Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

AMD heeft een prijsverlaging voor zijn Radeon R9 280 doorgevoerd. De Amerikaanse adviesprijs is met 30 dollar verlaagd tot 249 dollar, waarmee de prijs beter in lijn komt met die van de andere Radeon R9-kaarten, gezien de prestaties.

De Radeon R9 280 werd in maart aangekondigd en de adviesprijs was toen 279 dollar. Dat was akelig dicht bij de adviesprijs van 299 dollar die de veel krachtiger R9 280X had. De prijs van die en andere Radeon-kaarten lag in de praktijk echter veel hoger, door tekorten die onder andere het gevolg waren van de populariteit bij miners van cryptovaluta.

Tegenover TechReport laat AMD weten dat de 'gekte' nu voorbij is en dat de R9-lijn nu beschikbaar is voor de juiste prijzen, wat de komende tijd zo moet blijven. Uit een inventarisatie van de site blijkt de belofte van AMD te kloppen. Tegenover AnandTech bevestigt AMD dat daarmee de adviesprijs van de R9 280 verlaagd is van 279 naar 249 dollar. In de Pricewatch is de prijsdaling nog niet zichtbaar, maar dit zou in de komende weken wel het geval moeten zijn.

AMD Radeon R9 280

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Kan iemand mij uitleggen waarom de videokaarten in het algemeen zo ongelofelijk duur zijn? Ik zou zeggen, ze worden gemaakt in een fabriek, mooie massa productie zorgt voor een lage prijs...

OT:

Mooie prijs kwaliteit verhouding wordt de kaart nu. Net een 280x aangeschaft, maar had dus eigenlijk beter twee 280 kunnen kopen, unlocken naar 280x en mooi crossfire setje kunnen laten draaien.
Meerdere redenen:

- R&D-kosten liggen hoog, en dat wordt voornamelijk terugverdiend in de top end en early adopters. Dus zijn dure kaarten nog duurder, en al helemaal bij release.

- Vraag en aanbod is een wisselwerking. De vraag naar meer grafische kracht is groot, en je ziet dat daarom de performance van GPUs harder groeit dan bv CPUs. (Ook wel omdat GPU berekeningen zich makkelijk laten schalen met parallelisatie dmv shader units). Omdat de vraag naar snellere kaarten blijft bestaan zie je ook dat de fabrikanten hierop reageren door de markt te bedienen met grotere (en dan dus ook duurdere) GPUs. Gelukkig voor ons zet deze trend zich niet oneindig voort en blijft 800+ euro voor een kaart toch wel uitzonderlijk.

- Transistor count (en daarmee indirect die-size) is gewoon heel hoog van een GPU. Dit is eigenlijk een direct gevolg van de vraag naar meer performance: ram er maar meer parallele bereken-units op! Ter vergelijking, een R9 heeft 6.2 miljard transistoren, terwijl een Core i7 niet verder komt dan 1.4. Die chips moeten gebakken worden, en dus heeft bij een gelijk productieprocede een R9 ruim 4x zoveel tijd nodig om geproduceerd te worden. Om maar te zwijgen over mogelijke slechte yields omdat de chips zo groot zijn. Massa-productie is dus nog steeds relatief.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 15 mei 2014 17:13]

Kijk, dit is een heldere duidelijke uitleg.
Hartelijk bedankt!
Ben der ook wel beniuwd naar
omdat er veel onderzoek en ontwikkeling nodig is. en je kijkt waarschijnlijk naar de allerbeste kaarten. voor een honderdvijftig euro koop je al een mooie middenmoter, vergelijk het met processors, de duurste i7 kost 1000 euro, terwijl een i5 van 200 ook al mooie prestaties neerzet.
Als de R9 serie nou goed leverbaar wordt en de prijzen blijven dalen is dat mooi voor de consument. :)

Wellicht dat ik dan mijn 7850 upgrade naar zo'n kaart.
Kijk eens in vraag & aanbod. Allemaal bitcoin miners die na een maand hun kaart voor een fractie van de prijs online zetten. Ik heb met 100 euro "korting" zo'n kaart kunnen opvissen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 mei 2014 15:01]

Niet zo zeker of je kaart het nog lang houdt nadat het flink is gebruikt als mining unit
Juist gebruiken als gaming, ik heb altijd begrepen dat je juist moet underclocken ipv overclocken voor de beste resultaten.
En dan heb ik het over Bitcoin mining, niet over gaming

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 14 mei 2014 16:27]

Zo lang je GPU geen fouten maakt (artifacts) en de temperatuur binnen de perken is, is underclocken puur en alleen prestatie inleveren.

Ik kan echter inzien dat als je GPU's gebruikt voor minen je kosten wil besparen en de kaart zoveel mogelijk wil undervolten/clocken.
underclocken (tesamen met undervolten) verlaagt het stroomverbruik drastisch. Niet iedereen leeft op kosten van de ouders zodat hun uiteindelijk de rekening betalen voor jouw mining hobby :).
bitcoin is helemaal niet winst gevend... ja ok alleen als je asics systeempjes neer zet (stuk of 20) dat is winst gevend waar je nu mee bezig bent schiet al helemaal niet op... over stroomkosten gesproken echt zonde wat je doet...
Hobbies zijn wel vaker niet winstgevend. Ik snap je punt helemaal niet en volgens mij snap je de mijne niet.

Ik kan begrijpen dat als iemand bitcoins mined hij zijn kaarten op z'n minst zal undervolten om geen onnodige kosten te maken. Als je immers winst (of zo weinig mogelijk verlies) wilt maken zal je prestaties tegenover stroomverbruik moeten zetten. Een prestatieverlies van 10% t.o.v. een verlaging van stroomverbruik van 50% zou bijvoorbeeld relatief gezien jou meer geld verdienen.
Bitcoin minen niet, maar altcoins wel ;)
als je er 1 of 20 koopt maakt niet uit hť. de ROI blijft hetzelfde. Iets wat heel veel mensen vergeten volgens mij....

En niet iedereen doet het voor de winst. Niet iedereen is kapitalist. Sommigen doen het ook als donatie voor een toekomstige wereld. Kijk eens hoeveel mensen hun "stroom" doneren aan BOINC (Berkley Open Infrastructure for Network Compute) Gaat om behoorlijke vermogens als je daar een supercomputer voor moet bouwen (atm Actief: 240,761 vrijwilligers, 853,579 computers.
24 uurs gemiddelde: 7.607 PetaFLOPS link) de K-computer verbruikt een 9.89 MW voor 8,2Peta flops. Dat is een slordige 10.000huishoudens die op 1 plek zitten. Dan kun je beter overal over de wereld mensen hebbben die hun rekenkracht gewoon gratis aanbieden en de stroomkosten voor lief nemen.
ik denk niet underclocken maar wel undervolten.
Want hardware kan niet zo goed tegen langdurig 100% belasting?

Dit soort componenten hebben levensduren van meerdere jaren (5+ jaar is heel normaal), en tenzij je voor minen zwaar moet overklokken valt het gewoon onder normale slijtage.

Haal er dan een jaartje levensduur af voor die paar maanden intensief gebruik, en de verwachte technische levensduur is alsnog langer dan de economische.

Wat ik wel zou adviseren is om em grondig te testen alvorens je tot aanschaf overgaat. Furmark en verwante tools draaien verklapt meestal wel of hij beschadigingen heeft opgelopen ivm hitte of overvoltage.

Edit hieronder: Furmark maakt kaarten stuk? Heb je daar een bron van. Ik vind dat toch wel een erg goeie stress, ook omdat er een ingebouwde temperature over time graph in zit. Ik heb regelmatig een uurtje furmark op mijn kaarten gedraaid en daar nooit mijn kaarten mee stukgemaakt. Het lijkt me ook dat kaarten dit gewoon moeten trekken, het is een gebruikersscenario wat ook gewoon in een game zou kunnen voorkomen.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 15 mei 2014 09:47]

Ophalen, kijken of het een vriendelijk gezichtje is. Ik bespaar er 100 euro mee. Als daar een keertje een slechte deal tussen zit, so be it.
Wel grondig testen, echter liever geen Furmark... omdat Furmark ook wel bekend staat dat die kaarten juist kapot maakt door de zware stress. Neem dan diverse gamebenchmarks mee, waar je ook prima de eventuele artifacts mee kunt zien of een specifiek programma die je graag wilt draaien met de GPU.

@ Gamebuster: ja precies. ;)
Ben van plan om een nieuwe kaart aan te schaffen, maar ben bang dat ik " dead on rivial " krijg, hoe kun je dan zn kaart testen of die compenent defect is enz? Met welke programma's kun je de kaart laten testen?,
Ik ben geen expert, maar ik gebruik zelf Furmark, en draai meestal de laatste 3DMark. Geen wetenschappelijke onderbouwing, maar als hij dit doorstaat heb je in ieder geval aannemelijk gemaakt dat hij werkt.

Er zijn vast nog meer (of betere) tools voor, google kan je vast verder helpen.
Wat een onzin zeg!
Denk dat je meer moet kijken naar hoe de persoon hem heeft gebruikt ipv alle kaarten die gebruikt zijn voor mining op voorhand al afstreept als bijna dooie kaarten. wtf

Of koop jij ook geen overklokte kaarten, kaarten die niet goed gekoeld zijn geweest, kaarten die op een brakke voeding hebben gedraaid, kaarten waaraan is gerommeld (denk aan geplette thermal pads door het te hard aandraaien van koelers), etc, etc? Die kunnen allemaal elk moment het loodje leggen, mja daar hoor je dan niemand over. Eigenlijk wel een beetje vreemd.
En wat gebeurd er dan?
Juist binnen 2 jaar kapot dus dan krijg je een gloednieuwe via rma
Gloednieuw?
Eerder refurbished.
heel serieus...ik heb liever een refurbished dan een gloednieuw..wanna know why??

een nieuwe kaart, net als een nieuwe HP/Dell etc etc systeem/laptop etc etc, wordt aan een aantal tests onderworpen om te kijken of alles werkt.

Een refurbished unit wordt over het algemeen veel zwaarder getest, omdat ze zeker moeten weten dat alles nu weer naar behoren werkt.

google het maar, ik zeg niet dat het bij allee bedrijven is, maar veel onderwerpen refurbished spul aan zwaardere tests dan nieuw spul voor het de deur uit gaat.
om je even uit die droom te helpen? dat is onwaar. Gewerkt bij veel grote fabrikanten, en wat 'we' al die jaren dachten, en hoe 't werkelijk aan toegaat in de praktijk? Is op z'n zachtst gezegd bijzonder :)
ik heb zelf bij meerdere bedrijven gewerkt waar ze dat toch echt wel deden hoor, dus het is niet zo dat niemand het doet.
Maar dat is dan ook weer een x aantal jaar terug, in de tijd van de P3 1Ghz systemen.

Ik werkte toen bij een bedrijf waar ze oa HP en Compaq machines maakten en zat daar op de quality afdeling.

Daar warden refurbished systemen echt veel zwaarder getest dan nieuwe, om zeker te weten dat ze geen 2de keer zouden terugkomen.

Zo heb ik bij 3 bedrijven gewerkt waar ze dat deden, misschien dan puur toeval??
nee, ander soort merken / apparatuur, en bouwen geen videokaarten ;)
Daarbij zijn deze generatie van Ati kaarten geniaal. Heerlijke mantle support , goede overclock mogelijkheden en natuurlijk het genot van in linux de mogelijkheid om je vbios te switchen (on the fly).

Daarbij zijn alle non X varianten heel simpel te overclocken naar de snelheiden van de X varianten. ze draaien gewoon 100% stabiel erop. de X varianten zijn nog hoger te clocken (zo draait 1 van mijn 280xjes op 1200/1690) ipv "1050/1500". Heerlijk stabiel en zo erg bang voor buck <3
Probeer eens driver versie 13.9
Ik heb 2x 7970 en het enige spel waar ik problemen mee heb is STALKER Call of Pripyat. (Kan er niks over op het internet vinden...)

Welke spellen speel jij dan?
Gebruik je 14.4 of 13.12 ?
Installeer software die de temp van je graka
kan uitlezen(MSI afterburner, Aida64) en kijk
of die niet te warm wordt.
Klinkt anders wel degelijk als een temperatuur probleem, en die stijgt best snel hoor ! Net zoals het enorm snel weer daalt als je eenmaal een game uit zet....
Zeker proberen wat Fredi adviseert !
als-ie het maar doet, toch?
refurbished != tweedehands

tweedehands is een eerder gebruikte ( owned ) kaart waar verder niets mis mee is ( of dit zou moeten vermeld worden bij verkoop )

refurbished is een 'herstelde' device wat opnieuw wordt aangeboden.
bv bij een ssd kan deze teruggestuurd zijn wegens defect waarna geconstateerd werd dat enkel de sturing defect was maar niet de flash. Mits vervanging hiervan kan dit terug verkocht worden als refurbished, hersteld dus.

Bij refurbished aankoop gelden meestal ook andere verkoopsvoorwaarden dan van nieuw of tweedehands ( zolang die nog onder de 2 jaar garantie valt van de originele aankoper uiteraard )
Gelukkig heb ik zelfs de originele factuur erbij gekregen met nog 18 maanden garantie resterend. Beetje V&Aen en je krijgt ze meestal wel met factuur erbij.

Los daarvan, gaan die kaarten ťcht sneller dood door een paar maandjes minen? Ik heb een 8800GTX maanden non-stop belast, tijden lang games mee gedaan en tot de dag van vandaag doet-ie het nog.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 mei 2014 15:52]

Ligt er aan, als de kaarten 24/7 op extreem hoge temperaturen draaien gaat dat wel merkbaar worden (artifacts, etc) maar zelfs als ze op (relatief) lage temperaturen draaien (bijvoorbeeld doordat de fans 80% spinnen) kunnen de fans na (relatief) korte tijd irritant geluid dmv sluitage produceren, Over het algemeen zou een kaart vaak minimaal 2 jaar intensief gebruik vol kunnen houden.
Hmmm, ik heb geprobeerd te minen op een 5770. Deze heeft na al 4 jaar gebruikt te zijn voor gamen vervolgens 28 dagen op 105' continu staan blazen de fan kon hem gewoon niet koeler meer krijgen. Na deze periode gestopt (omdat het niet uit kon natuurlijk).

Speel er nu weer gewoon BF3 en 4 mee en geeft geen enkel probleem. :)
Brun in test extreem :D
Mijn oude 7970 reference heeft 3 jaar lang op ~85į gestaan. Hij werkt nog altijd 100%.

Ik zou mij alvast niet teveel zorgen maken, echt slecht voor het hart ;)

[Reactie gewijzigd door egnappahz op 14 mei 2014 16:00]

Geen bitcoin maar lite/feather/[vul een andere coin in] miners. Rond de introductiedatum van de R9 serie was bitcoin mining via de GPU al niet meer winstgevend. Wat wel zo was is dat de koers van bitcoin rond de release explodeerde, en daarmee ook de koers van andere coins welke nog wel te minen waren met GPU's, en de verkoop van deze kaarten dus een grote vlucht nam. De bitcoin koers staat momenteel iets meer onder druk, de koers van andere coins is ook gedaald, wat het een stuk minder aantrekkelijk maakt je GPU dag en nacht te laten blazen ;)
Niet allemaal !

Ik weet niet waarom ik hier een min voor krijg, maar mijn kaart is niet voor minen gebruikt en staat hier ook te koop!
Niet allemaal dus !

[Reactie gewijzigd door Paul Baan op 14 mei 2014 16:28]

Ik zeg ook niet dat alle 2e hands voor minen zijn gebruikt, ik zeg dat er "allemaal bitcoin miners" zijn die hun kaart te koop aanbieden. Ik zeg dus niet dat alle bitcoin miners die kaart te koop aanbieden of dat alle 2e hands kaarten voor minen gebruikt zijn
Zoals hier te lezen is, is hij al goed op voorraad bij Newegg, een amerikaanse webshop. Zal niet lang meer duren voordat hij hier ook "echt" goed leverbaar is
Ik ga mijn HD7850 pas over 1 jaar of 2 vervangen, vindt dit niet echt een upgrade waardig qua feature-set is hij exact hetzelfde (tja, een handje meer shader cores)

de R280 is gewoon een gerebadgde HD7970, de 7850 is nog een prima kaart tot de volgende generatie (eind 2014 begin 2015)
zit ook nog met een 7850, zal het veel uitmaken met een upgrade naar de R9 ?
Speel eigenlijk alleen bf4, alles settings op high, en mijn 7850 doet dat zeer behoorlijk :)
nee, je kan beter wachten tot volgend jaar.
de R9 heeft zo goed als dezelfde feature set, en volgend jaar kun je voor het zelfde geld als die hd7850 nu een GPU krijgen die 4x sneller is inplaats van 1.5/2x.

ik ga zelf ook wachten :Y) de 7850 speelt nog alles, en ook BF4 prima (toch?)

[Reactie gewijzigd door stewie op 17 mei 2014 15:14]

Wat heb je aan goede capture software als je die niet gebruikt?
je hoeft het niet te gebruiken

das hetzelfde als een hanburger bestellen bij de mc donalds en de augurk niet op eten. niemand zegt dat je het moet opeten
Waarom zou je dan upgraden naar een burger met augurk? Ik heb liever een goedkopere even lekkere hamburger zonder augurk.
voor het zelfde heb je meer en dan heb je ook nog eens dat het minder stoom kost als je je bij het groenen kamp aansluit

het enige waarom ik mensen zou aanraden om bij amd iets te kopen is voor de apu en de cpu die zijn grafisch gewoon beter dan die van intel en daar geef ik ze ook gelijk in

alleen zie ik niet in waarom mensen nog AMD videokaarten kopen ( color scim? fanboy? iets anders?... )

ik ben geen fan boy maar gewoon iemand die altijd het beste wil en als ik een auto wil met een mooi interieur(hardware) en exterieur(software) dan weet ik toch wel waar ik me eigen aansluit

alleen moet ik dan ook wel zeggen dat de duurste kaarten van beide kampen niet te vergelijken zijn en dan heb ik het over de titan, 780 ti, titan z, titan black, na mijn mening het kopen niet waar NOOIT niet
Betekent dat dat ze hier in nederland omgerekende valuta prijzen krijgen? aka 249 dollar = 180 euro? of gaan we dan ook kijken naar 249 euro of misschien maar ietsjes lager ivm shipping?
250 dollar is exclusief belastingen, en in Europa komt daar dus zomaar 20% bijop. Doen we er nog shipping bij, en het 'leuk afronden', en de dollar = euro-regel blijft in stand.
Deze redenatie klopt niet helemaal. Het is inderdaad niet zo dat door slechts de wisselkoers te berekenen de europrijs boven tafel komt. Er zitten zoals je zegt inderdaad andere belastingen bij in vergelijking met de USA.

Maar als je naar de praktijk kijkt, zit er wel degelijk een groot verschil tussen de dollarprijs en de europrijs voor hardwareproducten. De prijs van een i5 4670K is in de VS zo'n 239 dollar . Met de huidige wisselkoers is dit 174 euro. In Nederland is een i5 4670K al voor 185 euro te krijgen. Er kan dus niet gesteld worden dat in Nederland geldt: dollarprijs = europrijs.
Nederland is voor hardware ontzettend goedkoop.
En dus niet de maatstaf voor het vergelijken van prijzen.
Andere electronica(witgoed/bruingroed) heeft om 1 of andere reden niet het prijsvoordeel.
Ik weet niet waar de videokaarten van AMD gemaakt worden, maar de FX-processoren zouden gemaakt worden binnen de EU (bij Global Foundries), dus die shippingkosten zouden normaal moeten meevallen.
GPUs kwamen volgens mij van TSMC, dus uit Taiwan, Singapore etc. De CPUs worden vanouds in Dresden gebakken (en verpakt in MaleisiŽ), maar shipping van losse dies is spotgoedkoop (Een kuub verschepen kost niet veel, en daar passen heeel veel CPUs in), het verhuizen van de hele luxe-uitvoering eromheen kost nog best wat. Verder worden volgens mij GPUs meestal ook in zuid-oost-AziŽ in elkaar gezet, en ik weet niet waar de verpakking eromheen geplakt wordt. Ik vermoed ook daar.
Die kaarten kosten nu rond de §220 hier in Nederland. Denk dat de prijzen hier gelijk blijven of misschien richting de §200 gaan. :)
zou dit ook te maken hebben met die crypto-currency(minder in trek)? ? of dat er binnenkort weer niewe kaarten worden released.

[Reactie gewijzigd door Gupster op 14 mei 2014 14:57]

Ja. De prijs was hoog omdat de vraag hoog was, die zakt nu in, waardoor deze een reŽler prijspunt krijgt tov de andere AMD kaarten.
De cryptohype is weer even bekoeld ja, de scrypt-ASICs doen hetzelfde voor 10% van de stroomprijs, en voor Europeanen met hoge stroomkosten heb je die ASICs er dan nog wel een keer uit (aangenomen dat je coin geen baksteen imiteert). Verder is de bitcoin nog niet bepaald hersteld van z'n snoekduik na MtGox, en de andere coins ook niet echt. Verder zijn de meeste miners al lang voorzien van hun kaarten, en is de vraag dus flink beperkt.

Nieuwe kaarten komen eind dit jaar vermoedelijk, TSMC maakt er een zooitje van, waardoor 20 nm nog lastig genoeg wordt om op tijd te produceren... Ik zie zomaar de volgende generatie ook op 28nm komen (volgens mij nog niet officieel aangekondigd) met maar beperkte vooruitgang. GloFo heeft betere kansen, maar ook z'n eigen problemen...
Dit vind ik een goede zet.
Het was niet echt te verantwoorden een 280 te kopen als je voor een soorgelijk bedrag een 280x kan krijgen
Heb vandaag 500 euries betaald voor 2 x R9 X290 250 euro per kaart vind toch mooi prijs!
Waar heb je dat geregeld? 2e handsjes?
Waarschijnlijk, ik heb mijn R9 290 voor 200 euro gekocht maand terug :) Ook weer verkocht gezien ik er al 1 had en het toch niet zo veel toevoegde :P
Waar heb je dat geregeld? 2e handsjes?
Yup een miner die er 4 had ze hebben 26 dagen gedraaid heb 2 opgehaald heeft er nog 2 denk zelfs nog een extra te nemen zo goed als nieuw doosje er bij en zo ...heb ze uurtje geleden getest loopt als een trein in Cf !
Met reference koeler? En van een bitcoin-miner overgenomen? Ik ga niet zeggen dat je teveel betaald hebt, maar dan verwondert die prijs me niet echt. Reference koeler is veel te luid, niet echt gewild en volstaat eigenlijk niet omdat de gpu zonder throttlen op snelheid te houden.

Over de R9 280: spijtig dat die prijsdaling niet eerder was. Ik heb een GTX760 gekocht een maand geleden. Ik vond toen ook wel nog niet veel R9 280's in stock.
Het was 10 minuutjes van mijn deur dus was eigelijk ook een bonus en de prijs was 550 omdat het met reference koeler was ik bereid 500 te gaan voor 2.Zonder reference koeler gaan ze nieuw nog 520 euro per stk.Met reference koeler 400 euro nieuw aangezien ik toch op water ging vond ik toch mooi deal!
Was van plan na de Zomer mijn GPU te vervangen mijn 6950 vond ik best nog een fijn ding.
Maar misschien stap ik weer eens een generatie naar Nvidia.

Maar tegen die tijd prijzen e.d. even eens bekijken.
Kun je misschien vertellen waarom de stap naar Nvidia?
Kan verschillende redenen zijn, maar komt er gewoon op neer als ik er het geld voor heb neem ik gewoon de beste kaart van de klasse die ik wil die het beste uit de testen komt.

Tenzij ik aan een budget vast zit neem ik de meest bang for buck.

Daarnaast wil ik misschien streamen en of mogelijk een Podcast oid iets doen en Nvidia heeft op moment daar voordeel met hun eigen recording support.

Dit zijn mijn huidige momentele overwegingen.
Toevallig een paar weken terug 2x een 280x opgehaald bij iemand via MP voor 150 p/s. Wou er eigenlijk 160 p/s hebben. Maar omdat ik ze beide nam voor 150 p/s :)
Installeer software die de temp van je graka kan uitlezen(MSI afterburner, Aida64) en kijk of die niet te warm wordt.
maarja dat iedereen altijd van die extreem dure kaarten wil mmm je ook zo doen
koop 1 280 , amd zegt dat ze gemaakt zijn voor 1080 resoluties of hoger !!! ( games
stap 2 clock hem over tot een 280x ( ongeveer )
speel er 2 jaar mee
beginnen je prestaties te verminderen ? haal gewoon nog een 280 erbij en clock hem hetzelfde over en zet ze in cf . toch ?
en je hebt een dikke voordeel = na 2 jaar is die 280 ook al weer met prijs gezonken
dus is echt bang for buck als je niet teveel wil uitgeven . en je kunt met die tweede kaart weer even door ( full hd )

[Reactie gewijzigd door joelhoekstra op 16 mei 2014 00:45]