Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Asus zal op de Cebit-beurs van dit jaar drie nieuwe Eee PC's aankondigen. De 10"-netbooks hebben aluminium behuizingen en zullen waarschijnlijk worden uitgerust met Atom-processors van Intels Pine Trail-platform.

De Eee PC 1015P lijkt volgens blogeee met zijn matte scherm op de 1005P, maar heeft een grotere touchpad, die bovendien verder van het toetsenbord af geplaatst is. De cover wordt van aluminium gemaakt. De netbook heeft een accutijd van 14 uur, mits wifi uitgeschakeld is.

Voor zakelijk gebruik komt Asus met de 1016P. Dit model zal hoekiger zijn dan de andere twee en bechikt over een chiclet-toetsenbord. Bij dit model is de gehele behuizing is van aluminium gemaakt en ook deze machine kan 14 uur zonder een stopcontact werken.

De 18mm dunne 1018P is een designmodel, waarvan de behuizing wederom van aluminium is. Deze machine zou beschikken over usb 3.0-poorten, een chiclet-toetsenbord en een grote touchpad. Bovendien is er aan de rechterzijde een vingerafdruklezer gemonteerd. De accuduur van de 1018P is met 10 uur iets korter dan die van de andere twee.

Er zijn nog maar weinig details bekend over de gebruikte hardware, maar het is waarschijnlijk dat het drietal wordt uitgerust met de nieuwe Atom-processors van Intel. Ook naar prijzen en introductiedata is het nog gissen. Tijdens Cebit zal fabrikant Asus meer duidelijkheid scheppen.

Asus Eee PC 1015P Asus Eee PC 1018P
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Hele mooie notebook, ideaal voor mensen die vaak onderweg zijn, je kan altijd werken.
Door de aluminium behuizing is de netbook ook sterker dan wanneer hij uit plastic gemaakt zou zijn. Stop er een SSD in en je hebt een pracht machine die de hele dag beschikbaar is voor je (14 uur is een lange accuduur). Ook zag ik een fingerprintreader op het 2de plaatje, dit kan bijdragen aan de veiligheid van de bestanden op de netbook.
Ik ben benieuwd wat de concurentie gaat antwoorden op deze EEE pc van Asus
Maak het 12,1 inch met een (snelle) 80GB SSD en een cpu zoals SU4100 of soorgelijke en ik heb er wel 700-800 euro voor over. Dan is het geen netbook meer, maar een leuke UL laptop.
Asus komt met drie nieuwe Eee PC's
Dit zijn toch netbooks en geen pc's? ik was even op het verkeerde been gezet omdat Asus in de EEE lijn ook PC's heeft.

Even meer on topic: Asus is de EEE wel helemaal aan het uitmelken. Eigenlijk veranderd er niet veel. Die Pine Trails zijn niet verschrikkelijk veel sneller. Nog steeds een GMA3150 onboard... en ik denk met de huidige accu duur dat niemand zit te wachten op de 10-15 % meer accu duur. In denk dat mensen meer cpu/vga power willen met dezelfde huidige accu duur.
De Eee PC heet toch al jaren zo? Hoezo nu ineens vallen over het "PC" in de naam? De Eee PC was de eerste netbook, hij was er al voordat men dit soort mini-laptops "netbooks" ging noemen.
PC is de juiste benaming voor elke computer die voor persoonlijk gebruik bedoelt is omdat het doodgewoon Personal Computer betekend ongeacht besturingssysteem of processor.

Nu zijn netbooks in dit geval wel heel handzame PC's en dus is de naam Personal Computer in mijn ogen ook zeer gerechtvaardigd. ;)

[Reactie gewijzigd door sjaool op 26 februari 2010 14:33]

Fout, de processor is krachtig genoeg voor mij, de resolutie mag misschien wat hoger maar de echte kacht van een netbook is dat hij mobiel is en dat wil zeggen zo compact mogelijk, zo lang mogelijk bruikbaar en zo stevig mogelijk.
Er zijn reeds snellere alternatieven, zoals de eerste post mooi aanhaalt, de Acer 1810tz bijvoorbeeld. Of eender welke Culv-laptop, in Nederland beginnen de prijzen hiervan ook al bij 400 euro.

(Zo ben ik al een laptop tegengekomen met AMD Athlon Neo X2 L325, HD3200, 3GB ram, 250GB HD, 13,3" voor 420 euro.)
Ziet er goed uit en beloofd veel, Asus doet `t maar goed met zijn Eee pc`s, ben benieuwd wat de 1018P gaat kosten als ie geleverd wordt zoals hierboven omschreven.
En wat ik mij afvroeg, kost het zoveel stoom als je WiFi aan hebt staan?

[Reactie gewijzigd door GerritGekke op 26 februari 2010 11:10]

Ik heb een Dell Inspiron waarvan de normale accuduur 2,5 uur is, en met Wifi uit bijna 6 uur :X
Ja, Wifi kost ontzettend veel stroom. Bij veel kleine notebooks kan de Wifi-module meer kosten dan het scherm op zijn hoogste stand.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 februari 2010 14:17]

Deze keer met een degelijkere resolutie? :)
Nee, anders zijn het geen netbooks meer.
Alleen volgens de criteria van MS en/of Intel, maar zij zijn niet de bedenkers vd netbook dus waarom zou je hun definitie van "netbook" hanteren?
HP Mini 210 HD Review
The Mini 210's 10.1-inch screen's flush bezel makes the 1366 x 768 resolution display
Ze zijn er dus wel.
Leuke dingetjes alleen jammer van de accuduur 1018p maar voorderest zitten er wel leuke extra's aanvast :)
10uur voor een laptop van 18mm dik :x
En dat vind je jammer.

Er is dan amper ruimte voor de batterij, ik vind het meer dan behoorlijk.
ja wat is er jammer aan 10 uur?.. normale laptop houden het niet eens 3 uur uit.
Daar is een netbook ook niet mee te vergelijken (zie je het verschil netbook/laptop, voor het geval het je nog niet op valt zijn dat 2 verschillende woorden met beide een eigen verschillende betekenis)...
precies als je dan kijkt wat voor accu's mijn Toughbook nodig heeft om het 8 uur uit te houden...
De hoofdaccu in de toughbook is bijna net zo dik als deze netbooks.
Aluminium blijft toch altijd een gevoelig punt voor mij. Ik vind het erg veel toevoegen aan de 'look and feel' van elektronica.

14 uur accuduur (zeg 10 uur met redelijk actief gebruik) trekt mij ook wel, echter ben ik nog steeds niet zo onder de indruk van de atom processoren. Wanneer je meerdere office 2007 schermen open hebt gaat het rap achteruit met de soepelheid.
Volgens mij is een atom met welke windows versie dan ook niet echt een succes.
Er word nogal veel weggevreten aan resources.
Een windows CE lijkt mij dan ook een veel betere combinatie, met een low resource versie van office of works oid.

Met linux varianten heb ik betere ervaringen qua performance.
Maar dan gaat de gebruikersvriendelijkheid voor mij persoonlijk flink achteruit.
Ben inmiddels (helaas) toch wel gewend geraakt aan al die Microsoft producten.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 26 februari 2010 11:32]

Daarom gebruik je ook Open Office omdat dat wel gewoon lekker snel en gratis is.
open source heeft maar weinig met gratis te maken. Echter is de associatie snel gemaakt omdat veel open source software gratis wordt aangeboden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_source

Edit: oeps, zie nu net dat ik je zin verkeerd las ;)

[Reactie gewijzigd door DayteX op 26 februari 2010 16:24]

De 1018p ziet er mooi uit zeg! Ben blij dat we langzaam weer van dat zwarte pianolak afgaan en weer richting de alu-kleuren gaan. staat vele malen mooier (mijn mening).

Ben erg benieuwd naar de volledige spec's van dit apparaat. Schermresolutie, afspelen van 1080P, interne bleutooth, misschien wel ingebouwde dvd-rom? Dit zijn de punten waarop ze mooi kunnen verbeteren tegenover de oudere serie.

Benieuwd naar de Cebit stand!
Van de schermresolutie hoef je niet veel te verwachten. Als die hoog is mag het namelijk geen netbook meer genoemd worden. DVD-rom kun je ook vergeten, als ze dat gaan introdueren in de dunste netbook tot nu toe eet ik mn schoenen op.

Ik hoop daarentegen met je mee dat de specs wel lekker met de tijd meegaan. Een n450 cpu en ION gpu zou ideaal zijn. Dit houdt de extreme accuduur mogelijk en heeft toch vermogen voor 1080p en Windows 7. Zo'n strakke laptop met een su7300 cpu voor een 200 euro meer zou ik trouwens ook geen straf vinden. Een betaalbare "Macbook Air" is iets waar ik al een tijd naar op zoek ben. Asus heeft net als Acer's Timeline serie wel halfbakken spul dat in de buurt komt, maar die zijn toch teveel laptop voor mij.
Hopen dat de CeBit meer leuke verassingen gaat brengen.

Als extra hoop wil ik dat de 1018p ook gewoon een mat scherm heeft, mobiliteit betekend voor mij dat je hem ook in de zon moet kunnen gebruiken.

@BadRespawn: Wiens softe en harde waren gaan in deze netbooks zitten dan?

[Reactie gewijzigd door Rexxar op 26 februari 2010 21:51]

" Als die hoog is mag het namelijk geen netbook meer genoemd worden."

Alleen volgens Intel en/of MS.
Niet echt vernieuwend dus. Aluminium behuizing is niets nieuws, en is zelfs vrij zwaar vergeleken met bijv magnesium. Verder zit er nog steeds een trage Atom in, terwijl een netbook van dit formaat ook best met C2D uitgerust kan worden. En er moet natuurlijk een SSD in. Een SNELLE uiteraard, niet die flutdingen van de eerste Eee's.

Een ander vernieuwend iets (dat wrs niet met C2D gecombineerd kan worden), is bijvoorbeeld een volledig bewegingsloze netbook. Dus fanloos en een SSD.

Ook zouden ze bijvoorbeeld 3G en GPS kunnen inbouwen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2010 19:42]

Niet echt vernieuwend dus.
Ik denk dat ik je daar gelijk in moet geven. Het komt op mij ook meer over als een Mid(End?) Life Update.

Asus verdient de credits voor het (wederom) op de kaart zetten van de Netbook als productrange (hierbij vergeten we even de Psion uit 1996, voldeed toen reeds aan de specs van de netbook, maar vormde teveel een niche en het concept werd toen niet opgepakt door andere merken). Asus biedt bovendien een behoorlijke range van netbooks aan met 7", 9", 10" en 11" displays.

Enkele commentaren stellen het nut van de netbook als product ter discussie. De netbook zal, net als een tablet of smartphone, niet iedereen kunnen bekoren. Wel kunnen we vaststellen dat netbooks als productrange geen eendagsvlieg is. Asus lanceerde de eerste Eee PC in Oktober 2007. Het concept doorloopt dus nu al zijn derde jaar. Als je hierbij bedenkt dat de adaptie door de markt enorm was. In 2007 werden reeds 400.000 netbooks verkocht (300,000 door Asus), in 2008 11.4 Miljoen. Zonder cijfers te hebben heeft een produkt als de smartphone volgens mij een langere aanloopfase gehad. De vraag hiervoor explodeerde pas met de introductie van de Apple 3G. De analogie tussen beide producten (Eee PC en Apple 3G) is de exploderende verkoop. Die geeft aan dat het product als concept op zijn plek valt door een combinatie van factoren als uitvoering, features, batteryduur, technologie.

Deze nieuwe Asus Eee PC's zijn naar mijn mening een stuk strakker van uiterlijk als de "plastic" voorgangers. Asus had altijd de gemiddelde specs, niet slecht, maar ook niet uitblinkend. Waar ik zelf altijd wat op afknapte was het uiterlijk. Oersaai. De 10xxP uitvoeringen vindt ik heel mooi. Let eens op hoe het bovenoppervlak onder de toetsen doorloopt. De toetsen raken zo geintegreerd in de behuizing.

@ _Thantatos_ Je suggestie over de SSD zette mij wat aan het nadenken en ik bleef achter met de vraag hoe Asus de Netbook wil gaan positioneren. Van de ene kant komt het merk met een Alu behuizing, dat de kostprijs zal doen stijgen, en wil Asus een zakelijke variant van de Netbook uitbrengen. Wil Asus de netbook hoger positioneren in de markt? Jouw argument, waarom geen vette SSD en wat spannender hardware spreekt dat tegen. Het lijkt er een beetje op dat Asus meer het accent legt op de looks en soliditeit dan op specs en performance. Zakelijke laptops zijn qua specs ook nooit hoogvliegers. Ik zie parallellen met hoe Apple zijn producten lanceert.

Maar, hoe dan ook, ik vindt het mooie Netbooks!

[Reactie gewijzigd door teacup op 28 februari 2010 11:17]

die netbook worden als maar aantrekkelijker

Ik hoop enkel dat er ook nog extra modellen in het <10" gamma komen...
Ze zien er prachtig uit nu nog een i5 processor, 13" led scherm, 4GB werkgeheugen en een multitouch trackpad er in. :9~
Dat is een laptop :p
Volgens mij zijn netbooks maat gebonden?
Althans het is niet eens een officiele term.

Ik kan me niet voorstellen dat sony zijn 2000euro kostende 11,6" laptop een netbook gaat noemen.
Aangezien netbooks vooral met zwak en goedkoop worden geassocieerd.
zwak qua processor/geheugen. Maar qua accuduur en voor simpel word, excel, e-mail, internet zijn netbooks perfect voor studie gebruik.

Wel moet ik zeggen dat ik met mijn 10inch Samsung uit 2008 prima kan werken toch anno 2010 een 11/12 inch zou adviseren aan tekomstige gebruikers van netbooks. Vooral voor de schermresolutie.
"Volgens mij zijn netbooks maat gebonden?"

Volgens Intel en/of MS zijn netbooks maatgebonden, maar who cares?
Netbooks zijn wel lekker doorontwikkeld, ja dat wel.

Ik vind het alleen bizar dat er Netbooks voor zakelijk gebruik uitkomen.
Als zakelijk gebruiker neem je toch een compacte laptop, veel beter voor professioneel gebruik.
De accuduur is veel belovend. Voorheen hadden veel series EeePC's types er tussen zitten die het niet langer dan 6 uren deden. Kan m.i. echt niet! Ik hoop dat de genoemde accuduren ook in de benchmarks van reviewers en in de praktijk waargemaakt worden.