee gehouden dat met tabs werken in de praktijk niet goed werkt in Internet Explorer (< 9) voor een gemiddeld persoon omdat links met target="_blank" die vaak voorkomen standaard in een nieuw venster openen ipv een tab.
Wat ik me dus meer afvraag is waarom de designers de tabs daar hebben geplaatst.
Het lijkt me (kan het mis hebben) dat ze dachten 'JOAH! hoe minder verticale ruimte die balk inneemt, hoe beter!'. Zit ook logica in, bij de meeste mensen is het scherm breder dan dat het hoger is, dus verticale ruimte is kostbaarder dan horizontale. Aan de andere kant, de meeste websites maken ook niet optimaal gebruik van de beschikbare horizontale ruimte.
Het is niet zoals bij Opera / Chrome / FF, de loze ruimte bovenin blijft altijd zichtbaar.

Ook heb je geen duidelijke menuknop zoals in Opera.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 februari 2011 10:53]

Dat vind ik het jammere van zowel deze IE als Chrome. Ik heb m'n browerscherm nooit fullscreen en vind die loze ruimte een vreemde zaak. Misschien een inperking van het OS?

*edit*
Net even Photoshop opgestart. Die gebruik ik wél altijd fullscreen maar als los venster staat het menu dus nog steeds helemaal in de rand, op gelijke hoogte met de sluitknop. Het kan dus wel, dus waarom doen de browsermakers dan niet gewoon hetzelfde?

[Reactie gewijzigd door 2fish op 11 februari 2011 13:41]

Het is inderdaad standaard een 'beperking', maar blijkbaar hebben ze een workaround gevonden (als je een standaard Qt-venster maakt, kan je niet makkelijk tabs toevoegen in de menubar)
De windows versie maakt echter totaal geen gebruik van Qt, dit gaat enkel voor de Linux versies op en volgens mij zelfs dat niet meer in de recentere versies.
Het is inderdaad standaard een 'beperking'
Nonsens, schermpjes onder Windows kunnen geheel zelf bepalen hoe ze eruit zien. Dit wordt ook veelvuldig gedaan. Zowel door apps die geheel geskind zijn (denk bijv. aan winamp), of apps die de standaard look uitbreiden (denk bijv. aan office vanaf 2007 met zo'n grote "start"knop in de linker bovenhoek)
Bij Chrome op Mac OS-X zitten de tabs op dezelfde hoogte als de sluitknoppen en ik kan me niet herinneren dat dat op Windows anders was.
Hoe zit het bij een gemaximaliseerd scherm? Bij opera en Chrome zitten de tabs dan IN de ruimte die loos is bij een normaal venster.
Ik zei altijd ;) Dus ook bij een gemaximaliseerd scherm.
@denniskrol, eerst kijken voor dat je wat vind.

Rechter muis klik op bovenste Aero balk, SHOW TABS ON SEPERATE ROW, klik.

Niet meer zo zeuren dat die tab's balk naast de http staat, staat nu daar onder! :)
Ja, die tabs los is al een hele verbetering. De performance begint er ook op te lijken.

Het enige waar ik me aan blijf storen is hoe het lettertype gerenderd wordt. Overdreven crispy en niet prettig leesbaar. Waarom toch? In Chrome en FF4 ziet het er wel allemaal normaal uit.
Dat is gewoon een instelling die je kan aanpassen.
Bij de beta niet, de anti-aliasing optie was grayed out en niet te selecteren.

@mr.maestro het komt blijkbaar door de full hardware acceleration waar dit bij Firefox slechts partial is. Doordat het font blijkbaar ook gerenderd wordt door de videokaart wordt er niet gebruik gemaakt van de windows cleartype instellingen.
waarom staat ie standaard niet goed ?
En dus nog steeds de nutteloze lege ruimte op de bovenste balk.
ehh je kan nu als nieuwe optie de tabs er ook onder plaatsen ;)
http://www.askvg.com/how-...ie9-rc-release-candidate/
Al iets beter, maar liever zou ik ze gewoon helemaal bovenaan hebben.
Je kunt in de RC de tabs naar een eigen rij verplaatsen :)

Ik vind alleen de tabs verschrikkelijk lelijk vormgegeven..

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 11 februari 2011 11:08]

Maar nog steeds niet helemaal naar boven toch? Kan op werk niet testen.
Ik blijf het jammer vinden dat het aparte zoekveld verdwenen is rechtsboven in. Ik was daar zo aan gewend, had custom search engines gedefinieerd en nu moeten we weer wennen aan iets anders. Ik heb de beta een tijdje geprobeerd en ik heb besloten de upgrade naar IE9 zo lang mogelijk uit te stellen.

@onder, ik wil mijn webadresbalk en zoekopdracht gewoon scheiden. Daarnaast selecteer ik in IE8 veel maker een andere searchengine dan in IE9. Ik ga van 2 muisklikken naar een stuk of vier. Doe dat maar eens als je vaak wisselt van engine, daar wordt je gewoon niet vrolijk van, het komt de gebruiksvriendelijkheid in ieder geval niet ten goed.

Daarnaast vind ik, ziet IE9 zonder additionele balken er gestroomlijnd uit, maar zodra je je favorieten balk aanzet is het hele pakket niet om aan te zien. Ook dat is naar mijn idee een gemiste kans, het zag er in IE8 toch allemaal wat strakker uit.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 11 februari 2011 10:48]

ik heb besloten de upgrade naar IE9 zo lang mogelijk uit te stellen
Stap toch gewoon over naar een deftige browser. IE8 is nu al zwaar verouderd, IE9 zal enkele maanden na release ook al weer aan relevantie verliezen.
Misschien heb je het nieuws gemist, maar IE9 is qua standaarden en performance gelijkwaardig met huidige browsers.

Tenzij je fan bent van extensies, is er niet echt reden over te stappen :)
Mwuah.. gelijkwaardig..., er missen nog wel wat veel gevraagde dingen hoor (b.v. "text-shadow" / HTML5 form elementen / attributes als "placeholder" / "multiple".

Vooral het compleet negeren van de HTML5 form elementen is voor ons behoorlijk irritant, daar we nog steeds geen native alternatief kunnen bieden voor multi file upload (nu crappy flash plugin), hebben we weer een stimulans puntje minder om onze gebruikers i.i.g. van IE8 over te krijgen naar IE9.

Ach ja, hopelijk zal er met de IE9 basis snel een IE10 komen :).

Desalniettemin blijft het ten opzichte van IE8 een major vooruitgang :).
http://www.html5test.com/

Wil je even testen voor mij? Ik zit op Linux atm, dus dat lukt niet zo goed. Maar de beta deed het nog steeds beroerd.

Qua performanceverbeteringen, niks dan lof voor IE9 :)
Die pagina is ook belachelijk.
Geeft voor de grootste specificatie in HMTL5 namelijk de Canvas specficicatie die iets van 50 pagina's javascript specifcaties omvat slechts 20 punten maar tegelijkertijd voor het device element (een 1 pagina grote spec en ook helemaal nog niet uitgedefinieerd ) ook 20 punten terwijl die device spec onderdeel is van een webapplications spec die niet eens meer door de W3C Webapps werkgroep wordt gehanteerd

Ook punten voor WebGL wat helemaal geen W3C webstandaard is.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 11 februari 2011 16:05]

los van extenties; wat dacht jij van de 1001 expoloits die steeds opduidken in IE en niet bij de andere browsers? duitse overheid raad gebruik van IE af omdat 't te veel zwakheden bevat vanwege de intergratie in het os zelf.
Er is niets mis met IE9 hoor. Ja, hij zal enkele maanden na release verouderd zijn, net als Firefox 4 en Chrome 9. Dat krijg je met de evoluerende markt waar de standaarden constant veranderen.
En daar ga je de fout in. Standaarden veranderen niet constant. HTML4 is er al meer dan 12 jaar hoor maar nog steeds doet Internet Explorer (in uitzonderlijke gevallen) vreemd. Met een standaard die al zo oud is!
HTML4 wel ja. CSS daarentegen is constant aan het evolueren. Laten daar de meeste problemen in IE nu van komen.
nu overstappen is ook overdreven...
beta's zijn en blijven instabiel wegens de nieuwe features die nog niet volledig debugged en getest zijn.

Maar de beste optie blijft geen internet explorer tot nu toe(tot het tegendeel bewezen is ;))
IE9 zal enkele maanden na release ook al weer aan relevantie verliezen.
Reactie formulier Reageer:
En vergeet niet dat je er dan waarschijnlijk nog een paar jaar mee door moet. Want IE10 zal wel weer Windows 2012 only zijn, om de mensen te pushen een nieuw besturingssysteem te kopen.
waarom zijn twee balken praktischer dan 1 invoer balk? bedoel je kunt toch ook gewoon zoeken vanuit de adres balk bij verschillende searchengines? bijv google is; gg <zoekopdracht>
Kan je daar ook eigen search engines aan toevoegen? Bijvoorbeeld Binsearch (zoals ik die in Firefox heb)
ja, want die balk zoekt gewoon met de standaard zoekmachine die je hebt ingesteld, net als dat afzonderlijke balkje van vroeger dus.
Denniskrol had het over search engines (meervoud). Kan dat ook via de adresbalk?

Ik heb nu in IE8 een aantal search engines toegevoegd (imdb, thepiratebay etc.). Hoef ik niet steeds eerst naar de betreffende site te gaan, maar ga ik na het ingeven van de zoekterm, meteen naar de pagina van de site met zoekresultaten.

Die functie zou ik toch liever niet willen verliezen, dus voor mij dan geen IE9.

En over die te kleine adresbalk door de tabs... Als je je er zo over ergerde had je allang gevonden hoe je die tabs onder je adresbalk kon krijgen. Gewoon geen IE gebruikt lijkt me, maar meer bashen. Wel raar dat dat (volgens het artikel) in de beta niet kon trouwens.
dat kan door bepaalde prefixen te gebruiken, gg voor google, etc..., of dat ook met die andere zoekmachines zoals imdb gaat weet ik niet
"Internet Explorer 9 is only available for Windows 7 and Vista. However, we still recommend you download the latest version of Internet Explorer for XP."
Dus IE9 werkt niet onder XP?
Ja dat klopt. Maar dat is al lang bekend dat XP niet meer van IE9 gebruik kan maken.
Ja dat staat er.
Mag toch inmiddels hopen dat je niet meer op XP zit.
In de zakelijke wereld gebeurd dat nog vrij veel. Omdat de systemen snel genoeg zijn voor het werk, en nieuwe systemen niks toevoegen qua snelheid. En om nu alleen voor W7/IE9 het hele computer park te vernieuwen lijkt me ook wat veel van het goede. Bugfixes/lekken dichten is natuurlijk wel een rede, maar binnen een goed afgeschermd bedrijfsnetwerk vervalt dat vaak.

OT: Ik vind het wel prettig hoe IE9 eruit ziet, ik vind het bij FF maar lastig dat je 2 invoer velden hebt voor zoeken en sites. en dat IE daar nu ook vanaf stapt vind ik heerlijk!
De zakelijke wereld gebruikt toch IE6. :+
Klopt, omdat ze veel oude meuk draaien die alleen op IE6 draait.
Bij Firefox moet je niet denken 'kon die dit maar' gewoon zoeken naar wat je wil en je vind er wel een addon voor.
Google noemt het trouwens de omnibar, en er is een soortgelijke omnibar extension voor Firefox.
We hebben onze netbook anderhalf jaar geleden gekocht met XP, ik zie geen reden om een upgrade naar Windows 7 te betalen. Ik denk dat er meer mensen zijn die niet het geld over hebben voor een upgrade.
We hebben onze netbook anderhalf jaar geleden gekocht met XP, ik zie geen reden om een upgrade naar Windows 7 te betalen. Ik denk dat er meer mensen zijn die niet het geld over hebben voor een upgrade.
Prima, toch? Als je met een zwaar verouderd OS tevreden bent (en waarom niet?) dan is het ook niet zo'n ramp om een versie achter te lopen met je browser.
Die browser waarover jij het hebt die gebruik ik niet. Er is dan ook geen probleem voor zover ik kan overzien.

Ik heb trouwens op 3 andere PC's wel Windows 7 staan. Het doet het goed hoor maar t.o.v. XP is het geen revolutionaire verbetering naar mijn mening.
HEt draait nu fatsoenlijk op 64-bit, dat is wel mooi meegenomen.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 16 februari 2011 18:03]

Ik snap niet waarom de home, stop, terug, favorieten en refresh knoppen elke keer mijlen uit elkaar zijn gehaald. |:( Maak dat zo dat ik het zelf kan instellen als microsoft zonodig dat moet veranderen ofzo.
Die horen imho gewoon op een rijtje naast het zoekveld. Ook werkt IE9 opeens niet met een paar websites, zoals forum van azerty. krijg bij elke post een bericht dat er geen bericht is ingevoerd. 8)7
Hopelijk is dat opgelost binnenkort.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 11 februari 2011 10:39]

ehh misschien de roadmap bekijken en dan zien dat die functie er in toekomstige beta's in komt, beta's afkraken is gewoon onnodig want beta's veranderen iedere keer weer en zijn nooit een "standaard"
Getfirefox.com
Daar kun je de locaties wel instellen waar je ze ook wilt plaatsen. (behalve op de taakbalk of titelbalk)
Wat ik het irritantste vind van IE is dat ze icoontjes naast sommige menu onderwerpen hebben geplaatst. Dat maakt het gewoon onoverzichtelijk en een herkenningspunt, van waar de knop zit die je wilt klikken, is er niet.
Firefox moet dat niet te veel doen imo, want het menu-item "Bladwijzers" begint al aardig irritant te worden.

kortom: Jou drift om het zelf te willen instellen is dus gegrond :P.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 11 februari 2011 10:52]

www.opera.com

Kan je het zo plaatsen waar je wilt. Zelfs op de Taakbalk en titelbalk.
Ik ben alleen niet zo fan van firefox of opera. FF is nog wel ok maar ik zal bij de herinstall van win 7 bij mijn nieuwe pc maar eens een goede middag testen welke ik ga gebruiken.
Kun je die stop en refresh button niet gewoon verplaatsen in IE9 RC.
(dat kon nog wel in eerder IE9 versies herinner ik mij)
Nope, in de beta versie(s) kan/kon het ook niet.

Gelukkig gebruik ik de preview platform :p
Kan wel ;)
Rechtsklik en kies "Show Stop and Refresh before addressbar"
Ik heb zojuist deze RC geinstalleerd en ik ben blij verrast. Het opstarten van de browser zelf is bijna instant, iets wat van de concurentie niet gezegd kan worden. Het browsen verloopt ook soepeler dan bij de andere browsers die ik heb geinstalleerd (Opera, FF, Chrome). De hardware versnelling voor 2D is een erg goede toevoeging.

Wat ik nog wel mis is een degelijke manier om plugins te installeren. Een AdBlock zou niet misstaan.
Met de Tracking List Protection kun je gebruik maken van de EasyList, die wordt ook door Adblock Plus gebruikt. Zie http://ie.microsoft.com/t...tectionLists/Default.html

Verder ben ik erg tevreden met de IE9, het frame neemt het minste ruimte in van alle browsers (Opera op plaats 2, Chrome op plaats 3, Firefox 4 op plaats 4). Alles werkt vlekkeloos en snel, zelf was ik ook al erg tevreden met de beta.
Daarnaast merk ik totaal geen verschil in snelheid tussen de 4 grote browsers (sinds Firefox 4 niet meer, 3.6 deed wel duidelijk onder voor de rest). Al dat gezever of die testen is puur theoretisch.
Een AdBlock zou niet misstaan.
Er zijn meerder adblockers voor IE
Bijvoorbeeld
www.simple-adblock.com (gebruikt Adblockplus lijst)
De bèta van IE9 werd 25 miljoen keer gedownload.
Zegt dit wat over de populariteit van IE9 of over die van zijn voorgangers? Ik heb op een Vista systeem van mijn schoonzus ook de beta gezet omdat IE8 vrij slecht presteerde.
Het zegt ook iets over het (te) lange ontwikkeltraject
Ach, MS houdt het bij 1 lange Beta, Mozilla gooit 11+ kleine beta's de deur uit.
"Release early, release often"
Zoals aangegeven in het artikel kan de nieuwe IE9 RC direct Tracking Protection Lists (TPL) importeren.
Microsoft heeft een pagina met daarop vier TPL lijsten van derden die je kan importeren.
Opvallend daarbij is de Easylist TPL van de makers van Adblock Plus.
Hier de pagina met de vier mogelijk TPL import:
http://ie.microsoft.com/t...tectionLists/Default.html

De Tracking Protection Lijsten worden door IE9 zelf regelmatig geupdate vanaf dezelfde locaties van de partijen die de lijsten onderhouden.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 11 februari 2011 10:52]

Wat misschien goed is om expliciet te vermelden, is dat deze IE9 RC je huidige IE8 vervangt!
Het is dus geen side-by-side installatie meer zoals met de technology previews.

(Je kan hem overigens nog wel de-installeren om weer terug te gaan naar IE8)
Dat was met de Beta ook zo, dus oud nieuws.