Gratis upgrade naar Windows 7 voor Vista-kopers tot 31 januari 2010

Consumenten die een Vista-pc aanschaffen kunnen van 1 juli 2009 tot 31 januari 2010 gratis naar Windows 7 upgraden, zo blijkt uit nieuwe details van het 'Windows 7 Upgrade Program'. Het gaat echter slechts om drie versies van Vista.

Microsoft noemt het upgrade-plan, waarvan TechARP een nieuwe versie in handen kreeg, voorlopig 'Windows 7 Upgrade Program'. Klanten die na 1 juli 2009 een pc met Windows Vista kopen, kunnen aanspraak op de upgrade-regeling maken, terwijl de einddatum gesteld wordt op 31 januari 2010. Deze laatste datum kan echter nog veranderen als de ontwikkeling van Windows 7 vertraging ondervindt. De laatste dag waarop computerfabrikanten de Windows 7-versie vervolgens als upgrade aan hun klanten kunnen verstrekken is 30 april 2010. Computerfabrikanten zijn niet verplicht om mee te doen met het programma, maar de verwachting is dat de meeste dit wel zullen doen, omdat een gratis upgrade naar Windows 7 als verkoopargument kan worden gebruikt.

De regeling geldt alleen voor de Home Premium-, Business- en Ultimate-versies van Windows Vista en er kan enkel een upgrade plaatsvinden naar overeenkomstige versies van Windows 7. Bovendien kan de upgrade kan alleen worden uitgevoerd als de taal van de Windows Vista- en de Windows 7-versie overeenstemt. Een upgrade van Windows Vista 64bit naar de 64bit-versie van Windows 7 is mogelijk, maar een 32bit-versie van Vista upgraden naar een Windows 7 64bit niet. Wel is in dat laatste geval een schone installatie van Windows 7 toegestaan.

Hoewel een upgrade van Windows XP naar Windows 7 normaliter niet wordt toegestaan, kunnen gebruikers die hun Windows Vista-versie, geleverd bij hun pc, hebben gedowngraded naar Windows XP toch gebruik van de upgrade-regeling maken: ze beschikken immers over een Certificate of Authenticity voor Windows Vista. Ook voor deze optie geldt dat de upgrade naar Windows 7 als 'clean install' moet worden uitgevoerd. Het upgrade-programma voor Windows 7 vertoont grote gelijkenissen met de soortgelijke regeling voor Windows XP met betrekking tot de introductie van Windows Vista.

Door Pieter Molenaar

13-02-2009 • 09:38

129 Linkedin

Reacties (129)

129
113
30
17
0
1
Wijzig sortering
Dit is dus gewoon hetgeen ze ook voor Vista gedaan hebben: proberen te vermijden dat iedereen gaat wachten met een nieuwe PC aan te schaffen tot de nieuwe versie er is.

Bestaande gebruikers zijn (nogal logisch toch) NIET begrepen in deze deal.

De vraag blijft of dit wel effect heeft, voor vista hebben ook veel mensen tóch gewacht (je wilt de hassle van een "upgrade" (hetgeen eigenlijk een nieuwe install is) niet na een paar maand je PC te hebben gebruikt.

Daarnaast: dat ze gewoon Windows 7 snel buiten krijgen (en dan liefst ook nog goed), dan zal dit probleem zich wel wat meer uitbalanceren. Bij Vista was dat anders door de steeds opschuivende deadlines en featureset.
Het idee is leuk. De uitwerking belabberd.

Een soortgelijke actie was er ook voor Vista: "koop een pc met Windows XP en ontvang gratis een Vista upgrade". Uiteindelijk was je administratiekosten kwijt, waren de upgraderegels onduidelijk, werd de afhandeling uitbesteed aan een oostblokland en was de communicatie met dit bedrijf extreem slecht én je kreeg je upgrade Vista soms pas maanden na de feitelijk release.

Nee, ik trap niet meer in een leuk bedachte, maar (waarschijnlijk?) slecht uitgewerkte actie als deze en zou niemand adviseren om het wel te doen.

Ik koop Windows 7 wel gewoon als 'ie uit is.
Sorry als het overkomt als een flame, maar is dit niet simpelweg zeggen 'OK, Vista was kut, maar je mag het opnieuw proberen met Windows 7' ? Ik boedoel, toen Vista uitkwam is er iets opgezet wat werkte om te DOWNgraden omdat veel mensen zo ontrevreden waren over Vista mochten ze XP gebruiken, nu dus hetzelfde maar met UPgraden.

Ik heb het al eerder gezegd, tijd dat ik Windows 7 ga proberen hoor er veel goeds over, draai momenteel Vista zonder al te veel problemen of klachten. Alleen gewennings-problematiek die meer aan mijzelf te wijten is dan aan het OS zelf.

[Reactie gewijzigd door Mosaics.Ruled op 13 februari 2009 09:45]

maar is dit niet simpelweg zeggen 'OK, Vista was kut, maar je mag het opnieuw proberen met Windows 7' ?
Nee hoor, want dit soort acties zijn al vaker gedaan. Toen XP op het punt van uitkomen stond was er ook een dergelijke actie voor mensen die hun PC met Windows 98 hadden gekocht (heb ik zelf nog gebruikt van gemaakt).

Toen Vista bijna uitkwam was er een zelfde actie voor mensen die hun PC met XP hadden gekocht.

Niks nieuws dus deze actie, hooguit is de termijn waarop ervan gebruikt gemaakt kan worden wat aan de lange kant, maar dat is alles.
Daarnaast doet men dit om ervoor te zorgen dat de verkopen niet stilvallen. Mensen die in de maanden voor de release van Win7 een nieuwe PC willen kopen gaan anders hun aankoop uitstellen wat dan weer slecht nieuws is voor de computerbouwers.
Ook Apple heeft dit wel eens gedaan. Ik weet zo 123 niet of dat nog steeds zo is maar uit ervaring weet ik dat ze dit in het verleden zeker deden.
Nee, de waarschijnlijke reden om dit te doen is te voorkomen dat de computerverkopen inzakken. Bij de release van een nieuw OS van MS kijken veel mensen de kat eerst even uit de boom. Nu is het gewoon "veilig" om een nieuwe pc te kopen, omdat je de keuze hebt om Vista of Windows 7 te gebruiken.

Het argument dat ze zo zouden toegeven dat Vista slecht is gaat niet op want dan hebben ze vroeger toegegeven dat Windows XP slecht is, omdat ze bij de overgang van XP naar Vista hetzelfde geintje hebben uitgehaald.

Logisch dat niet iedereen met een Vista licentie Windows 7 krijgt, want dergelijke upgrades zijn bij softwaremakers nooit gratis (als het om betaalde software gaat.) Vista is na SP1 een degelijk OS om op te werken. Natuurlijk had het altijd beter gekund, maar aanspraak maken op een andere versie om die reden is niet terecht.
Toen Vista nog niet uit was en uitgesteld was kreeg je een coupon om je XP te upgraden naar Vista zodra het uitkwam. Om als verkoopargument te gebruiken. Het is dus niet ongewoon en daarmee zeggen ze absoluut niet dat Vista kut is. Sinds SP1 vind ik Vista overigens alles behalve kut, maar dat is mijn eigen mening.
@ beide

OK, ik wist dus neit dat ze dat al eerder gedaan hadden ;) (ondanks dat ik toch al aardig wat jaren met computers werk).

Vista is idd niet kut, maar je moet wat tweaken om het lekker te laten draaien :)
Het upgraden is niet echt nieuw. Toen Vista nog niet uit was werden er bij nieuwe PC's waar nog XP opstond bonnen gestoken om gratis te upgraden naar Vista.
Ik heb het al eerder gezegd, tijd dat ik Windows 7 ga proberen hoor er veel goeds over, draai momenteel Vista zonder al te veel problemen of klachten. Alleen gewennings-problematiek die meer aan mijzelf te wijten is dan aan het OS zelf.
Idem hier. Op mijn laptop vista en mijn desktop nog xp en weing klachten en zelfs weinig aanpassingsproblemen gehad. Ik denk dat veel van die klachten waren bij mensen met te lichte comps om alle bubbels en bellen te draaien.
Ik gellof ook niet dat Windows Vista (in elkgeval vanaf sp1) een slecht OS is. Ik draai het zelf zonder problemen. Maar ik denk wel dat de slechte ontvangst bij het publiek Windows Vista een beroerd imago heeft opgeleverd (overigens niet in de laatste plaats door fouten van MS zelf ) dat MS besloten heeft snel met een opvolger te komen en te distribueren. Deze tegemoetkoming lijkt me dan ook goed onderdeel van deze strategie.
Dit is geen servicepacks, want die zijn altijd gratis te downloaden (zie SP1 voor Vista, SP3 voor XP etc). Of te integeren door systembuilders uiteraard.

Dit is een compleet nieuwe versie die misschien wel een aantal overeenkomsten heeft met zijn voorgangers (nogal logisch, want mensen zijn er aan gewend, je moet niet zomaar alles veranderen), maar toch echt een aardig aantal nieuwe features en verbeteringen heeft, en als zodanig gewoon een nieuw OS is.
In z'on korte tijd na het uitkomen van Vista verschijnt Windows 7
Zo kort is die tijd niet anders, sterker nog, hij is langer dan er gemiddeld tussen releases van nieuwe Windows-versies zit.

Vista is gereleased in november 2006, Windows 7 staat geplanned voor eind dit jaar, oftewel drie jaar later.

Pakken we bijvoorbeeld Windows 95 en Windows 98, daar zat 2.5-3 jaar tussen. Tussen 98 en 98SE zat maar één jaar, en tussen 98S en Millennium nog minder dan één jaar zelfs.

Tussen Millennium en XP zat ook maar iets meer dan één jaar.

Enkel tussen XP en Vista zat meer tijd, maar dat was dus de enige uitzondering op de regel.

Over het algemeen word er om de 2-3 jaar een nieuwe versie van Windows gereleased, en Vista -> Win7 is daar dus geen uitzondering op.
Windows Vista loopt voor geen meter zowel op de pc als financiëel
Windows Vista loopt prima op een systeem dat enigszins aan de eisen voldoet. Ik gebruik het al twee jaar naar volle tevredenheid en snelheid.

Ook financieel loopt het prima, MS heeft al eerder aangegeven dat er al aardig wat exemplaren van verkocht zijn.
Dus MS laat Vista gewoon vallen en komt doodleuk met een nieuwe versie op de proppen ipv. een fatsoenlijk servicepack voor degene die Vista al hebben gekocht.
MS laat Vista zeker niet gewoon vallen want de support loopt namelijk gewoon nog jarenlang door, zoals dat altijd gebeuerd als er nieuwe versies komen.

En dat fatsoenlijke servicepack is er al een hele tijd, en er word ook al druk gewerkt aan SP2 dat binnen niet al te lange tijd ook uit gaat komen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 13 februari 2009 12:42]

wat een onzin, vista loopt perfect op een pc.. tja, het draait niet meer lekker op een hele oude pc van 5 a 6 jaar geleden, maarja dat is ook niet gek..
En zoals hier boven al aangegeven, het is helemaal niet zo kort sinds de release van vista, vista is inmiddels dus echt een stuk langer op de markt dan jij blijkbaar denkt..
Moet je eens kijken hoeveel releases er uit komen PER JAAR van bv Linux..
Enuh, niemand verplicht jou om te upgraden naar Windows7, net als niemand jou verplichtte om te upgraden naar Vista... Dat jij het zelf wilt is wat anders..
Laten we het erover eens zijn dat Vista t.o.v. XP geen verbetering is qua snelheid en stabiliteit. Zelfs op een snel/modern pc. En daar was het MS toch allemaal om te doen met de release van Vista. Dus in zekere zin hebben ze niet aan de verwachtingen van de consument voldaan. MS heeft toch zelf ook wel een klein beetje een schuldgevoel anders zouden ze toch geen gratis upgrades naar W7 uit gaan delen bij een nieuwe pc.
Laten we het erover eens zijn dat Vista t.o.v. XP geen verbetering is qua snelheid en stabiliteit.
Daar ben ik het zeer zeker niet mee eens. De snelheid is bij mij echt niet minder dan XP, en de stabiliteit is een heel stuk beter, ik heb in die twee jaar met Vista nog maar één BSOD gehad (en dat lag nog aan crappy Creative-drivers), terwijl ik er met XP toch gemiddeld wel 1 á 2 per maand had.
MS heeft toch zelf ook wel een klein beetje een schuldgevoel anders zouden ze toch geen gratis upgrades naar W7 uit gaan delen bij een nieuwe pc.
No offence, maar dat is onzin. Van 98>XP en XP>Vista waren deze upgrade-coupons er namelijk ook al (check bijv dit nieuwsbericht), dat is echt niets nieuws van Vista>W7 hoor...

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 13 februari 2009 16:09]

Daar ben ik het zeer zeker niet mee eens. De snelheid is bij mij echt niet minder dan XP, en de stabiliteit is een heel stuk beter,

De bedrijven die het met jou eens zijn zijn op 1 hand te tellen denk ik, dat staat toch wel ergens voor denk?
Ja, dat staat voor "Verstand in de kop hebben".

Windows Vista is een goed OS. Zeker voor thuisgebruik zitten er een heel aantal prettige toevoegingen in. Het doet echter niet het volgende voor een bedrijf:

- Het geeft je geen extra mogelijkheden om software te draaien; alles werkt ook op XP.
- Het zorgt niet voor een extreem hogere productiviteit (want je werkt in een bedrijf met de applicaties en meestal niet met het OS.)
- Het maakt het netwerkbeheer niet makkelijker. (Behalve misschien als alles op Vista draait.) Als je het netwerk mixt, wordt het beheer moeilijker.

Overstappen van XP naar Vista zorgt alleen maar voor extra kosten vanwege benodigde opleidingen, testen, nieuwere systemen, en dus extra problemen, terwijl het weinig of niets oplevert voor bedrijfsgebruik. Ik zie daarom XP nog wel meegaan tot eind 2010 of langer. Ik weet nog van een paar bedrijven die met Win2k werken, en waar er niemand ook maar over DENKT om te upgraden naar XP of Vista zolang hun bedrijfssoftware nog goed op 2k functioneert en er verder geen problemen zijn.

Win2k kan de drivers van XP gebruiken, dus dat OS kan nog steeds geïnstalleerd worden zolang er XP-drivers zijn. Die bedrijven zullen pas overstappen zodra:

- Nieuwe hardware niet meer werkt onder 2K/XP
- De software ge-update moet worden en niet meer werkt onder Windows 2000.

Ik geef ze geen ongelijk.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 februari 2009 18:34]

Altijd leuk wanneer mensen hun argumenten ter plekke verzinnen...

Er zijn zat bedrijven die Vista gebruiken. Dat dat niet vanaf de eerste dag gebeurt is logisch. Bedrijven zijn altijd conservatief in upgrades van het OS. Het heeft nogal wat invloed op de complete IT structuur, dus dat doe je niet 'eventjes'.
Laten we het erover eens zijn dat Vista t.o.v. XP geen verbetering is qua snelheid en stabiliteit. Zelfs op een snel/modern pc
Absoluut niet mee eens.

Vista kan beduidend sneller zijn dan XP, omdat het veel beter met extra ram kan omgaan. Door superfetch kan Vista je extra ram gebruiken om applicaties beduidend sneller te laten opstarten. Komt er op neer dat je applicaties in de diskcache komen te staan, voordat je ze hebt opgestart. Dat is een duidelijk merkbaar effect.

Verder heeft Vista een extra prioriteits systeem op je I/O staan, waardoor je ook achtergrond taken kunt laten lopen die veel de harddisk aanspreken. Daardoor kun je in Vista prima een defrag, indexing of virusscanner op de achtergrond laten lopen, zonder dat je daar last van hebt. Terwijl in XP zelfs idle time priority taken nog steeds uiterst hinderlijk kunnen zijn wanneer ze op de harddisk werken.

Qua stabiliteit heeft Vista ook voordelen, bijvoorbeeld via Aero, waarbij de verschillende applicaties in de GUI volledig onafhankelijk van elkaar zijn, i.t.t. XP waarbij ze elkaar kunnen beinvloeden, en een hangend programma dus troep op het venster van een andere applicatie produceert.

Verder is Vista ook meer secuur, niet alleen via UAC e.d., maar ook omdat bijvoorbeeld de Internet Explorere op een lager dan user niveau security zit te werken. Bijna een sandbox !


Maarja, dat soort voordelen zie je niet wanneer je alleen 3Dmark draait om Vista met XP te vergelijken....
Laten we het erover eens zijn dat Vista t.o.v. XP geen verbetering is qua snelheid en stabiliteit.
Grapjas. Sinds ik Windows NT gebruik heb ik noot meer een BSOD gezien, behalve in geval van een hardwareprobleem of een gare driver. Windows is al sinds 1993 stabiel... als je de NT-lijn maar gebruikt. Daarnaast, als je 8GB RAM (nodig) hebt zoals ikzelf, en toch een beetje deftige driversupport wilt, dan kun je maar beter Vista nemen en niet XP64. Op snelheid heb ik Vista en XP hier nooit vergeleken op een nieuw systeem, maar omdat XP64 buiten de boot valt en XP 32-bit niet werkt, is dat ook niet nodig om te vergelijken. Ik verwacht echter niet dat Vista langzamer is in het uitvoeren van programma's; hoogstens met spellen, als je niet de allerlaatste drivers hebt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 februari 2009 18:35]

Jij bent dus duidelijk iemand die meeloopt met de grote massa, door dit soort opmerkingen zijn er weer drie andere dit zo een opmerking ergens anders maakt :S
Zoals iemand anders eerder hier zij: je wilt gewoon voor niks op de voorste rij zitten.

het is geen servicepack!, het is een (naar de normale maatstaven) een ''compleet'' nieuw OS, natuurlijk voortgeborduurt op vista maar elk os van ms is voortgeborduurt op de vorige.
Ik draai hier build 7000 en deze is sneller, voelt beter aan, er zijn talloze dingen waarvan ik zeg dat het beter is als vista, het is logischer en er is heel wat onder de motorkap verandert, dat jij alleen maar naar het uiterlijk kijkt kan ik ook niet helpen maar het veranderde uiterlijk is een minimale verandering tussen windows vista en 7 en alle andere veranderingen maakt 7 toch wel net effe wat meer als een servicepack voor vista.
Build 7000 beta is al een waardige opvolger van vista en ik heb alle vertrouwen in de final build

mensen wees blij dat ze hier ''gratis'' windows 7 wegeven voor de mensen die enit kunnen wachten.
Misleidende titel :o Ik dacht even dat ik mijn los aangeschafte exemplaar van Vista ( jaar geleden ) ook gratis mocht upgraden ;)

Naar mijn mening moeten ze dit voor alle gebruikers van een legale Vista doen!
Tja het blijft MS he die willen dikke winst maken. En als ze alle Vista mensen Windows 7 gratis gaan geven verdienen ze veel minder.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 13 februari 2009 09:43]

"die willen dikke winst maken".. *zucht* weer hetzelfde riedeltje. Tuurlijk willen ze dat, het is zoals de meeste bedrijven een commercieel bedrijf. Jullie willen gewoon voor niks op de eerste rij zitten.

Als je niet wil betalen hou je het lekker bij Vista. Of vinden jullie ook als je een "legale" Audi A4 koopt dat je dan een jaar later ook het nieuwe model gratis zou moeten krijgen? Ik vewacht niet dat Audi dan nog ooit een nieuwer model gaat maken (Geen geld voor).

Het is al heel netjes dat MS een gratis upgrade doet voor mensen die na 1 juli kopen, ze hadden ook die tijd Vista wat goedkoper kunnen maken en de klanten W7 zelf laten kopen na een half jaar (zoals dat in alle andere branches gebeurt)

Denk voordat je snel wat wilt posten eens na wat je typt. Dit is gewoon het optikken van een in jullie hoofd levend ideaalbeeld.
Idd helemaal mee eens, wees blij dat MS een dergelijke aanbieding doet, ze zijn het niet verplicht. Het is een stukje echte service wat ze hiermee verlenen, je krijgt gewoon gratis een nieuw OS van ze... je slaat de spijker op zijn kop Ero-Sensei, MS had zelfs misbruik kunnen maken van de situatie door een prijsverlaging in een poging om toch nog even wat extra Vista exemplaren aan de man te brengen. 2 duimen omhoog voor MS (en die krijgen ze niet vaak van mij :))
Nah, dit vind ik wel een beetje naïef, hoor. En wel met de argumenten die nieuwstip al gaf.
Als jij echt denkt dat ze jou zo lief vinden en daarom "een nieuw OS" gratis weggeven aan je, moet je nog maar eens kijken hoe ze met die lieve Xbox 360 klanten omgaan.
Het MS wat achter de Xbox zit is een compleet andere divisie binnen MS, dat kan en mag je dus eigenlijk niet vergelijken. Wat heb ik overigens met Xbox360 gebruikers te maken als ik Windows aan wil schaffen? Totaal niets toch? Laten we de zaken niet door elkaar halen. Ik vind jou reactie overigens erg ondoordacht, wat heeft het met 'lief'' vinden te maken? Wat ik al zei, MS had ook nog even flink kunnen cashen in deze situatie, maar ze hebben gekozen voor een oplossing die een stuk vriendelijker is voor de klant. Maar volgens mij kan MS maar weinig goed doen bij jou, of niet? :p
Het is simpel gesteld het bestaansrecht van het een commercieel bedrijf.
Het is al heel netjes dat MS een gratis upgrade doet voor mensen die na 1 juli kopen
Het is gewoon business zoals je zegt, met netjes heeft het niet zoveel te maken. Zoals ieder ander bedrijf is MS niet netjes, maar uit op winst maximalisatie, en ze vermoeden dat dit de beste weg is.

De verkoop van Vista zal inzakken tegen het einde van het jaar, en om dan toch continuïteit te houden, verleiden ze mensen om Vista te kopen, want ze hebben er geen nadeel van.

Het gaat er ook om dat Windows 7 bij introductie klinkende cijfers zal hebben want een Vista debacle willen ze dit keer voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 282160 op 13 februari 2009 11:40]

Heel begrijpelijk als je het zo stelt. Ware het niet dat de zaak in veel ogen van mensen toch net ietsje anders is.

Stel nu dat je die "legale" Audi A4 koopt en je rijdt erin en het blijkt dat hij toch niet zo lekker loopt als de reclames doen vermoeden. Daarnaast blijkt dat je lang zo hard niet meer gaat als in je vorige Audi A4. Tot slot moet je regelmatig naar de garage voor een onderhoudsbeurt omdat de Audi A4 mankementen vertoont.

Als je er dan achter komt dat je niet de enige bent met bovengenoemde problemen maar eigenlijk iedereen die een Audi A4 heeft gekocht dezelfde klachten ondervindt.
En dat daarnaast de fabrikant tegen je zegt; "inderdaad de Audi A4 is misschien iets te snel op de markt gezet en we hebben niet zo goed geluisterd naar onze trouwe groep Audi rijders, Maar, we gaan een nieuwe Audi A4 maken die we A5 noemen en die al die problemen oplost maar dan moet je wel een geheel nieuwe A5 kopen"....

Voel je je volgens mij als trouwe Audi rijder een beetje bedonderd. Wat mij betreft zegt Audi; "Ruil je "oude" A4 in, en je ontvangt van ons tegen een klein prijsje een A5 omdat u als trouwe klant zo in ons bent blijven geloven.
Tja dit is toch ook wel logisch. Vind het al heel wat dat ze zo'n grote groep gratis upgrades gaan geven, al zal dit wel te maken hebben dat ze anders bang zijn dat de verkoop markt instort.
Exact. Hoe dichterbij de introductie van 7 komt, hoe minder Vista verkocht gaat worden. Mensen stellen dan de aankoop nog even uit. En vooral in deze tijd moet je dat niet hebben. De beurs gaat daarop anticiperen en dat wil men gewoon niet.

Bedrijven zoeken in deze tijd de meest creatieve manier om de omzet een beetje op gang te houden. Wat dat betreft is het wel een positieve kant van een crisis; necessity is the mother of all invention geldt dus ook voor de financiele wereld.
Ik denk nit dat veel mensen juist nog ff gaan wachten. Waarom zou je als je een nieuwe pc nodig hebt daar dan nog even mee wachten. Je mag toch gratis upgraden. Ik betwijfel het of het mensen echt wel gaat afschrikken om snel een nieuwe pc te kopen. Juist misschien wel aansporen omdat ze dan weten dat ze gelijk gratis kunnen overstappen op een nieuwere (miss. betere) versie, en toch even geproefd kunnen hebben aan Vista, zodat ze een keuze nog zelfs kunnen maken of ze niet bij vista blijven.

Het is gewoon wel redelijk chill dat je gratis kan upgraden. dus ik vind het wel een mooi plan van MS. Stimuleert zeker de verkoop denk ik

[Reactie gewijzigd door DaanVerhagen op 14 februari 2009 00:11]

Dat is ook wat mphilipp bedoelt.
Exact. Hoe dichterbij de introductie van 7 komt, hoe minder Vista verkocht gaat worden. Mensen stellen dan de aankoop nog even uit. En vooral in deze tijd moet je dat niet hebben. De beurs gaat daarop anticiperen en dat wil men gewoon niet.

Bedrijven zoeken in deze tijd de meest creatieve manier om de omzet een beetje op gang te houden...[knip].
Om dat te voorkomen geven ze dus een gratis upgrade (en heb je weer twee exemplaren verkocht voor de statistieken).
Mwah, als je bekijkt wat Windows 7 nou precies gaat inhouden... naar mijn mening niet meer dan een service pack voor Vista. Maar omdat Vista een beroerd imago heeft, wilden ze een nieuwe versie uitbrengen. En door gratis upgrades te bieden, scheppen ze een gevoelsmatig licht aan het eind van de tunnel en zullen mensen eerder Vista kopen met de hoop dat ze straks met Windows 7 écht kunnen beginnen.

Puur marketing...
Mwah, als je bekijkt wat Windows 7 nou precies gaat inhouden... naar mijn mening niet meer dan een service pack voor Vista.
Ik ben zo kotsbeu om dat te horen. Ik schrijf even neer wat ik door de jaren heen te horen en lezen heb gekregen over Windows.

"Windows 7 is niet meer dan een servicepack / update voor Vista."
"Windows Vista is niet meer dan XP met Aero en een niet-compatible drivermodel."
"Windows XP is niet meer dan Win2000 met een bijgewerkt uiterlijk."
"Windows 2000 is niet meer dan Windows NT4 met USB-support."
"Windows NT is niet meer dan een 32-bit hercompilatie van Windows 95."
"Windows 95 is niets anders dan DOS/Win3.11 en Win32s in één pakket met een nieuw uiterlijk."

Ga je gang, en installeer gewoon DOS 6.22 en Windows 3.11. Er is immers niet zo heel veel veranderd. Per versie zijn er slechts héle kleine toevoegingen geweest, zoals hierboven staat. Toch?

Stop met zeveren en blijf in de prehistorie op XP of zelfs 2K hangen als je dat zo goed bevalt. (Niets ten nadele van 2k overigens. Ik heb het graag gebruikt tussen 2000 en begin 2004.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 februari 2009 00:03]

ServicePack, ik denk dat je dan toch even de W7 beta moet gaan draaien, het is ongeveer net zo'n verandering als van XP naar Vista, en imho meer dan een gratis SP waard.
met de dingen die anders zijn en de vele dingen toegevoegd aan win7, zou ik ook zeggen : dit is geen SP man. dit is een volledig OS die , imo , veel better uitgewerkt is als vista :Y)

en daar nog eens bij zijn er intern ook veel dingen veranderd in win7. ik had gehoord dat ze bij microsoft aero from scratch opnieuw hadden geprogrameerd ipv gewoon verbeteren, ik zie zo dingen niet gebeuren voor een update of sp


on a side note:
het probleem recorder van win7 is ZALIG :D

[Reactie gewijzigd door Daco op 13 februari 2009 13:20]

Sorry, maar wat je nu zegt is in mijn ogen de grootste onzin!:
Als MS er voor kiest om uit marketing overwegingen het SP2 voor Vista Windows 7 te noemen, moet deze ook gratis aangeboden worden.
Ehm volgens mij komt er gewoon een SP2 uit: bron Daarnaast is een SP bij MS alleen een pakketje met alle security updates van de afgelopen tijd, met wat kleine toevoegingen aan bijv drivers (xp sp1) of veiligigheid: (xp xsp2) of wat netwerk verbeteringen (xp sp3).
Ze hebben tenslotte de klant volledig misleidt met Vista, en daarvoor hoeft de klant niet te boeten in mijn ogen.
Hoezo hebben ze de klant misleid, omdat sommige mensen niet tevreden waren ...? Je kon altijd nog een trial installeren om te kijken of het wat was, natuurlijk moet dit niet nodig zijn! Maar vind je het gek als er bijna 7 jaar verschil zit tussen een OS (XP: 2001 Vista: eind 2007), dat mensen dan moeilijk kunnen overstappen. Daarom brengt men normaal ook ong elke 2 jaar een nieuw os uit.
we hebben het hier tenslotte over een ordinaire kernel-update, meer is het niet. Die kan je dan niet verkopen als nieuw os, en voor nieuw os-geld.
Nee je hebt gelijk het is een simpele kernelupdate, een kernelupdate waar tallen van mensen aan hebben gewerkt, een nieuwe interface voor is bedacht en tal van verbeteringen zijn aan gebracht aan zowel stabiliteit, vormgeving, veiligheid, programma's. Maar was windows NT dit ook niet tegenover 95, 98 tegenvoer 95, en millinium |:( tegenover 98. Oh ja en Windows 2000 tegenover XP, want dat is wat XP is een leuke 2000 versie aangepast voor de thuisgebruiker.

Wat ik hier bedoel mee te zeggen is, natuurlijk had ik liever gehad dat windows 7 meteen de vista was, maar na vista krijgen we weer een nieuwe os en daarna weer 1. Maar zo kun je nooit een os kopen. Misschien zou je een abonnement moet kunnen afsluiten zodat je altijd de nieuwste vernieuwingen krijgt ;) Of gewoon een Linux nemen _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 februari 2009 12:10]

Mja. Ik denk dat die uitspraken alleen gedaan zijn door de reactie's van de gebruikers. Vraag me daarbij meteen af hoeveel mensen die Vista langer als een jaar gebruiken nou echt ontevreden zijn? Ben er zelf in ieder geval super tevreden mee en vind het zeker een hele grote vooruitgang op XP.

Daarbij komt dat elke software maker wel eens met een wat mindere versie komt. Om het dan meteen misleiding te noemen.

Ik vind het ook een goede zet van ze om gebruikers gratis te laten upgraden! Newtek (o.a. Lightwave 3d) doet dit ook al een hele lange tijd en het is gewoon voor de producent en de consument makkelijk.

Jij hoeft niet te wachten met je aankoop en kan meteen lekker aan de slag met je nieuwe hardware en bent verzekerd van een update. Microsoft heeft minder last van dalende verkopen. ++ lijkt mij!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 123349 op 13 februari 2009 11:45]

Mja. Ik denk dat die uitspraken alleen gedaan zijn door de reactie's van de gebruikers. Vraag me daarbij meteen af hoeveel mensen die Vista langer als een jaar gebruiken nou echt ontevreden zijn? Ben er zelf in ieder geval super tevreden mee en vind het zeker een hele grote vooruitgang op XP.
Ik heb Vista 64 Ultimate als een van de eersten gekocht, in februari 2007. Helaas werkt onder andere mijn netwerkkaart (Linksys WMP300N) niet en Linksys heeft geen plannen om een werkende driver voor Vista 64 uit te brengen.

Daarnaast vind ik dat je voor bepaalde bewerkingen veel te vaak moet klikken. Even het ip adres van een netwerkadapter veranderen, de adapter uitzetten en weer starten kost met UAC aan héél veel tijd. De geavanceerde opties zijn veel te diep weggestopt en zijn niet of nauwelijks naar voren te halen. In XP lukt dit met een paar drukken op de knop.

Omdat hardware producenten geen drivers maken en ik Vista niet fijn vind werken, ligt mijn Vista DVD al 2 jaar weg te rotten in de kast.

Ik heb de beta van Windows 7 (64bit) gedownload en die lijkt het wel aardig te doen (zelfs m'n netwerkkaart doet het!). Ik denk echter niet dat ik weer een early adaptor zal zijn. Dit keer kijk ik de kat wel even uit de boom.
Windows 7 is in mijn ogen ook geen SP2 voor Vista, maar een volledig nieuw OS.
Bovendien, Windows 95 heeft zelfs een a, b en c versie gehad, maar dat mocht je ook niet zo upgraden. Windows 98 was ook weer een kernelupdate daarvan.

Ik heb de beta van Windows 7 bekeken en het lijkt wel een leuke upgrade te zijn.

Daar moet je dan ook wat voor over hebben.
Gezien het feit dat ik genoeg over heb om een van de eersten te zijn die een ULTIMATE gekocht heb vind ik wel dat ik recht heb hierop.

Er zijn praktisch geen Ultimate Extra's uitgebracht, wat wel een hoofdreden was voor mij om die te kopen. Erg jammer, maar ik zie mijzelf geen Ultimate meer kopen van Win7...
Er zal waarschijnlijk helemaal geen Windows 7 Ultimate uitkomen als retail versie, dus als je echt Windows 7 Ultimate wilt hebben, dan moet je die bij een nieuw systeem kopen als OEM versie.
Een OEM mag je tegenwoordig ook los kopen hoor, dat hoeft niet meer gebundeld met een nieuw systeem. Vroeger moest dat wel idd, maar MS heeft al een tijdje geleden veranderd.

Je hebt bij een OEM alleen geen recht meer op ondersteuning van Microsoft (wel patches uiteraard, geen telefonische support etc), want daarvoor moet je bij de systembuilder zijn en dat kan jijzelf ook zijn.
Gezien het feit dat ik genoeg over heb om een van de eersten te zijn die een ULTIMATE gekocht
Dus jij hebt de volle levensduur van Vista kunnen genieten en wilt dan ook nog een gratis upgrade? Dit is voor mensen die iets kopen dat meteen al weer verouderd is, een veel zinvollere reden voor een gratis upgrade dan het ontbreken van zinloze extra's.
Daarentegen zal de verkoop van Vista flink inzakken het komende jaar in afwachting van Windows 7. Met deze actie (als het ook voor retail zou gelden) zouden ze er voor kunnen zorgen dat de retail verkopen gewoon op een gelijk niveau doorgaan.
met deze actie zal juist de verkoop van de oem blijven lopen en heeft dit nix met de retail te maken
wat een onzinnige uitspraak.. MS is een commercieel bedrijf, en tuurlijk willen die winst draaien.. Maar jij zeurt toch ook niet over bedrijven als je een nieuwe tv hebt gekocht en nog geen 2 maanden later komt er een nieuwere versie van uit, dat weet je van te voren..

En de prijs van Windows valt enorm mee, ga maar eens uittellen hoe vaak je het gebruikt..
Naar mijn mening moeten ze dit voor alle gebruikers van een legale Vista doen!
Zou wel leuk zijn, kreeg een gratis Vista thuisgestuurd dankzij een legale XP (oem ;))aanschaf - en dan zou ik straks weer een gratis 7 update krijgen :+
Anoniem: 160471
@Darker14 februari 2009 16:04
Is dit eerlijk ? Als early adopter wordt je weer ik de kou gelaten. Deze groep (mezelf ook) zijn toch de gene die zorgen voor de penetratie van vista op het huidige nivo.. Vindt het beetje gek dat mensen die wachten om te kopen dan nog eens een beloning krijgen die mensen die snel kopen en meestal meer betalen dan weer zonder iets zitten. Any ways.. Dan zullen we maar windows 7 legaal kopen ofzo !!
Anoniem: 147258
13 februari 2009 09:50
Is dit niet gewoon heel erg een actie om er voor te zorgen dat de consument pc's blijft kopen en niet wacht met het kopen van een nieuwe tot W7 er is?

We hebben bij apple bij de overgang van Tiger naar Leopard gezien dat een hoop mensen toch besloten te wachten op het nieuwe os alvorens nieuwe hardware te kopen...

Vista heeft een slechte naam en microsoft belooft gouden bergen met W7 dus ik kan me goed voorstellen dat een hoop mensen daardoor zouden wachten. Een gratis upgrade is uiteraard wel een reden om nu toch maar die nieuwe pc of laptop aan te schaffen.
Iedereen massaal Windows Vista kopen dag voordat 7 uitkomt ;). Zo kan je de 'rijen' ontlopen en lekker smorgens al updaten hehe.
Wat voor problemen heb je dan elke dag met Vista die ik hier niet heb? Ik draai toch spellen uit 1998, geschreven voor DirectX 6.1 zonder problemen, maar daarnaast gebruik ik ook nieuwe software. En dat zowel 32-bits als 64-bits door elkaar.

Het enige waar ik me hier aan erger is dat ik niet gewoon ALLE mappen op "Details" schijn te kunnen zetten. Vista schijnt nogal eens zelf te besluiten dat een map opeens toch ratings en thumbnails moet laten zien. Voor de rest 0,0 problemen hier.

Oh ja, veel plezier met Linux, en het lezen van vaak zwaar gedateerde meterslange HOW-TO's. Geweldig OS voor een specifieke geoptimaliseerde server of een desktop met een speciale taak, maar (imho) nog steeds niet geschikt voor een alledaagse desktop thuis.
Maar volgens heb je daar zoals altijd niets aan wanneer je bv bij Dell een customized install krijgt. Zit geen certificate of serienummer bij.

In elk geval zullen de vistaverkopen nu helemaal instorten, en vermoedelijk na 1 juli booming worden. Snap dat ook niet echt van MS, om daar nu mee te komen.
Bij Dell zit, zoals bij alle fabrikanten die OEM-versies leveren van Windows, de productkey-sticker gewoon op de computerkast geplakt. En op aanvraag krijg je de installatie dvd er ook bij voor zover die er niet standaard bijgeleverd wordt.
Erg netjes ! Ik heb hier op het werk geen enkele PC met Vista (alleen XP Pro) dus helaas gaat deze regeling hier niet op; ben wel benieuwd naar XP -> Windows 7 upgrade prijzen.
Er zal geen upgrade komen van XP naar Windows 7.
MS heeft hier bewust voor gekozen, zodat ze minder rekening hoeven te houden met oudere systemen.
Er zal wel een upgrade mogelijkheid van Windows XP naar Windows 7 komen. Tenminste qua licentiekosten: je zult de PC wel kaal moeten installeren met Windows 7, een software upgrade vanaf XP is niet mogelijk (en sowieso niet aan te bevelen).
Waarom zou je uberhaupt een 'oude' PC upgraden naar een nieuw OS als het huidige OS nog perfect draait.. Het is zo'n kolder dat mensen zonodig een nieuw OS moeten hebben omdat het uit is..
Het lijkt me dat er genoeg redenen zijn om te switchen van XP naar Windows 7. Ook op oudere hardware schijnt Windows 7 het een stuk beter te doen dan Vista. Ik ken iemand die het op een 5 jaar oude Pentium 4 machine heeft geïnstalleerd en daarop draait het nagenoeg net zo snel als XP. Ik heb hier ook nog een oude P4 laptop waar ik het ook nog eens op wil testen. Aero zal het misschien wel niet doen, maar OK.
gelukkig maar, die pc met vista moet je dus na juli kopen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee