Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Microsoft kondigt misschien volgende week tijdens zijn aangekondigde Surface-evenement de Surface Pro 3 aan. De tablet zou draaien op een Intel-processor, vermoedelijk een Haswell-cpu. Er gaan ook geruchten over een Surface Mini.

De berichten over een derde generatie Surface Pro-tablets zijn gebaseerd op een support-artikel op de website van Microsoft. Daarin wordt de Surface Pro 3 met name genoemd, waarbij het specifiek gaat over de camera in de tablet in combinatie met Windows 8.1. Naar aanleiding van deze informatie wordt er gespeculeerd dat Microsoft op het Surface-evenement op 20 mei een Surface Pro 3 zal aankondigen, al zou het ook om een tikfout kunnen gaan.

Mocht Microsoft daadwerkelijk de Surface Pro 3 aankondigen, dan zal deze vermoedelijk op een snellere Haswell-processor van Intel draaien. Daarnaast is, gezien de nodige hints van Microsoft, de kans groot dat de softwaregigant de Surface Mini zal presenteren, een tablet met naar verwachting een beelddiagonaal van 7" of 8" en een ARM- of x86-processor. Wellicht wordt bij de Surface Mini ook een stylus meegeleverd voor de bediening van de Windows 8.1-interface.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Op de inmiddels verwijderde pagina stond:

An update is available that adds support to the Surface Pro 3 camera. The following supports will be added into Windows 8.1 to support the h.264 camera:•Always use the dependent pin for capture. The dependent pin is based on the .inf file entry as soon as the capture is completed.
•Windows RT apps that are used for communication use the H264 pin for recording. All other apps use the preview pin for recording.
waarom zou er een stylus meegeleverd worden voor de bediening van de Windows 8.1 interface? Op een Windows Phone is dat toch ook niet en het lijkt me dat daar de items op het scherm kleiner zijn :?
De Surface Pro wordt heel veel gebruikt door tekenartiesten (manga, strips, andere tekenkunst) omdat hij druk gevoelig is.
Daarnaast gebruik ik hem vaak om tekeningen te schetsen bij klanten of tijdens presenteren om zaken te highlighten. Ook kun je bij pdf's snel aantekeningen maken, net als op normaal papier.
En niet te vergeten:

De stylus maakt niet gebruik van het capacatieve touchscreen, maar gebruikt een eigen Wacom digitizer laag.
Hierdoor wordt bij detectie van de stylus (enkele cm boven de laag) de touchscreen uitgeschakeld en kan je je handpalm gewoon laten rusten op het scherm zoals je bij normaal papier ook doet.
Omdat je met Windows 8.1 naar de desktop kan gaan, en dan alles op 1920x1080 10,6" bedienen minder makkelijk gaat. Ook kan de stylus gebruikt worden om mee te schrijven, ik vind het zelf wat natuurlijker aanvoelen dan met mijn vinger op het scherm schrijven.
Nu kan je natuurlijk ook gewoon de instellingen induiken en de schaal van elementen aanpassen :)
Kan ja, maar dat werkt in niet alle programma's even lekker. Ik gebruik de stylus zelf overigens vrij weinig, meestal weet ik wel raak te tikken, of gebruik ik gewoon een )draadloze' muis.
Ik heb een surface 2 en die gebruik ik nog wel eens om remote desktop naar mijn server te connecten. En inderdaad heb je daar wel een stylus bij nodig.
Op de surface zelf is de hele windows omgeving wel redelijk geschaald om op de hoge resolutie goed te kunnen gebruiken maar dat heeft een andere computer niet. Waarmee je connect gaat ie gelijk naar de 1080.
Ik gebruik daar nu de Adonit Jot voor. Heel mooi klein puntje om alles aan te kunnen klikken zonder in te hoeven zoemen.
Welke Adonit Jot heb je? Ik zie dat er wel veel verschillende modellen zijn. Welke zou ik moeten kopen?
Ik heb de Jot Pro. http://www.adonit.net/jot/pro/
Deze heeft een licht meeverende tip. Als je ermee schrijft is het precies het gevoel van een balpen.
Er is een een andere Jot Pro zonder meverende punt. Zoek op Jot Pro Damping.
Ook zit hier een magneet in om hem aan iets van metaal vast te klikken. Bij de surface blijft die niet echt plakken maar ik heb begrepen dat dit ook bedoelt is voor een ipad.
Helaas kent onenote geen strakke lijnen. Maar andere programma's zoals Fresh Paint kan je echt prachtige tekeningen maken. Ik ben nog opzoek naar een schrijf notitieblok programma voor mijn surface die nette letter lijnen neer kan zetten.
Thanks. Ik ga even zoeken waar ik er een betaalbaar kan vinden. Ik heb ook een surface en zo een pen lijkt mij eraf handig.
Windows 8.1 heeft in tegenstelling tot Windows Phone nog een klassieke desktop. Die wil je op zo'n klein scherm niet met je vingers bedienen. Een stylus werkt dan wel goed.
Daar is het niet voor. Dan kan je net zo een goedkope passieve stylus (waar je geen extra digitizer voor nodig hebt) gebruiken.
Het is voor notities, tekenen en dergelijke. Inclusief palm blocking.
Als je de stylus op de Surface Pro gebruikt hebt dan mag je reageren. Wat een geweldige stylus.
ik vindt zelf de harde punt niet zo fijn, het voelt en klinkt alsof ik mijn pennetje ooit door mijn scherm heen zal prikken.
de aftermarket note 10.1 stylus met "gum" van samsung vindt ik een stuk beter met zijn zachte punt, en hij werkt goed met de surface pro.
Werkt voor sommige mensen handig als ze notities ( schrift ) willen maken op een tablet, of tekenen/ schetsen op een tablet.

Dit gaat beiden makkelijker met een stylus, dan met een ( relatief dikke ) vinger...
Omdat je (in tegenstelling tot op een WP) niet beperkt bent tot 'apps' in de moderne zin van het woord; op een Pro kun je ook al je traditionele Windows applicaties gebruiken, en deze zijn in de regel minder geschikt voor gebruik met je handen.
De stylus vervangt dan je muis.
Daarnaast is een stylus natuurlijk prettig om mee te schrijven, tekenen, enz.

Edit: 'traditionele applicaties' veranderd in 'traditionele Windows applicaties'

[Reactie gewijzigd door Davey400 op 14 mei 2014 16:34]

WP heeft dan ook geen toegang tot een desktop. Ik kan mij zomaar voorstellen dat je een stylus kan gebruiken wanneer je een desktop wil bedienen op een 8 inch tablet.
Nee, er zijn geen 'domme' vragen.

Dat is niet voor de bediening van de interface, maar voor notities ed.
Uiteraard kan je het scherm via touch bedienen.
De 2de digitizer + Active Stylus is EXTRA.
Een van de zaken waar ik op zit te wachten. Zodat eindelijk een notitieblok de prullenbak in kan. Tenminste, dat hoop ik dat de praktijk dat gaat uitwijzen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 14 mei 2014 17:00]

Schrijven met een stylus gaat net iets makkelijker dan met een vinger, idem dito voor tekenen in Photoshop.
Maar het is dan ook geen echte tablet he?? ;-)
Het is juist de enige echte tablet ;)

de rest is een opgeblazen telefoon met de zelfde hardware en een besturingsysteem dat van orgine allemaal afstamd van een telefoon (of camera (android) )

[Reactie gewijzigd door downcom op 14 mei 2014 16:42]

Het is een Laptop in een Tablet behuizing zeg ik altijd.
En andere tablets zijn telefoons in tablet behuizing.
Eigenlijk wel :).
Microsoft kondigt misschien volgende week tijdens zijn aangekondigde Surface-evenement de Surface Pro 3 aan.
Nou ik wacht nog wel even een weekje dan... :X
Voor de luie mensen onder ons:
Update May 15th, 6:30AM: A Microsoft spokesperson says "an earlier version of the KB article included a typo." The company has updated the support article "to correct the typo and better convey the information as intended." Microsoft's fixing of its "typo" doesn't mean that it isn't working on a new Surface or planning to release one soon. It's just not ready to talk about it if it is.
Slechts een typo dus. Aan de ene kant snap ik de nieuwswaarde van zulke geruchten maar wanneer je het binnen een paar dagen zeker weet, tsja. Voortaan gewoon een degelijke titel voor het artikel zou ik zeggen :Y)
Ai ai, net een Surface Pro 2 besteld :X . Dit zal wel stom zijn, niet persee omdat ik een 3 wil, maar wel omdat de prijs van een Pro 2 gaat zakken.
Bestelling annuleren?
Kan je doen maar het is nog slechts speculatie als je er echt een wil zou ik niet wachten, het ding daalt echt niet in twee weken tijd honderd euro. Het duurt na aankondiging altijd nog wel even voor het daadwerkelijk uit komt
Bij de aankondiging van de Surface (Pro) 2 duurde het minder dan een maand voordat ze uitkwamen.
Maar dat was vlak voor het holiday season waarin het meeste verkocht wordt.
Dat is nu niet het geval
Zou ik wel doen, pro 2 gaat de komende tijd zeker dalen in prijs
Zou ik niet doen...
als hij al wordt aangekondigd zal die waarschijnlijk pas over een paar maanden uit komen.
En als de besteltijd dan net zo lang is als de Pro 2, dan heb je hem pas over een half jaar
Als je kan wachten dan zou ik het annuleren inderdaad. Het is niet leuk om 2 weken na aankoop een verbeterde versie in de winkel te zien liggen voor dezelfde prijs.
Er komt altijd overal een nieuwe versie van. Dan kun je wel blijven uitstellen en annuleren.

Persoonlijke vraag: heb jij de liefde van je leven al ontmoet, of wacht je nog even op de uprade? :)
Antwoord op jouw vraag, ik upgrade telkens wanneer ik een betere tegenkom.
Terugsturen kan altijd. Tenminste als je em online besteld hebt.

En je kan ook altijd nog zo'n Japanse Windows7-tablet kopen. Zijn leuke machientjes, en heel niet duur. Magoed, maakt verder niet uit.
Oeh ik kan niet wachten. Zit al een tijdje te twijfelen of ik een tablet wil en hoor goede dingen over de Surface.

Ben van plan om hem dan toch aan te schaffen, :)
Ik ben met name geÔnteresseerd in de kleinere modellen. Ik hoop dat ze die - ondanks hun grootte - niet "minder" maken in specificaties.

Tot nu toe ben ik nog geen 7" tablet tegen gekomen zo krachtig als een surface van "normaal" formaat
Zelfs een 7 inch Surface Mini tablet die half zo krachtig is als de Surface Pro 2 is nog steeds een "wow". :) Ik hoop dat ze met de 3de generatie Surface ook een beetje de focus leggen op het lichter maken van de Surface, zeker de Pro. Maar natuurlijk wel even krachtig.
De Mini variant komt sowieso, wordt intern aangeduid als "the ultimate note taking tablet", vandaar de Stylus. Qua specs blijft t gissen, maar t zal wel office kunnen draaien(ivm OneNote)

Edit: de mini zal een ARM processor hebben. Bron van dit alles: kennis die werkt bij MS in Seattle.

[Reactie gewijzigd door geishin op 14 mei 2014 18:59]

Leuk dat jij ook mensen kent bij MS. :)
Altijd positief handig.
Voor zover ik weer is er in de Windows Store een OneNote app verkrijgbaar die los staat van het klassieke Office. Het gebruik van OneNote zegt dus niets over de mogelijkheden om er Office op te kunnen draaien.
Ik heb een Dell Venue 8 en een Surface RT, de Dell gebruik ik nagenoeg niet meer omdat het gewoon te klein is, ze bent de hele tijd bezig met zoomen en heen en weer scrollen en dat is echt niet prettig werken.
Met de RT heb ik dat absoluut niet, elleen loop je weer tegen de beperkingen van RT aan.
Als ik een nieuwe Windows tablet ga kopen, dan absoluut niet een kleine.
Ik kreeg van Microsoft al de aanbieding om de huidige Surface Pro zeer goedkoop (128GB versie incl touchcover voor § 579 excl. btw) aan te schaffen. Blijkbaar moeten ze eerst nog van de huidige generatie af...

[Reactie gewijzigd door FlowinG op 14 mei 2014 16:43]

Exclusief BTW? Om te beginnen geven ze Touch Covers wel veel vaker gratis erbij, ten tweede, brengt die extra BTW het op zich toch al dicht bij een redelijk prijs ten op zichtte van de launchprijs.
Koop nu een Surface Pro 128GB bundel vanaf §579,00 Ex BTW.
Deze Surface Pro’s worden nu geleverd met type cover en Extended Hardware Service (3 jaar garantie en geavanceerde omruilregeling).

Best wel interessante deal. Als het om de Surface Pro 2 ging, zou ik het nog overwegen...
Dat is de eerste generatie. :)
Ik ben benieuwd wat dit ons gaat brengen. Hopelijk wat meer verbeteringen! Surface Pro 2 was op zich niet slecht. Helaas wel wat aan de zware kant voor een tablet.
Maar de surface pro 2 is ook geen tablet, maar wel een laptop (in de vorm van een tablet :) )

Ik heb ook nieuwe laptop nodig en ben al een tijdje aan het overwegen om een surface pro 2 te kopen. Ik hoop dat deze in prijs daalt als de surface pro 3 aangekondigd wordt

[Reactie gewijzigd door Fush op 14 mei 2014 16:35]

Dus is het een tablet. |:(
Geen laptab ? (zoals de phablet)
Met 200 gram minder (we mogen dromen) en paar mm dunner, komen we al in een hele draagbare vorm. Dan is het alles wat je maar kunt wensen in een mobiel apparaat :)
Ik heb sinds kort een surface 2 (dus met windows RT), had bij nader inzien liever eentje gehad met 'echte' windows 8 erop. Hopelijk wordt dit ook zo'n zuinig ding met nog steeds aardige performance.
Om welke specifieke reden?
Om de specifieke reden dat er geen programma's werken op RT die niet zijn omgevormt naar ARM (dus vrijwel alle programma's voor windows) en ze gewoon google aplicaties weren (ze accepteren niet de google drive en chrome app in de store, opzich wel logisch als je jouw eigen diensten wilt aanbieden, het is alleen nadelig voor de gebruiker). Windows RT is gewoon minder compleet dan windows 8 of 8.1 gezien het app/programma aanbod.
Je bedoelt dat Google geen programma's maakt voor de tegel-interface?

Tot nu toe is het vooral Google die politieke spelletjes speelt (zoals het op oneigenlijke gronden weren van de Microsoft YouTube app op Windows Phone). Er is geen enkele beperking (3rd party apps kunnen het gewoon) en er wordt niets geweigert. Het gewoon een (politieke) keuze geweest het niet te releasen.

Het probleem met de desktop applicaties is overigens niet zozeer ARM, maar de signing. Er zijn zat open source en andere Win32 compatible ARM compilers beschikbaar. Maar als de binary niet ondertekend wordt door een Microsoft certificaat draait het niet. Dat is dezelfde beveiliging die ook actief is op iOS en Windows Phone. Wellicht dat men het ooit nog uitzetbaar maakt voor RT?
Ik ben misschien niet 100% representatief, maar ik zit wel een beetje te wachten op het moment dat een kleine Windows tablet mijn desktop replacement kan worden. Bijna alle ingredienten zijn er met de huidige generatie tablets nu inmiddels:
- 8" en niet te zwaar zodat het in de binnenzak van een jasje past, en evt. in car dock (check)
- prijs tussen de 300 en 400 euro (check)
- betaalbare docks met ethernet en dual monitor outputs (check)
- accuduur grofweg gelijk aan mijn huidige iPad 2 (check)
- performance grofweg in de orde van een 1st gen Core i3 (check)
- 4 GB RAM (nog niet check, ws de komende generatie)
- 64 GB SSD (bijna check, zie budget)
Een Surface Mini zou al deze punten wel eens af kunnen tikken, of anders als Dell de Venue 8 Pro eind dit jaar een update geeft.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 mei 2014 17:03]

Je verhaal is precies waar Canonical mee bezig is met Ubuntu. Microsoft is daar niet op die manier nog zo mee bezig dat je een desktop kan starten vanuit je mobieltje e.d.
http://www.brightsideofne...verged-device-440x267.jpg
Iedereen is daar mee bezig. Probleem is dat het niet zozeer de software is waar we nog op wachten (Win8.1 voldoet wat mij betreft prima, maar Ubuntu, ChromeOS, OS X zijn er ook wel klaar voor), maar op de hardware (tegen de juiste prijs). Canonical kan dat ook niet echt versnellen.

Het idee van een desktop UI in mijn dockable mobieltje staat me ook wel aan, maar ik ben wel realist genoeg om te zien dat de benodigde performance (zie boven: circa Core i3m, 4 GB RAM, 64 GB storage) de komende 2 jaar nog niet voor ~350 euro te koop is. In een 8" tablet daarentegen zijn we er bijna.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 mei 2014 19:55]

Klopt wel idd, eigenlijk moet je hardware creŽren wat aan de lader in een overdrive komt. Beetje Little Big concept. Dit zodat je onderweg prima met light performance overweg kan en aan de lader in een dock met veel performance een desktop kan draaien.