Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Op initiatief van VVD-er Jules Maaten organiseert het Europees Parlement een conferentie die moet leiden tot betere ondersteuning van de Europese gamesindustrie. De bijeenkomst vindt op 15 april plaats.

VVD-Europalmentariër Jules Maaten"Europa moet de ontwikkeling van creatieve sectoren als de gamesindustrie aanmoedigen,” zo vindt VVD-Europarlementariër Jules Maaten. Daarom organiseert hij samen met collega's Chris Davies, Magor Csibi en Yorgo Chatzimarkakis op 15 april een conferentie in het Europees Parlement. Maaten wil zo meer draagvlak voor de Europese gamesindustrie genereren. Volgens Maaten zou 'iedereen profiteren van extra aandacht: de ontwikkelaars, de economie, maar ook de consument. Daarom ben ik voor een EU-programma dat de Europese gamesindustrie stimuleert.'

Maaten heeft twee gasten voor de conferentie uitgenodigd. Alexander Fernandez, directeur van de Amsterdamse ontwikkelaar Streamline Studios en lid  van belangenvereniging European Games Developers Federation, zal uitleggen hoe games gemaakt worden. Dr. Pamela Kato zal de serious game Re-Mission presenteren, die jonge kankerpatiënten uitleg over hun ziekte geeft. "Europa is een leider in de markt van gamesontwikkeling, maar de omgeving verandert en dus moeten regeringen een manier vinden om de bedrijfstak verder te stimuleren, wat tot meer banen en een beter leven kan leiden", aldus Fernandez.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Slecht idee, als er vraag is naar game ontwikkeling van uit de EU dan komen er van zelf berdijven die de games leveren. Economie moet je niet proberen met belasting kortingen, opleidingen in veel al verouderde technieken en andere rare overheids speeltjes stimuleren.
Als er een economische reden is om games in europa te maken, beter, creativer, goedkoper etc, dan zullen bedrijven het automatisch gaan doen. Dit geld pompen in een dode tak van de economie is gewoon niet verstandig. Het geen er gaat gebeuren is dat je een economie creeert die geheel afhankelijk is van overheids steun en alleen maar bestaat bij de gratie van deze steun. Als morgen in Canada de belastingen voor game studio's veder zakken dan verhuizen die studio's gewoon naar Canada. Als het personeel in India een tiende kost als in Canada en de belasting daar niet veel hoger ligt dan verhuizen deze zelfde studio's gewoon weer naar India.
De enige reden dat je een economie zult zien groeien is als er ook echt een reden voor is. Als het personeel hier in de EU wel is war duurder is maar veel creatiever is of beter en sneler werkt dan kunnen de kosten in India nog zo laag zijn maar dan zullen de game studio's uit europa veel betere verkopen zien en dus zullen de studio's in India al snel op houden te bestaan omdat er gewoon niet genoeg te verdienen valt ondank dat ze veel goed koper kunnen produceren.

Maar dat alles is dus niet het geval net als in alle andere gebieden van de wereld zijn ook in europa maar een paar goede game studios die beter mooier en sneler werken dan de concurentie. Door deze economie te "stimulieren" gaat het volgende gebeuren meer game studio's komen naar europa dat betekend meer banen in deze sector de mensen die nu bij de goede europese studios werken hoeven niet meer naar Amerika of Japan te verhuizen om voor de concurent te gaan werken maar kunnen nu gewoon in hun eigen stad voor dit amerikaanse bedrijf gan werken. De europese game studio's verliezen goede mensen de amerikaanse krijgen er nieuwe goede mensen bij en de winsten vloeien voor een groto deel naar amerika.
Als de politiek dan weer een nieuwe industrie beluit te sponsoren moet het geld ergens vandaan komen en de games industrie doet het nu zo goed dat ze daar die belasting voor delen niet meer nodig hebben. De europese studio's moeten dan op eigen benen staan en vele van hen kunnen dat niet omdat ze alleen konden bestaan dankzij de gereduceerde belastingen. De amerikanen en japaners etc vertrekken en in europa ligt de game industrie op zijn gat. Tot het moment dat de een of andere politicus weer zieltjes wil winnen.

We moeten af van het bizare idee dat je de wereld kunt veranderen door een bepaalde sector tijdelijk een belasting voordeel te geven. Het is gewoon niet waar, het enige wat er echt gebeurt is dat je zwake bedrijven creeert die alleen kunnen bestaan bij de gratie van een politiekus die denkt op die manier stemmen te kunnen winnen.
Het is zo iets als zeggen we gaan de kokosmelk industrie in Nederland een duw in de rug geven, het kan natuurlijk wel en we kunnen dan veel banen creeren in het westland en met voldoende belasting voordelen en andere extra's gaat dat een geweldige industrie worden. Maar iedereen weet dat het alleen kan bestaan door sponsoring, als morgen indonesie besluit de zelfde voordelen te bieden aan hun kokosmelk boeren dan klapt de nederlandse industrie in elkaar gewoon omdat er totaal geen economische reden is waar om iemand meer kokosmelk zou willen produceren in nederland, dat geld dus ook voor games.
Inderdaad mis je een essentieel deel of voert je interpretatie te ver; Ten eerste wordt er niet gesproken over financiele ondersteuning maar wordt er gesproken over ondersteuning in de vorm van draagvlakvergroting, of vice versa.

Ten tweede is het pertinent onwaar dat financiele steun tot niks leidt. Bedrijven hebben geld nodig om onderzoek te doen, te investeren, uit te breiden, materiaal te kopen enz enz. Als zij dit niet doen kunnen ze de concurrentie niet aan. Als bedrijven dan de financiele middelen ontberen zullen ze ten onder gaan zonder een eerlijke kans te hebben gehad. Deze ondersteuning kan gewoon in de vorm van belastingvoordeel komen.

Bovendien hebben ze niet al te lang geleden in Leeuwarden een nieuwe gamestudio geopend waar andere Europese landen interesse voor hebben getoond.

Bron

Dat is draagvlakvergroting. Zo komt er meer overleg, meer samenwerking en meer informatie-uitwisseling.

Edit: taalfoutje aangepast

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 10 april 2009 16:04]

Volgens mij mis je een essentieel deel van de nieuwsbericht.

Er wordt gesproken of stimuleren gesproken en niet over financieel stimuleren, en daar zit toch wel een wezenlijk verschil in.
Bv instanties die game bedrijven ondersteunen bij het vastleggen van rechten op een game (ik noem maar een dwarsstraat).
"Europa is een leider in de markt van gamesontwikkeling,
Eh.. praten we hier over hetzelfde? 90% van alle games komen toch echt niet uit europa, daar is altijd azie en amerika en flink stuk 'beter' in. Europa blijft een doorn in het oog voor vele makers en publishers, mede door de diversiteit aan regels (privacy bv), de taalproblemen en lokale distributie.

Leuke poging, maar dit valt onder het 'you're doing it wrong'.
Marktleider zou ik inderdaad niet willen noemen maar toch hebben we wel een paar grote uitgevers in de EU:
- Ubisoft
- Vivendi
- Codemasters
- Eidos

Je ziet inderdaad wel dat Azie en de VS een veel sterkere positie hebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_publisher

Maar juist daarom vind ik dit een geweldig initiatief! Nu hopen dat het geld niet verdwijnt in een nietszeggend en onbereikbaar potje...
Uitgever =! maker ;) Veel games uitgegeven in europa zijn van aziatische of amerikaanse makers, en uitgever alleen steunen kom je niet zoveel verder mee.

NCsoft had ook een Europe section, maar de spellen werden vooralsnog gemaakt in azie en amerika als voorbeeld.

Gamemasters wordt bijvoorbeeld gesubsidieerd door de EU, maar gebruikt vooralsnog aziatische games. En het is juist de developer/maker waar de meeste werkgelegenheid zit.
Dus moeten ze het maar helemaal niet proberen?
De directeur van Streamline Studios Amsterdam en de European Games Developers Federation kan moeilijk toegeven dat Europese gamesbedrijven achterlopen op hun buitenlandse concurrenten. Albert Heijn gaat ook niet adverteren dat de C1000 verderop goedkoper is.

Overigens valt het met de regels best mee. Dankzij de EU zijn de regels in Europa beter gestandaardiseerd als in Azie. Daar heeft echt elk land zijn eigen regels.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar Albert Heijn had (of heeft) een meerderheidsbelang in Schuitema (ofwel: C1000).

Evenzo is de gameswereld ook wel verstrengeld (Ubisoft heeft ook kantoren in noord-amerika etc), Amerikaanse uitgevers zijn eigenaar van Europese studios.

[Reactie gewijzigd door Remus op 10 april 2009 15:22]

En een bekende grote Amerikaanse uitgever heeft veel aandelen Ubisoft ;)
Ik vind dit een mooie ontwikkeling! Dit is een extra stap richting de acceptatie van games als mainstream product. Waar vroeger rock 'n roll werd verguisd als duivels is dat nu nog redelijk aan de orde bij games. Kijk bijv. naar de geschorste advocaat Jack Thompson die overal de schuld bij games legt.

Ik ben alleen vrij benieuwd naar wat dit betekend voor de gamesindustrie. Moet ik denken aan subsidies net als die gegeven worden bij de filmindustrie? Dat is ook een mooi initiatief en ben blij dat ze die lijn ook richting de gamesindustrie door willen trekken. Ik hoop niet dat daarmee ook de invloed van BREIN toeneemt, want dat zou geheel ten onrechte zijn.
"Europa is een leider in de markt van gamesontwikkeling, maar de omgeving verandert en dus moeten regeringen een manier vinden om de bedrijfstak verder te stimuleren, wat tot meer banen en een beter leven kan leiden", aldus Fernandez.
Erg goed initiatief wat mij betreft. Zeker dat dit bericht in tijden van economische crisis wordt uitgedragen.
tsjonge jonge wat een gesmijt met subsidie. En als er geļnvesteerd moet worden in een duurzame toekomst, dan is de VVD opeens voor 'marktwerking'
Waar heb je het over? Dit gaat over stimulering van de gamesindustrie op financieel gebied zodat deze industrie overleeft en voor meer banen zorgt op den duur.

Ik weet niet waar jij het idee van censuur haalt. Blijkbaar heb je het artikel niet gelezen.

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 10 april 2009 14:50]

Proxx vermeldt de rode knop omdat dat ook een idee is van Jules Maaten, die nu weer doet alsof hij de grote vriend is van de games-industrie.
Daarom juist!
Hij geeft de game industrie meer aandacht waardoor ze denk ik geld geven aan de bedrijven die de games maken, hierdoor is het goedkoper om games te maken en zijn de games bij de verkoop goedkoper!
Dus hierdoor gaan meer mensen op legale wijzen games kopen :).
Ik denk niet dat het veel uit zou maken. Goedkoper dan ¤0,- is natuurlijk heel weinig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True