HTC HD 7 Zwart - Reviews

Specificaties 4,3" • 800x480 • 8GB - Bekijk alle specificaties

HTC HD 7 Zwart Review

LCP 28 december 2010, laatste update op 25 november 2011, 5.741 views

HTC HD 7 Zwart

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Mooi scherm
  • Zeer goed reagerend touchscreen
  • Snel en stabiel
  • Innovatief en gebruiksvriendelijk OS met veel potentie
  • Goede kwaliteit camera
  • Kickstand
  • Goede accuduur
  • Zune software werkt goed en via WIFI

Minpunten

• Camera button soms wat lastig te bedienen
  • OS nog niet feature complete (wat grotendeels opgelost gaat worden begin 2011)

Voorwoord

Al een tijd was ik van plan om een smartphone aan te schaffen als vervanging van mijn Samsung SGH-G800, maar de gedateerde en drukke "icoontjes interface" van iOS en Android en het ouderwetse Symbian trok (en trekt) mij totaal niet. Toen voor het eerst aangekondigd werd dat Microsoft een nieuw, vanaf de grond af opgebouwd mobiel OS zou gaan maken, was ik meteen geinteresseerd. Ik volg de ontwikkeling van Windows Phone 7 dus ook al een tijdje, o.a. via de site van Paul Thurrot. Toen in oktober de eerste toestellen aangekondigd werden, werd mijn aandacht meteen gevestigd op de HTC HD7, onder andere vanwege zijn grote 4,3" scherm en de uitstekende naam van HTC. In Nederland wordt de HD7 niet officieel verkocht, maar via grijze import is het toestel toch te krijgen. Toen het toestel eenmaal beschikbaar was, heb ik 'm dan ook meteen besteld bij Belsimpel.nl. Ze claimden als eerste in Nederland het toestel te leveren, maar na lange tijd wachten bleek dat Belsimpel niet kon leveren en zijn klanten aan het lijntje hield :( Ik heb mijn bestelling toen maar geannuleerd en 'm via Redcoon.nl gekocht. 3 dagen later lag het toestel dan eindelijk voor me! :)

Algemene beoordeling

In het kleine doosje van de HD7 tref je, naast de telefoon, een compacte lader met losse USB kabel, oordopjes, een handleiding en een cd aan.
Na het verwijderen van het lipje achter de accu en het plaatsen van de SIM kaart, kun je meteen aan de slag. Het opstarten gaat vlot en het OS loodst je eenvoudig door de stappen heen om je toestel te configureren. Invoeren van je Windows Live account, tijdzone, Facebook account toevoegen, email accounts toevoegen en eventueel verbinding maken met je netwerk gaat snel en eenvoudig.
De eerste indruk was meteen veelbelovend!

Bouwkwaliteit, afwerking en design

Wat meteen opvalt is dat het toestel stevig en solide aanvoelt. Aan de achterkant is het toestel afgewerkt met een soort rubber coating. Dit voelt zeer prettig aan als je het toestel vasthoudt. De randen hebben een soort metallic afwerking wat zeer luxe aandoet en de behuizing sluit overal goed aan en ziet er netjes uit. Het display is helder en lijkt niet gevoelig te zijn voor krassen (al ga ik dit niet uittesten ;)). Een van de interessante dingen aan het toestel is de kickstand die je kunt uitklappen om bijv. een YouTube filmpje te kijken. De kickstand lijkt van metaal te zijn en het scharnier voelt stevig aan. Het gewicht is 162 gram en dit is naar mijn mening niet te licht maar ook niet te zwaar. De buttons aan de zijkant van het toestel zijn de volumetoets, de camera button en de Power button. De camera button kan soms wat lastig te bedienen zijn omdat de knop vrij hard ingedrukt dient te worden maar dit is een kwestie van wennen en is mijns inziens niet storend. Aan de onderzijde van het toestel zitten de 3, door Microsoft verplichte, softtouch buttons Home, back en search. Het touchscreen reageert ontzettend goed. Het is het beste touchscreen op een smartphone die ik gezien heb. Kortom, HTC heeft qua bouwkwaliteit een prima toestel neergezet.

Accuduur en bereik

Als je een nieuw toestel hebt, dan ben je over het algemeen in het begin lekker met het toestel aan het spelen; apps installeren, settings uitproberen, browsen, contactenlijst bewerken etc. Hierdoor zal de accu minder lang meegaan dan bij gemiddeld gebruik, maar zelfs bij intensief gebruik moet ik de accu eens in de 1,5 dag / 2 dagen opladen. Dit vindt ik voor een smartphone van dit kaliber zeer netjes en steekt wat dat betreft met kop en schouders boven bijv. een iPhone uit, die na krap een dag al weer aan de lader moet. Het bereik van het toestel is prima, zowel 3G als WiFi hebben het uitstekend gedaan in de periode dat ik het toestel in gebruik heb.

Featureset en Gebruiksgemak

Windows Phone 7 is ontwikkeld met oog op de gebruiker en dit is goed te merken. Het OS is ontzettend eenvoudig in gebruik en is clean en overzichtelijk opgebouwd zonder dat de UI hierdoor saai wordt. Integendeel; de indeling, animaties en kleuren zijn super. De 'Metro interface' is echt een uitvinding en veel apps maken hier goed gebruik van. Windows Phone 7 ondersteund directe Facebook integratie. Je kunt ervoor kiezen om al je Facebooks contacten te importeren of alleen de contacten die je ook daadwerkelijk in je (SIM, Windows Live) telefoonlijst hebt staan. Dubbele contacten kun je vervolgens samenvoegen.
Op het startscreen heb je 'Live tiles' die dynamisch updates laten zien. Zo kun je bijvoorbeeld een veel gebruikte contactpersoon pinnen op het startscreen en als deze persoon een Facebook account heeft, zie je realtime status updates. Ook als hij of zij z'n profiel foto veranderd, veranderd de tile mee. Een ander voorbeeld is de HTC hub, die standaard aanwezig is op het startscreen. De tile laat de huidige plaats zien waarin je je bevind en de huidige temperatuur. De app zelf geeft o.a. de weersverwachting en featured HTC apps weer. Erg handig! :) Email, gemiste oproepen en het aantal ontvangen sms-berichten worden realtime in de tiles weergegeven. Heel veel info dus in 1 oogopslag. De Marketplace biedt al een groot aanbod in apps zoals Facebook, Twitter en YouTube maar ook een aantal Nederlandse apps zijn al verkrijgbaar zoals Buienradar, Trein info en verkeersinfo. Per dag komen er een groot aantal apps bij, dus de ontwikkelingen hierin staat zeker niet stil! In de Marketplace vind je inmiddels een groot aanbod in XBox Live game titels. Om een paar te noemen: Need for Speed, Assasins Creed, Guitar Hero 5, Bejeweled, The Harvest, The Sims 3 en nog veel meer. Games zien er grafisch ontzettend goed uit en draaien snel en soepel. Betalen in de Marketplace gaat vooralsnog met een creditcard. De browser, Internet Explorer, doet wat ie moet doen en doet dat zeker niet onverdienstelijk. Openen van pagina's gaat vlot en websites zien er goed uit. Als je het toestel draait, dan heb je de webpagina in landscape modus, wat ervoor zorgt dat de teksten beter leesbaar worden, al is de tekst op het 4,3" scherm in portait mode ook al bijzonder goed leesbaar. Ook zoomen (pinchen) en scrollen door de webpagina's gaat soepel en snel.
De Search button onderaan het toestel roept Bing Search op, mits je in het Start screen zit. In de Marketplace bijvoorbeeld, kun je met de Search button zoeken naar apps en in de contactenlijst (Profiles) kun je ermee zoeken naar een contact. De Search button heeft dus een app afhankelijke functie en dit werkt ontzettend handig :)
Aan de achterzijde van het toestel zit de 5 MP camera met dual LED flits waarmee je eveneens 720p video kan schieten. Een snelle test laat zien dat de kwaliteit hiervan gewoon goed is. Geschoten foto's en filmpjes kun je meteen uploaden naar Facebook en/of Windows Live.
Het synchroniseren van je media zoals muziek, video en foto's gaat via de Zune Software. Hier had ik nog niet eerder mee gewerkt, maar de software werkt goed. De Metro interface van Windows Phone 7 is gedeeltelijk afgeleid van Zune. Het syncen van je media gaat snel. Diverse video formaten worden eerst omgezet alvorens deze te syncen naar je WP7 phone, maar met een redelijke Pc configuratie gaat dit vrij snel. Een groot voordeel van de Zune software is het feit dat je via WiFi je media kunt syncen :)

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hier kan ik kort over zijn; in de tijd dat ik het toestel gebruik, is het OS of een App nog nooit gecrashed of blijven hangen. Ondanks dat Windows Phone 7 momenteel nog v.1.0 is, ben ik onder de indruk van de snelheid en stabiliteit ervan.

Zelf heb ik het toestel voor 539 Euro aangeschaft, maar de prijs is inmiddels alweer gezakt. Voor een smartphone van dit kaliber vindt ik dit een redelijke prijs.

Slotwoord

Het lange wachten werd beloond :) Het toestel is mooi en goed afgewerkt. Windows Phone 7 werkt als een trein en is een droom om mee te werken. Microsoft heeft een innovatief en vernieuwend OS neergezet met WP7 en voor diegene die, net als ik, iets anders wil dan een Android of een iPhone, is een WP7 toestel zeker een aanrader. Ja, er zitten nog wat kleine verbeterpunten in en het mist vooralsnog een aantal features (copy/paste, Bing Maps navigatie etc.), maar verwacht wordt dat dit begin 2011 zal worden aangepakt met een grote update. Al met al is de HTC HD7 een uitstekende smartphone met een mooi en groot 4,3" scherm en is uitgerust met een OS waar veel potentie in zit. Aanrader! :)

edit:
Foto's toegevoegd

Heb jij ook een HTC HD 7 Zwart?

Nette review, kan ik mij helemaal in vinden :)
Goeie review. Heb zelf een LG Optimus 7 en ben ook erg tevreden over Windows Phone 7. Heb een hele tijd Android gebruikt maar zelfs al zijn er enkele features die ontbreken, het alemeen gebruik en uitzicht van WP7 maken dit ruimschoots goed voor mij. De totale ervaring voelt gewoon veel beter aan vind ik.
Helemaal eens. De gebruikerservaring van WP7 alleen is al een reden om een WP7 toestel te nemen imo.
Ik heb net ook deze telefoon aangeschaft en vroeg me af of je een case/screenprotector of iets dergelijks gebruikt om de telefoon te beschermen tegen stoten en krassen?
Ja, ik gebruik de originele HTC screenprotector voor de HD7. Geen moment spijt van. Het beschermt je scherm en als je het niet weet zie je 'm niet eens zitten. Ook het touchscreen ondervindt er geen nadelige gevolgen van. Aanrader! :)
Inhoudelijk goede review, maar je hebt erg last van de engelse ziekte (overmatig spatiegebruik). Als ik jou was zal ik die fouten er nog even uithalen. Verder echt prima, goede foto's ook.
Mooi onderbouwde en toegelichte review met goede foto's.
En niet TE lang zodat ik het helemaal gelezen heb. Netjes.
Mooie review! Lijkt me een goede opvolger voor mijn HD2 :)
Onlangs is bekend geworden dat de grote 'NoDo' update er eind februari aan zal komen. Deze zal copy/paste toevoegen, apps zuller sneller starten en diverse bugs worden opgelost. Ben zeer benieuwd!
Overigens heb ik onlangs een HTC screen protector aangebracht op het scherm. Een aanrader want zo krijg je geen krassen en het touchscreen reageert gelukkig ook niet minder door de folie :)
Kreeg je deze screenprotector bij je telefoon of heb je die gekocht ? Ik heb namelijk wat gegoogled maar kan geen htc screenprotector vinden... Kreeg je de protector er trouwens makkelijk op ? Geen bubbels etc ??