Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Met GameOn gaat een nieuw investeringsfonds van start dat als doel heeft Nederlandse start-ups in de game-industrie financieel te ondersteunen. Het fonds wil ook buitenlandse start-ups naar Nederland halen en is op zoek naar creativiteit en businessmodellen.

De investeerders achter GameOn zijn duidelijk in hun doelstelling; ze zijn op zoek naar startende ontwikkelaars die een bedrijf willen opbouwen dat voldoende winst weet te maken om zichzelf te bedruipen en het geïnvesteerde geld terug te betalen. Het heeft daarvoor in een eerste investeringsronde 10 miljoen euro opgehaald bij 'ondernemers met samen meer dan 50 jaar ervaring in de game-industrie'. Een van de oprichters van het fonds is Reinout te Brake, medeoprichter van Spil Games, de succesvolle Nederlandse ontwikkelaar van casual games. GameOn wil startende ondernemers uitgebreide ondersteuning bieden en helpen 'van papier naar product'.

"We hebben een enorme groep getalenteerde en creatieve ontwerpers in Nederland, die over het algemeen hard werken om hun huur te kunnen betalen. We moeten met name leren van en voortbouwen op onze kennis over game monetization. Het doel van GameOn is om mensen met deze monetization en marketingkennis te koppelen aan financiële middelen en creatief talent. Op deze manier willen we in de game-industrie een explosieve groei bereiken", aldus te Brake tegenover het vakblad Control.

De initiatiefnemers van het fonds worden gesteund door de overheid. Zo krijgt GameOn steun van de Netherlands Foreign Investment Agency van het Ministerie van Economische Zaken. Dat agentschap heeft tot doel om buitenlandse bedrijven naar Nederland te halen en dat is dan ook wat GameOn gaat proberen met startende buitenlandse ontwikkelstudio's. GameOn wordt verder ondersteund door de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Haarlem.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

De overheid legt 5 miljoen in, de rest komt van andere investeerders, totaal wordt het dan 10 miljoen.
De rijksoverheid investeert 5 miljoen euro in het nieuwe investeringsfonds GameOne, dat vanochtend werd aangekondigd op gameconferentie Casual Connect in Amsterdam. In totaal krijgt het fonds een kapitaalinjectie van 10 miljoen.
http://www.nrc.nl/2014/02/11/de-overheid-investeert-in-games-gameone-begint-met-10-miljoen/
Wel een mooi initiatief, al kun je je afvragen in hoeverre zo'n klein bedrag zoden aan de dijk zet.
Voor een game als Leisure Suit Larry is met kickstarter $655,182 opgehaald, en daarmee hebben ze de game kunnen uitbrengen. Met het budget van 10 miljoen moet er wel een aantal games gemaakt kunnen worden.
Nu is het de vraag hoe het fonds gaat werken, als subsidie, of als (renteloze) lening. Als subsidie is het een kansarm verhaal, het geld komt nooit terug, en mensen worden er heel lui van (gratis geld). Als het als een (renteloze) lening verstrekt word, komt het geld weer terug in de kas van het fonds en moeten ze heel goed aan een verdienmodel werken. Nu word dit al in het artikel al gerefereerd naar in app reclames e.d., zodat bij de initiators wel een reëel beeld is.
Het kan daarnaast ook een voorwaardelijke gift zijn (zoals de basisbeurs voor studenten nu nog is). Een lening die mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet kwijtgescholden wordt. Want als ze dit budget verdelen over een aantal startups, en die startups zorgen ervoor dat de Nederlandse bodem vruchtbaar genoeg is, is het fonds ook niet meer nodig. En dan is het ook niet noodzakelijk dat het fonds blijft bestaan.
Dan kunnen 15 games ontwikkelt worden en is de fontein leeg.
"ze zijn op zoek naar startende ontwikkelaars die een bedrijf willen opbouwen dat voldoende winst weet te maken om zichzelf te bedruipen en het geïnvesteerde geld terug te betalen."

In hoeverre je hier zekerheid van hebt is een ander verhaal, maar het zal dus niet voor de eerste de beste startup met het eerste de beste spelletje zijn. De investeerders willen hun geld gewoon terug zien natuurlijk.
Van die KS houden ze ongeveer ¤450.000 over, maar de vraag is of ze niet zelf diep in de buidel hebben moeten tasten. Ze hadden namelijk al de licentie losgepeuterd, dat zie ik zonder geld niet gebeuren... Vaak word er een bedrag gevraagd via KS waarmee ze kunnen aantonen aan investeerders dat er een markt voor is en niet dat ze het hele bedrag ophalen via KS. Soms wordt het als een verkapte reclame/preorder campagne gebruikt, terwijl ze het geld zelf ook hebben. Of dat ze het bedrag nodig hebben als aanvulling op wat ze al hebben uit eigen zak...
Vind je, ik vind dergelijke dingen dubieus wanneer het gewoon zoals nu vaak is een subsidie is.

Wanneer je als Overheid "investeert" in film/muziek/games vind ik dat best. Maar daarvoor moet je in ruil gewoon mede eigenaar worden iig om eventuele winsten ook te krijgen. En je 5 miljoen terug te verdienen en dan mogelijk te herinvesteren.

Van de 10 die geld krijgen haalt het er mogelijk één het wel. Die moeten juist weer die 5 miljoen terug betalen.

Hetzelfde geld voor elk van dit soort projecten. Jammer dat dat nooit gebeurd
Waarschijnlijk valt dit fonds onder de regeling Seed Capital
http://www.rvo.nl/subsidi...apital-voor-investeerders
En betreft het dus een fonds dat participeert en derhalve ook mede eigenaar / aandeelhouder wordt.
Terugbetaling vind veelal plaats uit een exit. Het betreft hier dan een closed end fonds, wat in houd dat geld dat terug wordt verdiend niet opnieuw geinvesteerd wordt, maar wordt terug betaald aan de investeerders en dus ook aan RVO ofwel de staat.
Ja, maar je snapt mijn probleem.

Stel je investeert in 5 gelijke delen ( aka 1 miljoen per stuk) en slechts één maakt iets goeds.

Dan krijg je 1 miljoen terug (misschien wat extra) en verlies je er dus 4.

In mijn ogen moet je die 5 miljoen terug krijgen, en dat moet dan die éne doen.
Inderdaad ik snap je probleem, maar er is ook een ander probleem. Er wordt in Nederland een groot tekort aan beschikbaar kapitaal gepercipieerd voor Seed en Pre-Seed bedrijven. Aangezien er kapitaal genoeg is, heeft het waarschijnlijk vooral te maken met de verhouding risico/ reward. Wat jij aan geeft is terecht te veel start ups halen het niet of onvoldoende om een reëel rendement op te leveren. Het is dus kiezen tussen 2 kwaden. Om investeerders meer te interesseren; belasting geld in zetten en daarmee bedrijvigheid stimuleren, of niets doen.
Je kunt wel tegen de investeerder gaan zeggen dat als zijn startup venture een succes is hij eerst RVO moet terug betalen maar waarschijnlijk groeit de Risk / Reward dan weer scheef en investeert hij niet. Het idee is dat er een profijtelijke enterprise ontstaat die jaren arbeidsplaatsen, BTW, VPB en andere belasting inkomsten gaat genereren waardoor het misschien niet direct maar wel indirect in een veelvoud terug komt.
Tien miljoen om te investeren is redelijk wat eigenlijk. Je hebt het hier niet over een bedrijf dat vanaf dag één een soort EA is. Je hebt het over startups voor wie een seed-investment van een ton al erg veel is.

Meestal zijn dat soort investeringen bedoelt om een eerste jaar door te komen waarin er nul inkomsten of investeerders zijn maar waar in je wel prototypen kunt ontwikkelen. Zodra je iets hebt om te laten zien aan investeerders komt de rest van het geld doorgaans daar vandaan en kun je plannen hoe je het investeringsfonds terugbetaald. Dat geld kan dan weer worden gebruikt voor de volgende startups.

Het totale project zal wel meer kosten dan tien miljoen, dat is alleen het bedrag wat er in het investeringsfonds is gepompt. Overhead komt daar bovenop.

Kortom, met een investeringsfonds van tien miljoen kun je tientallen startups helpen.
Je hebt het hier niet over een bedrijf dat vanaf dag één een soort EA is.
Met ¤10 miljoen? EA zet jaarlijks ¤3,1 miljard om. Met ¤10 miljoen kan je hopelijk een handjevol goede indies mee financieren, de vraag is of elke indie daadwerkelijk voldoende terug verdiend om het fonds weer terug te betalen.

Als je bv. kijkt naar de Shadowrun: Returns Kickstarter houden ze ongeveer ¤1,2 miljoen over van wat ze hebben opgehaald via KS, maar de studio zelf heeft natuurlijk ook zelf er zwaar geld in moeten pompen. Wellicht dus iets van 4-5 van dat soort projectjes, wellicht nog minder. Dan is natuurlijk de vraag of het goed verkoopt, want voor elke SR:R zijn er tien Day One: Garry's Incidents
Je hebt het hier niet over een bedrijf dat vanaf dag één een soort EA is.
Leuk, weer zo'n fonds waar ik als kleine games ondernemer niet aan kan mee doen, omdat het hier in feite geen subsidie is, maar een lening :_(
Dan ga ik liever af en toe wat ontwikkelen voor derden om zo mijn eigen game te kunnen bouwen.
En de shameless plug+credentials: eigen Bedrijf is Catnip Games, project waar we nu aan werken heet FortressCraft en staat op steam Early Access.
Waarom zou een kleine ondernemer hier niet aan mee kunnen doen? Dit is juist speciaal gemaakt voor kleine ondernemers. Als jij een goed businessplan kunt laten zien en een portfolio (of ander bewijs dat je niet zomaar wat ouwehoert) kun je in aanmerking komen voor investeringen uit fondsen zoals dit.
omdat het hier in feite geen subsidie is, maar een lening
In een sector als commerciële entertainment hoort ook helemaal geen subsidie, daar zijn investeringen de manier om dingen te financieren.
Kunnen ze misschien ook even babbelen met endemol, die zijn net ook begonnen met een initiatief voor 'online gaming'. :P

Casual games is leuk, maar zo enorm tijdelijk. Zeker mobiele games hypen op een bepaald moment, jaar later kijkt niemand er meer naar. Enkeling weet via facebook enorm groot te worden (farmville), maar het gros blijven beetje eendagvlinders en het is maar de vraag of ze met zo'n 'casual' game winst kunnen maken (winst uit de game, niet uit reclame).

Ik hoop met zoiets dat er meer jongens komen als Guerrilla Games, of een systeem zoals Duitsland voor publishers (gameforge, gamersfirst etc). Zeker publishers kunnen met kleine bedragen in iedergeval games uitbrengen, een A (of zelfs AAA) titel haal je nooit met zo'n bedrag.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 februari 2014 12:21]

Zijn zat bedrijven die het wel kunnen overleven in de casual industrie. Alleen gigantische hypes zoals die van Zynga moet je voor oppassen, want dat momentum houden ze nooit vol.
Eigenlijk is zo'n hype niet eens erg voor dit soort bedrijven. Het kan veel geld opleveren dat weer gebruikt kan worden om toekomstige projecten te financieren. Het probleem is dat sommige bedrijven dan naast hun schoenen gaan lopen en denken dat ze het success altijd kunnen herhalen, veel geld gaan uitgeven aan overnames en onnodig snel het bedrijf laten groeien. Blijft dan een tweede success uit en dooft de hype van hun eerste game dan komt het bedrijf snel in de problemen.
Dat is inderdaad precies wat er met Zynga is gebeurt. Eerst OmgPop (Draw Something) overnemen, vervolgens faalt zowel Zynga als OmgPop met een nieuwe hype te komen en dan ontslaan ze iedereen.
Als dit resulteert tot nog meer mooie games vanuit Nederland, waarom niet? Ik vind het mooi om te zien dat hier ook eens resources aan worden besteed. Een volgende Killzone gaat er wel in bij mij! Helaas verder niet veel grote titels gezien.

Hier een 'Top 25' gemaakt in 2012. Als dit alle games zijn die wat populair zijn geweest, komt zo een investering wel goed van pas voor de nederlandse markt.
http://www.gamer.nl/achte...nederlandse-games-10-tm-1
Dit zal niet over een volgende Killzone gaan. Waarschijnlijk moet je eerder aan B games denken.
Die dan een kurk kunnen worden waarop beginnende ontwikelaars verder kunnen drijven. Is de ontwikkelaar goed, en is de eerste game een beetje succesvol, dan is het budget voor een volgende game snel binnen.

Geld krijgen zal ook gemakkelijker gaan als je kan laten zie dat je al enkele games hebt ontwikkeld en verkocht. Hoe klein die dan ook zijn.

Een soort startkabel voor gamebouwers.
Dus er zit nu 10M in die pot, waar neem ik aan de stichting zelf van moet worden betaald (laten we hopen dat dat goedkoper kan dan wat Brein etc doen), waar verschillende projecten van moeten worden betaald, en waar de marketing nog vanaf moet. Ik gok dat het misschien genoeg is voor een ton per project, wat ruwweg neerkomt op 2 devvers voor een jaar. Leuk, maar dat gaat geen wereldschokkende verbetering opleveren.

De markt zit gewoon potdicht, door enerzijds hoge opstartkosten (voordat er een cent binnenkomt van je eigen game ben je maanden verder, en als je ingehuurd wordt moet er ook het nodige geld in voor er iets uit komt), anderzijds doordat de markt wereldwijd is, en de concurrentie dus uit lagelonenlanden komt, en verdorie, die kunnen ook programmeren! Erger nog, ze kunnen zelfs een beetje marketing, want dat zal via het internet moeten gebeuren. TV-spotjes voor games zie je maar heel zelden, en alleen voor AAA-titels. Idem met andere uitingen. Spellen moeten het hebben van mond-tot-mond-reclame, facebook, twitter en reviews op belangrijke sites.
Dat gaan we als Nederlanders niet winnen, niet meer. Ooit kwamen we ergens, met EPIC, Davilex en collegas. Nu? Dood. We hebben Guerrilla nog, waarin het een en ander is opgenomen, maar dat valt onder de paraplu van Sony, en heeft niet veel subsidie meer nodig.
Nee, er zit tien miljoen in het investeringsfonds. Er is dus tien miljoen te investeren. Alle andere kosten komen daar bovenop.

Zoals ik boven al betoogde, tien miljoen is redelijk wat. Veel startup programma's zoals TechStars of Wayra investeren tussen de ¤50.000 en ¤100.000 voor een jaar. En dat is redelijk wat voor een startup. Met tien miljoen euro kun je tientallen startups helpen.

Startups betalen doorgaans geen marktconforme salarissen voor senior developers. Mensen die dat willen verdienen moeten bij een groot bedrijf gaan werken. Startups werken vaak met junior developers (en misschien een founder-CTO met meer ervaring), lage salarissen en een flink deel in equity. Ja, je kunt er net je huur van betalen. Nee, je krijgt geen auto van de zaak. Maar, als de zaak goed gaat kun je goed financieel binnenlopen. Als dat niet gebeurt heb je pech, dat is het risico.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 11 februari 2014 14:06]

Ik hoop dat ze slim genoeg zijn dit geld niet naar mobiele ontwikkelaars te sturen die alleen rijk willen worden door het nieuwe "Flappy Bird" of "Candy Crush" te maken. Als dit naar de mensen met passie ging die echt een prestatie neer willen zetten dan vind ik het geld goed geïnvesteerd.
Als dit naar de mensen met passie ging die echt een prestatie neer willen zetten dan vind ik het geld goed geïnvesteerd.
Als het geld terug verdiend kan worden door bijvoorbeeld de volgende in het rijtje Angry Birds, Candy Crush te maken dan is het een goede investering geweest. Het gaat hier om een investering niet om een subsidie van een kunstproject.
Dat snap ik, maar betekend dat dat het niet uit maakt of ik mijn geld uitleen aan een drugsbaron of aan een weeshuis? (Slechte vergelijking maar je krijgt hopelijk het punt)
Vergeet niet dat we al een aantal belangrijke spelers hebben op de internationale game markt.
Nixxes uit Utrecht is daar een voorbeeld van. Op dit moment werken ze aan de bewerkingen van de nog uit te komen Thief.

Verdere info: http://www.nixxes.com/
Waarom moet in NL altijd alles via mobile of web gaming, het lijkt wel alsof wij bang zijn om voor de consoles and PC te releasen. Ik vind het nog steeds triest dat wij maar 3 ontwikkelaars hebben die echt voor tripple A games gaan. En met 10 miljoen redt je nog niet een tripple A game, waar dit initiatief helaas op neer komt is dat is meer f2p-klop-dat-geld-uit-je-gebruikers-portomonee games.
Besteed dat geld maar aan schoolzwemmen. Leuker spelletje voor de jeugd en het kan nog levens redden ook.
Is er ook een website van dit investeringsfonds? www.gameon.nl leidt nergens toe...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True