TomTom introduceert opvolger XL IQ Routes

TomTom heeft een nieuwe versie uitgebracht van zijn XL IQ Routes-navigatiesysteem. Nieuw bij de XL² IQ Routes zijn een vereenvoudigd menu en de mogelijkheid om de straatnamen te laten voorlezen.

Net als bij de vorige TomTom XL IQ Routes is de nieuwe versie van een 4,3"-touchscreen voorzien, assisteert de TomTom XL² IQ Routes bij de tijdige keuze voor de juiste rijstrook, kunnen gebruikers gewijzigde verkeerssituaties via Map Share delen en is informatie over nuttige plaatsen als benzinestations en slaapgelegenheden als iconen op het scherm zichtbaar te maken.

Nieuw bij de nieuwe variant van TomTom XL² IQ Routes is de mogelijkheid van gesproken straatnamen, zodat de bestuurder zich op de weg kan concentreren. Het onlangs geïntroduceerde instapmodel TomTom Start2 was ook al van gesproken straatnamen voorzien. TomTom heeft het startmenu vereenvoudigd; gebruikers worden in eerste instantie alleen met het plannen van een route en het weergeven van de kaart geconfronteerd.

Het TomTom XL² IQ Routes-navigatiesysteem is per direct leverbaar voor een adviesprijs van 179,95 euro. De nieuwe versie is echter nog niet op de site van TomTom verkrijgbaar.

Door Pieter Molenaar

07-05-2010 • 16:47

61 Linkedin

Reacties (61)

61
60
43
7
0
0
Wijzig sortering
mensen onderschat niet het voordeel van een aparte tomtom in de auto hoor, een tomtom is nl heel erg gebruiksvriendelijk op het gebied van kaarten updaten etc.
en er zijn veel mensen die met een mobiel rondlopen die alleen basisfuncties heeft(dus geen gps).
uiteraard moet tomtom wel wat meer dan een ander menu gaan verzinnen om hun marktaandeel niet deels te verliezen aan mobieltjes; een voorbeeld zou zijn om de kaartupdates gratis te maken en de toestellen iets duurder, daarmee voorkom je ook dat mensen overgaan op de eerder genoemde niet legale oplossingen.
overigens; wanneer komt er een tomtom voor een android phone uit? dat is ook een vrij grote markt.

kortom tomtom krijgt meer concurrentie; maar dat is toch alleen maar goed voor ons?
Was het niet zo dat TomTom is gestopt met het supporten van smartphone's (op de Iphone na)?
TomTom was toch bezig voor HTC Desire aka Andriod ?
Navigator 7 is voor een select aantal WinMo apparaten verkrijgbaar.
Anoniem: 254094
@Vburen7 mei 2010 19:22
een tomtom is nl heel erg gebruiksvriendelijk op het gebied van kaarten updaten etc.
Ja, vooral als het alleen onder Windows fatsoenlijk werkt. Al jaren wordt er gesmeekt om een Linux-versie van TomTom Home, maar TomTom weigert een Linux-versie hiervan te ontwikkelen. Dat terwijl de TomTom zelf wel op Linux draait. Dus wel Linux gebruiken op het apparaat zelf, maar mensen ondersteunen die Linux op de desktop draaien? Nee, dat doen ze niet. De TomTom, één van die Linux-apparaten die niet compatible met Linux zijn. Gewoon belachelijk.

Ok, er is wel een Mac-versie, maar deze schijnt ook zo brak als de pest te zijn.
Absoluut mee eens. Ik vind het eigenlijk vervelend om een NL bedrijf af te moeten vallen, maar dit kan wel eens de basis zijn van hun ondergang. Google begint concurerende technologien te ontwikkelen en Google zorgt er wel voor dat hun programmas op zoveel mogelijk apparaten en systemen werkt. Google is geen filantropische instelling, Google weet waar geld te verdienen is en weet ook dat Linux gebruikers bovengemiddeld actief zijn en dus ook virale marketing ondersteunen.
binnenkort is tomtom home web based, hopen dat ze geen active x gebruiken
Nee, ik heb de demo gezien & dat werkt met standaard, portable webtechnologie.
Kijk, hier sluit ik me bij aan..
Het navigeren via een mobieltje zorgt natuurlijk ook voor een korte batterij levensduur..

Ik denk dat TomTom zeker nog toekomst heeft onder andere door de door jou genoemde voordelen van een appart navigatie systeem.

Ik denk dat we ook rekening mee moeten gaan houden dat TomTom een grote naam wordt in de autoindustrie.
Op dit moment zijn ze al een jaar in zee met zowel fiat als renault. Ik denk dat dit een goede marktverbreding is..
En idd. concurentie is goed! :)
Waar komt dit bericht opeens vandaan... Die is al weken op de markt 8)7
Enige nieuwe is Navcore 9 (terwijl 10 er al aankomt) en dat je bijna niks meer kunt instellen. Voorlezen van straatnamen heeft niks met een nieuwe versie van IQ routes te maken, de 2 slaat dan ook niet op de IQ routes, maar op de XL.

Voorlezen straatnamen was in Duitsland ook op eerdere devices al mogelijk.
Kocht je exact hetzelfde apparaat hier, dan had je die feature niet. Ook krijg je er in Duitsland TMC bij, daar moet je hier 80 euro extra voor neerleggen. (en ja Duitse devices kunnen gewoon op Nederlands worden ingesteld).

@RVDBNL: Ze zijn bezig met een nieuwe GO 1000 en verbeteren van de services.

Zie: http://www.jouwtomtom.nl/...-alles-op-een-rijtje.html

[Reactie gewijzigd door p88l2 op 7 mei 2010 17:37]

TomTom moet in Duitsland knokken tegen Navigon. Die is daar vele malen groter dan TomTom en bood al een tijdje de functies van straatnamen lezen, rijbaanhulp, realityvies (afslagen realistisch weergegeven), etc.
Tomtom kwam met al die functies later op de markt dan Navigon.

Enige wat TomTom wel eerder had was de live service met file info... maargoed, dat heeft Navigon ook maar gelijk een stuk groter aangepakt toen ze het introduceerden :)
never mind.

[Reactie gewijzigd door -W0kk3L- op 7 mei 2010 17:48]

Anoniem: 167272
7 mei 2010 17:30
die gesproken straatnamen, dat heeft de Xl IQ routes eerste versie allang hoor. Ik snap niet wat daar nieuw aan is. het is erg handig, maar de computerstemmen die de tts engine voeden zijn wel nogal groot, veel groter dan de echte stemmetjes die je normaal gebruikt (iets van 3 tegen 45 megabyte). Het is erg grappig als je de Nederlandse computerstem ook Hongaarse of Franse straatnamen laat lezen.

En dat kan mijn XL IQ routes eerste editie dus al anderhalf jaar. Nogmaals, wat is hier nieuw aan?
Anoniem: 250904
7 mei 2010 17:05
ZO! Dat zijn nog eens veranderingen! Gelijk halen dat ding! NOT!

Tomtom moet echt beginnen met innoveren anders gaan ze echt zo hard failliet. Ze zijn nu nog redelijk marktleider in navigatie, zodra de gemiddelde telefoon goede hardware heeft om goed te navigeren. Reken er maar op dat dit volgend jaar (of het jaar erop) het geval is. Dan is het snel gebeurd met TomTom. 1 Open RSS feed implementeren en alle file (en flits) info staat er in. Hopla. Tomtom helemaal niet meer nodig.

Ik vraag me echt af wat ze daar in de achtergrond aan het doen zijn. Maar hoop voor ze dat het iets groots is. Anders vraag ik me af hoe het af gaat lopen met Tomtom.

Maar goed vind dat de gebruiksvriendelijkheid van de producten zoiezo wel omhoog kon. Dus het menu is een goede stap.
Een goed navigatie systeem vergt meer dan alleen een GPS ontvanger. Neem nou bijvoorbeeld die IQ routes. Tomtom heeft in de afgelopen jaren een database opgebouwd waar de daadwerkelijk gemiddelde snelheden op wegen, op bepaalde dagen en tijdstip in staat. Daarmee weet het systeem dat iets er weliswaar uitziet als een weg waar je 80km/u mag, maar dat je in de praktijk er met 40km/u overheen gaat, en je beter een andere weg kan nemen.

Verder is het systeem slim in de zin dat het herkent dat je in de stad constant moet afremmen vanwege kruisingen, stoplichten, bochten, etc etc. En dat daar de gemiddelde snelheid veel lager is dan op normale wegen.

Dat soort intelligentie is in de praktijk ook goed merkbaar. De meeste merken sturen je zonder problemen regelrecht door een dichtgeslipte binnenstad. TomTom weet in heel veel gevallen dat soort situatie te vermijden. Hij pakt de route die ook de inboorlingen en taxichauffers e.d. nemen. Dat is heel erg knap, en maakt het onderscheid tussen een nuttig en ergerlijk systeem.

Op het eerste gezicht lijkt een telefoon met een simpel programmaatje een goed alternatief. Maar na verloop van tijd merk je dat er meer bij komt kijken om een goede navigatie te krijgen.
Ik heb niet de indruk dat Tom Tom's IQ routes ook informatie buiten de hoofdwegen bevat. HD Traffic bevat dat zeker niet, maar dat bouwt bovenop IQ routes. Om een voorbeeld te noemen. Ik moet regelmatig Leiden uit richting de A4. Tom Tom is er niet van op de hoogte dat er dagelijks file staat voor hetzelfde stoplicht op de Lammenschansweg. Die file levert vanaf ongeveer 4 uur een vertraging van minimaal 10 minuten op. Leiden in is Tom Tom overigens net zo slecht op de hoogte. Zelfs Live traffic snapt dan niet dat de vertraging niet minder dan 10 minuten kan zijn.

Ik heb overigens een Tom tom 950 Live.
De Lammerschansweg zelf is geen N-weg, maar de aansluitende N447 wel. En daar heeft TomTom HD Traffic wel degelijk dekking. (er staat nu , maandag 10:56 2.5 minuten vertraging). Die dekking op N wegen, dat is het verschil met TMC.

(Overzichtje voor wie Leiden niet kent.)
Dat is ook weer het nadeel van tomtom als iedereen de route van inboorlingen neemt staat het daar ook weer vast.
Lang niet iedereen heeft een TomTom, en nog veel minder mensen hebben een IQ iditie, dus dat zal wel meevallen :)
Ik dacht ook dat het handig was op mijn smartphone te navigeren. Altijd en overal je tom tom bij je. En het werkt aardig hoor... totdat je gebeld wordt. *plop weg navigatiescherm. telefoontje beantwoorden, ophangen, navigeren door de menu's weer terug naar het navigatie programma... afslag gemist.

Nee, geef mij maar een losse tomtom met een lekker groot scherm wat doet wat die doen moet. De smartphone met tomtom is zeker handig hoor. Voor de gevallen dat je je losse tomtom niet bij je hebt.
Dat is toch maar Software? Of doet je telefoon geen multi-tasking?

Doe mij maar gewoon ingebouwde navigatie en bluetooth in de auto. Gewoon alles met het stuur bedienen, geen gedoe meer met zuignappen en tijdens het bellen nog een enkele afslag gemist.
Multi-tasking ? Zeker nog nooit een iPhone gebruikt ;)
Overigens werkt het op mijn SE Vivaz an sich wel goed; als je gebeld wordt en daarna ophangt springt ie netjes terug naar Sygic. (was overigens ook zo op mijn Touch Dual met TomTom...)

Ik vind een losse TomTom in theorie ook handiger, maar het voordeel van het op een telefoon gebruiken is toch dat je m in principe altijd bij hebt.
De innovatie zit in de nieuwe TomTom Go 1000, die een hoge resolutie capacitief touchscreen krijgt, een vernieuwde user interface en wat fraaier oogt dan de huidige modellen (hopelijk is het materiaalgebruik ook ok). Met deze specs heeft TomTom een topper in huis. De XL IQ Routes is een midrange modelletje en gebruik niets de nieuwste technologie.
Ook die vind ik niet echt vernieuwend. Wat heb ik aan een hoge resolutie capacitief touchscreen? Ik wil gewoon van A naar B rijden waarbij ik files tracht te mijden. Dat mijn TomTom tigduizend pixeltjes laat zien is nice-to-have, maar de must-have in deze is mijn inziens probleemloos navigeren. Mijn inziens is TomTom sinds HDtraffic niet echt innoverend meer bezig, ze borduren voort op hetzelfde en brengen bekende zaken als 'groot nieuws'. Waar ze overigens wel kunnen innoveren is de klantenservice, want die vergeten soms dat ze hun bestaansrecht aan de klanten te danken hebben.

Overigens vraag ik me al een tijdje af of er echt mensen zijn die foto's bekijken en MP3 luisteren via hun TomTom, daar zijn genoeg andere/betere/mooiere alternatieven voor.
Je vraagt nu in 1 post twee verschillende zaken: "vernieuwend" - "gewoon van A naar B".

Voor dat laatste is maar 1 ding nodig: een goed idee wat de wegsituatie tussen A en B is. TomTom heeft daarvoor MapShare, IQ routes en HD traffic. Dat is niet meer vernieuwend, nee, de GO heeft het al een tijdje. Dit apparaat is gewoon een mainstream versie van de GO van vorig jaar.
Volgens mij heeft TomTom niet stil gezeten de laatste 3 jaar... om HD traffic maar te noemen.
Dat is dan ook eigenlijk de enige reden waarom ik nog een TomTom heb. Als anderen verkeersinformatie van dezelfde kwaliteit aanbieden, dan ben ik meteen weg bij TomTom. Helaas zijn alternatieven minder goed, wat me extra reistijd kost en dat is niet fijn. :Y)
Navigon heeft een net zo goede verkeersinfo met Navigon Live.
(en ook al een jaar of 4 gesproken straatnamen.. maar dat terzijde..)
Idd. Opzienbarend, maar 2 opties in het hoofdmenu. Oh nee, dat had de Garmin Nüvi al drie jaar.
Dat nieuwe startmenu dat vind ik wel wat! Niet dat het andere zo storend was hoor, maar dit ziet er imho een stuk makkelijker uit. Gewoon route plannen en geen gezeur ;)

De prijs die hier besproken wordt (de 179,95) is dat voor de TomTom met EU map of krijgen we dan alleen BeNeLux voorgeschoteld?
Anoniem: 296748
7 mei 2010 17:11
Tomtom heeft toch geen toekomst (in ieder geval niet als merknaam, misschien wel als leverancier); de betere auto's hebben tegenwoordig "gratis" navigatiekit erbij en een modern mobieltje (sure, niet de instapmodellen) heeft er ook wel een -> je hebt voor 180 euro geen losse gps nodig, want voor als je gewoon een mobiel koopt met die functie zit je er iets boven maar heb je veel meer opties (ok, interfaces schieten meestal wel wat te kort)...
Ik heb in mijn Renault het meest luxe Carminat DVD navigatie systeem. En toch hangt er een TomTom naast voor de HD traffic. De routes die mijn TomTom aangeeft zijn sneller (dankzij IQ Router) en ik ben sneller thuis omdat ik in veel gevallen de files vermijd of in de korste sta (dankzij HD traffic). Ook gebeurt het nog wel eens dat ik geen adres weet van mijn bestemming, dankzij Google Search op de TomTom zoek ik het op en in 9 van de 10 gevallen vind hij het.

Mijnsinziens is er qua techniek nog veel voordeel met een losse PND t.o.v. geïntegreerd.
Dan heb je het nog niet gover kaartupdates gehad. Ik heb een Garmin 765T, voor 50 Euro extra kreeg ik lifetime support, 4 keer per jaar een kaartupdate, onbeperkt geldig. Het updaten van ingebouwde navigatie is veel duurder en bij een tweedehands auto is het maar de vraag of het systeem nog ondersteund wordt.
Je vergist je nog aardig in de omvang van de markt waar TomTom zich in begeeft. In de opkomende markten denkt men nog niet aan standaard navigatie in de auto. Daarnaast is navigatie in de auto bij installatie al 3 jaar oud. En daarnaast begeeft Tomtom zich wel steeds meer op de andere markten met de navigatie software voor de iphone en de windows mobile telefoons. Ze moeten alleen goed uitkijken voor ontwikkelingen zoals met Google, dan kan het wel rapper gaan. Maar voorlopig zitten ze nog wel even goed.
Gratis navigatie kit er bij??? Ik zie altijd dingen van 2000 euro.... dat noem ik niet gratis.
De enige die echt weggeven wordt is die van Renault. Dat kan; ~500 euro onderhandelingsmarge is voor een dealer wel te doen. Maar dan heb je meteen weer een reden te pakken waarom TomTom niet zo 1-2-3 weg is: ook die nieuwe Renault navigatie is een TomTom.
En je denk dat jou dat echt niets kost? Dan denk je waarschijnlijk ook nog steeds dat als je een nieuwe auto kunt komen, dat het heel speciaal is dat je wat van de prijs af kan handelen...

Nee, serieus. Navigatiesystemen in auto's worden ook betaald, en ook TomTom zit in die markt.
Daarnaast heeft een PND / ingebouwde navigatie zeker meerwaarde dan een gratis telefoon app. Als vergelijk is het ook niet zo dat de digitale SLR camera's overbodig worden omdat mobieltjes ook 15MP foto's kunnen maken, of dat er geen markt meer is voor losse USB opslag media of MP3 spelers omdat dat ook met je telefoon kan.
Ik vraag me af of de hardware verschillend is, het zou mooi zijn als deze als update voor de oudere modellen en ingebouwde navigatie in enkele auto's beschikbaar komt.
Ik heb gisteren een Start "1" gekocht. Uiterlijk zien zowel de Start 2 als de One er hetzelfde uit... Zou mooi zijn als je die software kon updaten. Ik betwijfel of er hardwarematig gezien wel verschil in zit.

[Reactie gewijzigd door eX0duS op 7 mei 2010 16:55]

De Start2 heeft 64 MB RAM, dat is het voornaamste verschil.
De "TPM" chip is anders, om te voorkomen dat jij nieuwe software op een "oud" model zet. Geheel en alleen ter behoud van een verkoopargument.

Gooi je oude maar weg, ookal isie nog helemaal goed. Als bedrijf worden we toch niet afgerekend op de onnodige afvalberg die we produceren. Onze winst is alles wat telt.

De wonderen der kapitalisme.
TomTom's hebben geen TPM chip. Onzin dus.

Een praktischer probleem is het 32MB/64/128MB onderscheid bij TomToms. Een features als straatnamen voorlezen kost behoorlijk wat RAM, en ook IQ routes (24*7*12 snelheden per weg, 6 miljoen wegen) is niet gratis.

Nee, als TomTom wilde dat je nieuwe hardware kocht, dan hadden ze HOME niet gemaakt en geen nieuwe kaarten verkocht. Maar ook daar blijkt dat je uit je nek loopt te lullen. Nieuwe kaarten zijn gewoon te koop.

Voor throw-away hardware moet je naar de Blokker kijken, niet naar TomTom.
Is dat zo erg? Je weet waar je voor betaalt op het moment van aanschaf. Wat is er erg aan dat TomTom zoveel mogelijk toestellen wilt verkopen? :?
Het komt niet vaak voor dat TomTom een nieuwe NavCore ook geschikt maakt voor oude modellen.

Er zijn echter wel - niet legale - NavCore SE versies verkrijgbaar die te installeren zijn op oudere modellen.
Ik ben benieuwd of deze software ook nog uitkomt voor het tomtom apparaat dat standaard in de renault clio/megane zit.
Waarom nou een zicht verminderend horizontaal scherm? Ik snap nog steeds niet waarom die dingen niet verticaal zijn. Bedenk je maar eens hoe veel meer zicht je zou hebben als je een verticaal scherm zou hebben.

Och, over 20 jaar hebben we een navigatiesysteem dat wel als sticker op de voorruit kunnen plakken. Ideaal.
Anoniem: 273083
8 mei 2010 01:42
Inderdaad een fijne tomtom, lekker makkelijke besturing. En gewoon de degelijkheid die je van Tomtom mag verwachten

Ik heb hem nl. al 3 weken thuis liggen


Via duitsland met gratis TMC receiver idd (en goedkoper) :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 273083 op 8 mei 2010 01:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee