Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: fanatic_david

De Vlaamse kabelaanbieder Telenet heeft zich met zijn Waalse partner Tecteo als enige partij kandidaat gesteld voor de vierde 3g-licentie in BelgiŽ. Telecomtoezichthouder BIPT heeft de aanvraag officieel in behandeling genomen.

Telenet en Tecteo hebben nog geen officieel bod uitgebracht op de 3g-licentie, maar BIPT verwacht dat het verkoopproces nog voor de zomer is afgerond, zo meldt Datanews. De twee bedrijven hebben vervolgens achttien maanden om het 3g-netwerk operationeel te krijgen.

De twee bedrijven azen samen op twee 3g-frequentieblokken van elke 14,8MHz groot in de 2,1GHz-band. De huidige gsm-aanbieders zijn van deelname uitgesloten. Als Telenet en Tecteo als enige kandidaat de 'veiling' van BIPT 'winnen', krijgen zij het recht om vanaf november 2015 ook enkele blokken in de 900- en 1800MHz-banden te kopen. Onduidelijk is nog of Telenet en Tecteo hiervoor belangstelling hebben.

Kabelaanbieder Telenet is als virtueel provider al actief, waarbij het gebruikmaakt van het gsm-netwerk van Mobistar. Telenet heeft circa 200.000 klanten die bij hen mobiel bellen. Naast Mobistar hebben in België Proximus en Base, onderdeel van KPN, mobiele licenties. Deze zijn onlangs tot 2021 verlengd. Later dit jaar gaat BIPT ook frequenties in de 2,6GHz-band veilen. Deze zijn geschikt voor de 4g-technologie lte.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

is er geen grotere aanbieder die meer als 200.000 klanten kan bedienen met een 3g netwerk? Ik vind dat ze dit niet voor "maar" 200.000 man moeten verstrekken. Waarom worden de huidige providers dan uitgesloten?

@ BreChThOu
ja, dat zie ik, is het zo dat er in belgiŽ zo weinig mobiele aanbieders hebben? aangezien het er in Nederland veel meer zijn?

[Reactie gewijzigd door Silasje op 11 mei 2011 11:43]

Ergens heb je gelijk maar Telenet is nog maar "net" in de mobiele markt (niet langer dan een jaar dus een sterke groeier). Ook worden enkel de providers uitgesloten die reeds een licentie hebben om monopolie tegen te gaan.

Spijtig dat deze veiling zo snel komt, naar mijn inziens had Mobile Vikings over enkele jaren kandidaat kunnen zijn. Zij zijn de enige die ťcht inzetten op (betaalbaar) mobiel en dus het meeste recht hebben naar mijn inziens op die licentie aangezien mobiel internet steeds gaat groeien (we staan in BelgiŽ al serieus achter). Natuurlijk hebben zij als jong bedrijf het kapitaal (nog) niet.

[Reactie gewijzigd door eclipse____ op 11 mei 2011 11:45]

Mobile Vikings als kandidaat is een beetje wishfull thinking, volgens mij gaan ze steeds een kleine speler blijven; gewoonweg omdat het merendeel van de bevolking bij de 3 groten en Telenet blijft omdat ze dat kennen.

Ik ben het er helemaal mee eens dat zij op de Belgische markt dergelijke licenties het meeste verdienen vanuit hun filosofie; maar hun marktaandeel is verwaarloosbaar (buiten mezelf nog een 30 000-tal klanten, zeker?). Op geen enkele manier kan je zo een netwerk uitbouwen als die kost verdeeld moet worden over zo weinig klanten. Meer klanten, daar hopen we allemaal op, maar als we heel eerlijk zijn, een groot deel van de bevolking heeft nog geen behoefte aan mobiel internet en dat is zowel het zwakke als het sterke punt van MV. Voor de mensen waar internet (en service) wel belangrijk is, is MV de gedroomde network operator, voor mensen die veel meer willen bellen of die duizenden sms'jes per maand sturen, daarvoor moet je niet bij MV zijn: er is elders goedkoper.

Langs de andere kant heeft hun kleinschaligheid ook het voordeel dat ze in tegenstelling tot de grote spelers wťl hun klantendienst op orde hebben ťn dat ze dicht bij hun klanten staan.

Aan die licenties hebben ze op dit moment trouwens weinig: enerzijds moet je dergelijk netwerk uitbouwen, maar je hebt sowieso ook nog 2G-technieken nodig om toegankelijk te zijn voor een mainstream-publiek. Tegen dat ze hun hele netwerk op die manier uitgebouwd zouden hebben (als ze daar de middelen voor zouden hebben), zitten we alweer bij 4G en kan je van voor af aan beginnen. Ze zitten vrij goed op het Base-netwerk, toegegeven, niet het meest snelle netwerk overal, maar je kan niet verwachten dat ze voor weinig geld alles kunnen aanbieden.

[Reactie gewijzigd door ILUsion op 11 mei 2011 18:48]

Telenet is in Vlaanderen vandaag als virtuele provider al de 4de grootste op de markt. Er is geen grotere partij die in aanmerking komt. Bijkomend moet je als telecombedrijf ook enorm kapitaalkrachtig zijn. Deze licentie is niet gratis en daarnaast moet je ook het netwerk nog uitbouwen.
Deze licentie is niet gratis en daarnaast moet je ook het netwerk nog uitbouwen.
Dat vind ik nu eens heel vreemd, waarom moet de overheid zoveel geld uit die licentie slaan? Ik vind het persoonlijk een kromme redenering dat de meest kapitaalkrachtige wel de beste partij zal zijn voor de licentie, want dat is het huidige principe. Er zijn toch meer parameters waar je als overheid een beslissing op zou kunnen baseren en zo hun doelen beter bereiken.
Als ze de concurrentie willen versterken op de mobiele markt, en er is maar ťťn geÔnteresseerde in een product dat ze aanbieden, dan kan je toch moeilijk stellen dat er sprake kan zijn van enige vernieuwde concurrentie. En dan zou toch ook een belletje moeten gaan rinkelen aan de aanbod zijde (overheid) dat hun 'product' niet zo heel geweldig is.
Je hebt in BelgiŽ drie grote aanbieders (met elk hun eigen netwerk). En dan heb je er nog tientallen andere die gebruik maken van een bestaand netwerk. Dus dat zijn er niet erg veel minder dan in Nederland afaik.
In Nederland zitten er volgens mij ook maar 3? (KPN, Vodafone en T-Mobile) Qua mobiele netwerken dan hŤ.
Omdat die er al een hebben, zoals in het artikel te lezen is.
Omdat er geen markt voor is. BelgiŽ is met zijn gefragmenteerde markt, en klein en vast klantenbestand veel te solide om door te breken als alternatieve provider. Enkel een zeer sterk merk kan daar zijn voordelen mee doen.

Waarom de andere uitsluiten, omdat deze al een landelijke frequentie hebben, en het opkopen door hen enkel en alleen als doel zou hebben om geen extra concurrent te krijgen.
Niet iets om vrolijk van te worden. De pprijzen van telenet zijn zeker in vergelijking met andere landen gewoon hoog.

Vast bellen met telenet naar niet belgische landen is gewoon onbescoft duur. Op internetgebied heeft telenet met belgacom een soort doupolie met hoge prijzen.

Als4de aanbieder zullen ze zeker geen prijsstunter worden en blijven de prijzen in BelgiŽ gewoon lekker hoog.
Mwa mwa... Voor 50€ heb digitale televisie, internet en freephone europe (dus dat je na 16:00 en in het weekend gratis kan bellen naar vaste lijnen in Europa). Dat vind ik toch een zeer schappelijke prijs hoor.
Als ik zie wat voor exorbitant hoge prijzen ze durven te vragen bij Telenet voor mobiel gebruik schrik ik toch wel enorm.

Voor minder dan het geld wat je betaalt bij Telenet voor hun duurste abbonement, kan ik in Nederland bij Vodafone (wat hier niet een van de goedkoopste providers is) een abonnement afsluiten met meer dan 2 keer zoveel belminuten/smsjes. Datalimiet ligt ook nog eens hoger, om nog maar te zwijgen van de snelheid.

Feit is dat de Belgische telecomsector belachelijke prijzen vragen voor simpele dingen, ik noem een datalimiet op het vaste internet, bijvoorbeeld. Het wordt tijd dat de providers meegaan met hun tijd, in plaats van zoveel mogelijk proberen hun klanten uit te melken.

Bron Telenet: http://telenet.be/1906/0/1/nl/thuis/gsm/abonnementen.html
Bron Vodafone sim-only abonnement: http://www.vodafone.nl/mo...web/tweejarig_abonnement/
Helemaal akkoord dat de prijzen in Belgie vast lager kunnen, maar ik denk dat er ook een andere zijde aan de medaille is.

In tegenstelling tot de providers in Nederlands krabbelen ze niet steeds terug qua dienstverlening (prijsverhoging kpn van in het nieuws van gisteren bv.)

Mijn persoonlijk indruk (puur op user-comments op allerlei Belgische en Nederlands sites) lijkt de effectief aangeboden dienstverlening bij Telenet (en in BelgiŽ) wel beter dan bij de gemiddelde Nederlandse provider. (bv. ik haal ook effectief de aangeboden bandbreedte, ook in de piekuren op hun vast internet)
Sorry, telenet heeft nog geen maand geleden een prijsverhoging aangekondigt.
Telenet heeft een indexering voor analoge tv aangekondigd... Dit is gewoon iets wat ze al lange tijd (10 jaar of zo) niet gedaan hebben, terwijl bvb benzine, brood, alles ... dit wel gedaan heeft). Dus strikt genomen is dit niet eens een prijsverhoging, maar dus een prijsindexering. Verder heeft dit niks, maar dan ook niks te maken met 4G, en ook niet met DigiTV, Telefonie of Internet.

Laten we verder ook realistisch zijn, ja Telenet is ivm NL veel te duur, maar weerom, dat is appelen met peren vergelijken. Telenet is niet veel duurder dan bvb proximus/mobistar/base. Wel geven ze geen 1000000000000 smsen gratis en ook geen miljoen miljard belminuten. Ze geven daarentegen wel "gratis" gsm's. Laat Telenet maar hun eigen netwerk hebben, momenteel gebruiken ze nog Mobistar. Hun eigen netwerk is op den duur minder kosten, dus of meer winst, of betere voorwaarden voor klanten...
Zeker geen zegen voor de Belgische markt, de vaste grote spelers worden steeds groter en er komt minder & minder concurrentie. (die er eigenlijk nu al niet is, kijk maar naar de prijzen (weinig verschil in)).
Als je de prijzen gaat vergelijken met Nederlands kom je al snel tot de conclusie dat de Belgische abo's veel te duur zijn... !
Je bent nog de prijs van het kabelabonnement erbij vergeten tellen. Als ik het goed voorheb, kost een deftig triple play pakket bij Scarlet 50 Euro, bij Belgacom (Internet Favorite pack) iets van een 62 Euro, en bij Telenet (Shake+ met Fibernet40 + kabelabonnement) alles bij elkaar een 65 Euro.
je vergeet de prijs voor uw analoge kabel mee te tellen, zonder analoge kabel geen digitale tv he. + 12.86 euro dus (10.15 abo + 2.71 auteursrechten)
Los van het feit dat bellen/internet in BelgiŽ inderdaad duur is, is vast bellen met Telenet naar Europese landen gratis tussen 16h en 8h. En dat voor een telefoonabonnement dat maar 5 euro kost (bovenop de prijs van de packs zonder telefoon)

Ok, ik weet ook wel dat je in het buitenland met een abonnement dat minder kost, de hele dag gratis belt naar een 100-tal bestemmingen...
Natuurlijk een mooie extratje dat je gratis in een bepaald deel van de dag naar heel Europa kan bellen, maar hoeveel Belgen doen dit?

Ik denk dat de verschillende pakketen in Belgie a, relatief duur zijn in vergelijking met Nederland en b, heel sober qua inhoud zijn.
NL was heel goedkoop, maar als ik even snel op de website kijk van Ziggo kijk, zie ik ondertussen toch ook een prijs van 52 euro. En daar zit blijkbaar nog geen gratis bellen naar Nederlandse vaste nummers bij... Dus NL komt stilaan aardig in de buurt van BelgiŽ.

Een kleine vergelijking met een ander buurland, Frankrijk. Daar kost een vergelijkbaar pakket 32 euro... Of 37 euro als je onbeperkt naar mobiel wil bellen.
Nee, NL was heel goedkoop met alleen internet voor €20. En die abonnementen zijn nu iets van 25euro.

Kabeltv is altijd al duur geweest.
Ik heb zo'n Frans pakket (via Free), en het is inderdaad wel goedkoop (al is de 30 euro/maand een introductie tarief, na een jaar wordt het meer), maar de snelheden en vooral betrouwbaarheid van de DSL lijn is lang niet zoals ik het in NL gewend was. Het gras is niet altijd groener.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 mei 2011 16:09]

Ik word er ook niet "onvrolijk" van: een nieuwe aanbieder kan de prijzen enkel maar naar beneden brengen. Omhoog zullen ze er niet van gaan en niemand verplicht u om naar telenet te gaan.
Ze zullen toch met iets speciaals moeten afkomen om mensen te motiveren over te stappen van hun huidige provider als ze deze investering ooit willen terugverdienen en dat kan alleen met interessante aanbiedingen (en dan bedoel ik niet de "gratis" gsm die ze nu meeleveren bij hun veel te dure abonnementen)

Meer keuze = altijd goed.

Dit gezegd zijnde: bij telenet wordt ik nooit meer klant. Nooit zo onbeschoft behandeld geweest door een klantendienst dan daar.
"Vast bellen met telenet naar niet belgische landen is gewoon onbescoft duur. "

Niet Belgische landen :o
In de Vandale te vinden als synoniem voor buitenland? :-p
Ik denk niet dat Telenet interesse heeft in de GSM frequenties (900 - 1800 mhz) aangezien de toekomst toch wel echt UMTS is. Waarom zou Telenet een stap terug nemen als er later dit jaar 4G frequenties worden geveild?
Omdat deze de deur openzet om mee te mogen bieden op de 4G frequentie. (zo heb ik toch begrepen.).
UMTS op 900 MHz kan ook hoor (nu al in het VK, Frankrijk, AustraliŽ). Op 1800 MHz in theorie ook maar wordt in de praktijk niet toegepast.
Nu met telenet als mogelijk 4de provider zie ik de prijzen ondanks dit alles nog niet direct zakken (wat normaal wel de bedoeling was als er een 4de bijkwam). Telenet slaagt er, samen met x aantal andere belgische spelers, om de prijzen hoog te houden. Ik ben benieuwd....
Wel fijn is dat Telenet je samen met een abbo een telefoon aanbied voor 1 Euro. Anderen doen dit niet/amper.
Prijzen zijn natuurlijk nog steeds te hoog. Zeker als je het vergelijkt met NL waar een los abbo 2,50 Euro p/m kost zonder mobiel tegenover 30 Euro hier.
de nadruk van de reclame ligt op de 'coole' gsm aan 1€, en dus niet op het dure abonnement (30 euro/maand) dat men er verplicht moet bijnemen voor 2 jaar oftwel 24 maanden (wat neerkomt op 720€ !!)

http://telenet.be/2623/0/...nementen/walktalk-30.html

Inbegrepen
per maand 176 minuten bellen of 250 sms’jes

Komaan dan behou ik liever men pay&go kaart bij Proximus, en surf ik wel via wifi of af en toe 3G met de smartphone.

In hun 30 euro mobiel abbo bij Telenet is zelfs geen volume voor mobiel internet inbegrepen , en dit voor een ISP ! bijzonder tochwel.

Doe me maar mobile vikings dan ! die snappen dat er geld is te verdienen met voorwat hoort wat principe !

https://mobilevikings.com/nl/
Ik ben ook van het principe dat ik mezelf best zelf een smartphone aanschaf met een pay&go kaart. Dat komt goedkoper uit als dat ik me elke maand blauw betaal aan abonnementskosten.

For the record; ik ben ook een trotse viking :D
Ik weet niet of ik dit toe moet juichen, een bedrijf als Telenet staat niet echt bekend als prijsvechter.
Aan de andere kant, om marktaandeel te krijgen moet je of goedkoper zijn of beter zijn in de dienstverlening.

Dit is echter niet de 4e partij waar onze Belgische Tweak-vrienden op hoopte.
Wil dat zeggen dat Telenet binnen achttien maanden al telefonieabonnementen op het eigen netwerk gaat aanbieden? Dat lijkt me toch snel om tegen dan al een volledig landelijk 3G netwerk op poten te zetten.
Die kunnen we hier missen hoor, onbeschofte poenpakkers, met een bedenkelijke klanten service op de koop toe.
Onvoorstelbaar met welke praktijken en mooi praterij ze klanten voor zich winnen, en dan komt de ellende pas voor je neus langs als je eenmaal getekend hebt.
Zelfs hebben ze het lef om iemand klant te maken via telefonisch contact , echt gebeurt hier in de straat, en dat dat zonder dat deze ook maar een handtekening hadden gezet, maar de facturen liepen toch binnen.
Jeetje, wat een een onbeschoft bedrijf, een remedie hard afstraffen via massaal opzeggen.
En dan hebben we nog niet gehad over de hopeloze hardware die ze je "VERPLICHTEN" te gebruiken, ellendig dat dit wordt geslikt.
Ondanks alle kritiek van hierboven, vind het toch een goede partij - kritiek op het feit dat ze de enige partij daargelaten. Een 4de licentie die het boeltje competitief kan maken, is een licentie die wordt gedragen door een groot bedrijf dat, net als de anderen, op andere media al is doorgedrongen. Combineer dat met de omvang van het klantenbestand. Ik zie hier een goede stap voorwaarts.
Een licentie gedragen door een kleine operator gaat imho een minder grote impact geven.
Dat alles is natuurlijk met het idee achter een concurrentieslag, niet zoals het huidig bedrade internet in BelgiŽ.
Een groot bedrijf in het afzetten van zijn klanten dat is waar, onnodig om ze te op te helderen.
Alles wat ze aanraken stink, net als hun managers :(
Dit is weer het zoveelste bewijs dat een select stel kanker-bedrijven in belgie de kroon spannen en samen alle mensen uitmelken en totaal geen ruimte geven aan andere spelers op de markt. Telenet, Belgacom (=proximus) zijn echt de bobo's ( monopolisten op gebied van TV, Telefonie, Internet, mobiel ) die de prijzen kunstmatig hoog houden. Maarja, wij "domme" belgen blijven dokken dus waarom zouden zij hun prijzen verlagen?
Dan heb je nog Mobistar dat echt een ballen-service geeft en bovendien de prijzen van proximus volgt (gewoon omdat het kan) en dan bengelt base er nog achter aan dat wel betaalbaar is, maar bekend staat om het slechts dekkend-netwerk en bel-kwaliteit. 3G in belgisch limburg? forget it! Virtuele providers zoals Mobile Vikings die hangen natuurlijk af van deze netwerken (base en de basis-prijs).

Bij telenet betaal je voor het gebruik van 3G diensten (vie het fysieke mobistar-netwerk) 10 euro per maand voor 200mb terwijl je al een abonnoment voor TV, telefoon, GSM en internet hebt bij die afzetters! Waarom limiet van 200mb? wel in de hoop dat je er boven knalt en je op het einde van de maand helemaal rot kan verschieten als je je factuur bekijkt.
Nederlandse toestanden zonder limieten is misschien niet haalbaar, maar een "menselijk" verbruik van een 2-tal GB is dat nou zo moeilijk? Moeten de mensen echt gekloot worden?

In feite kloten we onszelf door hen te volgen... als we allemaal samenspannen dan kunnen we een revolutie teweegbrengen .. helaas gebeurt dit toch niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True