Belgische overheid hoopt op nieuwkomer mobiele markt

De Belgische overheid hoopt minimaal 540 miljoen euro binnen te halen met het verlengen van de licenties van de huidige telecomaanbieders en de komst van een mogelijke nieuwe mobiele aanbieder. In september wordt een veiling gehouden.

De licenties van de huidige mobiele aanbieders in België - Proximus, Mobistar en Base - worden tot 2021 verlengd. De drie aanbieders moeten daarvoor in totaal 430 miljoen euro betalen. Met de verlengde licenties kunnen de providers investeren in nieuwe mobiele technologie, zoals lte.

De Belgische overheid wil ook een vierde licentie slijten. Daarvoor zal in september een veiling worden georganiseerd. De kavels bestaan uit een landelijk dekkende gsm-frequentie en een frequentie die geschikt is voor 3g. De overheid, die de waarde van de te veilen frequenties schat op minimaal 40 miljoen euro, hoopt met een nieuwkomer de concurrentie op de mobiele markt aan te wakkeren, zo schrijft De Standaard. Onder andere de kabelaanbieder Telenet en de Waalse concurrent VOO zouden belangstelling hebben voor de licentie.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

14-03-2010 • 14:29

43

Lees meer

Reacties (43)

43
43
29
0
0
6
Wijzig sortering
Niet vergeten dat de mobiele markt een enorme melkkoe is.

Het internet heeft deze markt al voorbij gestoken, wanneer de eerste operator komt met een abbo volledig op internet is deze markt met uitserven bedreigt.

zelf de EU is er al eens moeten tussenkomen omdat de prijzen veel te hoog zijn, sms is een bijproduct van telefonie en toch word er gestoord veel geld voor gevraagd.

Alsook met de duizend verschillende abbonementen, na lang zoeken en niet gevonden te hebben heb ik maar besloten om gewoon de gsm (terug) buiten te gooien.

Lang leve het internet en de toekomst ! _/-\o_

Alsook schat ik een hele grote kans dat Telenet deze licentie zal afnemen, wat ik wel niet goed begrijp is dat Telenet momenteel al een mobiele aanbieder is? |:( Wat is hun extra voordeel dat ze een eigen licentie zouden hebben?

[Reactie gewijzigd door LordMike op 22 juli 2024 23:04]

Volledige controle over het netwerk en dus ook over de kosten. Momenteel zijn zij een MVNO van Mobistar.
Telenet gebruikt momenteel het Base netwerk hoor :x
Telenet heeft een partnership met Mobistar, dus het zou vrij logisch zijn dat ze dan het Mobistar netwerk gebruiken. xD
Bij deze dus nog eens bevestigd!
Telenet gebruikt momenteel het Mobistar netwerk hoor.
Telenet biedt momenteel al mobiele abonnementen aan als reseller van Telenet. Bovendien kwam er onlangs in het nieuws dat ze een test project gaan lanceren voor LTE.

Dus het lijkt aannemelijk dat Telenet interesse zal hebben. Bovendien is Telenet voor iets meer dan 50% in handen van een Amerikaanse kabelboer. Dus kapitaal is op zich geen probleem.
Een nieuwkomer lijkt me inderdaad erg moeilijk. Wie kan nu zomaar 40 miljoen ophoesten behalve de grote bedrijven?
Er zijn er zat voor wie 40 miljoen niet veel is. Wat dacht je van Vodafone, Deutsche Telekom, 3 en Telefónica om er maar een paar te noemen? Of zij het de moeite waard vinden is natuurlijk een ander verhaal.

Oftewel, waarom zou het perse een klein bedrijf moeten zijn?

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 22 juli 2024 23:04]

Mobistar is van het Spaanse Telefonica.

scratch that, ik was fout.

Je hebt gelijk dat het hoogstwaarschijnlijk geen klein bedrijf zal zijn die deze licentie koopt. Ik gok dat Telenet de licentie afneemt: momenteel bieden ze mobiele abonnementen via het netwerk van Mobistar, maar dit kan enkel hun kosten drukken, en gezien ze vorig jaar ene winst van ongeveer 250 miljoen euro hadden, is deze investering peanuts.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 23:04]

Weinig, maar er zijn voldoende (buitenlandse?) bedrijven die zoiets kunnen doen, als het loont. Concurreren tegen 3 andere kapitaalkrachtige bedrijven op een voor jou gloednieuwe markt is nou niet echt spectaculair winstgevend. Kleine bedrijven kunnen dit hooguit als samenwerkingsverband proberen.
mja telenet , dan kunnen ze op dat vlak ook weer gaan samenwerken met belgacom ivm prijs afspraken
Anoniem: 93798 @number114 maart 2010 15:10
Heb jij dan bewijs dat ze nu wel samenwerken rond prijsafspraken? De prijzen zijn inderdaad hoog maar ik ga er niet vanuit dat ze daar samen prijsafspraken rond hebben gemaakt. Voor sommige producten zijn ze zelfs redelijk concurrentieel (Belgacom Internet Comfort vs Telenet Comfortnet bijvoorbeeld).

Dat de prijzen hoog zijn heeft eerder te maken met de exclusiviteit die ze nu hebben op bepaalde diensten, zoals film-on-demand, welke tot voor kort bijna onmogelijk waren om af te nemen van een andere leverancier (nieuws: Belgische minister laat datalimieten providers onderzoeken) als gevolg van de limieten.

Maar ik denk nu alles een stuk versoepeld gaat worden & de limieten verdwijnen voor sommige producten dat de prijzen ook wel zullen volgen :)
Het probleem in Belgie is niet alleen dat we met een duopolie zitten maar anderzijds bieden ze diverse diensten aan zoals televisie en movies on demand.

Het heeft voor hun helemaal geen zin om bvb echt unlimited internet aan te bieden, dan zou microsoft, sony of apple hier wel eens kunnen komen concurreren met hun.

Niet alleen de prijzen zouden maxima moeten krijgen, ook moeten deze grote bedrijven gesplitst worden zodat concurrentieele diensten een faire kans krijgen.
Dat gebeurd nergens in europa, dus waarom plots in klein vlaanderen wel?
Omdat deze practijken in klein Vlaanderen wel voor problemen zorgen en elders in Europa blijkbaar niet.
Het probleem is dat daar geen afspraken over gemaakt moeten worden. Je hebt maar 2 partijen dus je zou een domme manager zijn als jet niet zo zou laten. Meer geld voor iedereen. Dat is de situatie waar mee wij zitten in België.
Heb je je weinig onderbouwde stelling al aangekaart bij de instanties? Nee? Dan vind je het wel prima zeker.
Ben ik dan de enige die denkt WTF maar 40 miljoen!? Peanuts vergeleken met NL licensies en dan is de concurrentiestrijd hier nog veeeeel heviger ook (hier heb je nog prijzen die in de buurt van eerlijk komen) maar in belgie betaal je voor een simonly wat je hier betaald incl toestel bij de huidige 3 providers.
waar wacht je op :)
koop ze dan...
Was ik een gevestigde telecomprovider dan zou ik dat zeker doen. Ik bedoel als Mobistar vorig jaar 250+ miljoen winst wist te behalen is 40 miljoen niks vergeleken met de nederlandse miljardenlicensies van een tijdje geleden. Als je dan bedenkt dat het verlengen van de huidige 3 licensies gemiddeld 3-4x zoveel kost als ze denken dat de 4e op gaat brengen.

Persoonlijk denk ik dus dat die 40miljoen onderschat is en ze meer gaan ophalen.
Misschien dat er daarom staat dat ze verwachten 540MIL op te halen, 430MIL van de 3 bestaande telco's en dan minimaal 40MIL van een nieuwe.

Om die 540Mil te halen moet er dus 110 worden betaald door een 4e nieuwe telco, wat dus ineens wel een beetje meer is dan die 40MIL .

Maar ik ben er mee eens, 40mil is een schijntje voor dat soort bedrijven =)
Als het echt een nieuwkommer is dan moet er een hoop geinvesteerd worden, vooral nu zal dat lastig zijn om die te vinden. Welk bedrijf heeft nu nog genoeg kapitaal...
Of vind makkelijk investeerders ? Denk dat toch 90% wel voorzien is van een mobiele verbinding en als je die ook nog moet overtuigen kan dat alleen door kwaliteit (wat meestal dekking is voor een groot deel) of lage prijzen (wat betekend dat je je investeringen nog langzamer terug krijgt). Vooral dekking zal dan een lastige zijn wat dat moet je nog opbouwen en/of huren van de andere. Dat is dan weer duur...
Suc6 , zal lastig worden...

[Reactie gewijzigd door bonus op 22 juli 2024 23:04]

Anoniem: 73454 @bonus16 maart 2010 02:51
Bij Telenet hebben ze nog niks gemerkt van de crisis. Steeds meer abo's, steeds meer winst.
koppel dan eerst maar het netwerk los van de provider... de laatste tijd worden er massaal nieuwe zendmasten bijgebouwd
ik ben nu niet direct iemand die met een zilverpapier hoedje op gaat zitten, maar volgens mij overdrijven ze toch een beetje
De licenties van de huidige mobiele aanbieders in België - Proximus, Mobistar en Base - worden tot 2021 verlengd.
Is dit de GSM licentie of de UMTS/3G licentie?
Een beetje extra concurrentie op de mobiele telecom markt. Het liefst ééntje die ook echt weer iets nieuws introduceert zodat de andere providers ook weer verder gaan kijken naar de mogelijkheden.
Nu weten ze redelijk wat ze aan elkaar hebben en komt de markt langzaam een beetje stil te staan.

Ook in Nederland zou een nieuwe grotere provider niet mis zijn. Je zag het een paar jaar geleden bij Orange. Ze hadden iets nieuws wat voordelig was en het groeide in Nederland als kool. Helaas is dat door T-mobile nu geheel om zeep geholpen. Zelfs het vergelijkbare Flex hebben ze eruit gewerkt.
Wat versta jij onder 'iets nieuws wat voordelig was'? Ik heb bij KPN (Hi), T-mobile (en Ben), Orange (en Dutchtone) gezeten en in mijn geval was qua gemiddeld belgedrag van 150 belminuten / 100 sms bij T-mobile / oude Ben (toendertijd) vele malen voordeliger uit met zowel abo als sim-only. Alleen toen het nog Dutchtone was vond ik het nog leuk qua prijs met de komst van Orange schoot de prijs naar mijn idee juist omhoog.
KPN is hier al met Base, Vodafone heeft samen Proximus opgericht en is sinds een paar jaar er helemaal uit vertrokken, Orange heeft Mobistar in handen en heeft een partnership met Telenet voor nog 2jaar. Dus ik zie Telenet vs T-Mobile in de strijd om plaats #4.
Ik zou het persoonlijk wel netjes vinden moesten we hier ook een Vodafone krijgen ofzo :o)
Vodafone is groot aandeelhouder van proximus/belgacom, dus neen zij zullen niet snel met hun eigen investering in competitie gaan.
Vodafone was aandeelhouder van Proximus, maar dat is al enkele jaren helemaal in handen van Belgacom.
Proximus = Belgacom mobiel bellen vanaf dag 1!

k kan goed begrijpen dat Belgacom in het begin ervoor gekozen heeft om dit niet al te kenbaar te maken, het is nu eenmaal geen populair bedrijf. Maar Proximus is altijd een dochter van Belgacom geweest, net als Skynet. Alleen is dat enkele jaren geleden echt allemaal samengevoegd. De domme Belg had het immers allemaal door, en nu is het allemaal net even simpeler.
Hmm, weeral wat bijgeleerd :)
Maar vind het raar dat ze wel allemaal investeren terwijl ze beter zelf op de markt komen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.