Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Het Oostenrijkse telecombedrijf Telekom Austria gaat zijn bestaande infrastructuur van telefooncellen gebruiken voor de aanleg van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Het bedrijf presenteerde de eerste telefooncel met oplaadmogelijkheid.

De ombouw van de telefooncellen zou relatief eenvoudig zijn uit te voeren omdat alle voorzieningen ervoor al aanwezig zijn. Na aanpassing zijn er per telefooncel annex oplaadstation twee stopcontacten beschikbaar voor het opladen van onder meer elektrische auto's en bromfietsen. Ook kunnen extra oplaadpalen in de omgeving van de aangepaste telefooncel worden geplaatst als daar ruimte voor is. Welke stekker in de stopcontacten gestoken kan worden is niet geheel duidelijk. Het bronartikel heeft het over een zogeheten caravan-stekker. Deze is blauw en voorzien van drie pinnen, maar het is ook mogelijk dat de 7-polige Mennekes-stekker bedoeld wordt. Onder meer Nederland heeft dat stekkertype als standaard voor het opladen van elektrische auto's aangewezen. Elektrische bromfietsen zullen gebruik moeten maken van een verloopstekker.

Om het elektrisch aangedreven voertuig te kunnen opladen, moet de stekker voorzien zijn van een rfid-tag of er kan gekozen worden voor betaling via een klantenkaart met rfid-chip. Ook betaling per sms is mogelijk. Omdat dit nog een proef betreft, zal het opladen in eerste instantie gratis zijn. Hoeveel een oplaadbeurt uiteindelijk moet kosten is nog niet bekend, maar het zal waarschijnlijk enkele euro's bedragen.

Telekom Austria denkt dit jaar dertig telefooncellen te zullen hebben omgebouwd tot oplaadstations. De telefoonfunctie blijft echter nog wel behouden. Het Oostenrijkse telecombedrijf richt zich op het ombouwen van in totaal ongeveer 700 telefooncellen. In heel Oostenrijk staan ongeveer 13.500 praathokjes.

Het telecombedrijf zal de telefooncellen ook voorzien van een plaatsingsmogelijkheid voor elektrische fietsen. De Verkehrsclub Österreich heeft namelijk becijferd dat in 2015 75.000 van dergelijke rijwielen in Oostenrijk rond zullen rijden. In 2009 ging het nog om ongeveer 12.000 elektrische fietsen.

Het aantal elektrische bromfietsen zal ook explosief stijgen. VCÖ verwacht dat er in 2015 60.000 van in gebruik zullen zijn, tegenover 1955 elektrische bromfietsen in 2009. Het aantal elektrische auto's zal niet zo snel oplopen. Momenteel rijden er in Oostenrijk 223 van deze voertuigen. Naar verwachting zal dit aantal groeien naar 3500 in 2015.

Update 23.53 uur: Het gedeelte over de gebruikte oplaadstekker is aangepast, aangezien uit het bronartikel niet eenduidig blijkt om welk type stekker het nu werkelijk gaat.

Telefooncel oplaadstation

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Waarom eigenlijk een 7-polige stekker?
Een 2-aderig snoer voldoet toch al? En een gewoon snoer (met eurostekkers) kan al 16A transporteren.

Of hebben de telefoncellen daar 6 fasen?
Of hebben de telefoncellen daar 6 fasen?
Het is drie fasen spanning niet 6 fasen.
Ow.. het is drie fasen |:(

Dat is wat je in je meterkast hebt, wat helemaal niet wil zeggen dat de rest niet kan bestaan.

Maar zelfs voor de traditionele 'krachtstroom' heb je maar 4 aders voor nodig, geen 7 :+
Dus de vraag blijft: waarom 7 terwijl heel Europa al voorzien is van een 2 aderige infrastructuur?
Plaatje met de specs hier
http://www.mennekes.de/we...3A-3405%2Fimage%2Fjpeg%2F (hoopt dat de url werkt)
Uitgaande van de link die Trankilo heeft gepost.

De stekker is gemaakt om 3 fase te ondersteunen en enkel fase gebruik,
Bij enkele fase dus 2x 1 fase dus ook 2x een Nulleider OF er wordt gebruik gemaakt van een aarde dan is er dus 1x Nul en 1x PE
Maar er is dus zowiezo al 4 pins nodig voor stroomtoevoer.
Daarbij zit er ook nog een communicatie lijn is: Ook 2 aders.

Welgeteld 7 aders dus.

Edit:
@trankilo... damn je bent me voor... zo kan het ook :P thnx voor de pic

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 5 mei 2010 17:05]

Je hebt geen 3 fase stroom in je meterkast, tenminste niet als je in een gewoon woonhuis woont. En 6 fasen zou natuurlijk fysisch wel mogelijk zijn, maar het moet wel nut hebben.

En waarom 7? klik en kijk helemaal onderaan. Het is iets meer dan een schemerlampje inpluggen.
Dat is wat je in je meterkast hebt, wat helemaal niet wil zeggen dat de rest niet kan bestaan.
Het zou zeker kunnen bestaan, maar dan zul je het zelf moeten opwekken. Maar in de energiecentrales wordt "alleen" 3 fasen spanning opgewekt.
Maar zelfs voor de traditionele 'krachtstroom' heb je maar 4 aders voor nodig, geen 7 :+
Je hebt er zelfs maar 3 nodig. L1, L2, L3 voor de veiligheid dient aarde ook gebruikt te worden dat zijn er inderdaad 4.

In een driehoek schakeling kun de N(ul) niet eens gebruiken.
Dus de vraag blijft: waarom 7 terwijl heel Europa al voorzien is van een 2 aderige infrastructuur?
Het is 4 aderig. L1, L2, L3 en N. Aarde wordt lokaal geregeld via een aardpen.
Kijk voor meer info hier http://www.rijksoverheid....-auto-s-in-nederland.html

Het is wel prettig als je naar Parijs gereden bent, je ook weer terug kan komen ;)
En die link geeft geen enkele informatie over de stekker, behalve dat ze 1 uniforme stekker willen. Maar europa heeft al een uniforme stekker, nl de 230v eurostekker (nou ja, 2 dan. 1 met aarde en 1 zonder)

Dit klinkt weer als een "laten we tot een standaard komen door weer een extra standaard te bedenken"

P.S. Ja, kouw maar voor. Of dacht lezers te kunnen opleiden om zich in te willen lezen in jouw interessegebieden als je een strohalm aanreikt? Helaas, ik heb het ook geprobeerd, werkt niet.

Maar goed dus: 2 verschillende laadsystemen, datacommunicatie, etc. alles in 1 stekker. sja.. de stekker is misschien universeel, maar verder is het een vrij zinloze uitvinding, net als Scart: het kan alles waardoor je als gebruiker nooit weet waar je aan toe bent, of het wel gaat werken, ook al past de stekker. Je gebruikt de helft ervan nooit en het is lomp groot geworden waardoor het in veel situatie niet voldoet.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 5 mei 2010 16:56]

Zucht, moet ik nou alles voorkouwen... :?

"unaniem gekozen voor de zogenoemde Mennekes stekker"

Deze dus http://green.autoblog.com/tag/Mennekes+plug/
Voor snel laden is 16Amp niet genoeg, Dus zal wel 3 fasen + Nul + aarde + 2 voor de breek zijn oid?
Met de snelheid van 16A uur zal het iid veel te lang gaan duren voordat het batterijtje vol is. Die Mennekes stekker kunnen 63A verdragen wat dan ook de reden is dat ze voor dat type hebben gekozen wat ik begrepen heb op de Duise Mennekes site.
Accu's kunnen ook een feedbacksignaal geven. Daarnaast is het wellicht efficienter om dubbele aders te gebruiken, dan om dikkere aders te gebruiken, om meer stroom te kunnen transporteren over 1 kabel.
Wat een leuke dame in die telefooncel :P

Hoe wordt dit dan gedaan? Over de PSTN-aders? Die zijn toch veel te dun om daar de spanningen en amperages door te sturen die ik nodig heb om mijn apparaten op te laden?
Denk dat PSTN hier alleen voor de authenticatie wordt gebruikt om te bepalen wie
er komt 'tanken'
(je zult natuurlijk moeten betalen per laadbeurt (iets waar die leuke dame helaas
niet bij helpt) :+

Wat ik interessanter vind is hoe ze dit doen met de parkeerplaats voor de auto en de kabel die er naar toe moet; lijkt me niet erg handig als je als voetganger je knoken breekt over strak gespannen kabels tussen oplaadpunt en auto :)

[Reactie gewijzigd door goldrnr op 5 mei 2010 16:01]

Ik gok dat ze voor auto's een of meer paaltjes bij de weg uit de grond laten komen. Fietsen, brommers, segways en eenwielers kunnen natuurlijk wel dichtbij komen.
Hoe wordt dit dan gedaan? Over de PSTN-aders? Die zijn toch veel te dun om daar de spanningen en amperages door te sturen die ik nodig heb om mijn apparaten op te laden?
Wat denk je van de 230Volt voor de verlichting van de telefooncel en de voeding van de telefoon in de telefooncel?
Touché!

Ik was echt maar aan het denken van "fuck, over die lijntjes 230V sturen met een paar A's kan toch niet, die lijnen trekken dat toch niet..."
elektriciteit is uit elke dichtbijgelegen lantaarnpaal te halen.
Alleen als ze aanstaan ja.
Meer van die dame vind je eventueel hier (Als ik die tekst goed kan lezen althans :))

Wat betreft dat opladen; "Na aanpassing zijn er per telefooncel annex oplaadstation twee stopcontacten beschikbaar voor het opladen van onder meer elektrische auto's en bromfietsen.". Het klinkt bijna alsof er gewoon wat stroom, die toch al aanwezig is, afgetapt wordt en naar een extra "oplaadzuiltje" getransporteerd wordt.

Op zich een mooi idee, de meeste telefooncellen zijn al aangelegd op goede plaatsen, het zijn er veel en als het "schijnbaar een prikkie kost" om ze om te bouwen heeft 't alleen maar voordelen :).
Ik had dit bericht al eens eerder opgevangen deze week. Ik moet wel erg wennen aan het ID dat er een snoertje van mn auto naar een paaltje loopt. Als ik terug kom en iemand heeft dat ding er uit getrokken, sta ik bij een lege auto....

Ik rij overigens gemiddeld 7000km per maand als field technician in dit land rond. Mij benieuwen of ze ooit een elektrisch voertuig kunnen bouwen die dat aan kan. Er zijn ooit van die mooie high power cells bedacht (ooit een keer in Top Gear geweest zelfs), maar die technologie is door Exon (olie bedrijf) opgekocht en vroegen nu iets van 1 miljoen dollar per unit in licentie fees. Ik ben bang dat ik nog even met mijn oude vertrouwde verbrandingsmotor verder moet.

*zucht, en kijkt met een schuin oog naar de dieselprijs...*
Mmmm, even rekenen: je rijdt ca. 350 km per dag. Als je tussendoor niet kan laden en je auto 150 Wh/km verbruikt, moet je een bruikbare capaciteit van 52,5 kWh hebben. Je mag een LiFePO4 accu niet verder ontladen dan 80 %, dus is je nominale capaciteit ca. 65,6 kWh. Dat weegt 650 kg en kost inclusief BMS en lader (groothandelsprijs, kleine aantallen) zo'n 20000US$.
Het accupakket gaat ongeveer 2000 laadbeurten mee (als je er netjes mee omgaat), wat in jouw geval 100 maanden of 700000 km is.
Opladen in acht uur met 90% rendement -> laadvermogen 7,3 kW (driefasenaansluiting nodig)
Dat gewicht is wel vrij groot. Voor de rest klinkt het niet onrealistisch.
hen jij er nou zo veel verstand van, of heb je dit net allemaal van internet geplukt :P
Hij heeft opgelet bij natuurkunde ;)
Alleen wel jammer dat ik bijvoorbeeld van het zomer naar kroatie ga en dan zo'n 700 km per dag wil gaan halen. Dan word je auto gelijk twee keer zo duur..
+ Dat het opladen nog een keer zo lang duurt.
Ook denk ik dat je 'snachts enorme stroom pieken gaat krijgen als iedereen z'n auto op een 3-fase aansluiting gaat opladen..
Voor zo'n vakantie zou ik geen elektrische auto nemen. Dat is gewoon niet het juiste gereedschap. De voorbeeldberekening was voor trankilo, de field technician.

Wat betreft de piekbelasting: in de praktijk zal het wel meevallen, aangezien de meeste mensen niet zoveel kilometers rijden en de meeste auto's het grootste deel van de dag stil staan. Het is sowieso wat prematuur je daar al zorgen over te maken, nu er nog maar heel weinig elektrische auto's rondrijden. Tegen de tijd dat het een probleem zou kunnen worden (als een groot deel van het wagenpark is overgestapt op elektriciteit) worden eenvoudige praktische oplossingen economisch rendabel: oplaadpunten op parkeerplaatsen; een grote dikke stationaire accu, die langzaam wordt opgeladen en de auto in een paar minuten oplaadt; elektrische tankstations.
Elektrische auto's zijn niet geschikt voor iedereen. Misschien voor maar 90% van de bevolking. ;)
Als ik terug kom en iemand heeft dat ding er uit getrokken, sta ik bij een lege auto....
Dan zetten we de aansluiting toch ergens in de auto, zodat je de sleutel nodig hebt om de stekker los te trekken?

En als electrische voertuigen aanslaan zal er vast wel iemand een systeem uitwerken dat automatisch je auto inplugt als je op het parkeervak staat.
Daar zie je het probleem juist. De oliemaatschappijen willen helemaal geen elektrische voertuigen, en de overheden zijn er financieel gezien ook niet zo happig op.

De technologie is het probleem helemaal niet. Er kunnen prima accu's gemaakt worden die meer dan voldoende capaciteit hebben om een tank brandstof te evenaren, en tegelijkertijd voldoende energie kunnen afleveren voor de performance die we van auto's verwachten.

De motor is een geval apart. Er zijn al tig jaren electromotors die vele malen krachtiger zijn dan verbrandingsmotors van eenzelfde volume. Kijk maar naar een trein.
De technologie is het probleem helemaal niet. Er kunnen prima accu's gemaakt worden die meer dan voldoende capaciteit hebben om een tank brandstof te evenaren, en tegelijkertijd voldoende energie kunnen afleveren voor de performance die we van auto's verwachten.
Nee, das niet waar.

Ik rij 800 km op een tank (en ik rij een tank van een auto) en er is geen enkele accu techniek die dat kan. Zelfs met een hele lichte, zeer gestroomlijnde auto kom je maar een deel van die afstand met de huidige techniek. Maar als ik ongelijk heb, vertel, vertel!

Diegene die deze technologie kan leveren heeft een enorme voorsprong en zal zeer zeer rijk worden. Zelfs voor een olieleverancier is dat te mooi om te laten liggen.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 5 mei 2010 17:18]

Nog los van t feit dat diezelfde oliemaatschappijen het aardgas (en olie, vooral nog in Z-Europa staan nog veel stookolie-centrales) leveren waarmee een groot deel van die stroom wordt opgewekt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 mei 2010 17:56]

Ik rij 800 km op een tank (en ik rij een tank van een auto) en er is geen enkele accu techniek die dat kan. Zelfs met een hele lichte, zeer gestroomlijnde auto kom je maar een deel van die afstand met de huidige techniek. Maar als ik ongelijk heb, vertel, vertel!
ooit gehoord van bijvoorbeeld de 21Revolution? als je geen last krijgt van zijwind of een lekke band zou je daarmee zo 800KM kunnen rijden hoor... wel meer zelfs :Y) .

maar nu gaan we wel een beetje ver offtopic. dus om maar ff terug te komen op het topic: ook al zijn er veel telefooncellen waar je eventueel zou kunnen opladen zie ik hier geen toekomst in. als je accu dan leeg is moet je 2 uur stil staan bij een telefoonpaaltje om je auto op te laden... daar heb je niks aan. ze kunnen beter iets aanleggen wat de auto's oplaad terwijl ze rijden. iets als een zonnepaneel en dan in de snelweg inductie-opladers.
Toch apart dat dit soort kreten nooit wetenschappelijk onderbouwd worden ;)
Tuurlijk komt het door de grote boze oliemaatschappijen, zij blokkeren alle innovatie! Dat is makkelijk denken en vooral makkelijk napraten, maar die theorie gaat toch niet helemaal op.
De meeste oliemaatschappijen zijn allang geen oliemaatschappijen meer, maar energiereuzen. Of het nu aardolie of windenergie is, overal hebben ze hun belangen.
@ Madmarkey
Al in de jaren 80 was er van GM een elektische auto die pérféct de huidige wagen kon vervangen. Maar die hebben ze laten sterven omdat deze een te grote concurrent was voor hun eigen auto's.
Inderdaad, Overal hebben ze hun belangen, vooral in onze portefeuille....
Urban/conspiracy myth...dat ding (ED1) zou qua verkoopprijs veel te duur worden (de testrijders waren positief, maar ja - die reden 'm gratis), juist op het moment dat de olieprijzen de hele jaren 90 omlaag liepen. Ze zouden 15 jaar lang, eigenlijk tot 2 jaar terug (toen de olie weer echt duur werd) bijna niets verkocht hebben. De ontwikkeling van E-auto's is al die jaren gewoon doorgegaan (je kon in Frankrijk elektrische Peugeots kopen, daar hadden ze nl goedkope kernstroom en hoge accijnzen op benzine waardoor het voor een enkeling toch haalbaar was), niemand was er in de tijd van $20 olie serieus in geinteresseerd. LPG daarentegen was juist hot.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 mei 2010 20:49]

Toch was het bijzonder vreemd dat alle fabrikanten van (serieuze) electrische auto's op hetzelfde moment alle voertuigen terugriepen en vernietigden.
Het is compleet van de zotte dat alle EV1 (niet ED1) exemplaren vernietigd moesten worden zogenaamd omdat het "een experiment was dat nooit productie genomen had moeten worden".

Ik kan me maar 1 reden bedenken waarom niemand (echt helemaal niemand, hoeveel geld je er ook voor over had) zo'n auto mocht hebben: Tegenstanders die dreigen subsidies in te trekken.
Toch was het bijzonder vreemd dat alle fabrikanten van (serieuze) electrische auto's op hetzelfde moment alle voertuigen terugriepen en vernietigden.
Dat zeg ik: de olieprijs kelderde in die tijd (EV1 werd in 98 stopgezet geloof ik?). In politieke/economische kringen werd rekening gehouden met een scenario van permanente olieprijzen onder de $15. Iedereen las dat (op hetzelfde moment), en de wereldeconomie zag er ook niet zo best uit (de Azie crisis, wie herinnert m nog). Achteraf gezien natuurlijk stom: 1998 was de bodem van de olieprijs. General Motors was waarschijnlijk vorig jaar niet failliet gegaan als ze een fatsoenlijke Prius concurrent hadden gehad, je kan moeilijk volhouden dat ze geprofiteerd hebben van het stopzetten van t EV1 project.

En wat betreft het vernietigen van die prototypes: wat moet je dan met honderden prototypes? In de caravanstalling? Verkopen kan je ze niet, als je al een typegoedkeuring krijgt (kost nog eens miljoenen aan tests) mag je nog jarenlang alle kinderziektes gaan verhelpen en als er eentje crasht (designfoutje) en je wordt aangeklaagd ben je de klos (zie Toyota). Liever de hele boel gewoon recyclen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 mei 2010 20:50]

Handig, hebben de weinig gebruikte telefooncellen toch een goed gebruik gekregen, en is er gelijk weer een drempel minder om voor elektrisch te gaan, als het zo wijdverbreid wordt.
Wat ik me afvraag, hoe voorkomt men dat iemand zomaar voor de grap even het stopcontact er uit kan halen als je even wat anders gaat doen in de oplaadtijd? En verschillende auto's = verschillende accu's = verschillende laadcapaciteiten = verschillende kosten. Wat hebben ze hierop bedacht?
[....]
Wat ik me afvraag, hoe voorkomt men dat iemand zomaar voor de grap even het stopcontact er uit kan halen als je even wat anders gaat doen in de oplaadtijd? En verschillende auto's = verschillende accu's = verschillende laadcapaciteiten = verschillende kosten. Wat hebben ze hierop bedacht?
RF-ID (denk aan OV sjip kaart :+ )
Helaas is de telefooncel in Nederland al zo goed als verdwenen, behalve op plaatsen waar je met een auto toch niet kunt komen (zoals de (grotere) NS-stations)

En jouw problemen lijken me simpel op te lossen:
De stekker in je kofferbak (of andere afgesloten ruimte) en een klein inkepinkje waar het snoer doorheen kan met de klep dicht.
En gewoon elke auto zijn eigen lader aan boord en afrekenen per kWh. Eventueel zelfs met de muntautomaat of telefoonkaart-lezer van de telefooncel. Als je een telefoongesprek kunt afrekenen, kun je ook andere zaken afrekenen. (lekker collect call bellen naar je ouders :P )

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 5 mei 2010 16:48]

Gewoon afrekenen via kWh, net zoals je nu hetzelfde betaalt of je je tank nu snel of langzaam volgooit.
Goed idee! Kan je meteen bellen als je wacht tot het voertuig is opgeladen :+
Als je er nou ook je mobieltje zou kunnen kun opladen dan paste de naam telefooncel nog.
Zolang dit nog niet op de markt is in europa, heeft dit nog weinig zin voor osn
een verwarrende titel, ik nam aan dat het over mobiele telefoonadapters zou gaan
Tot iemand niet op tijd kan stoppen en finaal de telefooncel in puin rijd. :+
Ik vind het wel een leuk initiatief :)
Enkele euro's maar voor een oplaadbeurt, dat is nou net het jammere van elektrische auto's. Relatief verplaats je alleen maar de vervuiling en tegelijkertijd maak je autorijden zo goedkoop dat je het OV wel af kan schaffen.

Nee, van mij hoeft het niet.