Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

De Belgische provider Base begint deze week met een uitrol van een 3g-netwerk. Het bedrijf is daarmee zes jaar later dan concurrenten Proximus en Mobistar. De Belgische dochter van KPN gaat van start met dekking in Gent en Antwerpen.

BaseDeze zomer werd nog verwacht dat het netwerk eind 2009 live zou kunnen gaan, maar dat is dus iets later geworden, zo schrijft Datanews. Het netwerk is vooralsnog alleen beschikbaar in Gent en Antwerpen, waar klanten met een 3g-telefoon via hsdpa kunnen communiceren. "Invoering in Brussel was niet mogelijk, omdat het niet lukte om bouwvergunningen te krijgen", stelt woordvoerster Florence Muls tegenover Tweakers.net. Het netwerk wordt later dit jaar uitgebreid naar andere steden.

De snelheid van het 3g-netwerk blijft voorlopig beperkt tot 500kbps. Volgens Base moet eerst blijken wat de impact op het netwerk is; in een later stadium zou de snelheid langzaam worden verhoogd.

De provider is met de introductie van een 3g-netwerk veel later dan zijn concurrenten Mobistar en Proximus, die hun umts-netwerken zes jaar geleden al optuigden. Hoewel Base in delen van het land al langer een umts-netwerk in de lucht heeft, werd dat niet commercieel geëxploiteerd. Base-klanten moesten het doen met edge, dat een theoretische maximumsnelheid van 384kbps heeft. Volgens Muls was dat voldoende voor de klanten van Base. "Wij zijn een ander type bedrijf en richten ons op aantrekkelijke tarieven", zegt ze. Het bedrijf zou alleen technologie invoeren die zichzelf al bewezen heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Goed nieuws voor de klanten van mobile vikings (de enige provider met een betaalbaar data-abonnement in België), wat een dochteronderneming is van Base en dus ook van het netwerk van Base gebruik maakt. Ik veronderstel toch dat deze ook gewoon meeliften naar het nieuwe netwerk?
MV is niet zo voordelig als je denkt. Je MOET 15 Euro per maand betalen voordat je je databundel toegewezen krijgt, 24cpm bellen, afgerond per minuut naar boven toe is niet echt goedkoop. Allo RTLStudio (prepay) met Option Internet Mobile is goedkoper (10€ per maand), Jim Mobile heeft een 2GB promo lopen (prepay) voor 10€ en Happy Home 24mnd (abo) van HappyMany rekent maar 9,90€ per maand. En allen voor betere tarieven dan MV.

Kijk eens op BesteTarief.be, is van de Belgische overheid, en geeft wel heldere informatie over tarieven in Belgie.

3G masten staan inderdaad al aan in Antwerpen en Gent, maar in ieder geval MVMOs kunnen er (momenteel) nog niet op.
Euhm, jij werkt best niet in de verkoop. (of juist wel? :P)

Bij MV krijg je voor 15 euro: bellen aan 24cpm, 1000 sms en 1 GB data
Bi allortl is die 2gb data een optie van 10 euro en voor de resterende 5 euro heb je geen 1000 smsen...
Jimmobile kan nog het best concurreren, 5€ voor 500 sms, 5€ voor 500MB en dan nog 5€ om te bellen, zit je ook al aan die 15€....
Bij happymany bestaat je voorgestelde abo zelfs niet met zulke voorwaarden 8)7

Leer eerst lezen en rekenen, Krazy Jay. Kom dan met correcte argumenten.
Verkoop? O-)

Puur gelet op de Data, het speerpunt van MV, is MV NIET de goedkoopste. Die SMSjes maken het wel een goed aanbod, maar puur voor een prepaid simkaartje voor mobiel internet op bijvoorbeeld een laptop is MV duurder.

Hier wat meer info over Allo RTL: Allo RTL. En omdat je er echt niet in gelooft, krijg je zelfs 2 GB voor maar 10€.

Voor HappyHome, ga eens naar BesteTarief.be en vul overal een 0 in, en bij Data 1000MB. HappyHome on top, maar als dit niet bestaat, dan mag BIPT die site wel eens updaten!

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 15 januari 2010 08:45]

je hebt gelijk dat allo rtl het beste tarief bied als je puur naar data kijkt, maar de kleine lettertjes zeggen wel:
Les options doivent impérativement être combinées à un plan tarifaire d'appel Allo RTL et les options data sont réservées exclusivement à un usage via GSM ou smartphone, toute autre utilisation (notamment via PC) étant interdite.
Op die vergelijksite staat MV voor zover ik zie ook niet tussen, dus de correctheid van andere data zal ook wel beperkt zijn, lijkt me.
Voorlopig nog niet, alleen mensen die effectief bij BASE zitten (dus niet MV, Simyo, JIM, TMF en wat heb je daar nog allemaal) krijgen een 3G connectie.
Weet niet of ze dat zomaar kunnen weigeren want dan krijg je situaties zoals belgacom die veroordeeld word omdat het zijn concurrenten op de telefoonlijn benadeeld.
Het verschil is dat Belgacom een veel groter marktaandeel t.o.v. de concurrentie heeft. Base kan zich dan ook meer op dat punt veroorloven dan Belgacom dat kan (en dan KPN dat bijvoorbeeld in Nederland kan).
Ik denk dat we (ben ook MV klant) toch snel mee kunnen gaan op dat netwerk. Gezien MV een provider is die zich toch wel voor mobiel internet sterk positioneerd en de gesprekken hiervoor al aan de gang zijn.

MV is ook een provider die eigenlijk een pionierspositie wilt innemen, het is gestart als een spinoff van het City Live project in Hasselt, Belgisch Limburg.

Bron: Twitter
dat is geen dochteronderneming, maar een virtuele operator die op het base netwerk zit...
De grap is dat mijn vriendin gisteren een BASE SIM-kaart kreeg (van haar werk) met daarop een 3G logo. Beetje misleidend imho.

Verder zou men beter onderling afspraken maken met andere providers en alle masten onderbrengen in een apart bedrijf waar ze capaciteit kunnen huren oid. Belachelijk dat er weer tig masten moeten bijkomen terwijl er al zoveel staan.
Verder zou men beter onderling afspraken maken met andere providers en alle masten onderbrengen in een apart bedrijf waar ze capaciteit kunnen huren oid. Belachelijk dat er weer tig masten moeten bijkomen terwijl er al zoveel staan.
Geef ik je groot gelijk in waarom kan het bij electriciteit en gas wel en niet bij andere infrastructuren zoals kabel, telefonie, water & gsm.
En dan kunnen de klagers van de straling ook zwijgen want dat zou dan nog maar 1/3 van de straling zijn die uit word gestuurd om het land te dekken.
Nee hoor, aangezien het aantal GSM's niet vermindert zal de straling niet verminderen. Zo'n zendmast houdt immers gewoon verbinding met de GSM's die eraan hangen op dat moment, 3 keer zoveel GSM's aan 1 mast is dus niet minder straling.

De beste manier om de straling te verminderen, is door zoveel mogelijk antennes te plaatsen, zodat die met een relatief laag vermogen kunnen zenden. Ook je GSM (die je tegen je hoofd aan houdt, dus misschien nog belangrijker) zal dan minder vermogen moeten gebruiken om de zendmast te bereiken, waardoor je minder straling krijgt, en bovendien je batterij langer mee gaat.

[Reactie gewijzigd door GORby op 15 januari 2010 09:56]

Een 3G simkaart is gewoon een nieuwere versie van simkaarten. Oude simkaarten waren 64Kb groot, de 3G kaarten zijn 128Kb. Ze worden zo genoemd omdat je voor 3G meer informatie hebt die op de kaart moet staan, en dus heeft die 128Kb ipv 64.

Tegenwoordig hebben veel diensten (zoals betalen met je gsm) ook 128kb kaarten nodig ipv de 64kb.
Er is weldegelijk een verschil tussen zogenaamde U-SIM-kaarten en GSM-SIM-kaarten, laatstgenoemde leveren al te vaak problemen op bij gebruik in een toestel met 3G functionaliteit.

Je kan dit controleren bij je provider, in Nederland is bijna alles een 3G simkaart, zelfs pre-paid SIM-kaarten. GSM-SIM-kaarten worden uitsluitend toegepast in zakelijke circuits waar de klant zeker wil zijn dat de werknemer geen data kan verstoken op zijn/haar mobiele aansluiting of omwille van de bereikbaarheid en dekking. Zo is het namelijk dat het GSM netwerk nu altijd nog een betere dekking heeft dan het 3G netwerk.

Bij het schakelen van 3G naar GSM verliest men altijd kort even verbinding, wat kan resulteren in een onderbroken gesprek of verlies in kwaliteit.
Als ik de berichten uit Belgie zo lees hebben onze zuiderburen de internet bubble goed gemist. Anders zouden dit soort dingen allang hebben bestaan.

Waarom is dit niet een groter probleem in belgie ? Ik kan me nu niks meer voorstellen bij een datalimiet. Ligt deze achterstand misschien aan de infrastructuur van het internet in Belgie ?

Een hoop vragen :D toch maar eens googlen.
Geldschepperij vooral, en het feit dat de overheid de telco's in handen heeft, telenet en belgacom dan toch. Ik weet niet hoe het zit met mobiel internet, daar maak ik zelf geen gebruik van namelijk.

Ik weet zelfs niet of ik met m'n base prepaid op internet kan? (waarschijnlijk wel maar met een peperduur tarief oid)

[Reactie gewijzigd door Sir_Eleet op 14 januari 2010 17:02]

Neenee, eigenlijk heeft voornamelijk de media de internet bubble gemist, er is in België een voldoende aanbod van providers zowel mobiel als vast.

Het enige wat ik kan zeggen is dat ons kabelnetwerk nog achterstaat (Telenet heeft hier immers een alleenrecht op)

Maar voor de rest heb ik zowel 3G van Mobistar als van Proximus mogen gebruiken, waarbij ik nu zelf een Proximus abbo heb van 5GB per maand op mijn netbook (3g ingebouwd) welke ik gewoon super vind en boven mijn verwachtingen werkt, heb zelf geen behoefte meer aan een smartphone, netbook gaat heel erg zuinig om met de batterij, zeker indien je deze gewoon laat liggen.

Een data-limiet is vrij simpel toch? Je krijgt de mogelijkheid om meer geld uit een product te zuigen, je zou maar dom zijn als je dit niet doet, je bent immers een bedrijf en je enige bestaansreden is om geld te verdienen. Anders kan je beter een liefdadigheidsproject worden !
Snap niet waarom ze nu nog een 3G netwerk gaan uitrollen, als ze het slim doen pakken ze meteen 4G aangezien dat er ook al aan zit te komen. Vindt het nou niet echt fantastisch hoe het daar gaat in BE. Beetje achter de feiten aanlopen en dan ook nog is die verschikkelijke datalimieten...
Heb jij het artikel gelezen? Er staat duidelijk dat dit niet het doel is van BASE. Qua mobiel internet, is er altijd Proximus die nieuwe technologie aanbiedt. Qua snelheid hebben we nog nooit mogen klagen, gewoon de prijs en de limieten...
Ik heb intussen al 2j Base. Ik ben overgeschakeld naar Base omdat ik mobiel internet bij Proximus te duur vond. De edge snelheid bij Base valt goed mee. Ik haal constant tussen de 200-250kbs. Dit is genoeg om te mailen en wat te surfen. Alleen als je wil YouTube filmpjes bekijken merk je dat de snelheid te laag is. Prijs/kwaliteit is Base 1 van de betere in België. (10€ voor 500mb)
Mee eens, ik ben er ook best tevreden over. Voordeel is ook dat bij BASE de EDGE dekking landelijk is. Bij Proximus val je wanneer er geen 3G is terug op GPRS, wat echt wel om te huilen is. Mobistar heeft een fallback naar EDGE.
Welke voor jou het interessantst is, hangt dus voor een stuk af van waar je vaak (zonder WiFi dekking) bent, en hoeveel je ervoor wil betalen.
Het is toch verschrikkelijk daar met de telecom in Belgie... Datalimieten op internetabo's, vertraging met 3g (terwijl 4g al om de hoek komt kijken), snelheden cappen, etc...
De concurrenten Proximus en Mobistar hadden al 6 jaar 3G. Ik zit bij proximus en dit werkt heel mooi (alleen vind ik een abonnement wel iets teveel voor de hoeveelheid die ik er op zit).

Ik hoor toch ook hier en daar nogal wat klachten over nederlandse providers hoor, systemen die uitvallen enzo.. bij proximus heb ik toch in de tijd dat ik er bij zit nog nooit een onbereikbaarheid of iets dergelijks gemerkt (behalve vroeger op oudejaar, maar dat is nu ook al opgelost)

Maar van de limieten van het internet geef ik je gelijk, daar zit het in belgie niet goed mee :(

[Reactie gewijzigd door FRD op 14 januari 2010 16:39]

En hoeveel betaal je er voor? De prijzen zijn ook hier weer belachelijk, je betaalt met bijvoorbeeld Pay&Go 0,5€ per 100kb. Dat is dus 50€ betalen om pakweg een filmpje op YouTube te kijken... Absurd gewoon.

Er zijn slechts een paar betaalbare alternatieven. Ikzelf zit bijvoorbeeld bij Mobile Vikings, dat over het netwerk van Base loopt. Dus ja, ben wel blij dat ze eindelijk 3G beginnen uit te rollen.
5 € voor 500MB of 20 voor 2GB (tarieven die ik ken bij proximus en een andere) lijkt me toch niet absurd veel.

DIe 0.5€/100kb is voor mense die het amper gebruiken.
Bij BASE is het €10 voor 500MB. Bij mobistar en proximus is het minstens €18 voor 500mb. Maar idd €10 voor 500MB vind ik best goed meevallen. Maar het mocht wel eens wat sneller gaan...
Ik denk dat ik met 500MB niet rondkom voor mijn mobiele telefoon en ik heb een N73 :P . Als je veel radiostream luisterd en videostreams bekijkt zit je hier al zo over heen.
Maar goed ik zit dan ook bij t-mobile, waar ze nog niet moeilijkdoen met data limieten (bij het basic abbo). Ook tethering kan gewoon :D , alleen bij het duurdere abbo heb je limiet van 1GB.
Maar hoet zit het eigenlijk met de snelheid in belgie? Ik weet toevallig dat ik bij t-mobile 384 kbs haal (€10,- p/m) en bij KPN is dit maar 128kbs. Als ik het artikel net lees:
Base-klanten moesten het doen met edge, dat een theoretische maximumsnelheid van 384kbps heeft.
Dan is edge nog best te doen! En is het zelfs meer dan KPN vrijgeeft voor €10,-.p Maar ik veronderstel dat 128kbs niet de werkelijke snelheid is....?
Bij KPN is het ook 384 ;) Voor 15 krijgt je 1024, net als bij T-Mobile.
Bij Mobile Vikings is het 1 gieg voor 15 euro, maar spijtiggenoeg nog 2G (vermits over Base). MV heeft trouwens wel al laten doorschemeren dat hun prijzen met 3G niet omhoog zullen gaan.
Telfort bied voor 2.50 onbeperkt internet over 3G aan bij simonly abbonomenten. Dan is 20 euro voor 2GB absurd veel!

http://shop.telfort.nl/si...-sim-only-100-24-mnd.html
er is GEEN onbeperkt internet ... - DUH leer het eens...

ook wij bij kpn vodafone en tmobile krijgen netjes een dreibrief als we maandelijks enkele gb aan data over ons gsmmetje pompen ... probeer je gsm maar eens voor remote desktop te gebruiken voor een week of 2 ....

dat het bij 'af en toe'- gebruik net lijkt of dat er geen einde aan komt betekend iig zeker niet dat er ook geen einde is...
Ervaringen, want bij vodafone blox abo. heb ik de afgelopen 3 jaar nog geen teken van leven gekregen over mijn gebruik.

Ik zorg er maandelijks voor dat het landelijk gemiddelde aangevuld wordt :)
Met 500 tot 1500 Mb per maand mobiel gebruik kan ik niet klagen.
Thuis en op eenpaar andere plekken kan ik via de WiFi op internet, maar 75% van mijn tijd buitenshuis heb ik mijn 3G aanstaan voor mail-agenda sync, en tijdens wachttijden rommel ik op de videosite's of wat podcasts (downloaden)

Dus er zal wel een limiet zijn, maar 'ik' ben er niet tegenaan gelopen als bovengemiddelde gebruiker

Als er in een maand 4 tot 10 Gb of meer over de 3G gepompt word, snap ik best dat een provider even informeert, en als het maandelijks gebeurd dan kan ik de "dreigementen" van upgrade naar duurder abo. ook begrijpen.
Je mobiele abo is geen vervanging van een thuisabo.
Ik vind anders heel andere tarieven op de site van proximus: http://customer.proximus..../MIS_Mobile_Internet.html
De dekking van de bestaande 3G netwerken in belgie is trouwens ook eerder theoretisch imho... thuis met base haal ik Edge, voordien met Mobistar hooguit gprs.
Ik zit ook bij mobile vikings, en dat is echt een smartphone droom!
Mobile vikings is juist een smartphone nachtmerrie. Er is gewoon geen ideaal tarief voor smartphones in België.

Mobile Vikings is ideaal voor studenten, die hebben geen 3G nodig.
wat maakt dat een student geen 3G nodig heeft? :s

Ikzelf ben ook student en als, om wat voor reden dan ook, ik iets moet opzoeken of moet mailen, ook op de universiteit, dan is gprs gewoonweg zo traag dat ik er bijna kwaad van wordt. Dat is gewoon niet geschikt om pakweg standaard websites op te vragen maar in de tijd van wap en speciale mobiele websites was dat misschien een ander verhaal.
Op de universiteit is WiFi, mag ik hopen in ieder geval.

Base lijkt hier inderdaad heel laat mee, maar als we even in Nederland kijken. KPN had dan welliswaar een 3g netwerk, ze hadden het tot aan het begin van de zomer gecapped op 384kbps, hetzelfde als EDGE snelheden dus. Ze hebben het nu iets opgerekt, maar snel is het nog steeds niet.
Juist gelezen dat dat niet meer lang zal duren. En het beste aan het nieuws is dat er geen prijsstijging zal zijn.

Voor meer info zie:
http://mobilevikings.com/blog/about-3g/
Met amper 3G? Lijkt me niet zo'n droom voor smartphones...
Ach volgens het artikel start base met de uitrol van 3G en aangezien MV gebruik van dit netwerk maakt, zullen de vikings hier snel van mogen profiteren.

Wel hopen dat tarieven hetzelfde blijven.

@ hieronder de klanttevredenheid bij MV is toch hoog volgens hun enquête en als de helft van die klanten al studenten zijn dan zou me dat al veel lijken. Sneller internet is altijd wenselijk + nog iets met roeien met (de beste, betaalbare) riemen die je hebt.
Idd, ik zit ook bij Mobile Vikings en ben een meer dan tevreden klant. Natuurlijk hebben ze (nog) geen 3G. Er werd altijd beloofd dat ze er werk van zouden maken van zodra het base-netwerk er klaar voor was. Nu zal dit hoogstwaarschijnlijk niet meer lang duren. De belangrijkste reden waarom ik ben overgestapt naar MV is dan ook gewoon wat je krijgt voor je geld. In vergelijking met Mobistar en Proximus zijn ze spotgoedkoop. 1gb mobiel internet voor, 1000 sms'en en 15 EUR belwaarde voor 15 EUR, dat is gewoon nergens te vinden. Zo'n providers verdienen steun en dan neem ik de tragere snelheid met plezier bij. Ik kan perfect surfen, mails checken, een youtube filmpje bekijken en onine naar radio luisteren met mijn Iphone op het edge netwerk. Da's beter dan geen mobiel internet wat mij betreft.
Ik heb dan 3G bij T-mobile op m'n iphone en heb daar nooit problemen mee eigenlijk. Zelden zijn er wat hickups in het netwerk, maar dat heeft elke provider. Voor zover zijn mn ervaringen met 3G hier in Nederland prima.

Hoe zit het met de snelheidslimieten van 3G in belgie, zijn ze daar ook zo streng op of is dat wat flexibeler dan normale internet abo's? Dat Proximus en Mobistar het al hadden stond ook in het artikel, maar dan vind ik het toch erg vreemd dat Base daar nu zo (eigenlijk te) laat mee komt. Met je tijd meegaan is imo toch wat anders dan wachten op bewezen technologieen...
Gast werk je bij T-Mobile of woon je ergens waar het bereik wel goed is en ga je nooit de deur uit? Wel eens in de trein gezeten misschien? Of gewoon 'hartje' Amsterdam zoals waar ik woon, geen 3G in de wijk? Bij mij doet internet van T-Mobile het letterlijk vaker niet goed dan wel goed.. |:(

Ontopic, ik gebrijp niet dat ze niet gewoon 4G gaan aanleggen, is toch backward compatible?
Het bedrijf zou alleen technologie invoeren die zichzelf al bewezen heeft.
Geloof ik niks van, volgens mij doen ze net als elke ander telco hun kruiwagen vol stoppen met zo veel mogelijk van geld van de consument om er dan hard mee weg te rennen..

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 14 januari 2010 23:21]

Wat heeft winstbejag nu te maken met het te laat aanleggen van nieuwe netwerken... :?
Bij mij geld gold (ik zit nu bij lebara/kpn) hetzelfde zelfs voor de gewone GSM-dekking. Linkerkant van de straat 100%, rechterkant van de straat 0.
In de tuin 90%, binnenshuis 0% en dat was ten tijde van Orange beide 100%, (daarvoor bij Ben 80% en 70% totdat dat T-mobile werd, toen werd het 60% en 0)

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 15 januari 2010 13:20]

Base heeft al lang een 3G-netwerk (we hebben het al jaren geleden moeten testen), maar het is niet beschikbaar voor het grote publiek. Blijkbaar gaan ze nu hun netwerk deel per deel openstellen voor hun klanten.
Qua technologie lopen we nooit achterop hoor. 3G is al sinds mensenheugenis verkrijgbaar in België, behalve natuurlijk bij Base. Base probeert zowat de prijsbreker te zijn door het voor te stellen dat ze de goedkoopste zijn, moet je natuurlijk wel de verouderde technologie van Base er bij rekenen natuurlijk. Voor de rest heb je gelijk het is hier te duur, limieten en dergelijke.
Als ik met mijn BASE-kaartje op onze (prachtige) Grote Markt hier in Sint-Truiden sta, en ik zoek naar netwerken dan staat daar al een paar maanden mooi BASE3G tussen. Erop aanmelden gaat jammer genoeg nog niet, ze gooien mij er direct terug af!

Hoop dat ze die netwerken nu ook gaan openstellen voor bijvoorbeeld klanten van MV, veruit de meest revolutionaire provider in België, en ze opereren op het netwerk van BASE.
Wat een stel imbecielen...

500KBps om te kijken wat de impact op het netwerk is en indien het niet te zwaar blijkt, een verhoging doorvoeren?

Alsof mensen nu men hun mobiel op dat netwerk ineens wel zullen internetten? Dat zal pas bij het vervangen van het toestel blijken, als half de Base klanten goedkoop de beschikking kunnen krijgen over een nieuw goedkoop toestel waarmee mobiel internet gebruikt kan worden, zal dat pas merkbaar zijn.

Het lijkt mij namelijk dat als je niet de beschikking hebt over 3G als klant, dat het ook niet een van je eisen is geweest bij het aangaan van een contract met een provider. Het is dan ook aannemelijk dat de meeste Base klanten geen toestel tot hun beschikking hebben die over 3G functionaliteit beschikt.

Nee het 500KBPS argument is omdat Base hoopt dat men een mobiel internet abonnement afsluiten en er vervolgens geen gebruik van zullen maken vanwege de tergend langzame verbinding. Makkelijke inkomsten dus. Of wanneer ze geen internet abo hebben, en ze incidenteel even het internet op de mobiel gebruiken, ze de hoofdprijs rekenen per MB.

Om misselijk van te worden!

Ook in Nederland passen de meeste providers deze tactieken toe, zie T-Mobile (384KBps), Hi (768KBps), KPN (768KBps), Telfort (768KBps). Hi heeft een mogelijkheid om met 1.4 MBps te internetten maar dat kost je € 14,95 per maand en Tmobile bij een iPhone abonnement 2MBps.

De enige provider in NL voor consumenten die een fatsoenlijke snelheid op mobiel internet bied is Vodafone (3600KBps HSDPA € 9,95 per maand of € 0,25 per minuut/MB zonder abonnement).

Zakelijke providers die een goede snelheid bieden zijn:
Vodafone (7,2Mbit bij duur abonnement), KPN (7,2Mbit bij duur abonnement en 14,4Mbit bij erg duur abonnement) en Yes Telecom (altijd 7,2 Mbit, met en zonder abonnement, echter stricte fair use, waarbij je per MB gaat betalen zodra je buiten de fair use bundel valt, vanaf € 0,05 per MB meen ik).
Vodafone mag dan de enige provider zijn die mobiel internet op 3600 KBps biedt voor slechts 9,95 per maand. Met name op prepaid zijn zij ook de eerste provider die klanten actief afsluit voor mobiel internet als ze ook maar een beetje serieus dataverkeer onderweg gebruiken. Op zich geen ramp als je een waarschuwing zou krijgen. Vodafone sluit echter je bundel af en laat je je hele tegoed met een losse prijs per MB verstoken. Persoonlijk heb ik van het bovenstaande geen last aangezien ik geen dekking heb op 3G. Geen nette zaak.

Van KPN kreeg ik trouwens laatst per SMS een waarschuwing en een snelheidsverlaging. Ik had enkele nummers thuis gedownload via Wifi maar werd weggeroepen. De laatste nummers werden via 3G gedownload en al meteen een waarschuwing te pakken. Wat mij betreft een veel te krappe limiet, dus geen nette zaak.

Ik gebruik ook een T-Mobile data business bundel. T-Mobile is de enige provider zonder datalimiet voor alle abonnenemten van goedkoop tot duur. In de praktijk is deze bundel toch wel erg duur aangezien de HSDPA verbinding totaal niet voldoet aan de te verwachten snelheid. Top dekking in huis, maar erg traag. Ter vergelijking: Via KPN op een datasim die even snel zou moeten zijn als de T-Mobbile bundel heb ik wel echte topsnelheid. Geen nette zaak.

Kortom: conclusie is dat dataverkeer in Nederland geen nette zaak is. Je wordt gepakt in prijs, snelheid of in een datalimiet. Erger nog is dat zowel KPN als Vodafone bij de mobiel toestel databundels ook nog eens vaag zijn over de limiet. Pas als je er overheen gaat weet je wat die maand de limiet is.
Yes, binnenkort dan ook ineens 3G-support voor Mobile Vikings :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True