Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Windows Phone 7 krijgt in 2011 nog ondersteuning voor multitasking. Dat maakte Microsoft-topman Steve Ballmer bekend tijdens een keynote op het Mobile World Congress. Ook komt Internet Explorer 9 naar het smartphone-OS.

De update met IE9 en multitasking komt later dit jaar beschikbaar, zo maakte Microsoft-topman Steve Ballmer bekend tijdens zijn keynote maandagmiddag op telecombeurs Mobile World Congress. Tijdens de keynote kondigde Ballmer de zaken aan die Microsoft wil wijzigen in Windows Phone 7 in 2011.

De komst van de nieuwe browser IE9 betekent dat Windows Phone 7 ondersteuning krijgt voor onder meer html 5, Flash en Silverlight. Ook wordt gebruikgemaakt van hardwareacceleratie, wat veel soepelere animaties op zware sites mogelijk moet maken. "Mensen verwachten op hun smartphone dezelfde internetervaring als op hun desktop", aldus Ballmer. "Daarom brengen we onze nieuwste browser naar onze smartphones."

Ook komt er betere ondersteuning voor Skydrive-services voor consumenten, zo maakte Ballmer bekend. Verder gaat Microsoft Twitter integreren in de People-hub, zoals dat nu al gebeurt met Facebook.

De grote update is niet de eerste. De eerste update, met kortere laadtijden voor apps en copy/paste, komt ergens in de komende weken uit. De update met multitasking komt later dit jaar, vermoedelijk in het najaar. Microsoft noemde geen exacte datum voor de update, die waarschijnlijk ook ondersteuning voor de Nederlandse taal bevat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Microsoft moet zorgen dat de updates snel naar alle telefoons komen, alleen dan heeft het een kans van slagen.

WP7 heeft zeker potentie. Het werkt gelikt, ziet er gelikt uit en het is onderscheidend t.o.v. de concurrentie op een gebruiksvriendelijke manier. Dat is een goede basis. Echter, qua functionaliteit zit WP7 dichter in de buurt van iOS 2.0 en Android 1.0 dan iOS 4 en Android 2.3.

Dat gebrek aan functionaliteit zal de massa niet opmerken, maar de early adopters merken het wel en die heb je nodig om WP7 een buzz te geven. Zodra er coole apps voor WP7 komen en de providers en fabrikanten dit OS massaal omarmen kan WP7 binnen no-time Android achterna en achter elkaar marktaandeel pakken.

Echter, dan moet het wel de nadelen ombuigen in voordelen. Microsoft heeft harde eisen gesteld aan de fabrikanten wat betreft specs, dit betekent dat elk toestel in principe hetzelfde is, elk toestel zou dus deze update vanuit MS kunnen moeten krijgen. Ik hoor hier alleen niets over, dus ik ben bang dat MS dit aan de fabrikanten over zal laten en dat is erg tricky. Als je als consument nu een toestel koopt met een gebrekkige functionalteit moet je daarvoor in de toekomst gecompenseerd worden. Als dat niet gebeurt is er geen enkele reden om niet voor Android (of iOS) te kiezen.

Ik hoop dat men dat inziet en dat ze over 12 maanden qua functionaliteit op het niveau van Android en iOS zitten.
Persoonlijk heb ik nog steeds hoop voor WP7. Android is wat mij betreft op weg naar een afgrond als ze niet snel zorgen voor stabilisatie op het gebied van fragmentatie en een goed werkende marketplace met normale betaalmogelijkheden. En dan hebben we het nog niet gehad over de belabberde manier van updates. Lakse fabrikanten etc. Ik denk dat niemand daar vrolijk van wordt

Microsoft stelt veel meer eisen aan de telefoons die WP7 gaan draaien en heeft een heel goed updatebeleid. Ze doen er veel aan om fragmentatie te voorkomen en toch op zoveel mogelijk gebruikers te richten door met meerdere fabrikanten in zee te gaan. Net zoals ze met Windows doen eigenlijk.

Ze bieden een originele UI die erg vloeiend werkt. De developer-tools zijn allemaal prima in orde. Ze lopen nog wel een beetje achter betreft de marketplace in Europa, maar ze zijn goed op weg.

Nu ze in zee gaan met Nokia denk ik dat WP7 een goede concurrent gaat worden voor Apple, hoewel deze laatste naar mijn mening nog steeds de beste producten en software levert van alle spelers op deze markt.
Ik ben altijd al een Microsoft persoon geweest, mee opgegroeid en mijn werk is 100% op dat gebied. Nu heb ik sommige acties nooit goed gesnapt van ze. Bepaalde strategieŽn of achter de feiten aanlopen met de "cloud"-based achtige zaken, etc. Maar waar ik al langer om riep was het opnieuw bouwen van een mobiel OS en dat hebben ze wel echt goed gedaan imho. Mensen bashen ze nu wel maar kijk naar begin 2007 met Apple's iPhone. Die kon dit ook allemaal niet. Ik vind het wel redelijk petje af voor Microsoft dat ze opnieuw zijn begonnen en rustig aan de boel opbouwen. Zoals het hoort zeg maar. Dat doet naar mijn mening Apple ook heel goed. In iedergeval beter te laat dan nooit zeg ik dan maar.

Wat meer ontopic: goed om te zien dat het blijft door ontwikkelen en de interesse er is. Naar mijn mening hebben ze een leuk OS neergezet wat een waardig concurrent van iOS en Android kan worden. Ik denk dat ze tenminste betere zaken doen dan RIM op smartphone touch gebied. Als ze de ontwikkelaars kunnen binden en goede deals sluiten met hardwarebakkers moet dit helemaal goed gaan komen. iOS en Android domineren nu maar daar kan WP7 wel bij mits goed aangepakt.

Ik vind ook dat voor tablets ze een Windows Phone 7 variant moeten maken. Dat doet Android nu ook, Apple doet het al met iOS voor de iPad. Dat is dan een van de dingen die ik weer niet goed snap dat halsstarrig vasthouden aan Windows 7 als full OS op een tablet. Ik blijf het zeggen: Windows 7 is niet voor touch gemaakt hoewel het het wel ondersteunt. Gewoon een nieuw tablet OS op basis van WP7 welke goede power management heeft en ook dezelfde apps kan draaien = win win voor consumenten en Microsoft zelf.
Kan niet wachten ! Als de Nokia hardware er is dump ik me iPhone meteen.

O+ bye bye itunes... Heerlijk
Welkom Zune. Met WP7 kom je de iTune variant van MS tegen genaamd Zune. Deze heb je nodig om je muziek, etc. naar je WP7 apparaat te laden... Dus of dat nu zo´n verbetering is. Geloof dat vele mensen die enthousiast zijn over WP7 dat even helemaal vergeten. ipv het Mac eco systeem kom je in het MS eco systeem terecht... En dat betekent dus niet ff een MP3 naar je WP7 apparaat slepen, nee dat kan alleen maar dmv speciale MS software. Voor de duidelijkheid WP7 is volgens velen nog geslotener dan iOS.

Voor meer info check ff tweakers forum, en dan vooral de mensen die momenteel met WP7 en de HTC HD2 zitten te experimenteren. Daar zie je toch dat behoorlijk wat mensen afknappen op het het gesloten karakter van WP7

[Reactie gewijzigd door zap8 op 15 februari 2011 01:39]

In tegenstelling tot velen zie ik de toekomst van WP7 zonnig in. Zeker na de "overname" van Nokia heeft Microsoft een prima distributiekanaal gevonden. De klasse van Nokia hardware engineering en het software kunnen van MS leveren een concurrentiekracht op waarvoor Apple maar vooral Google (licentie based!) zeker moeten uitkijken.
Ik weet niet hoor, maar Microsoft heeft Nokia helemaal niet overgenomen. Ze hebben samen een deal gesloten, namelijk dat Nokia veel smartphones met als OS Windows Phone 7 gaan uitbrengen.

Verder blijft het slecht dat multi-tasking niet bij de launch al in het OS ingebouwd zat. Imho is dit toch wel een stukje falen van Microsoft. Heb verder niet tegen het bedrijf, maar Windows Phone 7 trekt me totaal niet. Geef mij maar Android.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 14 februari 2011 16:31]

Microsoft heeft Nokia niet overgenomen als in "Microsoft heef alle aandelen gekocht."
Microsoft heeft Nokia wel overgenomen als in "Nokia maakt alleen nog WP telefoons, Microsoft heeft een paar Miljard betaald aan Nokia, Microsoft heeft nu erg veel te vertellen binnen Nokia"

Dus, ik ben het wel eens met boksbeugel. Microsoft heeft Nokia overgenomen op een manier waar de anti concurrentie wetgeving niet veel tegen kan doen op een erg slimme manier:
En ze hebben het gewoon voor het zeggen binnen Nokia. En de anti concurrentie wetgeving komt niet op tafel. En WP7 kan nog gewoon aan andere bedrijven als Nokia worden verkocht.
Slim van Microsoft. Niet zo slim van Nokia.
Nou nou, dat is wel heel sterk verwoord
Nokia maakt alleen nog WP telefoons
Symbian telefoons komen er in ieder geval nog en op zijn minst 1 MeeGo toestel.
Goh, 1 MeeGo toestel, om gezichtsverlies te voorkomen. Da's echt een platform met toekomst!
Multi-tasken zit er al in alleen werkt het voor de applicaties die Microsoft gemaakt hebben en niet voor 3th party apps.
Zonder dat Nokia distributiekanaal (waar ze enkele miljarden voor hebben betaald) zou WP7 geen schijn van kans maken. Hebben we geen marktaandeel dan kopen we het toch?
Dat het OS er net even anders uitziet is leuk, maar of het daarmee de inhaalrace kan gaan winnen?

Ik denk dat ze met de Nokia deal een hoop klanten kunnen krijgen die geen idee hebben welk OS ze kopen, maar gewoon voor de naam Nokia gaan omdat ze dat al kennen.

Vooralsnog geef ik MS weinig kans op groot succes en zullen ze eerst de vele miljaren moeten terugverdienen die het nu al gekost heeft.
Waar haal jij overname vandaan? Nokia is zowat niet over te nemen. Bovendien zou dat slecht zijn voor concurrentie en de markt.
Dit was gewoon een deal om Symbian te vervangen door WP7 toestellen.
Hu? Kan Windows 7 nu niet multitasken dan?
Windows Phone 7. En het OS kan het prima, maar voor apps is het nog niet toegestaan.

@Daejji: your point being...? Of vond je het gewoon weer nodig om een vergelijking te maken met andere OS'en?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 februari 2011 17:03]

Ik kan prima bijna alle apps meteen bereiken door op de terug knop te drukken, sommigen zeggen voor een halve seconde Resuming de meeste binnen 0,1 seconden.

Dus Pauzeren/multitasking als op iPhone werkt al op mijn WP7 maar dan alleen met de terug knop. IE Zune Mail en alles van MS blijft wel altijd draaien. :)

Wat nieuw is de Terug knop ingedrukt houden, dan krijg je de task switcher/kaarten met echte multitasking. :)

Ze gaan dus met die nieuwe update een stapje verder dan iOS met echte multitasking en kaarten/screen shots/task switcher.

http://www.engadget.com/2...-multitasking-uses-cards/

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 14 februari 2011 17:20]

WP7 multitaskt momenteel helemaal geen 3rd party apps. De reden dat dat zo lijkt is omdat ze de state tussendoor op kunnen slaan, en kunnen zien of ze voor het eerst opgestart worden en worden "gereactivate".

FYI: ik heb zelf ook een WP7 toestel en ik heb er ook apps voor ontwikkeld ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 februari 2011 17:25]

Klopt net als bijna alle apps in iOS.
Werkt wel snel en bespaart de batterij!
Gelukkig komen ze met echte multitasking met 3th party apps :D

ow cool ontwikkelaar! ik heb de LG optimus 7 16 gb :)
Blijf ontwikkelen! Ken Een aantal die wp7 willen als het wat updates heeft gehad, een Nokia misschien.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 14 februari 2011 17:52]

Lijkt wel aardig op de MeeGo task switcher (alhoewel die wel echte multitasking doet), jammer want die van Maemo werkt stukken sneller en overzichtelijker.
Tsja maemo vind ik ook beter dan de huidige meego..
Volgens mij is het geen rare reply. Als gebruiker heb je er geen boodschap aan of het OS het kan of niet als de apps het niet mogen gebruiken.
Daarmee bedoelde ik aan te geven dat het support in het OS gewoon aanwezig is, en het een een hele kluif voor MS zou zijn als dat niet het geval was en ze dat nu nog moesten toevoegen. Je hebt gelijk dat het voor de gebruiker idd geen ene moer uitmaakt of het nou wel of niet in het OS ingebakken zit als de apps het zelf niet kunnen :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 februari 2011 17:27]

Tja als je het zo bekijkt kon iOS ook vanaf het begin multitasken, was ook alleen voor Third party niet toegestaan
iOS laat nog steeds maar heel beperkt apps toe om te multitasken. Meeste apps mogen dat niet.
BS. Als de dev die multitask features die apple beschikbaar stelt wil gebruiken, dan mag hij dat. Welke dingen mogelijk zijn met die APIs is een andere discussie!
Je hebt gelijk. Je mag als ontwikkelaar de functies die Apple onder multitasking schaart gebruiken. Dat die functies in feite geen echte multitasking bieden moet je vooral niet hardop zeggen. ;)

Feit is dat Apple de multitasking mogelijkheden voor 3th parties beperkt (ten opzichte van systemen als Android en Symbian) Of dat slecht is laat ik in het midden (iOS werkt voor de meeste gebruikers prima) maar de functionaliteit is redelijk beperkt en geeft de 3th party ontwikkelaar zeker niet de vrijheid die je bij echte multitasking verwacht.
Je hebt verschillende niveau's van multitasken, waaronder echt multitasken, maar ook event gedreven multitasken. Die laatste vorm is voor mail en chat programma's ruim voldoende, en die programma's moet je dan ook niet de volledige multitasking geven: het enige wat je daarmee bereikt, is een lege batterij, het levert geen betere gebruikerservaring op!

Volledig multitasken op een telefoon is vaak niet nuttig. Je zit geen film te renderen in de achtergrond, daarvoor heb je een PC (of Mac) thuis staan.
Leuk dat ze het alsnog implementeren (Flash-support is ook handig), maar in WM6.1 en 6.5 was er al wel al multitasking-support. Vreemd dat ze het niet van in het begin hebben geimplementeerd..
De multitasking in WM6 was een van de dingen die het OS nekte. Er was totaal geen controle op en elke app vond maar dat er iets in de achtergrond moest runnen, met als resultaat een ontzettend slome telefoon die zo leeg is. Natuurlijk, het blijft gewoon slecht programmeerwerk van de developer in kwestie, maar dat kwam helaas maar al te vaak voor. Voor multitasking in WP7 zijn de regels gelukkig een stuk stricter.
Niet alleen handig maar ook slim die Flash support, heb je meteen toegang tot heel veel gratis spelletjes en filmpjes. Misschien dat Flash een nieuwe bloeiperiode tegemoet gaat en wordt immers ook al ondersteund door Android en in de toekomst door WebOS en RIM (playbook). Dus als ontwikkellaar ben je meteen van alle compatibilteits problemen af. Want al deze fabrikanten pushen natuurlijk hun eigen browser die wellicht ook eigen eigenaardigheden heeft als het gaat om html5 te renderen.
Html 5 bestaat niet meer... Er is heel gerommel in die hoek omdat bepaalde menaen het anders willen dan andere mensen...
Top vooruitzichten dit! Ik ben al erg tevreden met mijn HTC HD7 met Windows Phone 7, maar het OS biedt nog meer features binnenkort! Super en kudo's voor Microsoft dat ze het OS blijven ontwikkelen.
Windows Phone 7 is nu al een juweeltje imo. Het ziet er super gelikt uit, is erg gebruiksvriendelijk, snel, stabiel en de integratie met Facebook en binnenkort dus ook Twitter, maakt het OS mijns inziens superieur t.o.v. Android en iOS met de gedateerde drukke icoontjes interface. Samen met de gedegen hardware van Nokia kan WP7 wel eens een groter succes worden dan we allemaal in eerste instantie dachten...
Helemaal mee eens, ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van mijn Windows Phone 7 (heb ook een HTC HD7).

Zit nu die live show te kijken op http://www.mobileworldlive.com , zag net ook dat Kinect toegevoegd word aan de nieuwe features. :) Erg tof allemaal! Snap niet dat er nog steeds mensen zijn die WP7 lopen te bashen, maargoed dat zal dan wel komen omdat ze het nog niet geprobeerd hebben.
Het development van Android en iOS gaat ook verder uiteraard. De screenshots van Honeycomb zien er alleszinds erg goed uit :) Ik ben het voor de rest overigens wel eens, het heeft een beetje een vertraagde start gehad, maar het kan toch een zeer geduchte cncurrent worden. Hopen dat ze ook constant blijven bijwerken, dat het niet de Windows Mobile-toer op gaat (alleen custom ROMs die goed werken).
Lastige is.. De UI vind ik persoonlijk vies lelijk en enige wat je kan veranderen is de kleur van die blokjes(die ik heel lelijk vind)..
Daarnaast zie ik geen enkel innovatief iets dan een paar geile animatie overgangen.
Noem eens een goeie "first" van WP7 wat heel veel gebruikt gaat worden...
Kijk, daar zaten we op te wachten! Ze gaan in ieder geval wel de juiste richting op met al hun updates die uitkomen.

edit: btw voor de liefhebbers, er komt ook Twitter integration en office voor in 'The Cloud" met skydrive optie. En in april wordt meer bekend over multitasken.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 14 februari 2011 16:32]

De grote vraag is of de updates blijven komen of dat er toch weer een versiesysteem komt waarbij sommige telefoons geen update meer "kunnen" krijgen.

Microsoft heeft bij vorige mobiele OS-en ook altijd wel enkele updates gelanceerd, waarbij dat meestal ook wel noodzakelijk was door bugs e.d.. Maar ik ben erg benieuwd of er dadelijk niet weer gewoon een Microsoft manager komt die geld ziet bij al die updates en daar geld voor wil gaan vragen of de verkoop van nieuwe toestellen wil "boosten". In 2012 zullen we denk ik pas echt zien of het nu Micro$oft of Microsoft is: "…ťn zwaluw maakt nog geen zomer"
Noujah ik moet sowieso zeggen dat ik hier meer vertrouwen in heb dan met Android en iOS die met elke nieuwe versie gelijk vragen om een nieuw toestel ;) WP7 blijft iig een tijdje hangen met die 7 waardoor wij iig een hele tijd mee kunnen. En als WP8 komt lijkt het me ook logisch dat we moeten switchen, maar die tijd komt nog lang niet. En BTW, Microsoft gaat het niet om het geld, het gaat hun om de reputatie. Dus je zult hun niet snel met vervelende geintjes zien komen.
Pardon? iOS staat er juist om bekend dat je er bij elke nieuwe update er nieuwe features bij krijgt. Enkele van die features werken soms niet, omdat de hardware die niet ondersteunt (b.v. geen front facing camera), maar alle iPhone's en iPad's hebben tot nu steeds nieuwe features gekregen in opeenvolgende iOS releases.
iOS 4 is toch niet te installeren op 1st Gen iPhone/iPod?
Android 2.x is toch ook niet de installeren op een Google G1?

Het is m.i. best redelijk om de support voor een 2.5 jaar oud device te stoppen, dat is in deze best lang (de G1 was sneller klaar, deze werd medio 2008 gelanceerd en was in September 2009 alweer klaar...). Ja, je kunt Android 2.3 er makkelijk op zetten, maar dat geld net zo goed voor de iPod touch. En dit is niet alleen iets voor de G1, je ziet het bij veel meer Android toestellen: de HTC Tattoo, verschillende LG toestellen, en ga zo maar door.
Mjha weet niet of die eerste hardware wel ios4 leuk runt? Weet nog wel van het 3G verhaal...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 15 februari 2011 07:50]

iOS4 is inderdaad niet meer te installeren op de 1st generatie iPhone. Wel op de 3G. (2de gen) Dat is een heel stuk beter dan bij Android waar de leveranciers je misschien 1 update geven en het daar bij laten. Het aantal toestellen wat binnen 1 jaar geen updates meer krijgt is bij android bedroevend groot. In mijn ogen is dat inderdaad een sterk punt van Apple en ik hoop ook dat Microsoft datzelfde kan bereiken met Windows Phone 7. Ik verwacht het echter niet.
Of wel, het zou wel 1 van de redenen zijn waarom er zo weinig toestellen zijn met WP7 en zo veel met android.
Als MS zelf de updates gaat verzorgen is dat slecht voor de verkopen van nieuwe telefoons. Je hoeft immers geen nieuwe telefoon meer te kopen voor die nieuwe functie.
Met beperkte marges moet je het dus hebben van de omzet.
Maar daar moet je wel bij vasthouden dat dit 99% allemaal niet features zijn waarvan je denkt: "Oh geweldig, wat een innovatie" maar meer in de strekking van: "Zo had het dus in het begin al moeten zijn". Apple houdt bewust features achter om de nieuwe hardware versies ermee te kunnen prijzen. Dan ergens een paar maandjes later kunnen (oh wonder oh wonder) de oudere toestellen het ineens ook.
WP7 gaat waarschijnlijk wel superieur zijn aan dat model (voor de consument iig) omdat Microsoft de competitie met de andere 2/3 grote spelers zoekt en tegelijkertijd de fabrikanten zich willen onderscheiden.
Ja want copy-paste, multitasking en twitter integratie voor WP7 zijn: "Oh geweldig, wat een innovatie" maar copy-paste, multitasking en exchange support voor iOS zijn "Zo had het dus in het begin al moeten zijn"

Quatsch... WP7 was bij de initiele lancering niet beter of slechter dan IOS bij de launch. En de updates zijn dus ook niet echt beter of slechter.

Beide platforms hebben hun voor en nadelen, maar ga hier alsjeblieft geen kwalitatieve waarden aan hangen alsof het feiten zijn.
Ik vind het vreselijk* om te doen, maar nu moet ik het toch echt ff opnemen voor Apple. WP7 was bij launch echt *veel* slechter dan iOS. Ik werk echt 10x liever met iOS dan met WP7, waar services op zitten die niet eens in Nederland werken zonder dat je trucjes uit moet halen.


*Vreselijk, aangezien ik Android en BlackBerry fanboy ben in hart en nieren

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 15 februari 2011 10:13]

Vergeet niet dat MS ook een slechte reputatie heeft qua WM updates; hoe vaak is er in het verleden niet cruciale functionaliteit belooft die niet, of pas veel te laat, kwam ... WP 7 is een beetje hetzelfde mosterd-na-de-maaltijd verhaal met de multitasking en Copy & Paste; het is al 2011 mensen, hallo !

Als MS serieus de concurrentie met Android en iOS aan wil, dan zullen ze echt meters moeten gaan maken, anders zijn ze weer te laat (WM6, 6.5) t.o.v. de concurrentie ...
Hij heeft gewoon gelijk natuurlijk. Ik heb 2 jaar een iPhone 3G gebruikt, en van de updates dacht ik telkens: "eindelijk". Veel "revolutionaire" features die andere telefoons al lang hadden, die Apple met latere updates bracht.

Of dit met opzet is of niet, is weer een andere vraag natuurlijk. ;)
Deels heeft Darkstriker gelijk, bijvoorbeeld MMS en een applicatie overstijgende copy & paste hadden natuurlijk vanaf versie 1 op de iPhone moeten zitten.

Grotendeels zit Darkstriker gewoon te zeuren, ik vraag me af of hij zijn info uit de eerste hand heeft, of dat hij zijn "iPhone gebruikerservaring" heeft opgedaan uit opmerkingen van anderen op dit forum.

Het mooie van Apple producten is dat je bij aankoop al weet welk OS erop zit, en dat je, als er een nieuwe iOS versie uitkomt, ook weet of dat gaat werken en zo ja, met welke features.

Bij Android weet je dat niet. Een vriend van mij heeft een telefoon (net nieuw) met versie 2.1, en 2.2 en later werken er niet op. Daar is hij achter gekomen doordat het updaten niet werkte, de verkoper zei dat het kon, en via de site van de fabrikant kwam hij er niet achter.

Ik hoop en verwacht dat MS met zijn WP7 Apple en iOS achterna gaat: regelmatig updates, binnenkort een goed multitasking model (ipv vanaf versie 1 een slechte generieke desktop-achtige multitasking die je batterij in no-time leegtrekt) en duidelijkheid over hardware support.
Graag concrete voorbeelden welk merk en welke telefoon?
HTC geen idee welk model, Android 2.1. T-Mobile abonnement. Upgrade naar nieuwere Android staat klaar, maar werkt niet.
Tja dan toch beter Windows Mobile 6.x dat was zo'n fijn OS dat kon echt alles! Precies zoals iedereen het graag wou hebben.

Oh wacht er kopt hier iets niet.
Misschien is het toch niet zo makkelijk om dingen te impementeren met behoud van eenvoudig gebruik en niet te zware impact op CPU/accu.
Liever een paar functie's minder in het begin en dat het wel werkt als veel functie's en dat het niet werkt!
@ronny: klopt, dat is heel lastig!

Vandaar dat iOS het niet vanaf het begin had, maar heeft nu wel een heel mooi model, waarbij applicaties die kunnen volstaan met event gedreven multitasking ook geen echte multitasking krijgen. Zo heb je de optimale combinatie tussen functionaliteit en accuduur.

MS bewandelt met WP7 dezelfde weg, en ik denk dat ze dat goed doen.

Android kan "alles", maar dat kost dan ook wat: compatibiliteit is beperkt, en accuduur is beperkt.

Zie ook mijn bericht van 07:35 hieronder.

Voor het eerst in jaren denk ik dat MS met zijn mobiele Windows doorheeft hoe het werkt, en dat ze op de goede weg zitten!

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 15 februari 2011 19:59]

WP7 blijft iig een tijdje hangen met die 7 waardoor wij iig een hele tijd mee kunnen. En als WP8 komt lijkt het me ook logisch dat we moeten switchen, maar die tijd komt nog lang niet.
Omdat MS over het algemeen niet veel functionaliteit toevoegt. Hoezo is het bij MS wel logisch dat er geswitched moet worden van toestel bij WP7 --> WP8 en bij Android 2.2 -->2.3 niet? De nummering is anders, maar naar mijn idee verandert er bij elke nieuwe versie van Android minstens evenveel. Daarbij staat het je vrij om je toestel te rooten zodat je elke versie kan draaien die je wilt. Die optie geeft MS niet.
iOS heb ik geen ervaring mee, maar je kan de nieuwe versie wel op elk toestel installeren, dus: iOS 3 --> 4. Ik denk dat dat bij MS niet gaat gebeuren.
En BTW, Microsoft gaat het niet om het geld, het gaat hun om de reputatie. Dus je zult hun niet snel met vervelende geintjes zien komen.
Ten eerste: Reputatie == geld.
Ten tweede: Bedrijven waar het niet om geld gaat bestaan niet.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 14 februari 2011 22:47]

Apple vraagt ook geld voor updates, en nee ze blijven gewoon updates uitbrengen, en niet alleen voor bepaalde toestellen.
Hoe weet ik dat? Omdat alle toestellen aan de eisen moeten voldoen, dus alle toestellen zullen de updates krijgen ;).
Apple vraagt geen geld voor updates, en al helemaal niet voor iphones
In het verleden is dat gedaan voor iPods, maar is nu ook niet meer het geval
Microsoft distribueert de updates zelf en de vereisten van de smartphones kunnen hoogstens omlaag, dus ik snap het probleem niet?
Opvallend dat ze niks over nieuwe API's vertelen, dat is wat ze tijdje geleden hadden beloofd.

Dan kunnen we eindelijk Whatsapp verwachten.
Dit lijkt me een goede verbetering ten opzichte van de eerdere versies!
Nou ben ik niet zo'n groot fan van IE, maar misschien weten ze de Android/iOS browser touch eraan te geven...

[Reactie gewijzigd door CT Marty op 14 februari 2011 16:24]

Ik ben ook geen IE fan, maar de IE7 fork van WP7 is al best fatsoenlijk, een stuk beter dan de desktop versie.