Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Submitter: nan0x1

De Vlaamse overheid trekt 2 miljoen euro per jaar uit voor de gamesindustrie in de regio. Het geld is bestemd voor initiatieven die door Vlaamse bedrijven kunnen worden gedeeld.

Outcast uit 1999 van het Vlaamse AppealDe Vlaamse minister van Economie Patricia Ceysens geeft het Interdisciplinair Instituut voor Breedbandtechnologie in Gent een jaarlijks budget van 2 miljoen euro. Het geld dient door het Ibbt, een onderzoekscentrum van de Vlaamse overheid, te worden verdeeld onder Vlaamse game-ontwikkelaars. Het geld is vooral bedoeld voor "initiatieven en innovaties die door bedrijven kunnen worden gedeeld," zo schrijft De Morgen. Bedrijven die onderzoek doen dat interessant kan zijn voor het ontwikkelen van games, kunnen een subsidie tot 300 duizend euro krijgen. Slechts enkele bedrijven in Vlaanderen maken games, maar Ceysens wil het aantal opschroeven door los van de ontwikkelsubsidie die het Ibbt gaat verdelen ook startsubsidies te verstrekken. Voor zogenaamde incubators komt een jaarbudget tot 500 duizend euro beschikbaar.

De Nederlandse overheid stelde in 2006 een enigszins vergelijkbare subsidie beschikbaar. Het ministerie van Economische Zaken stak 10 miljoen euro aardgasgeld in het Center for Advanced Gaming and Simulation, een samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, TNO en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Het geld was bedoeld voor onderzoek naar zogenaamde 'serious games.' Ook in andere landen is subsidie beschikbaar voor game-ontwikkelaars. Canada probeert bijvoorbeeld ontwikkelaars aan te trekken met een belastingvoordeel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

leuk idee, een start capitaal voor het opzetten van een game studio in belgie.

enige nadeel dat een game studio letterlijk klauwen met geld kost.
het in licentie nemen van een game engine kost al behoorlijk wat.
en het zelf ontwikkelen van een engine is bijna onbegonne werk.

dan kom j in de category garage game engines.... maar of daar nu echt veel supper games uit geperst worden...

en de games die ermee gemaakt worden, wordt door velen van ons niet gespeeld omdat we te verwent zijn geworden door engines zoals Dunia

kortom... waarom zoveel geld in pompen ??

oh mensen die zeggen waarom maar er zijn ook nog RPG engines.
jah klopt maar ook daar zijn de groote engines groote spelers in.
BV unreal engine wordt ook gebruikt door RPG builders


Beetje betaalbare engines zijn:

Tortuise ofzo
http://www.garagegames.com/

A7
http://www.3dgamestudio.com/


Het erge is dat bv een Unreal Engine een kleine 7000 dollar kost en dan mag je hem maar gebruiken voor 1 game.
En voor de volgende game moet je weer een licentie aanschaffen,
Dus je bent al een vermogen kwijt zonder of je weet of uberhaubt het spel verkoopt en loopt.
Dan kan je concept nog zo goed zijn.

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 10 november 2008 15:34]

Een leuke game hoeft niet zozeer een top game engine te hebben. Ook games met minder realisme of grafisch geweld worden enorm gesmaakt. Een (slecht) voorbeeld is bijvoorbeeld TF2, dat met zijn source engine weliswaar niet de minste onder de engines gebruikt, maar anderszijds eigenlijk een vrij eenvoudige grafische weergave heeft. Dat ze source gebruiken, heeft er vooral mee te maken dat het de huis-engine is (het hen dus niets extra kost) en compatibel met hun editors.

Maar heel veel andere games doen het toch ook goed, zonder per sé Dunia aan boord te hebben.
Je hebt volledig gelijk, ik weet niet hoe duur bijvoorbeeld de dunia engine zou zijn, maar het startkapitaal zal dan waarschijnlijk al te klein zijn. Als dat gamebedrijf wil overleven moeten ze een erg verkoopbare game maken. Denk maar aan the sims bijvoorbeeld. Totaal uitgemolken en super slechte graphices, maar het blijkbaar nog steeds niet uitgeperst.
Het gaat echt puur om een originele speelbare game te maken. Ook blizzard is een goed voorbeeld van games met een oude engine...
Dus niet meteen alle hoop overboord gooien!
The sims is een goed idee, een super idee eigenlijk. En de engine erachter is niet zo ingewikkeld, of zeker toch niet zo duur als een top 3D engine.
Het probleem zit hem natuurlijk in marketing. Je hebt al bijna 500k nodig om je game bekend te maken. Je game mag nog zo goed zijn als het wil, de mensen moeten het kennen.
De marketing wordt door de uitgever gedaan, de gamestudio maakt de game slechts, he? :). Op zichzelf natuurlijk een krom concept, maar gamestudios kunnen wel degelijk op kleine budgets beginnen.
Dat de gaminindustie geld nodig heeft, is duidelijk. Maar dat gaming een booming industrie is en veel geld oplevert, is ook bekend.
Deze subsidies zijn er dan ook juist op gericht bedrijven een eerste zet te geven, de kans te geven op de markt te stappen met een eerste game, gameconcept of onderdeel van een game (een bedrijfje dat grafische dingen doet bijvoorbeeld). Als deze experimenten vervolgens renderen moeten die startups meer op eigen benen kunnen staan.
De Vlaamse overheid probeert hiermee zo min mogelijk op één paar te wedden door die projecten de voorkeur te geven die door verschillende bedrijven ondersteund en/of ontwikkeld worden. Zo hopen ze dat de subsidies maximaal gaan renderen; de kans is immers groter dat zo'n consortium een eventuele mislukking overleeft dan dat een enkel bedrijf zich staande zou kunnen houden.
Het is ook niet in eerste instantie de bedoeling meteen te gaan concurreren met de grote titels. De bedoeling is in eerste instantie bedrijven te vormen en technologie te gaan ontwikkelen. Een game bestaat uit veel componenten (grafische engine, fysische engine, textures, AI, verhaallijnen etc). Het is niet ondenkbaar dat een Vlaams bedrijf zich zou specialiseren in het ontwikkelen van een deelcomponent.
Natuurlijk is het eindresultaat een game. In hoeverre die van dag één zullen kunnen opboksen tegen de toptitels is inderdaad nog maar de vraag, maar mij lijkt het evident dat ook games die de top 10 niet halen, winstgevend (kunnen) zijn. De winkels liggen nu toch ook vol?
de winkels liggen er inderdaad vol mee, maar je kan niet je brood beleggen van een game of concept dat bij de intertoys in de rommel bak licht voor 2,50 waarvan er meschien 1 iemand een exemplaar meeneemt
Het erge is dat bv een Unreal Engine een kleine 7000 dollar kost en dan mag je hem maar gebruiken voor 1 game.
Ik weet niet waar die informatie vandaan hebt, maar het klopt niet (bedrag is wel iets hoger dan dat).
En behalve dat, waarom is het erg dat een real time 3D game engine veel geld kost? Je koopt technologie in, dat is altijd duur. Besides, een devkit voor consoles is ook niet goedkoop. Dat kost je al snel 10000 per stuk, en dan heb je nog niet eens het recht om je spel voor die console te verkopen, je hebt dan alleen hardware op je game te testen.

Maar goed, 2 miljoen euro is niet veel. Als je alleen al kijkt naar de loon kosten van je werknemers.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 10 november 2008 16:11]

ik zat er met een $555 niet ver naast.

http://www.unrealtechnolo...lopment-kit.php?ref=order

okeeee geef toe, heb je maar 1 user licance

vergeet niet dat 2 Miljoen euro over de gehele sector gaat.
dus niet per opgezette studio ;)


oh dit zijn trouwens de prijzen voor de oudere Unreal2 Engine,
Unreal3 Engine prijzen heb ik nog niet gezien

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 10 november 2008 16:42]

UE2 Runtime is niet voor game development, maar voor 3D visualization e.d. Dat is de voornaamste reden dat de prijs zo "laag" is.
krijg nou wat.... wat kost dat ding wel als je de source wilt hebben 8)7
Er is geen vaste prijs, per licentie contract word er onderhandeld over de prijs.
Dacht ooit ergens gelezen te hebben tussen de 100.000-500.000$...

Voor UE3 gaat t gerucht dat die boven de 700.000$ ligt..
zie: http://www.devmaster.net/engines/engine_details.php?id=25

Prijzen zijn niet public uiteraard, maargoed: het scheelt een ontwikkelaar aanzienlijk om een bestaande en beproefde engine te gebruiken dan eentje van 0 zelf te gaan ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Def1ant op 10 november 2008 17:32]

er zijn ook zeer goede voorbeelden.
kijk naar onze Garriela game studio die KillZone heeft gemaakt voor de playstation.

maar er zijn er ook zat die het hoofd niet boven water kunnen houden.
Er zijn veel mensen die een poging doen om een complete game of concept in de markt te brengen.
maar zonder goede uitgevers valt er weinig te beginnen

en het gaat sneller fout dan goed... dan hebben ze 1 goed lopende titel.
en vervolgens kunnen ze daarna de tent sluiten.. heel goed voorbeeld is A2 racer.


Wat ik wel een aanvulling zou vinden, is wanneer ze na subsidie niet zelfstandig door kunnen gaan. het concept aan een cummunitie moet worden overhandigd zodat waneer het bedrijf op de fles gaat en wij dus onze belasting centjes kwijt zijn, niet de kennis verloren gaat.

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 10 november 2008 16:00]

Het zijn juist de uitgevers die de grondslag zijn voor de destructie van de games industrie. Voorbeeld : Rare versus Microsoft. - EA versus Westwood.

Daarom hoop ik dan ook dat het geld in handen komt van de game studio's en NIET in handen van de uitgevers en consorten.
Het zijn juiist de uitgevers die de gok willen nemen en een injectie geven in een bedrijf, en dat gaat om meer geld dan het complete potje subsidie geld.

nadeel is wel dat wanneer een concept goed loopt ze zoveel mogelijk rendement willen halen uit die investering. dus je veel van hetzelfde krijgt.

wat me trouwens wel opvalt is dat deze scene wel verdomd gesloten is.
en je verdomd lasstig er tussen komt.
Ook is kennis op dit gebied niet veel verspreid... dat is wel een min puntje.
maar aan de andere ook wel logisch dat is de meerwaarde van het bedrijf :)

De basis is overal wel te vinden, maar als je verder gaat dan wat cubus of een rigged figure of een landscape met bump mapping op je scherm dan is er opeens heeel weinig informatie te verkrijgen.

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 10 november 2008 16:16]

er zijn ook zeer goede voorbeelden.
kijk naar onze Garriela game studio die KillZone heeft gemaakt voor de playstation.
Guerilla ;)
Die overigens vlak na het uitbrengen van Killzone werd ingelijfd door Sony.

En dan vergeet je nog de meest succesvolle Nederlandse games studio: Triumph.
Die zijn bekend geworden met Age of Wonders en kwamen daarna met Overlord.
Ik zie enkele mensen, wss Belgen leuke opmerkingen maken over Urbanusachtige games, welke impliceren dat er niet veel goeds in de Belgische gameindustrie zou voortkomen volgens hun. Ik raad deze mensen eens aan te googelen naar Divine Divinity, en nog veel recenter, Divine Divinity 2.

Ik ben zelf Belg en laat ons zeggen dat dit wel een reeks is die astronomisch goed in elkaar zit. Daar kunnen sommige bigbudget kaskrakers nog een puntje aan zuigen weze het de storyline en de manier van overbrengen.
Canada probeert bijvoorbeeld ontwikkelaars aan te trekken met een belastingvoordeel.
Ik werk vanuit België voor een Canadees gamingbedrijf. Kan ik dan subsidie én belastingsvermindering krijgen? :+

Even serieus. Dit is een zeer goede zaak. Er is veel talent in de Benelux, zowel qua ontwikkelaars als artiesten, maar geld om op te starten en tegen de grote buitdenlandse bedrijven te kunnen concurreren was er niet echt.
Ik hoop dat jullie in België geen "last" hebben van organisaties als de NLGD die vooral goed is in lobby'en en de schijn ophouden dat zij de Nederlandse gamesindustrie vertegenwoordigen, en er ondertussen met al het subsidiegeld vandoor gaan (en wat doen ze ermee? zogenaamd de Nederlandse Gamedagen organizeren, waarvoor je je alsnog blauw moet betalen (lees ¤600+) om binnen te mogen komen). Het blijkt helaas maar al te waar dat als er ergens geld te halen is criminelen op de eerste rij zitten...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 november 2008 17:47]

voor mensen die wel geintreseerd zijn in technieken achter game development.
http://forums.sagamedev.com/

is get forum van South African game development... kan je redelijk wat vragen stellen.
maar ook daar wordt aangeraden om een concept uit te brengen op je zolder kamertje zoals vroeger standard was, want de concurentie is groot en kans op overleven erg klein

en dat is al op budget game development


Er is trouwens ook een Opleiding in Amsterdam voor game programmer / designer.
ben ff de naam kwijt... opleiding was wel duur

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 10 november 2008 16:27]

Misschien bedoel je met die opleiding in Amsterdam SAE / QANTM.
Dit lijkt positiever dan het is. In Nederland hebben we jaren geleden ook tientallen miljoenen euros aan subsidies uitgegeven voor gamesbedrijven.
De uitkomst daarvan was vrij opmerkelijk.

Het volgende bleek namelijk het geval. De bedrijven welke subsidie ontvangen hadden gingen failliet en de bedrijven welke geen subsidie ontvangen hadden overleefden.
De reden hiervoor was dat bedrijven welke subsidie ontvangen hadden hun bedrijfsprocessen dermate ingericht hadden dat deze helemaal niet gestroomlijnd waren voor een commerciele gamesmarkt. In het kort waren hun kosten veel te hoog t.o.v. de inkomsten.
Ze leunden als het ware achterover door de overvloed aan kapitaal. Toen dat kapitaal(subsidie) op was bleef er slechts een verliesgevend bedrijf over.

De bedrijven welke geen subsidie hadden ontvangen hadden hun bedrijfsprocessen dermate gestroomlijnd dat ze overleefden in een zeer moeilijke markt. (Ze moesten immers wel stroomlijnen vanwege de schaarste van kapitaal)

Daarnaast vloeit subsidiegeld vaak linea recta de zakken in van de grootaandeelhouders van een bedrijf en wordt het lang niet altijd geinvesteerd in het bedrijfsproces zelf.
Waardoor subsidies(belastingsgeld) een soort cadeautjes zijn voor de elite in een land.
Belastingsgeld vloeit dan via de overheid direct naar de elite van een land.

Subsidies werken om de bovengenoemde redenen vaak niet.

[Reactie gewijzigd door Arcane Apex op 10 november 2008 17:50]

De bovenstaande situatie is echter geen regel, daarom werken subsidies, mits voor de juiste bedrijven zeker wel.
En dat terwijl de staatschuld omgerekend zo een 28.000 euro per inwoner telt !!
Lees: Vlaamse overheid deelt 2 miljoen euro uit aan vriendjes voor het maken van edu-crap games.
Laat osn nog even wachten aan welke projecten en of bedrijven deze subsidies worden toegezegd alvorens ze compleet met de grond gelijk te maken ;)
Dit is goed nieuws. Hopelijk krijgen we binnenkort wat meer games van Vlaamse bodem :)
Ik vond Outcast zeer vermakelijk. Als ze van die kwaliteit zijn, graag!
Appeal, de maker van Outcast, was echter geen Vlaamse maar Waalse studio.

De enige min of meer bekende Vlaamse studio is Larian.
The Endless Forest, gaaf spel

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 10 november 2008 15:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True