Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De PdL, de partij van voormalig premier Silvio Berlusconi, heeft een voorstel ingediend dat bedrijven die actief zijn in de game-industrie belastingvoordeel geeft. Het voordeel moet gelden voor games die in ItaliŽ geproduceerd zijn.

Il Popolo della Libertà wil ook belastingvoordeel geven voor de distributie van games die in Italië gemaakt zijn. Tot slot wil de PdL stimuleren dat bedrijven investeren in Italiaanse gamebedrijven. Het voorstel van de PdL lijkt een reactie op de plannen die de regering in het Verenigd Koninkrijk heeft. Die heeft in de begroting voor 2012 plannen bekendgemaakt die bedrijven in de gamesector belastingvoordeel geven. Met de lagere belastingdruk moet de Britse game-industrie uit het slop worden getrokken. Dit belastingvoordeel gaat vanaf april 2013 gelden.

Europese gamebedrijven klagen al langer over oneerlijke concurrentie, omdat met name de Canadese regering belastingvoordeel geeft aan bedrijven in de sector. Dat heeft in Canada tot een bloeiende game-industrie geleid. Uitgevers als Ubisoft en Electronic Arts hebben grote studio's in Canada, waar honderden ontwikkelaars werken. De Canadese maatregelen zouden tot gevolg hebben dat studio's in Europa het onderspit delven en gesloten moeten worden.

Zo stuurden Britse gamebedrijven in 2008 al aan op maatregelen omdat lokale ontwikkelaars last hadden van het Canadese voordeel. De Noorse ontwikkelaar Funcom gaf in 2009 ronduit toe dat het Canadese belastingvoordeel de reden was om een studio in Noord-Amerika te openen in plaats van de Noorse vestiging uit te breiden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ik heb hier een goed gevoel over. als zoiets doorgevoerd wordt denk ik ook dat de prjizen van games kunnen dalen.

Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat ze het niet goedkoper maken.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 13 april 2012 11:56]

Ik hoop juist dat met name iPhone game studios wat meer risico durven nemen en de games gewoon duurder gaan verkopen. Civilization Revolution, voor §0.80 in de appstore. Daar had ik ook makkelijk §5 voor betaald en dan hadden ze 6x meer verdient.

Je gaat mij niet vertellen dat de ontwikkeling van dat soort games terugverdient word bij §0.80, hoogstens de port.
Dan verdien je niet 6x meer hoor, ga er maar vanuit dat minimaal de helft dan het spel niet had gekocht, misschien zelfs wel driekwart.

Dit is tevens niet omdat mensen normaliter het er niet voor zouden betalen maar omdat de concurrentie minder vraagt.

Op de marketplace van Windows Phone kost Civ Rev bijvoorbeeld 3 euro. Daar is 3 euro ook een normale prijs voor een spelletje dus betalen mensen het er wel voor. 3 euro bij Apple of Android is weer heel veel en dan gaan mensen het vergelijken met bijvoorbeeld 3 titels van een euro.

Dit is tevens ook waarom de prijzen van games niet zozeer lager zullen worden. Iedereen is gewend om 50-60 euro met de release te betalen, waarom zouden ze lager gaan?
Spellen van The Elder Scrolls zijn ook een stuk meer waard dan bijvoorbeeld de meeste shooters of de zoveelste party game op de Wii. Toch maakt dit voor prijzen niets uit, 50/60 is de standaard en daar is het klaar mee.
De kwaliteit/populariteit van het spel beinvloed alleen hoe lang die op die prijs blijft.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 13 april 2012 13:48]

Marktpenetratie; smartphone-games zijn te slijten aan heel veel meer mensen.
Zie ik niet gebeuren. De games industrie maakt teveel verlies op zovele titels. Het kan er wel voor zorgen dat minder studios failliet gaan.
Vraag en aanbod, als ze verlies leiden doen ze iets niet goed.

Andere ondernemers moeten ook gewoon belasting betalen en helpen veel mensen aan het werk, krijgen die ook belastingvoordeel.

Als het ene land een bepaalde groep voordelen geeft kun je daarover een klacht indienen wegen oneerlijke concurrentie. De EU kan dan met extra belastingmaatregelen zorgen dat het voordeel van die bedrijven teniet wordt gedaan.

Voor mij klinkt het belachelijk om belastingvoordeel te geven, trouwens ItaliŽ belastingvoordeel, betalen ze daar wel belasting sport nr 1 is daar toch belastingontduiken dus in italiŽ hebben ze die extra voordelen helemaal niet nodig.
Uiteraard gaan de games hier niet goedkoper van worden. De prijs van een game heeft sowieso weinig met de kosten te maken (games met enorme verschillen qua ontwikkelingskosten, hebben in de winkel toch ongeveer dezelfde prijs).
De prijs van een game heeft sowieso weinig met de kosten te maken (games met enorme verschillen qua ontwikkelingskosten, hebben in de winkel toch ongeveer dezelfde prijs).
Het zou ook nogal suf zijn als de prijs van een game louter gerelateerd is aan de kosten, en niet aan de verwachte sales. Als ik een game maak en verkoop voor 50 euro en ik verwacht dat precies 1 persoon mijn game gaat kopen, dan mag ik dus maximaal 50 euro aan kosten hebben om break even te draaien. Verwacht ik daarentegen dat 1 miljoen mensen de game gaan kopen, dan mag het maximaal 50 miljoen kosten. En zie daar, een enorm verschil aan ontwikkelkosten, maar in beide gevallen is de winst 0.

Een game als Modern Warfare kan het zich nou eenmaal veroorloven om met een supergroot budget ontwikkeld te worden omdat het door miljoenen wordt gekocht. Het is niet dat omdat het meer heeft gekost de game ook automatisch duurder moet zijn (of andersom, dat die ene vage game ontwikkeld voor een niche doelgroep ook automatisch goedkoper moet zijn omdat ze een laag budget hadden)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 april 2012 14:03]

Klopt, alleen de game studio's spinnen hier garen bij. De consument merkt hier helemaal niets van. Het is niet zo dat een Italiaanse game nu opeens 40 ipv 50 euro gaat kosten. In deze tijden van bezuinigingen lijkt het me dat Italie verkeerd bezig is met belastingvoordelen.
Wat ik hier lees is niet een klacht naar belastingbeleid ten opzichte van de meer bedeelde mensen in onze maatschappij maar naar een onhandig systeem ten opzichte van (beginnende) zelfstandige ondernemers.
Feit is dat mensen met een hoger inkomen, of grote multinationals gewoon meer baat (per capita) hebben bij de inrichting van de infrastructuur en de maatschappij waarin wij leven. Het is dan ook logisch dat zij meer betalen voor de voorzieningen, niet alleen omdat ze meer draagkracht hebben maar simpelweg omdat ze er meer vruchten van plukken.

Mijn laatste werkgever ging zelfs zo ver door te zeggen dat hij best bereid was om wat meer belasting te betalen.

Daarnaast is ook je eindconclusie onvolledig, geld is een drijfveer, maar niet voor iedereen. Voor mij persoonlijk haal ik veel meer uit het feit dat ik mijzelf verder kan ontplooien, werk in een interessant veld, werk met interessante mensen en een stuk vrijheid en zelfstandigheid heb. Hoewel geld wel mee speelt in mijn afweging waar te werken zal ik eerder kiezen voor een baan met minder of weinig salaris waar ik die dingen wel vind dan een baan waar ik tonnen verdien me de tering in werk en er geen voldoening uit haal.
Sterker nog, in gesprekken die ik heb gehad met bijvoorbeeld mensen van PwC kreeg ik ook te horen dat als ze met de levenservaring van nu aan het begin van hun carriere hadden gestaan ze liever in een klein bedrijf hadden gewerkt. Een aantal van hen overwoog ook om over te stappen naar een kleiner bedrijf. Simpelweg omdat het werk wat ze dan doen meer gewaardeerd, persoonlijker en waardevoller voelt.
jaja zoals in de horeca in Belgie..., ze krijgen een enorm belastingsvoordeel en er was nergens een voordeel te bespeuren, behalve bij 1 zaak: De restaurants van IKEA 8)7 8)7
aantal nieuwe aanwervingen in horeca was 0
winst horeca ..tsja
wie geld had en bvb. op duur resto kon gaan betaalde 6%
wie arm was betaalt bij bakker 21% op zijn dagelijks brood
logisch he
NB: ik vermoed dat gameindustrie(-lobby) ook in Italie belangrijker is dan Italie's deficiet of taks op voeding voor zij die het nodig hebben
Geloof je dat nu echt ? :)
Nee - volgens mij heeft Berlusconi plannen om een game studio te beginnen en kan hij met deze wet persoonlijk weer bakken met geld binnen harken.

Gezien de wetten die er de afgelopen jaren door Berlusconi door heen zijn gedrukt verwacht ik van hem een dubbele agenda en verstrengelde belangen. Eerst de garantie dat Berlusconi geen belangen heeft...
Ik niet, er wordt meer dan voldoende verdiend aan games. Ook heeft het totaal geen nut om games te ontwikkelen voor "de mensheid".

Belastingvoordeel voor nieuwe innovatie op bepaalde gebieden dat vind ik goed. Niet een belastingvoordeel op het ontwikkelen van iets eigenlijk nutteloos als entertainment.
Games hebben net zoveel nut voor een establishment, als Hollywood dat heeft. En dat is veel meer dan men doorgaans vermoed.
De belastingvoordelen zijn niet bedoeld om de prijzen te laten dalen, maar om de industrie te stimuleren.
Los van dat ik ook niet denk dat dit iets gaat doen voor de prijzen van games (het zal hooguit wat ontwikkelaars zich in ItaliŽ laten vestigen), waarom wil je dat prijzen goedkoper worden?
Je hoeft de games echt niet te kopen als ze uitkomen voor 50 of 60 euro. Als je een half jaartje wacht is er minstens de helft van de prijs af. Persoonlijk koop ik best veel games, maar meestal zelfs voor maar 5 tot 10 euro per stuk. Dat is dan op de PC, voor consoles worden games iets minder goedkoop maar dat komt omdat je via de games eigenlijk je console af aan het betalen bent (via de licentiekosten aan Sony/MS).
Voor de PC kun je zelfs bij release games vaak al voor 35 euro of zo vinden als je even de moeite neemt om de goedkoopste winkel te vinden via een site als budgetgaming.nl.
Is de oplossing niet eerder het intrekken van de voordelen in Canada, in plaats van de rest van de wereld ook voordelen gaan geven?
Wij hebben als Europa zijnde betrekkelijk weinig invloed op de wetgeving in Canada, dat moge duidelijk zijn.

Als het blijkt dat het Europa winst oplevert wanneer de game industrie een belastingvoordeel geeft, zij het in de vorm van werkgelegenheid en meer belastinginkomsten of goedkopere producten voor de eindgebruiker, dan juich ik deze ontwikkeling alleen maar toe. Punt is natuurlijk dan wel dat andere branches soortgelijke regelingen willen wat op zijn beurt weer minder positief kan blijken voor de EU.
Valt dit juist niet onder de WTO overeenkomsten.
lijkt in mij ogen juist slechter voor de game industrie
Mag dit eigenlijk wel? Volgens mij mag een Europees land eigen burgers/bedrijven niet voortrekken ,toch?
Ligt er maar aan hoe je dit gaat aanbieden. Je kan het ook onder de noemer 'subsidie' zetten, wat dan gewoon weer mag.

Duitsland doet dit al een tijdje, in de vorm van subsidie, zo konden aantal bedrijven alsnog games uitbrengen die initieel niet in europa meer zouden uitkomen.
Waarom niet? Elk land mag zelf de hoogte van de belastingtarieven bepalen toch?

Zou raar zijn als een Europees land haar burgers niet zou voortrekken als jij het noemt.
Maar dat gaat automatisch. De voordelen gelden voor alle belastingplichtigen. Ben je niet belastingplichtig in Italie, bv omdat je ergens anders woont, dan betaal je al geen belasting en kan je ook geen korting krijgen.
Met de steeds verder toenemende globalisering, zal dit steeds vaker een issue worden. Bedrijven kunnen steeds gemakkelijker "verhuizen", omdat het belastingklimaat of de wet- en regelgeving elders gunstiger is. Ik ben ook niet altijd voorstander voor "Europa", maar door dit soort zaken op hoger niveau te regelen, voorkom je in ieder geval concurrentie tussen landen in ťťn regio. In dit geval gaat het om Canada blijkbaar.
Arbeidsintensieve werk bij het ontwikkelen van computerspellen wordt ook steeds meer gedaan door goed opgeleide en goedkope krachten in lagelonenlanden. Daardoor helpt een lagere belastingvoordeel simpelweg niet.
Als ik aan ItaliŽ denk, denk ik aan Pizza's & Pasta's, Venetie en een scheve toren, niet bepaald aan games en/of Software. Maar even googelen leverd wat resultaat op
How many games development studios would you estimate are operating in Italy at the moment? And how many people in total are employed?

Raoul Carbone: The Italian videogame industry is still in its beginnings: at the moment, we can count about ten software houses, among which only some are professionally structured and able to bring internationally competitive products to the market.

About 300 professionals are employed in the field, but it must be remembered that many Italian programmers and game designers went abroad to work in places where the videogame industry is more developed than in our own country. We really hope that in the not too distant future, with the expansion of the market, companies and staff numbers will grow more here in Italy.

bron: http://www.develop-online.net/features/316/Italian-fashion
Sorry artikel is inmiddels al ruim 3 jaar oud maar ga er toch van uit dat door de crisis de cijfers redelijk actueel zijn

Overigens nog nooit van deze studios gehoord
Artematica, Ubisoft Milano*, Raylight, Twelve, SpinVector, and the small independent studios like Idoru, 7Sense, Virtual Identity
*Uiteraard ken ik Ubisoft wel :P

edit: iets met kennen en kunnen

[Reactie gewijzigd door technomania op 13 april 2012 12:12]

+ een hele hoogwaardige high-tech industrie....
Deze maatregel lijkt me overbodig, het is niet alsof de game-industrie te weinig verdient. Wat prima is trouwens, met goeie games is het terecht dat ze veel verdienen. Maar om hier nou extra belastinggeld voor aan te wenden, tja... Dan zijn er toch wel andere zaken met hogere prioriteit lijkt me (onderwijs en zorg bijvoorbeeld).
Gaming industrie speelt vaak ook in op onderwijs. Er worden veel games gemaakt die relevant zijn aan het onderwijs. Daarbij mogen die bedrijven best wat belastingvoordeel krijgen. Als nieuwe ontwikkelaar moet je echt een goed idee hebben wil je een kans krijgen in de markt.
Ik kan me nog vaag iets herinneren dat Balkenende ooit een keer iets riep dat Nederland het Hollywood zal worden voor game developers en hij dat dus via speciale regelingen interessanter ging maken. Helaas is hier natuurlijk helemaal 0,0 van terecht gekomen.

Deze regeling zie ik in ieder geval als een goed begin. Voornamelijk voor *indie / kleine* developers zal dit een uitkomst bieden om zo met wat minder kapitaal toch een game op de markt te kunnen brengen zonder je hele bedrijf gelijk al te hoeven *verkopen* aan investeerders.

Ik ben benieuwd of dit misschien zal aanslaan ik de rest van Europa en of het Łberhaupt aangenomen word in ItaliŽ.
Ja dat herinner ik me ook nog wel. Nooit meer iets over gehoord.
Wat voor spellen zullen er verschijnen? Computerspellen gebaseerd op de Mafia-reeks of Berlusconi als een soort Leisure Suit Larry? :)
Ik kan me voorstellen dat het interessanter wordt om Italiaanse versies en nasynchronisaties te ontwikkelen.
Goed idee, misschien worden hierdoor meer banen gecreeerd in de industrie, wat voor ten goede komt aan de economie. Mensen die werken betalen meer belasting en geven over het algemeen meer uit.
Moet het onderwijs wel (potentiele) game developers afleveren. En de komende tijd wordt er juist veel bezuinigd op onderwijs.

Gemaakt in, is in de praktijk heel rekbaar. Zal wel weer een holding structuur worden waar men maar 6% ozb hoeft te betalen t.o.v 20% ozb voor de werkelijk nederlandse bedrijven.

Waarom alleen een bepaalde bedrijfstak?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True