Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

De Europese Unie wil mogelijk een einde aan overheidssteun voor game-ontwikkelaars. Het geven van overheidssteun is verboden in de EU, maar game-ontwikkelaars kregen een uitzondering. De termijn voor de regeling verstrijkt echter.

De EU verbiedt overheidssteun om oneerlijke concurrentie tussen lidstaten tegen te gaan, maar voor sommige sectoren, zoals de filmindustrie, wordt een uitzondering gemaakt. In 2007 kregen game-ontwikkelaars een dergelijke uitzondering voor vijf jaar, maar die gaat dit jaar dus verlopen en of er een verlenging komt is onzeker.

Frankrijk gaf bijvoorbeeld een belastingvoordeel tot 20 procent aan game-ontwikkelaars, meldt Developer. Als Frankrijk de steun verder wil verlenen moet de EU dat eerst goedkeuren, maar de gesprekken tussen Frankrijk en de EU lopen stroef. "De Franse regeling heeft geen belemmering van de concurrentie binnen de EU veroorzaakt," vertelde de EGDF-voorzitter Guillaume de Fondaumiere aan de Europese Commissie. In Nederland kunnen 'artistieke' games subsidies krijgen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ook werden er miljoenen geïnvesteerd in projecten als de Dutch Game Garden.

Canada is een van de landen die hard probeert om game-ontwikkelaars aan te trekken door zeer gunstige overheidsbelastingverminderingen in te voeren. Enkele grote ontwikkelstudio's zoals Ubisoft en EA hebben al vestigingen in Quebec geopend omdat de stad fiscale voordelen die op kunnen lopen tot 37,5 procent biedt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

TŪs wel zo dat subsidieland enkel toe te treden is met een "standard" bedrijfje, loonkostenkorting en andere zooi heb je niet veel aan als ZZP'er/vof/stichting met een berg contracten naar andere creatieven, ook de enorme rompslomp maakt het vaak de moeite niet waard, de game is tenslotte af tegen de tijd dat de subsidie een half jaar later vrijkomt... ja ik spreek vanuit mijn eigen oogpunt als indie dev, maar toch... liever geen subsidie als het aan mij lag, ik doe/kan er toch niets mee :)

Voor die regeling vanuit de EU gaat het volgens mij enkel om de uitzondering op belasting die tot januari 2012 geldig was en waarvan enkel Frankrijk en Engeland gebruik maakten, ik meen mij te herrineren dat dat kwa regeltjestechnisch handigheidje vanuit de Nederlandse overheid iets beter geregeld is, en dus als R&D subsidie i.p.v. belastingskorting gedaan is.
Voor zover ik zie draait de game industrie niet slecht. Waarom zou de game industrie een uitzondering zijn die wel een vermindering van belasting krijgt.

Verder is het niet verkeerd een bestaande regeling ( die toch al verloopt ) nogmaals onder de loep te nemen om te kijken of de voordelen die toebedeelt worden wel goed gefundeerd zijn.
Goede games hebben geen subsidie nodig. Geld pompen in een bepaalde sector creeŽrt altijd een ongezond balans in de markt. De mensen achter Angry birds hebben ook met weinig geld een succesvolle franchise weten te maken. The Blair Witch project en de eerste Saw zijn ook met minimale middelen gemaakt.

Weinig middelen stimuleert creativiteit: Gratis geld maakt lui en trekt gold-diggers aan.

Als Europa / Nederland zo graag wil concurreren dan kan men beter het standaard BTW tarief verlagen.

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 9 februari 2012 15:16]

Het probleem met games is ook dat goede games veel talent nodig hebben. Op dit moment wordt al het talent aangetrokken door het buitenland, waar men veel meer geld bied dan je kan krijgen bij een nieuw bedrijf in Nederland. Het is zeer moeilijk om deze situatie om te draaien, zeker zonder een investering door de EU.
Niet geheel waar, sommige ideeen hebben gewoon meer geld nodig, zie bijvoorbeeld games als Skyrim, die krijg je van zijn never-nooit niet van de grond zonder dat er ergens een berg geld vandaan komt. Hetzij door soepsidie hetzij door een moederbedrijf.
Ik vind het eigenlijk frappant dat de europese game-sector kennelijk belastingskortingen krijgt maar tegelijkertijd games in de vs voor zo'n 30% minder aanbied dan hier. Terecht dat ze zo iets dan zonder vervanging laten vervallen.
Omdat we in Europa bijna geen game industrie hebben? Zeker in Nederland is het nogal slecht. Waarom films wel en games niet?
Dus daarom moeten er belastingvoordelen worden gegeven ?

De hardwerkende kleine ondernemers moet daarom dus het volle pond betalen. Het mkb in Nederland is de banenmotor van de economie en daar kan men beter iets voor doen dan voordelen voor een sector met naar verhouding een paar mensen.

Daarnaast als de sector zonder deze voordelen de broek niet kan ophouden moet je je afvragen of ze wel rendabel genoeg zijn. Het lijkt er ook op alsof het een rondtrekkend circus aan het worden is naar landen die de meeste voordelen bieden. Nu weer canada over een paar jaar weer een ander land.

conclusie is dus dat als je dit met voordelen overeind moeten houden kun je dat beter niet doen.
Met die instelling zou elke subsidie geld over de balk zijn. Ze doen ook wat aan het MKB op deze manier, alleen heel specifiek aan een sector die het moeilijk heeft omdat code in China dezelfde waarde heeft als hier (in tegenstelling tot materiŽle goederen, die ook verscheept moeten worden en waarvan de kwaliteit ook kan verschillen met NL).

Ik denk dat NL op dit moment wel een goede instelling heeft; als het kunst is, dan mag he subsidie. Dat betekent dat de echt commerciŽle producten dit niet krijgen en zij inderdaad hun eigen loodjes moeten leggen.
En de games die het niet goed zouden doen, maar wel een cultuurverrijking kunnen zijn (ipv Battlefield clone 16), die kunnen dan toch gemaakt worden, ondanks dat ze meestal niet rendabel zijn.

Dus ik hoop dat NL het wel zo houdt.
Ze doen ook wat aan het MKB op deze manier, alleen heel specifiek aan een sector die het moeilijk heeft omdat code in China dezelfde waarde heeft als hier (in tegenstelling tot materiŽle goederen, die ook verscheept moeten worden en waarvan de kwaliteit ook kan verschillen met NL).
Doel je dan op de operationele waarde of de ontwikkel-, in- en verkoopwaarde?
Die laatste liggen in China en India etc. namelijk veel en veel lager; daarom is het ook zo interessant om daar naar toe uit te besteden.

En zo lastig heeft die sector het nou ook weer niet, ze maken het zichzelf lastig. Met name het bestuur dat bepaald welke vorm van verkoopmodel er wordt gebruikt en de investeerders.
Als er betere ondersteuning zou zijn voor multi-platform verkoopportalen zoals Steam en er realistische prijzen zouden worden gevraagd voor de kwaliteit die ze leveren (een kutspel met veel bugs kost dan ook geen drol), dan heb je 2 vliegen in 1 klap: meer inkomsten en kwalitatief betere games.

Het enige probleem is dat ze dan een model moeten nemen waarmee ze investeerders niet makkelijk kunnen bevredigen... Die zien het liefste zo snel mogelijk veel geld...
Het MKB heeft ook al belasting voordelen zat hoor (en ik kan het weten }>). Zo krijg ik als MKBer:
Zelfstandigenaftrek: ~§7000 aftrek
MKB winst vrijstelling: 12% van de winst is belastingvrij
WBSO subsidies voor R&D: ~§12000-§18000 aftrek
Investeringsaftrek: tot 28% van investeringen aftrek (dat komt dus boven op de normale afschrijving)
Aftrek kosten voor opbouw pensioen
Hoef niet mee te betalen aan alle sociale verzekeringen
Daarnaast kreeg ik de eerste paar jaar starters aftrek: ~§2000 aftrek

*IANAA, kan het op sommige punten mis hebben ik zeg ook maar wat ik denk van mijn accountant begrepen te hebben.

[Reactie gewijzigd door jmzeeman op 9 februari 2012 21:05]

Waarom films wel en games niet?

Omdat film wordt gezien als onderdeel van de cultuursector en dus als iets wat te maken heeft met de nationale identiteit. De gamesector is daar te internationaal voor. Zo is het makkelijk films te noemen met Nederlandse thema's maar zijn er geen typisch Nederlandse games.
A2-racer? :D

Ter promotie van onze mooie snelwegen.
Amsterdamned?

Oldie, maar toch...
Onze industrie groeit wel hard. Game industrie is stukken groter dan het paar jaar geleden was. En als kers op de taart natuurlijk Guerrillia games met de Killzone serie.
Ik kan inderdaad wel toegeven dat killzone het enige wat ik uit nederland heb zien komen. Maarja, we zijn nou eenmaal maar ook een klein landje. Er is gewoon weinig plaats voor een game development gigant. Ik ga ook studeren voor game development, alleen weet ik nog niet zeker of ik wat ga zoeken in nederland. zo te zien is er hier steeds minder animo voor...
Misschien is een belastingvoordeel alleen voor die sector niet helemaal eerlijk, maar als je het nu weer weg gaat halen help je weer een bedrijfstak omzeep. Dan gaan ze zeker naar lage lonen landen of waar wel een belastingvoordeel is. Dus voor aanstormend programeer / GFX talent weer een onzekere toekomst in de EU.

Ook weer typische Frankrijk die b.v. zijn eigen auto industrie zwaar sponsort, normaal hadden daar ook al 1 of 2 merken failliet gegaan. Door allerlei voordelen en verkapte regelingen blijft dat bestaan.

Andere bedrijven hebben op andere vlakken weer belastingsvoordeel in NL.
NL wordt niet voor niks voor bedrijven het belastingsparadijs genoemd.

[Reactie gewijzigd door bonus op 9 februari 2012 15:03]

Toch denk ik niet dat dergelijke processen makkelijk naar lage lonen landen worden verplaatst. Het is niet een proces wat "met het verstand op nul" uitgevoerd kan worden. Het is een creatief proces waarbij toch wel een gedegen opleidingsniveau nodig is.
In de technische sector is bijna alle productie wel in lage lonen landen, maar de engineering blijft toch veelal in dure landen gebeuren omdat daar het kennisniveau over het algemeen (nog) veel hoger is.
Klopt helemaal. Het is creativiteit, cultuur en techniek. Outsourcen van techniek is lastig: wat krijg je terug, en hoe zit het in elkaar? Grafisch uitbesteden daarentegen is veel makkelijker.
De auto industrie is er eentje waar honderdduizenden mensen van afhankelijk zijn, niet te vergelijken met de game industrie.

Daarnaast gaat het om lagere belastingen. m.a.w ze moeten wel eerst geld verdienen om minder te betalen. De betere vraag is dan wat gebeurt er met die extra winst. Investeert men die het jaar daarop of koopt de eigenaar er wat leuks voor of krijgen de aandeelhouders een hoger dividend.
Nou dan verhuizen al die gamebedrijven toch buiten Europa als het niet meer betaalbaar is? Laat Europa maar voelen wat de consequenties zijn van hun besluiten.
Met die redenering zou je alle belastingen af moeten schaffen, anders verhuizen ze toch naar het buitenland?
Helaas zijn er veel landen die op deze manier willen "concurreren": een bedrijf geen of weinig belasting laten betalen.
Landen hopen dat ze na een aantal jaar (als de bedrijven eenmaal gevestigd zijn) alsnog belasting kunnen gaan heffen.
In de praktijk verhuizen de bedrijven vrolijk door naar een ander land waar ze opnieuw een aantal jaar geen belasting hoeven te betalen. (Zo gaat het al jaren in AziŽ)
Alle landen worden dus slechter van dit soort regelingen (behalve de grote bedrijven die vrolijk nergens belasting hoeven te betalen)
Waarom wel uitzondering voor de filmindustrie dan?

In Nederland gelden er ook belastingvoordelen voor ontwikkeling van core-componenten voor gaming via de WBSO-regeling. Voorwaarde is dat (heel kort door de bocht) hetgeen dat wordt ontwikkeld echt vernieuwend is.

Ik vraag me af wat er verder de reden is voor het subsidiŽren van de sector in het algemeen... in de VS draait alles ook prima zonder subsidie.

NB: voordat iemand erover gaat klagen; een belastingvoordeel is wel degelijk ook een subsidie in dit geval.
Zo'n beetje elke sektor krijgt voor iets een subsidie, ik denk dat een subsidie voor 'bevorderen van de ontwikkeling' best nog wel nut heeft, zulke subsidies zie je ook gewoon in de bouw langskomen (duurzaam bouwen, hoog rendement etc etc). Het zou eerder lullig zijn als heel de gaming-sektor geen enkele subsidie zou krijgen (of belastingvoordeel), terwijl de rest het allemaal wel krijgt.
De 'gemiddelde' gamer zal hier bijzonder weinig van merken, de grote jongens hebben al lang multi/non-EU vestigingen, maar er zijn wat kleinere ontwikkelaars zijn die hier toch moeilijk door gaan krijgen.

Uiteindelijk maakt het weinig uit, de kleine jongens die wat opstart-voordeel hebben worden uiteindelijk toch opgekocht door de groteren, of ze redden het niet om rond te komen.
Tja als de stekker uit hoogcultuur ( in de vorm van kunstsubsidies) wordt getrokken waarom dan ook niet op laagcultuur.
Mooi zo, zouden we er ook minder belasting om moeten betalen?
Ligt eraan. Al die bedrijven die door subsidies hebben kunnen starten en groeien zorgen voor een groeiende economie en betalen nu ook belasting. Kortom; jij hebt net als iedereen door belasting te betalen geÔnvesteerd.
Vergeet niet dat er veel restricties aan subsidies zitten. Op ten duur moet je op je eigen benen staan als bedrijf. De games industrie zijn geen autonome kunstenaars, veel van hen zijn commercieel georiŽnteerd.
Het gaat altijd maar om geld. Gaat er iets goed met een industrie dan krijg je dit. Zo haal je gewoon een inkomen van de game industrie weg. De kleine bedrijven hebben het moeilijk tegen over de grote bedrijfen (EA, enz)
We moeten van die EU af... Vind je het gek dat al die game ontwikkelaars stoppen in Europa en verhuizen naar non-eu landen?
Sommige zaken zijn beter te regelen op Europees niveau, andere zaken niet.
De game industrie is internationaal dus is het beter om over dit soort zaken op EU niveau afspraken te maken. Net zoals de landbouw industrie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True