Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties

Chrome, de opensourcebrowser van Google, wist in oktober voor de eerste maal een marktaandeel van meer dan 8 procent te behalen. De groei van Chrome gaat ten koste van zowel Microsoft Internet Explorer als Mozilla Firefox.

Dit blijkt uit de recentste statistieken van NetmarketShare. Chrome komt uit op een wereldwijd marktaandeel van 8,47 procent, bijna een half procentpunt meer dan in september. Firefox zag zijn marktaandeel licht dalen met 0,2 procentpunt. De browser van Mozilla kampte al eerder in de afgelopen maanden met een teruglopend aandeel.

Internet Explorer kampt met hetzelfde probleem als Firefox en zag in september zijn aandeel opnieuw onder de 60 procent zakken, tot 59,3 procent. In oktober verloor IE weer 0,5 procentpunt ten opzichte van de maand daarvoor. Naast de gestage aanwas van Chrome-gebruikers toont ook Safari een gestage groei, al is deze minder spectaculair. De browser van Apple was in de afgelopen maand goed voor een marktaandeel van 5,3 procent. Opera ten slotte, zag zijn positie in de afgelopen negen maanden licht dalen en heeft 2,3 procent van de browsermarkt in handen.

Wanneer het browsergebruik met dat van Windows 7 wordt gecombineerd, blijkt dat de bètaversie van Internet Explorer 9 inmiddels goed is voor een marktaandeel van 1,5 procent. Populairst onder Windows 7-gebruikers blijft Internet Explorer 8; 51,3 procent gebruikt deze browser, zo blijkt uit de cijfers van NetmarketShare. Als daar IE8 in compatibility-modus en enkele aangepaste versies van de browser bij worden opgeteld, komt dit aandeel zelfs uit op 56 procent. Firefox 3.6 is goed voor 22,9 procent, terwijl Chrome 6.0 een marktaandeel van 8,47 procent heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (161)

Ik heb me niet heel erg verdiept in het privacybeleid van Chrome, maar het kan haast niet anders dat Chrome voor je privacy de laatste doodsteek is. Ik weet in ieder geval dat je ingetypte URL's sowieso in een Google database gezet worden, de suggestion-feature wordt daardoor mogelijk. Sowieso denk ik dat er nog allerlei andere (ad gerelateerde) dingen worden vastgelegd, maar dit zal vast wel ergens in hun privacybeleid staan (wat bijna niemand gaat lezen)

Ik vind Chrome een erg fijne browser, naar mijn mening de beste: addons, minimalistisch design en gewoon heel erg snel. Toch is het voor iemand die aan zijn privacy waarde hecht hypocriet om te gebruiken :)
Iron is een open source fork van Chromium. In Iron zijn de privacy schendende features uit de broncode verwijderd.
De laatste keer dat ik Chrome testte, kon dat ding niet overweg met de onmisbare firefox-plugins. Liever een minder snelle browser met flashblock, ad-blocker en https-everywhere, dan een snelheidswonder dat mij ongevraagd advertenties voorschotelt.
Adblock en flashblock heb ik gewoon draaien als chrome extention. Https everywhere ken ik niet, maar zal mij niets verbazen als die er ook is... En Adblock geeft keurig de aparte keuze om google-adds wel of niet te blocken :-) En de google-adds laat ik dan ook keurig op mijn scherm staan. Zo irritant zijn die google-adds op de zoekpagina ook niet, en soms zijn ze zelfs handig als ik naar producten zoek....

[Reactie gewijzigd door rvl1980 op 1 november 2010 14:25]

Adblock voor Chrome vind ik echt waardeloos. Sites laden superlangzaam en de extensie gebruikt niet dezelfde techniek als die van Firefox. Bij Adblock voor Chrome worden namelijk éérst alle ads geladen en vervolgens pas verstopt. Dit zorgt ervoor dat het laden van een pagina met veel reclames echt veel langer duurt dan normaal, waardoor de hele essentie van Chrome verloren gaat: namelijk een snelle browser.

De snelheid van Chrome vind ik een groot pluspunt ten opzichte van Firefox, maar de extensies schieten in mijn ogen nog flink tekort.
Dan heb je waarschijnlijk een andere versie dan mij, want volgens mij laad de nieuwste versie op chrome ook de reclames gewoon niet meer , ipv ze te verstoppen.
Voor IE heb je onder andere Simple Adblock als extensie.
Is nou ook niet bepaald voordelig voor Google als je ads kunt blokkeren ;)
Hier hetzelfde, FF met adblockers en heel de meuk.
Nou, Chrome is toch wel een poepje sneller met opstarten. Ik merk op mijn PC dat het geheugengebruik van Firefox (met een viertal extensions) extreem toeneemt met elke tab. Waar Chrome genoegen neemt met 250 MB, zal Firefox toch richting de 500 MB gaan is mijn ervaring.
IE gebruikt nu bij mij
iexplorer.exe*32 78.000k
iexplorer.exe*32 53.000k
iexplorer.exe*32 47.000k

3 zware sites in tabs totaal 178MB

3 zelfde sites voor Chrome

chrome.exe*32 54.000k
chrome.exe*32 46.000k
chrome.exe*32 34.000k
chrome.exe*32 18.000k
chrome.exe*32 9.000k
chrome.exe*32 7.000k

168 MB.. das gek dat Chrome meerdere prosessen gebruikt. Chrome iets minder geheugen maar dat zegt niet veel over performance.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 1 november 2010 14:14]

Die getallen zijn inclusief gedeeld geheugen, en zeggen dus niet veel.
chrome laad de webpagina's in een proces, en dan heb je nog een proces voor de browser zelf en een proces voor flash e.d.
En dan nog iets....
We hebben zeeën aan geheugen over en voor een prikkie...ehhh prikken we er wat bij.
De enige situatie waarin ik geheugen te kort zou komen die ik kan bedenken is als ik heel flink wat virtuele machines naast elkaar draai op mijn desktop.
Gebruikte meer dan een jaar Chrome. Maar vind IE9 sneller renderen :)

Als je een snelle videokaart hebt dan blaast IE9 de Chrome browser van de kaart.
Op je laptopje van 2 jaar geleden met trage video kaart dan is Chrome stukken sneller.

Daar moet je dus rekening mee houden.
Dat is mij ook opgevallen.
IE9 maakt goed gebruik van de GPU.
Zou dat met proriëtary "toegang" tot systeemresources te maken hebben vraagt mijn slechte ik zich dan af.
IE9 gebruikt voor de rendering van pagina's enkele nieuwe DirectX elementen geintroduceerd met Vista.
De API daarvan is beschikbaar en andere browser kunnen die elementen ook gebruiken maar dus alleen op Vista of Windows 7.
Ik heb Chrome ook wel eens draaien, maar sommige sites laden aanmerkelijk sneller dan Firefox, maar andere sites weer veel trager. Wat mij ook opvalt is dat sites met flash op mijn Debian systeem veel meer cpu gebruikt bij Chrome dan bij Firefox.
Iemand een idee hoe dat komt en hoe dat is te verhelpen?
Verrweweg de meeste sites draaien ongeveer even snel met beide browsers.
Ik heb overigens Iceweasel (de Debian versie van Firefox) met fasterfox. Met Fasterfox gaat alles veel sneller dan zonder.

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 1 november 2010 14:03]

De flashplayer voor firefox in linux gebruikt GPU rendering, Bij chrome zit de player ingebouwd en die gebruikt dat niet ;)
270MB met 19 tabs open en 13 add-ons. Ik zie geen probleem.

Mozilla is wat mij betreft de baas. Gewoon OpenSource zoals het hoort. Ik draai Firefox en Thunderbird zelfs onder OS/2 :P
Hmm IE gebruikt hier 25 MB, 500 is inderdaad wel erg veel
230-240 MB voor FireFox 4 hier. Met:
• Adblock Plus
• Add-on Compatibility Reporter
• Download Statusbar
• Downloadhelper
• EPUBReader
• Flashblock
• Omnibar
• Test Pilot
• Woordenboek Nederlands

Valt eigenlijk dan nog wel mee, vind ik.
Ja valt inderdaad mee, doe hetzelfde op Chrome en je geheugengebruik rijst de pan uit!
Ah, toch nog 1 die het opgevallen is... Dat ding vreet geheugen dat het een lieve deugd is. Heb hier safari openstaan met 17 tabs en slechts 250MB in gebruik... In chrome was ik het dubbele of drievoudige kwijt geweest...
Vergelijk het ajb wel op 1 machine, het verbruik van geheugen verschilt sterk als je of 512MB RAM hebt of 16GB. Een opmerking zoals dit snijdt geen hout als je ook de specs niet vergelijkt.
Ik zit op 183 MB, met 7 add-ons en 4 tabs open in Pale Moon (FF code.).
IE is deels geïntegreerd in Windows, dus aan het geheugengebruik van alleen het process kun je niet zien hoeveel IE daadwerkelijk gebruikt aan geheugen.
Weinig kans dat ik google chrome ga gebruiken.

Ten eerste vind ik dat google sowieso veel te veel vingers in de pap heeft overal, en dat wordt alleen maar erger. ondertussen verzamelen ze nog steeds search results van google. iets wat tegen van alles en nog wat ingaat.

Ten tweede ben ik prima tevreden met de laatste beta's van Firefox, en zie dus geen enkele reden om over te stappen.
Chromium, en dan de snelheid :)
Chromium heeft nog steeds de privacy schendende features. Ik gebruik SRWare Iron. http://www.srware.net/en/...e_iron_chrome_vs_iron.php

[Reactie gewijzigd door Ramon op 1 november 2010 20:31]

Ik ben net overgestapt van firefox naar chrome toevallig. Hij is significant sneller en de integratie van google search in de adresbalk is ook wel erg handig.
Opera kent deze optie ook al langer en niet alleen voor zoeken met Google.
Chrome kun je ook gebruiken voor allerhande zoekopdrachten.
Je weet dat dit ook gewoon al tijden in firefox zit toch? Ik snap niet dat jullie dat allemaal niet weten, ik typ al jaren waar ik op wil zoeken gewoon in mijn adresbalk. Met firefox en ook IE gaat hij gewoon automatisch zoeken via google, geen probleem.

Je kan ook bepaalde keywords intypen zodat je bijvoorbeeld neerzet W Windows, en dat die W dan staat voor bijvoorbeeld wikipedia zodat ie alleen daar gaat zoeken.

[Reactie gewijzigd door Maarten00 op 1 november 2010 14:34]

sterker nog, hij is zelflerend.

Als ik in Firefox bijvoorbeeld:

php asort

tik, kom ik direct op php.net uit bij de pagina asort


same geld voor de meeste technieken die ik gebruik (jquery, wiki etc etc etc). Heerlijk. (Weet niet in hoeverre dit bij andere browsers ook is)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 1 november 2010 18:32]

Het zelflerende van Chrome is ook 1 van de hoofdredenen dat ik het gebruik, en het sneller openen en verwerken van pagina's. Doordat chrome mijn surfgedrag kent heb ik vaak met de eerste 2 letters die ik invoer in de adresbalk zonder www al mijn site te pakken. Ik maak enkel nog maar gebruik van de bladwijzerbalk, 2 letters intypen gaat sneller dan uit het lijstje bladwijzers met 30 + lnks uit te zoeken. :)

Toch loopt JW player en Silverlight bij mij met chrome redelijk vaak vast, en daarvoor gebruik ik FF die het wel goed doet.

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 1 november 2010 19:08]

Firefox 4 is dan nog niet uit, maar wel een sterke concurrent voor Chrome. Ik heb veel op Tweakers.net gezien dat mensen overstapten naar Chrome.

Ik vind zelf Firefox 4 toch echt beter dan Chrome (iedereen moet het uiteraard zelf weten), meer functies, handige interface (lijkt wel op Chrome ja...), addons gebruiken niet zo veel geheugen als in Chrome enzovoort.
Chrome wordt natuurlijk flink gepushed door de pushreclames op de Google zoekpagina's.
Het is natuurlijk wel een voordeel als je als enige product in de wereld op de meest bezochte pagina's in de wereld gepushed wordt
Ach, Google heeft ook jarenlang Firefox gepromoot op andere sites en hun eigen sites. Dus Firefox heeft zijn gebruikersaantallen ook deels aan Google te danken.

Voor de rest gebruik ik Firefox als main browser, en Google als tweede. De zgn. plugin container van Firefox heeft bij mij alleen maar meer crashes gegeven met o.a. Java en Flash. Terwijl Chrome desbetreffende pagina's wel goed afhandelt.
Ik kan me nog herinneren dat ik 1 dollar per FF install kreeg van Google (via adwords) :)

Was best goed te doen hoor bij het bedrijf waar ik werkte en we z'n 30/40 pc's per dag afleverde ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 november 2010 14:21]

En Google filtert niet op IP?

Zelf gebruik ik vanaf de beta al Chrome en ben ik nog geen betere browser tegen gekomen. Maar dit blijft natuurlijk een persoonlijke ervaring.
Zelf gebruik ik vanaf de beta al Chrome en ben ik nog geen betere browser tegen gekomen. Maar dit blijft natuurlijk een persoonlijke ervaring.
Okay. Je kan dan eens FireFox proberen.
Als je kijkt naar IE dan snap ik je standpunt wel.

Maar begrijp het ook wel als je nog nooit FireFox geinstalleerd hebt. :*)
Ik heb IE, FF & Chrome. IE gebruik ik enkel foor een activex component van een beveiligingssysteem. Firefox gebruik ik zo af en toe om nieuwe componenten in websites mee te testen op werking. Voor de rest enkel Chrome wat hier de klok slaat. FF staat er wel op maar gebruiken doe ik het al lang niet meer hoor.
Eerlijk gezegd vind ik Firefox 4 zwaar bagger als het aankomt op performance. Ze hebben nog veel tweakwerk te verrichten aan de hardwarematige renderer... want in tegenstelling tot IE9 mag er nog wel wat gebeuren op dat vlak.

Qua interface, design en functionaliteit verder niets aan te merken.
Ik heb nu nog zowel FF als Chrome op de PC staan (naast IE8, die ik alleen ooit per ongeluk heb gestart). Als ik straks mijn nieuwe PC heb, komt alleen Chrome er nog op.

Helaas om dezelfde reden waarvoor ik ooit Firefox heb genomen. Firefox was voor mij de vervanger van Netscape omdat het leaner en meaner was. Zonde om dan te constateren dat Firefox inmiddels ook steeds meer bloated raakt.

Als mijn browser maar voldoet aan de standaard en daarnaast: 1. Razendsnel straten en tabs/vensters openen 2. Scripts/popups blocken en 3. Flash blokken ben ik al tevreden qua functionaliteit. Helaas is snelheid en Firefox een contradiction in terms geworden.
Waarom vind je het opstarten zo belangrijk? Ik open mijn browser een keer en dan laat ik hem gewoon open staan. Dus bij het opstarten kan het mij niet zoveel schelen of dat nu 2 of 10 seconden duurt.
IK gebruik veel webapps (google apps zijn allemaal verschillende browser-apps). Het moet er gewoon instant staan. Chrome doet dat.
Ik sluit mijn browser als ik hem niet gebruik en wil hem dan instant open hebben als ik hem gebruik. Ik heb bijvoorbeeld een gmail notifier in de tray en als ik zie dat ik mail heb moet de browser gewoon instant open.

Chrome opent mijn mail sneller dan enig andere browser en/of dedicated e-mail programma!

Straks met 8GB geheugen is sluiten niet zo boeiend meer, maar op een netbook is het heel belangrijk. Sowieso start alles daarop vaak al een hoop langzamer en wil je de browser zeker sluiten als je hem niet nodig hebt wegens beperkt geheugen.