Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse gamesmaker Spil Games ontslaat groot deel personeel

Door , 42 reacties, submitter: Gody

De Hilversumse gamesmaker Spil Games ontslaat een groot deel van zijn personeel. Er verdwijnen in het derde kwartaal van dit jaar 90 voltijdbanen. Het bedrijf wil zich meer richten op het onwikkelen van games voor tablets en smartphones.

spil gamesHet bedrijf wil niet kwijt hoeveel banen er in de praktijk verdwijnen: omdat mensen ook in deeltijd kunnen werken, kan het zijn dat er in de praktijk meer dan negentig banen verdwijnen. De banen verdwijnen in 'alle lagen van de organisatie' Ook is onduidelijk hoeveel werknemers het bedrijf nu heeft. "Begin dit jaar hadden we 240 medewerkers", aldus woordvoerder Scott Johnston. Of dat aantal sindsdien is gewijzigd, wil hij niet zeggen.

De reorganisatie maakt deel uit van een nieuwe strategie waarbij het bedrijf zich meer wil richten op tablets en smartphones. Het bedrijf zal zich minder richten op desktopgames, wat volgens het bedrijf dan ook de reden voor de ontslagen is. Het bedrijf is een van de grotere game-ontwikkelaars in Nederland en richtte zich tot nu toe vooral op websites met gratis spelletjes.

Door Joost Schellevis

Redacteur

14-05-2014 • 14:49

42 Linkedin Google+

Submitter: Gody

Reacties (42)

Wijzig sortering
Niet vreemd dat veel mensen Spil Games niet kennen - ze zijn dan ook voornamelijk een uitgever, de studio zelf is maar een klein deel van het bedrijf.

99% van de spellen worden geleverd door externe partijen en gelicenseerd of in opdracht ontwikkeld.
Weinig tweakers zullen dat soort spelletjes kunnen bekoren - de doelgroep is vooral jonge kinderen, meisjes en volwassen vrouwen.

De core business is het hosten van game portals voor de desktop met daarop simpele (Flash) games.
Daarvoor worden wereldwijd de beste webadressen opgekocht (www.spelletjes.nl, jeux.fr e.d.) en worden er voor en tijdens het spelen advertenties getoond.
Kan geen game noemen van "Spil Games" , heb er nog nooit van gehoord?
' Gratis ' spelletjes waarin microtransacties vereist zijn voor het versnellen van de gameplay is in mijn ogen een doodbloedend concept en hopelijk iets wat snel tot het verleden behoort.
Ik ken ze ook niet, maar ineens 90 mensen ontslaan, poeh, er moet dan iets niet goed gaan lijkt me. Maar om dan te concluderen dat microtransacties in gratis spellen een doodbloedend concept is, daar ben ik het niet mee eens, waar baseer je dat eigenlijk op? :?

Ik heb juist het idee dat het meer oplevert dan voor spellen een vaste prijs vragen, een van de betere voorbeelden is Candy Crush, en andere voorbeelden; http://venturebeat.com/20...nsaction-sales-last-year/.

Aanvulling; wat jij zegt over het nadelige deel is meer een mening, en daar ben ik het wel mee eens, er zijn genoeg voorbeelden waar Gamers, inclusief ik, genoeg hebben van dat gratis spelletje met micro transacties, om maar een simpel voorbeeld te geven, Plants vs Zombies 2, ik wordt bij elke level doodgegooid met reclame en aanbiedingen voor items die ik zou kunnen kopen, een plantje erbij kopen 6 euro! En er zijn genoeg voorbeelden waar het wel mis kan gaan met micro transacties;
http://uproxx.com/gammasq...transactions-ruin-gaming/

[Reactie gewijzigd door EN-IS op 14 mei 2014 15:04]

Het is aannemelijk dat er meer dan 90 mensen zijn ontslagen.
Er verdwijnen in het derde kwartaal van dit jaar 90 voltijdbanen. [knip] Het bedrijf wil niet kwijt hoeveel banen er in de praktijk verdwijnen: omdat mensen ook in deeltijd kunnen werken, kan het zijn dat er in de praktijk meer dan negentig banen verdwijnen
Verder heb ik ook nog nooit van deze ontwikkelstudio gehoord, wat best bijzonder is gezien het aantal werknemers (240 begin dit jaar). Dan waren ze bijna net zo groot als het wel bekende Guerilla Games, welke volgens Wikipedia 270 werknemers heeft (bron).
Ze maakten van die casual Flash-game sites, dus wel logisch dat jullie er nooit van gehoord hebben. Ik kende ze daarentegen al wel een poosje, maar meer omdat ik naar bedrijven heb gezocht om een stageplek te vinden.

Het lijkt me dat hun doelgroep inderdaad naar mobile aan het verhuizen is. Ik vraag me af of ze hun eigen game portal op Android zullen beginnen, of een van de duizenden mobiele game devs worden. Bij het laatste kan ik het me niet voorstellen dat het een groot succes word, die markt is immers gigantisch verzadigt en word gedomineert door de top 10 apps die samen 99% van de winst opslokken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 mei 2014 15:56]

Ik ken ze al heel lang, omdat ik ooit ook een flash games site heb beheerd.
Spil Games is een copy paste flash game platform dat in alle grote landen dezelfde flash games sites runt. Succesvol in die zin dat ze de afgelopen jaren elke malen persberichten verstuurden waarin ze kenbaar maakte hoe groot ze wel niet zijn wat bezoekersaantallen betreft. Ze ontwikkelen spellen voor het eigen platform. Vaak gericht op jongeren en meiden. Grote kans dat de meeste tweakers deze games niet kent aangezien het simpele flash games zijn.
Spil Games is voornamelijk bekend van http://www.spelletjes.nl/
Dat je nog nooit van het bedrijf gehoord hebt toont vooral aan dat je niets weet van de Nederlandse games industrie ;)

Waarom je microtransacties er overigens bij haalt is me een raadsel, net als je ongefundeerde aanname dat het een doodbloedend concept is.
Het doodbloeden was misschien eerder een wens dan een verwachting. Ik heb die wens namelijk ook. Verder had ik ook nog nooit van deze studio gehoord, maar gezien het genre lijken ze zich meer te richten op casual spelers.
Zelfs in de markt van casual gamers is een platform als Armor Games veel beter. Daar hebben ze wel hoge kwaliteit Flash games. Misschien is dat echter nog niet casual genoeg :).
Dus dit is de studio achter:
VUURJONGEN & WATERMEISJE: DE IJSTEMPEL

:D
"games" industrie bedoel je.
Ik ook niet, maar hier is de site van de soort games die ze maken.

http://www.gamesgames.com/
Geen wonder dus dat het niet goed gaat. Die markt is zo verzadigd als het maar kan + dat er veel "candycrush"-achtige mensen erachter komen wat een pay-to-win of pay-to-play betekend.
Heb er ook nooit van gehoord, maar ze hebben wel een wiki-page;
http://en.wikipedia.org/wiki/Spil_Games
Maar de games zeggen me nog niets.

Games met een micro-transacties is vermoedelijk (eigenlijk hopelijk) geen lang leven beschoren. Ingame aanschaf is aardig, maar je wilt wel dat je een game ook kunt spelen zonder dat je voortdurend geld kwijt bent.
Je ziet dat bij meer software waarbij zelfs abonnementen moeten worden afgesloten. Korte termijn lijkt het ideaal, als je het totaalplaatje bekijkt niet erg realistisch. Dan ben je zomaar even 100 euro kwijt per maand voor wat software.
Candy Crush is anders aardig populair geworden...
Candycrush kun je gewoon spelen zonder aankopen.
Koele website trouwens, nog nooit eerder van gehoord. Soort werkgevers review. Mijn bedrijf heeft nog niet veel reviews gehad, en dan voornamelijk uit onze tak in India :p.

Wel jammer dat je je moet inloggen om reviews te lezen. Ook grappig om te zien dat ze lorem ipsum achter de blur hebben :p

[Reactie gewijzigd door YopY op 14 mei 2014 16:27]

Aha, ben jij ook zo iemand die langs de "F12" weg probeert comments te lezen? :) haha ik doe dat ook vaak bij verschillende websites. Hier zie je helaas lorem ipsum idd. haha
Als ik dat dus zo lees, dan is het inderdaad te verwachten. Veel positiefs weten ze niet te melden, echter het falen van een markt strategie (meerderen zelf) staat het er vol mee.
[off-topic]
Wow, da's best deprimerend om te lezen. En opvallend veel, duidelijk aanwijsbare upper managers die fake reviews posten. Sla alle positieve reviews oer en je hebt de waarheid lijkt het ;)
[/off-topic]

[Reactie gewijzigd door belal op 14 mei 2014 15:27]

Waarom hebben de mensen op Tweakers altijd het idee dat games met microtransacties geen bestaansrecht hebben? Bedrijven als Supercell en King laten toch wel zien dat er zeker een markt voor is. Vergelijk dit met wat de grote jongens moeten doen om hun omzet te genereren

http://en.wikipedia.org/wiki/King_(company)
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell_(video_game_company)
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Arts
http://en.wikipedia.org/wiki/Activision_Blizzard
Omdat ze een hekel hebben aan dit verdienmodel wellicht, en het liever kwijt dan 'rijk' zijn? Persoonlijk zou ik ook liever games zien die gericht zijn op het spel, niet die focussen om mij "onzin" aan te bieden ten kosten van mijn speelplezier. Er zijn natuurlijk voldoende games(bedrijven) die dit goed aanpakken, maar er zijn ook voldoende voorbeelden van games waar dit niet de spelervaring verbeterd.
Er zal best een markt voor zijn, maar over het algemeen worden de transacties je zo hard onder ogen geduwd dat de lol er snel af is. Dat verpest het nodige van mijn spel-ervaring, en dan doe ik vlot alt-f4 en ga iets anders spelen. De goeden zullen hierin best onder de kwaden lijden, maar helaas zijn er zoveel dat het uitroeien bijna onmogelijk is tot de sector zichzelf opblaast.
Vroeger maakte gepassioneerde programmeurs ECHTE games. Games met een visie en games die stonden voor entertainment. Nu lijkt de hele industrie een grote melkkoe te zijn, waar de ene uitgever nog schandaliger haar community behandeld dan de ander.. EA *kuch*

Het "beetje" lag in frostbite wist men al ten tijden van BF2, toch is men vrolijk verder gegaan om opgepoetste drollen te verkopen.

De tijd dat je via-via te horen kreeg dat er een super coole game was genaamd "x" behoort tot het verleden. Omdat een game tegenwoordig wordt verkocht door massive-marketing. Dat het spel niet is wat het hoort te zijn en de intense marketing-war een regelrechte farse blijkt achteraf, lijkt de meeste uitgevers niet veel te doen. Het spel is immers toch al verkocht, het geld is binnen.
Vroeger kon je met een veel kleinere groep programmeurs al een game neerzetten die uitstekend was en bij de top hoorde. Tegenwoordig zijn de kosten voor het ontwikkelen van een game in het bovenste segment een stuk hoger. Niet dat deze ontwikkelingen het gedrag van sommige uitgevers goed praat. Maar ik denk niet dat het voor uitgevers makkelijk is zichzelf staande te houden wanneer ze niet meegaan met de trend die door bedrijven als EA gezet is.

'Kleine' uitgevers hebben de grootste moeite om met een kleiner budget hun game te laten opvallen.

[Reactie gewijzigd door Huppol op 14 mei 2014 15:50]

Minecraft vertelt mij dat je het fout heb.
een uitzondering die de regel bevestigd.
Eens, maar het probleem is dat het geld zeker bij prut-games vooral uit de eerste paar weken moet komen, voordat mensen zich realiseren dat ze genept zijn. Een paar goeie reviews helpen er veel aan (PU was er destijds nog woest over, maar ik zie tegenwoordig veel te veel review-sites die gewoon netjes het marketing-verhaal herschrijven, compleet met marketing-plaatjes erbij...), en daarna is het lekker wachten.
Als je graphics er goed uitzien (lang leve prefab-engines) ben je een heel eind, en daarna begint het grote cashen.
De oplossing? Spellen niet meteen kopen, maar lekker wachten totdat het hele pakket bekend is (SimCity 5 heeft nu eindelijk een stel updates doorgevoerd, hoe staat het met BF4? Bugs er al uit? Misschien kom ik dan eens langs). Of misschien hebben we wel gewoon teveel geld, en zijn we aan het zeuren :)
Waarschijnlijk heeft dat copy-paste-review principe ook iets met geld te maken. Zomaar een vermoeden, maar ben het eens met wat je zegt ja!

Prefab engines ja...grrr... Het begin van de opgepoetste-drollen tijd.

Bugs in BF4 zaten er gisteren nog in. Simcity 5 nooit gekocht om de reden die je zelf aangeeft. Het trieste is... ik wacht al 10 jaar op een goede vervanger van Simcity 4.

Zeuren is wel een beetje des nederlands ja, hoewel ik het in de gevallen van EA en haar spellen van de afgelopen 5 jaar niet echt "zeuren" vind.
Ze hebben toch meer als 50 spelletjes uitgebracht onder de Spil Games noemer :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spil_Games

O.a. bekend van http://www.spelletjes.nl/
Een half jaar terug contact mee gehad met de vraag of onze organisaties iets voor elkaar konden betekenen.Toen gaven ze aan midden in reorganisatie te zitten en er geen behoefte aan te hebben.

Ik had niet gedacht dat de bijl zo bot zou zijn, maar wel goed om te weten dat ze niet over 1 nacht ijs zijn gegaan.
Komt voor mij als een verassing. Eind vorig jaar kondigde ze grote investeringen aan voor game development in html5 (http://www.spilgames.com/...on-html5-game-developers/) en er stond begin dit jaar ook 10 talle vacatures op hun website. Inmiddels zijn dat er nog maar 2 (http://www.spilgames.com/careers/home/).

Ik had bij Spil Games begin dit jaar gesolliciteerd op het gebied van games en HTML5. Achteraf maar goed dat het niks is geworden.

[Reactie gewijzigd door Casmo op 14 mei 2014 22:36]

Nou ja, als ik het artikel zo lees dan zou jouw baan toch niet zo'n probleem zijn? HTML 5 games doen het juist ook prima op tablets en telefoons en dat is nou juist waar ze zich op willen richten.
Je realiseert je wellicht niet dat Spilgames in 2001 opgericht is, en in 2004 met zijn portaal kwam. Dat is het zelfde jaar dat Facebook 'online' ging, echter, het publiek moest tot 2006 wachten voordat iemand zonder een uitnodiging een account aan kon maken, 3 jaar laten, in 2009, kwam FarmVille uit.

Met desktopmarkt worden hier casual browser games bedoelt die kinderen/mensen bijvoorbeeld in hun pauze (op kantoor/in de mediatheek) spelen. Gemakkelijke en simpele flash spelletjes. Voordat Facebook groot was dus. Dus nee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*