Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 306 reacties
Submitter: Er!k

Microsoft heeft de final van Internet Explorer 9 uitgebracht. De nieuwe versie van de webbrowser heeft onder andere een snellere javascript-engine en hardware-versnelling via de gpu. Daarnaast is er een nieuwe privacyfunctie.

Donderdag werd de releasedatum van Internet Explorer 9 al bekendgemaakt en de browser is nu voor iedereen met Windows 7 of Vista te downloaden. Versie 9 van Internet Explorer bevat onder andere een snellere javascript-engine en de browser belast de cpu minder zwaar, belooft Microsoft: de browser bevat ondersteuning voor hardwareversnelling waarbij gebruik wordt gemaakt van de videokaart om grafische beelden weer te geven. De browser gaat ook beter met html5 en css3 om.

Verder is er een downloadmanager toegevoegd - iets dat in veel andere browsers al gemeengoed was - en is er een 'do not track'-optie, waarmee gebruikers kunnen voorkomen dat ze door advertentiebedrijven worden gevolgd op internet. Ze kunnen zelf lijsten met vertrouwde of juist niet vertrouwde sites samenstellen, of zich abonneren op kant-en-klare lijsten.

Ook is de gebruikersinterface van overbodige elementen ontdaan, waarbij Microsoft duidelijk is geïnspireerd door de minimalistische interface van Google Chrome. De interface bevat veel minder elementen dan vorige IE-versies; hetzelfde is het geval in de bètaversies van Firefox 4. Iets wat in de IE9-bèta op veel kritiek stuitte, was het gebrek aan ruimte voor tabs, doordat de lijst met tabbladen naast de adresbalk is geplaatst. Dat is standaard nog steeds zo, hoewel de gebruiker er nu voor kan kiezen om de lijst met tabs onder de adresbalk te zetten.

Internet Explorer 9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (306)

1 2 3 ... 10
als ik het kritisch bekijk vind ik dat microsoft met hun browser een beetje achter de meute aan loopt. de meeste van deze functies hadden firefox en chrome al. ik begrijp dat IE het hoogste marktaandeel heeft omdat deze standaard op elke windows pc staat. maar ik zelf raad alsnog een andere browser aan. andere browsers zijn er niet voor niets. ze bieden functies die IE niet te bieden heeft.
IE9 biedt ook zat functies die andere browsers niet bieden.

* Tracking protection (2 methodes)
* Smartscreen filtering op web sites en op downloads
* Accelerators en Webslices (sinds IE8)
* Pinned sites extra functionaliteit op Windows 7 met eigen jumplist en betere security
* Volledige hardware matige grafische rendering van de browser ( zie voor het verschil met andere browsers ook http://blogs.msdn.com/b/i...ith-santa-s-workshop.aspx)
* Ondersteuning voor webtimings om performance van je site te meten
Chrome heeft 'pinned tabs' wat dicht in de buurt komt van pinned sites, tevens kan je een audit op de pagina doen welke vele checks doet op de performance van je pagina. Dan zullen we het nog maar niet hebben over de fantastische ingebouwde developer console welke ultiem werkt.

Microsoft is goed bezig, maar heeft nog wel hier en daar wat in te halen.
Chrome heeft 'pinned tabs' wat dicht in de buurt komt van pinned si
Nee, dat is de generieke pinning zoals die ook in IE8 zit.
Pinned sites zijn iets anders. Die bevatten site specifiek jumplists en controls.
en omgekeerd. Gelukkig kan iedereen kiezen , zelf in windows, daar krijg je zelfs nog een melding dat je ook een andere browser kan installeren indien je niet genoeg hersencellen had om zelf tot die conclusie te komen.

[Reactie gewijzigd door Benne op 15 maart 2011 11:19]

Sorry hoor, maar bv de grootste reden waarom ik geen Firefox gebruik op XP is omdat deze geen cleartype in browser heeft, en aangezien 90% van de tijd er tekst op mijn scherm staat vindt ik dat dus niet prettig lezen.. Elke browser heeft zijn voordelen en nadelen, er is GEEN browser die perfect is..
Dan doe jij iets fout. Ik heb jarenlang Firefox gebruikt op windows XP, met heel fijne ClearType lettertjes.
Ze hebben nog wel steekjes laten vallen. Als ik de sunspider bechmark draai in de 64bits versie van IE9 dan is die 5x zo traag als in de 32bits versie......
Even een copy and paste :

Why IE9 32bit is faster than 64-bit?

32bit IE9 contains JIT (Just In Time) compiler which converts script into machine code before running it. 64-bit IE9 doesn’t contains JIT compiler that’s why 32bit version runs 4 times faster than 64-bit IE.
Ik dacht dat IE intussen meer was losgekoppeld van het OS? Ik wil het net installeren (op Win 7), maar ik krijg een waslijst aan programma's te zien die afgesloten moeten worden die zo op het eerste gezicht vrij weinig met IE te maken hebben (waaronder Catalyst Control Center, Google Chrome, Visual Studio e.a.)

[Reactie gewijzigd door Haan op 15 maart 2011 10:05]

maken waarschijnlijk gebruik van de API van IE (Catalyst en VS sowieso).
Sorry, maar andere browsers (Firefox, Chrome, Opera), Dreamweaver, Photoshop, Outlook, Anti-Virus, etc gebruiken echt helemaal niets van IE hoor. Tenzij ze van plan zijn om er "malware" in te plaatsen...

Ze zullen hooguit een dll-tje gebruiken (zoals rundll.dll), maar die zou niet door IE9 ge-update moeten/mogen worden. Daar zijn updates voor.

Daarnaast, voor IE9RC was het niet allemaal nodig, terwijl er toch echt niet zoveel veranderd is.
Andersom, IE9 maakt gebruik van de videokaart.
Hij heeft bij mij zelfs Windows Explorer en Avast afgesloten :p Mja, installatie is wel goed voltooid
Ik dacht dat IE intussen meer was losgekoppeld van het OS?
Juist niet, deze IE zit helemaal "verlijmd" met Windows 7 OS, meer dan welke andere browser. IE9 werkt alleen met Windows versie 7.

Aan de web kant volgt IE9 de web standaarden redelijk goed maar aan de implementatie/optimalisatie kant is het helemaal op Windows 7 technologie gestoeld.

Op die manier zal IE9 potentieel de beste presterende browser zijn op windows hoewel het nog steeds achterloopt op webstandaarden vergeleken met webkit gebaseerde browsers en Firefox.

Daarnaast zijn er user interface integratie mogelijkheden die andere platform agnostische browers niet zo snel zullen implementeren omdat het dan een windows-only feature wordt. MS heeft daar natuurlijk geen moeite mee omdat het alleen een windows browser verkoopt en juist de toegevoegde waarde van hun melkkoe windows OS wil aantonen.

Google wil met zn browser Windows, of welk ander desktop OS dan ook, naar de achtergrond drukken. Voor hun is de Chrome Browser het "OS" om hun webapplicaties te draaien en zijn Windows en BIOS niet anders dan legacy OS-en om hun nieuwe "Chrome Browser OS" te kunnen booten. Het liefst draaien ze Chrome op de hardware zonder BIOS/Windows bij wijze van spreken ;)

Dus in die zin kun je IE9 zien als een poging van microsoft Windows 7 relevant te houden in de tijden van open web standaarden en OS agnostische web apps.

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 15 maart 2011 10:58]

Niet om het een of ander maar IE9 is ook beschikbaar voor Windows Vista. Dus jouw eerste stukje kan niet kloppen.

Ik heb al bijna van af het begin de beta van 9 draaien en ben er erg tevreden over. Minpuntje vind ik de implementatie van de download manager. Ik download dingen meestal naar mijn desktop en installeer ze dan. Nu moest je elke keer opnieuw opgeven waar het opgeslagen moet worden. Hoop dat dat in de Final is aangepast.

@Xenan,

Ja maar dus wel als je standaard naar je desktop wil downloaden. Dit wordt niet onthouden en je moet dus elke keer op opslaan als klikken en de desktop opzoeken.

[Reactie gewijzigd door jayjay1990 op 15 maart 2011 14:32]

Nu moest je elke keer opnieuw opgeven waar het opgeslagen moet worden.
Standaard slaat IE je downloads op in de Downloads map en hoef je het niet iedere keer opgeven.
IE9 is helemaal niet verweven met Windows 7. Het werkt bijvoorbeeld ook gewoon met Vista.

De reden dat het niet met XP werkt, is niet omdat het in Win7 verwezen zit, maar omdat IE9 al die gpu optimalisaties heeft. Het framework om dat te doen is er pas sinds de (3D) Vista shell, en gebruikt DX10. Daarom werkt dat simpelweg niet werkt onder XP, waarbij de Shell in wezen gewoon 2D is.
ik heb er maar drie woorden voor: complete utter bullshit
Dat heeft er niet zoveel mee te maken. Ze willen de kans dat er iets fout gaat verkleinen.
Er zit hardware Acceleratie in, dus dat Catalyst Control Center afgesloten moet worden is logisch. Chrome is ook logisch, (wat gebeurt er met het actieve verkeer?) Visual applicatie kunnen gebruik maken van IE, dus ook die afsluiten.

Eigenlijk is het heel normaal ;-)
Ik heb voor zover ik weet nog nooit bij een update van Chrome of Firefox een andere browsers hoeven afsluiten. En toch moet ik bij de update van IE Chrome en Firefox afsluiten.

En hoe is dat normaal??

Volgens mij het gevolg van slechte loskoppeling van IE van de rest van het OS. (Lees: niet). Het enige wat ze gedaan hebben is zorgen dat IE niet meer zichtbaar aanwezig is.

Edit:
Aangeven dat programma's afgesloten moeten worden om herstart te voorkomen en aan het einde van de update zeggen dat herstart nog steeds noodzakelijk is 8)7

Safari, Firefox en Chrome moeten worden afgesloten, Opera mag open blijven.
7-zip, Notepad++, Thunderbird, Java updater, Adobe Reader, Trust en HTC drivers afsluiten.
AVG mocht aan blijven.
En natuurlijk Gadgets en Verkenner afsluiten.

@hieronder: Blijf het bijzonder vinden. Dus als ik IE niet update werken die programma's anders dan wanneer ik IE wel update. Jaja, dus Chrome is afhankelijk van Trident? Of IE kan zichzelf niet updaten als Chrome gebruik maakt van de grafische drivers? Maar LibreOffice Calc kan prima blijven draaien.

[Reactie gewijzigd door ajakkes op 15 maart 2011 10:57]

IE bestaat uit 2 delen: De browser en de engine van de browser.

De engine is een core onderdeel van Windows waar de browser zelf losgekoppeld is. Niet zo vreemd ook, elk programma dat in Windows standaard HTML (muv de overige browsers) toont gebruikt de IE engine.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 maart 2011 10:28]

Die niet eens geüpdatet wordt. Het zou wat zijn als ieder programme dat op IE versie X rekent nu ineens versie 9 voorgeschoteld krijgt.
Eh, versie 8 installeren had wel degelijk gevolgen voor andere programmas... Op de zaak heb ik problemen met IE8 en Outlook. De HTML berichten werden prompt moeilijk leesbaar door de rendering methode.
Dus ik denk dat IE9 dezelfde impact zal hebben.
Outlook gebruikt dezelfde HTML engine als Word, dus IE heeft daar niets mee te maken.

Uiteraard kan het zijn dat er ergens een corrupt dll bestand tussen stond die IE heeft ge-update, maar dat had ook gekund met een Windows update of externe software.
Bij mij sloot hij helemaal niks af vandaag, had overigens de beta al lange tijd in gebruik.
Bij de instalatie van de beta deed hij dat wel bij mij, explorer, verkenner en andere programma's die ik open had staan.

Ik zie niet in hoe dit een probleem kan wezen, is een kwestie van 2 min wachten en je kan weer verder waar je gebleven was.
ON TOPIC: of het is gewoon doordat de nieuwe IE gebruik maakt van systeemhardware en software dat bepaalde programma's zoals CCC en andere browsers bij de installatie dingen kunnen blokkeren waardoor IE niet goed is geinstalleerd...

OFF TOPIC: en oeioei zo erg dat ge twee browserkes moeten sluiten hebt... gaat ge da wel overleven?

http://www.youtube.com/wa...R6vEp4UmQ&feature=related

[Reactie gewijzigd door Bennie98 op 15 maart 2011 10:41]

Dat die programma's moeten worden afgesloten is tot daar aan toe. Maar ik moest mijn computer opnieuw starten! Dat heb ik toch liever niet als ik een browser installeer.

Wat is er trouwens met het lettertype aan de hand. Als ik alleen al kijk naar google.nl dan lijken de letters wel Bold ofzo. Lijkt totaal niet op de oude vertrouwde letters.
Edit: mijn ogen worden helemaal gek van dat font in IE. Is daar geen oplossing voor? Ik heb al gegoogled maar dan lees ik dat het zo hoort door een bug in DirectX (??).

De interface is flink verbeterd. En die GPU acceleratie is duidelijk merkbaar in bijvoorbeeld HTML 5 benchmarks. Wel jammer dat de tabbladen niet boven de adresbalk konden zoals in Chrome en FF4.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 15 maart 2011 11:53]

Dan had een programma van jou blijkbaar een DLL gelocked. Want hier hoefde ik de pc niet opnieuw opstarten :).
Ik kreeg die melding ook dat ik Firefox, een Logitech driver, en utorrent af moest sluiten, toen op "ignore" geklikt, en na de installatie de melding dat sommige files in gebruik waren, en moest alsnog eerst rebooten voordat ik IE9 kon gebruiken.
En hoe is dat normaal??
Omdat Microsoft niet van risico's houdt en terecht.

Onlangs was ik een game aan het installeren op de achtergrond terwijl ik aan het browsen was met FireFox. Plots bleef alles hangen (wellicht door Flash) en liep heel mijn PC vast. De enige oplossing was een reset.

Bovenstaande wil je dus niet doen tijdens de installatie van iets belangrijks (het was nu maar een game).

En daarom is het dus beter om zo weinig mogelijk open te hebben (of Flash niet te installeren :))

Een herstart is ook niet echt nodig maar het is de enige zekerheid dat er geen oude versies van dlls geladen blijven in het geheugen. Bij Linux-systemen wordt dat als een voordeel gezien, bij Windows-systemen als een nadeel. Persoonlijk weet ik niet wie er gelijk heeft. Voor beide standpunten kan ik wel argumenten bedenken.
Er zijn heel wat applicaites die de HTML render engine/OLE control van IE embedden omdat ze niet zelf een full-blown HTML rendering engine willen bouwen. De applicaties die deze dll gebruiken, moeten daarom allemaal afgesloten worden.
Er zijn best veel programma's die Trident (ik neem aan dat Microsoft's render engine nog steeds zo heet) gebruiken. Naast IE9 moet die ook bijgewerkt worden. Ik zie net dat de installatie door mag gaan, maar dan moet je herstarten.

Deze is wel te verklaren dus, imo. :)
Safari, Chrome, Firefox en Thunderbird maken gebruik van Trident?
Dat vraag ik mij af. Ik denk dat er iets anders aan de hand is, al heb ik geen idee wat.
Wss. ook een aantal plugins zoals de ClickOnce integratie die bij andere browsers bijgewerkt worden: bij de installatie van IE9 worden nl. ook een aantal andere 'vereiste' updates binnen gehengeld.
Hij was al vroeg beschikbaar. Werkt in ieder geval een stuk beter dan IE8. Ben wel blij om het feit dat ze een beetje op chrome hebben afgekeken... ;-)
Ben best benieuwd, maar vooralsnog niet beschikbaar op werk laptop (XP), compu thuis (Ubuntu) of prive laptop (OSX). Brede beschikbaarheid lijkt me tegenwoordig noodzaak: vraag me af wanneer de ports zullen komen.

edit @onder: Zo somber zie ik het niet. Met IE9 heeft MS een prachtwapen tegen Chrome / FF. Dan maar zonder hardware versnelling op XP.
Ik denk niet dat MS gebruikers echt prikkelt om naar Windows 7 over te stappen door IE9, dus dat lijkt me ook geen argument.
En waarom niet voor OSX? Office is beschikbaar evenals Remote Desktop... Ik zou het niet gek vinden.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 15 maart 2011 11:37]

Microsoft gaat IE9 niet uitbrengen voor XP. Net zoals ze zijn gestopt met MSN. Ubuntu en OSX zijn altijd ports, want zelf zullen ze dat natuurlijk nooit doen. ;)
Zo 'natuurlijk' is dat niet; er is in het verleden ook een Microsoft Internet Explorer voor de Mac geweest. Bovendien maakt Microsoft wel vaker software specifiek voor OSX.
(Voor IE9 ligt het inderdaad niet echt in de lijn der verwachtingen...)
Idd, zoals bijvoorbeeld Office. Office 2011, de meest recente versie voor OSX.
Niet gewoon een port; ziehier Word als voorbeeld:
http://www.microsoft.com/mac/word

Afbeeldingen van de site:
http://www.microsoft.com/...Word_PublishingLayout.jpg
http://www.microsoft.com/...shots/Word_FullScreen.jpg
http://www.microsoft.com/...eenshots/Word_Reorder.jpg

Echt wel geen ports! ;)

[Reactie gewijzigd door zeemeerman2 op 15 maart 2011 11:48]

En waarom niet? De bedoeling van Office for Mac is dat je dezelfde gebruikservaring hebt, onafhankelijk van je OS (bijv op je werk/opleiding en thuis). Op die manier hoef je maar één UI te leren beheersen en behoud je dus productiviteit. Als je de UI omgooit/aanpast aan OSX-standaarden valt dat belangrijkste voordeel weg.

En voor Office is waarschijnlijk wel een markt op dat platform, iets wat je met een browser neit hoeft te proberen.
IE voor Mac was vooral in de concurentiestrijd met Netscape in een periode dat er van Safari nog lang geen sprake was. Ik denk dat vandaag het te winnen marktaandeel veel te klein is voor de tijd die men moet steken in andere platformen.
Laat dat vooralsnog maar weg. IE9 gaat nooit voor Windows XP komen.
En zo verplicht Microsoft XP-gebruikers om over te stappen op Firefox of Chrome !
Over enkele maanden is XP 10 jaar oud, in compturerterminologie is dat antiek. Men kan geen rekening blijven houden met een platform dat zo oud is. Mensen zitten vastgeroest aan een OS dat achterop begint te komen met de hedendaagse technieken.
Totdat je je beseft dat XP nog erg veel wordt gebruikt (http://en.wikipedia.org/w...hare_of_operating_systems).
Ook in het bedrijfsleven waar werkenemers niet zelf kunnen updaten en systeembeheer vaak terecht terughoudend is met het doorvoeren van dit soort updates.
En de support op XP duurt ook nog tot 2014 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_XP)

Reden genoeg om XP wel te ondersteunen, lijkt mij.
Nee, dat is reden genoeg om de gebruikers er zachtjes aan toe te dwingen over te stappen want blijkbaar gaat het niet vanzelf.

Dus moet je dus het nieuwe OS een voordeel geven dat het oude niet heeft, ook al is het een kunstmatig gecreëerd voordeel. Als je als Microsoft XP maar blijft ondersteunen kom je er nooit van af.

Zo is destijds met IE6 ook de ondersteuning van Windows 98/ME gestopt. Uiteraard wordt er ook elke keer een goede technische reden bij gezocht om te verklaren waarom het vorige OS echt niet meer ondersteund kan worden. Dat is nu ook weer het geval door te stellen dat IE9 alleen mogelijk is met Direct X10. Dat concurrenten wel een betere browser kunnen maken die niet afhankelijk is van Direct X10 doet er niet toe.
IE 9 is gebouwd rond DirectX 10.
Ondersteunt XP dat? Nee.
Uhm, tot voor (heel erg) kort werd XP geleverd op nieuwe netbooks. Je mag van een product wat je nieuw koopt toch verwachten dat het op zijn minst nog enkele jaren wordt ondersteunt? Met al de updates/servicepacks is de laatste XP versie niet te vergelijken met de XP die in 2001 uitkwam.

Ik heb het al eerder gezegd: de Renault Twingo is van 1992 t/m 2007 in ongewijzigde vorm verkocht, moet je de mensen die de Twingo in 2007 kochten dan maar hun service afpakken? Zeggen dat ze geen garantie meer hebben omdat er geen onderdelen meer voor hun 'antieke' 15 jaar oude auto worden gemaakt?

Microsoft is in mijn ogen gewoon verplicht, om zoveel jaar nadat ze een OS nieuw hebben verkocht, nog service en ondersteuning te bieden.

Maar goed, IE9 draait toch brak op m'n Samsung NC10. Zeker langzamer dan Chrome en IE8. GPU ondersteuning op een GMA950 is dus zinloos en in dat opzicht maakt het ook allemaal niks uit.
Met de tijd mee gaan heet zoiets. XP is inmiddels 10 jaar oud en dan is het logisch dat er weinig nieuwe software voor zon product uit komt. Kom op, relativeer. TIEN jaar oud.

Heb hem geinstalleerd (over de RC heen) en hij werkt echt perfect. Chrome en Firefox zijn definitief van mijn systeem af. Firefox wordt maar een traag beestje terwijl Chrome het bij mij gewoon verliest van IE9. IE9 voelt fijner aan.
Of overstappen naar Windows 7 ;)
als dat de keuzes zijn wordt het toch echt firefox hoor
Voor jou misschien. Ik heb veel liever Windows 7 dan Windows XP.
Voor oudere hardware (en nog stabiel draaiende soft) is overstappen niet altijd evident.
(tenzij je geld genoeg hebt om nieuwe hardware te kopen omdat je je browser wil vervangen 8)7 )
of de irritties in de neuwe software zijn een rede niet over te stappen.
configuratiescherm en wat de snelkoppelingen doen is waardeloos in win7.
zoeken staat niet meer onder rechtsklikken wat een enorme pita is en het zoek venstertje rechtsboven vervangt de contend van de map die je open heb en daar komt nog bij dat je voor dat zoekvenstertje eerst je hele register om moet gooien zodat er niet alleen in de index gezocht word wat rete irritant is een zoek opdracht hoord te zoeken niet selectief te zoeken tenzij anders gevraagd.

de startknop sluit niet aan linksonder dus je kan niet simpelweg je muis naar linksonder gooien en klikken nee je moet mikken....

bij deze computer en andere gelijke vensters heb je faforieten en bibliotheken staan boven deze computer wat er altijd toe lijd dat je moet scrollen om bij je schijfen te komen...
en voor zover ik weer kan je niet even een venster opzij gooien omdat hij dat full screen word wat me erg irriteerd en volgens mij niet uit te zetten is.
dan is er de bestandslijst die wat mij betreft verkeerd gesorteerd is namelijk na bestandsnaam de volgorde is datum > type> grootte ipv grootte> type > datum.
en zo kan ik nog wel even doorgaan met ergenissen in windows 7 dat zogenaamd makkelijker is.
mischien voor de gebruiker die alleeen een text documentje print en verder niks doet maar voor gebruikers die veel van de pc vragen is het gewoon ruk.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 15 maart 2011 17:01]

Xp is al jaren uit. het zou eens tijd worden dat microsoft stopt met support ervan. het verbaast me eerlijk gezegd dat er nog altijd updates uitkomen... norton verplicht gebruikers ieder jaar een nieuwe licentie te kopen.

Ik ben het eens met het feit dat microsoft eindelijk zegt we stoppen met xp. het wordt tijd dat mensen kiezen voor iets nieuws.
Probeer je hier nu zeggen dat het goed is als een bedrijf zijn klanten tot iets verplicht?
En het zou dus beter zijn mocht MS ons nu jaarlijks voor zijn windows zou laten betalen?


Jij zou willen dat men stopt met iets te ondersteunen omdat het oud is?
Ik zeg, blijf het ondersteunen zolang het gebruikt wordt!
Vergeet niet dat tot op heden xp nog steeds het meest gebruikte os is, ja win7 heeft xp nog steeds niet ingehaald.
Denk daarbij ook aan de vele bedrijven die nog met xp werken, en de massa software die enkel op xp draait bv (denk ook aan de virtual xp optie in win7, die er om die reden ook is)
Is het dan een slim idee om de ondersteuning te stoppen?
Als ze hun software toch moeten herschrijven, wat bind de klant dan nog bij MS?
Het is een heuse bedrijfsstrategie die er op rekent dat de klant een zekere afhankelijkheid heeft van jou producten, en die zou jij tenietdoen door zonder boe of ba te stoppen met je meest gebruikte product?
Die klant moet dan ineens een heleboel werk steken in nieuwe software en wees maar zeker dat er zal overwogen worden dit dan ineens te doen voor een concurrerend os, immers als MS je dit nu lapt, kan je verwachten dat je binnen enkele jaren hetzelfde overkomt wanneer hun huidige platform 'oud' is, en als bedrijf probeer je toch wel zo veel mogelijk kosten te vermijden en denk je soms toch ook wel eens over de lange termijn

Als particulier zou ik ook niet blij zijn met het stoppen van xp updates (ook als win7 gebruiker).
De helft van alle windows pc's out there zitten nog op xp, en als die geen updates meer krijgen zijn ze allen vatbaar voor ieder lek dat nu nog in xp gevonden wordt.
Easy targets dus voor allerhande digitaal onheil.
Vergeet ook niet dat tot voor kort nog nieuwe toestellen met xp werden verkocht.
Vergeet ook niet alle Windows XP netbooks. Je gaat niet de helft van de prijs van je netbookje investeren om hem nog te kunnen gebruiken met een nieuwe Windows versie. Daarnaast weet je nooit of hij wel sneller wordt van Windows 7 ;)

Die XP netbooks zijn nog maar relatief kort de winkels uit. Daarbij kan je er dus niet van spreken dat men met een netbook met XP van 10 jaar zit te klagen. Deze netbooks zijn nog maar enkele jaren oud en worden vaak zo weinig gebruikt dat ze nog jarenlang mee zouden moeten kunnen gaan. Veel gebruikers hebben er nu een jaar of 3 een. Straks na max 5 jaar beperkt gebruik zit er geen support meer op. Voor een intensief gebruikte PC of laptop een "mensenleven". Ik kan mij echter niet voorstellen dat iemand even intensief werkt op een 10 inch netboekje en dat deze ook op zal zijn. Hoogstens veelvuldig schokken en transport kan helpen om sneller naar een Win 7 netbooje over te stappen ;)
Ik ben het eens met het feit dat microsoft eindelijk zegt we stoppen met xp. het wordt tijd dat mensen kiezen voor iets nieuws.
Het is alleen jammer dat een hoop (vooral oude) hardware nog steeds niet of slecht ondersteund word in Windows 7. Mensen met een wat oudere laptop/pc (en vooral bedrijfs pc's en laptops) kunnen dus niet overstappen, laat staan de gigantische kosten die een migratie met zich meebrengt voor een bedrijf.
Leuk dus om zulke dingen maar klakkeloos te roepen als je alleen naar je eigen kijkt.

[Reactie gewijzigd door Postman op 15 maart 2011 11:26]

De meeste bedrijven zitten anders nog lollig op IE6 of IE7 te werken, dus zo'n probleem zal het niet worden. Wanneer de grootste hoop van de bedrijven zal overstappen op IE9 is wanneer het standaard wordt meegeleverd met een volgende versie van WIndows. Aangezien het erop lijkt dat de meeste nu een WIndows 7-uitrol aan het doen zijn, zal dat nog wel even duren :+
Veel bedrijven zitten ook nog op XP, en hebben Vista gelukkig overgeslagen.
Windows 7 komt pas mee als er nieuwe hardware/pc nodig is.
Voor de meeste bedrijven is win7 ook geen meerwaarde, enkel een meerkost...
De modale gebruiker typt tekst in een tekstverwerker, maakt rekenbladen in een spreadsheet, leest mails, houdt een agenda bij en surft op het internet... Kan allemaal perfect met winxp...
De meeste mensen kopen ook geen nieuwe auto alleen omdat de fabrikant een nieuw model ontwikkeld heeft...
Het behouden van xp past ook niet in de verkoopsstrategie van ms, patches maken voor xp levert niets op, een nieuw os verkopen wel... (en je verkoopt het best nog voor het af is (cfr. vista)) ;-)
De meeste mensen kopen ook geen nieuwe auto alleen omdat de fabrikant een nieuw model ontwikkeld heeft...
Je wil ze de kost niet geven.
Om over mobiele telefoons nog maar niet te praten. 90% van de jeugd sluit (2) jaarlijks een nieuw abonnement af vanwege het nieuwe model.
Ik vind het niet zo heel gek, mensen snappen hopelijk toch ook wel dat die software en hardware niet tot het einde der tijden ondersteund worden. Daarbij moet je de driver support niet bij Microsoft leggen maar bij de fabrikant van het apparaat en of componenten van dat apparaat!

Ontopic:
Ik zal straks thuis eens IE9 dan gaan installeren hopelijk draait deze nog beter als de beta :)
Als je op een helpdesk gaat werken, dan kom je erachter dat mensen dat NIET snappen. Wat ik in mijn tijd heb meegemaakt:

- Mensen die zeuren dat er geen Win7 driver bestaat voor hun 15 jaar oude printer. "I have paid good money for this product back then, and now I can just throw it away!"

- Mensen die niet willen geloven dat genoemde printer duurdere cartridges gebruikt dan wat een geheel nieuwe printer zou kosten. Ik heb inktjets gezien waarvan de cartridges nu 50 pond per stuk kosten, en je moet een kleur+z/w hebben. "Why should I replace this? It still works fine!" (Ja, als je 1 pagina per 7 minuten 'fine' kunt noemen.)

- Die mensen zeuren ook dat hun oude software anno 1991 (Win3.1 programma's) niet meer werken op een 64-bit systeem. ("I would not expect your company to stop supporting older software!" Eh nee. Microsoft stopt ermee. En terecht.)

- En er zijn er genoeg die gewoon een computer kopen, en er dan plotseling achter komen dat sommige 20 jaar oude poorten er niet meer op zitten en hun oude spul niet eens aangesloten kan worden. ("You should not leave connections out that worked in the past!" Oh? Dus we zouden nu 200 aansluitingen op een computer moeten hebben, teruggaand tot 1951 ofzo? Get a life.)

Probeer dat maar eens uit te leggen. Niet dus. Men gaat er simpelweg van uit dat alles met alles werkt, ook als het leeftijdsverschil 10, 15 of soms zelfs 20 jaar is. Genoeg mensen die argeloos hun Win95 scanner-CD in een Win7 bak flikkeren...

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 15 maart 2011 22:12]

Dan moeten die mensen/bedrijven maar zeiken bij de fabrikant van de hardware. Die is uiteindelijk verantwoordelijk voor het wel of niet beschikbaar zijn van Vista/Win7 drivers. Als die het vertikken dan is dat jammer maar helaas. Ik zie niet waarom MS een verouderd OS moet blijven ondersteunen omdat fabrikanten van (rand-)apparatuur geen ondersteuning bieden.

Over de kosten van een migratie van XP naar Win7: Ik mag hopen dat er een budget is voorzien voor dat soort grappen. Zoniet, dan beter vooruitdenken de volgende keer. De data waarop MS ophoudt met support zijn/waren jaren vantevoren al bekend.

En voor de particulier met de verouderde computer: jammer. Crysis 2 doet het ook niet op je systeem, daar hoor je nooit iemand over. De systeemeisen van Win7 zijn een 1GHz cpu, 1 GB ram en een dx9 gpu (ATi radeon 9500, Geforce 6 serie). We hebben het over een top-of-the-line systeem uit 2003.
En voor de particulier met de verouderde computer: jammer
En voor de particulier met de verouderde auto: jammer
Nou dacht het toch even niet. Mijn dealer geeft mijn 16 jaar oude Opel gewoon een APK en beurt. Xp draait toch prima voor de meeste office toepassingen?

Ik weet zelfs her en der nog een win98 PC te staan omdat de hardware kaart om machines aan te sturen drivers nodig heeft die nooit geupdate zullen worden (want fabrikant failliet) Zullen we daarom ook maar de > 100k kostende machine die het nog prima doet weggooien?
[...]

En voor de particulier met de verouderde auto: jammer
Nou dacht het toch even niet. Mijn dealer geeft mijn 16 jaar oude Opel gewoon een APK en beurt. Xp draait toch prima voor de meeste office toepassingen?
Ben alleen benieuwd wat het verhaal wordt met vervangende onderdelen. Da's misschien een ietsie pietsie betere vergelijking met drivers voor een heel nieuw OS?
Ik weet zelfs her en der nog een win98 PC te staan omdat de hardware kaart om machines aan te sturen drivers nodig heeft die nooit geupdate zullen worden (want fabrikant failliet) Zullen we daarom ook maar de > 100k kostende machine die het nog prima doet weggooien?
De gemiddelde particulier zal niet een assembleerlijn of machinebank in zijn schuur hebben staan, of wel?
Vanmorgen direct gedownload. Moet zeggen dat Microsoft met deze browser enorm vooruit gaat tenopzichte van de voorgaande IE's.
Nu mee bezig, maar eerst via bing gezocht, ik denk die vind wel de goede, maar daar kreeg ik een installer die mij een SMS liet sturen naar een of ander vaag telefoonnummer (5040 ofoz) waarna ik dan ineens 3x 1,50 zou moeten betalen. Opletten dus.
Tip: gewoon naar BeautyoftheWeb.com gaan en dan download klikken. Hij checkt tevens automatisch of je de final build hebt of nog de RC / beta (als je de site met IE bezoekt) :)

Hier ook nog een directe link:
http://windows.microsoft..../ie-9/worldwide-languages

EDIT: directe link erbij

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 15 maart 2011 10:41]

Wel weer apart dat je eerst een installer van 35MB (!) moet downloaden, die vervolgens het echte IE gaat downloaden. Typisch Microsoft?
Onzin, dat hebben tegenwoordig allerhande softwarefabrikanten (denk alleen maar aan Java en Adobe).

Dat de installer aan de forse kant is, is misschien jammer, maar kan me niet voorstellen dat dit alleen een downloadmanager is.
Bij Adobe (acrobat reader) vind ik anders enkel nog een offline install (38.52MB) (weet wel dat ik vroeger ook een online installer tegenkwam), voor java is de default download een offline install (JRE, 15MB) en de online installer is een, kleine, optonal download (0,84 MB).

Microsoft biedt ongetwijfeld ook wel ergens een offline installer, maar een online installer van 35MB voor iets simpels als een webbrowser vind ik wel een zeer uit de kluiten gewassen (om niet te zeggen bloated) stuk software.
Firefox (full browser, 8MB), Safari (full browser, 35MB) en Chrome (online installler, 555kB) doen het dan toch echt stukken beter.
Bij Adobe loopt alles via de download manager, die slurpt vervolgens de rest binnen.

Zoals gezegd vermoed ik dat het meer is dan een download manager, maar er ook update- of checkingcomponenten in verwerk zitten.

Is dat niet het geval, dan ben ik het zeker met je eens dat het een rare zet is.
Ars technica review
Internet Explorer 9 is the anti-IE6. It is an excellent browser that can be used with confidence and pride.
Mooi plaatje ook van hoe border radius is geimplementeerd in de nieuwste generatie browsers:
http://static.arstechnica.../dashed-border-radius.png

[Reactie gewijzigd door 80466 op 15 maart 2011 18:10]

Vanmorgen direct gedownload. Moet zeggen dat Microsoft met deze browser enorm vooruit gaat tenopzichte van de voorgaande IE's.
Ligt dat niet meer aan de crappyness van de voorgaande versies dan het uitblinken van deze? Ik ben niet anti-microsoft, maar imo zou je moeten vergelijken met (andere) moderne browsers, niet zozeer oudere versies?
Top, hoe laat verschijnt ie in de Appstore voor mijn iPad?
Ik vind uitslagen van Acid tests niet zo spannend; vrijwel niemand gebruikt die methodes ook in het echt (komt ook door de gebrekkige support uiteraard). Wat ik interessanter vind zijn de uitslagen van de Sunspider test, en daar doet IE9 het erg goed. Ook qua aantal fps loopt IE9 ruim 2x zo snel als Firefox4 op mijn testmachine (Vista) [demo].
Sunspider vind ik maar slappe hap voor een browser benchmark.
Ja, hij test javascript maar daar houd het mee op.

Als gebruiker wil je ook wat zien op je scherm, iets wat peacekeeper wel doet. Bovendien, je vertrouwd een benchmark van apple toch niet? :+

Ik heb even alle gangbare browsers gebenchmarked met peacekeeper op een PC met een nvidia gtx260 (speciaal voor IE9), een goede oude intel Q6600, DDR2 geheugen en een OCZ SSD :)
screenshot: http://i51.tinypic.com/2qdmjol.jpg

zo, en nu maar eens heel snel safari van mn pc af gooien :+

edit: voor de mensen die wat meer diepere informatie willen hebben:
http://i51.tinypic.com/2gxk51x.jpg
http://i52.tinypic.com/vpbu3p.jpg
http://i51.tinypic.com/fms3vc.jpg

[Reactie gewijzigd door wootah op 15 maart 2011 14:16]

Lees dit maar eens, snap je ook meteen waarom IE9 zo snel is in de Sunspider test

http://digitizor.com/2010...g-in-sunspider-benchmark/
Het overslaan van dode code is een prima manier om performance te vebeteren en bovendien is het effect op de sunspider test maximaal 9 ms (gemiddesl score van die specifieke tests voor de het overslaan van de dode code code) en is het verschil in de sunspiderr test beduidend groter.
Dat is één entry uit die hele test-suite... Dat verklaard nog niet waarom IE9 2x zo'n hoge fps haalt dan Firefox4 (want dat kun je niet simpel voor mekaar krijgen met een cheat).
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat een pagina correct wordt weergegeven en een beetje later, dan sneller maar verkeerd... Sunspider test ook enkel de javascript engine...
Trouwens, op mijn testmachientje (win7 32) is ff4 (237ms) 30ms trager dan ie9 (207 ms), dat is 13%.
De Acid-tests zeggen anders nog vrij weinig over weergave van websites 'in het wild'. Daarnaast zijn die twee punten verschil ook te verwaarlozen.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik Firefox al een hele tijd en ben er erg blij mee. Maar je hoeft niet je kop in het zand te steken omdat voorgaande Internet Explorer versies zo brak waren. Dit is een goede release, eindelijk weer eens wat echte concurrentie uit de Microsoft-hoek.
Ik denk dat qua features en looks de populaire browsers tegenwoordig erg dicht bij elkaar liggen en dit ook zo zal blijven. Microsoft heeft nu goed door wat mensen willen en is met IE9 flink in de buurt gekomen, dat gaan ze zeker niet opgeven.
Qua features ben ik inderdaad niet erg onder de indruk, het is niet nieuw, maar vergeleken met de vorige versies is het wel een indrukwekkende stap vooruit.
Want 2 tot 5 punten verschil in een test die eigenlijk totaal nietszeggend is als het om de praktijk gaat is namelijk echt significant... De Acid tests zijn niets meer waard dan stokken voor fanboys om mee te slaan omdat het "bewijs" is dat browser A beter is als browser B...
get a life
Dat de acid test niks waard is ben ik niet met je eens: Voor elke webontwikkelaar is het het makkelijkst als alle browsers je code op exact dezelfde manier implementeren. Als alle browsers de standaarden perfect implementeerden, en dus een perfecte score zouden halen bij de acid tests, dan zou dat voor ons ontwikkelaars echt een hele hoop tijd schelen met het werkend krijgen van een website op verschillende browsers.
Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat die paar puntjes niet echt heel veel uitmaken, in vergelijking met die tientallen punten verschil met oudere versies van ie.
Yes als MS een nieuwe versie uitbrengt die van 10 testen halen naar 95 testen halen gaat is het zeer duidelijk dat ze niet om webstandaarde geven ;).

Verder ken ik geen enkele andere browser die de GPU gebruikt, dus dat is zeker nieuw. Ook de locatie van de tabs is interessant te noemen (maar alleen handig op een full HD scherm).
ik ben al jaren heel tevreden over firefox... vooral over de kostprijs ervan ;-)

Nog iets leuk (naast de acid testen uit mijn vorige post, maar blijkbaar ongewenst...) :
Het is mijn nu pas opgevallen : IE is de enige browser waarbij na installatie windows moet herstart worden... Vind ik zo bizar. Ik heb dat op linux nog nooit meegemaakt dat na een install van software je OS moet herstart worden...

[Reactie gewijzigd door elfred op 15 maart 2011 12:02]

"IE is de enige browser waarbij na installatie windows moet herstart worden"
Dat komt omdat de web rendering engine van IE door veel applicaties in gebruik zijn op het moment van de installatie.
Ik accepteer niet van een OS dat het zo afhankelijk is van een browser engine.

[Reactie gewijzigd door der_joachim op 15 maart 2011 18:59]

Er word ook niet gezegd dat het OS Windows gebruik maakt van de IE-Engine. Er word gezegd dat applicaties gebruik maken van. ;)

De enige manier om er zeker van te zijn dat het OS gebruik maakt van de engine, is wanneer je na een clean install (zonder drivers of andere troep) IE9 installeerd. Als hij dan nog opnieuw moet starten, dan is het antwoord bijna helemaal duidelijk.
Waarom niet helemaal? Omdat het dan nog zo kan zijn dat het standaard in de installeer in geprogrammeerd zit om problemen te voorkomen. ;)
Er wordt inderdaad nergens gezegd dat het OS afhankelijk is van een browser engine. En als dat dan wel zo is ga je toch lekker een ander OS draaien.
Net of MS het aan hun reet kan roesten dat jij dat niet accepteert.
Valt het je ook niet op dat FF na een tijdje draaien met tabbladen, traag en log word ?
Ben zelf nog effe met FF bezig weer geweest, maar hij reageerd ongeloofelijk trager dan Chrome en zelfs IE heeft af en toe hele trage momenten.
Wat een kultest. Met adblocker is Chrome echt een stuk sneller. (En dan heb je nog adblocker ook :P)
Vind ik opzich ook wel raar, maar daar kan ik nog wel meeleven.

Ik vind het vooral erg jammer dat je je pc niet kan gebruiken tijdens de installatie, alles moet worden afgesloten zelfs Verkenner.
Nu iets positiefs:
Verbazingwekkend snel.
Wat me opgevallen is, is dat hij afbeeldingen pas weergeeft als ze volledig geladen zijn.
Wat ook wel een leuke feature is, is de gekleurde tablabe als je op een link klikt. Als je dan meerder tabbladen open hebt weet je precies vanaf welke tabladen "bij elkaar horen" Of je deze ook echt gaat gebruiken betwijfel ik, maar toch mooi dat di er in zit
M$ schrijven is zooo 1990.....

OT: ben wel benieuwd naar deze versie. Eens kijken hoe deze presteert en compatible is met onze bedrijfsomgeving. Tijdje terug de testdrive gedraaid maar dat was niet echt een succes.

Nu gebruik ik zelf Firefox, maar het meerendeel (lees: de gebruikers :P) hebben niet de beschikking over Firefox.
M$ schrijven is zooo 1990.....
|:( Hij bedoelde júist dat het zo lame was dat elfred M$ schreef..
Ik moet toegeven dat deze browser de CPU stukken minder belast, zeker door de GPU acceleratie. Toch blijft het jammer dat bepaalde websites nog niet werken. (bijvoorbeeld Ziggo Webmail, deze heb ik wel nodig wil ik op een ander netwerk e-mails verzenden).

Voor de rest een mooie browser en denk dat hij wel kan concureren met de andere browsers op de markt.
Ik moet toegeven dat deze browser de CPU stukken minder belast, zeker door de GPU acceleratie.
Het probleem is dat je alleen niet kan zien hoeveel resources er onder andere noemers worden geplaatst. Omdat IE in Windows is gebakken, maakt het dus ook gebruik van andere programma's en dll bestanden zonder dat dit te zien is in the Task Manager.

Het verbruik dat je ziet mag je ongeveer verdubbelen, voordat je het kunt vergelijken met andere browsers. En vergeleken met oudere versies van IE... het zou wat zijn als het niet beter geworden was...
Toch blijft het jammer dat bepaalde websites nog niet werken. (bijvoorbeeld Ziggo Webmail, deze heb ik wel nodig wil ik op een ander netwerk e-mails verzenden).
Daar zul je Ziggo op aan moeten spreken...
Ik denk dat Ziggo daar helaas weinig boodschap aan heeft. Ook op Chrome werkt hun site niet. Vindt het eerlijk gezegd jammer.

Ik zeg ook niet dat het de schuldis van IE 9, maar zou het fijn vinden als ie het zou doen. Op Linux moet ik ook steeds van Chrome naar Firefox gaan, puur om me mail te checken :( en dit terwijl hun site een Java applicatie is -.-
Dat is toch wel behoorlijk treurig voor een internetprovider!
Ze zetten het er zelfs eerlijk bij, dat ze alleen maar IE 7/8 en Firefox ondersteunen.
Ligt dat er dan niet aan dat google chrome de java plugin niet kan vinden o.i.d?
Tijdens het laden van de Java plugin begint hij een paar stappen te ondernemen. Bijvoorbeeld het laden van de berichten, contacts personen etc. En op een gegeven moment stopt hij gewoon met laden en wilt hij niet verder.

Maar, we gaan te off-topic :p
Als je tig keer Ziggo Webmail herlaadt middels F5, komt hij er wel door..het kan alleen erg lang duren voordat je eindelijk bij je mail kan. Vond het juist zo onhandig dat ik IE8 moest gebruiken op het moment dat ik mijn mailde wilde checken, nu met IE9 dus hetzelfde probleem.

Dan maar via Android.
Toch blijft het jammer dat bepaalde websites nog niet werken. (bijvoorbeeld Ziggo Webmail, deze heb ik wel nodig wil ik op een ander netwerk e-mails verzenden).
Zelfs niet in compatibility mode?
Met al die breedbeeld schermpjes met een lullige 768 pixels hoogte is het eigenlijk best een goed idee om je tabs niet nog meer hoogte van je scherm af te laten snoepen.

Ik vind 't zelf niet handig - maar ik heb dan ook schermen met voldoende resolutie in de hoogte, inclusief m'n 12" laptopje met 1280x800.

Vind het een slimme en noodzakelijke zet, ingegeven door hardwareboeren die graag '16:9' schermen willen verkopen met een - eigenlijk - te lage resolutie.
Het commentaar is eigenlijk dat boven de adresbalk nog de loze vensterbalk zit.

Dit is handig als het een floating venster is (al heb je dan ook niet de volledige vensterbalk nodig) maar volledig nutteloze ruimte als je browser full screen staat (wat eigenlijk meestal het geval is op lage resolutie schermen).

Want de adresbalk kan inderdaad prima naast de tabs.
Die loze ruimte boven de tabs moet toch met een of andere skin weg te werken zijn? Bij Opera gaat het al tijden zo, bij mijn weten.
Tabs zouden eigenlijk aan de zijkant moeten ipv bovenaan. Weinig websites gebruiken de voledige breedte van een modern scherm.
Een tip voor als je Chrome gebruikt, ga naar about:flags, en zet daar "Side Tabs" aan. Als je Chrome nu herstart, dan kun je met de rechtermuisknop op een tab togglen naar side tab mode, waarbij de tabs dus links van het scherm staan.
Waarom word er niets vermeld over de pinned mogelijkheden? dit is in mijn ogen een "unieke" toevoeging
Waarschijnlijk omdat het alleen in jouw ogen "uniek" is aangezien bijv. Opera dit ook al lang had.

[Reactie gewijzigd door TJR op 15 maart 2011 10:54]

FF4 heeft het ook ... zo 'uniek' is het dus niet.
www.bnr.nl wordt niet goed gerenderd...
probeer de compatibility modus eens, IE 9 zou tot IE 7 terug ondersteunen.
HTML 5 ondersteuning, maar die standaard is toch nog niet helemaal af?
Want dat zou betekenen dat ik eindelijk die bagger Flash ervan af kan gooien.
Dat is een beetje een mythe, wel begrijpelijk want het is ook een complex verhaal. Wat html5 genoemd wordt bestaat in feite uit tientallen verschillende specificaties - waarvan sommige niets met html te maken hebben (javascript bijvoorbeeld). Een redelijk groot deel van die specificaties is af of zo goed als af en wordt al ruimschoots gebruikt.

Een voorbeeld van een stabiele specificatie is 'contenteditable', een stokoude IE api die de vele wysiwyg editors gebruiken, zoals het ding waarmee ik nu dit bericht tiep. Een minder stabiele api is / was die voor gradients, die iirc pas onlangs in het stadium van ' definitieve prognose' is beland.
Er is niemand die je tegen houdt. Behalve jijzelf omdat je dat bagger flash toch wel handig vindt. Ik ben bang dat html5 dat niet voor je gaat veranderen.
1 2 3 ... 10