Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 167 reacties

Asus gaat geen recovery-dvd's meer leveren bij zijn Eee PC-netbooks en notebooks. In plaats daarvan wijst de fabrikant op de mogelijkheid om via de F9-toets bij het opstarten de recovery-partitie op de harde schijf te benaderen.

Volgens een posting op de ondersteuningspagina van het bedrijf heeft Asus voor het beëindigen van de recovery-dvd-levering gekozen vanuit milieuoverwegingen. Met de maatregel spaart Asus echter ook geld uit. Voor netbook-gebruikers was de levering van de recovery-dvd al niet echt nuttig vanwege het feit dat vrijwel alle netbooks zonder dvd-speler worden geleverd.

In plaats van de dvd te gebruiken in geval van een crash is de recovery-partitie op de harde schijf van de netbook of notebook te gebruiken. Asus heeft hiervoor instructies op zijn website gezet. De partitie is te benaderen door tijdens het booten de F9-toets in te drukken en daarna op de optie 'Herstel' voor het systeemherstel. Voor gebruikers met een gecrashte laptop die om een of andere reden hun recovery-partitle hebben gewist, biedt Asus geen oplossing. Overigens was het al mogelijk om een systeemherstel uit te voeren via een usb-stick.

Asus recovery dvd

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (167)

Installatie/recovery-partities worden via klonen op talrijke harde schijven aangebracht.
Het is ook daarom dat de Product Key van de installatie altijd verschilt van de licentie-code op de sticker onderop de laptop. Beide codes kun je echter gebruiken voor het activeren van de Windows installatie (in mijn ervaring dan).

Van TPB of IsoHunt een AIO-dvd downloaden is dus een simpele manier, bij crash van je harde schijf en dientengevolge waardeloos geworden recovery-dvd's, om toch weer een legale installatie te krijgen. Microsoft heeft m.i. zelfs onder andere daarvoor de Product Key Update Tool uitgebracht.

Het gebruiken van een AIO-dvd vanaf TPB of IsoHunt is pas illegaal, als de ingevulde Product Key of licentie-code de uiteindelijke installatie illegaal maakt.
Met andere woorden: je betaald Microsoft voor de licentie, niet voor de bron van de software.

Als ik het goed onthouden heb, betalen de fabrikanten Microsoft minder voor een OEMAct-licentie voor een installatie/recovery-partitie.
De consument betaald er wel de gewone prijs voor.
Er is een Brit geweest, die ooit de EULA aan het begin van de installatie weigerde, alle handelingen op video en foto vastlegde en toen uiteindelijk van de fabrikant 80 euro gecrediteerd kreeg. Dat was evenveel als de gelijke installatie-dvd (die oneindig veel duurzamer is of - door kopie en kopie - duurzamer is te maken als een harde schijf).

Opzich is het werken met installatie/recovery-partities geen schande.
Veel gebruikers zijn volstrekt digibeet en zijn gebaat bij een goed beschreven en vanzelf lopende her-installatie procedure.

Maar afgezien daarvan, mag de consument wel waar voor zijn geld verwachten.
Bij een constructie als met recovery-partities is de standtijd van de laptop voor de gemiddelde consument dus gelijk aan de duurzaamheid van de harde schijf.
De laptop kan dan lang meegaan als je hem alleen zelf correct gebruikt.
Kinderen zijn nogal eens in staat tot het geven van een achtbaanrit aan een laptop die aan staat (oh, even in de bank zitten, toch lekkerder en zie ik GTST ook goed).

Het minste wat de fabrikanten kunnen doen (en zeker vanaf Vista) is om een iso-bestand van de installatie te plaatsen op de harde schijf en een USB-stick bij te leveren, die groot genoeg is om dat installatie-bestand te bevatten. Windows kan dan altijd, zeker handig bij een netbook, geinstalleerd worden vanaf USB-stick.
zoals bij acer dus..
maar toch heb ik liever dat ze een windows-dvd bijleveren..
kwestie van te krijgen waarvoor je betaalt enzo O-)
Dat ben ik niet met je eens. Alle merken die een DVD meeleveren hebben dit in principe ook gewoon in de prijs doorberekend (duurder dus). Het kan ook zo zijn dat Asus tot nu toe de DVD er (semi-)gratis bij heeft gedaan maar nu heeft besloten op deze kosten te bezuinigen.

Ik kan je garanderen dat een merk als Acer (of HP, Toshiba, you name it) gewoon €20,- duurder zou worden als ze vanaf nu wťl een DVD mee zouden leveren.

Nee, ik vind er niets mis mee, zo'n zelf te branden recovery DVD. Het kost je amper tijd, moeite en geld en je kunt zo feitelijk een hele stapel branden voor het geval dat. Een OEM-DVD mag je niet kopiŽren, je bent dus goed de klos bent als je hem kwijt raakt of hij raakt beschadigd.
Je mag geen thuiskopie maken van software als de licentie dat niet toestaat.

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 14 maart 2010 13:10]

net als bij algemene voorwaarden bij winkels staat een licentie-overeenkomst niet boven het consumentenrecht of iedere andere vorm van wetgeving (in dit geval dus, recht om een thuiskopie te maken).

komt ie:
Uitzonderingen: van welke werken mag geen thuiskopie worden gemaakt

Er zijn een aantal categorieŽn werken waarvan geen thuiskopie mag worden gemaakt. Ook zijn aan sommige categorieŽn beperkingen gesteld. Van de volgende categorieŽn mag geen thuiskopie worden gemaakt:

* Elektronische databanken (zie artikel 10 lid 3) - van papieren databanken mag dus wel een thuiskopie worden gemaakt;
* Bouwwerken (zie artikel 16b lid 7);
* Computerprogramma's (zie artikel 45n) - op grond van artikel 45k mag de rechtmatige verkrijger wel een reservekopie maken van het programma.

Een thuiskopie van geschriften (boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en dergelijke) is toegestaan. Echter, deze moet normaliter beperkt blijven tot een klein gedeelte van het werk. Dit geldt weer niet voor in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift verschenen korte artikelen, berichten of andere stukken. Hiervan mag je gewoon een thuiskopie maken. Ook als het geschrift niet meer in druk is, en herdrukken zijn niet te verwachten, dan mag het hele werk worden gekopieerd als thuiskopie. Deze thuiskopie mag dan echter niet aan derden ter beschikking worden gesteld.

Als het gaat om een grafisch werk (zoals teken-, schilder-, en beeldhouwwerken, lithografieŽn, graveer- en andere plaatwerken, maar geen fotografische werken), dan moet de verveelvoudiging een duidelijk verschil vertonen met het oorspronkelijke werk. Dit verschil moet hem zitten in de grootte of in de werkwijze waarmee de kopie is gemaakt.


zoals we hier in NL gewent zijn mag het dus wel omdat het een thuis kopie is, mag het vervolgens niet omdat het een computerprogramma is, en tot slot weer wel omdat het toch geen thuiskopie is.... je mag het reserve kopie in tegenstelling tot een thuiskopie niet tegelijk met het origineel gebruiken meen ik mij te herinneren.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 15 maart 2010 09:46]

Je mag geen thuiskopie maken van software, je mag wel een backup maken van software.
Thuiskopie of backup maakt voor mij geen verschil.

De eerste moet hier nog aan de deur komen die mij vertelt dat ik zelf geen kopie mag maken voor eigen gebruik.... kom op zeg!! }>
Dat is dus wel zo, je mag alleen software kopieren voor backup doeleinden, of als dat bij het beoogd gebruik van de software hoort. Een thuiskopie hoort daar dus niet bij,zie http://www.iusmentis.com/...huiskopie/#uitzonderingen
nee, maar een reserve kopie wel dus en dat is voor veel mensen net zo goed. dus ja; je mag een kopie maken

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 15 maart 2010 09:51]

Software mag je op meerdere media kopieren.
Daar geldt namelijk alleen de (aantallen) installaties. Heb je maar 1 licentie, dan mag je het maar 1 keer geinstalleerd hebben. De licentie zit dus niet op de media, maar op de machine.
Zover ik weet mag dit volgens mij wel zolang het maar voor eigen gebruik is maar kan dit verkeerd hebben hoor! Weet iemand dat toevallig?

Het is tochn van de zotte dat je geen back-up dvd van je back-up partitie mag maken?
Je betaalt toch een thuiskopievergoeding over de drager? Dus dan mag het... ;)

Maar kijk gewoon even hier: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/

[Reactie gewijzigd door Beelzebassie op 14 maart 2010 13:27]

Kost je amper tijd???
De laptops uit de K72JR-serie hebben maar liefst VIER lege dvd's nodig en hij controleert ze dan ook nog eens tijdens het branden. In totaal ben je dus meer dan 2 uur bezig met het branden van je recovery. LEUK HOOR!!! :( :( :(
er is een makkelijkere manier:

stap:

1: download een OEM iso van TPB
2 formateer je hdd hele hdd, (dus ook de recov partitie)
3: installeer windows zoals je het zelf wilt
4: download Ghost (of clonezilla oid), en maak een bootable backup van je systeem met al je prefs.

kost (als je een goede torrent hebt +/- 2uur downloaden) en anderhalf a twee uur om te installeren, maar bied veel betere mogelijheden,

[Reactie gewijzigd door i-chat op 14 maart 2010 13:43]

Omdat fabrikanten bang zijn voor piraterij dwingen ze je min of meer je heil te zoeken in het 'illegale' circuit... Waarom ontgaat die logica mij volkomen?
Zo 'illegaal' is dat allemaal niet.
Jij hebt je windows licentie, en download daarvoor een OEM iso van windows.
Geen haan die er naar kraait hoor, en ook microsoft zul je daar niet over horen.
Waar biedt Microsoft deze ISO's aan? Heb je een link?
dacht dat je altijd dat je betaalde voor het gebruik er van, niet voor de software zelf

het zou dus niet veel uitmaken hoe je er aan komt als je maar betaald hebt om het t gebruiken
op diezelfde manier download ik liever films dan dat ik op een origineel naar die fucking intro's en piracy warnings moet kijken., en downloaden veel mensen liever spelen om onder de DRM uit komen. Ik mis de tijd van cartridges.. die dingen zijn zo degelijk dat je geen thuiskopie nodig had en pasten toch (vaak) in niets anders dan het apparaat waar het voor bedoeld is.
Niemand dwingt i-chat om bovenstaande methode te gebruiken; echter zijn er denk ik redelijk veel mensen die bovenstaande methode gebruiken. Alleen slaan nog steeds veel mensen de vierde stap over :P.
Je wordt hoe dan ook gedwongen zelf voor een oplossing te zoeken.
In principe is dat nog de enige goede methode, maar volgens velen toch illegaal/strafbaar, en daarbij loop je ok nog het risico dat de iso is geprepareerd met rootkit/trojan/spyware/etc.

Garanties zijn er niet, tenzij je de iso uit een betrouwbare bron haalt, maar dan heb je of een msdn-abo nodig, of het is een iso met ipv Windows ReactOs, Linux, xBSD, ....
@Kijker: Dat is als het goed is maar eenmalig, ik snap dus ook niet waar je je druk om maakt. ;)

@i-chat: met jouw methode ben je volgens mij toch behoorlijk illegaal bezig. ;)

[Reactie gewijzigd door sjaool op 14 maart 2010 13:56]

Je betaald voor de licentie, en i-chat gebruikt (hergebruikt) zijn eigen licentie weer, dus er is niks aan de hand geloof ik. Maar het is wel grijs gebied inderdaad.
Vaak download je illegaal een 'betere' of duurdere versie; zo zijn er veel Ultimate edities in omloop en die zullen mensen eerder kiezen dan een 'home' editie als ze dan toch gaan downloaden. Vandaar dat het grijs al snel naar zwart neigt te gaan ;).
Editie zit vast aan de key, weet niet of het bij W7 nog zo is, maar bij Vista kreeg je gewoon een keuze bij het booten bij originele DVD's, als je geen key invoert: welke editie wilt u? Alles stond gewoon op een DVD.

Voer je wel een key in: setup bepaalt welke editie de key voor is!

Key bepaalt in feite alleen OS versie (Vista/W7/XP/95/98), en editie (pro/home/home-pre/starter/ultimate). Taal, bitversie: maakt niet uit!

En ja, dan werkt het ineens niet meer. Ultimate DVD-tje met eigen key zal als home-pre installeren, en dat is legaal. Pest is: vaak wordt je tegenwoordig gedwongen door fabrikanten om, als je je nieuwe hardware kaal wilt gebruiken (geen 20GB recovery partitie, geen ladingen trials, adware en bloatware, en tonnen google spyware), ergens een normaal medium te halen. Tweakers hebben zelf wel soms een stapel DVD's (ik heb hier een NL OEM W7 Home Premium 64bit disk, en een Family Pack met een 32- en 64bit Engelse DVD er in), en gezien de licentie flexibel is, kon ik mijn ouders voorzien van een Nederlandstalig OS, door de family pack key te gebruiken voor hun upgrade met het NL-OEM medium, en mijn nieuwe HTPC heeft een Engels OS door de family pack upgrade DVD te installeren met de Nederlandse OEM key. Upgrade/Retail/OEM DVD's zijn qua content hetzelfde bij mijn weten, en het zal me niet verbazen als W7 ook een keuze gaf tussen edities als je geen key ingeeft.

Mensen die niet zoveel schijfjes hebben, of ik, als ik persť een 32-bit NL W7 wil, zijn aangewezen op kennisen/vrienden, of het grijze cirquit. Een ISO van TPB trekken is zo gebeurt, pest is: vind maar eens een schone ISO. Allemaal aangepaste zut, al dan niet goed bedoeld (maar het doet meer kwaad dan goed door dingen als superfetch en indexing uit te zetten, na een week ben je blij met die dingen als het OS gesetteld is) aangepast/getweaked; of gewoon ronduit vergeven van virussen.

MS zou zelf torrents moeten aanbieden, ook aan 'leken'. Je vertrouwt je key-systeem en activatie of niet.
Je kunt misschien wel een illegale Ultimate versie downloaden, maar als je je legale home licentie wil gebruiken, dan kan dat alleen op een Home versie van Windows....
Je kan dan een Ultimate versie hebben, op basis van de key kom je toch niet verder dan Home... De key bepaalt de versie namelijk.
Klopt, maar dat maakt de methode zelf niet illegaal.

Over een grijs gebied gesproken:
Zelf kon ik goedkoop via Surfspot aan een 32 bit Engelse editie van Vista komen. Vervolgens heb ik via torrents de 64 bit Nederlandse editie gedownload en gewoon keurig de licentie gebruikt.
Afgezien van de legaliteit, is de kans op besmetting met ad-, spy-, malware, etc. ook reŽel. En dat alleen maar omdat het deze producenten aan servicezin ontbreekt.
Valt wel mee. Microsoft publiceert namelijk de image hashes van hun officiŽle media op hun TechNet site, welke ook voor niet-abonnees te bekijken zijn. Als hash van gedownloade file niet overeenkomt: niet gebruiken.
ik denk dat hij leiver iets constructiefs doet met zijn tijd dan iets wat in de eerste instantie niet eens nodig zou moeten zijn.

hun (fabrikanten) zijn aant kloten, en wij (de consumenten) zijn illegaal bezig. zo hebben we allemaal wat.

ben ik trouwens de enige die opmerkt dat ze een DVD bijleveren voor de recovery van DAT specifieke appraat.... terwijl dat dng geen dvd-rom drive heeft..? Lever dan een usb stick (niet meer) bij voor de recovery.

en de recovery is voor defect systeem. waarom staat de recovery dan nu op het systeem? stel dat je hard drive naar de knoppen gaat en je vervangt die. Wat een k*t ontwerp.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 15 maart 2010 10:12]

De enige OEM die ik ken die fatsoenlijke recovery software meelevert is Fujitsu: gewoon een OEM DVD van het OS, een CD met drivers en losse CDs met trial software zoals Office en Norton. Laat Fujitsu nou een van de goedkopere laptops maken, dus die 20 euro duurder zit hem niet in de recovery media.
Bij mijn HP Business notebook zat overigens Windows XP terwijl dat ding met Vista Business geleverd wordt. Iets met downgrade rechten. Voor een DVD setje om "gratis" naar Windows 7 te upgraden vragen ze overigens gewoon 25 euro administratiekosten :X.
Vergeet Dell niet...
Die leveren ook een echte oem dvd met alleen het os
Dit artikel gaat over netbooks mensen! Ik heb nog geen netbook van Sony, Toshiba, Acer of HP gezien waar wel oem DVD's bij zitten!!!! Wat zeuren jullie dan hier. Bij ASUS kreeg je als bijna enige altijd OEM DVD's en losse driver cd's. Bij de nieuwe modellen notebooks (!) zitten zelfs zowel 32-bits als 64-bits DVD's van Windows7 en een losse driver cd met beide soorten drivers.
Dit artikel gaat over netbooks mensen! Ik heb nog geen netbook van Sony, Toshiba, Acer of HP gezien waar wel oem DVD's bij zitten!!!! Wat zeuren jullie dan hier.
Zou je wel denken als je alleen de titel leest, maar de eerste regel van het artikel zegt:
Asus gaat geen recovery-dvd's meer leveren bij zijn Eee PC-netbooks en notebooks.
ik kreeg bij mijn hp laptop toch ook gewoon een normale dvd met vista en een cd met drivers en software, en daarnaast ook al meteen een cd met een windows xp downgrade inclusief een aparte driver/software cd
Plus levert Dell nog meer service!
Plus kan je al de meegeleverde software downloaden via Dell Smartsource (https://smartsource.dell.com)
Vergeet Apple niet :-)

Daar krijg je namelijk ook een DVD'tje met de originele software, specifiek voor jouw gekochte laptop/desktop.

En geen gedoe met activatie/licentie-keys, whatever. Dus je kunt ook gewoon een retail-CD lenen.

[ed.] rare down-mod? Is toch vrij factueel en on-topic?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 14 maart 2010 14:40]

Hier ben ik het dus helemaal mee eens, vaak wordt er geklaagd over de rug van Apple maar in dit opzicht is Apple gewoon WEL goed bezig voor hun klanten.

Ook de upgrade naar Leopard was in alle opzichten beter geregeld dan die van Windows 7. Ja het is maar 1 merk die OsX laptops maakt, maar dat is nou het voordeel van Apple en misschien ook wel gelijk het nadeel maar dat terzijde.

Verder blijf ik het belachelijk vinden dat dit wordt gedaan door fabrikanten, een CDtje kost misschien 2 cent. En als het inderdaad geld kost om zo'n CD mee te leveren dan kun je met een boze blik naar Micro$oft gaan kijken.
Ja dat is idd een stuk handiger als je alle software los erbij krijgt, zo bepaal je zelf wat je wel en niet op je laptop wil hebben. De recovery disk van Asus zet meteen een shitload aan troep erop waar je niks aan hebt.

Toch ben ik geen fan van Fujitsu, voornamelijk door de service als er mankementen zijn. I.p.v een snelle afhandeling van 14 dagen zoals bij Asus, kan dat bij Fujitsu al snel een aantal maanden zijn!
HP doet het ook. Ben je je setje kwijt, dan sturen ze gewoon een nieuwe op. Laatst een paar laptops geleverd waar Vista op stond. Moesten gedowngrade worden naar XP. Sturen ze gewoon een set DVD's op. Gratis en voor niets. Dat is nog eens service!
HP levert geen Windows Vista/7 dvd's. Er zit een recovery dvd set bij, geen officiŽle losse OS dvd. Een losse XP downgrade cd zit er wel bij. Maar het zal per model/levering verschillen? Heb dit in ieder geval dit gehad bij zakelijke desktop en laptop modellen.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 14 maart 2010 14:07]

HP levert over het algemeen 2 CD's. 1 Restore + cd, die je standaard als eerst erin moet stoppen, en later CD met OS. OS kan je ook los installeren, maar de installer vraagt wel om even de Restore CD erin te stoppen om verder te gaan.
Misschien verschilt het per model. Ik heb een HP Business desktop dc7900 SFF en daar zit bij:
- recovery disk
- Windows Vista Business disk
- Windows XP Pro disk
- language pack disk
- additional software disk
Mijn Fujitsu-Siemens laptop van nog geen jaar oud had geen DVD's meegeleverd anders. Bij de eerste keer booten moest je zelf de recovery-DVD's branden, net zoals bij Acer laptops het geval is.
Fujitsu is de enige A-fabrikant die dat Šl jarenlang doet.

Ik denk dat ik Fujitsu als A-merk maar ga adviseren boven alle andere "A"-merken.. :)

Nu Asus ook hiermee begint begin ik Asus minder en minder te waarderen.. :/
Nee, ik vind er niets mis mee, zo'n zelf te branden recovery DVD.
Er is geen mogelijkheid om zelf een recovery DVD te branden:
Voor gebruikers met een gecrashte laptop die om een of andere reden hun recovery-partitle hebben gewist, biedt Asus geen oplossing.
Recovery via de hiervoor bij een default install aanwezige partitie is de enige geboden oplossing.
En wat als de HDD onherstelbaar is? Wat als de recovery partitie niet meer te benaderen is?

Ik geloof dat MS zelfs in zen voorwaarden ooit gezet heeft dat een OEM verplicht is van het OS mee te leveren.
Bij Asus kun je je recovery-partitie ook branden op DVD. Bij de eerste keer opstarten vraagt het programma `AI recovery burner` of je dat wilt. Als je dat dus niet doet, is het wel een beetje je eigen schuld. Maar een beetje ook niet natuurlijk ;)

@kijker hieronder:
het kan ook makkelijker gelukkig. Geef het programma de opdracht om de recovery DVD's te maken, maar stop geen lege DVD in je writer. Het programma begint namelijk om de recovery partitie om te zetten naar iso-bestanden. Die worden tijdelijk opgeslagen in de map "Mijn documenten/recovery" (oid). Van daaruit kun je die kopiŽren naar een andere locatie op je (externe) harde schijf. Mocht je ze dan ooit nodig hebben, kun je ze zelf op DVD branden.
Het aanmaken van die iso-bestanden duurde bij mij zeker < 15 minuten. Met nog een paar minuten voor het kopiŽren van die 13GB (oid) en je bent met een minuut of 20 klaar. En je hoeft zelf maar twee handelingen uit te voeren, dus het kost je misschien 30 seconden aan tijd :)
Je gelooft toch zelf niet dat Asus de DVD niet in de prijs heeft door gerekend, nou echt wel.
En hoezo uit milieuoverweging, je moet hem nu zelf branden.
En kopiŽren mag volgens mij wel, zolang het voor eigen gebruik is.
.
De prijs van de DVD is te verwaarlozen. En kopiŽren mag niet, meestal staat er zelfs een tekst op de schijfjes zelf dat je er geen kopie van mag maken.
Ga eens op een helpdesk werken, dan vind je binnen 3 maanden vťťl mis met een zelf te branden recovery DVD.

- Het programma dat de DVD moet branden werkt niet.
- De DVD blijkt achteraf tůch niet werken, mocht je hem na een tijdje nodig hebben.
- Tijdens het branden ontstaan er fouten, en de herinstallatie kapt later af.
- Mensen branden de zooi gewoon niet en de HDD gaat defect... en genoeg mensen branden die DVD's niet omdat ze het gewoon niet wťten. ("Bij de vorige computer zaten die erbij, en nu niet.")

Dat zijn de meest voorkomenden. Het troubleshooten van een dergelijk probleem is al duurder dan het simpelweg leveren van een OEM-DVD en een driver-CD.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 maart 2010 16:34]

Ik heb een van de eerste eee-pc (900) van Asus. Met nederlandse talige Recovery DVD.
Maar ik gebruik overal Engelstalige versies. Dus ik wilde ook een Engels talige eee-pc hebben. (Omzetten van de locale naar engels was niet echt een succes, Het werd een zooitje met Engelse en Nederlandse meldingen door elkaar)

De opgestuurde DVD van de ASUS helpdesk bevatte een brandfout, waardoor ik deze niet kon gebruiken. Heb toen maar via Bittorrent een All-in-One DVD gedownload voor alle eeepcs (incl. de 900 en 901), waarmee ik mijn engelse versie kreeg. Nooit meer nodig gehad. (Ik gebruik dus nog steeds de Linux versie op mijn SDD 20GB)

Overgaan naar een Windows7, vanwege de grotere harddisk, is voorlopig geen optie.
We gebruiken de eeepc vooral voor Internet, DivX, Patience, Frozen Bubble en onderweg met de auto.
Bij mijn Medion pc kon je een system recovery starten, deze stond op aparte partitie op de harddisk. Mooi dat het niet werkte... :(
Uiteindelijk zag ik met Ghost Explorer (waarmee ik een backup kopie van m'n harddisk gemaakt had) dat er .gho bestanden op stonden, die ik - na uitpakken - gewoon weer terug kon zetten op de systeempartitie (C: dus)... ;)

Punt is dat een gemiddelde gebruiker dit nooit zal doen. En dus moet je eigenlijk gewoon dvd's erbij hebben of een goed alternatief.
De zelf te branden DVD's kun je ook maar ťťn keer branden. ;) Da's ingebouwd vanwege Microsofts licenties. Maar ik ben het verder wel met je eens.
Ik kan bij mijn Acer gewoon iedere keer een nieuw setje recovery-dvd's maken hoor.
Nee, ik vind er niets mis mee, zo'n zelf te branden recovery DVD.
Er staat dat je via F9 de recovery partition kan benaderen ... er staat niet dat ie van daaruit ook te branden is.
Als dat niet kan en je harddisk crasht ... dan heb je een uitdaging.
Vertel dat de doorsnee gebruiker waar je als 'techneut' even langskomt om de PC te repareren. 58 euro voor een recovery DVD van een wat oudere PC. Kan ik net zo goed een nieuwe kopen. - ze hadden dus niet een recovery dvd gemaakt op het moment dat het nog kon -

Nee, als iedereen netjes een recovery DVD had liggen was al dat werk niet nodig geweest. Nu moet je weer zelf een kopie van het net halen en hun serial invoeren. Met een beetje pech wil dat niet eens en moet je weer achterlijke stunts uithalen.

Zo'n schijf moet je gewoon via het net kunnen downloaden dan. Is altijd nog goedkoper maar bijna net zo gebruiksvriendelijk.

[Reactie gewijzigd door NoxiuZ op 15 maart 2010 00:58]

Mijn zelfgebrande Acer recovery DVD's doen het dus niet, ik vermoed een foutje in het eRecovery programma. Mijn fall-back1) was dus de eigen image op de HDD.

Maar als de HDD crasht, of een upgrade behoeft bv in verband met updates en servicepacks, dan heb je dus niets meer, ook geen DVD waarvan je op een netbook prima kunt installeren als je een externe DVD-brander aansluit (bv USB).

Ik had bij die Acer dus graag een originele DVD gehad.

1) eRecovery staat toe twee images op de HDD op te slaan: Factory Settings en User Backup, omdat ik graag van meerdere tussenstadia een backup heb:
stap 1: Factory Setting
stap 2: Decrapified
stap 3: EssentiŽle software toegevoegd zoals pdf-reader, office (Abiword, Ooo Calc)
stap 4: beveilging zoals anti-virus, anti-spy
Dan internet op,
stap 5: andere benodigde applicaties, maar minder essentiŽel als bovengenoemde.
stap 6: TFN DRM-licentie
Dat is eigenlijk ook het aantal user-backups dat ik zou willen hebben.

Toen ik een keer terug moest (ben vorige keer tot en met stap 5 ook zo'n 4 keer terug gemoeten naar een user image omdat halverwege in het decrapifiŽn, en na installeren van spyware-baster en spyware-terminator bleek dat bepaalde onderdelen van Vista niet meer werkten (bv sidebar was verdwenen, kon ook niet meer aangezet worden, maar ook essentielere onderdelen werkten niet meer goed) en ook teruggaan naar een Windows herstelpunt hielp niet.
En ik kan jou garanderen dat die er niet gratis bij geleverd werd, ook niet semi-gratis (wat dat ook mag zijn). Daarbij zal de prijs nu ook niet omlaag gaan, plus dat je een deel van je schijfruimte kwijt raakt.

Sucky deal if you ask me.
Zelfgebrande dvd's zijn anders een stuk slechter van kwaliteit...
Waarom leveren ze geen recovery usb stick mee? Imho heb je je recovery cd alleen nodig als er iets met je computer aan de hand is, wil je dan dat de enige manier om makkelijk legaal te recoveren is met iets dat al op je computer staat? (ook al is het een apparte partitie).

Dacht het niet. Je kunt ook niet even semi-legaal windows downloaden want OEMS zoals Asus hebben apparte range keys die niet werken met gewone windows versies. Wat doe je nu als je HD kapot ging? Een jaar wachten op een nieuwe cd van Asus? Waardeloze service....
een usb stick is nog even een factor x duurder dan een dvd...
Nog wel. Dat zal ook nog wel veranderen. Overigens hoeft het geen RAM te zijn, het zou ook een ROM-module kunnen zijn (weet niet of dat goedkoper is) of bv ergens op het mobo geÔntegreerd kunnen worden, bv een mini-pci(-e) module of zo.
Dacht het niet. Je kunt ook niet even semi-legaal windows downloaden want OEMS zoals Asus hebben apparte range keys die niet werken met gewone windows versies.
Onzin. Als er op je laptop/desktop bijvoorbeeld een Windows XP home CoA zit, kun je de code op de CoA gewoon gebruiken met een Windows XP home OEM cd.
Nou bij mij gaat dat niet, als ik de code op de sticker invoer (XP Home) terwijl ik Win XP van een andere CD heb geÔnstalleerd (ook XP Home) dan loopt het installeren vlekkeloos, maar is na de reboot het scherm zwart en dus het systeem onbruikbaar. Pas als de screensaver actief wordt zie je vervolgens dat XP wel draait.

In dit systeem zijn trouwens de CD-schrijver, DVD-rom, de geheugenmodules en de HDD vervangen. Mobo, graka, cardreader zijn nog wel origineel Medion. De originele CD heb ik dus niet. Onder W2K en Linux werkt het als een tierelier, maar de Wifi is heeft dan alleen WEP.
dual layer dvd: €0.02 (of zoiets)
8 gig usb stick: €10
Aantal gebruiken van een dual-layer DVD: 1 (met uitzondering van de veel duurdere rewritables, die ook niet vaak herschreven kunnen worden)
Aantal gebruiken van een USB-stick: ~10,000 (of zoiets)

Snelheid van branden op een dual-layer DVD is ook lager dan kpieren naar een USB-stick, USB-sticks zijn minder fragiel, uiteindelijk beter voor het milieu dan die vele weggegooide USB-sticks en bijvoorbeeld bij het installeren van Windows duurt alles met een USB-stick veel korter.
Maar je wilt die USB-stick eigenlijk niet overschrijfbaar maken, want dan wissen mensen per ongeluk hun recovery-tools. Overigens vind ik 8Gb belachelijk voor een recovery-tool; met een normale DVD (max 4gb, eigenlijk ook veel te veel) moet je klaar zijn. Je krijgt overigens bij de eeepc wel zo'n mooie DVD maar het lukt me niet om die erin te steken, dus een USB-stick heb je sowieso wel nodig (aangezien een USB-stick meestal sneller voorhanden is dan een USB DVD speler.

Mag ik trouwens bekennen dat de berekening van darkstone heel krom lijkt? Het lijkt erop dat de winstmarge bij een DVD velen malen (tientallen tot honderden) hoger is dan de winstmarge op USB-sticks; daar zou ik graag een bron van zien.

[Reactie gewijzigd door Xirt op 14 maart 2010 14:32]

Een harddisk zit er altijd in de de kans dat die kapot gaat is een stuk groter dan dat losse DVD'tje dat je na installatie veilig weg legt. Ik vind gewoon dat het een stukje service is en het hoort er gewoon bij. Hoe vaak lees je niet van andere merken dat ze er niks bij leveren en als dan de HD kapot gaat of vervangen wordt door een andere dan zijn de rapen gaar...
Of door onkunde de partitie toch geformateerd.

Nee dan blijft dat losse dvd'tje toch een stuk handiger ! Hoeveel zou dat nou echt uitmaken opde orignele prijs, zoiets laten ze toch per bulk persen...
Door onkunde de partitie toch geformateerd?
Wat dacht je van: ik wil de gehele HD gebruiken, dus geen verborgen partities of andere flauwekul. Het eerste wat ik doe is altijd de gehele HDD opnieuw partitioneren. Geen onlogische instelling, maar met dit soort recovery-partities funest.

Voor mij mochten ze de OEM-installaties verbieden en OSsen alleen als full-retail versies verkopen. Die zouden in dat geval automatisch een stuk goedkoper worden, en dan vergeet ik nog even het feit dat dat nog sterker zou zijn als mensen vervolgens merken dat ze kunnen kiezen voor een betaald OS (bv Windows, vroeger OS/2, BeOS) of een gratis Os (zoals de vele Linux en xBSD-distributies)
Ik zie liever dat ze zoiets als download aanbieden, geslipstreamt en al zodat alles up-to-date blijft allle driver op de iso gooien eventueel ook geslipstreamt.
Dat zou wel mooi zijn, en dan als iso om zelf te branden of met een tooltje om het op een geheugenstickje te zetten.
inderdaad, je krijgt waarvoor je betaald. Geen Windows DVD dus.
Erg handig als je HD overleden is.Een tweaker weet wel hoe zo'n recover partitie eraf te krijgen voor het te laat is,maar de gemiddelde consument niet.
Van heel het "recover"gebueren ben ik persoonlijk nog nooit kapot geweest.
Als je HD overlijdt heb je niet veel aan een recovery dvd. Je moet hem toch terugsturen naar de fabrikant, tenminste als je nog de garantie hebt. Anders lijkt het me handig als Asus deze recovery ook online ter beschikking stelt. Dan kan je via je andere pc deze gewoon downloaden.

Ik ga er vanuit dat bijna niemand zo'n klein ding niet als primaire pc gebruikt. Recovery DVD kan je toch niet via eeepc aan de praat krijgen.
Recovery DVD kan je toch niet via eeepc aan de praat krijgen.
Want? Kun je niet booten via een externe (bv USB) DVD speler?
Ik ga mijn laptop niet 5 weken missen voor een hdd van 5 tientjes. Overigens ligt mijn hdd gewoon op de plank en zit er een SSD in deze laptop. Overigens gewoon met schone Vista en linux DVDs gedaan, de recovery en EFI partities zijn verdwenen, ik heb geen zin om 10% van mijn dure SSD op te offeren aan recovery meuk die ik toch nooit ga gebruiken.
Ik ga er vanuit dat bijna niemand zo'n klein ding niet als primaire pc gebruikt.
Toch denk ik dat je verbaasd zou zijn als je wist voor hoeveel mensen een netbook wel hun primaire PC is.

Ik weet ook geen percentages of aantallen, maar ik ben van plan een netbook-achtige aan te schaffen (liefst ietsje krachtiger, vooral gpu) en die wordt dan wel mijn primaire PC (samen met extern scherm, tobo en trackball) en de huidige desktop-pc (P4-3Ghz, 786MB RAM, 2◊40Gb HDD) wordt primair een game-pc voor de educatieve spelletjes (Gcompris, Tuxmath commander, Childsplay, SuperTuxKart, Cars) van mijn zoon (5jr).
Ook iedere consument kan dit, iedere fabrikant (de meeste althans) zorgen er ook heel netjes voor dat iedereen zo'n DVD zelf kan branden. Je hoeft namelijk niet de recover-partitie er af te krijgen, ze leveren een dood eenvoudig programma mee (bv. Acer eRecovery). In dit programma kun je uit plusminus 5 opties kiezen, meer niet.
Ook blijft de machine hier de eerste weken van gebruik continu om zeuren in de taakbalk: "Brand a.u.b. een recovery-DVD, klik hier om dit nu te doen".

In mijn ogen zouden ze het de consument niet makkelijker kunnen maken, dus ik vraag me af of jij Łberhaupt wel eens een nieuwe laptop hebt gekocht met recovery-software, of dat je gewoon maar wat roept..

http://www.fixya.com/uploads/Images/6EC8C93.jpg

[Reactie gewijzigd door musje83 op 14 maart 2010 13:10]

Erg handig als je HD overleden is.Een tweaker weet wel hoe zo'n recover partitie eraf te krijgen voor het te laat is,maar de gemiddelde consument niet.
Inderdaad. Van dit soort notebooks (met zelf te branden recovery-DVD's dus) maak ik direct na de installatie altijd een volledige image van de gehele schijf op een paar DVD's. Mocht het dan fout gaan en zelfs de recovery-DVD's niet werken om welke reden dan ook, dan kan ik na het vervangen van de schijf gewoon de hele installatie terugzetten (inclusief de recoverypartitie).

Na het completeren van de installatie (met programma's erop enzo) maak ik meestal ook nog een image van de partitie waar Windows opstaat. OK, misschien overdrijf ik een beetje, maar ik kan wel eerlijk zeggen dat ik nog nooit een door mij beheerde computer tussen heb gehad die ik niet op de een of andere manier naar de fabrieksstand kon terugzetten :P
Ik heb het ook nooit nodig gehad. Als je HD het begeeft binnen de garantie, dan is het geen probleem en zal deze vervangen worden, inclusief nieuwe herstel-partitie. Ik verwacht/hoop wel dat Asus enige coulance zal gaan betrachten indien de HD het begeeft na afloop van de officiŽle garantie-periode.
Dat kun je dus niet voorspellen, en het is ook veel extra werk.

Externe USB-DVD-spelers/writers zijn voor netbooks ook steeds gangbaarder, dus een herstel-DVD is wel een meerwaarde.

Mijn Toshiba netbook kwam wel met een optie DVD's te branden met herstelsoftware, maar dat lukt natuurlijk niet bij gebrek aan een ingebouwde DVD-brander. Ik heb e.e.a. naar images gebrand, uiteindelijk.
Externe USB-DVD-spelers/writers zijn voor netbooks ook steeds gangbaarder, dus een herstel-DVD is wel een meerwaarde.
Externe USB-DVD-spelers/writers kosten normaal rond de €60. Een netbook kost ongeveer €300 dus dat is een extra kost van 20%, dus niet verwaarloosbaar.

Desondanks vind ook ik dat die DVD er bij hoort, als je moet installeren kun je mischien een dergelijk apparaat lenen of de PC-speciaalzaak heeft wel zo'n ding om het OS te kunnen installeren.

Een recovery-partitie alleen is zowiezo waardeloos als de HDD vervangen moet worden.
De ellende met die herstel-partitie is dat er vaak allerlei rommel meegeinstalleerd wordt die ten tijde van herinstallatie ook nog eens al verouderd kan zijn.
Reken daar maar niet op. Asus doet de laatste tijd heel erg moeilijk.
als je zo'n ding koopt heb je toch gewoon recht op je windows instalatie disc?
wedde als je ze belt dat ze verplicht zijn om er een op te sture! :)
Gebeurt heel vaak hoor, dat je die zelf moet maken (m.b.v. software op de pc).
Word in dit geval alleen wel lastig, als er geen brander in zit.
Er staat nergens dat je recht hebt op een installatie schijf. Je hebt enkel het recht Windows te gebruiken op die pc/laptop. Om piraterij te voorkomen biedt Microsoft aan pc/notebook-fabrikanten goedkopere licenties aan waarbij ze alleen verplicht zijn om recovery-mogelijkheden mee te leveren.

Overigens kan je als je weet waar je moet zoeken ook een image downloaden van een installatieschijf en die gebruiken. Geeft je de vrijheid om je HD te kunnen partitioneren zoals je dat zelf wilt zonder dat daar software van derden voor nodig is.
bij mijn medion kreeg ik ook gewoon 3 dvdtjes
1instalatie dvd van vista met serial
2aplicaties met serial(photoshop, photoimpact, nero 7 enz...)
3recovery dvd met handige tooltjes.

en downloade van instalatie iso zonder een crack of serial is al illegaal(niet dat ik het niet doe O-) )

[Reactie gewijzigd door seapip op 14 maart 2010 13:57]

Dan is Medion een van de weinigen die nog volledige installatie dvd's meegeven. De grote fabrikanten (ASUS, Acer, HP, Toshiba etc.) zijn daar (helaas) allang van afgestapt.

Het meest belachelijke vindt ik dat vaak de harde schijf in twee gelijke partities is opgedeeld, waarvan ťťn systeem en de ander data (en vaak nog verborgen de herstelpartitie). Alsof mijn systeempartitie de helft nodig heeft.

Ook het voorinstalleren van allerlei bloatware vind ik erg storend. Hoewel PC Decrapifier in staat is het grootste deel van die troep op te ruimen, prefereer ik toch liever gewoon een versie installatie met door mijzelf gekozen partitionering.
je kan bij het schoonmaken gewoon met regedit alle software strings verwijdere endan alle mappe in programfiles en klaar , gloed als nieuw :P
zou leuk zijn als ze dan vanuit de windows omgeving een optie bieden om de recovery op een USB stick te kunnen plaatsen, of zelf een dvd branden (volgens doen hp's dat op dvd branden)
Afaik hebben alle versies van Windows 7 standaard de mogelijkheid een backup inclusief systeembestanden en andere partites te maken...
dat is toch net iets anders als een recovery cd van de fabrikant waar de installatie teruggezet wordt naar de status van de machine op het moment van het verlaten van de fabriek.
Alleen is dat geen bootable backup zodat je er alsnog niets mee kan zonder windows-CD/DVD. Eerst OS opnieuw installeren, dan evt drivers installeren, dan backup terugzetten, je zou anders immers de backup op meerdere PC's kunnen terugzetten zonder dat je daar een Windows licentie voor hebt.
Wat moet je dan doen als je HDD kapot is? Een DVD met het OS is nodig bij een computer!

Mileu overwegingen? Bij een gemiddelde PC zit een stapel boekjes (en plastic zakjes) en cd's om u tegen te zeggen. Als ze dat nou eens op een DVD weten te branden, dan schiet het al veel meer op.
@Edelhart: Bij mijn Acer zat bijna geen materiaal. Een paar foldertjes en dat was het.
De rest (quickguide, manual) stond voorgeÔnstalleerd op de laptop en verder was de doos van dun karton.

Al met al behoorlijk milieuvriendelijk. :)
bij mijn dell zaten 5 DVD's:

vista dvd, clean
driver dvd
2x application CD (CD, ja...)
ms works dvd

vraag mij erg af of dat niet op 1 dual layer DVD kan worden gepropt, maar dat tezijde..
Grapjurk, er zit niet eens een DVD-lezer in (de meeste) netbooks :+
Maar de meeste, zoniet alle netbooks beschikken wel over USB poorten waar je randapparatuur als een dvd speler op kunt aansluiten ;)
Bij elke laptop (en netbook in de toekomst) doe ik nog voordat ik hem aanzet de HD eruit schroeven en via een (s)ata/USB connector een full-backup maken... Easy.
Easy, inderdaad. Maar jij weet ook dat het hier niet gaat om de mensen die zelfredzaam zijn.
Mensen gaan liever niet aan hun nieuwe computer sleutelen.
Meestal vervalt gelijk de garantie als je hem zelf hebt opengemaakt (verborgen stickers en zo)
Bij een eee-Top leveren ze ook een recoverydisk en in de handleiding staat mooi beschreven hoe je de all-in-one daarmee kan herstellen, maar het ding heeft geen optische drive... Zet het dan op een USB-stick zou je zeggen.

Laats heb ik m'n Acer Aspire van 2005 opnieuw geinstalleerd met de recoverydisks, maar het was een hele zoektocht voor ik die 3 schijfjes bij elkaar had. Vind het dus niet zo'n slechte keuze om het maar helemaal op een verborden partitie te zetten, die kan je een stuk moeilijker kwijt raken :)
Zou het niet zo kunnen zijn dat juist op het moment dat je dergelijke partitie nodig hebt ook je HDD kritiek is? Misschien een rare gedachte, maar toch... :')
Daar heb je zeker gelijk in, maar ik ben in m'n computerrijke leven vaker cd's kwijt geraakt dan dat er een harddisk serieus naar de juu is. Dat is me slechts 1 keer gebeurd, en zelfs die is niet echt kapot maar gewoon onbetrouwbaar.
Enkele fabrikanten van notebooks hebben de cd's als iso op hun website staan, maar zeker niet allemaal. Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn, hoef je ook niet bang te zijn voor verdwaalde disks.
Dus je moet sowiso een deel van je schijf opofferen voor recovery? ='(
Een recovery usb-stick zou ik veel aangenamer en logischer gevonden hebben

[Reactie gewijzigd door Karasu op 14 maart 2010 14:01]

Inderdaad. Dat vind ik ook, en een recovery partitie is meestal tog niet groter als 8 gig. en 8 gigabyte USBtje kosten tegewoordig ook niks meer dus kunnen ze makkelijk erbij leveren na mijn mening. Ook handiger als bijvoorbeeld een virus je hele schijf aantast. Heb dit al vaker zien gebeuren.