Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Het parlement van de Europese Unie heeft een akkoord bereikt over de plannen om roamingtarieven verder te verlagen. Zo moet in juli onder andere data gecapt worden op 50 cent per MB. Ook de prijzen van belminuten en sms moeten omlaag.

Het wetsvoorstel werd goedgekeurd, maar treedt pas in werking nadat het parlement erover heeft gestemd. Deze stemmingsronde zou in april kunnen plaatsvinden. De tarieven komen overeen met wat persbureau Reuters eerder naar buiten bracht. Het verlagen van de tarieven zal trapsgewijs plaatsvinden; elk jaar wordt de maximumprijs verlaagd. De EU had al limieten opgelegd voor belminuten en sms, maar vanaf juli moet ook data aan een maximumprijs zijn gebonden.

In juli van dit jaar mag een belminuut niet meer dan 25 cent kosten, en gebeld worden wordt gelimiteerd op 8 cent per minuut. Voor een sms'je mogen telco's maximaal 8 cent in rekening brengen, terwijl data gecapt is op 50 cent per MB. In 2013 en 2014 vinden verdere prijsverlagingen plaats, zodat voor een belminuut, sms of MB respectievelijk maximaal 15, 5 en 20 cent mag worden gerekend.

De EU gaat de prijzen die providers elkaar onderling mogen berekenen voor het gebruik van het netwerk ook verlagen. De prijzen voor belminuten, sms en data worden parallel aan de consumentenprijzen verlaagd. In 2014 mogen telco's elkaar voor een belminuut, sms of MB respectievelijk niet meer dan 5, 1 en 5 cent in rekening brengen.

Momenteel geldt nog geen limiet voor de prijs van roaming data, waardoor providers doorgaans aanzienlijk meer vragen dan de aanstaande maximumprijs van 50 cent per MB. Daarnaast blijkt dat de limieten op roamingtarieven ertoe leiden dat het versturen van een sms'je buiten de bundel naar een binnenlands nummer vaak meer kost dan het versturen van een sms'je vanuit een ander EU-land.


juli 2012juli 2013juli 2014
Belminuut €0,25 €0,20 €0,15
Sms €0,08 €0,07 €0,05
Data (MB) €0,50 €0,30 €0,20
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Dus in Duitsland een sms sturen naar Nederland wordt goedkoper dan een sms versturen in nederland?? |:(
Kun je nagaan hoe haperend de onderlinge concurrentie op de Nederlandse markt is.

Het probleem zit hem erin dat geen van de providers eigenlijk echt op prijs wil concurreren, op zijn best zetten ze daar een MVNO'tje voor in (Ben, Hollands Nieuwe, Telfort).

Op welke waarden ze dan wel concurreren is mij onduidelijk. Het lijkt wel alsof in plaats van hun core business (het leveren van een goed netwerk en goede dienst) ze net iets te veel geld zijn gaan verdienen aan de tussenhandel-positie met telefoons.

Telefoon + abbo = 2x marge.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 28 februari 2012 14:09]

In Belgie is dat nu soms al het geval. 0.15¤/sms nationaal, 0.1¤/sms naar't buitenland...
Dat gezegd zijnde is 0.5¤/MB nog altijd belachelijk veel
Het ziet er goed uit, maar ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, aangezien de nationale tarieven vaak hoger zijn, ik betaal op dit moment nog 15cent/min, 8cent/SMS en 1eurie/MB.
Het zou denk ik voor de telco's niet een heel groot nadeel zijn, omdat de hoeveelheid waarschijnlijk enorm zal toenemen met de lage tarieven. De strijd die gevoerd wordt zal wel minder zijn. Op dit moment zijn er telco's die hun antennes richten op gates bij schiphol, om de roamingklanten op hunnnetwerk te krijgen, zodat ze tijdens het hele verblijf geld kunnen vangen, maar dat gaat dus omlaag.

[Reactie gewijzigd door martin149 op 28 februari 2012 14:03]

Binnenkort kan je bijna beter een abonnement afsluiten bij een buitenlandse telco. ;)
Dit is het eerste waar ik ook aan dacht. Zou ik op zich niet erg vinden, als het maar goedkoper wordt dan wat de dieven er nu voor vragen.

Sinds de SMS koe geslacht is, zijn de woekerprijzen ingegaan.
Waar roaming vroeger al belachelijk duur was voor mobiel telefoneren (ik betaalde in 1997 al meer dan 8 gulden/min in sommige landen) valt dat tegenwoordig mee, al is het nog steeds op het krankzinnige af met meer dan 2 Euro per minuut.

Maar 1 blik op bijvoorbeeld de vodafone website:
Tarief in Passport-landen ¤ 2,38 per MB ¤ 3,50 per MB
Tarief in overige landen ¤ 8,93 per MB ¤ 12,50 per MB
Inderdaad, de nieuwe melkkoe, en gewoon vragen om problemen en regulering.

Aangezien ik meer in Hong Kong verblijf dan in Nederland is het oppassen geblazen met een smartphone, al scheelt het voor de onvoorzichtigen dat onlangs de 50 Euro limiet werd geintroduceerd zodat je niet met een rekening van vele honderden zo niet >1000 Euros komt te zitten.

[Reactie gewijzigd door ZenTex op 28 februari 2012 16:29]

Idd want de tarieven zijn niet van toepassing binnen het eigen land. Krom maar waar met een buitelandse abbo zou je bijv goedkoper kunnen sms'en dan met je eigen binnenlandse abbo.
SMSen naar het buitenland valt helaas niet hieronder, je zult dus ook nog een nummer in nederland moeten hebben wil je dit bereiken. Ik kan natuurlijk ook overgaan naar iets goedkopers, en dat ben ik ook zeker van plan.

[Reactie gewijzigd door martin149 op 28 februari 2012 17:36]

En dat is dan ook het hele doel van de EU om te stoppen met het belachelijke nationaal tarief en gewoon over te gaan op een netwerk en een tarief voor de gehele EU. Het enige wat de EU dan nog wel even moet regelen is een belasting en VAT tarief voor de gehele EU. Het zou ons als EU burgers enorm veel geld schelen ongeacht wat het tarief zal zijn als is het alleen maar omdat we dan niet meer vast zitten aan constant vele tienduizenden mensen in ieder EU land die eten van het verwerken van de VAT tarieven in de verschillenden landen binnen de betalingssystemen en andere mensen die hier op de een of andere manier al dan niet dagelijks mee bezig zijn.

De tarieven in Nederland zijn belachelijk hoog en ik verbaas me er dan ook nog steeds over dat mensen zo massaal blijven accepteren dat de telco's simpel weg veel te veel geld vragen voor een service die in vele andere landen minder of niets kost. SMS in de VS is bijvoorbeeld gratis en er is dan ook geen enkele reden voor een telco om whatsapp of andere veel betere oplossingen te verbieden belasten of op een andere manier in de weg te zitten. Bellen is ook in veel landen simpel weg heel erg veel goedkoper dan in Nederland op dit moment rekent telefonica voor mij ongeveer 3 euro cent per minuut om te bellen (veel minder voor selecte nummers (ongeveer 0,5 cent per minuut in dat geval), SMS kost ongeveer 1,8 cent en een MB is niet echt duidelijk omdat er een vast tarief is voor een "all you can eat" verbinding de kosten daar voor zijn even minder dan 25 euro per maand.
Nu is dat ook in het land waar ik woon goedkoop maar toch is het niet ongehoord en zeker niet een probleem voor de telco die echt goed geld weet te verdienen er aan.

Het feit dat mensen de huidige prijzen accepteren is alleen maar zo omdat de meeste mensen niet instaat zijn dan wel te lui zijn om om zich heen te kijken en prijzen te vergelijken. Ook de gebrekkige concurrentie op de nationale markten waar keer op keer alle schijn van onderlinge afspraken gewekt wordt door constant maar weer allemaal op een vrijwel gelijk tijdstip de prijzen te veranderen en iedere keer weer ongeveer op een zelfde niveau uit te komen als de concurrenten. Als men op Europees niveau moet gaan concurreren betekent dat ook dat het inderdaad niet meer noodzakelijk is om een abonnement af te sluiten bij de Nederlandse T-Mobile maar dat je ook de Duitse tak kunt gebruiken of simpel weg een Telefonica in Spanje of Polen kunt gebruiken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de belachelijke kosten. De prijzen zullen dan al snel zakken tot een niveau dat gelijk is aan het laagste in Europa wat een heleboel lager is dan het geen de meeste mensen in Nederland nu betalen.
Je zegt zelf dat je bij Telefonica zit (ik neem dus aan dat je bij Movistar in Spanje zit.)
Je zou dan moeten weten dat Movistar 1 prijs rekent zonder BTW, en afhankelijk van waar de klant woont (Canarische eilanden, vaste land of Ceuta) wordt er een andere BTW prijs gerekent.
Er hoeft dus helemaal geen "EU-belasting" te komen. Providers kunnen gewoon 1 prijs rekenen en dan per klant een bepaalde BTW tarief rekenen. Dit is veel makkelijker te controleren en je landen kunnen dan nog steeds hun eigen BTW blijven regelen zonder inmenging van de EU.
Nadeel is dan dat je wel ook 8 cent/min. moet betalen als je gebeld wordt.
Verder is volgens mij niet zo gemakkelijk een buitenlands abonnement af te sluiten omdat de meeste telco's de rekening via automatische incasso willen incasseren.
Lijkt me niet handig aangezien je ook moet betalen voor inkomende gesprekken en de kosten buiten de bundel vallen.

OT: Goed dat er zoveel moeite wordt gedaan om de tarieven te beheersen naar acceptabele prijzen :)!
Zeker als Belg in Nederland, krijg je er nog voor een prikje een leuke gsm bij ;-)
Laten ze dan wettelijk regelen dat de Europese roamingtarieven ook de maximale Nederlandse tarieven zijn. Of wanneer dit juridisch niet mogelijk is, de juridische verplichting om in Nederland te roamen bij de andere providers tegen de Europese roamingtarieven.
Dat kunnen ze niet. Dit zijn nationale aangelegenheden en de EU kan zich niet bemoeien met hoe een land zichzelf regelt. Ze kunnen alleen dingen regelen die alle landen treft.
yes they can... Moeten ze wel een regelframework voor opzetten (zie bijv. EASA). Europa regelt dan wat er komt. Een land kan beperkt uitstel aanvragen voor invoering (en heeft niet veel meer te zeggen over de vorm van de implementatie zelf).

edit - verduidelijking

[Reactie gewijzigd door cbravo2 op 28 februari 2012 21:47]

Dat laat mijn inziens zien dat er veel te veel in rekening gebracht wordt voor de nationale tarieven.
Dit zijn de maximale roaming kosten, die komen dus boven op je normale kosten. Bijvoorbeeld, met de huidige prijzen: stel bellen in Nederland kost 15 cent per minuut, bellen in het buitenland kost 1 euro per minuut (krankzinnig, maar als voorbeeld), dat is dus 85 cent extra, dit mag met de nieuwe tarieven vanaf juni 2012 maximaal 25 cent zijn, dus 40 cent in totaal.

Edit: Blijkbaar niet, dan mogen ze wel eens gouw wat aan de kosten binnen Nederland gaan doen.

[Reactie gewijzigd door ThomasG op 28 februari 2012 14:31]

Nee dit artikel en het bron artikel stellen toch duidelijk dat dit de maximale prijzen zijn die consumenten moeten betalen.
Nee, dit zijn de maximale kosten voor gesprekken/sms/data tijdens roaming, dus geen extra kosten maar de enige kosten.
1. erg onethisch want de overheid kiest ordinair partij
2. bedrijven compenseren dit gewoon door andere kosten te verhogen
3. ontmoedigt consumenten om op zoek te gaan naar alternatieven
4. je hoeft niet naar het buitenland te bellen / internetten / smsen / weet ik veel wat niet meer.

conclusie: dom dom dom dom
dankjewel EUSSR
1: De overheid is er primair voor de bevolking, dus dit is niet raar. Maar waar de marktwerking niet goed meer werkt doordat er slechts een paar partijen zijn overgebleven is regulering de beste remedie tegen woekerprijzen. Helaas zijn de hoge prijzen deels het gevolg van de dure frequentieveilingen in het verleden.
2: Misschien wel of ontwikkelen ze nieuwe producten met meer toegevoegde waarde. Is ook in het belang van de consument.
3: Waarom zou de consument op zoek moeten gaan naar alternatieven. Uren in de rij staan voor een telefooncel in het buitenland lijkt mij niet echt geweldig.
4: Het is denk ik meer de prijselasticiteit. Bij hogere tarieven zullen de gebruikers minder bellen, internetten en sms-en. De totale uitgaven door de consumenten zullen denk ik niet veel zakken bij een prijsverlaging, doordat ze meer hun mobiele verbinding gaan gebruiken. Alleen de torenhoge rekeningen van mensen die niet opgelet hebben, zullen lager zijn.

Conclusie: Al met al een goede ontwikkeling.
Dankjewel EUSSR.
Dit zijn altijd erg kromme tarieven en regels.
Als ik met mijn vaste telefoon iemand bel op z'n mobiele telefoon in Rio de Janeiro, is dat goedkoper als wanneer ik iemand in Nederland bel op z'n mobiele telefoon.
Al met al is het toch een uitsterfmarkt. Ik verwacht dat over niet al te lange tijd een aantal van de grotere aanbieders zullen worden gekocht door Apple, Google en Microsoft en dat dit gewoon geintegreerd wordt in de bestaande diensten.
Is dat zo?
Waar haal je dat vandaan? tarievenlijstje?
Ik geloof niet dat jij naar rio belt met je vaste lijn waarbij dat goedkoper is dan een telefoontje in NL?
Bijvoorbeeld bij voipbuster:
http://www.voipbuster.com/nl/calling-rates.html
18,4 cpm

Of de VS:
1,2 cpm (na de gratis periode)

Dus het kan kloppen.
OK, ik bel via een VOIP verbinding (heb glasvezel).
Daar moet ik over het algemeen 0,22 cent betalen voor mobiel in NL (dit is bij KPN zo te zien 0,10 cent per minuut).
Via VOIP zijn de buitenlandse tarieven wel lager als bij KPN, waardoor dit een beetje scheef is.

Nu bel ik eigenlijk nooit naar het buitenland maar wel vaak naar mobiele nummers in NL. Ik zie nu pas hoeveel ik teveel betaal via mijn VOIP aanbieder! :(

[Reactie gewijzigd door supertheiz op 28 februari 2012 15:47]

Je kunt diversen abbo's afsluiten, waaronder een bel vrij en daarbij hoort ook vrij van vast naar mobiel (dat is wat ik heb sinds januari) :Y
Als ik nu via 3G skype naar Sau Paolo (ook skype) is dat ook goedkoper dan dat ik naar mijn eigen familie in binnenland bel. Het is een uitstervende markt als ze hun business model niet aanpassen. Viking talk en consoorten lost het probleem al half op, nu maar hopen dat ze ooit eens tot inzicht komen.
Skype over 3G... is mij nog niet gelukt daarmee een fatsoenlijke verbinding op te zetten. Valt continu weg als je uberhaupt al verbinding krijgt...

Maar on topic: dan zullen de vaste maandbedragen wel weer omhoog gaan... dus de niet reizigers zullen vooral de dupe zijn...
Dat deed in 2006-7 al met een Win Mobile 6.0 telefoon. En toen kon het wel, maar tegenwoordig niet meer. En echt niet omdat het zoveel drukker is geworden hoor. (Samsung blackjack)

Op je stock software even Skype installeren en via 3G bellen wordt gewoon onmogelijk gemaakt, netneutraliteit is in sommige gevallen gewoon al een stille dood gestorven.

VoIP bij m'n kabelaar is trouwens ook niet meer wat het geweest is, daar zijn de tarieven ook niet bijzonder aantrekkelijk. Als ik het via het 22 poortje doe kost het 0.05 euro / minuut en als ik het 45 poortje gebruik betaal ik 0.0125 euro / minuut. Rara hoe kan dat.

Massaal de diensten opzeggen als consument en pas terug komen bij redelijke tarieven is het enige wat erop zit, want normale regelgeving gaat men toch wel onder uit proberen te komen.
Ik denk dat dit niet snel genoeg kan gebeuren, het blijft volgens mij een van de grootste melkkoeien van de providers. Veel providers zijn internationaal, dus kunnen gewoon hun eigen netwerk gebruiken in vele landen, dit hoeft ze niets meer te kosten.
Ik heb liever dat ze roaming melkkoeien dan dat ze dingen duurder maken die ik dagelijks gebruik, zoals bellen, internetten, sms'en. Ze moeten hun geld toch ergens vandaan halen.
Jij misschien wel, maar als je vlak bij de grens woont en vaak even over de grens gaat is het toch knap lastig dat je niet zorgeloos je telefoon aan kan laten staan.

Daarnaast heeft Tk55 gelijk dat de meeste providers inderdaad internationaal zijn en dus hun eigen netwerk kunnen gebruiken in andere landen. Ik vind dus dat ze maar eens naar een ander business model moeten zoeken, minder bel en sms en meer internet voor het zelfde geld bijvoorbeeld.

Ik kan deze tarieven alleen maar aanmoedigen, als we 'één Europa' zijn vind ik ook dat dat voor telefonie ook geld.
Ach, ze kunnen het dan niet duurder maken dan het in het buitenland is, want anders neem ik een Frans abbo, en bel ik hier non-stop 'vanuit het buitenland'. Dat gaat die Fransoos niet leuk vinden, en de Nederlandse provider ook niet, want dan moeten ze alsnog data aan elkaar doorgeven.
Lol.
Dus vanaf Juli moet het in het buitenland bellen goedkoper worden dan buiten de bundel bellen in nederland.
Vodafone rekent gewoon ¤0,30 per minuut buiten de bunden bij mij

Blijft wel een goede zaak dat de prijzen verplicht zakken.
Wat er nu (vroeger) gerekend werd was gewoon aso.

EDIT:
wutt? Off-topic?
Het gaat over bellen/smsen/internet in buitenland, mijn reactie gaat daar over, met er bij dat het buiten de bundel in NL duurder is.

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 28 februari 2012 14:22]

Dan komen de providers in Augustus met het verhaal dat de kosten van onderhoud en vernieuwing weer enorm zijn gegroeid en daarom de abonnementen weer met 20% moeten gaan stijgen om kostendekkend te zijn. :Y
Goede zaak de laatste paar vakanties toch wel weer een beetje geschrokken toen ik thuis kwam. Persoonlijk zou ik het nog beter vinden als ze buitenlands bellen binnen de bundel zouden moeten afrekenen.

Let overigens wel op als je op vakantie gaat, veel providers hebben een speciale bundel voor 'Goedkoper bellen in het buitenland', deze bundels vallen niet binnen deze regels en kunnen door bijvoorbeeld te hoge start-tarieven best duur uitvallen, vaak is het pas goedkoper als elk gesprek ruim 5 tot 10 minuten duurt.

Providers mogen overigens ongeacht de duur van het gesprek de eerste 30 seconden in rekening brengen, hierna zijn ze verplicht per seconde af te rekenen.

De prijzen zijn ex. btw wat dan weer verschilt per land.
Ik denk dat ik dan maar gewoon een voordelig abonnementje ergens in het buitenland af ga sluiten.... dat is zo ongeveer goedkoper dan de binnenlandse tarieven hier.
Straks is internetten in het buitenland nog goedkoper dan in Nederland. Wil je een whatsappje sturen, rijdt je eerst even naar Duitsland...

Telefoonproviders zijn het niet met de verandering eens. Ik denk dat ze hierom de normale kosten van bellen, smsen en internetten in Nederland maar weer eens omhoog zullen gooien.
Goede zaak dat dit soort zaken geregeld worden. Zonder een centrale regeling worden soms absurde prijzen gevraagd. (KPN USA: Internet 9.95 per MB) Kom op jongens, het gaat gewoon bij de Amerikaanse provider het Internet op. Buiten europa moet je (nog steeds) je data verkeer uitzetten.